Vasario 23 d. Ekonomikos komitetas pritarė
patobulintam Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo 4, 5, 6, 8, 9 10,
11, 12, 21, 22, 23, 26, 33, 36 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 111
straipsniu ir trečiuoju1 skirsniu įstatymo projektui Nr.
XIP-1516(2).
Projekte, siekiant vienodos procesinės eigos visuose
teismuose, nustatoma, kad gavus kelių kreditorių pareiškimus dėl bankroto bylos
iškėlimo tai pačiai įmonei, visus pareiškimus nagrinėja teisėjas, kuriam
paskirtas anksčiausiai gautas pareiškimas. Nustatoma, kad informaciją apie
priimtą pareiškimą dėl bankroto bylos iškėlimo, taip pat informaciją apie
atsisakymą iškelti bankroto bylą teismas privalo paskelbti ne vėliau kaip kitą
dieną po teisėjo rezoliucijos priimti pareiškimą dėl bankroto bylos iškėlimo,
taip pat po nutarties dėl atsisakymo iškelti bankroto bylą priėmimo. Ši
informacija skelbiama viešai teismo interneto svetainėje.
Projekte įteisinama, kad teismas nustatytais atvejais
gali apriboti asmens teisę nuo 3 iki 5 metų eiti viešojo ir (ar) privataus
juridinio asmens vadovo pareigas, jei šis asmuo privalėdamas pagal įstatymą:
nepateikė pareiškimo dėl bankroto bylos iškėlimo, po nutarties iškelti bankroto
bylą įsiteisėjimo neperdavė turto ir (ar) dokumentų, vengė pateikti bankroto
procesui reikalingą informaciją ar kitaip trukdė procedūroms. Projekte siūloma
taip pat riboti teisę šiems asmenims būti kolegialaus valdymo organo nariu bei
apibrėžti šių nuostatų įgyvendinimo tvarką ir nustatyti, kad, teismui pranešus,
sudaromas minėtų asmenų sąrašas, kuris skelbiamas viešai.
Siekiant efektyvesnės tyčinių bankrotų prevencijos,
projekte nustatytas ne ilgesnį kaip 6 mėnesių laikotarpį, per kurį
administratorius patikrina bankrutuojančios įmonės sandorius, sudarytus per ne
mažesnį kaip 36 mėnesių laikotarpį iki bankroto bylos iškėlimo. Be to
įtvirtinama administratoriaus pareiga teikti kreditorių susirinkimui ataskaitas
ir nurodoma, kokią informaciją turi pateikti administratorius pirmajam
kreditorių susirinkimui.
Siekiant palengvinti teismų darbą ir suteikti
kreditoriams didesnes galimybes vykdyti bankroto procedūras ne teismo tvarka,
siūloma nustatyti, kad nutarimą bankroto procedūras vykdyti ne teismo tvarka
galėtų priimti kreditorių susirinkimas, jeigu šiam nutarimui atviru balsavimu
pritarė kreditoriai, kurių reikalavimų suma vertine išraiška sudaro ne mažiau
kaip 3/4 (vietoj 4/5) visų įmonės turimų įsipareigojimų. Projektu taip siūloma
nustatyti, kad kreditorių reikalavimus tvirtina teismas ne vėliau kaip per 45
dienas administratoriui pateikus kreditorių ir jų reikalavimų sąrašą, o
atskirasis skundas dėl kreditorių reikalavimų tvirtinimo ar atsisakymo
tvirtinti turi būti išnagrinėtas teisme per 30 dienų nuo jo gavimo apeliacinės
instancijos teisme dienos.
Projektu siūloma tikslinti ir Įstatymo nuostatas dėl
turto pardavimo. Siūloma ištaisyti galiojantį įstatymo netikslumą ir nustatyti,
kad neribotos civilinės atsakomybės įmonės bankroto atveju išieškojimas teisės
aktų nustatyta tvarka gali būti nukreiptas į jos savininko (savininkų) turimą
turtą, įskaitant ir esantį bendra jungtine nuosavybe, ne tik tuo atveju, kai ši
įmonė neturi turto ar jo nepakanka teismo ir administravimo išlaidoms apmokėti,
bet ir kai įmonės turto nepakanka kreditorių reikalavimams tenkinti. Taip pat
siūloma atsisakyti reikalavimo derinti su teismu greitai gendančio ar
prarandančio vertę turto pardavimo kainą.
Komitetas, be kitų siūlymų, įvertino ir pritarė Seimo
nario K.Daukšio pasiūlymui, kuriuo leidžiama įskaityti priešpriešines
vienarūšes prievoles.
Ekonomikos
komitetas posėdyje taip pat pritarė Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo
pataisoms (Nr.XIP-2510), kurias Seimui pateikė Lietuvos Respublikos Prezidentė.
Projektu siekiama įtvirtinti papildomas priemones, kurios
užtikrintų efektyvesnę sąžiningos konkurencijos apsaugą ir padėtų veiksmingiau
kovoti su Konkurencijos įstatymo pažeidimais, kuriais daroma žala asmenų,
visuomenės ir valstybės interesams, užkirstų kelią ūkio
subjektams išvengti atsakomybės.
Projekte siūloma numatyti asmeninę ūkio subjektų
vadovų atsakomybę: ūkio subjekto vadovui už prisidėjimą prie ūkio subjekto
sudaryto draudžiamo konkurentų susitarimo ar piktnaudžiavimo dominuojančia
padėtimi gali būti skiriama vientisa ir nedaloma sankcija apribojimas teisės
eiti viešojo ir (ar) privataus juridinio asmens vadovo pareigas, būti viešojo
ir (ar) juridinio asmens kolegialaus priežiūros ir (ar) valdymo organo nariu. Šios
teisės apribojimas gali būti taikomas nuo 3 iki 5 metų. Kartu su šiuo
apribojimu gali būti skirta ir papildoma poveikio priemonė bauda. Numatytos sankcijos taptų priemone, atgrasančia nuo
pažeidimų darymo ir skatinančia prisipažinti dėl jau padarytų pažeidimų. Taip pat siūloma papildyti Konkurencijos įstatymą
nuostatomis įtvirtinant papildomą kriterijų, į kurį atsižvelgiant
apskaičiuojamos baudos. Tai įgalintų Konkurencijos
tarybą skirti didesnes baudas ir veiksmingiau kovoti su Konkurencijos įstatymo
pažeidimais, būtų efektyviau pasiekti ūkio subjektų traukimo atsakomybėn už
Konkurencijos įstatymo pažeidimus tikslai.
Be to, projektu siūloma nustatyti ilgesnį ūkio
subjektų patraukimo atsakomybėn terminą (vietoj 3 metų nustatyti 5 metų), taip
pat nustatyti atvejus, kada šio termino eiga sustabdoma. Tokiu būdu būtų
pašalintos prielaidos ūkio subjektams nepagrįstai išvengti atsakomybės už jų
įvykdytus konkurenciją ribojančius veiksmus.