I.
KOMITETO SUDĖTIS
V (rudens) sesijos metu Ekonomikos komitetas dirbo būdamas tokios
sudėties:
1. Dainius
Budrys - pirmininkas,
2. Julius
VESELKA- pirmininko pavaduotojas,
3. Vaidotas
Bacevičius,
4.
Kęstutis DAUKŠYS,
5. Audrius
Endzinas,
6. Kazimieras
Kuzminskas,
7. Jurgis RAZMA (Seimo 2010 m. lapkričio 4 d. nutarimas Nr.
XI-1081)
8. Rimantas
Sinkevičius,
9. Valdemaras Valkiūnas,
10. Birutė Vėsaitė.
II.
EKONOMIKOS KOMITETO V (RUDENS) SESIJOS DARBŲ
BENDROJI
INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų teisės
aktų projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų:
kaip pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
69
32
37
|
1.2.
|
Svarstyta
labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos
Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą
|
25
|
1.3.
|
Kitų komitetų
prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos išvados
|
5
|
1.4.
|
Komiteto
iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui
|
10
|
2. Posėdžiai ir
klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
Iš jų:
bendri su kitais komitetais
išvažiuojamieji
|
23
2
1
|
2.2.
|
Klausymai
|
18
|
3.
|
Svarstyta
parlamentinės kontrolės klausimų
|
12
|
4. Pareiškimų ir raštų
nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta
pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
249
|
4.2.
|
Parengta
atsakymų ir raštų, išsiųsta kvietimų
|
192
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta
konferencijų, seminarų, diskusijų
|
2
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
3
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta
vizitų
|
2
|
6.2.
|
Priimta
delegacijų
|
2
|
|
|
|
|
III.
AKTUALIAUSI DARBAI
I. Seimo priimti
svarbiausi įstatymai, kuriuos svarstė Ekonomikos komitetas
1. Gamtinių dujų įstatymo 3, 10 straipsnių pakeitimo
ir papildymo, 13, 16 straipsnių pripažinimo netekusiais galios ir Įstatymo
trečiojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymas. (Įstatymas
priimtas 2010-12-14 Nr. XI-1220).
Įgyvendinant
Paslaugų direktyvą šio įstatymo pakeitimo nuostatomis įtvirtinami būtini
reikalavimai asmenims, siekiantiems gauti licencijas užsiimti licencijuojama
veikla, bei reikalavimai, kurių turės laikytis tokias licencijas gavusios dujų
įmonės, taip pat išduotų licencijų galiojimo sustabdymo ar panaikinimo
pagrindai.
Įstatymo nuostatomis reglamentuojama, kad asmenims, siekiantiems
gauti licenciją verstis dujų sektoriuje licencijuojama veikla, licencijos bus
išduodamos vadovaujantis veiklos saugumo, patikimumo ir nediskriminavimo
principais neterminuotam laikui. Šie asmenys privalės turėti pakankamus
technologinius, finansinius ir vadybinius pajėgumus, leidžiančius tinkamai
vykdyti dujų sektoriaus licencijuojamą veiklą. Dujų įmonės, kurios
verčiasi licencijuojama veikla, privalės turėti ne mažesnį kaip vieno milijono
litų įstatinį kapitalą arba pateikti finansų įstaigos garantiją arba laidavimą,
arba draudimo sutartį, kuriuose nurodyta suma turi būti ne mažesnė kaip vienas
milijonas litų. Šis reikalavimas nebus taikomas tik dujų skirstymo vietinėse
bendrojo naudojimo sistemose veiklai.
Ekonomikos komiteto siūlymu, Seimas priėmė protokolinį
nutarimą dėl pasiūlymo Vyriausybei iki 2011 m. kovo 1 d. parengti Energetikos
įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą.
2.
Seimo nutarimas "Dėl suskystintų gamtinių dujų importo terminalo plėtros
plano projekto" (Nutarimas priimtas 2010-09-30 Nr. XI-1050).
Priimtu nutarimu
pasiūlyta Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti detalų suskystintų gamtinių
dujų (SGD) importo terminalo plėtros plano projektą iki 2010 m. lapkričio 15 d.
ir jame numatyti SGD importo terminalo įrengimą Lietuvoje. Šiam projektui
finansuoti, be valstybės biudžeto lėšų, pasiūlyta numatyti galimybę panaudoti
Europos Sąjungos fondų ir privataus kapitalo lėšas.
Įgyvendinant šį
nutarimą Vyriausybė įsteigė tarpžinybinę darbo grupę, kuriai buvo
pavesta parengti pasiūlymus dėl SGDT statybos vietos, technologijos ir galimos
finansavimo schemos. Darbo grupė nagrinėjusi 15 galimų vietų, kur būtų galima
statyti suskystintų gamtinių dujų terminalą (SGDT), pateikė išvadas, kad
tinkamiausia vieta strateginio energetikos objekto statybai yra pietinė
Klaipėdos jūrų uosto dalis ties vadinamąja Kiaulės nugaros sala, o geriausias
techninis sprendimas – plaukiojantis išdujinimo įrenginys, kuriame būtų ir
galimybė saugoti suskystintas gamtines dujas. Vyksta derinimo procesas dėl finansavimo
modelio bei kitų tolimesnių darbų.
3. Naftos produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymo
2, 7 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo priedo pakeitimo įstatymas.
(Įstatymas priimtas 2010-11-16 Nr. XI-1132).
Įgyvendinant Paslaugų direktyvą įstatymo pakeitimo
nuostatomis patikslintos atgabenančios, gaminančios ir importuojančios įmonių
sąvokos, bei gaminančioms ir importuojančioms įmonėms priskiriami užsienio
įmonių filialai. Taip pat įstatymu siūloma nustatyti, kad naftos ir naftos produktų
atsargos gali būti kaupiamos ir mišinių komponentų pavidalu.
4.
Šventosios valstybinio jūrų uosto įstatymo 27 straipsnio pakeitimo įstatymas
(Įstatymas priimtas 2010-12-09 Nr. XI-1218).
Priimtu įstatymu
nustatoma, kad kol bus įsteigta valstybės įmonė Šventosios valstybinio jūrų uosto
direkcija, jai Lietuvos Respublikos Šventosios valstybinio jūrų uosto įstatymu
pavestas funkcijas vykdys valstybės įmonė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto
direkcija.
Pavedus VĮ Klaipėdos
valstybinio jūrų uosto direkcijai (toliau - VĮ KVJUD) vykdyti VĮ Šventosios
valstybinio jūrų uosto direkcijos funkcijas, Šventosios uosto atstatymo darbai
bus vykdomi pagal numatytus terminus. Be to, vadovaujantis racionalumo,
ekonomiškumo kriterijais, nekuriant atskiro juridinio vieneto, Šventosios
valstybinio jūrų uosto atstatymas ir valdymas bus vykdomas naudojant VĮ KVJUD
žmoniškuosius bei materialiuosius išteklius, kadangi VĮ KVJUD yra pajėgi
kompetentingai, tinkamai, ekonomiškai ir efektyviai atlikti Šventosios uosto
direkcijos funkcijas ir įgyvendinti ES lėšomis iš dalies finansuojamą projektą.
Pažymėtina,
kad nekuriant atskiros Šventosios uosto direkcijos, o įsteigiant iki 35
darbuotojų padalinį VĮ KVJUD, kasmet būtų galima sutaupyti apie
2,5 mln. Lt personalo išlaidoms bei apie 4,8 mln. Lt
investicijų, susijusių su tinkamu direkcijai priskirtų funkcijų vykdymu.
5.
Aviacijos įstatymo 5, 6, 25, 36, 45, 46, 56, 57, 66, 67(1), 68, 71 straipsnių
ir Įstatymo priedo pakeitimo ir papildymo įstatymas (Įstatymas
priimtas 2010-12-09 Nr. XI-1215).
Šio įstatymo nuostatomis, sudarytos galimybės įgyvendinti
ES teisės aktų reikalavimus civilinės aviacijos saugumo bei skrydžių saugos
užtikrinimo srityse. Įstatyme numatyta galimybė Civilinės aviacijos
administracijai (toliau – CAA) sudaryti sutartis su atitinkama kitos valstybės
įgaliota institucija dėl funkcijų ir pareigų, susijusių su orlaiviu,
perdavimo, numatyta CAA darbuotojų komandiruočių, susijusių su ne Lietuvos
Respublikos teritorijoje esančių orlaivių tinkamumo skraidyti priežiūra bei ne
Lietuvos Respublikos teritorijoje veikiančių vežėjų veiklos priežiūra, mokymo
įstaigų akreditavimu ir priežiūra, orlaivių ir jų įrangos gamybos bei techninės
priežiūros organizacijų, orlaivių tinkamumo skraidyti tęstinumo vadybos
organizacijų tvirtinimu ir priežiūra, išlaidų atlyginimo tvarka. Visa tai turės
teigiamos įtakos skrydžių saugai.
6.
Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo
2 ir 19 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas (Įstatymas
priimtas 2010-12-23 Nr. XI-1258).
Priimtu įstatymu
sudaromos teisinės sąlygos viešojo ir privataus sektorių institucinei
partnerystei įgyvendinti. Įstatymu nustatoma institucinė partnerystė – viešojo
ir privataus sektorių partnerystės būdas, kai valstybės ar savivaldybės institucijos
funkcijoms priskirtą veiklą pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės
ar koncesijų sutartis vykdo akcinė bendrovė ar uždaroji akcinė bendrovė, kurios
akcijų dalis priklauso valstybei ar savivaldybei. Įgyvendindamos institucinę
partnerystę valstybė ar savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos
arba didinančios įstatinį kapitalą akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės
bendrovės akcijų. Valstybės ar savivaldybės interesai bus užtikrinami valdžios
ir privataus subjektų partnerystės ar koncesijos sutartyje. Be to, įstatymo 19
straipsnis papildomas nauja 6 dalimi: „asmuo, įsigyjantis steigiamos akcinės
bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės, kurią steigiant dalyvauja valstybė
ar savivaldybė, akcijų, atrenkamas viešo konkurso būdu Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nustatyta tvarka.“ Minėtame tvarkos apraše bus nustatyti viešo
konkurso, reikalingo atrinkti asmeniui, etapai, sąlygos, vykdymo eiga ir kiti
reikalavimai.
7. Viešųjų
pirkimų įstatymo 2, 4, 6, 8, 9, 10, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 33, 37,
38, 40, 41, 56, 57, 71, 73, 81, 82, 83, 85, 86, 91, 92, 94, 95(1), 97
straipsnių, V skyriaus pavadinimo, 1, 2, 4 priedėlių ir priedo pakeitimo ir
papildymo įstatymas (Įstatymas priimtas 2010-12-23
Nr. 1255).
Įstatymu suderinama Lietuvos
Respublikos viešųjų pirkimų teisė su Europos Sąjungos teisės reikalavimais,
įgyvendinama Viešųjų pirkimų sistemos tobulinimo ir plėtros 2009–2013 metų
strategija, atsižvelgiama į Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės
rekomendacijas, patobulinamas Viešųjų pirkimų įstatymo reglamentavimas
atsižvelgiant į viešųjų pirkimų praktiką.
Įgyvendinant Direktyvą
2009/33/EB ir Direktyvą 2006/32/EB įstatymu sukuriamas teisinis pagrindas Lietuvos
Respublikos Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai nustatyti energijos
vartojimo efektyvumo ir aplinkos apsaugos reikalavimus ir (ar) kriterijus,
kuriuos privalo taikyti perkančiosios organizacijos vykdydamos viešuosius
pirkimus. Taip įstatymu sudaroma galimybė skatinti netaršių ir efektyviai
energiją vartojančių kelių transporto priemonių įsigijimą. Įstatymu sudaroma
galimybė išplėsti perkančiųjų organizacijų ratą, kuris, atlikdamas Vyriausybės
ar jos įgaliotos institucijos nurodytus pirkimus, pirkimo objekto techninėse
specifikacijose privalės nustatyti energijos vartojimo efektyvumo reikalavimus.
Siekiant užtikrinti sisteminę, visą viešųjų pirkimų ciklą apimančią, viešųjų
pirkimų kontrolę įstatymu patikslinamos Viešųjų pirkimų tarnybos funkcijos ir
teisės, nustatoma, kad tarnyba vertins kaip vykdomos pirkimų sutarčių sąlygos,
sudarytų sutarčių rezultatus.
Taip pat įstatymu
sukuriamas pagrindas Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai nustatyti tyrimų
pripažinimo moksliniais ir mokslinių tyrimų pirkimo kontrolės priemonės.
II. Svarbūs
teisės aktai, kurie nebuvo priimti Seimo rudens sesijoje
1.
Investicijų įstatymo 2, 12 ir 13 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo
papildymo 91 straipsniu įstatymo projektas (XIP-663(3)).
Projekto
tikslai – nustatyti pramoninio parko ir teritorijų planavimo dokumentų (pramoninių
žemės planų) sąvokas, reglamentuoti investicijas į pramoninį parką, nustatant
kad pramoninio parko veikla vykdoma vadovaujantis konkrečiam parkui sudaryta
programa; taip pat nustatyti imperatyvas dėl pramoniniam parkui sudarytos
programos turinio bei išplėsti investavimo skatinimo būdų, susijusių su
pramoninių parkų plėtra, ribas. Priėmus projektą, verslo sąlygos pramoniniuose
parkuose pagerėtų dėl nustatomų nuostatų paramai (kai investuojama pramoninio
parko teritorijoje). Pramoninio parko veiklą vykdant programiniu būdu būtų
sudarytos didesnės galimybės spręsti pramoninių parkų finansavimo klausimus
bei koordinuoti jų veiklą. Projekto XIP-663(3) priėmime (2010 m. gruodžio 16
d.) padaryta pertrauka, Seimas dėl priimto pasiūlymo (keičiančio pramoninio
parko operatoriaus sąvokos apibrėžtį) paprašė Specialiųjų tyrimų tarnybos
išvados.
2. Turizmo įstatymo pakeitimo
įstatymo projektas XIP-2212(3).
Įstatymo
projektu įgyvendinamos Paslaugų direktyvos nuostatos, t.y. teisė teikti
apgyvendinimo ir kelionių organizavimo paslaugas suteikiama tiek fiziniams,
tiek juridiniams asmenims, taip pat ES ir EEE valstybių narių asmenims
suteikiama teisė laikinai teikti kelionių organizavimo paslaugas. Keičiamas
apgyvendinimo paslaugų suskirstymas bei nustatomi minimalūs reikalavimai
kolektyvinio apgyvendinimo paslaugoms ir maksimalūs – individualaus
apgyvendinimo paslaugoms. Atsižvelgiant į tai, kad teisė kelionių organizavimo
paslaugas teikti suteikiama ir fiziniams asmenims, nustatomi kvalifikaciniai
reikalavimai paslaugų teikėjams, taip pat nustatomi kelionių organizatoriaus
pažymėjimo išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir
pažymėjimų panaikinimo reikalavimai. Reglamentuojama vartotojų (turistų)
pretenzijų pateikimo tvarka bei ginčų tarp turistų ir kelionių organizatorių
nagrinėjimo tvarka. Be to, nutraukus turizmo paslaugų teikimo sutartį,
nurodomas privalomas 10 darbo dienų terminas, per kurį kelionių organizavimo
paslaugų teikėjai privalo grąžinti pinigus turistams. Visiems
turistams užtikrinamos vienodos teisės kelionių organizavimo paslaugų teikėjų
nemokumo ar bankroto atveju, nepriklausomai nuo to, kur turistai keliauja: į
užsienį ar po savo šalį. Kaimo turizmo,
nakvynės ir pusryčių bei turistinės stovyklos paslaugų teikėjams panaikinamas
reikalavimas turėti savivaldybės išduotą pažymėjimą.
3. Reklamos įstatymo 14
straipsnio papildymo įstatymo projektas ( XIP-774(2).
Įstatymo
projektu siūloma nustatyti, kad maisto reklamoje privalo būti nurodyta, kad
maistas yra genetiškai modifikuotas, jeigu jį ženklinant pažymėta, kad jame yra
GMO. Teikiama įstatymo pataisa neleis klaidinti vartotojų, kai reklamuojant
maisto produktus, nutylima apie maiste esančius GMO.
4. Seimo
nutarimo "Dėl šilumos, karšto ir šalto vandens, elektros energijos
nuotolinių daugiafunkcinių apskaitos prietaisų rodmenų nuskaitymo sistemos
įdiegimo programos" projektas (XIP-2228).
Šiuo nutarimo
projektu siūloma Lietuvos Respublikos Vyriausybei iki 2011 m. liepos 1 d.
parengti Šilumos, karšto ir šalto vandens, elektros energijos nuotolinių
daugiafunkcinių apskaitos prietaisų rodmenų nuskaitymo sistemos įdiegimo
programą ir nustatyti šios programos finansavimo šaltinius, tarp jų valstybės,
savivaldybių, ūkio subjektų ir Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšas, skirtas
energijos vartojimo efektyvumui didinti.
III. Svarstyti parlamentinės kontrolės klausimai
Komitetas, vykdydamas ūkio valdymo ir kontrolės
institucijų veiklos parlamentinę kontrolę, Seimo rudens sesijos metu
nagrinėjo šiuos svarbiausius parlamentinės kontrolės klausimus:
1.
Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaita “Smulkiojo ir vidutinio
verslo plėtra”.
Ekonomikos
komitetas, išanalizavęs Audito komiteto perduotą svarstyti Valstybės kontrolės
valstybinio audito 2010 m. gegužės 28 d. ataskaitą “Smulkiojo ir vidutinio
verslo plėtra”, taip pat Ūkio ministerijos informaciją apie Ekonomikos
skatinimo plano Verslo finansavimo galimybių išplėtimo priemonių įgyvendinimą
po minėto audito, 2010 m. rugsėjo 22 d. nusprendė:
I. Rekomenduoti Audito komitetui:
Pasiūlyti Ūkio ministerijai:
1) įgyvendinti Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaitoje
“Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtra” pateiktas rekomendacijas, su Valstybės
kontrole suderinus jų įgyvendinimo planą;
2) siekti, kad kreditavimo valstybės lėšomis sąlygos būtų lanksčios ir
subalansuotos – kad ir bankai norėtų skolinti, ir paskolos suteikimo sąlygos
būtų palankios verslui;
3) daug didesnį dėmesį skirti tam, kad paskolas gautų veiklą
pradedančios, taip pat ir iki vienerių metų veiklą vykdžiusios, įmonės;
4) sudaryti galimybes gauti kreditą ne tik įmonėms, bet ir fiziniams
asmenims, užsiimantiems verslu (individualia veikla);
5) išsamiau informuoti (konsultuoti) verslininkus apie tokias
valstybės paramos formas, kaip rizikos kapitalo ir verslo angelų investicijos.
II. Pasiūlyti Vyriausybei:
1. Skubiai apsvarstyti Ekonomikos skatinimo plano vykdymo eigą, peržiūrėti
šį planą, siekiant kad būtų numatytos realios priemonės verslui skatinti,
nustatytos už jų įgyvendinimą atsakingos institucijos ir patvirtinti šį planą
Vyriausybės nutarimu.
2. Iki 2010 m. gruodžio 1 d. parengti ir pateikti Seimui atitinkamų
įstatymų pakeitimo ir (ar) papildymo projektus, numatančius galimybę realiai
veikti Ekonomikos skatinimo plane numatytoms priemonėms (jų tarpe projektus,
numatančius valstybės garantijų finansų įstaigoms teikimą už smulkiojo ir
vidutinio verslo subjektų įsipareigojimus pagal lizingo ir faktoringo sutartis;
numatančius galimybę komanditinėms ūkinėms bendrijoms veikti kaip kolektyvinio
investavimo subjektams).
3. Derėtis su komerciniais bankais dėl jų paskolų rinkos spartesnio
atgaivinimo, kreditinių resursų smulkiojo ir vidutinio verslo subjektams
padidinimo galimybių.
Apie Vyriausybei pateiktų pasiūlymų išnagrinėjimo rezultatus Ekonomikos
komitetas 2010 m. lapkričio 18 d. gavo Ministro Pirmininko pavedimu Ūkio
ministerijos parengtą išsamią informaciją.
2. Dėl priemonių
šalies ūkio produkcijos pakavimo pramonės plėtrai.
Išnagrinėjęs
šalies ūkio produkcijos pakavimo pramonės plėtros klausimą, Ekonomikos
komitetas 2010 m. lapkričio 10 d. priėmė spendimą, kuriame konstatavo: 1)
pakavimas yra svarbi Lietuvos ūkio pramonės, smulkiojo ir
vidutinio verslo, mokslo ir studijų sritis, sukurianti gana ženklią BVP dalį, turinti
didelę įtaką prekių ir paslaugų konkurencingumui ir eksportui, maisto saugai ir
išsilaikymui, aplinkosaugai, darbo vietų kūrimui; 2) siekiant užtikrinti
visapusišką Lietuvos pakuotojų konkurencinio potencialo realizavimą, tikslinga
parengti Pakavimo pramonės plėtros strategiją, kuri apimtų mokslo, studijų,
pramonės, smulkiojo ir vidutinio verslo veiklas ir pasiūlė Vyriausybei:
1. Iki 2011 m. liepos 1 d. parengti Pakavimo pramonės plėtros
strategiją ir jos įgyvendinimo priemones artimiausiems 3-5 metams.
2. Išanalizuoti galimybes:
1) įkurti (numatyti) koordinuojančią instituciją dėl Lietuvos pakavimo
pramonės plėtros, mokslinių tyrimų, studijų, technologinės plėtros, logistikos
ir informavimo bei konsultavimo;
2) sukurti Pakuočių bandymo ir Geros gamybos praktikos (GGP) sertifikavimo sistemą bei skatinti GGP sertifikuotų įmonių tinklo plėtrą;
3) parengti naują studijų programą ,,Maisto, pakavimo ir logistikos
inžinerija“ ir universitetiniu lygiu rengti atitinkamus specialistus.
Ūkio ministerija, (Ministro Pirmininko pavedimu) išnagrinėjusi
Ekonomikos komiteto pasiūlymus, informavo komitetą, kad: pritaria nuomonei, jog
darnus pakavimo pramonės vystymas yra svarbi darnaus ūkio vystymosi dalis; 2010
m. gruodžio 17 d. organizavo susitikimą su Lietuvos pakuotojų asociacijos
atstovais, kuriame aptarė pakavimo pramonės situaciją, tendencijas, problemas
ir sutarė, kad Ūkio ministerija ieškos galimybių pradėti rengti Pakavimo
pramonės plėtros strategiją.
3. Dėl akcizų tarifų poveikio.
Ekonomikos komitetas, atsižvelgdamas į gausius pasiūlymus keisti akcizų
tarifus alui, vynui iš šviežių vynuogių ir kitiems fermentuotiems gėrimams,
etilo alkoholiui, tarpiniams produktams (skyrium imant, svarstant Akcizų
įstatymo 24 ir 37 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIP-564(2)),
2010 m. lapkričio 24 d. nutarė pasiūlyti Vyriausybei: išnagrinėti etilo
alkoholiui ir alkoholiniams gėrimams nustatytų akcizų tarifų poveikį ekonomikos
augimui, valstybės biudžeto pajamoms, alkoholinių gėrimų vartojimui ir iki 2011
m. balandžio 1 d. analizės medžiagą pateikti Ekonomikos komitetui.
Ekonomikos komitetas informuotas, kad Ministras Pirmininkas pavedė
Finansų ministerijai kartu su Ūkio ministerija ir Sveikatos apsaugos
ministerija išnagrinėti Ekonomikos komiteto keliamą klausimą ir parengti
analizės medžiagą.
4.
Dėl Garantinio fondo 2011 metų sąmatos
Ekonomikos komitetas (2010-12-15), svarstydamas Vyriausybės pateiktą,
Ūkio ministerijos Įmonių teisės ir viešųjų pirkimų politikos departamento ir
Įmonių bankroto valdymo departamento prie Ūkio ministerijos parengtą Seimo
nutarimo „Dėl Garantinio fondo 2011metų lėšų sąmatos patvirtinimo“ projektą
(XIP-2717), ypatingą dėmesį skyrė Garantinio fondo 2011metų lėšų sąmatos
projekte numatytų išlaidų pagrįstumui. Komitetas pasiūlė ne tik esminiai (nuo
1000 iki 272,5 tūkst. Lt) sumažinti minėtame sąmatos projekte numatytas
Garantinio fondo administravimo išlaidas (šiam pasiūlymui Seimas 2010 gruodžio
22 d. pritarė), bet ir kartu nusprendė pasiūlyti Specialiųjų tyrimų tarnybai
ištirti, ar Garantinio fondo 2011 metų lėšų
sąmatos projektas (jame numatytos išlaidos) neturi galimai nepagrįsto
pinigų panaudojimo požymių.
Specialiųjų tyrimų tarnyba, išnagrinėjusi Ekonomikos komiteto iškeltą
klausimą (bei pridėtas dokumentų kopijas), informavo, kad, jos nuomone, nėra
duomenų apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, tačiau Komiteto pateikta
informacija galės būti panaudota analizuojant ir apibendrinant informaciją apie
korupciją ir su ja susijusius socialinius ekonominius reiškinius.
Ekonomikos komitetas taip pat su prašymu įvertinti Seimui pateikto Garantinio fondo 2011 metų lėšų sąmatos projekto sudarymą,
sąmatos išlaidų planavimą, ar numatytos išlaidos neturi neefektyvaus ir galimai
nepagrįsto pinigų panaudojimo požymių kreipėsi į Valstybės kontrolę. Tačiau
gavo atsakymą, kad Valstybės kontrolieriaus patvirtintoje 2011 m. valstybinio
audito programoje nenumatyta atlikti Garantinio
fondo 2010 ar 2011 metų sąmatos finansinio audito, nes auditus atlieka audito
įmonės, o neatlikus audito procedūrų įvertinti Garantinio fondo 2011 metų lėšų
sąmatos projektą teisėtumo ir ekonomiškumo požiūriu negali.
Ekonomikos komitetas numato
stebėti, kaip bus vykdoma Garantinio fondo 2011 metų lėšų sąmata, ypač
joje numatytos administravimo išlaidos.
5. Valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaita „Termofikacinėse
elektrinėse pagamintos remiamos elektros energijos supirkimo apimčių (kvotų)
nustatymas“.
Ekonomikos komitetas (2010-09-29) apsvarstė Valstybės kontrolės atliktą
valstybinio audito ataskaitą „Termofikacinėse elektrinėse pagamintos remiamos
elektros energijos supirkimo apimčių (kvotų) nustatymas“ ir pritarė šios
ataskaitos išvadoms ir rekomendacijoms. Taip pat komitetas rekomendavo Lietuvos
Respublikos Vyriausybei atsižvelgti į išvadas ir rekomendacijas rengiant
Nacionalinę energetinės nepriklausomybės strategiją. Komitetas konstatavo, kad
ataskaita „Termofikacinėse elektrinėse pagamintos remiamos elektros energijos
supirkimo apimčių (kvotų) nustatymas“ atskleidė, kad Lietuvoje termofikacinės
elektrinės remiamos nustatant joms elektros energijos supirkimo kvotas,
neatsižvelgiant į energijos gamybos efektyvumą, o veikianti termofikacinių
elektrinių rėmimo sistema iškreipia rinką.
6. Konkurencijos
tarybos 2009 metų darbo ataskaita.
Ekonomikos
komitetas (2010-09-15) apsvarstė ir pritarė Konkurencijos tarybos 2009 metų
darbo ataskaitai. Komitetas pateikė konkrečių pasiūlymų Konkurencijos tarybai
bei Vyriausybei dėl Konkurencijos tarybos veiklos gerinimo, jos administracinių
gebėjimų stiprinimo, teisės aktų tobulinimo.
7. Valstybinės
kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2009 metų veiklos ataskaita. Komitetas
(2010-11-17) apsvarstė ir bendru sutarimu pritarė Valstybinės kainų ir
energetikos kontrolės komisijos 2009 metų veiklos ataskaitai.
IV. Europos
Sąjungos reikalų svarstymas ir sprendimai
Europos reikalų komiteto pavedimu
Ekonomikos komitetas analizavo, svarstė Europos Sąjungos pasiūlymus,
teikė jiems savo išvadas ir pasiūlymus dėl Vyriausybės pozicijų.
1. Pasiūlymas
dėl Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento, kuriuo keičiamas Reglamentas (EB)
Nr. 663/2009 dėl ekonomikos gaivinimo, teikiant Bendrijos finansinę paramą
energetikos srities projektams programos sukūrimo (ES-10-27).
2009 m. liepos
13 d. Reglamentu (EB) Nr. 663/2009 sukurta Europos energetikos programa
ekonomikai gaivinti (EEPEG), pagal kurią iki 2010 m. pabaigos skiriama 3,98
mlrd. EUR parama. EEPEG yra finansinė priemonė, kuria siekiama bendro tikslo –
paskatinti ES ekonomikos atkūrimą po nuosmukio, kartu pagreitinant jos
energijos ir klimato politikos tikslų, t. y. energijos tiekimo saugumo ir
šaltinių įvairinimo, vidaus energijos rinkos veikimo ir išmetamųjų šiltnamio
efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimo, įgyvendinimą. Bendrijos finansavimas
buvo skirtas trims paprogramėms, susijusioms su dujų ir elektros energijos
infrastruktūros projektais, jūros vėjo energijos projektais ir anglies dioksido
surinkimo ir saugojimo projektais.
Pagal 2009 m.
liepos 13 d. priimtą EEPEG reglamentą numatyta apytiksliai 114 mln. EUR suma
nebus paskirstyta. Ši suma turėtų išlikti nepakitusi, tačiau atkreipiamas
dėmesys į tai, kad vienam ar daugiau projekto vykdytojų dėl teisinių,
finansinių ar techninių priežasčių gali nepasisekti įvykdyti tam tikras
specifines dotacijos skyrimo sąlygas, todėl galiausiai gali likti daugiau pagal
2009 m. liepos 13 d. priimtą EEPEG reglamentą nepaskirstytų lėšų. Nepaskirstytų
lėšų suma bus žinoma 2010 m. pabaigoje.
Siūloma
panaudojant pagal EEPEG reglamento II skyrių nepaskirstytas lėšas sukurti
specialią finansinę priemonę, skirtą energijos vartojimo efektyvumo ir
atsinaujinančių išteklių energijos iniciatyvoms pagal Tvarios energijos
finansavimo iniciatyvą remti. Finansine priemone bus teikiama parama
finansiškai naudingiems energijos vartojimo efektyvumo ir atsinaujinančių
išteklių energijos projektams vystyti ir sudaromos geresnės investicijų į
tokius projektus, visų pirma miestų vietovėse, finansinės sąlygos. Siekiant
pritraukti daug ir decentralizuotų investicijų, naudos gavėjai bus
savivaldybės, vietos ir regioninės valdžios institucijos.
2. Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr.
.../2010 ... m. ... d., kuriuo iš dalies keičiamos Tarybos reglamento (EB) Nr.
1234/2007 (bendro BRO reglamento) nuostatos dėl pagalbos, teikiamos
pasinaudojant Vokietijos alkoholio monopolija (ES-10-28).
Pagal
valstybės pagalbos taisyklėms taikomą išimtį Vokietijos Vyriausybė,
pasinaudodama alkoholio monopolija gali teikti pagalbą parduodamiems alkoholio
produktams po to, kai jie monopolijos buvo supirkti ir toliau perdirbti į žemės
ūkio kilmės etilo alkoholį. Visa leidžiama valstybės pagalba negali viršyti 110
mln. EUR per metus. Šios leidžiančios nukrypti nuostatos galiojimas baigiasi
2010 m. gruodžio 31 d.
Kaip
reikalaujama 2007 m. spalio 22 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1234/2007,
nustatančiu bendrą žemės ūkio rinkų organizavimą ir konkrečias tam tikriems
žemės ūkio produktams taikomas nuostatas, 182 straipsnio 3 dalyje, Komisija,
remdamasi Vokietijos valdžios institucijų teikiama informacija parengė
ataskaitą, kurioje vertinama Vokietijos teikiama pagalba ir pateikiami
siūlymai.
Komisija siūlo
pakeisti Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1234/2007, pratęsiant leidžiančios
nukrypti nuostatos galiojimo laiką iki 2018 m. sausio 1 d. ir laipsniškai
mažinant monopolijos gamybą ir pardavimą, kad monopolija galutinai nustotų egzistavusi
2018 m. sausio 1 d.
3.
Pasiūlymas dėl Tarybos Reglamento (ES) dėl Europos Sąjungos patento vertimo tvarkos
(ES-10-32).
Pateikto
Projekto esmė – paskatinti Europos Sąjungos patentų registravimą, kad jų kaina
būtų konkurencija, lyginant su JAV ar Japonijos patentais ir skatintų naujovių
registravimo plėtrą. Siūlomas 3 kalbų ES patento režimas, t.y. ES patento
aprašymas (kurį sudarytų išradimo aprašymas, brėžiniai ir apibrėžtis) jo
nagrinėjimo, paskelbimo ir išdavimo stadijose būtų pateikiamas tik viena,
pareiškėjo pasirinkta oficialia Europos patentų tarnybos (toliau – EPT) kalba
(anglų, prancūzų arba vokiečių kalba), o paskelbimo stadijoje - tik išradimo
apibrėžtis būtų papildomai paskelbiama ir kitomis dvejomis Europos patentų
tarnybos oficialiomis kalbomis. Pavyzdžiui, jeigu ES patentas būtų išduodamas
anglų kalba, šia kalba būtų surašytas išradimo aprašymas, brėžiniai, o išradimo
apibrėžtis būtų surašyta ir skelbiama anglų, prancūzų ir vokiečių kalbomis.
Projekte taip pat numatomos 3 vertimo kompensacinės priemonės – teisė paduoti
patento paraišką bet kuria ES oficialia (savo valstybės) kalba, užtikrinant,
jog pati sistema (t. y. EPT) finansuos paraiškos vertimą į oficialią EPT kalbą,
automatinis paraiškų ir patentų vertimas į visas ES oficialias kalbas po
patento paraiškos paskelbimo, bei pareiga pateikti vertimą ginčo atveju.
4. Pasiūlymas
dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl bendrovių viduje perkeliamų
trečiųjų šalių piliečių atvykimo ir apsigyvenimo sąlygų (ES-10-34).
Pasiūlymo
tikslas – nustatyti bendras ir palankesnes imigracijos taisykles, taikomas
trečiųjų šalių piliečiams, kurie laikinai perkeliami dirbti iš trečiosiose
valstybėse įsisteigusių bendrovių į Europos Sąjungos valstybėse narėse
įsteigtus tokių bendrovių filialus ar kitus subjektus, priklausančius tokioms
bendrovėms ar bendrovių grupėms.
Bendrovės
viduje gali būti perkeliami vadovai, specifinių žinių turintys specialistai
arba aukštą išsilavinimą turintys stažuotojai, kurie perkeliami į Europos
Sąjungą tam, kad įgytų patirties ir pasiruoštų eiti bendrovėje vadovaujamas
pareigas. Stažuotojai turėtų įrodyti, kad jiems bus surengti tikri mokymai ir
jie nedirbs kaip paprasti darbuotojai. Prieš perkėlimą tokie asmenys
bendrovėje, įsisteigusioje trečiojoje valstybėje, turėtų būti išdirbę ne mažiau
nei 12 mėnesių, o pasibaigus perkėlimo laikotarpiui jie sugrįžtų dirbti į tą
pačią bendrovę trečiojoje valstybėje.
5. Europos Komisijos Pasiūlymas dėl
Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos, kuria sukuriama bendra Europos geležinkelių
erdvė (Nauja redakcija) (ES-10-51).
Pasiūlymu
siūloma reglamentuoti svarbiausius geležinkelių transporto rinkos klausimus,
t.y. laisvos geležinkelių transporto rinkos užtikrinimas, priemonių, mažinančių
rinkliavas už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra, geležinkelių
infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) veiklos gerinimo
sistemos nustatymas ir įgyvendinimas.
6. Pasiūlymas Dėl Europos
Parlamento ir Tarybos reglamento, kuriuo
sukuriama integruotos jūrų politikos tolesnio vystymo paramos programa (ES-10-59).
Šiuo
reglamentu sukuriama programa, skirta integruotos jūrų politikos tolesnio
vystymo ir įgyvendinimo priemonėms paremti, nustatomi bendrieji ir specialieji
programos tikslai, numatoma, kad pagal ją galima skirti finansinę paramą
tyrimams ir bendradarbiavimo programoms; viešajam keitimuisi informacija ir
gerąja patirtimi, informuotumo didinimui ir susijusiai ryšių bei sklaidos
veiklai, įskaitant viešąsias kampanijas bei renginius ir interneto svetainių
kūrimą bei priežiūrą; konferencijoms, seminarams, praktiniams seminarams ir
suinteresuotųjų šalių forumams; su kompleksinėmis priemonėmis susijusiems
veiksmams, įskaitant bandomuosius projektus.
Reglamente
taip pat nustatomos Sąjungos finansinės paramos formos, paramos gavėjai,
programos įgyvendinimo tvarka bei Sąjungos finansinių interesų apsaugos
priemonės. Jos įgyvendinimui nuo 2011-01-01 iki 2013-12-31 numatoma skirti 50
mln. EUR.
7. Komisijos Komunikatas Europos
Parlamentui, Tarybai, Europos ekonominių ir socialinių reikalų komitetui ir
regionų komitetui „Europa 2020“ pavyzdinė
iniciatyva „Inovacijų sąjunga“(ES-10-75).
Siekiant
Inovacijų sąjungos reikia konkrečių sąlygų: ES ir VN privalo ir toliau
investuoti į švietimą, MTTP, inovacijas ir informacines technologijas
(investicijos turi būti ne tik apsaugotos nuo biudžeto išlaidų karpymo, bet ir
turi būti paspartintos); tai turi būti įgyvendinama kartu su reformomis,
stabdančiomis fragmentaciją ir padedančiomis gauti daugiau pridėtinės vertės.
ES ir nacionalinės tyrimų ir inovacijų sistemos turėtų būti labiau suderintos,
o jų įgyvendinimas patobulintas; švietimo sistemos turi būti modernizuotos
visuose lygiuose; tyrėjai ir novatoriai turi turėti sąlygas dirbti ir
bendradarbiauti visoje ES taip, tarsi nebūtų sienų. Europos tyrimų sritis
(angl. European Research Area) turi būti sukurta per ketverius metus – sukurtos
struktūros turi padėti laisvam žinių judėjimui; prieinamumas prie ES programų
turi būti supaprastintas ir jų poveikis privataus sektoriaus investicijoms
padidintas, kartu remiant ir Europos Investicijų Bankui; turėtų būti atliekama
daugiau inovatyvių tyrimų ir sustiprintas bendradarbiavimas tarp tyrimų ir
verslo pasaulių; turi būti pašalintos kliūtys verslininkams siūlyti idėjas
rinkai: užtikrintas geresnis priėjimas prie finansavimo (ypatingai SVĮ),
prieinamos intelektinės nuosavybės teisės, protingesnis ir ambicingesnis
reguliavimas, greitesnis interoperabilumo standartų aplinkos nustatymas ir
strateginis pirkimų biudžetų panaudojimas. Neatidėliotinas žingsnis turi būti
iki metų pabaigos pasiekti susitarimą dėl ES patentų; Europos inovacijų
partnerystė turi sudaryti sąlygas pagreitinti tyrimus, inovacijų išvystymą ir
pritaikymą rinkai įveikiant pagrindinius socialinius iššūkius (pradedant nuo
sveiko senėjimo srities), sutelkti ekspertus ir išteklius didinant ES pramonės
konkurencingumą; turėtų būti labiau išnaudojamos esamos sumanumo ir kūrybingumo
stiprybės iri remiamos socialinės inovacijos, vystomas geresnis viešojo
sektoriaus inovacijų supratimas, identifikuojamos sėkmingos iniciatyvos;
geriau dirbama su tarptautiniais partneriais.
Tikimasi, kad
Inovacijų sąjungos nauda bus reikšminga, t.y. pasiekus tikslą - 3 proc. nuo ES
BVP iki 2020 m. išlaidų, bus sukurta 3,7 milijono darbo vietų, o metinis BVP padidės
iki 800 mlrd. 2025 metais.
8. Komisijos Komunikatas Europos
Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos
ir socialinių reikalų komitetui ir regionų komitetui - integruota
globalizacijos eros pramonės politika. Didžiausias dėmesys – konkurencingumui ir
tvarumui (ES-10-79).
Pasiūlymo
tikslas – įvertinant finansų ir ekonomikos krizės padarinius, atkreipti dėmesį
į stiprios, konkurencingos ir įvairių sričių gamybos pramonės svarbą ES
konkurencingumui ir darbo vietų kūrimo potencialui. Pateikiamas naujas požiūris
į pramonės politiką, kurį taikant ES ekonomika dinamiškai vystysis ir dėl to
didės ES konkurencingumas, bus skatinamas augimas ir kuriamos naujos darbo
vietos bei sudaromos sąlygos pereiti prie mažo anglies dioksido kiekio
technologijų ir tausaus išteklių naudojimo ekonomikos. Būtiną perėjimą prie
tvaresnės, labiau integracinės ir tausiai išteklius naudojančios ekonomikos
reikės remti vykdant visų lygių horizontalią ir sektorių politiką bei
stiprinant Europos valdymą ir socialinį dialogą. Strateginiame naujos pramonės
konkurencingumo politikos projekte daug dėmesio skiriama Europos pramonės
konkurencingumui ir tvarumui, todėl pramonės politika turėtų būti vertinama
platesne prasme: - pirma, tai tokios politikos sritys, kaip standartizacijos,
inovacijų arba sektorių politika, pvz., skirta inovacijų taikymui atskiruose
sektoriuose, kurios turi poveikio pramonės ir atskirų jos sektorių sąnaudoms,
kainoms ir inovaciniam konkurencingumui;- antra, svarbu atsižvelgti į visų kitų
politikos iniciatyvų, pvz., transporto, energijos, aplinkosaugos arba
socialinės ir vartotojų apsaugos politikos poveikį konkurencingumui.
Atsižvelgiant
į esamus iššūkius skirtinguose sektoriuose, komunikate Komisija pateikia šias
pagrindines planuojamas įgyvendinti iniciatyvas.
9. Naujos
Energetikos Strategijos Europai 2011-2020 metams link. Komisijos Komunikatas
"Energetika 2020: strategija konkurencingai, tvariai ir saugiai energetikai"
(ES-10-83).
Dokumentas
identifikuoja bendros ES energetikos politikos veiksmus artimiausiam dešimtmečiui.Naujojoje
strategijoje išskiriami penki prioritetai:
1.
Energetiškai efektyvios Europos (angl. energy efficient Europe) pasiekimas
Šiam tikslui pasiekti COM siūlo
koncentruotis į didžiausią energijos taupymo potencialą turinčius sektorius -
pastatų ir transporto - bei padidinti pramonės konkurencingumą skatinant
energijos efektyvumo priemonių (tokių kaip ekodizaino reikalavimų išplėtimas,
energijos valdymo schemų įgyvendinimas) taikymą pramonėje. Komunikate taip pat
raginama efektyviai perkelti nacionaliniuose energijos efektyvumo veiksmų
planuose numatytas nuostatas, kurių įgyvendinimas turėtų būti peržiūrimas
kasmet (šiuo metu tai atliekama kas ketverius metus).
2.
Paneuropinės integruotos energijos rinkos sukūrimas
Su vidaus energijos rinka susiję
teisės aktai turi būti įgyvendinti sklandžiai ir laiku. Siekiant tolesnės
energijos rinkos integracijos, reikia konsoliduoti reguliacinę aplinką. 2015
metais jokia valstybė narė neturėtų būti izoliuota nuo ES vidaus energijos
rinkos. Būsimas COM komunikatas dėl Europos infrastruktūros 2020-2030 metais
leis identifikuoti prioritetus infrastruktūroje, užtikrinti plačią
atsinaujinančių energijos išteklių integraciją bei tiekimo saugumą. COM taip
pat ketina pasiūlyti supaprastintą leidimų schemą, taikomą "Europinio
intereso" projektams, ir metodologiją, leisiančią pasiekti optimalų
balansą tarp privataus ir viešo finansavimo. Siekiant pagerinti investicinį
klimatą, ekonomiškai neatsiperkančių ‚Europinio intereso‘ projektų finansavimui
bus pasiūlyti inovatyvūs finansiniai instrumentai. Komunikate pripažįstama, kad
„tinkamos energetikos infrastruktūros vystymas yra gyvybiškai svarbus ir
neatidėliotinas; jis reikalauja platesnio požiūrio į naujus finansavimo
mechanizmus (tiek viešus, tiek ir privačius) bei papildomų išteklių
ateinančioje daugiametėje perspektyvoje mobilizavimo“.
3. Galių
vartotojams suteikimas ir aukščiausio lygio saugumo pasiekimas
COM pasiūlys priemones,
sudarančias vartotojams galimybes aktyviau dalyvauti energijos rinkoje,
remiantis Trečiu energetikos paketu. Ypatingas dėmesys bus skiriamas
pažeidžiamiems vartotojams ir praktikoms, leisiančioms vartotojams taupyti
energiją bei sudarančioms galimybes vartotojams palyginti kainas, gauti aiškias
sąskaitas, būti deramai informuotiems apie galimybes pakeisti tiekėją ir teikti
skundus. Daug dėmesio skiriama ir saugumo aspektui – branduolinės energijos,
naftos ir dujų gavybos atviroje jūroje, kai kuriems su naujųjų technologijų
taikymu susijusiems klausimams.
4. Europos
lyderystės energijos technologijų ir inovacijų srityje išplėtimas
COM mano, kad SET planas turi
būti įgyvendinamas be atidėliojimų koncentruojant finansavimą į šešias
industrines iniciatyvas (saulės, vėjo, bioenergijos, išmaniųjų tinklų,
branduolinio dalijimosi (angl. nuclear fission) bei anglies dioksido sugavimo
ir saugojimo). Siūloma suintensyvinti darbą su valstybėmis narėmis, siekiant
finansuoti Technologinių gairių 2010-2020 metams veiklas. COM taip pat
pristatys keturis naujus plataus masto projektus, susijusius su išmaniaisiais
tinklais, elektros saugojimu (angl. storage), tvaria biodegalų gamyba ir
"išmaniųjų miestų" (angl. Smart Cities) iniciatyva.
5. Išorinės ES
energetikos rinkos dimensijos sustiprinimas
Bus siekiama
integruoti ES energetikos rinkas ir reguliacinę aplinką su kaimyninėmis
valstybėmis. Ketinama sudaryti privilegijuotas partnerystes su svarbiausiais
tiekėjais ir tranzito valstybėmis. Strategijoje pažymima, kad Komisija skirs
didelį dėmesį iniciatyvų, susijusių su teisiškai įpareigojančių standartų branduolinio
saugumo srityje plėtra pasaulyje, vystymui. 2011 metais Komisija pateiks
konkrečių pasiūlymų išorinei ES energetikos politikai stiprinti.
10. 2011 m. Europos Komisijos
Teisėkūros ir darbo programa (ES-10-85).
Programoje numatyta 40
strateginių iniciatyvų, kurias Komisija įsipareigoja priimti 2011 m.
Dokumente taip pat išdėstomos dar
92 iniciatyvos, kurias Komisija rengs 2011 m. bei 59 iniciatyvos, kurias
numatoma parengti 2012–2014 m. laikotarpiu. Be to, 2011 m. numatoma pateikti 48
teisės aktų supaprastinimo bei 23 iniciatyvų panaikinimo siūlymus.
Tarp
svarbiausių Europos Komisijos iniciatyvų:
- Ekonomika ir
finansai. Ekonominės politikos koordinavimo stiprinimo kontekste 2011 m. bus
pradėtas įgyvendinti Europos semestras; sausį Komisija pateiks metinį augimo
tyrimą (angl. Annual growth strategy) ir atitinkamą komunikatą – šie dokumentai
taps diskusijų pavasario Europos Vadovų Taryboje pagrindu. 2011 m. birželį
Komisija parengs teisinius pasiūlymus dėl naujos ES finansinės perspektyvos.
Taip pat planuojama pateikti Lietuvai aktualų pasiūlymą dėl bankų sprendimo
fondų sukūrimo (II ketvirtis), siekiant užtikrinti, kad bankai prisidėtų prie
krizės sprendimo kaštų finansavimo. 2011 m. pradžioje Komisija pateiks likusius
pasiūlymus, kuriais siekiama užbaigti finansų sektoriaus reformą.
-
Konkurencingumo skatinimas. 2011 m. Komisija ypatingą dėmesį skirs ES2020
strategijos įgyvendinimui. Numatoma pateikti siūlymus dėl šių svarbiausių
pilotinių iniciatyvų įgyvendinimo: Integruota pramonės politika (siekiama
paskatinti Europos pramonės konkurencingumą ir modernizaciją); Skaitmeninė
darbotvarkė (siekiama paskatinti naudojimąsi informacinėmis technologijomis ir
prisidėti prie bendros rinkos šioje srityje sukūrimo); daug mėnesio numatoma
skirti pilotinei iniciatyvai „Taupiai išteklius naudojanti Europa“ (angl.
Resource efficient Europe“). 2010 m. spalio 27 d. Komisija patvirtino
Bendrosios rinkos aktą (BRA), kuriuo siekiama sustiprinti ES vidaus rinkos
funkcionavimą ir užtikrinti geresnes įmonių, vartotojų ir darbuotojų veiklos
sąlygas; 2011 m. numatoma pateikti priemonių paketą BRA siūlymų įgyvendinimui –
planuojamos iniciatyvos, kuriomis siekiama modernizuoti viešųjų pirkimų ir
bendrų koncesijų sutarčių taisykles, numatomos iniciatyvos dėl PVM ateities (4 ketvirtis)
ir bendros konsoliduotos pelno mokesčio bazės (I ketvirtis).
- Energetika.
2011 m. daug dėmesio numatoma skirti energetikos infrastruktūrai ir vartojimo
efektyvumui. Komisija pristatys naują Energetinio saugumo ir infrastruktūros
instrumentą, pakeisiantį TEN-E finansinę priemonę. Išorinės ES energetikos
politikos srityje numatoma pateikti komunikatą, kuriame bus identifikuotos ES
išorinės energetikos politikos stiprinimo priemonės. 2011 m. Komisija pateiks
veiksmų planą (III ketvirtį), kuris nustatys ES veiklos gaires, siekiant iki
2050 m. sukurti konkurencingą ir mažu CO2 išmetimu pagrįstą energetikos
sistemą. Ateinančiais metais (I ketvirtį) taip pat numatoma pateikti efektyvaus
energijos vartojimo planą iki 2020 m., o vėliau ir teisinius pasiūlymus šioje
srityje.
- Transportas.
2010 m. gruodžio mėn. Komisija planuoja paskelbti Baltąją knygą dėl transporto
politikos ateities, kurioje bus nagrinėjama, kaip užbaigti Europos transporto
erdvę, siekiant užtikrinti trūkstamos infrastruktūros plėtrą ir sukurti mažai
CO2 išskiriančią transporto sistemą. Pagrindinės diskusijos šiuo klausimu
numatomos 2011 m.
-
Aplinkosauga. 2011 m. vasarį Komisija numato pateikti mažai CO2 išskiriančios
ekonomikos kelio gairių iki 2050 m. dokumentą, kuriame bus pateikta analizė dėl
to, kokių priemonių ES turėtų imtis tam, kad pasiektų ilgalaikį šiltnamio
efektą sukeliančių dujų išmetimų mažinimo tikslą; šiame kontekste numatoma
įvertinti, koks turėtų būti daugiausiai dujų išmetančių sektorių (energetikos,
transporto ir kt.) indėlis. Birželio mėn. numatoma pateikti veiksmingai
išteklius naudojančios ekonomikos kelio gairių dokumentą, kuriame bus pateikta
veiksmingiau išteklius naudojančios ekonomikos vizija 2020 m. ir 2050 m.
11. Komisijos
Komunikatas Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių
reikalų komitetui ir regionų komitetui „Kuriamas bendrosios rinkos aktas
siekiant labai konkurencingos socialinės rinkos ekonomikos – 50 pasiūlymų, kaip
pagerinti bendrą darbą, verslą ir prekybą“
(ES-10-88).
Europos Komisijos
prezidentas J.M. Barroso savo Politinėse gairėse naujajai Komisijai
identifikavo vidaus rinką kaip pagrindinį strateginį tikslą Europai ir,
siekdamas vertingo idėjų įnašo šiam tikslui įgyvendinti, pavedė profesoriui M.
Monti parengti ataskaitą, apimančią rekomendacijas, kaip galėtų būti
sustiprintas vidaus rinkos veikimas, kad būtų išnaudotas visas jos potencialas.
Europos
Komisija, išanalizavusi ataskaitą ir atsižvelgdama į joje pateiktas
rekomendacijas bei siekdama didesnės ES vidaus rinkos integracijos ir
pasitikėjimo ja stiprinimo, parengė ir 2010 m. spalio 27 d. pristatė
komunikatą, kuriame pateikiama 50 pasiūlymų, kaip turėtų būti stiprinimas
vidaus rinkos veikimas ir piliečių pasitikėjimas ja. Siekiant skatinti
ekonomikos augimą, konkurencingumą ir socialinę pažangą, siūlomi veiksmai visų
rinkos dalyvių – įmonių, vartotojų ir darbuotojų – veiklos sąlygoms gerinti.
Pasiūlymai suskirstyti į tris pagrindines grupes:
1. Greitas,
tvarus ir tinkamas augimas įmonėms;
2. Pasitikėjimo
atkūrimas bendrosios rinkos pagrindu laikant europiečius;
3. Dialogas,
partnerystė, įvertinimas – gero bendrosios rinkos valdymo įrankiai.
Europos
Komisija, siekdama į diskusiją dėl šio dokumento įtraukti visus suinteresuotus
asmenis, iki 2011 m. vasario 28 d. vykdo konsultacijas su valstybėmis narėmis,
ekonominiais-socialiniais partneriais ir kitais visuomenės nariais.
12. Komisijos Komunikatas
Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų
komitetui ir regionų komitetui –2020 m. ir vėlesnio laikotarpio
energetikos infrastruktūros prioritetai. Integruoto Europos energetikos tinklo
planas (ES-10-90).
Europos
energetikos infrastruktūra yra ekonomikos centrinė ašis. ES energetikos
politikos tikslai, taip pat ir ES2020 tikslai nebus pasiekti, jei Europos
energetikos infrastruktūra nebus tinkamai plėtojama, todėl komunikate
išskiriami šie infrastruktūros prioritetai :
- elektros
energijos tinklai ir saugojimas;
- gamtinių
dujų tinklai ir saugojimas;
- šildymo ir
vėsinimo tinklai;
- CO2
sugavimo, transportavimo ir saugojimo technologijos;
- naftos
transportavimo ir perdirbimo infrastruktūra.
Komunikate
daroma išvada, kad investicijos energijos perdavimo tinklų ir saugojimo
srityje sudarys apie 200 mlrd. Eurų. Preliminariais vertinimais tik pusę šios
sumos galės garantuoti rinka (pagrindinės priežastys yra reikalingų
aplinkosauginių ir statybos leidimų išdavimo vėlavimas bei tam tikrų
infrastruktūros projektų komercinio patrauklumo stoka).
Komisija siūlo
naują metodą, kuris apims šiuos žingsnius:
- energetikos
infrastruktūros žemėlapio identifikavimas, vedantis link Europos pažangaus
super tinklo;
-
fokusavimasis į ribotą skaičių Europinių prioritetų, kurie turi būti
įgyvendinti iki 2020 m., siekiant ilgalaikių tikslų;
- konkrečių
projektų, būtinų įgyvendinti šiuos prioritetus, identifikavimas (Europinio
intereso projektai ). Jie turi būti identifikuoti lanksčiu būdu bei
regioninio bendradarbiavimo pagrindu, taip užtikrinant atsaką į nuolat
besikeičiančias rinkos sąlygas bei technologinę plėtrą;
- parama
Europinio intereso projektams, panaudojant naujas priemones, pavyzdžiui,
patobulintas leidimų išdavimo procedūras, regioninį bendradarbiavimą,
inovatyvius finansinius instrumentus.
4. Susirašinėjimas
Ekonomikos
komitete gaunama labai įvairaus pobūdžio laiškų, skundų, raštų, pareiškimų ir
kt. dokumentų. Per ataskaitinį laikotarpį gauti 249 raštai, parengti 192
atsakymai, raštai bei persiųsti piliečių skundai pagal kompetenciją nagrinėti
kitoms institucijoms.
Dauguma jų yra dėl įstatymų nuostatų išaiškinimo, jų
taikymo praktikoje problemų, teikiami siūlymai dėl įstatymų tobulinimo ir pan.
Ypač padaugėjo skundų dėl šilumos ūkio įstatymo pakeitimo
įstatymo ir jį lydinčiųjų teisės aktų nuostatų įgyvendinimo. Piliečiai
skundžiasi dėl šilumos tiekimo kainų ir tarifų taikymo, dėl šilumos paskirstymo metodo teisėtumo, dėl savivaldybių šilumos tiekimo įmonių nuomos privatiems
tiekėjams, dėl vartotojų atsijungimo nuo šilumos tiekimo sistemų ir su tuo
susijusių problemų ir kt.
Komitetas
gavo skundų dėl elektros tiekimo kainų ir tarifų taikymo, dėl naujų elektros vartotojų
prijungimo įkainių apskaičiavimo, dėl elektros tinklų išpirkimo bei
atsinaujinančių energijos išteklių efektyvesnio panaudojimo.
Laiškuose taip
pat dėstomos problemos dėl gamtinių dujų paskirstymo ir tiekimo sutarčių
pasirašymo, gamtinių dujų tiekimo kainų nustatymo, biodegalų gamybos plėtros,
teikiami pasiūlymai didinti mokestinės sistemos stabilumą, mažinti mokesčius,
gerinti verslo sąlygas smulkiajam ir vidutiniam verslui bei veiklai pagal
verslo liudijimus, įrengti kasos aparatus turgavietėse, didinti viešųjų pirkimų
skaidrumą, spręsti kultūros objektų privatizavimo,
daugiabučių namų renovacijos problemas.
Dalį gautų raštų
Komitetas persiuntė nagrinėti vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms
pagal jų kompetenciją, kitus apsvarstė ir įvertino svarstydamas atitinkamus
įstatymų projektus bei klausimus komiteto posėdžiuose.
5. Konferencijos, seminarai, diskusijos
Ekonomikos
komitetas 2010 m. gruodžio 1 d. surengė bendrą su Lietuvos pramonininkų
konfederacijos Energetikos komiteto taryba posėdį „Nacionalinės energetikos
strategijos projektas bei jame galimos keliamų tikslų įgyvendinimo pasekmės
ūkio ir ekonomikos raidai“. Posėdyje buvo įvardijami pagrindiniai
Nacionalinės energetikos strategijos projekto prioritetai bei jų svarba
Lietuvos energetikos sektoriui. Taip pat buvo
išsakyta pozicija dėl atominės energetikos vystymo bei nacionalinio
investuotojo parinkimo, dėl atsinaujinančių
energetikos išteklių, dėl Kruonio hidroelektrinės bei Suskystintų gamtinių dujų
terminalo statybos. Pažymėta, kad strategijos projekte stokojama
analizės, kaip numatyta investicijų našta paveiks energijos kainą vartotojams.
2010 m. gruodžio mėn. 15 d. vyko bendras Ekonomikos, Europos
reikalų, Biudžeto ir finansų komitetų posėdis „Dėl ES ekonominio koordinavimo
stiprinimo priemonių (Europos semestro) įgyvendinimo“. Posėdžio metu buvo aptartos
šios temos: veiksmų kalendorius ir procedūros pagal ,,Europos semestrą”
nacionaliniu lygiu (Stabilumo ir konvergencijos programos, Nacionalinės reformų
programos pateikimas metų pradžioje ir sąsaja su nacionalinio biudžeto
procedūromis); Seimo vaidmuo šiame procese; nacionalinės teisinės bazės
pakeitimai, įgyvendinant Europos Komisijos pasiūlymus dėl ekonominio koordinavimo
stiprinimo priemonių įgyvendinimo.
Atsižvelgiant
į 2010 m. birželio mėn. Europos Vadovų Tarybos išvadas dėl ekonominės
valdysenos stiprinimo, kuriose sutarta atsižvelgiant į „Europos semestrą“ nuo
2011 m. pavasario teikti Europos Komisijai tolesnių metų stabilumo ir
konvergencijos programas, Ekonomikos komitetas bendrame posėdyje su Europos
reikalų ir Biudžeto komitetais nusprendė aktyviai dalyvauti sprendimų,
susijusių su sustiprintu ekonominiu koordinavimu, priėmimo procese ir
sustiprinti Vyriausybės priimtų sprendimų pagal Europos semestro reikalavimus ex-post
kontrolę.
Komitetas
domėjosi, dalyvavo ir kituose seminaruose, konferencijose, diskusijose.
6. Tarptautinis bendradarbiavimas
Komitetas per
ataskaitinį laikotarpį suorganizavo 2 susitikimus su užsienio delegacijomis.
Komiteto
nariai 2010 m. rugsėjo 20 d. susitiko su Kinijos Liaudies Respublikos
Politinės konsultacinės konferencijos Ekonomikos komiteto pirmininko
vadovaujama delegacija. Susitikimo metu aptartos krovinių gabenimo tarp Kinijos
ir Europos šalių perspektyvos. Kaip pažymėjo delegacijos vadovas Zhang Zuoji
persiskirstant ekonomikos galioms, verslininkai iš
Rytų aktyviai žvalgosi savo prekėms naujų kelių į Europą. Jų žvilgsniai vis
dažniau krypsta į mūsų regioną ir į mūsų šalį. Klaipėdos uostas tampa svarbiu
ruožu plėtojant Rytų–Vakarų transporto koridorių nuo Kinijos per Kazachstaną į
Vakarų Europą. Tai turi daug ekonominių privalumų. Kroviniai plukdomi aplink
Aziją keliasdešimt dienų, o geležinkeliais per Rusiją gabenami 12–15 dienų.
Kai kurios
bendrovės, "VPA Logistika" ir kitos, turi konkrečių kinų kompanijų
užsakymų. Konteinerių gabenimas tarp
Azijos ir Europos išlieka aktualia tema, bet dar reikia išspręsti nemažai
klausimų, kol šios iniciatyvos taps realybe. Yra nemažai klausimų, kurie dar
turi būti sprendžiami, tai – tuščių konteinerių logistika, tranzito laiko ir
kainų santykis, saugumo klausimai ir geležinkelių galimybės, kurios šiandien
yra daug mažesnės nei jūros transporto, kuriuo galima gabenti didelius kiekius
konteinerių. Tačiau, kaip teigė delegacijos atstovai, Kinija yra pasiruošusi
aktyviai spręsti kylančias problemas, nes suinteresuota kuo laisvesniu ir
spartesniu krovinių judėjimu tarp Kinijos ir Vakarų Europos šalių.
2010 m.
rugsėjo 30 d. Ekonomikos, Biudžeto ir finansų bei Aplinkos komitetų nariai
susitiko su Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės parlamento pirmininko Laurent
Mosar vadovaujama delegacija. Susitikimo metu kalbėta apie Europos Sąjungos
aktualijas, parlamentinio bendradarbiavimo stiprinimą, bendrą ES energetikos
politiką ir Lietuvai svarbias iniciatyvas.
Liuksemburgo
delegacija pasiūlė Lietuvai ir Liuksemburgui bendradarbiauti energetikos, ypač
,,žaliosios" energetikos srityje. Pokalbio metu buvo pažymėta, kad
politinis lygis tarp abiejų šalių yra glaudus, tačiau prekyba, apsikeitimas
žiniomis (tarp universitetų, ypač finansų studijų srityje) kol kas vangus, nors
visos galimybės tapti partneriais ir vykdyti energetikos projektus egzistuoja.
Komiteto pirmininkas Dainius
Budrys