PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
Kaimo
reikalų komiteto
2009 m. rugsėjo 16 d.
sprendimu Nr.110-P-25(30)
I.
BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų:
kaip
pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
20
9
11
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių
pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros
ir darbo programą
|
1
|
1.3.
|
Kitų komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos
išvados
|
-
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų
projektų rengimui
|
2
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
Iš jų:
išvažiuojamieji
bendri posėdžiai su kitais komitetais
|
20
4
1
|
2.2.
|
Klausymai
|
6
|
3. Svarstyta parlamentinės kontrolės klausimų
|
10
|
4. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
274
|
4.2.
|
Parengta atsakymų ir raštų
|
139
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų
|
1
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
-
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
-
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
2
|
II. AKTUALIAUSI DARBAI
1. priimti svarbiausi teisės aktai
Pelno
mokesčio, Valstybinio socialinio draudimo, Sveikatos draudimo ir kai kurie kiti mokestiniai įstatymai.
Nustačius vienodus mokesčius visoms
Lietuvos įmonėms, pelno mokesčio tarifas žemės ūkio įmonėms (ŽŪB, UAB, KOOP ir
kt.), kurių pajamos iš žemės ūkio
veiklos sudarė daugiau kaip 50 procentų, išaugo nuo 0 iki 20 proc.
Tačiau
Komiteto pastangomis joms buvo nustatytas 2 metų pereinamasis laikotarpis: už
2009 m. mokės tik 5 proc., o 2010 m. - 10 proc. nuo apmokestinamojo pelno.
Tam
tikrų išimčių ir lengvatų žemės ūkio subjektams nustatyta ir socialinių
mokesčių sistemoje. Štai ūkininkai ir jų partneriai privalomai socialiniu draudimu
draudžiami tik tuo atveju, kai žemės ūkio valdos, įregistruotos Žemės ūkio ir
kaimo verslo registre, ekonominis dydis yra lygus arba didesnis nei 4 EDV.
Mokėdami socialinio draudimo įmokas jie įgys teisę gauti ne tik valstybinę
socialinio draudimo pensiją, bet ir motinytės, tėvystės ar motinystės
(tėvystės) pašalpas.
Ūkininkams ir jų
partneriams nustatytas 28,5 proc. dydžio įmokos tarifas, tačiau jis bus
pasiektas laipsniškai. 2009 m. nustatytas 8 proc. dydžio tarifas, o 2010 m. -
16 proc.
Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo
įstatymo 16, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas.
Šiuo
įstatymu įgyvendintas Konstitucinio Teismo 2007 m. liepos 5 d. nutarimas dėl
nuosavybės teisių į žemę, mišką ir vandens telkinius atkūrimo lygiaverčiais
sklypais saugomose teritorijose.
Kaimo
reikalų komiteto pasiūlymu saugomose
teritorijose dirbantiems ir gyvenantiems piliečiams suteikta teisė persikelti
turėtą žemę arčiau namų, nors jų turėta žemė yra laisva.
Priėmus
šį įstatymą, saugomose teritorijose buvo atnaujinti 2,5 metų nevykdyti
nuosavybės teisių atkūrimo lygiaverčiais žemės sklypais darbai, pratęstas
asmeninio ūkio įteisinimo ir namų valdos žemės sklypų privatizavimo procesas.
Žemės reformos įstatymo 19 straipsnio pakeitimo įstatymas.
Nepalankiai
susiklosčius Lietuvos ekonominei situacijai, žymiai sumažinti valstybės
biudžeto asignavimai 2009 metų Žemės reformos programai, todėl trūksta lėšų
atlikti ar užbaigti suplanuotus darbus.
Priėmus
įstatymą, žemės reformos darbai, atliekami parduodant, nuomojant ar perduodant
patikėjimo teise valstybinės žemės sklypus, bus finansuojami tik privačiomis
lėšomis. Tokiu būdu valstybės biudžeto lėšos bus nukreiptos dviejų prioritetinių
krypčių: nuosavybės teisių atkūrimo ir asmeninio ūkio įteisinimo darbams atlikti.
Elektros energetikos įstatymo 42 straipsnio papildymo ir 44 straipsnio pakeitimo įstatymas.
Priėmus šį įstatymą,
žemės ūkio veiklos subjektams, kurių metinės pajamos iš žemės ūkio veiklos
sudaro daugiau kaip 50 proc. visų gautų pajamų, žemės ūkio valdos įregistruotos
Žemės ūkio ir kaimo verslo registre ir jų ekonominis dydis už praėjusių metų
mokestinį laikotarpį nuo sausio 1 d. iki gruodžio 31 d. neviršija 14 EDV, bus
taikomi analogiški buitiniams vartotojams elektros energijos kainos ir tarifai.
Viršijantiems 14
europinio dydžio vienetų ribą žemės ūkio veiklos subjektams ir pripažintoms
žemės ūkio kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), gaunančioms (gaunantiems)
elektros energiją iš žemosios įtampos elektros tinklų, atitinkamo tarifo galios
dedamoji bus taikoma tik rugpjūčio - spalio mėnesiais. Šios įstatymo pataisos
įsigalios rugpjūčio 1 d.
Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją
įstatymo 1, 2, 5, 6 ir 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo
papildymo 7(1) straipsniu įstatymas.
Kadangi savivaldybių vykdomųjų
institucijų vykdyta atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją kontrolėbuvo neefektyvi, Valstybinei mokesčių
inspekcijai pavesta tikrinti ar žemės ūkio produkcijos pirkėjai, laikydamiesi
įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų, atsiskaito su šios produkcijos
pardavėjais.
Įvedus
griežtesnę kontrolę ir patikslinus atsiskaitymo už produkciją sąlygas ir
tvarką, tikimasi pagerinti atsiskaitymus už parduotą produkciją, kas labai
svarbu esant nepalankiai ekonominei situacijai. Atitinkamai buvo pakeistas ir
ATPK nustatytos didesnės baudos už pažeidimus (žemės ūkio produkcijos pirkimo
pardavimo sutarties rašytinės formos nesilaikymas arba numatymas tokiose sutartyse
blogesnių atsiskaitymo sąlygų, negu nustatyta įstatymų ar kitų teisės aktų,
nustatytos supirkimo ir atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją ir maisto
produktus tvarkos pažeidimas, klaidingos informacijos apie atsiskaitomąsias ar
einamąsias sąskaitas pateikimas žemės ūkio produkcijos ir maisto produktų
pardavėjams, taip pat jų neinformavimas apie pasikeitusias sąskaitas,
atsiskaitymų už perdirbtą žemės ūkio produkciją ir maisto produktus tvarkos
pažeidimas).
Sodininkų
bendrijų įstatymo pakeitimo įstatymas.
Patobulintas
sodininkų bendrijų valdymas, atsisakant nuostatų, trukdančių įgyvendinti
sodininkų bendrijų funkcijas, nes pagal iki šiol galiojusią įstatymo redakciją
sodininkų bendrijų susirinkimuose sunku priimti reikiamus sprendimus, nes
gyventojai vangiai dalyvauja bendrijos narių susirinkimuose.
Bendrijos narių susirinkimas gali
priimti sprendimus ir yra laikomas įvykusiu, kai jame dalyvauja daugiau kaip
1/2 bendrijos narių. Jeigu kvorumo nėra, bendrijos narių susirinkimas laikomas
neįvykusiu ir ne anksčiau kaip po 14 dienų gali būti sušauktas pakartotinis
bendrijos narių susirinkimas. Sprendimai pakartotiniame susirinkime priimami
paprasta arba kvalifikuota bendrijos narių balsų dauguma. Sprendimai dėl nario
pašalinimo iš bendrijos, dėl bendrijos įstatų pakeitimo, dėl valdymo organo
arba kolegialaus valdymo organo narių rinkimo ar atšaukimo, dėl bendrijos
reorganizavimo, pertvarkymo ar likvidavimo priimami kvalifikuota balsų dauguma,
kurią nustato bendrijos įstatai ir kuri negali būti mažesnė kaip 2/3 visų
susirinkime dalyvaujančių narių balsų.
Komitetas
visada kruopščiai svarstė valstybės
biudžetą ir teikė siūlymus padidinti asignavimus žemės ūkiui ir kaimo
plėtrai: nacionalinėms tiesioginėms išmokoms, žemės reformai, melioracijai,
biokuro gamybai, bendruomeninėms organizacijoms ir kai kurių kitų svarbių
priemonių įgyvendinimui. Į daugelį siūlymų, nors ir ne visoje apimtyje, buvo
atsižvelgta (pavyzdžiui, 2009 m. pavasarį padvigubintas žemės reformos darbų
finansavimas nuo 10 iki 20 mln. Lt., o peržiūrint biudžetą birželio mėn.
papildomai skirta 6,4 mln. Lt. apskrityse atleidžiamų žemėtvarkos srities
darbuotojų išeitinėms išmokoms).
2. ES teisės aktų ir integracinių įstatymų projektų svarstymas
2009 m. birželio 17 d. Kaimo reikalų komitetas pritarė Lietuvos pozicijai
dėl Žaliosios knygos Bendrosios
žuvininkystės politikos reforma. Komisija apibendrins diskusijų rezultatus
ir 2011 m. pateiks reglamento projektą. Reforma įsigaliotų nuo 2013 m.
Lietuva diskusijose Briuselyje aktyviai siekia, kad būtų išspręsta
perteklinio žvejybos laivyno problema (pvz., supjaustant laivus į metalo laužą,
laikant laivus uoste). Tikslinga efektyviau išnaudoti visus sektoriaus dalyvius
(gamintojų organizacijas, regionines patariamąsias tarybas ir pan.) bei numatyti
jų atsakomybę. Žvejybos kontrolė turėtų būti centralizuota ir už tai atsakinga
Bendrijos žuvininkystės kontrolės agentūra. Lietuva pasisako už žuvų išmetimo į
jūrą uždraudimą, siūlo įkurti ES centrinį mokslinį institutą, kuris koordinuotų
atskirose valstybėse narėse atliekamus mokslinius tyrimus, būtų metodinis
centras.
Siekiama didesnį dėmesį skirti akvakultūros modernizavimui ir plėtrai, o
gerinant paramos įsisavinimą, siūloma įvesti Europos žuvininkystės fondo lėšų
panaudojimo taisyklę n+3.
3. Parlamentinė kontrolė
2009 kovo 18 d. Komiteto posėdyje susipažino su naujai priimtų mokestinių įstatymų
administravimu.
Išsamiai buvo paaiškinta apie mokesčio mokėtojo teisių ir pareigų
įgyvendinimą, mokesčio apskaičiavimą, jo sumokėjimo tvarką bei informacijos
mokesčių mokėtojams teikimą.
Balandžio 1 d.
išklausyta Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos informacija
apie valstybinės
žemės ūkio paskirties žemės pardavimo
aktualijas.
2009 m. kovo 1 d. buvo 25,3 tūkst. žemės ūkio subjektų,
pageidaujančių lengvatinėmis sąlygomis pirkti 423 tūkst. ha valstybinės žemės
ūkio paskirties žemės, ir pateikusių žemėtvarkos skyriams jų pirmumo teisę ar
(ir) teisę į valstybės paramą patvirtinančius dokumentus. 3000 ūkininkų, kurie,
pasikeitus teisės aktų nuostatoms neteko teisės įsigyti savo naudojamą
valstybinę žemės ūkio paskirties žemę, toliau ją nuomoti galės tik tokiu
atveju, jeigu kiti asmenys į tokią žemę nepageidauja atkurti nuosavybės teisių
arba ją pirkti.
Apskričių
viršininkų administracijos 2008 metais organizavo konkursus dėl valstybinės
žemės ūkio paskirties žemės sklypų įvertinimo paslaugų pirkimo. Vidutinė vieno
žemės sklypo vertės nustatymo paslaugų kaina 200litų (su PVM). Iki 2009 m
kovo 1 d. jau sudarytos 4924 valstybinės žemės pirkimo-pardavimo sutartys dėl
51,7 tūkst. ha žemės. Jei likę prašomi parduoti valstybinės žemės sklypai
būtų vertinami valstybės lėšomis, valstybės biudžeto lėšų poreikis šioms
paslaugoms apmokėti sudarytų apie 15 mln. litų.
Audito,
apskaitos ir turto vertinimo institutas iki šiol nepatvirtino Vertintojo
eksperto kvalifikacijos egzaminų organizavimo taisyklių, vis dar nėra asmenų,
kurie 1999 m. vasario 24 d. nutarimo Nr. 205 Dėl žemės įvertinimo tvarkos
numatytais atvejais atliktų pakartotinį individualų valstybinės žemės ūkio
paskirties žemės įvertinimą. Todėl Nacionalinė žemės tarnyba parengė šios
tvarkos pakeitimo projektą, kuriuo siūloma numatyti, kad pakartotinį žemės
sklypo individualų vertinimą galėtų atlikti ir trijų turto vertintojo
kvalifikaciją turinčių asmenų grupė.
Žemės reformos
programos vykdymui apskrityse skirtos lėšos turi būti naudojamos pirmiausiai
nuosavybės teisių į žemę atkūrimui natūra, paskiau neatlygintinam perdavimui
nuosavybėn bei asmeninio ūkio žemės įteisinimui. Ir tik po to gali būti
planuojamos bei naudojamos lėšos patvirtintuose žemėtvarkos projektuose suformuotų
valstybės parduodamos žemės sklypų kadastriniams matavimams. Žemės reformos
programos vykdymui apskrityse 2009 m. skirta 66 725 tūkst. litų valstybės
biudžeto lėšų, iš jų sausio kovo mėnesiais atlikta darbų, paslaugų daugiau
kaip už 11 mln. litų. Jei nuo šių metų II ketvirčio bus sustabdytas žemės
reformos darbų finansavimas, negalės vykti jokie žemės reformos darbai, tame
tarpe ir valstybinės žemės ūkio paskirties žemės pardavimas.
Komiteto
posėdyje Valstybės kontrolierės pavaduotojas Tomas Mackevičius informavo apie Valstybinio
audito ataskaitą dėl Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo
orientavimo skyriaus dalinio uždarymo procedūrų.
Atliekant
auditą didelių nusižengimų nepastebėta. Valdymo ir kontrolės sistemai tobulinti
pateiktos 8 rekomendacijos ir iki 2009 m. balandžio 1 d. įgyvendintos 6, arba
75 proc. visų teiktų rekomendacijų.
2009 m. balandžio 8 d. Komiteto išvažiuojamajame posėdyje buvo aptartos verslinės
ir mėgėjiškos žūklės problemos.Išklausyta
informacija apie verslinės ir mėgėjiškos
žūklės vidaus vandenyse plėtros perspektyvos. Žemės ūkio ministerijos
specialistai akcentavo pagrindines problemas šioje srityje nepakankamas
verslinės ir mėgėjiškos žūklės plėtros koordinavimas, neracionalus funkcijų
pasiskirstymas tarp Aplinkos ir Žemės ūkio ministerijų vidaus vandenų žvejybos
reguliavime bei daug kitų aktualių problemų, kurios trukdo darniai verslinės ir
mėgėjiškos žūklės plėtrai.
Komitete
sudaryta darbo grupė, kuriai pavesta išnagrinėti ir parengti pasiūlymus dėl
statybų procedūrų supaprastinimo kaimo vietovėse, nesudėtingų statinių statybos
techninių normų sumažinimo, ūkininko ūkio sodybos vietos parinkimo tvarkos,
taip pat išnagrinėti galimybes keisti statinių statybos tvarką saugomose
teritorijose ir miško žemėje.
Bendras Seimo Audito komiteto,
Kaimo reikalų komiteto ir Valstybės valdymo ir savivaldybių reikalų komiteto
posėdis 2009 m. gegužės 13 d. Dėl Valstybės kontrolės valstybinio audito
ataskaitos Žemės ir jos priklausinių įgijimas ir naudojimas visuomenės poreikiams.
Valstybė kontrolės auditoriai akcentavo žemės paėmimo visuomenės poreikiams
tvarkos ir procedūrų teisinio reglamentavimo spragas, turto paėmimo planavimo,
sprendimų priėmimo ir įgyvendinimo trūkumus bei dėl turto paėmimo atsirandančių
nuostolių turto savininkams nustatymo ir atlyginimo problemas.
Vyriausybei pasiūlyta tobulinti esamą žemės paėmimo visuomenės poreikiams
teisinį reglamentavimą.
Komiteto
nariai birželio 17 d. susipažino su UAB
Vilniaus žirgynas veikla ir perspektyvomis.
Įgyvendinant
Lietuvos hipodromų plėtros programą, siekiama įkurti tarptautinio lygmens
hipodromą Vilniaus rajone Riešėje, esančio žirgyno bazėje. Tam tikslui žirgynui
tikslinga dalyvauti Ūkio ministerijos kuruojamoje turizmo plėtros programoje ir
pasinaudoti ES paramos lėšomis. Atsižvelgiant į tai, kad UAB Vilniaus
žirgynas 85 proc. akcijų valdo valstybė, reikia spręsti finansavimo problemą.
Pirmiausia reikia parengti hipodromo statybos studiją. Žemės ūkio ministerija
gali skirti tik dalį lėšų studijai parengti.
Komiteto
siūlymu Žemės ūkio ministerijoje sudaryta darbo grupė, kuriai pavesta tobulinti
Ūkininko ūkio įstatymo papildymo 4(1)
straipsniu įstatymo projektui (Nr. XIP 363).
4. Nebuvo
priimti svarbūs įstatymai
Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 7 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-2605(2)(ES).
Priėmus įstatymą, būtų išvengta ES ir nacionalinės teisės prieštaravimų,
užtikrintas Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 489/2006 įgyvendinimas.
Lietuvos žemdirbiams būtų suteikta galimybė už atitinkamų kanapių veislių
auginimą gauti ES skiriamas tiesiogines išmokas ir išvengta galimų Europos Komisijos sankcijų
Lietuvos atžvilgiu taikymo.
Seimo
Biudžeto ir finansų komitetas š.m. kovo 26 d. paprašė Vyriausybės išvados dėl
šio įstatymo projekto. 2009 m. birželio 30 d. ministerijų valstybės sekretorių
pasitarime nuspręsta grąžinti projektą rengėjui
tobulinti.
Lietuvos Respublikos geodezijos ir
kartografijos įstatymo pakeitimo
įstatymas (ES).
Projektu
siekiama perkelti 2007 m. kovo 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos
2007/2/EB, sukuriančios Europos bendrijos erdvinės informacijos infrastruktūrą
(INSPIRE).
Įstatymo
projektas parengtas ir vis dar derinamas su ministerijomis, Seime nėra
įregistruotas.
Mėgėjiškos žūklės įstatymo pakeitimo
įstatymo projektas Nr. XIP-45. ir jį lydintis Žuvininkystės įstatymo 2, 7, 8 ir
9 straipsnių pakeitimo bei 11 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo
projektas Nr. XIP-46.
Šiais įstatymo projektais siekiama sudaryti palankesnes
sąlygas mėgėjų žvejybos plėtrai, supaprastinti vidaus vandenų žuvininkystės
valdymą, teisės žvejoti suteikimo tvarką, pagerinti žuvų išteklių apsaugą,
atkūrimą ir gausinimą.
Įstatymo
projektai nepriimti, nes pagrindinis Aplinkos apsaugos komitetas jų dar
neapsvarstė.
Teritorijų planavimo įstatymo 22 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP- 467
Tikslas
atsisakyti nereikalingų teritorijų planavimo dokumentų rengimo procedūros,
supaprastinti ir atpiginti gyvenamųjų namų statybą.
Šiam
įstatymo projektui buvo paprašyta Vyriausybės nuomonės, tačiau ji dar negauta.
Saugomų
teritorijų įstatymo 1, 2, 9, 13, 19, 20, 24, 27, 31, 32 straipsnių pakeitimo ir
papildymo bei Įstatymo papildymo 13(1), 32(1) straipsniais ir priedu įstatymo
projektas Nr. XP-2722.
Tikslas
nustatyti visuomeninius santykius, susijusius su saugomomis teritorijomis,
saugomų teritorijų sistemą, saugomų teritorijų apsaugos, tvarkymo ir kontrolės
teisinius pagrindus, taip pat reglamentuoti veiklą jose. Nauja redakcija buvo
priimta 2001 m. gruodžio 4 d. Per penkerius įstatymo taikymo metus išryškėjus
įvairioms problemoms saugomose teritorijose, skirtingoms jo interpretacijoms ir
kitoms aplinkybėms, iškilo būtinybė keisti kai kurias Saugomų teritorijų
įstatymo nuostatas.
Įstatymo
projektas nepriimtas, nes pagrindinis Aplinkos apsaugos komitetas jo dar
neapsvarstė.
Lietuvos
Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo 3, 5
straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-3084
Juo, įvertinus praktines problemas, Vyriausybė siūlo
patikslinti iš valstybės įsigytos žemės ūkio paskirties žemės perleidimui
nustatytus apribojimus.
Pagal
šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą asmenys, pasinaudoję pirmumo teise
įsigyti be aukciono valstybinės žemės ūkio paskirties žemės, teisę keisti
pagrindinę tikslinę šios žemės naudojimo paskirtį įgyja ne anksčiau kaip
praėjus 5 metams nuo šios žemės įsigijimo dienos. Tas pats draudimas numatytas
ir asmenims, kuriems kompensuojama paskolos žemės ūkio paskirties žemei įsigyti
palūkanų dalis. Siūloma nustatyti, jog draudimas keisti pagrindinę žemės
naudojimo paskirtį taikomas ir perleidus tokį žemės sklypą tretiesiems
asmenims.
Teisės departamentui pateikus pastabą, Teisės ir teisėtvarkos komitetas
2008 m. birželio 11 d. svarstė šio įstatymo projekto atitikimą LR Konstitucijai
ir nusprendė, kad prieštaravimo nėra. 2008 m. rugsėjo 29 d. Kaimo reikalų
komitetas, kaip pagrindinis komitetas, pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo
projektui.
Lietuvos Respublikos kompensacijų už valstybės
išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo terminų bei tvarkos,
taip pat valstybės garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių nuosavybės teisių į
išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatyme, įstatymo 7 ir 9 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XP-3441(2)
Vyriausybė siūlo pratęsti kompensacijų pinigais už
valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą išmokėjimo terminus. Nuosavybės teisių
į žemę atkūrimas Lietuvoje nėra galutinai užbaigtas, sprendimai atkurti
nuosavybės teises į žemę atlyginant pinigais priimami iki šiol, tačiau pagal
galiojančias teisės normas nuo 2009 m. sausio 1 d. asmenims kompensacijos už
žemę, mišką ir vandens telkinius negali būti mokamos.
Kaimo reikalų komitetas 2009 m. kovo 25 d. pateikė
pagrindinio komiteto išvadą.
Taip pat
nebuvo priimti šie įstatymų projektai:
·
Augalų
sėklininkystės įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-3034);
·
Augalų apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-3035);
·
Pašarų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-3036);
·
Fitosanitarijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (XP-3037);
·
Administracinių teisės pažeidimų kodekso 89(1), 239, 241(3) straipsnių
pakeitimo ir papildymo bei 245(1) straipsnio pripažinimo netekusiu galios
įstatymo projektas (XP-3038).
Lietuvai įstojus į ES, Valstybinės augalų apsaugos tarnyba ir jos
atliekamos funkcijos tapo reikšmingesnės. Dėl išaugusių produkcijos eksporto ir
importo apimčių šios institucijos darbų apimtys padidėjo 2,5 karto.
Priėmus šiuos įstatymus
atsirastų galimybė pertvarkyti atskiras tarnybas prie Žemės ūkio ministerijos.
Tokiu būdu fitosanitarinę kontrolę ir sėklų valstybinę priežiūra vykdytų viena
tarnyba, tuo pačiu būtų optimizuotos ir supaprastintos vykdomos funkcijos bei
sutaupytos valstybės lėšos.
Pastarųjų
įstatymų projektai nebuvo priimti (atidėtas jų priėmimas), nes Žemės ūkio ministerijoje buvo atliekamas
Valstybės Kontrolės valstybinis auditas.
5. Renginiai
diskusija Lietuvos Kaimo plėtros 20072013 m.
programa kaimo ekonomikos įvairinimui
Kaimo vietovės Lietuvoje užima 97 proc. visos teritorijos
ir jose gyvena 33 proc. visų gyventojų. Kaimo gyventojų užimtumas žemės ūkyje,
miškininkystėje bei žuvininkystėje nuo 2004 m. iki 2008 m. sumažėjo nuo 46
proc. iki 24 proc. ES finansinė parama sudaro apie 25 proc. visų žemės ūkio
pajamų, o 2003-2007 m. laikotarpių žemdirbių pajamos išaugo net 2,9 karto.
Labai svarbu stiprinti kaimo ir miesto ryšį ir vienas iš
būdų - alternatyvių žemės ūkio verslų kūrimas kaime. Tai gali būti viešojo
maitinimo, turizmo, pramogų, vaikų ugdymo paslaugos arba tradicinių amatų ar
net reabilitacijos centrų steigimas. Visa ši veikla sukuria papildomas darbo
vietas, daro kaimą patraukliu miestiečiui ne tik pailsėti, bet ir grįžti į jį
gyvenimui.
6. Tarpparlamentiniai ryšiai
2009 m. balandžio 16 d. Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis, komiteto narys Antanas Baura bei Žemės ūkio viceministras Aušrys
Macijauskas susitiko su Vokietijos Bundestago Maisto, žemės ūkio ir vartotojų
apsaugos komiteto nare (ji taip pat ir Bundestago parlamentinės ryšių su
Baltijos valstybėmis grupės pirmininkė) dr. Christel Happach-Kasan ir aptarė
energijos iš atsinaujinančių šaltinių problemas.
Lietuvoje viešinti Kazachstano Respublikos delegacija,
lydima Lietuvos Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininko, Tarpparlamentinių
ryšių su Kazachstano Respublika grupės pirmininko Edmundo Pupinio ir žemės ūkio
viceministro Mindaugo Kuklieriaus, 2009 m. liepos 1 d. lankėsi Utenoje.
Svečiai iš Kazachstano susitiko su Utenos apskrities ir
rajono vadovais, verslininkais, lankėsi sėkmingai dirbančiose įmonėse Utenos
pienas bei Utenos alus, poilsio ir renginių centre Alaušo slėnis.
Komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis