PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
Kaimo
reikalų komiteto
2009 m. kovo 10 d.
sprendimu Nr.110-P-4(9)
I.
BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų:
kaip
pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
22
3
19
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių
pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros
ir darbo programą
|
2
|
1.3.
|
Kitų komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos
išvados
|
-
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų
projektų rengimui
|
-
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
Iš jų:
išvažiuojamieji
bendri posėdžiai su kitais komitetais
|
16
1
-
|
2.2.
|
Klausymai
|
-
|
3. Svarstyta parlamentinės kontrolės klausimų
|
3
|
4. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
216
|
4.2.
|
Parengta atsakymų ir raštų
|
127
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų
|
-
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
1
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
2
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
-
|
II. AKTUALIAUSI DARBAI
1. priimti svarbiausi teisės aktai
Žuvininkystės įstatymo 2, 26 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo
šeštuoju skirsniu įstatymas.
Aplinkos apsaugos rėmimo programos įstatymo 3 straipsnio pakeitimo
įstatymas.
Šiais įstatymais reglamentuotos Žuvininkystės departamento prie Žemės ūkio
ministerijos Žuvininkystėskontrolės pareigūnų teisės ir pareigos. Taip
pat reglamentuotos lėšų, gaunamų Žuvininkystės departamentui vykdant ES
Bendrosios žuvininkystės politikos
reikalavimus ir Administracinių teisės
pažeidimų kodekse numatytas funkcijas, šaltinius ir šių lėšų naudojimą.
Administracinių teisės pažeidimų kodekso papildymo 87(8), 87(9)
straipsniais ir 241(4), 159(1) straipsnių pakeitimo įstatymas.
Šiuo įstatymuužtikrinamas Žuvininkystės įstatyme
išvardintų teisių realizavimas, numatant
administracinę atsakomybę už
teisėtų Žuvininkystės kontrolės pareigūnų nurodymų nevykdymą.
Priimtas Pelno mokesčio įstatymo 2,
5, 12, 34, 382, 41, 58 straipsnių
pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 40¹ straipsniu ir IX¹ skyriumi
įstatymas ir kiti jį lydintys įstatymų projektai.
Priėmus šiuos
įstatymus suvienodinta mokesčių sistema visoms Lietuvos įmonėms. Jeigu anksčiau
žemės ūkio ir kooperatinių bendrovių, kurių pajamos iš žemės ūkio veiklos
sudarė daugiau kaip 50 procentų, pelnas buvo apmokestinamas 0 proc. pelno
mokesčio tarifu, tai dabar bus apmokestinama 20 procentu. Tačiau tokioms žemės
ūkio ir kooperatinėms bendrovėms
numatytas 2 metų pereinamasis laikotarpis: už 2009 metus jos mokės tik 5
proc., o 2010 metais 10 proc. nuo apmokestinamojo pelno. Per šį laikotarpį
reikės patobulinti šių įmonių veiklos apskaitą, ją labiau pritaikant tikslinio
apmokestinamojo pelno apskaičiavimui bei suvienodinimui.
Komitetas
tobulino vieningos mokesčių sistemos sukūrimą. Tuo tikslu, atsižvelgiant į
žemės ūkio subjektų veiklos specifines sąlygas, Komiteto posėdyje buvo
apsvarstytas Pelno mokesčio įstatymo 12 ir 40(1) straipsnių pakeitimo
ir papildymo įstatymo projektas (Nr. XIP-318).
Priėmus šį projektą žemės ūkio įmonėse pelno mokesčiu nebus apmokestinamos tiesioginės bei kitos
kompensacinės išmokos pajamų lygiui palaikyti.
Komitetas taip pat pritarė Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9,
10, 12, 13(1), 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 29, 30 straipsnių pakeitimo
ir papildymo ir Įstatymo papildymo 18(1) straipsniu įstatymo 23 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektui (Nr. XIP-319). Priėmus šį projektą pasiekta, kad gyventojų
pajamos iš žemės ūkio veiklos būtų apmokestinamos vienodai, neatsižvelgiant į
tai, ar jos gaunamos (uždirbamos) veikiant individualiai ar susikooperavus.
Komitetas,
atsižvelgdamas į žemdirbių visuomeninių organizacijų pasiūlymus, pritarė Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2, 4, 6, 7, 8 ir
9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui (Nr. XIP-299)
ir Sveikatos draudimo įstatymo 6, 8, 17, 18, 19 straipsnių
pakeitimo įstatymo projektui (Nr. XIP-298). Patikslinta
palankesnė žemdirbiams socialinio
draudimo įmokų mokėjimo tvarka, nustatyti sveikatos draudimo įmokų
maksimalūs dydžiai.
Komiteto iniciatyva pasiekta, kad Seimui priėmus Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 7
straipsnio pakeitimo įstatymą šiuo mokesčiu nebus apmokestinamas žemės
ūkio įmonių, kurių daugiau kaip 50 procentų pajamų per mokestinį laikotarpį
sudaro pajamos iš žemės ūkio veiklos, nekilnojamasis turtas. Taip pat nebus
apmokestinamas ir ūkininkų nekilnojamasis turtas naudojamas pajamoms iš žemės
ūkio veiklos gauti.
2. ES teisės aktų ir integracinių įstatymų projektų svarstymas
2008 m.spalio 29 d. Komiteto
posėdyje svarstyta Lietuvos Respublikos pozicija dėl ES Bendrosios žemės ūkio
politikos padėties patikrinimo.
Svarbiausius Lietuvos pozicijos aspektai:
1) tiesioginės išmokos nuo 2013 m. turi būti vienodos tiek senosiose, tiek
naujosiose ES narėse; 2) naujosioms ES narėms moduliacija (dalies lėšų
pervedimas iš tiesioginių išmokų į kaimo plėtrą) turėtų būti taikoma ne
anksčiau kaip 2014 m., kai naujosios ES narės pasieks 100 proc. ES tiesioginių
išmokų lygį; 3) rinkos reguliavimo priemonės, kaip grūdų, jautienos
intervencija, turi išlikti.
Komitetas pažymėjo, kad svarbu paramą skirti realiai ūkininkaujantiems,
todėl būtina numatyti kriterijus, kuriais remiantis bus nustatomi paramos
gavėjai.
2009 m. sausio 14 d. Kaimo reikalų komitetas bendru sutarimu pritarė, kad
Europos Komisijos iniciatyvos Lietuvos Respublikos Seimo prioritetuose būtų
išskirtos kaip aktualios.
Pagal 2009 m. Europos Komisijos teisėkūros ir darbo programą, Europos
Komisija 2009 metams žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės, veterinarijos ir
fitosanitarijos sritims išskyrė dvi prioritetines iniciatyvas - Komunikatas dėl
žemės ūkio produktų kokybės politikos ir Žalioji knyga dėl bendros žuvininkystės
politikos reformos.
Komiteto nariai sutarė, kad prasidėjus diskusijoms šiais aktualiais
klausimais skatins Lietuvoje išrinktus Europos Parlamento narius aktyviai
įsitraukti ginant mūsų šalies žemdirbių ir žvejų interesus.
3. Parlamentinė kontrolė
2008 m. gruodžio 3 d. Komiteto posėdyje Žemės ūkio ministerijos sekretorė
Dalia Miniataitė pristatė 2008 m. lapkričio 18 20 d. ES žemės ūkio ministrų
taryboje pasiekto susitarimo dėl ES Bendrosios žemės ūkio politikos padėties
patikrinimo rezultatus.
ES Taryba ir Europos Komisija įsipareigojo nuodugniai išnagrinėti galimybes
dėl tiesioginių išmokų suvienodinimo visoje Bendrijoje.
Kitas aktualus derybų rezultatas yra moduliacijos (lėšų perskirstymas iš
tiesioginių išmokų kaimo plėtros priemonėms) naujosioms ES šalims narėms
nustatymas. Moduliacija 12-ai naujų ES šalių bus taikoma tik nu 2013 m., tačiau
stambiems ūkiams, kurie tiesioginių išmokų gauna daugiau nei 300 tūkst. eurų
per metus, bus taikoma progresinė 4 proc. moduliacija jau nuo 2012 m. Be to,
pratęstas vienkartinės išmokos už plotus schemos taikymas iki 2013 m.
Pasiektas susitarimas dėl Kompleksinio paramos susiejimo įsipareigojimų
įgyvendinimo pereinamojo laikotarpio. Naujosios ES šalys narės aplinkosaugos,
galvijų tapatybės nustatymo ir registravimo įsipareigojimus turės įgyvendinti
nuo 2009 m. augalų sveikatingumo, visuomenės sveikatos ir kt. nuo 2011
m.,gyvūnų gerovės bei įvairios specifinės taisyklės- nuo 2013 m.
Nauja tai, kad nuo 2013 m. Lietuva kaip ir senosios šalys narės galės taikyti
iki 10 proc. paramos nuo viso tiesioginės paramos voko specifiniuose jautriuose
sektoriuose (draudimui nuo stichinių nelaimių, problemoms dėl gyvūnų ir augalų
ligų spręsti, produktų kokybės gerinimui, aplinkosaugos priemonėms ir kt.).
Atlikti pakeitimai ir intervencinėse priemonėse. Išlaikyta intervencija
miežiams, sorgui, ryžiams ir kietiesiems kviečiams, nustatant nulinius
supirkimo kiekius. Maistiniams kviečiams nustatoma 3 mln. tonų maksimali
intervencinė riba, kurią pasiekus intervencija būtų vykdoma pirkimais konkursų
būdu. Taip pat pritarta po 1 proc. 5 metus didinti pieno gamybos kvotas.
2008 m. gruodžio 17 d. posėdžio metu atkreiptas dėmesys į tai, kad
miestuose trūksta tam tikslui tinkamų turgaviečių, (Lietuvoje veikia tik šimtas
turgaviečių), o ir iš esamų ūkininkus baigia išstumti drabužių ir pramoninių
prekių bei importinių vaisių ir daržovių pardavėjai. Gera
idėja įgyvendinta Vilniuje Tymo kvartale, kur įkurtas ekologiškų produktų
turgus. Posėdyje svarstyta kaip galima būtų išplėsti atitinkantį visus
būtinus reikalavimus turgaviečių tinklą, vystyti prekybą tiesiogiai ūkininkų
ūkiuose, kokios tam reikalingos skatinimo priemonės.
Kitas svarbus nagrinėjamas klausimas apėmė maisto produktų saugą ir su tuo
susijusius reikalavimus. Nuo š.m. spalio 26 d. įsigaliojo nauji Maisto tvarkymo
subjektų tvirtinimo ir registravimo reikalavimai. Sudaromos sąlygos, kad
smulkieji ūkininkai savo užaugintą produkciją ar pagamintus maisto produktus
palankiausiomis sąlygomis galėtų realizuoti turgavietėse ar mugėse. Nustatyta
eilė minimalių reikalavimų mažiems pieno ūkiams, ūkininkams augintiems
paukščius, triušius ir kitą produkciją tiesiogiai parduoti vartotojams.
Tokiu būdu pirkėjas galės įsigyti daugiau lietuviškų ir ekologiškų produktų.
Posėdyje dalyvavęs žemės ūkio ministras Kazys Starkevičius pažymėjo, kad
vartai smulkiajam verslui atverti ir svarbu, kad geros idėjos, vystant
alternatyvią prekybą, būtų toliau įgyvendinamos, siekiant užtikrinti, kad mūsų
šalies smulkieji gamintojai konkurencinėje kovoje būtų išstumti iš rinkos.
Komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, 2009 m. vasario 11 d. surengė
išvažiuojamąjį posėdį Lietuvos žemės ūkio universitete Dėl darnios žemės ūkio
mokslo, studijų ir verslo plėtros.
Komitetas išklausė Lietuvos
mokslų akademijos, Lietuvos žemės ūkio universiteto ir mokslo tyrimų institutų vadovų informaciją
apie integruoto mokslo, studijų ir verslo centrą (slėnį) Nemunas bei pastabas ir pasiūlymus rengiamam Mokslo ir studijų įstatymo projektui. Dėl šio
įstatymo projektobuvo priimtas Kaimo reikalų
komiteto sprendimas, kuriame siūloma pagrindiniam Seimo
Švietimo, mokslo ir kultūros komitetui atsižvelgti į pateiktus pasiūlymus
Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo projektui.
4. Nebuvo
priimti svarbūs įstatymai
·
Narkotinių ir
psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 7 straipsnio ir priedo papildymo
įstatymo projektą Nr. XP-2605 ES;
Priėmus įstatymą, būtų išvengta Europos Sąjungos
ir nacionalinės teisės prieštaravimų, užtikrintas Europos Komisijos reglamento
(EB) Nr. 489/2006 įgyvendinimas. Lietuvos žemdirbiams būtų suteikta galimybė už
atitinkamų kanapių veislių auginimą gauti ES skiriamas tiesiogines išmokas.Priėmus
įstatymo projektą, auginamų pluoštinių kanapių naudojimas pramoniniams tikslams
(pluoštui ir sėkloms) skatintų verslo plėtrą, be to, būtų išvengta galimų
Europos Komisijos sankcijų Lietuvos Respublikos atžvilgiu taikymo.
·
Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo
įstatymo 3, 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-3084;
Priėmus šį įstatymo projektą,
būtų suvienodintos apmokestinimo žemės mokesčiu sąlygos visoms tradicinėms
religinėms bendruomenėms. Šiuo metu katalikiškos religinės bendruomenės,
bendrijos ir centrai atleidžiami nuo žemės mokesčio vadovaujantis Lietuvos ir
Šventojo Sosto sutarties dėl santykių tarp Katalikų bažnyčios ir valstybės
teisinių aspektų nuostatomis, o žemės sklypai, nuosavybės teise priklausantys
visoms kitoms tradicinėms religinėms bendruomenėms, bendrijoms ir centrams, yra
apmokestinamos žemės mokesčiu.
·
Augalų
sėklininkystės įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-3034);
·
Augalų apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-3035);
·
Pašarų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-3036);
·
Fitosanitarijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-3037);
·
Administracinių teisės pažeidimų kodekso 89(1), 239, 241(3) straipsnių
pakeitimo ir papildymo bei 245(1) straipsnio pripažinimo netekusiu galios
įstatymo projektas (XP-3038).
Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą, Valstybinės augalų apsaugos tarnyba
ir jos atliekamos funkcijos tapo reikšmingesnės. Dėl išaugusių produkcijos
eksporto ir importo apimčių šios institucijos darbų apimtys padidėjo 2,5 karto,
o nustatytoms funkcijoms užtikrinti reikalingas 61 papildomas darbuotojo etatas
ir atitinkamos lėšos.
Priėmus šiuos įstatymus
atsirastų galimybė pertvarkyti atskiras tarnybas ir Valstybinę sėklų ir grūdų
tarnybą prijungti prie Valstybinės augalų apsaugos tarnybos prie Žemės ūkio
ministerijos. Tokiu būdu fitosanitarinę kontrolę ir sėklų valstybinę priežiūra
vykdytų viena tarnyba, tuo pačiu būtų optimizuotos ir supaprastintos vykdomos
funkcijos bei sutaupytos valstybės lėšos.
5. Renginiai
Diskusija dėl Žurnalistų Agroklubo prie Seimo kaimo reikalų komiteto
Kaimo reikalų komitetas, atsižvelgdamas į žurnalistų siūlymus ir į siekį
plėsti LR Seimo ryšius su visuomene surengė susitikimą su Žurnalistų Agroklubo nariais.
Susitikime dalyvavo Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininkas, komiteto
nariai, Vakarų Lietuvos vietos laikraščių leidėjų asociacijos, Nacionalinės
miestų ir rajonų laikraščių leidėjų asociacijos atstovai, spaudos, radijo,
televizijos atstovai, rašantys apie kaimą ir kaimui.
Žurnalistų Agroklubo prie Seimo
kaimo reikalų komiteto tikslas stiprinti žiniasklaidos ir
LR seimo kaimo reikalų komiteto bendradarbiavimą, gerinti visuomenės
informavimą apie Komitete pateiktus svarstyti ir priimamus teisės aktus,
turinčius lemiamos įtakos kaimo gyventojams bei užsiimantiems verslu kaime,
informuoti apie Komiteto vykdomą parlamentinę kontrolę ir kitas kaimo gyventojams aktualias
sritis.
6. Tarpparlamentiniai ryšiai
2008 m. lapkričio 34 d. surengtas Komiteto narių vizitas į
Briuselį (Belgijos Karalystę). Komandiruotės tikslas: Europos Parlamento Žemės
ūkio ir kaimo plėtros komitetas, Prancūzijos Nacionalinės Asamblėjos ir Senato
ekonominių reikalų komitetai lapkričio 3 ir 4 d. Briuselyje surengė parlamentų
komitetų susitikimą. Susitikimo metu buvo diskutuojama dėl ES Bendrosios žemės
ūkio politikos perspektyvos po 2013 m. bei Europos žemės ūkio vaidmens
atsižvelgiant į pasaulio maisto saugą.
2008 m. lapkričio 7 d. surengtas Komiteto pirmininko V.
Rinkevičiaus vizitas į Budapeštą (Vengrijos Respubliką).
Komandiruotės
tikslas: dalyvauti Europos forume dėl atsinaujinančios energijos šaltinių
(EUFORES). Konferencijos metu buvo diskutuojama apie Europos atsinaujinančių
energijos šaltinių ateitį bei energijos efektyvumą Europoje.
Komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis