Ekonomikos
komiteto 2011-12-09 posėdyje:
1. SVARSTYTA. Seimo narių V.Bacevičiaus (2011-12-01), (2011-12-07);
K.Masiulio ir K.Daukšio (2011-12-07) pasiūlymai Energetikos įstatymo pakeitimo
įstatymo projektui
Nr. XIP-2604(2) ES.
Kalbėjo: Dainius Budrys, Vaidotas
Bacevičius, Vygantas Vaitkus, Valdemaras Valkiūnas, Ana Selčinskienė, Julius
Veselka, Kęstutis Daukšys, Kęstutis Žilėnas, Kęstutis
Masiulis, Rimantas Sinkevičius.
NUTARTA:
1. Pritarti Seimo nario
V.Bacevičiaus (2011-12-01) pasiūlymams.
Balsavimo rezultatai: už -
8, prieš - 1, susilaikė 0.
2. Pritarti Seimo narių K.Masiulio
ir K.Daukšio (2011-12-07) pirmajam-vienuoliktajam pasiūlymams.
Pritarta bendru sutarimu.
3. Pritarti Seimo narių K.Masiulio
ir K.Daukšio (2011-12-07) dvyliktajam pasiūlymui.
Balsavimo
rezultatai: už - 9, prieš 1, susilaikė 0.
4. Pritarti Seimo narių K.Masiulio
ir K.Daukšio (2011-12-07) tryliktajam-keturioliktajam pasiūlymams.
Pritarta bendru sutarimu.
5. Nepritarti Seimo narių K.Masiulio
ir K.Daukšio (2011-12-07) penkioliktajam pasiūlymui.
Balsavimo
rezultatai: už - 5, prieš 3, susilaikė 2. (lėmė pirmininko balsas).
6. Pritarti Seimo narių K.Masiulio
ir K.Daukšio (2011-12-07) šešioliktajam-dvidešimt antrajam pasiūlymams.
Pritarta bendru sutarimu.
2. SVARSTYTA. Teisės departamento (2011-12-02) išvada Įmonių bankroto
įstatymo 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 21, 22, 23, 26, 33, 36 straipsnių
pakeitimo, Įstatymo papildymo 11(1) straipsniu ir trečiuoju (1) skirsniu įstatymo
projektui Nr. XIP-1516(6).
Kalbėjo: Dainius Budrys, Audronė
Railaitė, Kęstutis Daukšys.
NUTARTA. Pritarti Teisės
departamento (2011-12-02) išvadai.
Balsavimo rezultatai: už - 7, prieš
0, susilaikė - 3.
3. SVARSTYTA. Dėl 2011-11-30 Ekonomikos
komiteto išvažiuojamojo posėdžio į AB Lietuvos elektrinė sprendimo projekto.
Kalbėjo: Dainius Budrys.
NUTARTA.
1. Konstatuoti, kad 2011-11-30
Ekonomikos komiteto išvažiuojamajame posėdyje į AB Lietuvos elektrinę buvo
apsvarstyti klausimai:
§
AB Lietuvos
energija: pertvarkos tikslai ir rezultatai.
§
AB Lietuvos
energija finansiniai rezultatai.
§
Lietuvos
elektros energijos rinka, gamybos ir prekybos planavimas.
§
VIAP lėšų
poreikis AB Lietuvos elektrinė.
2. Pasiūlyti Valstybinei kainų ir
energetikos kontrolės komisijai:
2.1. atsižvelgiant į tai, kad AB
Lietuvos elektrinė IX bloko projektas įgyvendina Nacionalinė energetikos
strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. sausio 18 d.
nutarimu Nr. X-1046, įgyvendinimo 20082012 metų planą, numatyti ir skirti
pakankamą AB Lietuvos elektrinė IX bloko projekto finansavimą, tokiu būdu
užtikrinant, kad projektas būtų įgyvendintas numatytais terminais, t.y. 2012
m. rugsėjo mėn.
2.2. peržiūrėti AB Lietuvos
elektrinės lėšų kintamų ir pastovių sąnaudų įtraukimo į VIAP lėšas klausimą;
Balsavimo rezultatai:
už 6, prieš 0, susilaikė 4.
4. SVARSTYTA. 2011-12-02 Ekonomikos
komiteto posėdžio Dėl AB Lietuvos geležinkeliai dividendų už 2011 m.
veiklos rezultatus mokėjimo galimybių sprendimo projektas.
Kalbėjo: Dainius Budrys, Vaidotas
Bacevičius.
NUTARTA:
Lietuvos Respublikos Seimo
Ekonomikos komitetas, parlamentinės kontrolės tvarka išklausęs Lietuvos
Respublikos Susisiekimo ministerijos, Finansų ministerijos, Ūkio ministerijos,
akcinės bendrovės Lietuvos geležinkeliai atstovų, Ekonomikos komiteto narių
nuomones dėl numatomo įpareigojimo akcinei bendrovei Lietuvos geležinkeliai
pervesti dividendus už 2011 m. įmonės veiklos rezultatus į valstybės biudžetą,
vadovaudamasis
Lietuvos Respublikos Seimo statuto 60 straipsnio 1 dalies 7 punktu, bendru
sutarimu
n
u s p r e n d ž i a:
1. Konstatuoti, kad:
1.1
ūkio krizės laikotarpiu 2009 2012 m. AB Lietuvos geležinkeliai veiklos
generuojami mokėjimai į valstybės biudžetus (mokesčiai, įmokos Sodrai,
dividendai) didėja 154 mln. litų arba 57%. Nuo 2009 metų AB Lietuvos
geležinkeliai grynojo pelno suma, atėmus ilgalaikių paskolų grąžinimui ir
dividendams skiriamas lėšas, yra neigiama, o tai reiškia, kad bendrovės
nuosavos lėšos, kurias bendrovė gali skirti komercinio sektoriaus turto
atnaujinimui ir modernizavimui, yra mažesnės už šio turto nusidėvėjimą;
1.2
užsitęsus tokiai situacijai AB Lietuvos geležinkeliai ateityje taps nepajėgūs
sėkmingai konkuruoti tarptautinėse krovinių vežimo rinkose, kurios yra
pagrindinis Lietuvos geležinkelių transporto sektoriaus pajamų šaltinis;
1.3
ypatingai aktuali prekinių vagonų parko atnaujinimo problema, kurios sprendimui
bendrovė planavo panaudoti 2011 metų pelną. Nuo 1992 metų eksploatavimo laikas
baigėsi daugiau kaip 8 tūkst. prekinių vagonų, o buvo įsigyta tik 800
prekiniai vagonai;
1.4
minimalus papildomų vagonų poreikis valstybės remiamiems tarptautiniams
krovinių vežimo projektams Saulė, Merkurijus, Vikingas bei NATO krovinių
vežimui 430 vagonų, o jų rinkos kaina siekia apie 100 mln. litų.
(Geležinkelių transporto sektoriui skiriamos Europos Sąjungos fondų lėšos
naudojamos tik pagrindinių geležinkelių koridorių infrastruktūros
modernizavimui ir plėtrai, ir negali būti skiriamos komerciniam krovinių vežimo
sektoriaus reikmėms).
2.
Atkreipti dėmesį į tai, kad AB
Lietuvos geležinkeliai dividendų už 2011 metų pelną dydis yra itin
reikšmingas, lyginant su bendrovės apyvarta (121 mln. Lt prilygsta bendrovės
mėnesio veiklos pajamoms), ir tokios sumos vienkartinis išmokėjimas sąlygoja
grėsmę bendrovės mokumui. Todėl siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir
(ar) akcininko teises įgyvendinančiai Susisiekimo ministerijai nustatyti AB
Lietuvos geležinkeliai dividendų mokėjimo į valstybės biudžetą grafiką,
pagrįstą realiomis bendrovės mokumo galimybėmis.
3.
Įvertinus tai, kad 2012-12-01 Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Valstybės ir
savivaldybių įmonių įstatymo pataisą, pagal kurią valstybės ir savivaldybių
įmonėms nustatyta dividendų suma negali viršyti 50% nuo įmonės ataskaitinių
finansinių metų pelno (15 str. 6 d.), siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei
laikytis šio įstatymo nuostatų ir nustatant dividendus akcinėms bei uždarosioms
akcinėms bendrovėms, kurių akcijos priklauso valstybei.
4.
Objektyviam AB Lietuvos geležinkeliai indėlio valstybės finansams
atspindėjimui, siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei AB Lietuvos
geležinkeliai vykdomo keleivių vežimo geležinkelių transportu patiriamas
išlaidas, kurios dengiamos ne iš keleivių vežimo pajamų ir valstybės subsidijų,
o iš kitų geležinkelio komercinių veiklų pajamų, prilyginti valstybei mokamiems
dividendams.
5.
Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei sprendžiant AB Lietuvos
geležinkeliai dividendų, apmokestinimo bei finansavimo klausimus:
5.1
atkreipti dėmesį, kad pernelyg užsitęsus dabartinei dividendų mokėjimo
politikai, pelningai dirbanti AB Lietuvos geležinkeliai neturės lėšų
turtui atnaujinti (ir juo labiau turto plėtrai ir verslo potencialo didinimui),
todėl iškils problemų dėl įmonės konkurencingumo (ypač tarptautinėse krovinių
vežimo rinkose), jos veiklų tęstinumo;
5.2
įvertinti Europos Sąjungos geležinkelių transporto sektoriaus teisės aktų
reikalavimus, susijusius su keleivių vežimo, viešosios geležinkelių
infrastruktūros finansavimu ir šioms veikloms skiriamų lėšų naudojimu.
6.
Siekiant užtikrinti, kad nustatant mokesčius ir kitus mokėjimus valstybei būtų
tinkamai įvertinti šalies ūkio subjektų gebėjimai juos generuoti ir kad
mokesčiai būtų tinkamai susieti su šalies ūkio raida, siūlyti Lietuvos
Respublikos Vyriausybei apsvarstyti klausimą dėl šalies ūkio raidos bei investicijų
planavimo funkcijų perdavimo Ūkio ministerijai.
7.
Prašyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nuolat informuoti komitetą apie šiame
komiteto sprendime pateiktų siūlymų įgyvendinimą.
Pritarta bendru sutarimu.