PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
Seimo
Kaimo reikalų komiteto
2011 m. rugsėjo 13 d.
sprendimu Nr.110-P-34
I. BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų
teisės aktų projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai
komitetui
Iš jų:
kaip
pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
28
10
18
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus
pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą
|
7
|
1.3.
|
Kitų komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos
išvados
|
1
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva
sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui
|
0
|
2. Posėdžiai ir
klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
Iš jų:
išvažiuojamieji
bendri posėdžiai su kitais
komitetais
|
32
4
2
|
2.2.
|
Klausymai
|
6
|
3. Svarstyta
parlamentinės kontrolės klausimų
|
24
|
4. Pareiškimų
ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų
ir kitų dokumentų
|
204
|
4.2.
|
Parengta atsakymų ir
raštų
|
115
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų,
seminarų, diskusijų
|
5
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
1
|
6. Tarptautiniai
ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
2
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
3
|
II. AKTUALIAUSI
DARBAI
- priimti
svarbiausi teisės aktai
Priėmus Žemės įstatymo 45 straipsnio pakeitimo
įstatymo projektą Nr. XIP-1719(3) nebus galima iš privačios žemės savininkų
paimti visuomenės poreikiams žemės plotų, skirtų viešosios paskirties
rekreacijai ir poilsiui. Tokiu būdu buvo užtikrintos savininkų teisės
disponuoti savo turtu (įstatymas Nr. XI-1314).
Priėmus Žemės įstatymo 45, 46, 47, ir 48 straipsnių
pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-1891(3) maksimaliai sutrumpinta žemės
paėmimo visuomenės poreikiams procedūra, užtikrintas efektyvus jos realizavimas
ir sutrumpintas teisminių ginčų nagrinėjimo procesas, kartu užtikrinant
teisingą atlyginimą už privatų visuomenės poreikiams paimamą turtą (įstatymas
Nr. XI-1314).
Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos
valstybinės svarbos projektus įstatymu Nr.
XI-1307, įvertinus šiuo metu galiojančią žemės paėmimo visuomenės
poreikiams sprendimų priėmimo ir jų įgyvendinimo procedūrą, išskirta speciali,
greita ir efektyvi procedūra privačios žemės paėmimui ypatingos valstybinės
svarbos projektams įgyvendinti.
2. ES
teisės aktų ir integracinių įstatymų projektų svarstymas
2011 m. vasario 2 d. Kaimo reikalų komiteto
posėdyje svarstytas pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento
(ES) Nr. .../..., kuriuo nustatomos specialios žemės ūkio priemonės mažosioms
Egėjo jūros saloms (Nr. ES-10-95)
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento, kuriuo iš dalies keičiamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 485/2008
dėl valstybių narių atliekamo sandorių, sudarančių Europos žemės ūkio garantijų
fondo finansavimo dalį, patikrinimo (Nr. ES-10-96)
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento (ES) Nr. .../..., kuriuo iš dalies keičiamas Tarybos reglamentas
(EB) Nr. 1290/2005 dėl bendrosios žemės ūkio politikos finansavimo ir
panaikinami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 165/94 ir (EB) Nr. 78/2008 (Nr.
ES-10-100)
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento, kuriuo iš dalies keičiamos Tarybos reglamento (EB) Nr. 1234/2007
nuostatos, susijusios su sutartiniais santykiais pieno ir pieno produktų
sektoriuje (Nr. ES-10-92)
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento, kuriuo iš dalies keičiamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 834/2007
dėl ekologinės gamybos ir ekologiškų produktų ženklinimo (Nr. ES-10-99)
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento dėl žemės ūkio produktų kokybės schemų (Nr. ES-10-101)
Atliekų tvarkymo įstatymo 2, 30, 34 straipsnių,
aštuntojo (1) skirsnio pakeitimo ir papildymo, įstatymo papildymo 34(19)
straipsniu, aštuntuoju (2), aštuntuoju (3), aštuntuoju (4), aštuntuoju (5),
aštuntuoju (6), aštuntuoju (7), aštuntuoju (8) skirsniais ir 16 straipsnio
pripažinimo netekusiu galios ĮSTATYMO PROJEKTAS (Nr.XP-2735 ES)
Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 2,
7, 8, 9, 10 straipsnių pakeitimo ir papildymo 6(1), 7(1) straipsniais ĮSTATYMO
PROJEKTAS (Nr.XP-2736 ES)
Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 2, 5, 8
straipsnių ir 3 priedėlio pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS (Nr.XP-2737
ES)
Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai
vertinimo įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15 straipsnių, 1, 2, 3
priedų pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS (Nr.XP-2327 ES)
2011 m. kovo 9 d. Kaimo reikalų komiteto posėdyje
svarstytas pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos, kuria dėl
siauros tarpvežės traktorių išmetamų teršalų kiekio ribojimo etapų taikymo iš
dalies keičiamos Direktyvos 2000/25/EB nuostatos (Nr. ES-11-05)
2011 m. kovo 30 d. Žuvininkystės įstatymo 17
straipsnio pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTAS
(Nr. XIP-1672ES)
Prekybinės laivybos įstatymo 11 straipsnio
pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTAS (Nr.
XIP-1673ES)
2011 m. balandžio 6 d. Elektros energetikos
įstatymo pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTAS (Nr. XIP-2656ES)
3.
Parlamentinė kontrolė
2011 m.
vasario 2 d. Išklausyta Žemės ūkio ministerijos atstovo
informacija dėl
išmokų už karves žindenes už 2011 metus. Jos yra atsietos nuo gamybos ir mokamos pagal 2007 m. istoriniu
laikotarpiu augintas karves žindenes. Atsižvelgiant į problemas gyvulininkystės
sektoriuje buvo patvirtinta Mėsinės galvijininkystės plėtros programa. Jos
tikslas paskatinti mėsinės galvijininkystės plėtrą, suintensyvinant
kokybiškos galvijienos gamybą, racionaliau panaudojant mažiau palankių
ūkininkauti vietovių žemės ūkio naudmenas, diegiant ir tobulinant
veislininkystės technologijas bei metodus, optimaliai išnaudojant vietinį
gamybinį potencialą.
2011 m.
vasario 3 d. Kaimo reikalų
komitetas surengė Kaune išvažiuojamąjį posėdį. Posėdžio tikslas išnagrinėti
padėtį šalies grūdų sektoriuje, aptarti
Asociacijos Slėnis Nemunas veiklos perspektyvas ir susipažinti su pieno kokybės kontrolės klausimais.
Lietuvos grūdų perdirbėjų asociacijos prezidentas
Tautvydas Barštys informavo posėdžio dalyvius apie šalyje susiklosčiusią padėtį
grūdų sektoriuje. Jis nurodė, kad 2011 metų sausio mėnesį palyginus su 2010 m.
liepos mėnesiu, pašarinių kviečių kaina padidėjo nuo 460 iki 840 litų už toną,
kai tuo tarpu per šį laikotarpį paukštienos skerdienos kaina nukrito nuo 5,14
iki 5,06 lito už kilogramą. Tai paaiškinama tuo, kad pabrangus pašarams
atskiros įmonės mažina gamybą, perteklinę produkciją teikia į rinką ir didina
jos pasiūlą. Asociacijos prezidentas pažymėjo, kad tai laikinas reiškinys ir
toliau brangstant pašarams, neišvengiamai turės didėti mėsos kaina. Tokie
staigūs kainų svyravimai išbalansuoja rinką, todėl visų organizacijų ir
valstybės institucijų pastangos turi būti nukreiptos į kompleksinius problemų
sprendimo būdus.
Komiteto nariai išklausė Asociacijos Slėnis NEMUNAS
direktoriaus, LMA nario prof. Albino Kustos informaciją apie integruoto mokslo, studijų ir verslo centro
(slėnio) Nemunas veiklą, plėtros
programą, slėnio projektus, vystymosi perspektyvas bei problemas. Šia programa
siekiama sudaryti sąlygas žemės, miškų ir maisto ūkio įmonėms bendradarbiauti
su mokslo ir studijų institucijomis, tyrėjų grupėmis, didinti Lietuvos žemės,
miškų ir maisto mokslo ir technologijų konkurencingumą tarptautinėje rinkoje. Pranešėjas
atkreipė dėmesį į nepakankamą tyrėjų ugdymo finansavimą pagal Slėnio programą,
dėl ko sunku parengti kvalifikuotus jaunus mokslininkus ir
numatyti jiems mokslines stažuotes užsienyje. Jis pažymėjo, kad mokslo ir
studijų reforma vyksta nepalankia žemės ūkiui kryptimi. Lietuvos mokslų tarybai
pakeitus mokslo rezultatų vertinimo tvarką, žemės ūkio krypties mokslininkams sudėtingiau
laimėti konkursus bei jauniems mokslininkams patekti į podaktorantūrines
stažuotes. Prof. A. Kusta nurodė, kad nepakankamai sprendžiamas slėnyje sukurtų
mokslo centrų veiklos pradžios finansavimo klausimas, Asociacija Slėnis
Nemunas negauna paramos iš valstybės, ji išlaikoma steigėjų lėšomis, kurių
nepakanka. Siūlė skubiai spręsti
statomiems objektams žemės nuosavybės klausimus. (KRK išklausė informaciją bei
priėmė sprendimą šiuo klausimu.
VĮ Pieno tyrimai direktorius Saulius Savickis
išsamiai informavo posėdžio dalyvius apie įmonės veiklą, naujausius pasiekimus
tyrimų srityje ir jos tarptautinę veiklą. Akivaizdžiais pavyzdžiais buvo
įrodyta, kad nešališka pieno tyrimų laboratorija ir naujausios tyrimų
technologijos skatina ūkininkus gaminti
geresnės kokybės pieną ir Lietuvoje gaminamas pienas ir pieno produktai
atitinka aukščiausius kokybės reikalavimus. Vartotojui tiekiami visiškai saugūs
ir kokybiški pieno produktai. Komiteto pirmininkas E. Pupinis teigiamai įvertino tą faktą,
kad VĮ Pieno tyrimai pilnai atitinka
dabartiniu metu valstybinėms įmonėms keliamus reikalavimus, joje didėja
teikiamų kokybiškų paslaugų apimtys, gaunamos papildomos pajamos, sumokami
ženklūs mokesčiai į valstybės biudžetą.
2011 m.
kovo 23 d. Komitetas išklausė
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos informaciją apie socialinio draudimo išmokų, susijusių su motinyste, mokėjimą
ūkininkams. Išaiškinta, kad asmenims, gaunantiems motinystės, tėvystės ar
motinystės (tėvystės) pašalpas ir įregistravusiems ūkininko ūkį, šios išmokos
neperskaičiuojamos ir mokamos toliau, nepriklausomai nuo jų gaunamų pajamų iš
ūkio veiklos.
Posėdyje išklausyta Žemės ūkio ministerijos
informacija dėl paramos jauniesiems
ūkininkams. Šiai paramos priemonei
įgyvendinti 20122013 metų laikotarpiu yra likę 5 mln.(viso skirta 295 mln.)
Lt. Įvertinant tai, kad vienam pareiškėjui didžiausia paramos suma gali siekti
138 112 Lt, paramos lėšų užtektų tik 36 pareiškėjams. Atsižvelgiant į likusią
priemonei įgyvendinti paramos sumą, bus svarstoma ar skelbti paraiškų surinkimą
20122013 metų laikotarpiu. Žemės ūkio ministerija planuoja pasibaigus
priemonės Žemės ūkio valdų modernizavimas paraiškų surinkimui atlikti analizę
kiek lėšų nepanaudota, ar galima jas perskirstyti į kitas priemones.
Kaimo reikalų komiteto siūlymu Žemės ūkio
ministerijoje buvo sudaryta darbo grupė, kuriai pavesta išnagrinėti nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų bylų
tikrinimo bei derinimo procedūras, įvertinti galiojančius teisės aktus,
reglamentuojančius šį procesą. Šios darbo grupės vadovas Žemės ūkio
viceministras E. Raugalas pristatė išvadas ir pasiūlymus. Šiuo metu kadastro
duomenų bylų patikra atliekama Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM (toliau -
NŽT) teritoriniuose padaliniuose - žemėtvarkos skyriuose. VĮ Registrų centras,
kuris tvarko Nekilnojamojo turto kadastrą, prieš registruodamas duomenis
Nekilnojamojo turto kadastre, taip pat atlieka kadastro duomenų bylų
patikrinimą ir, nustatant neatitikimams teisės aktų reikalavimams, grąžina
bylas taisymams. NŽT (be kadastro duomenų bylų patikros bei derinimo) atlieka
matininkų veiklos priežiūrą ir kontrolę. Darbo grupė konstatavo, jog šiuo metu
žemės sklypų kadastro duomenų bylų (toliau - kadastro duomenų byla) tikrinimo
bei derinimo procesas vyksta nepakankamai efektyviai. Darbo grupė siūlo
Žemės ūkio ministerijai, Teisingumo ministerijai
ir NŽT parengti Nekilnojamojo turto kadastro nuostatų bei kitų teisės aktų
pakeitimo projektus, inicijuoti kadastro duomenų bylų patikros proceso
perkėlimą į elektroninę erdvę.
Kaimo reikalų komitetas taip pat išklausė
informaciją apie NŽT šiuo metu vykdomą elektroninių paslaugų vystymą
(informacinių resursų centralizaciją, Nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų
bylų registravimo žurnalą, informaciją apie valstybinės žemės ūkio paskirties
žemės privatizavimą ir apie patvirtintas išvadas dėl žemės, miško ir vandens
telkinio perdavimo nuosavybėn neatlygintinai, laisvos valstybinės žemės
apskaitą, NŽT patikėjimo teise valdomi žemės sklypai ir pan.).
Audito Rūmų narė Rasa Budbergytė posėdyje pristatė
Europos Audito Rūmų 2009 finansinių metų
metinę ataskaitą, informavo komiteto narius apie Europos Audito Rūmų veiklą. Komitete taip pat buvo
apsikeista nuomonėmis dėl ES Bendrosios žemės ūkio politikos pertvarkos po 2013
metų.
2011 kovo
30 d. Kaimo reikalų komitetas
kartu su Aplinkos apsaugos komitetu, išklausė Žemės ūkio ir Aplinkos
ministerijų, savivaldybių asociacijų, sodininkų bendrijų ir jų atstovų nuomones
ir pasiūlymus dėl problemų sodininkų
bendrijose sprendimo. Daugiausia dėmesio buvo skirta žemės tvarkymo,
infrastruktūros (geriamo vandens tiekimo, nuotekų ir atliekų bei kelių
tvarkymo) žemės nuomos mokesčio klausimams. Pasiūlyta kreiptis į Vyriausybę,
kad iš esmės būtų apsispręsta dėl sodininkų bendrijų statuso.
2011 balandžio 6 d. Kaimo reikalų komiteto nariai,
urėdijos ir žemėtvarkos specialistai išvažiuojamojo posėdžio metu apsikeitė
nuomonėmis dėl rezervinių miškų
panaudojimo galimybių. Daugiausia nuosavybės teisių atkūrimui rezervuotų
miškų yra Utenos, Ignalinos ir Ukmergės rajonuose, todėl buvo aplankyti Utenos
miškų urėdijoje esantys įvairūs miško sklypai (nuo 2 iki 40 ha ploto).
Rezervinių miškų plotas nuo 367 tūkst. ha 2007 metais sumažėjo iki 293 tūkst.
ha 2010 metais (t.y., šis plotas per 3 metus sumažėjo 5%). Kadangi daugelyje
kadastro vietovių šiuo metu vykdomi žemėtvarkos projektų papildymai, po jų
įgyvendinimo rezervinių miškų plotai dar gali keistis. Susitikimo metu nuspręsta kreiptis į Aplinkos ministeriją, prašant
kuo greičiau parengti Vyriausybės nutarimą, kuriuo būtų patvirtinta valstybinių
nuosavybės teisių atkūrimui rezervuotų miškų pardavimo tvarka. Lėšos, gautos
pardavus šiuos miškus, būtų panaudotos kompensacijoms už miestuose turėtą žemę
išmokėti.
2011
balandžio 13 d. Komitetas
išklausė Statistikos departamento informaciją apie Visuotinio žemės ūkio surašymo rezultatus. Surašymo metu buvo
surašyti visi žemės naudotojai, kurie gamina žemės ūkio produkciją. Iš viso
2010 m. surašymo metu buvo surašyta 200 tūkst. ūkių, buvo aiškus ūkių skaičiaus
mažėjimas, tačiau jie tapo didesni. Vidutinis ūkio dydis padidėjo nuo 9 ha. - 2003
metais iki 14 ha. 2010 metais.
Komitetas, apsvarstė valstybinės žemės ūkio paskirties
žemės pardavimo aktualijas. Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio
ministerijos direktorius K. Maksvytis informavo, kad iki 2011 m. balandžio 1 d.
yra parduota žemės ūkio paskirties žemės 104,6 tūkst. ha (šiais metais 7,6
tūkst. ha). Iš viso 2011 metais iš valstybinės žemės ūkio paskirties žemės
pardavimo planuojama gauti apie 120 mln. lt įmokų į valstybės biudžetą (iš
jų - apie 90 mln. Lt už kaimo vietovėse
numatomų parduoti 43,5 tūkst. ha).
Parduodamų valstybinės žemės sklypų vertė
apskaičiuojama vadovaujantis Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymu
atliekant individualų turto vertinimą. Šiuos darbus atlieka viešuosius
konkursus laimėję UAB Inreal, UAB Census optimus, UAB Liturta ir UAB Ober-Haus.
Komitetas posėdyje priėmė sprendimą dėl žemės konsolidacijos ir kaimo plėtros
planavimo, kuriuo pritarė kaimo plėtros žemėtvarkos projektų (kompleksinių
žemės ūkio ir kaimo plėtros projektų) tolesniam rengimui. Kartu buvo pasiūlyta
Vyriausybei apsvarstyti galimybę finansuoti kaimo plėtros žemėtvarkos projektų
(kompleksinių žemės ūkio ir kaimo plėtros projektų) rengimą pagal Lietuvos
kaimo plėtros 2007-2013 metų programos priemonę Žemės konsolidacija, o
įmonėms (pvz., VĮ Valstybės žemės fondui), rengiančioms kaimo plėtros
žemėtvarkos projektus (kompleksinius žemės ūkio ir kaimo plėtros projektus),
didesnį dėmesį skirti gamybos plėtros galimybių nustatymui (pvz., nustatant
sanitarines apsaugos zonas ir numatant teritorijas žemės ūkio gamybos
vystymui). Informacija apie sprendimo įgyvendinimą Kaimo reikalų komitetui
turėtų būti pateikta iki š.m. rugsėjo 1 d.
Komitetas išklausė Žemės ūkio ir Aplinkos
ministerijų atstovų informaciją apie 1992 m. Helsinkio konvencijos dėl Baltijos jūros baseino jūrinės apsaugos
pakeitimus, kurie liečia taršos iš žemės ūkio šaltinių prevencijos
klausimus. Didžiausia problema kyla dėl to, kad ratifikavus šią konvenciją,
šalies žemės ūkyje būtų ribojamas ne tik azoto, bet ir fosforo kiekis.
Numatoma, kad įterpiant į dirvą mėšlą, jame esančio fosforo kiekis neturi
viršyti 25 kg/ha. Tai reikštų, kad terpiamo į dirvą mėšlo kiekis turėtų
sumažėti per pusę, dėl to mažėtų humuso
kiekis ir blogėtų dirvožemio kokybė.
Aplinkos ministerija nagrinėja Baltijos jūros regiono šalių patirtį apie naujų reikalavimų
įgyvendinimą, kreipėsi į Helsinkio komisijos sekretoriatą dėl išsamesnės
informacijos. Komiteto nariai nusprendė, kad iki šios Konvencijos ratifikavimo
Seime tikslinga parengti reikiamus
teisės aktus, kuriuos turėtų aprobuoti mokslo įstaigos. Komitetas paprašė Žemės
ūkio ir Aplinkos ministerijų iki 2011 m. spalio 1 d. pateikti informaciją kaip pasikeistų nacionaliniai teisės aktai
įgyvendinus šios Konvencijos reikalavimus.
2011 m.
balandžio 27 d. Išklausyta Žemės
ūkio ministerijos informacija dėl pasėlių
deklaravimo 2011 metais. Buvo pabrėžta, kad tiesiogines išmokas galima
gauti tik už tas žemės ūkio naudmenas, kurios 2003 m. birželio 30 d. buvo geros
agrarinės būklės, nepaisant ar minėtą dieną jos buvo naudojamos gamybai ar ne.
Žemdirbiai, įsigiję ar nuomojantys žemę, kuri
dabar neatitinka reikalavimų išmokoms gauti, bet yra ruošiama žemės ūkio
veiklai, tačiau 2003 m. birželio 30 d. buvo geros agrarinės būklės, gali
deklaruoti žemės ūkio naudmenas tiesioginėms išmokoms gauti.
2011 m.
gegužės 11 d. Bendrame Seimo
Kaimo reikalų ir Švietimo, mokslo ir kultūros komitetų posėdyje buvo aptartos aukštos kvalifikacijos specialistų žemės
ūkiui ir kaimo plėtrai specialistų rengimo problemos ir konstatuota, kad
šių specialistų trūksta. Pasiūlyta
Švietimo ir mokslo ministerijai rengiant Tikslinio studijų finansavimo tvarką
atsižvelgti į žemės ūkio specialistų poreikį ir numatyti efektyvesnį valstybės
finansavimą.
Komiteto pirmininko pavaduotojo Jono Stanevičiaus
pasiūlymu, aptarta labai smulkių ir smulkių ūkininkų ūkių mokesčių mokėjimo tvarka
ir pasiūlyta Žemės ūkio rūmams ir Lietuvos ūkininkų sąjungai aptarti galimybes
siekiant tobulinti šių ūkių apmokestinimą.
Komitetas išklausė Žemės ūkio ministerijos
viceministro Mindaugo Kuklieriaus informaciją dėl kompensacinių išmokų už ūkininkavimą mažiau palankiose ūkininkauti
vietovėse. Kompensacinėms išmokoms 2011 metams skirta 141 mln. Lt. Numatoma
didelio nepalankumo vietovėse mokėti 260 Lt/ha, mažo nepalankumo vietovėse
195 Lt/ha, tačiau galutinis sprendimas dėl išmokų dydžio bus priimtas įvertinus
prašomą 2011 m. paramos sumą. Taip pat viceministras kalbėdamas apie ateinančių
metų perspektyvas pažymėjo, kad 2012 m. šioms išmokoms dar bus mokama iš esamo
finansinio periodo voko, o 2013 m. svarstoma galimybė mokėti iš būsimo 2014
2020 m. finansinio periodo lėšų.
2011 m.
gegužės 18 d. Lietuvos agrarinių
ir miškų mokslų centro (toliau LAMMC) direktorius Zenonas Dabkevičius pristatė
šio veiklos sritis, kryptis, mokslinius
tyrimus ir eksperimentinę veiklą. Direktorius pabrėžė, kad agrarinių ir
miškų mokslas pirmiausia nukreiptas Lietuvos
ūkio poreikiams, todėl dalis tyrimų turi būti taikomojo pobūdžio ir tik dalis
gali būti fundamentiniai. LAMMC tyrimai vykdomi visoje šalies teritorijoje,
šiems tyrimams reikalinga moderni
laboratorinė įranga ir lauko technika, modernios informacinės
technologijos. Posėdžio dalyviams buvo pristatyta ir keletas naujausių tyrimų
ir inovacijų: kviečių selekcija specialios paskirties biopolimerams, atsparios
žiemojimui produktyvios žieminių kviečių veislės, augalų biomasės energetinės
vertės didinimas biotechnologiniais metodais.
2011 m. gegužės 25 d. Komitetas išklausė Žemės
ūkio ministerijos informaciją apie Lietuvos
kaimo plėtros 2007 2013 m. programos priemonės Žemės ūkio valdų
modernizavimas įgyvendinimą. Viceministras Aušrys Macijauskas informavo,
kad šiai priemonei 2007 2013 m. yra skirta 1,2 mlrd. litų, o paraiškų surinka
12600. Vien tik paskutinio paraiškų šaukimo metu kovo balandžio mėnesį buvo
gauta 3365 paraiškų, kurioms reiktų 646 mln. litų. Tačiau, pranešėjo teigimu,
visiems prašymams patenkinti neužteks lėšų, nes biudžete tam yra skirta 155
mln.litų, todėl visos pagal KPP priemonę Žemės ūkio valdų modernizavimas
pateiktos paraiškos bus vertinamos pagal nustatytus pirmumo kriterijus.
Tikėtina, kad pirmenybė gauti ES paramą bus teikiama jos dar negavusiems
pareiškėjams.
2011 m. birželio 6 d. Kaimo reikalų komitetas
išklausė Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos informaciją apie valstybinės žemės ūkio paskirties žemės
nuomą. Šiuo metu žemės ūkio naudmenų laisvame valstybinės žemės fonde
204,5 tūkst. ha. Išnuomotos ir suteiktos naudotis žemės (žemės ūkio
naudmenų) plotas sudaro 155,8 tūkst. ha žemės.
2011 m. birželio 15 d. Komitetas išklausė Žemės
ūkio ministerijos ir Žemės ūkio rūmų atstovų
informaciją apie žirgininkystės
padėtį Lietuvoje ir valstybės paramos lėšų veislininkystei įsisavinimą.
Posėdyje buvo konstatuota, kad Žemės ūkio rūmams perdavus paramos
veislininkystei lėšų skirstymo funkciją, nebuvo suderinti žirgų veislininkystei
skirtų lėšų paskirstymo kriterijai. Taip pat pažymėta, kad tolimesnė
žirgininkystės plėtra turi būti vykdoma verslo pagrindais, didinant šios šakos
pelningumą, kuriant efektyviai veikiančią kompleksinę veislinių žirgų
įvertinimo ir pardavimo sistemą, vystant
sportinės žirgininkystės infrastruktūrą, rengiant praktinio mokymo
bazes. Komiteto pirmininkas Edmundas Pupinis pažymėjo, kad skiriant
valstybei lėšas veislininkystei turi
būti atliekama jų valstybinė priežiūra bei kontrolė. Kartu būtina išsaugoti
vietinių arklių populiacijų genetinį potencialą bei gerinti arklių veislines
savybes. Tuo tikslu numatoma sujungti UAB Nemuno žirgynas, UAB Vilniaus
žirgynas ir UAB Sartų žirgynas bendroves į vieną bendrovę
UAB ,,Lietuvos žirgynas. Posėdyje pažymėta, kad pastaruoju metu
Lietuvoje smarkiai populiarėja atskiros žirginio sporto šakos, daugėja pavienių
žirgų laikytojų, didėja žirgų skaičius, tačiau trūksta kvalifikuotų
specialistų. Kaimo reikalų komitetas pasiūlė Žemės ūkio ministerijai, padėti
parengti tikslesnius ir teisingesnius
paramos veislininkystei lėšų skirstymo kriterijus dėl žirgų veislinės
vertės nustatymo, kilmės knygų tvarkymo,
žirgų varžybų-bandymų pravedimo
ir kitų veislininkystės darbų. Taip pat atkreiptas Žemės ūkio ministerijos ir
Žemės ūkio rūmų dėmesys į tai, kad ruošiant
žirgininkystės specialistus turi būti glaudus ryšys tarp mokyklos,
moksleivio ir darbdavio.
2011 m.
birželio 29 d. Kaimo reikalų
komiteto nariai lankėsi žemės ūkio
technologijų parodoje Agrovizija (Kėdainių raj., Dotnuva, Lietuvos
agrarinių ir miškų mokslų centro Žemdirbystės institutas), kur buvo pristatyta
šiuolaikinė žemės ūkio technika, naujausi augalų apsaugos produktai,
perspektyviausios augalų veisles, augalų poreikius atitinkančios trąšos. Ši
paroda puiki galimybė susipažinti ir akivaizdžiai įsitikinti vienos ar kitos
augalų veislės ar produkto ypatybėmis, įvertinti specializuotos žemės ūkio
technikos technines galimybes. Parodos metu vyko seminarai aktualiomis augalininkystės
temomis. Parodos atidaryme Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Edmundas Pupinis
pasakė sveikinimo žodį, dalyvavo surengtose varžytuvėse, kuriose dalyvavo ir
svečiai iš užsienio Suomijos, Lenkijos, Latvijos, Estijos ir Airijos.
4. Nebuvo priimti svarbūs įstatymai
Žemės
ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 2, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu Nr. XIP-1375(3) siekiama išsaugoti šiuo metu teisės aktų
užtikrinamas lengvatas asmenims, realizuojantiems iš savo ūkyje pagamintų žemės
ūkio produktų pagamintus maisto produktus, nustatyti, kad Savivaldybių institucijos apie įstatymais
priskirtų funkcijų įgyvendinimą
žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros srityse teikia informaciją Žemės ūkio
ministerijai. Taip pat siūloma išplėsti galimybes ūkininkams deklaruoti
pasėlius ne tik savarankiškai ar savivaldybėse, bet ir padedant Lietuvos žemės
ūkio konsultavimo tarnybai.
Piliečių
nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo pakeitimo
įstatymo projektu Nr. XIP-1815
siūloma už miestų teritorijose esančią valstybės išperkamą žemę atlyginti
lygiaverčiais miško sklypais kaime. Šio įstatymo projekto svarstymas bus
tęsiamas, kai Vyriausybė pateiks Seimui svarstyti kitą šio įstatymo pakeitimo
įstatymo projektą, kuriuo už mieste turėtą žemę siūloma kompensuoti
pinigais.
Tautinio
paveldo produktų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-1551. Projektu tikslinamos nuostatos,
leidžiančios Žemės ūkio ministerijai
parengti ir patvirtinti valstybės pagalbos tautinio paveldo objektams išsaugoti, sukurti, realizuoti ir
populiarinti teikimo tvarką, leisti imti valstybės rinkliavą už tautinio
paveldo objektų atestavimą, sertifikatų
ir pažymėjimų išdavimą, patikslinti sąvokas. (Šis įstatymo projektas nebuvo
pateiktas Seime dėl įtemptos darbų programos.)
5. Renginiai
2011 m.
sausio 18 d. Seimo Kaimo reikalų
komiteto pirmininko Edmundo Pupinio iniciatyva surengta diskusija dėl kooperacijos plėtros Lietuvoje perspektyvų.
Komiteto pirmininkas pažymėjo, kad iš esmės kooperacija mūsų šalyje prigijo tik trijuose sektoriuose: žemės
ūkyje, bankininkystėje (kredito unijos) ir prekyboje (Lietkoopsąjunga).
Daugiausiai pasiekta pienininkystėje, kur
kooperatinės bendrovės jau užima daugiau kaip 20 proc. žaliavinio pieno
rinkos. Didžiausi kooperatyvai - Pieno
gėlė ir Pieno puta, kurių nariais yra po 1000 ir daugiau ūkininkų. Stiprėja
ir kooperatyvas Pienas LT, turintis ketinimų pastatyti pieno perdirbimo įmonę.
Grūdų sektoriuje kooperatyvai užima apie
5-10 proc. grūdų rinkos. Iš stambesnių šio sektoriaus kooperatyvų paminėtinas
Joniškio aruodas.
Lietuvos
kooperatyvų sąjungos valdybos pirmininkas Robertas Miliauskas informavo, kad
Tarptautinis kooperacijos aljansas paskelbė 2012 metus Tarptautiniais
kooperatyvų metais. Todėl jau dabar reikia rūpintis kaip labiau propaguoti ir
suaktyvinti kooperatinį judėjimą
Lietuvoje.
Robertas Miliauskas pabrėžė, kad į kooperatinės
prekybos sistemą įtraukus žemės ūkio kooperatyvus bei kooperatines žemės ūkio
perdirbimo įmones, vartotojai geriau būtų aprūpinti natūraliais lietuviškos
kilmės maisto produktais, žemdirbiams atkristų dalis produktų realizavimo
rūpesčių. Pasiūlyta žemės ūkio kooperatyvams aktyviau pasinaudoti esamais
Lietkoopsąjungos sandėliais ir kitomis patalpomis, kur būtų galima išsaugoti ir
paruošti žemės ūkio produkcija eksportui ir vietinei rinkai.
Lietuvos Centrinės kredito unijos valdybos
pirmininkas Sigitas Bubnys ir Asociacijos Lietuvos kredito unijos
administracijos vadovas Ramūnas Stonkus informavo diskusijos dalyvius apie
kredito unijų veiklą. Veikiančios 67 kredito
unijos finansuoja apie 40 procentų žemės ūkio subjektų ir valdo apie
25-60 proc. kaimo vietovių rinkos, nors visumoje užima tik 2 proc. šalies
paskolų ir indėlių rinkos. Kredito
unijos suinteresuotos finansuoti smulkaus verslo įmones maisto gamybos ir
paslaugų srityse. Todėl žemdirbių kooperatinės bendrovės čia galėtų būti
patikimi partneriai.
Žemės ūkio rūmų pirmininkas Bronius Markauskas
ir Ūkininkų sąjungos pirmininkas Jonas
Talmantas akcentavo žmonių pasitikėjimo stoką, kuriant kooperatyvus kaime,
iniciatyvių ir sumanių vadybininkų paieškas, esamų kooperatyvų stiprinimo ir
plėtros galimybes. Taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad bandoma kurti fiktyvius
kooperatyvus, siekiant pasinaudoti teikiama parama, siūlė peržiūrėti
kooperatyvų pripažinimo žemės ūkio kooperatyvais tvarką.
Lietuvos šeimos ūkininkų sąjungos pirmininkas
Vidas Juodsnukis ragino Žemės ūkio ministerijos atstovus ieškoti galimybių
labiau paremti smulkiuosius ūkininkus ir mažus kooperatyvus, sudaryti
finansines galimybes atkurti smulkias žemės ūkio produktų perdirbimo įmones,
geriau įsisavinti kooperacijai skiriamas lėšas. Šeimos ūkininkų sąjunga siekia
išsinuomoti gamybines patalpas ir kooperatiniu pagrindu pradėti vystyti logistinę veiklą.
Žemės ūkio viceministras Aušrys Macijauskas
pažymėjo, kad šalyje sukurta gera teisinė bazė ir tinkamos paramos formos
kooperacijai remti. Dabartiniu momentu labai svarbu palaikyti jau susikūrusias
kooperatines bendroves, jas toliau plėtoti pritraukiant naujus narius.
Diskusijos dalyviai nusprendė sudaryti
koordinacinę tarybą, kurios tikslas būtų nustatyti, kokių dar reikėtų teisinių,
ekonominių, organizacinių ar kitokių svertų, kad kooperacija duotų didesnę
naudą mūsų visuomenei. Be to, numatyti pirmuosius žingsnius siekiant suderinti
žemės ūkio, kreditų unijų ir Lietkoopsąjungos
sektorių praktinį bendradarbiavimą kooperacijos srityje.
2011 m.
sausio 27 d. Seimo Kaimo reikalų
komiteto pirmininkas Edmundas Pupinis
priėmė stambiausių šalyje paukštynų, mėsos ir grūdų perdirbėjų bei
kiaulių augintojų asociacijų vadovus. Įmonių, kurios gamina ir naudoja
kombinuotus pašarus, vadovus neramina
priimtas sprendimas, kad
nustačius maisto produktuose bei pašaruose genetiškai modifikuotų
organizmų pėdsakų, tokios įmonės
turės mokėti į Privalomojo sveikatos
draudimo fondą 5 procentų dydžio įmokas nuo produkto vertės. Komiteto pirmininkas paaiškino, kad Seimo
plenariniame posėdyje priimant Maisto įstatymo pakeitimo projektą Nr. XIP-1177(4)
keletas Seimo narių tokį pasiūlymą
pateikė ir Seimas jam pritarė. Kilus
abejonių ar šis pasiūlymas atitinka Europos Sąjungos teisę buvo kreiptasi į
Europos Teisės departamentą prie Teisingumo ministerijos dėl išvados. Šis
departamentas nurodė, kad mokėti mokesčius už visus maisto produktus, kurių
sudėtyje yra genetiškai modifikuotų produktų nepriklausomai nuo jų kiekio,
yra ne tik kad nesuderinama su Europos
Sąjungos teise, tačiau ir neatitinka teisinio reguliavimo aiškumo principo,
todėl Seimas pavasario sesijoje turės peržiūrėti savo sprendimą.
Pasitarimo metu buvo diskutuojama apie trąšų ir
pesticidų patekimo į šalies rinką reglamentavimą. E. Pupinis informavo, kad
Kaimo reikalų komitetas sudarė darbo grupę Trąšų įstatymo projektui parengti ir
ši grupė š. m. vasario 9 d. susirinks aptarti
parengtą projektą. Taip pat, rengiamas Augalų apsaugos įstatymo
pakeitimo projektas, siekiant tiksliau reglamentuoti pesticidų panaudojimą ir sugriežtinti jų tranzito kontrolę.
Pirmininkas nurodė, kad kartu reikia papildyti Administracinių teisės pažeidimų
kodeksą, siekiant sustiprinti administracinę atsakomybę už pesticidų naudojimo
pažeidimus.
Šalyje sutriko stambių paukštynų ir
kiaulininkystės kompleksų apsirūpinimas pašariniais grūdais. Paukštininkystės asociacijos
prezidentas V. Tėvelis informavo, kad pastaruoju metu sparčiai auga pašarinių
grūdų kainos, didėja grūdų eksportas,
šalies ūkininkai stabdo jų pardavimą laukdami dar aukštesnių kainų. E. Pupinis
pažymėjo, kad vienas iš galimų sprendimo būdų yra tai, kad žemės ūkio ministras
K.Starkevičius tariasi su Ukrainos vadovais dėl pašarinių kukurūzų pardavimo
Lietuvos įmonėms. Kita galimybė yra
derėtis su Europos Komisija dėl importo muitų iš trečiųjų šalių panaikinimo,
tačiau tai ilgas kelias ir neaišku, kaip per tą laiką šiose šalyse pakils grūdų
kainos.
Pasitarimo dalyviai pritarė Vyriausybės
iniciatyvai įvesti kasos aparatus maisto produktams turguose ir tikisi, kad tai
bus veiksminga kontrolės sistema. Kartu
atkreipiamas Valstybinės maisto ir veterinarinės tarnybos dėmesys į griežtesnę paukštienos ir kiaušinių
importo į Lietuvą kontrolę, kadangi kyla įtarimai, kad ši produkcija įvežama iš
nesertifikuotų įmonių.
Paukštininkystės ir kiaulininkystės įmonių vadovai
mano, kad Lietuvoje įtvirtinti daug griežtesni
aplinkosaugos reikalavimai negu Europos
Sąjungoje. Daug lėšų teko nukreipti tam,
kad pagal ES reikalavimus būtų modernizuoti paukštynai, šiais metais įsigalioja
nauji aplinkos monitoringo nuostatai, kurių diegimas pareikalaus papildomų išlaidų.
Komiteto pirmininkas E. Pupinis pažymėjo, kad yra
gauta Žemės ūkio rūmų Prezidiumo posėdžio rezoliucija, kuria siūloma ūkio
subjektų aplinkos monitoringo nuostatų įgyvendinimą nukelti vėlesniam laikui.
Komitetas artimiausiame posėdyje svarstys šią rezoliuciją ir Aplinkos
ministerijai teiks pasiūlymus.
Pasitarimo dalyviai, atsižvelgdami į pastaruoju
metu žiniasklaidoje kilusias diskusijas
maisto saugos klausimais, mano, kad tikslinga būtų Seime surengti konferenciją
sveiko ir saugaus maisto klausimais, kurioje mokslo įstaigų ir maisto kontrolės
institucijų atstovai galėtų pateikti visuomenei daugiau teisingos informacijos
apie GMO, maisto priedų, ekologinių produktų poveikį žmonių sveikatai.
2011 m.
vasario 1 d. Grupė žemdirbių
visuomeninių organizacijų atstovų Kaimo reikalų komiteto pirmininkui
Edmundui Pupiniui įteikė Kreipimąsi dėl
Kasos aparatų įvedimo dengtose turgavietėse.
Vyriausybės sprendimui įvesti kasos aparatus turgavietėse pritarė 11
įtakingiausių žemdirbių visuomeninių organizacijų vadovų. Šiame dokumente pažymima, kad turgus vis
labiau praranda savo pirminę paskirtį padėti ūkininkams, žemės ūkio
bendrovėms palankiomis sąlygomis realizuoti savo produkciją. Dabartinė padėtis
turguose leidžia nuslėpti gautas pajamas, parduotos produkcijos kiekį bei
kilmės šalį, vartotojas neturi galimybės grąžinti nekokybišką prekę. Pareiškėjų
nuomone, kasos apartų įvedimas jokiu būdu nesužlugdys sąžiningo smulkiojo
verslo, bet prisidės prie teisingos ir sąžiningos konkurencijos skatinimo.
Visos kaimyninės valstybės Latvija, Estija, Lenkija ir daugelis kitų Europos šalių yra įsivedusios kasos aparatus
turgavietėse.
Kreipimąsi, adresuotą Seimui ir Vyriausybei,
pasirašė Žemės ūkio rūmų, Lietuvos ūkininkų, Šeimos ūkininkų, Žemės savininkų
sąjungų, Paukštininkystės, Kiaulių augintojų, Žemės ūkio bendrovių, Mėsos
perdirbėjų, Grūdų perdirbėjų, Daržovių augintojų asociacijų ir Žemės ūkio
kooperatyvo Lietuviško ūkio kokybė vadovai.
Komiteto pirmininkas E. Pupinis pažymėjo, kad
Vyriausybė pasirengusi teikti visokeriopą pagalbą smulkiesiems verslininkams
kompensuojant jiems už kasos aparatų įsigijimą, apmokant žmones dirbti su kasos
aparatais, tobulinti kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarką.
2011 m.
gegužės 25 d. Seimo Europos
informacijos biure įvyko bendra Kaimo reikalų komiteto ir Europos informacijos
biuro diskusija Europos Sąjungos bendroji žemės ūkio politika (BŽŪP) artėjant
2020 m. Diskusijoje pranešimus skaitė Žemės ūkio ministerijos, Lietuvos žemės
ūkio universiteto bei Žemės ūkio rūmų atstovai.
Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis pažymėjo, kad BŽŪP pokyčiai po 2013 m. yra labai svarbūs naujoms ES
valstybėms, nes tai tinkamas metas išlyginti esamus tiesioginių išmokų dydžių
skirtumus. Šios nuomonės laikosi naujosios ES valstybės narės.
Žemės ūkio ministerijos atstovas Savelijus J.
Zimanas pristatė esmines Komisijos komunikato
BŽŪP artėjant 2020 m. nuostatas bei Lietuvos poziciją. Pranešėjo
teigimu, Lietuvos atstovai diskutuodami ES institucijose nuolatos pabrėžia, kad
tiesioginės išmokos visose valstybėse narėse turėtų būti išmokamos pagal
vieningą modelį, o jų lygis nustatomas objektyviais kriterijais,
užtikrinančiais konkurencingumą ir lygias ūkininkavimo sąlygas vieningoje ES
rinkoje.
Lietuvos nuomone, Kaimo plėtra ir ateityje turi
išlikti sudėtine BŽŪP dalimi ir neturi
būti tapatinama su Sanglaudos politika, o pagrindinis tematinis prioritetinių
krypčių pobūdis (žemės ūkis, aplinkosauga, gyvenimo kokybė kaimo vietovėse ir
kaimo ekonomikos įvairinimas, LEADER metodui priskirtinos iniciatyvos) turėtų
išlikti.
Žemės ūkio rūmų vicepirmininkas Bronius Markauskas
pažymėjo, kad žemdirbiai aktyviai dalyvavo rengiant Lietuvos poziciją ir
visiškai ją palaiko. Žemdirbių nuomone, finansavimas ES žemės ūkiui neturi
mažėti, o pati BŽŪP turi išlikti bendra. Labai svarbu tiesioginių išmokų
suvienodinimas.
Lietuvos žemės ūkio universiteto profesorė Vlada
Vitunskienė pristatė agrarinės politikos indėlį skatinant Lietuvos žemės ūkio
vystymąsi. Pranešėja pažymėjo, kad tiesioginė parama nuo praėjusio dešimtmečio
vidurio sustabdė poreforminį žemės ūkio nuosmukį ir sušvelnino Rusijos
finansinės krizės bei dabartinės pasaulinės ekonominės krizės pasekmes. Kita
vertus, didelė pajamų iš žemės ūkio veiklos priklausomybė nuo viešosios paramos
suformuoja nepagrįstus ateities lūkesčius ūkiams, ypač smulkiesiems, tiek dėl
pajamų potencialo, tiek dėl konkurencingumo šalies, ES ir tarptautinėse
rinkose.
2011 m.
liepos 15 d. Surengtoje
diskusijoje dėl pieno ūkio aktualijų buvo aptarti pieno gamintojams labiausiai
rūpimi klausimai. Ypač daug dėmesio buvo skirta mažėjančioms žaliavinio pieno
supirkimo kainoms, atsietųjų papildomų nacionalinių tiesioginių išmokų už pieną
mokėjimui ir kooperacijos pieno sektoriuje stiprinimui.
Taip pat buvo aptarti aplinkosauginių reikalavimų
gyvulininkystės ūkiams laikymosi ir kai kurie kiti klausimai.
Komitetas, atsižvelgdamas į pieno sektoriaus
svarbą, numato rudens sesijos metu išklausyti Žemės ūkio ministerijos ir Aplinkos ministerijos informaciją apie
padėtį, sprendžiant pieno gamintojams
rūpimus klausimus.
2011 m. birželio 1 d. Grybų augintojų problemos,
susitikime dalyvavo Grybų augintojų asociacijos nariai Arūnas Radzevičius ir
Tomas Čeponkus, ŽŪM departamento direktorius Vygantas Katkevičius, Seimo Kaimo
reikalų komiteto pirmininkas E. Pupinis. Aptartos akcizu neapmokestinamų
dyzelinių degalų skyrimo galimybės grybų augintojų įmonėms, vaisių ir daržovių
susivienijimo kūrimo perspektyvos ir grybų auginimo įmonių ar asociacijų
dalyvavimas Nemuno slėnio veikloje.
6. Tarpparlamentiniai ryšiai
2011 m.
vasario 2 d. Kazachstano
ambasadorius Galymzhan Koishybayev susitiko su Lietuvos Respublikos Seimo
tarpparlamentinių ryšių su Kazachstano Respublika grupės pirmininku Edmundu
Pupiniu. Susitikimo metu ambasadorius supažindino su susidariusia politine
situacija, kuomet piliečių iniciatyvinė grupė, siekiant įgyvendinti jų iškeltą
idėją, - dabartinio Prezidento Nursultan Nazarbajev kadenciją pratęsti iki 2020
metų, dėl referendumo šiuo klausimu rengimo surinko apie 5 mln. parašų. Nors tokiai
įdėjai nepritarė pats prezidentas, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad siūlymą dėl
kadencijos pratęsimo palaikė Kazachstano parlamentas, Prezidentas kreipėsi į
Konstitucinę Tarybą dėl šio siūlymo atitikimo Konstitucijai. Konstitucinė
Taryba sausio 31 d. tuo klausimu priėmė sprendimą ir nustatė, kad siūloma
pataisa prieštarautų Konstitucijai.
Ambasadorius informavo, kad Kazachstano
Prezidentas palankiai įvertino Konstitucinės Tarybos nuomonę, tačiau
atsižvelgdamas į visuomenės nuomonę ir kilusias politines diskusijas, pats
pasiūlė surengti išankstinius prezidento rinkimus.
Lietuvos Respublikos Seimo tarpparlamentinių ryšių
su Kazachstano Respublika grupės pirmininkas Edmundas Pupinis pažymėjo, kad
sprendimas atsisakyti referendumo, kuriuo norėta siūlyti dabartinio prezidento
kadenciją pratęsti iki 2020 metų, ir paties prezidento siūlymas pravesti išankstinius prezidento rinkimus,
parodo, kad Kazachstanas pasiryžęs eiti demokratijos plėtros keliu. Metų
pradžioje inicijuotas referendumas galėjo tapti blogu pavyzdžiu aplinkinėms
Azijos valstybėms. Edmundas Pupinis taip pat pasidomėjo opozicinių partijų bei
ne kazachų kilmės piliečių galimybės kelti savo kandidatus.
Kazachstano ambasadorius Galymzhan Koishybayev
informavo, kad šiuo metu bent dvi opozicinės partijos paskelbė, kad kels savo
kandidatus, tačiau kol nepaskelbta išankstinių prezidento rinkimų data, tol
nėra aišku kiek bus registruota kandidatų. Dėl ne kazachų kilmės piliečių,
ambasadorius pažymėjo, kad Kazachstano konstitucijoje yra įtvirtintos nuostatos,
jog Kazachstano prezidentu gali būti tik Kazachstane gimęs pilietis, gyvenantis
šalyje ne mažiau nei 15 metų ir mokantis kazachų kalbą. Didžiausia kliūtis,
pasak ambasadoriaus, yra kazachų kalbos mokėjimas.
Seimo tarpparlamentinių ryšių su Kazachstano
Respublika grupės pirmininkas Edmundas Pupinis padėkojo ambasadoriui Galymzhan
Koishybayev už savalaikį, išsamų informavimą ir pažymėjo, kad Lietuva tiki, jog
Kazachstanas ir toliau bus tam tikras regiono stabilumo garantas.
Susitikimo metu buvo aptartos tolimesnio
bendradarbiavimo perspektyvos ir darbai. Taip pat buvo pasidžiaugta tolimesniu
mūsų šalių bendradarbiavimu Europos Saugumo Bendradarbiavimo Organizacijos
plotmėje.
Kazachstano ambasadorius pakvietė Seimo
tarpparlamentinių ryšių su Kazachstano Respublika grupės pirmininką vykti
stebėti pavasarį vyksiančius išankstinius prezidento rinkimus, o tuo pačiu
susitikti ir su Kazachstano Respublikos parlamentarais, bei aptarti tolimesnį
bendradarbiavimą tarpparlamentiniu lygmeniu.
2011 m. liepos 12 d. Seimo, Kaimo reikalų komiteto pirmininkas
Edmundas Pupinis dalyvavo Briuselyje, Europos Parlamento rengiamoje diskusijoje
dėl Bendrosios žemės ūkio politikos (BŽŪP) ateities, kurioje dalyvavo Europos
Parlamento Žemės ūkio ir kaimo plėtros, ir nacionalinių parlamentų žemės ūkio
ir kaimo plėtros reikalus kuruojančių komitetų atstovai.
Komiteto pirmininkas pristatė
Lietuvos poziciją dėl BŽŪP ateities pažymėdamas, kad pagal Europos komisijos
pasiūlymą, tiesioginės išmokos vis dar labai skirsis vosose ES valstybėse
narėse, ir Lietuva negali su tuo sutikti.
Diskusijos suaktyvės, kai
Europos Komisija spalio lapkričio mėn. pateiks teisės aktų dėl BŽŪP ateities
projektus.
Šių metų kovo 3 5 dienomis, Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininko
Edmundo Pupinio kvietimu, pirmą kartą Lietuvoje lankėsi Rusijos Federacijos
Dūmos Agrarinių klausimų komiteto pirmininko Valentino Petrovičiaus Denisovo
vadovaujama delegacija.
Susitikimo su Kaimo reikalų
komitetu metu buvo apsikeista informacija apie padėtį žemės ūkio srityje, domėtasi
žemės reforma.
Vizito metu svečiai susitiko
su Žemės ūkio ministru Kaziu Starkevičiumi, taip pat aplankė Nacionaliniame
maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institute bei tradicinėje Kaziuko
mugėje.
2011 m. kovo 31 - balandžio 1 d. Seimo, Kaimo reikalų komiteto
pirmininkas Edmundas Pupinis Vengrijos Respublikos Nacionalinės Asamblėjos
Žemės ūkio komiteto pirmininko p. Sándor FONT kvietimu dalyvavo Europos
Sąjungos valstybių narių parlamentų žemės ūkio komitetų pirmininkų posėdyje.
Europos Parlamento, Europos Sąjungos valstybių narių ir šalių kandidačių
parlamentų žemės ūkio komitetų pirmininkai išklausė pranešimus Bendrosios žemės
ūkio politikos (BŽŪP) ateities, Bendrosios žuvininkystės politikos bei
genetiškai modifikuotų organizmų temomis.
2011 m. balandžio 1 5 d. Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininkas
stebėjo pirmalaikius Kazachstano Respublikos prezidento rinkimus, o taip pat
susitiko su Kazachstano Parlamento Senato ir Mažiliso Tarptautinių santykių,
Agrarinių klausimų komitetų nariais, Valstybinės žemės ir maisto ūkio
organizacijos atstovais.
2011 m. balandžio 4 8
dienomis Seimo Kaimo reikalų komitete stažavosi Ukrainos Aukščiausios Rados Žemės ūkio politikos ir
žemės reikalų komiteto biuro konsultantė Zinaida Boremskaja. Konsultantė
domėjosi Seimo Kaimo reikalų komiteto biuro, Valstybinės maisto ir
veterinarijos tarnybos veikla, taip pat žemdirbius atstovaujančiomis
organizacijomis.
2011 m. balandžio 12 d. Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis susitikime su Moldovos Respublikos Parlamento nariais aptarė žemės ūkio
paskirties žemės pardavimo užsieniečiams, bei tiesioginių išmokų klausimus.
Komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis