Patvirtinta:
Ekonomikos
komiteto posėdyje
2009 m. kovo 12
d.
posėdžio
protokolo Nr. 108-P-7
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO EKONOMIKOS KOMITETO
VEIKLOS XI SEIMO I ir II (NEEILINIŲ) SESIJŲ
(nuo
2009 m. sausio 12 d. iki 2009 m.
sausio 20 d.)
(nuo
2009 m. vasario 5 d. iki 2009 m. vasario 20 d.)
A T A S K A I
T A
I. Komiteto
sudėtis
I ir II (neeilinių) sesijų metu Ekonomikos komitetas dirbo būdamas
tokios sudėties (Seimo 2008 m. lapkričio 18 d. nutarimas Nr. XI-16):
1.
Dainius Budrys -
pirmininkas,
2.
Julius VESELKA- pirmininko pavaduotojas,
3.
Vaidotas Bacevičius,
4.
Audrius Endzinas,
5.
Kazimieras Kuzminskas,
6.
Jurgis Razma,
7.
Rimantas Sinkevičius,
8.
Viktor Uspaskich,
9.
Valdemaras Valkiūnas,
10. Birutė Vėsaitė.
II. Komiteto
veiklos kiekybinės charakteristikos
Ekonomikos
komitetas savo veiklą vykdė pagal Seimo statuto 60 straipsnyje jam nustatytas
veiklos kryptis.
Ataskaitinio laikotarpio Komiteto darbų suvestinė pateikta 1
lentelėje.
1
lentelė
Ekonomikos
komiteto I ir II (neeilinių) sesijų darbų bendroji informacija
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų
svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų:
kaip pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
12
4
8
|
1.2.
|
Svarstyta
labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos
Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą
|
11
|
1.3.
|
Kitų komitetų
prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos išvados
|
13
|
1.4.
|
Komiteto
iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui
|
1
|
2. Posėdžiai ir
klausymai
|
2.1.
|
Komiteto
posėdžiai
Iš jų:
išvažiuojamieji
|
6
2
|
2.2.
|
Klausymai
|
3
|
3.
|
Svarstyta
parlamentinės kontrolės klausimų
|
5
|
4. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta
pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
84
|
4.2.
|
Parengta
atsakymų ir raštų, išsiųsta kvietimų
|
86
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta
konferencijų, seminarų, diskusijų
|
2
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta
vizitų
|
2
|
6.2.
|
Priimta
delegacijų
|
1
|
|
|
|
|
III.
Svarstyti įstatymų ir Seimo nutarimų projektai
ir
pagrindinės jų nuostatos
Komiteto
svarstytus teisės aktų projektus galima suskirstyti į tokias grupes:
·
ekonomikos (ūkio) valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų
veiklos reglamentavimas,
·
valstybinis socialinis draudimas, mokesčiai.
Ekonomikos (ūkio) valstybinis reguliavimas ir ūkio subjektų veiklos
reglamentavimas. Išskirtini šie šalies ekonomikos raidai, taip pat ūkio
subjektams svarbūs įstatymų, kuriuos Komitetas svarstė kaip pagrindinis
komitetas ir rengė jiems patobulintus projektus:
Įmonių
bankroto įstatymo 10, 11 ir 33 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas XIP-224. Komitetas (2009-02-18) surengė šio įstatymo projekto
klausymus. Klausymų metu įstatymo projekto teikėjas Julius Veselka pristatė
teikiamo įstatymo projekto tikslus bei uždavinius. Pranešėjas akcentavo, kad šis
įstatymo projektas parengtas atsižvelgus į Įmonių bankroto įstatymo 10
straipsnio 14 dalies bei 33 straipsnio 1 dalies taikymo praktiką bei
patikslinant 2008 metais padarytus įstatymo pakeitimus. J.Veselka paminėjo,
kad Ūkio ministerija skubotai parengė ir nesuderinusi su bankroto
administratorius vienijančiomis asociacijomis 2008 m. gruodžio 5 d. pasirašė
įsakymą Nr. 4-622, kuriuo buvo panaikintas ankstesniame dokumente
reglamentuotas bei įmonių bankroto administravimo praktikoje pasitvirtinęs ir
sėkmingai veikęs bankroto administratorių padėjėjų institutas, Įmonių bankroto
įstatymo 11 str. 1 d. apibrėžti pagrindinius reikalavimus, keliamus fiziniams
asmenims, siekiantiems įgyti teisę teikti bankroto administravimo paslaugas. Per
klausymus buvo aptarti pasiūlymai bei pataisos svarstomam teisės akto
projektui, pasikeista nuomonėmis.
Konkurencijos įstatymo 1, 3, 4, 10, 13, 14, 19, 20, 23, 24, 26, 30,
31, 40, 41, 42, 43, 44 straipsnių ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas XIP-2646. Šiuo įstatymo projektu siūloma sudaryti
teisines prielaidas veiksmingesnei sąžiningos konkurencijos apsaugai. Be
redakcinių pataisymų siūloma pakeisti Konkurencijos įstatymą taip, kad tam
tikras koncentracijos vykdymo sąlygas ir įpareigojimus būtų galima nustatyti ne
tik siekiant išvengti dominuojančios padėties sukūrimo ar sustiprinimo (kaip
numato dabartinė šios teisės normos formuluotė), bet taip pat ir tam, kad
nebūtų itin apribota konkurencija atitinkamoje rinkoje. Tokiu būdu būtų
numatyta galimybė atsisakyti duoti leidimą vykdyti koncentraciją, jeigu dėl
koncentracijos bus sukurta ar sustiprinta dominuojanti padėtis ar itin apribota
konkurencija atitinkamoje rinkoje. Be to, atsižvelgiant į tai, kad
Konkurencijos tarybos atliekami tyrimai tampa vis sudėtingesni, siūloma
suteikti papildomų teisių Konkurencijos tarybos įgaliotiems pareigūnams,
atliekantiems tyrimą (teisę atlikti patikrinimą privačiose patalpose).
Komitetas (2009-02-11) surengė įstatymo projekto klausymus, aptarė gautus
pasiūlymus ir pataisos svarstomam teisės akto projektui.
Šilumos
ūkio įstatymo 2, 15, 22, 32 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas
XIP-269. Projekto pagrindinis tikslas – įtvirtinti galimybę kas mėnesį
perskaičiuoti šilumos kainas ir taip lanksčiau reaguoti į kuro kainų pokytį. Projekto teikėjas Julius Veselka klausymų metu
pristatė teikiamo įstatymo projekto tikslus bei uždavinius. Pranešėjas paminėjo,
kad priėmus įstatymo projektą, būtų įtvirtintas lankstesnis šilumos kainų
perskaičiavimo mechanizmas, kuris lemtų tolygesnį šilumos kainų kitimą, taip
pat būtų sudarytos sąlygos kokybiškesnei vartotojų teisių apsaugai,
skaidresnei kainodarai bei užkirstas kelias kryžminiam subsidijavimui. Komitetas
(2009-02-11) klausymų metu aptarė pasiūlymus bei pataisas svarstomam teisės
akto projektui.
Valstybinis
socialinis draudimas, mokesčiai. Komitetas apsvarstė šiuos ekonomikos
plėtrai, ūkio subjektams bei šalies verslininkams aktualius socialinio
draudimo ir mokesčių teisės aktų projektus bei teikė išvadas su savo pasiūlymais:
Valstybinio
socialinio draudimo įstatymo 2, 4, 6, 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymo projektas XIP-299. Projekto tikslas – nustatyti,
kad 2009, 2010 metais į socialinio draudimo sistemą bus įtraukti asmenys, kurie
šioje sistemoje dalyvauja tik tam tikra dalimi. Komitetas (2009-02-11) iš esmės pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui
ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti pagal Seimo
kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Ekonomikos komiteto pasiūlymą –
pagrindiniam komitetui apsvarstyti individualių įmonių savininkams ir ūkinių
bendrijų nariams nustatytos valstybinio socialinio draudimo įmokų bazės
tinkamumo klausimą. Valstybinio socialinio draudimo įmokų bazė minėtiems
asmenims – įmonių apmokestinamojo pelno ir pelno mokesčio skirtumas. Tuo tarpu
privalomojo sveikatos draudimo įmokų ir gyventojų pajamų mokesčio bazė šiems
asmenims yra pajamos, gautos iš įmonės apmokestinto pelno. Seime įstatymas
priimtas 2009-02-17.
Valstybinio
socialinio draudimo įstatymo 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 29, 31 straipsnių pakeitimo
ir papildymo įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XIP-300. Projekto
tikslas – nustatyti, kad individualių įmonių savininkai, ūkinių bendrijų
nariai, individualią veiklą vykdantys asmenys apie trečdalį socialinio draudimo
įmokų 2009 metais, apie du trečdalius 2010 metais mokėtų nuo jų atitinkamų
pajamų, neviršijančių 6 einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydžio sumos. Nuo
2011 metų siūloma nustatyti iki šio pakeitimo galiojančią tvarką. 2009, 2010
metais paminėtiems asmenims numatomas dalies socialinio draudimo įmokų
mokėjimas pagal atitinkamų metų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto
rodiklių patvirtinimo įstatymą. Komitetas (2009-02-11) pritarė iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. Seime
įstatymas priimtas 2009-02-17.
Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13(1), 16, 17, 18, 19,
20, 21, 22, 23, 27, 29, 30 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo
papildymo 18(1) straipsniu įstatymo 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas
XIP-319. Projekto tikslai – apmokestinant gyventojų, kooperatinių bendrovių
(kooperatyvų) dalyvių, gaunamoms apyvartai proporcingoms išmokoms (kurios iki
2008-12-23 Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10,
12, 131, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 29, 30 straipsnių
pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 181 straipsniu įstatymo
Nr. XI-111 įsigaliojimo buvo priskiriamos neapmokestinamosioms pajamoms, o,
įsigaliojus šiam įstatymui, laikomos apmokestinamosiomis pajamomis) taikyti
analogišką pereinamąjį laikotarpį, koks nustatytas kitoms gyventojų pajamų
mokesčiu apmokestinamoms pajamoms priskirtoms pajamoms iš žemės ūkio veiklos.
Komitetas (2009-02-11) iš esmės pritarė iniciatorių
pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį patobulinti
pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą ir Seimo narių E.
Pupino, J. Stanevičiaus pasiūlymus dėl įstatymo papildymo nuostatomis apie
mokestinės lengvatos investicijoms taikymą, kai gyventojas vykdo individualią
žemės ūkio veiklą (analogišką lengvatą, kaip tai apibrėžta Pelno mokesčio
įstatymo 461 straipsnyje). Seime įstatymas priimtas 2009-02-19.
Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13(1), 16, 17, 18, 19,
20, 21, 22, 23, 27, 29, 30 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo
papildymo 18(1) straipsniu įstatymo 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas
XIP-289. Projekto tikslas – nustatyti, kad pajamos iš žemės ūkio veiklos
2009 metais yra neapmokestinamos, o pajamoms iš realizuotos žemės ūkio
produkcijos, užaugintos, taip pat užaugintos ir perdirbtos gyventojo nuosavybės
teise turimoje, išsinuomotoje ar Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta
tvarka gyventojui suteiktoje žemėje, taip pat ūkininkų ir jų partnerių
gautoms (uždirbtoms) pajamoms tik 2010 metais būtų taikomas 5 proc. gyventojų
pajamų mokesčio tarifas, o 2011 metais – 10 proc. tarifas. Komitetas
(2009-02-11) pasiūlė projektą atmesti.
Atsižvelgta į tai, kad Vyriausybės programoje numatyta įtraukti ūkininkus
(išskyrus tuos, kurių ūkis – natūrinis) į apmokestinimo pajamų mokesčiu
sistemą. Ūkininkai į mokesčių sistemą įtraukiami palaipsniui per 3 metus.
Apmokestinamas tik teigiamas veiklos rezultatas (veiklos pelnas). Seime
įstatymas atmestas 2009-02-12.
Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 17 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas
XIP-320. Projekto tikslai – nustatyti didesnį gyventojų pajamų mokesčiu
neapmokestinamą pajamų dydį (toliau – NPD), taikytiną negalią turinčių
gyventojų darbo užmokesčiui ir jį taikyti nepriklausomai nuo šių asmenų gaunamo
darbo užmokesčio dydžio; nustatyti, jog gyventojo metinės pajamos, lemiančios
jam taikytino metinio NPD dydį, būtų lygios tik visų gyventojo apmokestinamųjų
pajamų sumai, į jas neįskaitant neapmokestinamųjų pajamų (pensijų, išlaikymo,
tam tikrų palūkanų ir kt.). Komitetas (2009-02-11) iš esmės pritarė
iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlė pagrindiniam komitetui jį
patobulinti pagal tas Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Seimo narių
E. Žakario, Z. Balčyčio pasiūlymus. Seime įstatymas priimtas 2009-02-19.
Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 17, 18, 20 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas XIP-282. Projekto tikslas – pagerinti daugumos asmenų mokestinę
situaciją. Siūloma neapmokestinti trumpalaikių paskolų palūkanų; nustatyti, kad
užsiimantys žemės ūkiu nemokėtų gyventojų pajamų mokesčio; besiverčiantys
individualia veikla galėtų atskaityti išlaidas kompiuterių programų sukūrimui,
automobiliams, naudojamiems tiesioginei veiklai, taip pat paramai;
neįgaliesiems nustatyti papildomą neapmokestinamąjį dydį. Komitetas
(2009-02-11) pasiūlė projektą atmesti. Atsižvelgta: 1) į Seimo kanceliarijos
Teisės departamento pastabas, 2) į tai, kad daugelis projekto nuostatų pateiktos
kaip Seimo nario Z. Balčyčio pasiūlymai projektui XIP-320 (kuriuos Ekonomikos
komitetas jau svarstė) ir tai, kad Ekonomikos komitetas nepritaria
projekto nuostatoms (į minėtą pasiūlymą neperkeltoms) leisti individualią
veiklą vykdantiems gyventojams nurašyti į išlaidas lengvojo automobilio
įsigijimo išlaidas, kompiuterių sukūrimo išlaidas ir išlaidas paramai. Seime
įstatymas atmestas 2009-02-12.
Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 20 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas XIP-262. Projekto tikslai – nustatyti, kad, apskaičiuojant
gyventojui taikytiną neapmokestinamąjį pajamų dydį, pajamomis nebūtų laikomos
motinystės ir motinystės (tėvystės) pašalpos, pensijos, pensijų anuitetai ir
palūkanos; užtikrinti papildomas garantijas neįgaliesiems, nustatant jiems
individualų neapmokestinamąjį pajamų dydį, priklausomai nuo jiems nustatyto
darbingumo lygio. Komitetas (2009-02-11) pasiūlė projektą atmesti.
Atsižvelgta: 1) į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, 2) į tai,
kad Ekonomikos komitetas pritarė Vyriausybės inicijuotam projektui XIP-320,
kuriame pasiūlyti nuoseklesni principai, kaip spręsti neapmokestinamojo pajamų
dydžio klausimus. Seime įstatymas atmestas 2009-02-12.
Seimo
nutarimo "Dėl valstybės ir verslo tarpusavio skolų užskaitymo"
projektas XIP-324. Projekto tikslai – pasiūlyti Vyriausybei :
supaprastinti mokestinės paskolos gavimo tvarką, (visoms
įmonėms sudarant vienodas sąlygas); įteisinti mokesčių užskaitą už
valstybės ir savivaldos institucijų įsiskolinimus įmonėms; grąžinti iki 2002
metų buvusią tvarką, kad verslininkams nebūtų skaičiuojami delspinigiai,
kol valstybė negrąžino jiems įsiskolinimų; sudaryti sąlygas verslo įmonėms,
turinčioms įsiskolinimų valstybės biudžetui ir kurioms yra skolingos valstybės
ar savivaldybės institucijos, dalyvauti viešųjų pirkimų procedūrose. Komitetas (2009-02-17) pasiūlė pagrindiniam komitetui
projektą patobulinti pagal visas Seimo kanceliarijos Teisės departamento
pastabas ir atkreipiant dėmesį, kad Vyriausybės parengtame Ekonomikos skatinimo
plano projekte (Verslo aplinkos gerinimo dalyje) numatytos nuostatos dėl
valstybės įstaigų veiksmų neigiamo poveikio verslo subjektų piniginiams
srautams (likvidumui) sumažinimo (peržiūrėti mokesčių ir įmokų mokėjimo
atidėjimo procedūrų reglamentavimą, taip pat valstybės ir savivaldybių
įsiskolinimą verslui reglamentuojančius teisės aktus, siekiant neleisti augti
įsiskolinimams ir kt.). Seime 2009-02-12 paskirtas kitas pagrindinis
Ekonomikos komitetas ir paprašyta Vyriausybės nuomonės.
IV. Europos Sąjungos reikalų svarstymas ir sprendimai
Europos reikalų komiteto pavedimu
Ekonomikos komitetas analizavo, svarstė Europos Sąjungos pasiūlymus,
teikė jiems savo išvadas su pasiūlymais dėl Vyriausybės pozicijų.
Europos Komisijos 2009 m. teisėkūros
ir darbo programa. Europos Komisijos metinė
teisėkūros ir darbo programa – tai programinis dokumentas, kuriuo Europos
Sąjungos teisėkūros proceso dalyviai informuojami apie kitais metais
pasirodysiančius pasiūlymus priimti ES teisės aktus ir kitus ES dokumentus.
Programoje kiekviena iniciatyva trumpai apibūdinama ir pateikiamas preliminarus
svarstymo grafikas. Pagal Statutą Komitetas (2009-01-14) apsvarstė minėtą
programą ir, įvertinęs Lietuvos Respublikos Vyriausybės ES politikos
aktualiausių klausimų sąvadą, pateikė savo motyvuotas išvadas dėl pasiūlymų
aktualumo Lietuvai. Komitetas savo išvadoje strategines Europos Komisijos
iniciatyvas priskyrė vienai iš kategorijų: labai aktualus, aktualus. Komitetas
dėl labai aktualių ir aktualių pasiūlymų, paskyrė komiteto narius, atsakingus
už dalyvavimą šių pozicijų ir pasiūlymų rengimo ir derinimo procese.
Komitetas
(2009-02-18) svarstė ir pateikė savo išvadas Antrosios strateginės
energetikos apžvalgos paketui kartu su „ES energijos tiekimo užtikrinimo ir
solidarumo veiksmų planu“, kurį sudaro 10 vertikalių dokumentų.
Žalioji
knyga “Siekiant saugaus, tausojančio ir konkurencingo Europos energetikos
tinklo“ (COM 782); (ES-09-01). Atsižvelgiant į energijos tiekimo saugumo
problemas ir investicijų, kurios reikalingos Europos energetikos tinklams,
mastą, ES būtina stiprinti energetikos tinklų plėtros politiką. Europos
Sąjungai turėtų būti suteikta galimybė imtis priemonių, jei viešojo ir
privačiojo sektorių atstovai nepajėgia toliau įgyvendinti pagrindinių visai
Europai svarbių projektų, arba tarpininkauti tokioje veikloje. ES taip pat
turėtų peržiūrėti finansavimo sistemą, visų pirma Transeuropinių energetikos
tinklų (TEN-E) programą, kad ši sistema labiau atitiktų ES energetikos
politikos tikslus,taip pat šalinti su planavimu ir leidimais susijusius
sunkumus. Žaliąja knyga siekiama paskatinti diskusijas apie tai, kaip ES,
pasinaudodama visomis turimomis priemonėmis, visų pirma programa TEN-E ir
kitomis priemonėmis, galėtų geriau plėtoti naujus Europai reikalingus
energetikos tinklus. Joje taip pat siūloma įgyvendinti kelis pagrindinius
strateginius projektus, kuriuos ES galėtų remti, siekdama didinti solidarumą ir
energijos tiekimo europietiškuoju energetikos tinklu saugumą. Komitetas
(2009-02-18) pritarė Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008-12-12 pozicijai bei
atsižvelgdamas į Europos Komisijos Komunikate Europos Vadovų Tarybai „Europos
ekonomikos atkūrimo planas“ (COM (2008) 800 gautinis) numatomas iniciatyvas
didinti investicijas siekiant modernizuoti Europos infrastruktūrą ir telkiamas
lėšas transeuropinių tinklų sujungimo projektų išankstinio finansavimo
didinimui, rekomendavo Vyriausybei siekti prioritetinio izoliuotų energijos
rinkų sujungimo projekto - Baltijos jungčių plano - finansavimo užtikrinimo. Komitetas
taip pat rekomendavo Vyriausybei plėtojant Europos energetinę nepriklausomybę
užtikrinti nacionalinių ir Europos aplinkos teisės aktų nuostatų laikymąsi ir,
įgyvendinant energetikos infrastruktūros projektus, remti tik garantuojančius
saugios aplinkos tiek sausumoje, tiek jūroje išsaugojimą; remti TEN-E
infrastruktūrinių projektų trečiosiose šalyse finansavimą (įskaitant politinę
paramą) tik su sąlyga, kad jie užtikrina ES strateginės reikšmės energijos
tiekimo kelių diversifikavimą ir mažina energetinę priklausomybę nuo vieno
išorinio tiekėjo.
Pasiūlymas
dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl su energija susijusių gaminių
sunaudojamos energijos ir kitų išteklių nurodymo ženklinant gaminį ir apie jį
pateikiant standartinę informaciją (nauja redakcija) (COM 778); (ES-09-02).
Pagal 1992 m. rugsėjo 22 d. Tarybos direktyvą 92/75/EEB dėl buitinių prietaisų
energijos ir kitų išteklių sunaudojimo parodymo ženklinant gaminį bei
pateikiant standartinę informaciją apie gaminį, kuria panaikinama Direktyva
79/530/EEB (toliau – Energijos ženklinimo direktyva), sukurta ženklinimo
sistema padeda vartotojams gauti naudingos palyginamos informacijos apie
buitinių prietaisų suvartojamos energijos (ir kitų išteklių, pavyzdžiui,
vandens) kiekį. Ji padeda vartotojams apsispręsti, ar investuoti į
efektyvesnius prietaisus, kurių eksploatavimo išlaidos yra mažesnės, o
sutaupytos išlaidos gerokai viršija kainų skirtumą. Be to, Energijos ženklinimo
direktyva padeda gamintojams pozicionuoti savo gaminius rinkoje ir pasinaudoti
investicijų į efektyvesnius ir naujoviškesnius gaminius teikiamais
privalumais. Energijos ženklinimo direktyva galėtų padėti sutaupyti daugiau
energijos ir labiau sumažinti neigiamą poveikį aplinkai, jei į jos taikymo
sritį būtų įtrauktos su energija susijusių gaminių grupės (t. y. gaminiai,
kuriuos naudojant daroma įtaka energijos vartojimui). Komitetas (2009-02-18)
pritarė Vyriausybės 2008-12-11 pozicijai.
Pasiūlymas
dėl Tarybos direktyvos kuria valstybės narės įpareigojamos išlaikyti privalomąsias
žalios naftos ir (arba) naftos produktų atsargas (COM 775); (ES-09-03).
2007 m. kovo mėn. Europos Vadovų Taryba akcentavo poreikį sustiprinti
apsirūpinimo nafta saugumą, sukuriant efektyvesnius atsako krizėms mechanizmus.
Numatomų pakeitimų tikslas - sustiprinti esamą sistemą ir tuo pačiu nustatyti
optimalius šalių narių administracinius įsipareigojimus. Šiuo metu privalomas
kaupti naftos produktų ir naftos atsargas bei jų panaudojimą reglamentuoja trys
atskiri ES teisės aktai: 2006 m. liepos 24 d. Tarybos direktyva 2006/67/EB,
įpareigojanti valstybes nares išlaikyti privalomąsias žalios naftos ir (arba)
naftos produktų atsargas (kodifikuota 1968 m. gruodžio 20 d. Tarybos direktyvos
68/414/EEB ir ją pataisančios direktyvos 98/93/EB versija); 1968 m. gruodžio 20
d Tarybos sprendimas 68/416/EEB dėl atskirų tarpvyriausybinių susitarimų,
susijusių su valstybių narių įsipareigojimu išlaikyti privalomąsias žalios
naftos ir (arba) naftos produktų atsargas, sudarymo ir įgyvendinimo; 1973 m.
liepos 24 d. Tarybos Direktyva 73/238/EEB dėl priemonių žalios naftos ir naftos
produktų tiekimo sunkumų padariniams sušvelninti. Pagal Komisijos „Geresnio
reglamentavimo“ strategiją ir reglamentavimo paprastinimo programą bei siekiant
lengviau valdyti ekstremalias situacijas, siūloma šiuos tris aktus pakeisti
viena direktyva, apimančia įpareigojimus kaupti atsargas, jų panaudojimo
koordinavimą, sankcijų taikymą bei ataskaitų teikimą. Komitetas (2009-02-18)
pritarė Vyriausybės 2009-01-26 pozicijai.
Komisijos
komunikatas “Energijos vartojimo efektyvumas – pasiekti 20 % rodiklį“ (COM
772); (ES-09-04). Energijos vartojimo efektyvumo didinimas –
rentabiliausias būdas mažinti energijos vartojimą nemažinant ekonominio
aktyvumo. Didinant energijos vartojimo efektyvumą sprendžiami pagrindiniai su
energija susiję uždaviniai: klimato kaitos, energetinio saugumo ir
konkurencingumo. Bendrijos efektyvesnio energijos vartojimo teisės aktais
siekiama smarkiai padidinti energijos vartojimo efektyvumą sektoriuose,
kuriuose energijos suvartojama daugiausiai. Tačiau vien galiojančiais
efektyvesnio energijos vartojimo teisės aktais neįmanoma užtikrinti, kad bus
sutaupyta pakankamai energijos ir pasiektas 20 % taupymo tikslas. Pagrindinės
kliūtys didinti energijos vartojimo efektyvumą yra - prastas galiojančių teisės
aktų įgyvendinamas, nepakankamas vartotojų informavimas, nėra tinkamų
struktūrų, kad būtų skatinamos investicijos į energiškai efektyvius pastatus,
produktus bei paslaugas ir taip susiformuotų jų paklausa rinkoje. Sprendžiant
iš nacionalinių efektyvesnio energijos vartojimo veiksmų planų vertinimo,
egzistuoja atotrūkis tarp valstybių narių politinio įsipareigojimo užtikrinti
efektyvesnį energijos vartojimą ir konkrečių veiksmų. Valstybės narės turi
sparčiau ir veiksmingiau diegti efektyvesnio energijos vartojimo teisės aktus.
Būtinos naujos priemonės energijos vartojimo efektyvumui toliau didinti.
Komitetas (2009-02-18) pritarė Vyriausybės 2008-12-09 pozicijai.
Komisijos
komunikatas Europos Parlamentui ir Tarybai „Bendra šilumos ir elektros
energijos gamyba gali padėti europiečiams sutaupyti daugiau energijos“ (COM
771); (ES-09-05). Komunikate pristatomos galimybės pranešti apie bendros
šilumos ir elektros energijos gamybos padėtį ir pristatyti jos plėtros
galimybes. paspartinti šį procesą ateityje ir padidinti bendros šilumos ir
elektros energijos gamybos potencialą Europoje. Pažymima, kad pasitelkiant
daugumą elektros energijos gamybos technologijų, tuo pačiu metu pagaminama ir
šiluma, kuri vėliau prarandama (dažniausiai – aušinimo bokštuose), o tai kenkia
aplinkai. ES dabartinis vidutinis įprastinių šiluminių elektrinių elektros
energijos gamybos efektyvumas yra maždaug 40 %. Jeigu būtų galima naudoti tuo
pačiu metu pagamintą šilumą, bendros šilumos ir elektros energijos gamybos
įrenginių bendras efektyvumas galėtų išaugti beveik dvigubai. Bendros šilumos
ir elektros energijos gamyba – labai efektyvi energijos technologija, kuri,
palyginti su kitomis technologijomis, leidžia taupyti energiją. Be to, bendros
šilumos ir elektros energijos gamybos įrenginiai turėtų būti įrengti palyginti
arti galutinių vartotojų – bendruomenių ar pramonės įmonių, – todėl energijos
perdavimo ir skirstymo nuostoliai išliktų nedideli. Bendrai šilumos ir elektros
energijos gamybai gali būti naudojama daugelis energijos šaltinių: anglis,
gamtinės dujos bei atsinaujinantys energijos šaltiniai. Taip Komisija
vykdo 2004 m. vasario 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2004/8/EB
dėl termofikacijos skatinimo, remiantis naudingosios šilumos paklausa vidaus
energetikos rinkoje, ir iš dalies keičiančios Direktyvą 92/42/EEB,
(Termofikacijos direktyva) numatytą įsipareigojimą pateikti ataskaitas, visų
pirma, apie bendros šilumos ir elektros energijos gamybos potencialą, ir kaip
valstybėms narėms sekasi jį išnaudoti. Termofikacijos direktyva įgyvendinama,
tačiau lėčiau nei tikėtasi. Komitetas (2009-02-18) pritarė Vyriausybės
2008-12-10 pozicijai.
Komisijos
komunikatas Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių
reikalų komitetui ir Regionų komitetui dėl 2004 m. balandžio 26 d.
Direktyvos 2004/67/EB dėl priemonių, skirtų gamtinių dujų tiekimo patikimumui
užtikrinti (COM 769); (ES-09-06). Komunikate apžvelgiamas direktyvos
2004/67/EB įgyvendinimo vertinimas, dujų tiekimo užtikrinimo sąvoka, tiekimo
užtikrinimo standartai, rinkos dalyvių vaidmuo ir atsakomybė, didelio tiekimo
sutrikimo apibrėžtis, bendrijos mechanizmas, dujų koordinavimo grupė,
skaidrumas ir ataskaitų teikimas, dujų tiekimo užtikrinimo priemonės ir
nacionalinės kritinės padėties priemonės, ateities galimybės, tiekimo
užtikrinimo standartų taikymo sritis ir geresnis įgyvendinimas nacionaliniu
lygmeniu, Bendrijos mechanizmas ir solidarumas, naujas Bendrijos veiksmų
apibrėžimas, skaidrumas, papildomas tiekimo užtikrinimas. Komunikatu siekiama
pradėti diskusijas su valstybėmis narėmis, Europos Sąjungos institucijomis ir
suinteresuotosiomis šalimis, siekiant persvarstyti Direktyvą 2004/67/EB,
teigiama, kad direktyva 2004/67/EB įpareigoja valstybes nares „užtikrinti, kad
jų teritorijoje būtų tam tikru mastu garantuojamas namų ūkių vartotojų
aprūpinimas“ iš dalies sutrikus dujų tiekimui ir šaltais žiemos laikotarpiais.
Leidžiama direktyvos taikymo sritį išplėsti ir direktyvą taikyti mažoms bei
vidutinėms įmonėms ir vartotojams, kurie dujų negali pakeisti kitomis kuro
rūšimis. Aštuonios valstybės narės išplėtė taikymo sritį ir taiko direktyvą ne
tik namų ūkiams. Komitetas (2009-02-18) pritarė Vyriausybės 2008-12-12
pozicijai.
Komisijos
komunikatas Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių
reikalų komitetui ir Regionų komitetui „Jūros vėjo energija. Veiksmai
2020 metų ir vėlesniems energetikos politikos tikslams pasiekti“ (COM
768); (ES-09-07). Iki 2020 m. vėjo energija sudarys daugiau kaip trečdalį
visos iš atsinaujinančiųjų išteklių pagaminamos elektros energijos, o iki 2030
m. jos dalis išaugs iki 40%., t.y., į šią sritį iš viso bus investuota bent
200–300 mlrd. eurų (arba ketvirtadalis visų investicijų į elektros energijos
gamybos įrenginius). Europos jūrų vėjo ištekliai – tai didžiulis vietinis
švarus ir atsinaujinantis energijos išteklius. Elektros energija būtų gaminama
nenaudojant iškastinio kuro, be to, būtų skatinamas sektoriaus, kuriame Europos
įmonės pirmauja pasaulio mastu, augimas ir jame būtų sukuriamos darbo vietos,
todėl pasitelkę jūros vėjo energiją labai prisidėtume prie pastangų įgyvendinti
visus tris pagrindinius naujosios energetikos politikos tikslus: mažinti
šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą, užtikrinti saugų elektros energijos
tiekimą ir didint ES konkurencingumą. Apskaičiuota, kad jei vertintume vien tik
fizinę energiją, vėjo energijos pakaktų visos Europos elektros energijos
poreikiams patenkinti. Tačiau praktiškai šio svarbaus ištekliaus naudojimo
tempą ir mastą lemia vėjo kintamumas ir kitos techninės, politinės ar
ekonominės problemos bei kliūtys. Šiuo metu jūros vėjo energijos potencialas
išnaudojamas dar labai mažai – netgi neskaitant galimybės pastatyti
plūduriuojančius įrenginius giliuosiuose vandenyse, iki 2020 m. būtų galima
30–40 kartų padidinti šiuo metu pastatytus pajėgumus, o apie 2030 m. jie galėtų
išaugti iki 150 GW, arba 575 TWh. Komitetas (2009-02-18) pritarė Vyriausybės
2008-12-04 pozicijai.
Komisijos
komunikatas Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių
reikalų komitetui ir Regionų komitetui „Aiškinamosios branduolinės programos
atnaujinimas atliekant antrąją strateginę energetikos apžvalgą“ COM 776);
(ES-09-08). Komisija įpareigota reguliariai skelbti informacines programas,
kuriose nurodomi gamybos tikslai bei visos jiems įgyvendinti būtinų investicijų
rūšys, parodoma esama padėtis bei ateities scenarijus branduolinės energetikos
srityje ES ir pateikiamos rekomendacijos ES šalims. Pirma Branduolinė
informacinė programa buvo pristatyta 2007 m. sausio 24 d. ES Tarybos
Branduolinių klausimų darbo grupėje.Pateiktas Branduolinės informacinės
programos atnaujinimas Antrosios strateginės energetikos peržiūros kontekste,
toliau analizuoja pastaruoju laikotarpiu išaugusį branduolinės energetikos
vaidmenį, pabrėžia branduolinės energetikos plėtros svarbą energijos tiekimo
saugumo užtikrinimui bei oro užterštumo sumažinimui, akcentuoja branduolinę ir
radiacinę saugą ir saugumą, pabrėžia saugaus reaktorių eksploatavimo trukmės
pratęsimo rentabilumą, lyginant su naujų AE statybomis, taip pat išskiriami
keli nauji aspektai: ryšys tarp branduolinės energetikos ir tiekimo saugumo,
akcentuojant investicijų poreikį (pasenusių atominių elektrinių pakeitimas arba
jų eksploatavimo trukmės pratesimas) bei branduolinio kuro tiekimo saugumą;
valstybės valdžios institucijų vaidmuo, užtikrinant branduolinį saugumą ir
tinkamą radioaktyviųjų atliekų tvarkymą ES šalyse, rengiant supaprastintas ir
efektyvias licencijavimo/sertifikavimo procedūras bei branduolinės saugos ir
saugumo taisykles ; visuomenės pritarimo branduoliniai energetikai svarba ir
įtakojantys faktoriai. Programos atnaujinime pateikiamos aktualios
rekomendacijos: rekomenduojama patvirtinti paprastų reaktorių saugumo lygius
esančiuose ir naujuose AE; statant naujas AE, ES šalims rekomenduojama
svarstyti tik tuos reaktorių modelius, kurie atitinka III kartos ar panašias
technologijas; rekomenduojama sukurti aiškesnę ir labiau suderintą atsakomybės
už branduolines avarijas sistemą, kuri užtikrintų adekvačią piliečių apsaugą.
Komitetas (2009-02-18) pritarė Vyriausybės 2008-12-10 pozicijai.
Pasiūlymas
dėl Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvos dėl pastatų energinio naudingumo
(išdėstymas nauja redakcija) (COM 780) (ES-09-09). Pagrindinės pasiūlymo
nuostatos apima energijos sąnaudas pastatų vidaus ir karšto vandens šildymui,
vėsinimui, ventiliacijai ir apšvietimui naujų ir esamų, gyvenamų ir negyvenamų
pastatų. Daugelis nuostatų taikomos bendrai visiems pastatams, nepriklausomai
nuo jų dydžio ir ar jie yra gyvenami, ar ne. Direktyva įtvirtinami
reikalavimai, kad turi būti įvertintos nacionalinės/regioninės sąlygos, tokios
kaip klimato ypatumai ir susiklosčiusios statybos tradicijos. Šiuo metu 22
šalys narės yra deklaravusios apie Direktyvos perkėlimą į savo teisės aktus,
todėl šiuo metu svarbu energijos efektyvaus naudojimo pastatuose klausimą
įrašyti į politines darbotvarkes, visomis priemonėmis tobulinti statybą
reglamentuojančius teisės aktus ir teikti informaciją apie juos gyventojams.
Šių priemonių įgyvendinimas: 60-80 mln.tne/metus sutaupytos energijos iki 2020
m. 5-6% sumažintų galutinio energijos suvartojimo 2020 metais ES; 160-210
mln.t/metus sutaupyto CO2 kiekio, sudarytų 4-5% visos CO2 emisijos 2020 metais
ES; atsirastų 280,000 (iki 450,000) potencialiai naujų darbo vietų iki 2020 m.,
iš jų daugiausiai statybos sektoriuje. Tai galėtų būti nauji energinio
naudingumo sertifikavimo ekspertai, pastatų auditoriai, šildymo ir
oro-kondicionavimo sistemų inspektoriai. Atsiradus didesniam medžiagų ir
produktų, naudojamų pastatų renovavimui, poreikiui, būtų kuriamos naujos darbo
vietos šių medžiagų gamybos specialistams. Siekiama paskatinti šalis nares
rasti priemonių visų gyventojų sluoksnių įtraukimui į energijos taupymo procesą.
Nauja Direktyvos redakcija sudarytų prielaidas sukurti finansinio skatinimo
mechanizmą, skatinantį siekti pastatų energinio naudingumo padidinimo.
Komitetas (2009-02-18) pritarė Vyriausybės 2009-01-15 pozicijai.
Pasiūlymas
dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl padangų ženklinimo
atsižvelgiant į degalų naudojimo efektyvumą ir kitus esminius parametrus (COM
779); (ES-09-10). Šiuo pasiūlymu siekiama skatinti, kad rinkai būtų
tiekiama daugiau degalus taupančių padangų ir todėl transporto priemonės efektyviai
naudotų degalus. Ženklinimo pasiūlymas grindžiamas padangoms taikomu integruotu
metodu, padėsiančiu užtikrinti, jog standartizuota informacija būtų teikiama ne
tik apie degalų naudojimo efektyvumą, bet ir apie sukibimą su šlapia danga bei
išorinį riedėjimo triukšmą, kad vartotojai ir galutiniai vartotojai galėtų
pasirinkti padangas remdamiesi tokia informacija. Šiuo pasiūlymu siekiama
pasinaudojant veikiančiomis rinkos jėgomis dinamiškai pagerinti visus
parametrus, kad jie viršytų minimalius tipo patvirtinimo (procedūra,
suteikianti galimybę tiekti produktus ES rinkai) reikalavimus. Komitetas
(2009-02-18) pritarė Vyriausybės 2008-12-15 pozicijai.
V. Nagrinėti parlamentinės
kontrolės ir kiti šalies ūkio klausimai (problemos)
ir priimti sprendimai
Komitetas
nagrinėjo ir svarstė šiuos parlamentinės kontrolės klausimus:
1. Ekonomikos
skatinimo planas (projektas). Komitetas (2009-02-18)
svarstė Ūkio ministerijos parengtą Ekonomikos skatinimo plano projektą.
Šio plano tikslas – palengvinti verslo veiklos sąlygas,
įlieti papildomų lėšų į Lietuvos rinką bei palengvinti verslui galimybę
pasiskolinti, išlaikyti darbo vietas ir tokiu būdu mažinti socialines įtampas
visuomenėje. Jame numatytos penkios ekonomikos skatinimo
kryptys: verslo finansavimo galimybių
išplėtimas, pastatų energetinio efektyvumo didinimas, spartesnis Europos
Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimas, verslo aplinkos gerinimas
(„Saulėtekis“) ir eksporto bei investicijų skatinimas.
Komitetas
iš esmės pritarė Ekonomikos skatinimo plano projekto nuostatoms ir pasiūlė
Ūkio ministerijai papildyti projektą siekiamo rezultato jį įgyvendinus
rodikliais (kiek bus išlaikyta ir sukurta naujų darbo vietų, kiek bus
sumažintas ekonomikos nuosmukis), taip pat parengti konkrečias, gerai
apgalvotas, su suinteresuotais asmenimis aptartas Ekonomikos skatinimo plano
įgyvendinimo priemones, nurodant jų finansavimo apimtis ir šaltinius,
įgyvendinimo mechanizmus, įgyvendinimo terminus, atsakingas institucijas.
2. Lietuvos Respublikos valstybės
kontrolės ataskaita „Naujų vartotojų prijungimas prie veikiančių energetikos
įmonių objektų“. Komitetas, vykdydamas ūkio valdymo ir kontrolės
institucijų veiklos parlamentinę kontrolę, (2009-02-11) svarstė LR valstybės
kontrolės ataskaitą „Naujų vartotojų prijungimas prie veikiančių energetikos
įmonių objektų“ ir klausimo kuratoriams pavedė parengti pasiūlymus. Komitetas
(2009-02-18) priėmė sprendimą: pritarė ataskaitai bei pateiktoms
rekomendacijoms ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlė parengti reikiamus teisės
aktų pakeitimus nustatant galimybę ginant viešąjį interesą kontroliuoti
licencijuojamų energetikos įmonių ir kitų monopolistų, kuriems reguliuojamos
teikiamų paslaugų kainos ir tarifai, veiklą bei atlikti jos tyrimą. Taip pat
komitetas pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Valstybinei kainų ir
energetikos kontrolės komisijai imtis priemonių valstybinio audito ataskaitos
rekomendacijoms įgyvendinti.
3. Dėl
Konkurencijos Tarybos veiklos ir svarbiausių prioritetų 2009 metais. Komitetas,
parlamentinės kontrolės tvarka, (2009-01-14) nagrinėjo klausimą „Dėl
Konkurencijos tarybos veiklos ir svarbiausių prioritetų 2009 m.“ ir priėmė
sprendimą. Komitetas pritarė Konkurencijos tarybos nusistatytiems 2009 metų
veiklos svarbiausiems prioritetams: toliau prižiūrėti didžiųjų prekybos tinklų
veiklą, degalų ir maisto produktų rinkas, vykdyti konkurenciją ribojančių
veiksmų tyrimą. Be to, komitetas pateikė konkrečių pasiūlymų. Konkurencijos
tarybai pasiūlė nuolat teikti komitetui informaciją apie Konkurencijos tarybos
atliktų tyrimų rezultatus, apie priimtų teisės aktų, Konkurencijos taryboje
gautų pasiūlymų ir rekomendacijų įgyvendinimą, bei teikti pasiūlymus ir
rekomendacijas, reikalingus Konkurencijos tarybos veiklai gerinti, saugoti
sąžiningos konkurencijos laisvę, vartotojų interesams ginti.
Siekiant stiprinti
konkurenciją naftos produktų vidaus rinkoje ir taip mažinti naftos produktų
kainas, Vyriausybei komitetas pasiūlė išnagrinėti tikslingumą pakeisti Naftos
produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymą, nustatant, kad įmonės,
importuojančios naftos produktų ne daugiau kaip 10 procentų nuo bendro naftos
produktų pardavimo vidaus rinkoje, atleidžiamos nuo atsargų kaupimo ir
tvarkymo. Pagal kompetenciją komitetas pasiūlė Vyriausybei, Konkurencijos
tarybai kartu su Žemės ūkio ministerija, Žemės ūkio rūmais ir kitomis
kompetentingomis valstybės institucijomis išnagrinėti galimybę teisinėmis ir
ekonominėmis priemonėmis pieno sektoriuje nustatyti kainodaros principus ir
proporcijas tarp pieno gamintojų, pieno perdirbėjų ir prekybininkų.
Savo sprendime
komitetas pažymėjo, kad siekiant sudaryti geresnes konkurencijos sąlygas
degalų rinkoje, tikslinga ne mažesnį kaip 2/3 AB „Klaipėdos nafta“ akcijų
paketą palikti priklausantį valstybei nuosavybės teise. Ūkio ministerijai, kaip
AB „Klaipėdos nafta“ akcijų valdytojui, tikslinga išnagrinėti galimybę
inicijuoti investicinius projektus, kuriuos įgyvendinus būtų sukurta
infrastruktūra, reikalinga degalams importuoti ir konkurencijai degalų rinkoje
sudaryti.
4. Dėl VĮ Tarptautinio
Vilniaus oro uosto vystymo (plėtros) perspektyvų . Ekonomikos komitetas
parlamentinės kontrolės tvarka (2009-01-21) surengė išvažiuojamąjį posėdį į VĮ
Tarptautinio Vilniaus oro uostą. Išvažiuojamojo posėdžio metu komiteto nariai
susipažino su oro uosto būkle, vystymo perspektyvomis ir problemomis. Dėl
minėtų klausimų komitetas (2009-02-11) priėmė sprendimą. Sprendime komitetas
konstatavo, kad Susisiekimo ministerija pastaruoju metu įgyvendino keletą
svarbių investicinių projektų, reikalingų Tarptautinio Vilniaus oro uostui
vystyti. Atliktas Tarptautinio Vilniaus oro uosto modernizavimas, naujo
keleivių terminalo pastatymas, geležinkelio linijos iš Vilniaus geležinkelio
stoties į oro uostą nutiesimas iš esmės sudaro tinkamas sąlygas keleiviams teikti
aukšto lygio paslaugas, užtikrina patogų šalies susisiekimą oro transportu.
Tačiau nėra patvirtintos kompleksinės Lietuvos tarptautinių oro uostų vystymo
(plėtros) strategijos, todėl vidinė tarptautinių oro uostų konkurencija ne
visada yra pozityvi ir reikalinga.
Vyriausybei komitetas
pasiūlė neatidėliotinai parengti ir teikti Seimui svarstyti teisės aktų
projektus, reikalingus Tarptautiniam Vilniaus oro uostui plėtoti, jo
konkurencingumui didinti, o taip pat kad būtų užtikrintas (draudimu, užstatu ar
kitais būdais) oro linijų bendrovių įsipareigojimų keleiviams įvykdymas, tame
tarpe – ir oro linijų bendrovių bankroto atvejais. Taip pat pasiūlė Vyriausybei
kuo greičiau apsispręsti dėl šalies oro uostų plėtros bei dėl bazinės šalies
aviakompanijos ir jos steigimo principų.
Susisiekimo
ministerijai komitetas pasiūlė išnagrinėti galimybę Tarptautiniame Vilniaus oro
uoste taikyti diferencijuotą, lanksčią mokesčių sistemą, atsižvelgiant į
aviakompanijų skrydžių intensyvumą, pervežamų keleivių skaičių, įvertinant
šalies ekonominę situaciją, kitas aplinkybes. Taip pat siūloma imtis aktyvių
veiksmų, siekiant į Tarptautinį Vilniaus oro uostą pritraukti konkurencingų oro
linijų bendrovių. Sprendžiant šį klausimą bendradarbiauti su Valstybiniu
turizmo departamentu, užsienio šalyse veikiančiais Turizmo informaciniais
centrais, asocijuotomis verslo struktūromis. Svarstant klausimus, susijusius
su Tarptautinio Vilniaus oro uosto plėtra, į šių klausimų svarstymą įtraukti
Naujininkų seniūnijos gyventojų bendruomenės atstovų. Be to, Susisiekimo
ministerijai komitetas pasiūlė iš esmės spręsti automobilių stovėjimo prie oro
uosto klausimą, tame tarpe – išnagrinėti galimybę taikyti kitose Europos šalyse
praktikuojamą tvarką, kai automobilio stovėjimo prie oro uosto pirmos 15 - 30
min. yra nemokamos.
5.
Dėl pasitarimo Jūrų krovos kompanijų asociacijos būstinėje. 2009 m.
sausio 30 d. Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos būstinėje įvyko
pasitarimas, kuriame dalyvavo Ekonomikos komiteto nariai, Seimo Jūrinių ir
žuvininkystės reikalų komisijos nariai, Susisiekimo ministras ir Lietuvos jūrų
krovos kompanijų asociacijos nariai.
Pasitarime
buvo konstatuota, kad būtina bendromis pastangomis spręsti pasitarimo metu
iškeltus ir aptartus jūrų transporto ir tranzito sektoriui aktualius klausimus.
Tarp spręstinų klausimų įvardinta būtinybė keisti nuo 2009-01-01 įsigaliojusį 2
proc. mokestį už valstybės turto naudojimą ir grįžti prie senos tvarkos, kai
buvo taikomas 0,1 proc. tarifas. Taip pat pažymėta, kad teisės aktais nėra
nustatyta tvarka dėl privataus kapitalo investavimo į infrastruktūrą. Trūkstant
valstybei lėšų tokia galimybė būtų labai naudinga. Atkreiptas dėmesys, kad
būtina detalizuoti uosto rezervinių teritorijų naudojimą, jų detaliųjų planų
rengimą ir kita. Dėl įstatyminės bazės trūkumų, į šias teritorijas veržiasi ne
uosto pobūdžio ūkio subjektai, kurie planuoja ten statyti viešbučius ir net
gyvenamuosius namus. Tuo tarpu pats uostas turi labai mažai teritorijos prie
krantinių (kituose uostuose vienam krantinės metrui tenka apie 1000 kv. metrų
uosto teritorijos, tuo tarpu Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste 1 krantinės
metrui tenka apie 150-200 kv. metrų). Atkreiptas dėmesys į būtinybę spręsti
geležinkelio privažiavimo kelių vystymo klausimus. Šie klausimai turi būti
sprendžiami strategiškai, atsižvelgiant į miesto ir uosto interesus.
Pasitarimo
metu Ekonomikos komiteto ir Jūrinių ir žuvininkystės reikalų komisijos
pirmininkai pasiūlė krovos kompanijų atstovams rodyti daugiau iniciatyvos
teikiant pasiūlymus Ekonomikos komitetui, Jūrinių ir žuvininkystės reikalų
komisijai, kuriais būtų sprendžiami opiausi uoste dirbančių bendrovių
klausimai.
VI. Susirašinėjimas
Ataskaitiniu
laikotarpiu Komitetas susirašinėjo su įvairiomis institucijoms, organizacijomis
bei piliečiais. Iš viso gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų - 84,
parengta atsakymų ir raštų, išsiųsta kvietimų - 86 . Ataskaitiniu
laikotarpiu į Komitetą kreipėsi įvairūs asmenys su įvairiais pasiūlymais arba
dėl pagalbos sprendžiant įvairius jiems iškilusius klausimus ir kt. Komitetas
persiuntė dalį gautų laiškų vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms pagal
jų kompetenciją, tuo padėdamas pareiškėjams išsiaiškinti ar išspręsti jiems
rūpimus klausimus.
VII.
Tarptautinis bendradarbiavimas
Tarptautinis
bendradarbiavimas tampa vis svarbesnis vykstant globalizacijos procesams.
Lietuvai esant ES bei NATO bendra struktūrine dalimi vis labiau ryškėja
standartų, rinkos reguliavimo taisyklių, skirtingų praktikų suderinimo
poreikis. Vis svarbesnis tampa dalyvavimas kitų tarptautinių organizacijų
veikloje.
Vystant
tarptautinį bendradarbiavimą, komitetas per ataskaitinį laikotarpį (2009-01-27)
susitiko su Prancūzijos ambasadoriumi Fransua Lomonjė
(François Laumonier). Ambasadorių lydėjo ekonomikos patarėjas Žoržas
Renjė (Georges Regnier) ir patarėjo pavaduotoja Danutė Litvinienė. Susitikime buvo
pasikeista informacija apie šiandieninę abiejų šalių ekonominę situaciją, taip
pat akcentuota bendravimo ir bendradarbiavimo tarp nacionalinių parlamentų
svarba ir reikšmė, ypač šalims sprendžiant tokius svarbius klausimus kaip
energetika. Lietuvos parlamentarai domėjosi Prancūzijos, kaip vienos iš
didžiausių branduolinės energijos gamintojos Europoje, patirtimi. Pasikeista nuomonėmis apie
branduolinės sintezės reaktorių kūrimą bei gamybą. Susitikimo dalyviai
akcentavo, kad aktyvus bendradarbiavimas tarptautinėje arenoje sudaro sąlygas
spartesnei ekonomikos plėtrai tiek Lietuvoje, tiek Prancūzijoje, tiek ir kitose
ES valstybėse.
2009 m. sausio
25-26 dienomis Ekonomikos komiteto pirmininkas Dainius Budrys dalyvavo Europos
Sąjungos valstybių narių Parlamentų komitetų vadovų susitikime „Saugi ir tvari
Europos energetika“. Susitikimas vyko Čekijos Parlamente, kuriame nagrinėtos
dvi temos: „Antroji energetikos peržiūra – energetikos sektoriaus
konkurencingumas ir Europos energetinis saugumas“ ir „Klimato kaina bei
energetika“.
2009 m.
vasario 11-12 dienomis Ekonomikos komiteto pirmininkas Dainius Budrys kartu
Seimo delegacija dalyvavo Europos Parlamento Ekonomikos ir pinigų politikos
komiteto tarpparlamentinėje diskusijoje „Europos ekonomika. Kas toliau?“
Renginio metu Europos Parlamento nariai kartu su nacionalinių parlamentų ir
pirmininkaujančios valstybės atstovais, Europos Komisijos nariu, atsakingu už
ekonomikos ir pinigų politiką, Joaquín Almunia, Europos Investicijų
Banko prezidentu Philippe Maystadt, Europos Centrinio Banko valdybos nariu
Lorenzo Bini Smagi, Čekijos Respublikos Finansų ministru Miroslav
Kalousek nagrinėjo ir aptarė temas: „Struktūrinės reformos, investicijos
ir naujovės“; „Pažangioji valstybių narių
patirtis“; „Mikrofinansavimas,
MVĮ ir veiklą pradedančios įmonės“; „Reguliavimo ir priežiūros sistema“; „Ar ES
eina teisingu keliu?“. Diskusijų metu buvo
pasikeista nuomonėmis dėl Europos Komisijos pasiūlymo panaudoti likusius
biudžete 5 milijardus eurų Europos ekonomikai paskatinti (Europos Komisijos
komunikato Europos Vadovų Tarybai „Europos ekonomikos atkūrimo planas“
(KOM (2008) 800) pasiūlymai). Europos Parlamento Ekonomikos ir pinigų politikos
komiteto pirmininkė Pervenche Beres, komentuodama diskusijos dalyvių mintis,
pabrėžė, kad nacionaliniams parlamentams buvo pateikti klausimynai, tačiau,
deja, buvo gauti tik 3 atsakymai, tarp kurių Lietuva vienintelė pateikė
atsakymus į klausimyną anglų kalba, todėl apgailestavo, kad neturi galimybės
pateikti apibendrintos visų nacionalinių parlamentų nuomonės ir pasiūlymų
šiandieniniams iššūkiams įveikti. Renginio metu įvyko susitikimai su Europos
Parlamento nariais - Ekonomikos ir pinigų politikos komiteto nare
M.Starkevičiūte ir Regioninės plėtros komiteto nariu E.Gentvilu, kurių metu
buvo pasikeista nuomonėmis aktualiausiais politiniais ir ekonominiais
klausimais.
Komiteto
pirmininkas Dainius
Budrys