Ekonomikos
komiteto 2009-01-14 posėdyje:
1. SVARSTYTA: Europos
Komisijos 2009 m. teisėkūros ir darbo programa.
Kalbėjo:
D.Budrys, V.Bacevičius, J.Veselka, K.Kuzminskas, R.Sinkevičius, B.Vėsaitė,
E.Masiulis, L.Gudžinskas, E.Petrulis.
Europos Komisijos metinė teisėkūros ir darbo
programa – tai programinis dokumentas, kuriuo Europos Sąjungos teisėkūros
proceso dalyviai informuojami apie kitais metais pasirodysiančius pasiūlymus
priimti ES teisės aktus ir kitus ES dokumentus. Programoje kiekviena iniciatyva
trumpai apibūdinama ir pateikiamas preliminarus svarstymo grafikas.
Pagal
Statutą komitetas apsvarstė minėtą programą ir, įvertindamas Lietuvos
Respublikos Vyriausybės ES politikos aktualiausių klausimų sąvadą, pateikė savo
motyvuotas išvadas dėl pasiūlymų aktualumo Lietuvai. Komiteto išvadoje
strategines Europos Komisijos iniciatyvas priskyrė vienai iš kategorijų: labai
aktualus, aktualus. Komitetas dėl labai aktualių ir aktualių pasiūlymų, paskyrė
komiteto narius, atsakingus už dalyvavimą šių pozicijų ir pasiūlymų rengimo ir
derinimo procese.
NUTARTA: 1. Įvertinęs
Europos Komisijos 2009 metų teisėkūros ir darbo programoje numatytus pasiūlymus
priimti Europos Sąjungos teisės aktus ir kitus dokumentus, Ekonomikos komitetas
galimo prieštaravimo subsidiarumo ir proporcingumo principams neįžvelgė ir
siūlo Europos reikalų ir Užsienio reikalų komitetams šiuos teisės aktus
priskirti labai aktualių ir aktualių kategorijoms, atitinkamai paskiriant
Komiteto narius, atsakingus už dalyvavimą pozicijos rengimo ir derinimo procese:
Eil. Nr.
|
Pavadinimas
|
Pasiūlymo ar
teisės akto rūšis
|
Taikymo srities ir tikslų aprašymas
|
Seimo komiteto siūlomas aktualumo Lietuvai
įvertinimas
|
|
|
1.
|
Lisabonos augimo ir
užimtumo strategija
|
N
|
Europos
Komisija pateiks Europos ekonomikos augimo ir užimtumo atnaujinimo planą,
informuos apie Lisabonos strategijos įgyvendinimą 2009 m. bei pateiks įgyvendinimo po 2010 m. pasiūlymus. Iškeltas tikslas – užtikrinti vartotojų ir
investuotojų pasitikėjimą bei garantuoti dinamišką ekonomikos vystymąsi.
Kiekvienai ES narei bus pateiktos specifinės rekomendacijos dėl Lisabonos
strategijos įgyvendinimo. Dokumentą planuojama paskelbti 2009 m. gruodžio mėn.
|
Labai aktualus
|
Ekonominio
augimo lėtėjimo akivaizdoje Lietuvai itin svarbus konkurencingumo didinimo
iniciatyvų įgyvendinimas. Lisabonos strategijos tikslus atitinkančių
ekonominių reformų vykdymas yra vienas iš Lietuvos ES politikos 2008-2013 m.
strateginėse kryptyse nurodytų tikslų. Formuojant pasiūlymus dėl Lisabonos
strategijos įgyvendinimo po 2010 m., deramas dėmesys turi būti skiriamas
energetikai, transportui, moksliniams tyrimams ir inovacijoms, geresniam
reglamentavimui.
|
V.Bacevičius, B.Vėsaitė
|
2.
|
Europos
ekonomikos atgaivinimo planas
|
N
|
Europos
Komisijos parengtas planas numato neatidėliotinas priemones tiek ES, tiek
nacionaliniu lygiu, skirtas finansų krizei ir jos socialinėms-ekonominėms
pasekmėms įveikti. Planas paskelbtas 2008 m. lapkričio 26 d. (COM(2008)
800)
|
Labai
aktualus
|
Plane
numatytos į realią ekonomiką orientuotos priemonės, tokios kaip investicijų,
augimo ir darbo vietų kūrimo privačiame sektoriuje skatinimas, smulkaus ir
vidutinio dydžio įmonių verslo sąlygų gerinimas, struktūrinės paramos fondų
taisyklių palengvinimas. Lietuvai ypač aktualios priemonės, susijusios su
energijos efektyvumo didinimu, transeuropinių energetinių jungčių papildomu
finansavimu. Lietuvai ypač svarbus praktinis Europos Komisijos komunikate dėl
Europos ekonomikos atkūrimo plano pateikto pasiūlymo mobilizuoti 5 mlrd. eurų
lėšų, skirtų transeuropiniams energetiniams tinklams, įgyvendinimas.
|
V.Bacevičius,
B.Vėsaitė
|
3.
|
Geresnio reglamentavi-mo priemonių paketas: a) Komunikatas dėl
administracinės naštos vertinimo ir naštos mažinimo atskiruose sektoriuose
tikslų nustatymo; b) 3-ioji teisės aktų paprastinimo
strategijos įgyvendinimo ataskaita.
|
N
|
Trečioji
strateginė geresnio reglamentavimo peržiūra koncentruosis ties trimis
Geresnio reglamentavimo darbotvarkės komponentais: poveikio tyrimu,
supaprastinamu (simplification) ir administracinės naštos mažinimu.
Bus įvertinta pažanga, siekiant sumažinti administracinę naštą 25 proc. iki
2012 m. Europos Komisija pateiks papildomus pasiūlymus dėl priemonių
administracinei naštai mažinti. Paketą planuojama paskelbti 2009 m.
sausio mėn.
|
Labai aktualus
|
Europos
Komisijos iniciatyvų įgyvendinimas geresnio reglamentavimo srityje
apčiuopiamai sumažintų įmonių sąnaudas ir pagerintų verslo aplinką Lietuvoje.
ES politikos 2008-2013 m. strateginėse kryptyse Lietuva pasisako už ES
geresnio reglamentavimo politikos įgyvendinimą.
|
V.Bacevičius, B.Vėsaitė
|
4.
|
Mažoms įmonėms tenkančios naštos, susijusios su apskaita,
mažinimas
|
N
|
Šiuo
pasiūlymu siekiama panaikinti mažoms ir pačioms mažiausioms įmonėms tenkančią
administracinę naštą, susijusią su apskaita.
|
|
Pasiūlymas
glaudžiai susijęs su strategine geresnio reglamentavimo politika ir jos
iniciatyvų įgyvendinimas apčiuopiamai sumažintų įmonių sąnaudas ir pagerintų
verslo aplinką Lietuvoje.
|
V.Bacevičius, B.Vėsaitė
|
5.
|
EP ir Tarybos direktyvos 2000/35 dėl kovos su pavėluotu mokėjimu
komerciniuose sandoriuose peržiūra
|
T
|
Galiojantis
teisės aktas turėtų būti peržiūrėtas, siekiant toliau plėtoti savalaikiam
komercinių skolų mokėjimui palankią verslo aplinką ir taip didinti įmonių,
ypač MVĮ, konkurencingumą, ypatingą dėmesį skiriant tarpvalstybiniams
komerciniams sandoriams.
|
|
Pasiūlymas svarbus užtikrinant Lietuvos įmonių, ypač MVĮ veiklą ir
konkurencingumą
|
D.Budrys,
J.Veselka
|
6.
|
Komunikatas dėl mokslinių tyrimų, plėtros ir inovacijų IRT srityje
|
N
|
Komisija
pasiūlys strategiją, kuri padėtų Europai tapti lydere IRT (informacinių ir
ryšių technologijų) srityje. Tai leistų paskatinti ekonominį augimą bei
susidoroti su socialiniais – ekonominiais iššūkiais. Daug dėmesio bus
skiriama investicijų į IRT skatinimui. Komunikatą planuojama
paskelbti 2009 m. balandžio mėn.
|
Aktualus
|
Lėtėjant
ekonominiam augimui bei brangstant darbo jėgai, Lietuvai svarbu didinti konkurencingumą,
didinant investicijas į MTEP bei plečiant informacinių ir ryšių technologijų
tinklą (Lietuva šiuo metu stipriai atsilieka nuo investicijų į MTEP sektorių
tikslo – 2 proc. nuo BVP iki 2010 m.). Nauja strategija sustiprintų
bendradarbiavimą MTEP srityje Europos lygiu. Lietuvos ES politikos 2008-2013
m. strateginėse kryptyse pabrėžiama informacinių ir ryšių technologijų svarba
bei keliamas tikslas sukurti bendrą Europos informacinę erdvę. Lietuva taip
pat siekia aktyviai dalyvauti kuriant Europos mokslinių tyrimų erdvę.
|
J.Razma,
R.Sinkevičius
|
7.
|
Antrasis komunikatas dėl IRT naudojimo siekiant energijos vartojimo
efektyvumo
|
N
|
Komunikate
bus įvertintos informacinių ir komunikacinių technologijų naudojimo energijos
vartojimo veiksmingumui didinti visuose ekonomikos sektoriuose galimybės ir
pasiūlyti veiksmai, kurie galėtų padėti šias galimybes išnaudoti. Komunikatą
planuojama paskelbti 2009 m. sausio mėn.
|
Aktualus
|
Šio
Europos Komisijos komunikato įtraukimas į ES politikos aktualiausių klausimų
sąvadą užtikrins Lietuvos veiksmų energetikos politikos srityje nuoseklumą.
Komunikatas atitinka Lietuvos energetikos politikos prioritetus.
|
J.Razma,
R.Sinkevičius
|
8.
|
Komunikatas dėl transporto ateities
|
N
|
Ši
iniciatyva susijusi su 2001 m. Baltąja knyga dėl ES transporto politikos iki
2010 m. ir jos vidutinio laikotarpio (2006 m. Komisijos komunikatas)
peržiūra. Komisijos iniciatyvos tikslas – skatinti plačias diskusijas dėl ES
transporto politikos perspektyvos 20-40 metų periodui, numatyti būtinas
priemones ir veiksmus ilgalaikei transporto plėtrai, identifikuoti problemas
tvaraus transporto srityje, pareikalausiančias konkrečių veiksmų iki 2050 m. Komunikatą
planuojama paskelbti 2009 m. balandžio mėn.
|
Labai
aktualus
|
Komisijos
komunikate bus išdėstyti pasiūlymai, kurių pagrindu rengiami nauji teisės
aktų projektai darys įtaką Lietuvos transporto sektoriui. Tikėtina, kad
atsivers naujos galimybės ES planuojamų priemonių planuose įtvirtinti
Lietuvos ES politikos 2008-2013 m. strateginėse kryptyse numatytus transporto
prioritetus.
|
A.Endzinas,
R.Sinkevičius
|
9.
|
Baltijos
energetikos jungčių planas
|
|
Europos
vadovai spalio 15-16 d. pritarė Europos Komisijos iniciatyvai parengti
veiksmų planą Baltijos regiono jungtims paspartinti. Europos Vadovų Tarybos
išvadose fiksuota, kad iki metų pabaigos bus parengtas konkretus darbo
grafikas. 2008 metų lapkritį Europos Komisijos parengtoje Antrojoje
strateginėje energetikos peržiūroje Baltijos energetikos jungčių planas
įvardintas kaip vienas iš prioritetų.
|
Labai
aktualus
|
Baltijos
energetikos jungčių plane bus numatytos priemonės (elektros, dujų jungtys su
ES rinka ir kt.), padėsiančios integruoti Lietuvos energetikos sektorių į ES
bendrą rinką ir tuo pačiu sušvelninsiančios neigiamas pasekmes po Ignalinos
atominės elektrinės uždarymo.
|
K.Kuzminskas,
B.Vėsaitė
|
10.
|
Komisijos
pasiūlymai dėl mechanizmų, įgalinančių užtikrinti geresnę ES valstybių narių
koordinaciją ir veiksmų skaidrumą išorinės politikos srityje
|
|
ES
silpniausia grandis energetikos politikoje – nekoordinuoti valstybių narių
veiksmai santykiuose su trečiosiomis šalimis. Europos Vadovų Tarybos išvadose
ir 2008 metų lapkritį Europos Komisijos parengtoje Antrojoje strateginėje
energetikos peržiūroje išorinės energetikos politikos stiprinimas įvardintas
kaip vienas iš prioritetų.
|
Aktualus
|
Lietuvai
pasiūlymai svarbūs, siekiant sukurti bendrą ES išorinę politiką.
|
K.Kuzminskas,
B.Vėsaitė
|
11.
|
Suskystintų
gamtinių dujų terminalų situacijos analizė ir veiksmų plano pasiūlymas
|
|
2008
metų lapkritį Europos Komisijos parengtoje Antrojoje strateginėje energetikos
peržiūroje numatyta 2009 m. pateikti pasiūlymą dėl suskystintų gamtinių dujų
terminalų situacijos analizės ir veiksmų plano. Komisijos pateiktoje
analizėje bus identifikuoti pagrindiniai veiksniai, lemiantys suskystintų
gamtinių dujų terminalų vystymąsi. Kartu bus akcentuota, kad reikalingas
didesnis investavimas į saugyklas, taip prisidedant prie įvairiapusių
energijos šaltinių.
|
Labai
aktualus
|
Lietuvai
ypač svarbi ES gamtinių dujų terminalų plėtra kaip vienas iš instrumentų,
diversifikuojant energijos išteklių importą.
|
J.Razma,
R.Sinkevičius
|
12.
|
Žalioji
knyga dėl Transeuropinio transporto tinklo (TEN-T) gairių revizijos
|
|
2009 m. Komisija paskelbs
Žaliąją knygą dėl Transeuropinio transporto tinklo (TEN-T) gairių revizijos,
kurios metu bus iš esmės peržiūrėta dabartinė TEN-T politika, prioritetiniai
TEN-T projektai (tarp kurių – projektas „Rail Baltica“) ir jų įgyvendinimo
priemonės. Paskelbus koncepcinį dokumentą, bus pradėtos plataus masto viešos
konsultacijos.
|
Labai
aktualus
|
Vadovaujantis
prielaida, kad transportas (infrastruktūra) ir logistika yra itin reikšmingi
ES ekonomikai bei yra viena pagrindinių priemonių siekiant sukurti efektyvią
vieningą ES rinką, ši sritis yra reikšminga tiek visai Europai, tiek
konkrečiai šalims narėms. Lietuvai, kurios bendrame BVP transportas ir
logistika sudaro 10 proc., ir kurioje transporto sektoriaus našumas yra tarp
5 nacionalinių sektorių, itin aktuali TEN-T politika ir jos gairių revizija.
Siekiant gerinti transporto infrastruktūros sąsajas su Europos transporto
tinklu („Rail Baltica“, „Via Baltica“) bei naikinti sąlyginę izoliaciją,
tikslinga aktyviai dalyvauti TEN-T politikos formavime.
|
A.Endzinas,
R.Sinkevičius
|
2. Komiteto
paskirtas pranešėjas: Vaidotas Bacevičius
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu
2. SVARSTYTA: Dėl
Konkurencijos Tarybos veiklos ir svarbiausių prioritetų 2009 metais
Kalbėjo: D.Budrys,
R.Stanikūnas, Š.Pajarskas, J.Veselka, V.Bacevičius, J.Razma, R.Sinkevičius,
K.Kuzminskas, B.Vėsaitė.
Komiteto nariai išklausė
Konkurencijos tarybos atstovų pateiktą informaciją šiais klausimais: dėl
konkurencijos pieno ir mėsos sektoriuje; skirtingos kainodaros už superkamą
pieną pagrįstumas; dėl AB „Klaipėdos nafta“ galimo pardavimo koncernui PKN „ORLEN S>A> perspektyvos konkurencijos požiūriu; dėl Konkurencijos tarybos vaidmens
vykdant Kainų įstatymą; dėl didžiųjų prekybos tinklų taikomų rinkliavų ir
mokesčių gamintojams (tiekėjams) pagrįstumo ir Konkurencijos tarybos vaidmens;
dėl didžiųjų prekybos tinklų įtakos konkurencijai prekybos srityje (galimi
karteliniai susitarimai, Konkurencijos tarybos vaidmuo užtikrinant ir plėtojant
konkurenciją mažmeninės prekybos srityje.Be minėtų klausimų, komiteto nariai
domėjosi ir kitais klausimais, pavyzdžiui: dėl farmacijos pramonės gaminių
kainų didėjimo, lengvosios pramonės, parfumerijos gaminių rinkų ir kt.
Konkurencijos tarybos atstovai pritarė komiteto narių siūlymui teikti
Ekonomikos komitetui informaciją apie Konkurencijos tarybos atliktus tyrimus ir
priimtus sprendimus.
NUTARTA: Atsižvelgiant į Valstybinės kainų ir
energetikos kontrolės komisijos pirmininko V.Poderio pateiktą informaciją,
pasiūlyti:
1.Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai išnagrinėti
galimybę operatyviai peržiūrėti šilumos kainas, įvertinant gamtinių dujų kainų
pokyčius pasaulio rinkose.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybei įvertinti Gamtinių dujų įstatymo
papildymo ir pakeitimo tikslingumą, siekiant nustatyti, kad:
1) reguliuojamų kainų
viršutinės ribos Komisijos sprendimu gali būti koreguojamos pasikeitus
infliacijos lygiui, mokesčiams, dujų transportavimo kiekiui, teisės aktų
reikalavimams, dujų įmonėms įgyvendinus su Komisija suderintas investicijas ar
dujų įmonėms viršijus nustatytus rodiklius;
2) mokėjimo už dujas buitiniams vartotojams sumas,
neviršijančias nustatytų kainų viršutinių ribų, keturis kartus per metus
nustato dujų įmonės;
3) iš esmės pasikeitus prognozuojamiems makroekonominiams
rodikliams bei naftos ir jos produktų kainoms, Komisija turi teisę pateikti
dujų įmonėms nurodymus dėl konkrečių kainų skaičiavimo atitinkamais metais,
įvertindama prognozuojamų makroekonominių rodiklių įtaką atitinkamoms
sąnaudų grupėms ir prognozuojamai dujų kainai.
3. Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir akcinei bendrovei „Lietuvos
dujos“ derėtis su Rusijos dujų koncernu „Gazprom“ dėl gamtinių dujų tiekimo
kainos sumažinimo, įvertinant tai, kad Lietuva moka didžiausią kainą tarp
Europos Sąjungos valstybių–narių.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
4. SVARSTYTA. Kiti klausimai. Pasirengimas dėl Lietuvos Respublikos
valstybės kontrolės atliktos valstybinio audito ataskaitos „Naujų vartotojų
prijungimas prie veikiančių energetikos įmonių objektų“svarstymui.
NUTARTA: Komiteto išvadų rengėjais paskirti A.Endziną, B.Vėsaitę,
komiteto patarėją V.Strimaitį, komiteto padėjėją G.Mickienę.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
5. SVARSTYTA.
Kiti klausimai. Pasirengimas Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius
įstatymo 1, 2 ir 4 priedų pakeitimo įstatymo projekto XIP-212
svarstymui.
NUTARTA: Komiteto išvadų rengėjais paskirti K.Kuzminską,
R.Sinkevičių, komiteto patarėją G.Pajuodienę.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
6. SVARSTYTA. Dėl dalyvavimo tarpparlamentinėje diskusijoje 2009 m. vasario 11-12 dienomis
Briuselyje (Belgijos Karalystė) tema „Europos ekonomika. Kas toliau?“
NUTARTA: Pritarti Dainiaus Budrio komandiruotei į Briuselį (Belgijos Karalystė) 2009 m. vasario
11-12 dienomis dalyvauti tarpparlamentinėje diskusijoje tema „Europos
ekonomika. Kas toliau?“
Balsavimo
rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
Balsavimo
rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
NUTARTA:
Surengti komiteto išvažiuojamąjį posėdį į Klaipėdos valstybinį jūrų uostą Seimo
II (pavasario) sesijos metu.
Balsavimo
rezultatai: „už“-3, „prieš“ – 3, „susilaikė“- 1.
9. SVARSTYTA. Dėl
Jurgio Razmos pasiūlymo suorganizuoti komiteto išvažiuojamąjį posėdį į
Tarptautinį Vilniaus oro uostą.
NUTARTA: 2009
m. sausio 21 d. suorganizuoti komiteto išvažiuojamąjį posėdį į Tarptautinį
Vilniaus oro uostą.
Balsavimo
rezultatai: pritarti bendru sutarimu.