Patvirtinta:
Ekonomikos komiteto posėdyje
2009 m. rugsėjo 23 d.
posėdžio
protokolu Nr. 108-P-33
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO EKONOMIKOS KOMITETO VEIKLOS XI SEIMO II (PAVASARIO)
SESIJOS METU
(nuo 2009 m. kovo 10 d. iki 2009 m.
liepos 23 d.)
A T A S K A I T A
I. KOMITETO SUDĖTIS
II (pavasario) sesijos
metu Ekonomikos komitetas dirbo būdamas
tokios sudėties (Seimo 2008 m. lapkričio
18 d. nutarimas Nr. XI-16):
1.
Dainius Budrys - pirmininkas,
2.
Julius
VESELKA- pirmininko pavaduotojas,
3.
Vaidotas Bacevičius,
4.
Kęstutis
DAUKŠYS (komiteto narys nuo 2009-07-09),
5.
Audrius Endzinas,
6.
Kazimieras Kuzminskas,
7.
Jurgis Razma,
8.
Rimantas Sinkevičius,
9.
Viktor Uspaskich, (komiteto
narys nuo 2009-05-01 iki 2009-06-15)
10.
Valdemaras Valkiūnas,
11.
Birutė Vėsaitė.
II. BENDROJI INFORMACIJA
Ekonomikos
komitetas savo veiklą vykdė pagal Seimo statuto 60 straipsnyje jam
nustatytas veiklos kryptis.
Ataskaitinio laikotarpio Komiteto darbų suvestinė pateikta 1 lentelėje.
1 lentelė
Ekonomikos komiteto II (pavasario) sesijos darbų bendroji informacija
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų
projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš
jų: kaip pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
61
31
30
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų
priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros ir darbo
programą
|
5
|
1.3.
|
Kitų komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva
pateiktos išvados
|
6
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės
teisės aktų projektų rengimui
|
11
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
Iš jų: išvažiuojamieji
|
28
3
|
2.2.
|
Klausymai
|
7
|
3.
|
Svarstyta parlamentinės kontrolės
klausimų
|
18
|
4. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
358
|
4.2.
|
Parengta atsakymų ir raštų, išsiųsta kvietimų
|
344
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų
|
4
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
2
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
1
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
5
|
|
|
|
|
III. AKTUALIAUSI DARBAI
1. Seimo priimti svarbiausi
įstatymai, kuriuos svarstė Ekonomikos komitetas
1. Elektros energetikos įstatymo 2, 5, 6, 43, 44, 48 straipsnių pakeitimo
įstatymas (priimtas
2009-03-19, Nr. XI-198, įsigaliojo 2009-06-01)
1. Paslaugos teikėjo nustatytas
kainas ir tarifus per 30 kalendorinių dienų nuo paslaugos teikėjo prašymo
gavimo dienos skelbs Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau
Komisija). Tačiau, prieš tai Komisija privalės patikrinti, ar nustatant
kainas ir tarifus nebuvo pažeisti kainų ir tarifų nustatymo reikalavimai, ar
nediskriminuojami vartotojai. Komisija, nustačiusi minėtus pažeidimus, nurodys
paslaugų teikėjui klaidas, kurias paslaugų teikėjas turės ištaisyti ir ne
vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo Komisijos pastabų gavimo pateikti
Komisijai pataisytas paslaugų kainas ir tarifus. Komisija ne vėliau kaip per 30
kalendorinių dienų nuo pataisytų paslaugų kainų ir tarifų pateikimo juos
paskelbs, arba, paslaugų teikėjui per nustatytą terminą neištaisius nurodytų
klaidų, paslaugų kainas ir tarifus nustatys vienašališkai.
2. Komisijai nustatant
viršutines perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų kainų ribas,
normatyvinio pelno norma, skaičiuojama nuo paslaugos teikėjo licencijuojamoje
veikloje naudojamo turto vertės, kiekvienais reguliavimo periodo metais turės
būti ne mažesnė kaip 10 m. trukmės Vyriausybės vertybinių popierių aukcionų,
įvykusių per praėjusius paskutinius 36 kalendorinius mėnesius, metinės palūkanų
normos procentais aritmetinis svertinis vidurkis, bet ne didesnis kaip 5 proc.
3. Komisijos nustatytos
viršutinės perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų kainų ribos
perskaičiuojamos kas metai, jeigu pasikeitė parduotos ar persiųstos elektros
energijos kiekio, nustatytų elektros energijos persiuntimo patikimumo ir
paslaugų kokybės rodiklių, metinio infliacijos dydžio, Komisijos nustatyto
veiklos efektyvumo, įmonių įgyvendintų ir su Komisija suderintų investicijų,
paslaugų teikėjo mokėtinų mokesčių, kitų nuo paslaugos teikėjo nepriklausančių
veiksnių, turinčių įtakos viršutinių kainų ribų skaičiavimui, prognozės ar
duomenys, kuriais vadovaujantis buvo nustatytos šios viršutinės kainų ribos
arba buvo viršytas Komisijos nustatytas normatyvinis pelnas.
Priimtas įstatymas leis
Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai objektyviau nustatyti
viršutines kainų ribas, ko pasekoje kainos elektros vartotojams bus mažesnės.
2. Šilumos ūkio įstatymo 2, 15, 22, 32
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas (priimtas 2009-05-12, Nr. XI- 250, įsigaliojo 2009-07-01)
Priimtame įstatyme:
1. Keičiamas šilumos kainų
nustatymo procesas, įtvirtinant kainų dedamąsias, kurių dydis bus koreguojamas,
atsižvelgus į kuro ir perkamos šilumos kainų pokytį.
2. Įtvirtintos naujos sąvokos,
pvz. Kintamoji karšto vandens kainos
dedamoji kintanti karšto vandens kainos dalis, išreiškiama formule, kuri
taikoma ne dažniau kaip kas mėnesį, apskaičiuojant konkretų kintamosios
dedamosios dydį, atsižvelgus į tiekiamos šilumos ir geriamojo vandens kainų
pokytį, Kintamoji šilumos bazinės kainos
dedamoji kintanti šilumos bazinės kainos dalis, išreiškiama formule, kuri
koreguojama kasmet, atsižvelgus į kuro struktūros pasikeitimą ir veiklos
efektyvumo užduotis, nustatytas Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos, vadovaujantis jos patvirtintu Lyginamosios analizės aprašu, ir
taikoma ne dažniau kaip kas mėnesį, apskaičiuojant konkretų kintamosios
dedamosios dydį, atsižvelgus į kuro ir iš nepriklausomų gamintojų perkamos
šilumos kainų pokytį.
3. Patikslintas šilumos bazinės kainos
apibrėžimas, kuriame įtvirtinta, kad Šilumos
bazinė kaina ilgalaikė šilumos kaina, susidedanti iš pastoviosios ir
kintamosios šilumos bazinės kainos dedamųjų, apskaičiuotų pagal Valstybinės
kainų ir energetikos kontrolės komisijos patvirtintą Šilumos kainų nustatymo
metodiką, parengtą pagal Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos
parengtus ir Vyriausybės patvirtintus Šilumos kainų nustatymo metodikos
principus, nustatyta ne trumpesniam kaip 3 metų ir ne ilgesniam kaip 5 metų
laikotarpiui. Minėtą laikotarpį pasirinks savivaldybių tarybos ar įstatymo
numatytais atvejais įmonės. Abi kainos dedamosios taikomos šilumos kainoms
apskaičiuoti. Šilumos bazinė kaina galės būti vienanarė arba dvinarė.
4. Nustatyta, kad šilumos
tiekėjai, realizuojantys ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, galės teikti
perskaičiuotų šilumos kainų dedamųjų projektus ir jų pagrindimą Valstybinei
kainų ir energetikos kontrolės komisijai bei savivaldybei, kiti šilumos
tiekėjai tik savivaldybei. Savivaldybės taryba per 30 dienų turės nustatyti
šilumos kainų dedamąsias.
3. Elektros energetikos įstatymo 42 straipsnio papildymo ir 44 straipsnio
pakeitimo įstatymas (priimtas 2009-07-15, Nr. XI-345, įsigalioja
2009-08-01)
Priimtame įstatyme:
1. Įteisinama nuostata,
jog vartotojai apmoka ne 40, o 20 procentų skirstomųjų tinklų operatorių,
vykdančių vartotojų įrenginių prijungimo paslaugą, būtinų sąnaudų, susijusių su
vartotojų įrenginių prijungimu, o likusi šių sąnaudų dalis yra skirstomųjų
tinklų operatoriaus tinklų plėtros išlaidos.
2. Nustatyta, kad žemės
ūkio veiklos subjektams, kurių metinės pajamos iš žemės ūkio veiklos sudaro
daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų ir kurio žemės ūkio valdos
įregistruotos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre ir
ekonominis dydis pagal valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo
centro atliktus skaičiavimus už praėjusių metų mokestinį laikotarpį nuo sausio
1 d. iki gruodžio 31 d. yra lygus 14 europinio dydžio vienetų arba mažesnis
(t.y. mažoms žemės ūkio
įmonėms), bus taikomos tokios pat elektros energijos kainos ir tarifai, kaip ir
buitiniams vartotojams.
3. Žemės ūkio veiklos
subjektams, kurių žemės ūkio valdos ekonominis dydis yra didesnis negu 14
europinio dydžio vienetų, ir pripažintoms žemės ūkio kooperatinėms bendrovėms
(kooperatyvams), gaunančioms (gaunantiems) elektros energiją iš žemosios
įtampos elektros tinklų atitinkamo tarifo galios dedamoji bus taikoma tik
rugpjūčio, rugsėjo ir spalio mėnesiais.
4. Akcinių bendrovių įstatymo 1, 4, 7, 14, 16,
18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30, 31,
32, 33, 34, 35, 37, 51, 52, 58, 59, 63, 64, 65, 74, 76, 78 straipsnių, septintojo skirsnio pavadinimo, priedo pakeitimo ir papildymo
bei įstatymo papildymo 16¹, 26¹, 26², 30¹, 30², 30³ straipsniais įstatymas (priimtas
2009-07-17, Nr. XI-354, įsigalioja 2009-08-01 )
Priimtame
įstatyme:
1. Įtvirtinama
galimybė uždarųjų akcinių bendrovių steigimo dokumentus rengti supaprastinta tvarka,
pagerinti bendrovių akcininkų teises bei sudaryti jiems kuo palankesnes sąlygas
dalyvauti ir balsuoti visuotiniuose akcininkų susirinkimuose.
2. Numatyta, kad uždarosios akcinės bendrovės
pavyzdines steigimo akto ir steigimo sutarties formas, taip pat pavyzdinius
įstatus tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, kuriais galės
pasinaudoti uždarąsias akcines bendroves steigiantys asmenys.
Kiti Akcinių bendrovių įstatymo pakeitimai susiję
su Akcininkų teisių direktyvos (taikoma listinguojamoms akcinėms bendrovėms)
nuostatų įgyvendinimu nacionalinėje teisėje. Įstatymo pakeitimais akcininkams
sudaromos vienodos galimybės visoje Europos Sąjungoje pasinaudoti jiems teisės
aktų suteikiamomis teisėmis, iš jų vienodomis sąlygomis gauti informaciją, susijusią
su visuotiniu akcininkų susirinkimu, galimybe visuotiniame akcininkų
susirinkime dalyvauti ir balsuoti elektroninių ryšių priemonėmis, galimybe
paskirti įgaliotinius elektroninių ryšių priemonėmis ir kita.
Europos Sąjungos mastu suvienodintas listinguojamų
akcinių bendrovių akcininkų teisių reguliavimas turės teigiamos įtakos
bendrovių valdymui ir tinkamam visuotinių akcininkų susirinkimų organizavimui.
Minėti įstatymo pakeitimai sumažins su uždarųjų akcinių
bendrovių steigimu ir registravimu Juridinių asmenų registre susijusią
administracinę naštą, pagerins verslo sąlygas ir turės teigiamos įtakos verslo efektyvumui ir konkurencingumui
stiprinti.
5. Gamtinių dujų įstatymo 6, 7, 10, 14,
23, 25 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymas (priimtas 2009-07-17, Nr. XI-353,įsigalioja paskelbus Valstybės žiniose)
Priimtame įstatyme:
1. Suderintos galiojusio Gamtinių dujų įstatymo
nuostatos su šio Įstatymo nuostatomis ir ES teisės aktais, patikslintos Įstatymo
nuostatos, nustatančios gamtinių dujų sektoriuje nustatytų kainų reguliavimo
principus bei periodiškumą, taip pat konkrečiai ir aiškiai įvardinamos
paslaugos, už kurias imama nustatyto dydžio valstybės rinkliava.
2. Numatyta, kad reguliuojamų kainų viršutinės
ribos nustatomos 5 metų reguliavimo periodui ir jos Komisijos sprendimu gali
būti koreguojamos dujų įmonėms įgyvendinus su Komisija suderintas investicijas.
3. Atsižvelgiant į tarptautinę praktiką ir
siekiant nustatyti reguliuojamų kainų viršutinių ribų nustatymo principus
analogiškus kaip elektros energetikos sektoriuje, numatyta, kad skaičiuojant
reguliuojamų kainų viršutines ribas atsižvelgiama į dujų įmonės
licencijuojamoje veikloje naudojamo turto vertę, kurią įvertina ir patvirtina
Komisija. Pelno prieš apmokestinimą norma, kiekvienam reguliavimo periodui turi būti ne mažesnė kaip dešimties
metų trukmės Vyriausybės vertybinių popierių aukcionų, įvykusių per praėjusius
paskutinius 36 kalendorinius mėnesius, metinės palūkanų normos procentais aritmetinis
svertinis vidurkis, bet ne didesnis kaip 5 procentai.
4. Aiškiau apibrėžti mokėjimo už dujas buitiniams
vartotojams tarifai (jų sandara, nurodyti, kad dujų įmonės apskaičiuoja šiuos
tarifus, o tvirtina Komisija). Nustatyta, kad mokėjimo už dujas buitiniams
vartotojams tarifai bus peržiūrėti ir tvirtinti du kartus per metus (iki šiol tarifai buitiniams vartotojams nekito
1 metus).
Patikslinus šias nuostatas, tikimasi, kad Komisija
objektyviau galės nustatyti reguliuojamų kainų viršutines ribas ir bus mažesnės
kainos vartotojams.
Įstatymas suteikia daugiau teisių Komisijai
reguliuojant dujų ar teikiamų paslaugų kainas ir tarifus gamtinių dujų
sektoriuje.
6. Atominės
elektrinės įstatymo preambulės, 3, 6,
8, 10, 11, 13, 16, 19 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo
191 straipsniu ir priedu įstatymas (priimtas
2009-07-21, Nr. XI-373, įsigalioja paskelbus Valstybės žiniose)
Priimtame įstatyme:
1. Nustatomi principai,
kurie leistų užtikrinti veiksmingą atstovavimą valstybei, kaip akcijų
valdytojui, įgyvendinant įstatymo tikslą sudaryti finansines prielaidas
naujos atominės elektrinės statybai, bei tvarka, kaip turi būti organizuojamas
valdymas (nacionalinio investuotojo akcininkams veiksmingai įgyvendinant savo turtines ir neturtines teises), kad
būtų tinkamai užtikrinti valstybės interesai.
2. Vyriausybė įpareigojama siekti, kad valstybei
priklausytų ne mažiau kaip 2/3 nacionalinio investuotojo akcijų. Šiuo metu
valstybės akcijų paketas sudaro daugiau kaip pusę - 61,7 proc. akcijų, o
bendrovei NDX energija - 38,3 proc. akcijų.
3. Suteikiama teisė Vyriausybei
apsispręsti dėl LEO LT likvidavimo, reorganizavimo ar pertvarkos.
4. Suteikiama teisė iš naujo įvertinti LEO LT, AB
steigimo metu valstybei nuosavybės teise priklausiusią AB Lietuvos energija
ir AB RST akcijas. Jei paaiškėtų, kad šis turtas buvo įvertintas per mažai,
Vyriausybė galėtų reikalauti, kad kiti bendrovės akcininkai už turimas
nacionalinio investuotojo akcijas ne vėliau kaip per 3 mėnesius atsiskaitytų
pinigais.
5. Naujos jėgainės ir elektros tiltų į Švediją bei
Lenkiją statytojais vadinami juridiniai asmenys, priklausantys valstybei arba
kurių akcijos priklauso valstybei. Dalis šių įmonių akcijų galėtų būti
perleistos strateginiam investuotojui, kuris finansuotų statybas, ir
strateginiams partneriams.
6.
Numatyta, kad strateginis investuotojas dalyvaus finansuojant atominės
elektrinės ir elektros perdavimo jungčių statybas ir bus atrenkamas viešo
konkurso būdu.
7. Individualių įmonių įstatymo 4, 6, 7, 9, 11 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymas (priimtas
2009-07-15, įsigalioja paskelbus Valstybės žiniose)
Šiuo Individualių
įmonių įstatymo pakeitimu ir papildymu įtvirtinama galimybė individualios
įmonės nuostatus rengti supaprastinta tvarka naudojant
Vyriausybės patvirtintus pavyzdinius nuostatus. Tai leis sumažinti su
individualios įmonės steigimu susijusią administracinę naštą. Taip pat
patikslinamos įstatyme vartojamos sąvokos (atsižvelgiant į Įmonių finansinės
atskaitomybės įstatymą), panaikinamas įstatymo nuostatų dėl individualios
įmonės pertvarkymo į akcinę bendrovę ar uždarąją akcinę bendrovę
nesuderinamumas su Akcinių bendrovių įstatymo nuostatoms.
8. Valstybės specialiųjų garantijų dėl prekinio kredito draudimo įstatymas (priimtas 2009-07-17, įsigalioja 2009-10-01)
Įstatymo tikslas sunkmečio laikotarpiu imtis
galimų priemonių eksportui remti. Įstatymas reglamentuoja valstybės
specialiųjų garantijų teikimą draudėjams Lietuvos ūkio subjektams, parduodantiems prekes, paslaugas ar darbus už
Lietuvos ribų, ir sudariusiems prekinio (eksporto) kredito draudimo sutartis su
draudimo įmonėmis, atitinkančiomis projekte nustatytus reikalavimus. Įstatymo
įgyvendinimas turės tiesioginę įtaką verslo plėtrai, nes atvers galimybę efektyviai
skatinti eksportą, ne tik išlaikyti esamas rinkas, bet ir užimti naujas, krizės
pasekmėje atsilaisvinusias rinkas.
9. Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2, 4, 7, 8, 9 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymas
(priimtas 2009-07-22,
dauguma straipsnių įsigalioja 2010-01-01)
Įstatymu patikslinama individualių įmonių
savininkų, ūkinių bendrijų tikrųjų narių, individualią veiklą vykdančių asmenų
ir asmenų, gaunančių sporto, atlikėjų veiklos pajamas bei pajamas pagal autorines
sutartis iš su jais darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais
nesusijusių asmenų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazė, šių įmokų
apskaičiavimo ir mokėjimo tvarka. Taip palengvinama jiems tenkanti minėtų įmokų
našta. Taip pat suvienodintas autoriams ir gretutinių teisių subjektams mokamo
atlyginimo už kūrinių ir gretutinių teisių panaudojimą pagal suteiktas
licencijas panaudoti kūrinius ar gretutinių teisių objektus apmokestinimas
valstybinio socialinio draudimo įmokomis, t.y. nepriklausomai nuo to, kokiu
būdu tokios pajamos išmokamos (tiesiogiai ar kolektyvinio teisių administravimo
būdu).
10. Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 29, 31
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymas (priimtas 2009-07-22, įsigalioja paskelbus Valstybės
žiniose)
Patikslinamos keičiamu įstatymu nustatytos
pereinamojo laikotarpio nuostatos, taikytinos 2010 metais. Įstatymas susijęs su
kartu teiktu ir priimtu Valstybinio
socialinio draudimo įstatymo 2, 4, 7, 8, 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo
įstatymu.
11. Sveikatos draudimo įstatymo 6,
8, 17, 18, 19 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas (priimtas
2009-07-22, įsigalioja 2010-01-01)
Įstatymu suderinamos Sveikatos draudimo įstatymo nuostatos
su kartu teikto ir priimto Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2, 4, 7, 8,
9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo nuostatomis didžiajai daliai
įmokų mokėtojų kategorijų suvienodinamos privalomojo sveikatos draudimo įmokų
ir valstybinio socialinio draudimo įmokų bazės. Taip pat atsisakoma privalomojo
sveikatos draudimo įmokų mokėjimo nuo ne aktyvios veiklos, nereguliariai
gaunamų pajamų (turto pardavimo pajamų, palūkanų, dividendų ir kt.).
12. Konkurencijos įstatymo 1, 3, 4, 10,
13, 14, 19, 20, 23, 24, 26, 28, 29, 30, 31, 40, 41, 42, 43, 44, 49 straipsnių
ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymas (priimtas
2009-04-09, Nr.XI-216, įsigaliojo nuo priėmimo)
Priimtas
įstatymas sudaro teisines
prielaidas veiksmingesnei sąžiningos konkurencijos apsaugai. Be redakcinių
pataisymų nustatoma, kad tam tikras koncentracijos vykdymo sąlygas ir
įpareigojimus galima nustatyti ne tik siekiant išvengti dominuojančios padėties
sukūrimo ar sustiprinimo (kaip numato dabartinė šios teisės normos formuluotė),
bet taip pat ir tam, kad nebūtų itin apribota konkurencija atitinkamoje
rinkoje. Numatyta galimybė atsisakyti duoti leidimą vykdyti koncentraciją,
jeigu dėl koncentracijos bus sukurta ar sustiprinta dominuojanti padėtis ar
itin apribota konkurencija atitinkamoje rinkoje. Patikslinus sąvokas,
praplėstas subjektų, kuriems taikomas Konkurencijos įstatymas, ratas. Be to,
atsižvelgiant į tai, kad Konkurencijos tarybos atliekami tyrimai tampa vis
sudėtingesni, priimtu įstatymu suteikiama papildomų teisių Konkurencijos
tarybos įgaliotiems pareigūnams, atliekantiems tyrimą: teisę įeiti ir atlikti
patikrinimą privačiose patalpose, teritorijose, transporto priemonėse;
užantspauduoti ūkio subjekto naudojamas patalpas ir kt. Taip pat suvienodinamas
Konkurencijos tarybos narių ir Konkurencijos tarybos pirmininko įgaliojimų
laikotarpis šešeriems metams (buvo:
narių šešeri metai, pirmininko penkeri metai).
13. Viešųjų pirkimų įstatymo 2, 4, 7, 8, 10, 11, 16, 18, 19, 22, 23, 24,
27, 28, 30, 33, 39, 43, 45, 49, 57, 62, 74, 85, 86, 89, 91, 92 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymas (priimtas
2009-07-22, Nr. XI-395, su išimtimis
įsigalioja nuo rugsėjo 1 d.)
Priimtas įstatymas
įpareigoja visas perkančiąsias organizacijas (išskyrus Lietuvos Respublikos
diplomatines atstovybes, konsulines įstaigas užsienyje ir Lietuvos Respublikos
atstovybes prie tarptautinių organizacijų) sudaryti viešųjų pirkimų vykdymo
einamaisiais biudžetiniais metais planus, kasmet skelbti
apie planuojamus tais metais atlikti viešuosius pirkimus Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje
sistemoje; viešai skelbti pirkimo dokumentus, taip pat apie pagrindinius
atliekamo viešojo pirkimo procedūrų etapus pildant pirkimo procedūrų ataskaitą
dalimis. Be to, bus privaloma skelbti pirkimų, įvykdytų ar nutrauktų pirkimo
sutarčių ataskaitas.
Siekiant pagreitinti viešųjų pirkimų atlikimo procesus, padidinti
jų skaidrumą ir veiksmingumą, geriau
išnaudoti perkančiųjų organizacijų žmogiškuosius išteklius, įstatymas
įpareigoja perkančiąsias organizacijas užtikrinti, kad viešieji pirkimai
vykdomi naudojantis Lietuvoje sukurta Centrine viešųjų pirkimų informacine
sistema, per kalendorinius metus sudarytų ne mažiau kaip 50 procentų
perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų bendros vertės. Įstatyme atsisakoma
reikalavimo perkančiosioms organizacijoms gauti Viešųjų pirkimų tarnybos
sutikimą norint atmesti visus pasiūlymus; atsisakyta pareigos perkančiosioms organizacijoms Valstybės
žinių priede Informaciniai pranešimai spausdinti skelbimus apie viešuosius
pirkimus, o juos skelbti tik Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje
sistemoje.
Siekiant
išvengti galimų draudžiamų susitarimų, šiame įstatyme nustatoma, kad Tiekėjo
sąžiningumo deklaracijoje tiekėjas nurodo, jog, teikdamas pasiūlymą, jis
nedalyvauja Konkurencijos įstatymo 5 straipsnyje nurodytuose draudžiamuose
susitarimuose, pažeidžiančiuose Viešųjų pirkimų įstatymo 3 straipsnyje
nurodytus principus, taip pat toje pačioje deklaracijoje pateikia informaciją
apie tai, su kokiais ūkio subjektais tiekėjas yra susijęs Konkurencijos
įstatymo 3 straipsnio 12 dalyje nustatytais būdais, bei patvirtina, kad jeigu
vienas ar keli iš jo nurodytų ūkio subjektų, su kuriais jis yra susijęs,
dalyvauja pirkime ir pateikia savarankišką pasiūlymą (pasiūlymus). Paaiškėjus,
kad toks tiekėjo deklaravimas buvo melagingas, tiekėjas bus šalinamas iš
viešojo pirkimo procedūros. Taip pat, siekiant užkirsti kelią ūkio subjektų
konkurenciją ribojantiems susitarimams vykdant viešuosius pirkimus, įstatymas
papildomas nuostata, leidžiančia perkančiajai organizacijai atmesti tiekėjo
paraišką ar pasiūlymą, jeigu tiekėjui (juridiniam asmeniui) už konkurencijos
teisės pažeidimą paskirta ekonominė sankcija ir nuo šios sankcijos paskyrimo
praėjo mažiau kaip vieni metai.
Įgyvendinant verslo struktūrų
siūlymus ir siekiant sudaryti kiek įmanoma išsamesnį perkančiųjų organizacijų
sąrašą, priimtu įstatymu nustatomas reikalavimas perkančiosioms organizacijoms
registruotis Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Viešųjų
pirkimų vykdymas naudojantis Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos priemonėmis sudaro
galimybes sumažinti tiekėjų dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose sąnaudas,
padidinti viešųjų pirkimų skaidrumą bei paskatinti smulkiojo ir vidutinio
verslo subjektų atstovus dalyvauti viešuosiuose pirkimuose.
2. Europos Sąjungos reikalų
svarstymas ir sprendimai
Europos reikalų komiteto
pavedimu Ekonomikos komitetas analizavo, svarstė
Europos Sąjungos pasiūlymus,
teikė jiems savo išvadas ir
pasiūlymus dėl Vyriausybės pozicijų.
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir
Tarybos reglamento dėl ekonomikos gaivinimo teikiant Bendrijos finansinę paramą
energetikos srities projektams programos sukūrimo (ES-09-15). Europos Vadovų Taryba 2008 m. gruodžio
mėn. patvirtino Europos ekonomikos atkūrimo planą. 2009 m. sausio 28 d. Europos
Komisija pateikė papildomos informacijos paketą dėl Europos ekonomikos
gaivinimo plane numatytų energetikos projektų finansavimo. EK pasiūlė tris
iniciatyvas energetikos srityje: Dujų
ir elektros jungčių iniciatyva (1,75 mlrd. EUR ; numatoma Bendrijos finansavimo
dalis iki 50 proc. projekto kaštų); Vėjo jūroje energijos iniciatyva (0,5
mlrd. EUR; numatoma Bendrijos finansavimo dalis iki 50 proc. projekto kaštų);
Anglies dvideginio sugavimo ir saugojimo iniciatyva (1,25 mlrd. EUR (numatoma
Bendrijos finansavimo dalis iki 80 proc. projekto kaštų). Atnaujintame
energetikos projektų sąraše įtrauktas Švedijos-Baltijos šalių elektros jungties
projektas, įskaitant vidaus tinklo stiprinimą. Šiam projektui numatoma skirti
ES finansavimo dalis 175 mln. EUR. Komitetas (2009-03-25) pritarė Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2009-02-23 pozicijai. Komitetas, atsižvelgdamas į
2009-03-19 Europos Vadovų Tarybos išvadas
rekomendavo Lietuvos Respublikos Vyriausybei: skubiai imtis visų
priemonių, užtikrinančių prioritetinio izoliuotų energijos rinkų sujungimo
projekto - Baltijos jungčių plano įgyvendinimą panaudojant numatytas Europos
Bendrijos finansavimo galimybes. Taip pat plėtojant Europos energetinę
nepriklausomybę siūlė paspartinti sprendimų, eliminuojančių
Lietuvos pažeidžiamumo dujų sektoriuje problemas, priėmimą ir išnaudoti visas
numatytas Europos Bendrijos finansavimo (infrastruktūros ir įrangos,
užtikrinančios dujų srautą priešinga kryptimi trumpalaikių tiekimo sutrikimų
atveju) galimybes.
Lisabonos strategijos struktūrinių reformų
įgyvendinimas vykdant Europos ekonomikos atkūrimo planą Metiniai šalių
vertinimai: Rekomendacija dėl Tarybos rekomendacijos, dėl valstybių narių ir
Bendrijos bendrųjų ekonominės politikos gairių atnaujinimo 2009 m. ir dėl
valstybių narių užimtumo politikos įgyvendinimo (ES-09-16). 2008
m. pavasario Europos Vadovų Taryba pradėjo antrą atnaujintos Lisabonos
strategijos ciklą, kuris bus užbaigtas 2010 m. Taryba 2008 m. gegužės mėn.
priėmė rekomendaciją dėl valstybių narių ir Bendrijos bendrųjų ekonominės
politikos gairių (20082010 m.), o 2008 m. liepos mėn. sprendimą dėl
valstybių narių užimtumo politikos gairių, kurie kartu sudaro integruotąsias
ekonomikos augimo ir darbo vietų kūrimo gaires. Lietuvos pažangos vertinime
nurodoma, kad šiuo metu pats svarbiausias uždavinys sumažinti didelius
makroekonominius disbalansus. Siekiant suvaldyti infliaciją ir užkirsti kelią
konkurencingumo mažėjimui, darbo užmokesčio pokyčius siūloma labiau derinti su
našumu, taip pat gerinti verslo aplinką ir stiprinti administracinius
gebėjimus. Be to, našumo augimą skatinti gerinant įgūdžius ir inovacijų veiklos
rezultatus, taip pat pritraukiant tiesioginių užsienio investicijų. EK
akcentavo, kad įgyvendintos kelios jaunimo užimtumo gerinimo ir verslumo mokymo
priemonės, tačiau Nacionalinės reformų programos įgyvendinimo laikotarpiu
Lietuvai svarbu susikoncentruoti ties šiais iššūkiais: makrofinansinio
stabilumo gerinimas ir infliacijos sustabdymas; tiesioginių užsienio
investicijų skatinimas; Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (toliau
MTEP) bei inovacinės veiklos plėtojimas; reguliavimo aplinkos efektyvumo
gerinimas; vaikų priežiūros galimybių gerinimas; sveikatos ir saugumo sąlygų
gerinimas. Komitetas
(2009-04-08) pritarė Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2009-03-12 pozicijai. Atsižvelgiant į 2009-03-19
Europos Vadovų Tarybos išvadas, Komitetas rekomendavo Lietuvos Respublikos
Vyriausybei: Skubiai imtis visų priemonių,
užtikrinančių prioritetinio izoliuotų energijos rinkų sujungimo projekto -
Baltijos jungčių plano įgyvendinimą panaudojant Europos ekonomikos atkūrimo
plane numatytas finansavimo galimybes. Paspartinti sprendimų, eliminuojančių
Lietuvos pažeidžiamumo dujų sektoriuje problemas, priėmimą ir išnaudoti visas
numatytas Europos Bendrijos finansavimo (infrastruktūros ir įrangos, užtikrinančios dujų srautą priešinga
kryptimi trumpalaikių tiekimo sutrikimų atveju) galimybes. Numatyti priemones problemoms, susijusioms su energijos išteklių tiekimo ir
kainos pokyčiais po Ignalinos AE sustabdymo spręsti. Taip pat Komitetas pasiūlė
Lietuvos Respublikos ūkio ministrui atnaujinti Nacionalinės Lisabonos
strategijos įgyvendinimo programos rengimo ir įgyvendinimo priežiūros komisijos
sudėtį.
Europos Komisijos
komunikatas Europos Parlamentui,
Tarybai, Europos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui bei Regionų
komitetui Trečioji geresnio reglamentavimo Europos Sąjungoje
strateginė apžvalga (KOM(2009) 15 galutinis) (ES-09-17).
Komisijos Trečioji geresnio reglamentavimo strateginė peržiūra - tęstinis
įsipareigojimas laikytis geresnio reglamentavimo principų gerinant ES teisės
aktų ir politikos kokybę ir veiksmingumą. Šiame komunikate trumpai apžvelgiamas
galiojančių teisės aktų kokybės gerinimo, naujų teisės aktų tobulinimo,
atsakomybės pasidalijimo tarp institucijų bei geresnio reglamentavimo kitose ne
Europos Sąjungos šalyse bei institucijose klausimai. Trečiąja geresnio
reglamentavimo strategine peržiūra siekiama užtikrinti, kad teisinis reguliavimas
padėtų skatinti verslumą ir inovacijas, leistų įmonėms veiksmingiau konkuruoti
ir iki galo išnaudoti vidaus rinkos potencialą. Atsižvelgiant į tai, kad per
ketverius metus geresnio reglamentavimo darbotvarkės įgyvendinimo būdai
palaipsniui keitėsi, Komunikate apžvelgiama, kokiose srityse padaryta pažanga,
ir pabrėžiamos sritys, kur būtina dėti daugiau pastangų. Komitetas (2009-04-08)
pritarė Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009-04-03 pozicijai.
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos, iš dalies
keičiančios Tarybos direktyvos 78/660/EEB dėl tam tikrų tipų bendrovių metinių
atskaitomybių nuostatas dėl mikrosubjektų
(ES-09-21). Šiuo pasiūlymu siekiama supaprastinti
mikroįmonių verslo aplinką finansinės atskaitomybės srityje, siekiant skatinti
jų konkurencingumą ir sudaryti joms galimybes augti. Todėl numatoma nustatyti
galimybę valstybėms narėms pasirinktinai nebetaikyti Ketvirtosios Tarybos
direktyvos 78/660/EEB mikroįmonėms, ir tokiu būdu panaikinti reikalavimą
minėtiems subjektams rengti metines finansines ataskaitas. Direktyva 78/660/EEB
nustatytos prievolės būtų netaikomos bendrovėms, kurios balanso sudarymo dieną
neviršija dviejų iš trijų toliau pateiktų kriterijų ribų: a) balanso suma 500
000 EUR; b) grynosios pajamos 1 000 000 EUR; c) vidutinis darbuotojų skaičius
per finansinius metus 10. Atlikus pakeitimus turėtų sumažėti finansinės
atskaitomybės administracinė našta, kartu užtikrinama pakankama suinteresuotųjų
asmenų apsauga ir jų informavimas, taip pat mikroįmonių atskaitomybės
reikalavimai būtų suderinti su realiais naudotojų ir rengėjų poreikiais.
Komitetas (2009-04-29) pritarė Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009-03-13
pozicijai.
Žalioji knyga: TEN-T politikos peržiūra, siekiant geriau integruoto
Transeuropinio transporto tinklo įgyvendinant bendrąją transporto politiką (ES-09-22). Žaliojoje knygoje apžvelgiama TEN-T politikos
plėtros ir praktinio įgyvendinimo raida, įvertinamos silpnosios ir stipriosios
TEN-T politikos įgyvendinimo priemonių pusės, įvardinami nauji faktoriai,
inkorporuoti į naujas TEN-T politikos gaires, taip pat pateikti galimi tolesnės TEN-T plėtros
variantai. Šis dokumentas į TEN-T politikos kontekstą papildo tokiomis naujomis
temomis kaip krovinių logistika (Krovininio transporto logistikos Veiksmų planas),
intelektinės transporto sistemos (Intelektinių transporto sistemų Veiksmų
planas) ir numato efektyvesnio TEN-T tinklo įgyvendinimo bei jo finansavimo
poreikius ir būdus. Savo prigimtimi TEN-T politika apima visas transporto rūšis
ir yra labai reikšminga visų transporto rūšių plėtrai. Komitetas (2009-04-29) pritarė Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2009-04-16 pozicijai.
3.
Apsvarstyti parlamentinės kontrolės klausimai
Komitetas
apsvarstė šiuos parlamentinės kontrolės klausimus:
Valstybinės
kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2008 metų veiklos ataskaita. Komitetas,
vykdydamas ūkio valdymo ir kontrolės institucijų veiklos parlamentinę kontrolę
(2009-06-17) apsvarstė Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2008
metų veiklos ataskaitą. Komitetas pritarė Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos 2008 metų veiklos ataskaitai ir Komiteto teikiamam Seimo nutarimo Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos 2008 metų veiklos ataskaitos projektui (XIP-793). Teikiamame Seimo
nutarimo projekte komitetas pateikė pasiūlymus Vyriausybei, Energetikos
ministerijai bei Valstybinei kainų ir
energetikos kontrolės komisijai.
Kaip įgyvendinamas
Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymas. Komitetas (2009-04-29) svarstė, kaip įgyvendinamas
Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymas (kurio nauja redakcija
įsigaliojo nuo 2008 m. pradžios). Buvo aptartos smulkiojo ir vidutinio verslo subjektų veiklos finansavimo galimybės, rizikos kapitalo
fondai ir panašūs finansiniai instrumentai
bei jų naudojimo pradžios terminai,
verslo aplinkos gerinimo priemonės, viešųjų paslaugų verslui teikimo tinklo
veikla, šios veiklos efektyvumas,
finansavimas ir perspektyvos, 2008
metų viduryje patvirtintos
Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos veikla, jos indėlis ir
galimybės formuojant šalies smulkiojo
ir vidutinio verslo plėtros politiką.
Komitetas minėtu klausimu
(2009-05-20) priėmė sprendimą ir pasiūlė
Vyriausybei:
1. Parengti ir pateikti Seimui
Valstybės skolos įstatymo pakeitimus,
numatančius: kad būtų taikomos lizingo
(finansinės nuomos) garantijos (tam tikriems lizingo sandoriams, kuriuose
numatoma pakankamai didelė pradinė įmoka, pavyzdžiui, finansuojant unikalios
įrangos įsigijimą);
galimybę garantijų institucijoms teikti garantijas
apmokėti draudimo išmokas draudimo įmonėms, kurios draudžia verslo subjektų
eksporto kreditus.
2. Imtis priemonių verslo aplinkai
gerinti, taip pat siekti sumažinti smulkiajam verslui tenkančią bendrąją mokesčių
naštą.
3. Įgyvendinti Smulkiojo
ir vidutinio verslo plėtros įstatymo nuostatas dėl valstybės paramos fiziniams
asmenims, kurie įstatymų nustatyta tvarka verčiasi ūkine komercine veikla,
sudaryti jiems galimybę pasinaudoti ES struktūrinių fondų ir garantijų institucijos
UAB "Investicijų ir verslo garantijos" paramos
instrumentais.
4. Užtikrinti, kad,
optimizuojant verslo informacijos centrų ir inkubatorių veiklą, kokybiškos,
lengvatinėmis sąlygomis teikiamos viešosios paslaugos būtų prieinamos visų
Lietuvos rajonų verslininkams.
5. Užtikrinti smulkiojo ir vidutinio verslo subjektams viešųjų
paslaugų, susijusių su inovacijų diegimu, pakankamumą.
6.
Ieškoti galimybių glaudžiau bendradarbiauti su Lietuvos smulkiojo ir vidutinio
verslo taryba, užtikrinti jai realias galimybes dalyvauti formuojant smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros politiką
ir tolimesnės jo plėtros strategines kryptis, taip pat spręsti šios tarybos
veiklos finansavimo klausimą.
7. Siekiant
užtikrinti smulkiojo
ir vidutinio verslo plėtrą, verslo skatinimą ir palankias valstybės paramos jam
sąlygas, parengti Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymo pakeitimo ir
papildymo įstatymo projektą ir iki 2009 m. rugsėjo 1 d. pateikti jį Seimui.
Gautame (2009-06-19) atsakyme,
kurį Ministro Pirmininko pavedimu parengė Ūkio ministerija, nurodoma: jau yra
parengtas Valstybės specialiųjų garantijų dėl prekinio kredito draudimo
įstatymo projektas (kuriame numatyta
reglamentuoti valstybės specialiųjų
garantijų teikimą draudėjams, sudariusiems prekinio kredito draudimo sutartis
su draudimo įmonėmis); Verslo aplinkos gerinimo komisija parengė ir Vyriausybei
teikia įvairius verslo aplinką gerinančius pasiūlymus; siekiant, kad fiziniai
asmenys, vykdantys ūkinę komercinę veiklą (kaip ir smulkiojo ir vidutinio
verslo įmonės) galėtų naudotis finansinės inžinerijos priemonėmis
(finansuojamomis ES struktūrinės paramos lėšomis), keičiamas Ekonomikos augimo
veiksmų programos priedas; verslo informacijos centrų ir inkubatorių veiklos
optimizavimo klausimu dar diskutuojama su Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo taryba (šis klausimas yra
sudėtinė tikslinamo Lietuvos ekonominės plėtros agentūros reorganizavimo
projekto dalis); Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos techniniam ir
ūkiniam aptarnavimui 2009 m. numatyta skirti 40 tūkst. Lt (iš Specialiosios ekonomikos augimo ir
konkurencingumo didinimo programos). Be to, Ekonomikos komitetas papildomai
informuotas, kad parengtas ir nuo 2009
m. birželio 22 d. pateiktas derinti suinteresuotoms institucijoms ir
visuomenei Smulkiojo
ir vidutinio verslo plėtros įstatymo 2 ir 3 straipsnių pakeitimo ir papildymo 9
straipsniu įstatymo projektas. Šio projekto tikslas įteisinti
ombudsmeno instituciją, nagrinėjančią smulkiojo ir vidutinio verslo subjektų
skundus (prašymus) dėl galimai neteisėtų valstybės ir savivaldybės institucijų,
įstaigų ar įmonių veiksmų, taip pat supaprastini
smulkiojo ir vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimo tvarką.
Ekonomikos
skatinimo planas (projektas). Komitetas 2009 m. vasario 18 d. svarstė Ūkio
ministerijos parengtą Ekonomikos
skatinimo plano projektą. Šio plano tikslas palengvinti verslo veiklos sąlygas, įlieti
papildomų lėšų į Lietuvos rinką bei palengvinti verslui galimybę pasiskolinti,
išlaikyti darbo vietas ir tokiu būdu mažinti socialines įtampas visuomenėje. Jame numatytos penkios ekonomikos skatinimo kryptys: verslo finansavimo galimybių išplėtimas, pastatų
energetinio efektyvumo didinimas, spartesnis Europos Sąjungos struktūrinės
paramos panaudojimas, verslo aplinkos gerinimas (Saulėtekis) ir eksporto bei
investicijų skatinimas.
Ekonomikos komitetas iš esmės pritarė Ekonomikos skatinimo
plano projekto nuostatoms ir pasiūlė Ūkio ministerijai
papildyti projektą siekiamo
rezultato jį įgyvendinus rodikliais (kiek bus išlaikyta ir sukurta naujų darbo vietų, kiek bus sumažintas ekonomikos
nuosmukis), taip pat parengti konkrečias, gerai apgalvotas, su suinteresuotais
asmenimis aptartas Ekonomikos skatinimo plano įgyvendinimo priemones, nurodant
jų finansavimo apimtis ir šaltinius, įgyvendinimo mechanizmus, įgyvendinimo
terminus, atsakingas institucijas.
Ūkio
ministerija Ekonomikos komitetą informavo: Vyriausybė 2009 m. vasario 25 d. pritarė jos
parengtam su suinteresuotomis institucijomis ir visuomene suderintam, iki 5,7 mln. Lt vertės paramą verslui
numatančiam Ekonomikos skatinimo
planui; ministerija rengia šio plano įgyvendinimo priemones, kuriose bus
nurodomi finansavimo šaltiniais, atsakingi vykdytojai, įvykdymo terminai ir
priemonių įgyvendinimo vertinimo rodikliai.
Dėl turizmo plėtros problemų. Komitetas
(2009-06-03) apsvarstė parlamentinės kontrolės
klausimą Dėl turizmo
plėtros problemų. Išklausęs Lietuvos turizmo asociacijos keliamas problemas
kartu su suinteresuotų institucijų atstovais, Komitetas (2009-06-10) priėmė
svarstyto klausimo sprendimą. Komitetas, atsižvelgdamas į viešbučių ir restoranų verslui
kylančias problemas, sąlygotas ekonominio sunkmečio, pasiūlė Vyriausybei: išnagrinėti Nekilnojamojo turto
mokesčio įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 1 punkte numatytos alternatyvos (naudojimo pajamų vertės metodo) taikymo
nustatant viešbučių ir restoranų nekilnojamojo turto apmokestinamąją vertę
tikslingumą. Taip pat siūlė išnagrinėti galimybę įmonėms, investavusioms lėšas
į kultūros paveldo objektus ir juose vykdančioms savo veiklą, atitinkamai sumažinti Nekilnojamo turto
mokestį. Paspartinti Lietuvos Respublikos Vyriausybes 2008-2012 metu
programos įgyvendinimo priemonių 485 punkte numatomo parengti Lietuvos
Respublikos pelno mokesčio įstatymo pakeitimo įstatymo projekto, kuriuo būtų nustatyta
įmonės leidžiamiems atskaitymams būtų galima priskirti tam tikras išmokas,
esančias gyventojų pajamų mokesčio
objektu, mokamas darbuotojams, pateikimą Seimui. Įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės Strateginio planavimo komiteto 2009-04-28 posėdžio
sprendimą bei Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2009-05-21
potvarkio Nr. 182 nuostatas, rengiant pasiūlymus dėl Tarptautiniame Vilniaus
oro uoste susidariusių problemų
sprendimo bei bazinio vežėjo
steigimo, įvertinti ir atsižvelgti į Lietuvos turizmo rinkodaros strategijoje
2009-2013 m. nustatytus Lietuvos turizmo rinkų lygmens rodiklius. Parengti
Turizmo plėtros strategiją bei jos įgyvendinimo priemonių planą.
AB Klaipėdos kartonas (2009-04-06)
raštas Dėl popierinės ir kartoninės pakuotės panaudojimo. Komitetas
(2009-04-29) parlamentinės kontrolės
klausimą svarstė komiteto posėdyje. AB Klaipėdos kartonas atstovas
A. Avulis išdėstė problemas, su kuriomis susiduria įmonė. Buvo akcentuota,
kad kai kurie atliekų surinkėjai, norintys eksportuoti atliekas, susiduria
būtent su kliūtimis patekti į pažymų išdavėjų sąrašą. Aplinkos ministerijos
sekretorius Aleksandras Spruogis pažymėjo, kad ministerija artimiausiu metu
galutinai priims sprendimą dėl atliekų eksporto. Jis paminėjo du variantus.
Pirmas palikti seną tvarką, tik sugriežtinti kontrolę. Antras išbraukti iš
sąrašo tuos atliekų eksportuotojus, kurie neturi tiesioginių sutarčių dėl
atliekų perdirbimo. Išklausęs informaciją, komitetas priėmė (2009-05-06)
sprendimą. Komitetas konstatavo, kad šiuo metu galiojanti Aplinkos
ministro įsakymu Dėl atliekas naudojančių ar eksportuojančių įmonių, turinčių
teisę išduoti pažymas, sąrašo sudarymo tvarkos patvirtinimo nustatyta tvarka
iš esmės prieštarauja LR mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 5 str. 6 d.
nuostatoms, neskatina vykdyti Pakuočių ir pakuočių atliekų įstatyme nustatytų
pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo prioritetų, neskatina ūkio subjektų
vykdyti pakuočių atliekų perdirbimo ir pakartotinio naudojimo užduočių, kurti
aukštesnės pridėtinės vertės produktų, vietoj to skatinamas pakuočių atliekų
eksportas (kas valstybei nėra ekonomiškai naudinga), vystosi neskaidri prekyba
pažymomis už tariamai sutvarkytas pakuotės atliekas. Komitetas pasiūlė Aplinkos
ministerijai: Pataisyti Aplinkos ministro įsakymą, taip kad jis neprieštarautų
LR mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo nuostatoms, kurių pagrindu suteikiama
teisė pasinaudoti mokesčio už aplinkos teršimą lengvata; Siekiant skatinti
atliekų perdirbimą ir aukštesnės pridėtinės vertės produktų kūrimą Lietuvos
įmonėse bei šių produktų eksportą, pažymas, atleidžiančias įmones nuo mokesčio
už aplinkos teršimą, išduoti tik už pakuotės atliekų perdirbimą Lietuvoje arba
jų eksportą į Europos Sąjungos valstybes, jeigu yra pateikti atliekų perdirbimo
faktą patvirtinantys perdirbėjų dokumentai.
Seimo narių R.Rutkelytės, V.P.Andriukaičio
(2009-01-30) raštas Dėl elektros energijos tiekimo ir naudojimo teisinio
reglamentavimo.
Komitetas (2009-05-06) Seimo narių kreipimąsi
svarstė komitete. Seimo nariai aiškino gaunantys daug signalų, kad sutartys yra
palankios tik elektros įmonėms. Pasak pareiškėjų, dabartinė baudų skaičiavimo
formulė leidžia nepagrįstai paskirti tūkstantines baudas. Todėl Seimo nariai kreipėsi į Ekonomikos
komitetą su prašymu inicijuoti dabar galiojančių taisyklių pakeitimus.
Išklausius pareiškėjų bei suinteresuotų institucijų informaciją, Komitetas
priėmė sprendimą ir įpareigojo Energetikos ministeriją iki 2009 m. birželio 1d.
pateikti Komitetui naują Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklių
redakciją. Energetikos ministerija (2009-05-27) raštu Nr. (7.1-09)-3-561
Komitetą informavo, kad yra sudaryta Energetikos sektoriaus problemų sprendimo
darbo grupė ir kadangi darbo grupės nariai išsakė daug esminių pataisų ir
pasiūlymų, todėl prašo pratęsti terminą pateikti galutinei Elektros energijos
tiekimo ir naudojimo taisyklių redakcijai iki 2009 m. rugpjūčio 31 d.
Su Klaipėdos valstybiniu jūrų uostu susijusių klausimų nagrinėjimas. Komitetas parlamentinės kontrolės tvarka
(2009-05-13) surengė išvažiuojamąjį komiteto posėdį į VĮ Klaipėdos valstybinį
jūrų uostą. Komiteto nariai nagrinėjo
šiuo metu su Klaipėdos valstybiniu jūrų uostu susijusius aktualiausius
klausimus, temomis: 1) AB Lietuvos geležinkeliai paslaugų tarifų nustatymo
tvarkos trūkumai; 2) Mokesčio uosto direkcijai už valstybės turto naudojimą
taikymo problemos; 3) Uosto plėtros ir
gyvenamųjų namų statybos prie uosto teritorijų prieštaravimai; 4) Aplinkosaugos
teisės aktai dėl uosto grunto išvežimo į jūrą uosto vystymo stabdžiai.
Komitetas (2009-06-03)
priėmė sprendimą išvažiuojamojo posėdžio metu svarstytų klausimų. Komitetas nusprendė: 1. Pasiūlyti Susisiekimo ministerijai išnagrinėti
tikslingumą sudaryti darbo grupę (nuolat veikiančią konsultacinę komisiją ar
pan.) iš Susisiekimo ministerijos, AB Lietuvos geležinkeliai, Lietuvos jūrų
krovos kompanijų asociacijos atstovų, kuri išnagrinėtų, parengtų ir pateiktų
Susisiekimo ministerijai AB Lietuvos geležinkeliai tarifų nustatymo (keitimo)
ir tvirtinimo principus (tvarką), išnagrinėjant galimybę tarifus nustatyti
kartą per metus, kartu išnagrinėjant kitus Lietuvos jūrų krovos kompanijų
asociacijos įmonėms aktualius, su pervežimais geležinkelių transportu
susijusius, klausimus;
2. Atsižvelgiant į šių metų pirmojo ketvirčio
krovos Klaipėdos valstybiname jūrų uoste rezultatus (konstatuotas ženklus
krovos apimčių sumažėjimas), taip pat siekiant Klaipėdos valstybinį jūrų uostą
išlaikyti konkurencingu, pasiūlyti Vyriausybei išnagrinėti tikslingumą parengti
ir teikti Seimui svarstyti Mokesčio už valstybės turto naudojimą patikėjimo
teise įstatymo pataisas, kuriomis būtų nustatyta minėto mokesčio lengvata
Klaipėdos valstybinį jūrų uostą valdančiai valstybės įmonei;
3. Pasiūlyti pagal
kompetenciją Vyriausybei ir Susisiekimo ministerijai parengti ir teikti priimti
reikalingus teisės aktus, kuriais būtų įteisintas uosto rezervinių teritorijų
valdymas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai. Pasiūlyti Vyriausybei
parengti ir, esant reikalui - teikti Seimui priimti reikalingus teisės aktus,
kuriais būtų įteisinta tvarka, pagal kurią nebūtų reikalinga kiekvienu atveju
rengti detalųjį planą valstybinio jūrų uosto teritorijoje vykdomiems statybos
darbams;
4. Pasiūlyti Aplinkos
ministerijai paspartinti reikalingų teisės aktų ar jų pataisų priėmimą, kuriais
būtų nustatyti reikalavimai uosto gruntui, išvežamam į jūrą, įvertinant ir
atsižvelgiant į kaimyninių valstybių, turinčių jūros uostus, patirtį bei
taikomą praktiką.
Komitetas (2009-06-23)
gavo Aplinkos ministerijos atsakymą, kuriame informuojame apie tai, kad
rengiami teisės aktų projektai dėl grunto kasimo jūrų uostų akvatorijose ir
iškasto grunto tvarkymo. Suderinus projektą ministerijai pavaldžiose
institucijose, projektas liepos mėn. bus teikiamas derinti suinteresuotiems
asmenims.
Komitetas (2009-07-01)
gavo Susisiekimo ministerijos atsakymą, kuriame išdėstytas pritarimas komiteto
pateiktiems pasiūlymams, įvardinami atlikti ir artimiausiu metu numatomi
atlikti darbai ir pavedimai.
Komitetas (2009-07-01)
gavo Finansų ministerijos atsakymą, kuriame informuojame apie tai, kad mokesčių
mažinimas ir lengvatų pakartotinis nustatymas būtų netikslingas.
Su AB Lietuvos geležinkeliaisusijusių klausimų nagrinėjimas. Komitetas
(2009-06-10) parlamentinės kontrolės tvarka
surengė išvažiuojamąjį posėdį į AB Lietuvos geležinkeliai. Komitetas nagrinėjo klausimus,
susijusius su AB Lietuvos geležinkeliai, temomis: 1. Dėl AB Lietuvos
geležinkeliai įgyvendinamų priemonių siekiant ūkio krizės laikotarpiu
užtikrinti bendrovės ekonominį stabilumą, finansinį pajėgumą, konkurencingumą
bei išvengti socialinės įtampos. 2. Dėl Lietuvos geležinkelių transporto
sektoriaus reformos krypčių. 3. Dėl Rail Baltica projekto įgyvendinimo
Lietuvoje: eiga, perspektyvos, problemos, jų sprendimo būdai.
Komitetas (2009-06-17) priėmė svarstytų klausimų
sprendimą. Komitetas nutarė: 1. Įvertinus sudėtingą AB Lietuvos geležinkeliai
finansinę būklę, kurią lėmė visuotinė ūkio krizė ir sumažintas Lietuvos
valstybės finansavimas bendrovės vykdomoms viešosioms funkcijoms, rekomenduoti
bendrovės akcijų valdytojui Susisiekimo ministerijai, skirstant bendrovės
2008 m. pelną, nenustatyti dividendų už 2008 m. mokėjimo valstybei.
Sprendžiant Lietuvos geležinkelių transporto sektoriaus
reformos klausimus: konstatuoti, kad
Lietuvos valstybei tikslinga išsaugoti integralią nacionalinę geležinkelių
kompaniją, kuri konkuruotų su kitų šalių nacionalinėmis geležinkelio
kompanijomis vietinėje ir tarptautinėse rinkose; pasiūlyti Vyriausybei priimti sprendimus, kurie užtikrintų
nediskriminacines nacionalinio Lietuvos geležinkelių vežėjo veiklos sąlygas
vietiniuose ir tarptautiniuose pervežimuose, lygias konkurencijos sąlygas tarp
skirtingų transporto rūšių.
Siekiant užtikrinti Rail Baltica projekto
įgyvendinimą, pasiūlyti Vyriausybei:
paspartinti teisės aktų, reikalingų išspręsti žemės paėmimo visuomenės
poreikiams problemas, parengimą ir priėmimą (esant poreikiui ir teikimą
Seimui); sudaryti ilgalaikį Rail Baltica projekto finansavimo planą ir
užtikrinti jo vykdymą.
Eksporto strategijos
koncepcijos pristatymas. Komiteto nariams (2009-07-15) Ūkio viceministras Arnoldas Burkovskis
pristatė Eksporto plėtros strategiją 2009-2012 m., kurios tikslas - vykdyti
efektyvią ir kryptingą prekių ir paslaugų eksporto plėtros ir skatinimo
politiką. Viceministro teigimu, numatytų priemonių įgyvendinimas skatins
aukštųjų ir vidutiniškai aukštų technologijų diegimą bei kokybiškų paslaugų
teikimą, sudarys sąlygas mažiausiomis sąnaudomis efektyviai prekiauti su
užsienio partneriais ir mažinti užsienio prekybos deficitą. Ministras Dainius
Kreivys pažymėjo, kad Lietuva turi galimybę tapti aukštą pridėtinę vertę kuriančiu Baltijos
regiono centru. Lietuvoje yra
gerai išplėtotas automobilių ir jūrų kelių tinklas, mokslo infrastruktūra, žemesni
darbo kaštai, todėl ministro nuomone, mes turime nemažas galimybes konkuruoti
su Skandinavijos šalimis ir pritraukti naujas investicijas. Ūkio viceministras
trumpai pristatė eksporto plėtros strategijos uždavinius ir akcentavo,
kad ateityje eksportas turi tapti
šalies ilgalaikiu ekonominio augimo varikliu.
Pagrindinės eksporto kryptys būtų Baltijos jūros regionas, ES rinka, taip pat
NVS šalių (Rusija, Baltarusija.
Ukraina) ir kt. šalių rinkos. Viceministras taip pat pristatė svarbiausius
eksporto prioritetus, ekonominio Lietuvos atstovavimo perspektyvas.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės metinė veiklos
ataskaita. Komitetas vykdydamas ūkio valdymo ir kontrolės institucijų
veiklos parlamentinę kontrolę (2009-04-22) apsvarstė Lietuvos Respublikos
Vyriausybės metinę veiklos ataskaitą ir jai pritarė.
4. Konferencijos, seminarai, diskusijos
Seimo
Europos informacijos biure (2009-04-22) vyko Seimo Ekonomikos komiteto ir Seimo
Europos informacijos biuro Europos Savaitės diskusija Lietuvos ekonomika kaip
įveiksime pasaulinės krizės iššūkius?, skirta Lietuvos narystės Europos Sąjungoje penkerių metų
sukakčiai paminėti. Komiteto pirmininkas Dainius Budrys įžanginiame
žodyje pabrėžė, kad aktualiausia tema šiandieną ne tik
Lietuvoje, bet ir pasaulyje yra kaip įveikti globalios finansų krizės pasekmes, stabilizuoti ekonomiką ir
atkurti jos augimą. Tarp krizės priežasčių jis įvardijo ir ūkio augimo finansavimą pigiai skolintais
pinigais; ir sparčiai augusius
uždaruosius sektorius, ir tai, kad net gamybos įmonės buvo perorientavę savo
veiklą į pelningus nekilnojamojo turto projektus, tuo pat metu atsisakydamos
investicijų į gamybos inovacijas ir pajėgumų plėtrą; taip pat ir 2008 metais
prasidėjusį natūralų ciklinį ekonomikos sulėtėjimą, kurį dar labiau sustiprino
JAV prasidėjusi pasaulinė finansų krizė. Kviesdamas diskusijai Ekonomikos
komiteto pirmininkas pabrėžė dialogo visais lygmenimis svarbą teigdamas, kad
šiuolaikiniam globaliam pasaulyje tik bendros pastangos, bendri veiksmai gali
duoti vaisų.
Užsienio reikalų
ministerijos Europos Sąjungos departamento direktorius Vidmantas Purlys
pranešime Europos ekonomikos atkūrimo
iniciatyvos pristatė jau pateiktas Europos Sąjungos ekonomikos atkūrimo iniciatyvas
ir supažindino su numatoma ES finansų sektoriaus reforma bei rengiamais teisės
aktais, taip pat su globaliais ES veiksmais bei įvardijo G20 susitikimo, vykusio Londone, rezultatus, tarp jų - susitarimus dėl TVF galių ir finansinių
išteklių padidinimo, finansinių institucijų priežiūros stiprinimo bei susitarimą vengti protekcionistinių priemonių.
Ūkio viceministras
Rimantas Žylius kalbėdamas tema Ekonomikos skatinimo planas galimybės ir realybė
supažindino su Lietuvos ekonomikos skatinimo plano įgyvendinimo priemonėmis
ir jų teikiamomis galimybėmis. Jis kalbėjo apie pastangas verslo aplinkos
gerinimui ir akcentavo būtinybę verslui
pasinaudoti visomis numatytomis ekonomikos skatinimo priemonėmis ir
instrumentais.
Lietuvos banko Ekonomikos
departamento direktorius Raimondas Kuodis kritiškai vertino Vyriausybės
daugiabučių renovavimo programos įgyvendinimo galimybes, ir nuostatą, kad 85 proc. būsto renovavimo sumos privalėtų dengti patys
gyventojai banko paskolos lėšomis. Jis pateikė pavyzdį: jeigu dviejų kambarių
standartinio buto gyventojai per pusę metų (šildymo sezono metu) už šildymą
sumoka 2250 Lt. (kas mėnesį po 375 Lt.) ir renovacijai paima 40 tūkst. Lt.
paskolą su 3 proc. palūkanomis 20-čiai metų, tai renovavus būstą galima
tikėtis, jog sąskaita už šildymą sumažės iki 1125 Lt. (6 mėnesiams), tačiau
gyventojai vis tiek kas mėnesį ir visus metus turės mokėti paskolą po 167 Lt.
plius palūkanos dar 100 Lt. Vadinasi, bendra suma per metus 4329 Lt.
Pranešėjo nuomone, pateiktas pavyzdys puikiai iliustruoja, kad siūloma schema
neatsiperka, tačiau kartu pabrėžė, kad jeigu valstybė 40 centų nuo kiekvieno
lito, skirto renovacijai, grąžintų į atgal į renovavimo schemą, tuomet visa tai
taptų patraukliu ir atsiperkančiu projektu.
Lietuvos pramonininkų konfederacijos Ekonomikos ir
finansų departamento direktorius Sigitas
Besagirskas pranešime Lietuva drąsi šalis kritiškai vertino Vyriausybės
planus 1 mlrd. Lt apkarpyti valstybės investicijų programą ir 600
mln. Lt sumažinti finansavimą Kelių fondui, teigdamas, kad šios investicijos po
kelerių mėnesių jau duos grąžą, tuo pačiu nebankrutuos įmonės ir nedidės
bedarbių skaičius. Siūlė mažinti mokesčius, argumentuodamas ES tyrimo
duomenimis, kad didėjantys mokesčiai skatina šešėlinę ekonomiką.
Lietuvos
verslo darbdavių konfederacijos generalinis direktorius Danukas Arlauskas savo
pasisakyme akcentavo sąlygų verslui gerinimo būtinybę, nes pasak jo, tyrimai
rodo, kad mokestinė našta smulkiajam verslui, lyginant su stambiuoju, yra daug
didesnė, ir tik 1 proc. jaunimo planuoja steigti įmonę ir kurti verslą.
Išklausius pranešėjų pasisakymus, vyko dalykinė diskusija.
Komitetas domėjosi,
dalyvavo ir kituose seminaruose,
konferencijose, diskusijose.
5. Susirašinėjimas
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas susirašinėjo su įvairiomis
institucijoms, organizacijomis bei piliečiais. Iš viso gauta pareiškimų,
raštų ir kitų dokumentų - 358 , parengta atsakymų ir raštų, išsiųsta kvietimų -
344 .
Į Komitetą kreipėsi įvairūs asmenys su įvairiais pasiūlymais arba dėl
pagalbos sprendžiant įvairius jiems iškilusius klausimus ir kt.. Dalį gautų
laiškų Komitetas persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms pagal
jų kompetenciją, tuo padėdamas pareiškėjams išsiaiškinti ar išspręsti jiems
rūpimus klausimus. Dalį gautų laiškų Komitetas apsvarstė ir įvertino
svarstydamas atitinkamus įstatymų projektus bei klausimus.
6. Tarptautinis bendradarbiavimas
Aktyvus bendradarbiavimas tarptautinėje arenoje
sudaro sąlygas spartesnei ekonomikos, energetikos, transporto, verslo,
investicijų, ryšių sektoriaus bei informacinės visuomenės plėtrai
Lietuvoje. Vystant tarptautinį bendradarbiavimą, Komitetas per ataskaitinį
laikotarpį suorganizavo 5 susitikimus su įvairiomis užsienio delegacijomis.
Komiteto pirmininkas D.Budrys (2009-06-02) susitiko su Irano Islamo Respublikos
ambasadoriumi Lietuvai (reziduojančiu Varšuvoje) Hadi Farajvand bei Irano Islamo Respublikos ambasados patarėju
politiniams klausimams Mohammad Reza Karami. Vizito metu aptarti Irano
santykiai su Lietuva ir kitomis ES šalimis. Skatinant bendradarbiavimą tarp
šalių politiniame, ekonominiame (ypač energetiniame lygmenyje), kaip
strateginiai bendradarbiavimo sektoriai buvo paminėti naftos, dujų gavybos ir
prekybos, aplinkosauginės technologijos, automobilių ir jų dalių gamybos, medicinos pramonės. Komiteto pirmininkas
pritarė dėl glaustesnio politinio
bendradarbiavimo skatinimo (tiek tarp Parlamentų Ekonomikos komitetų, tiek
įkuriant parlamentinių ryšių su Irano Islamo Respublika grupę). Ekonominio bendradarbiavimo srityje ypač
aktualūs yra dujų suskystinimo
terminalų projektai. Buvo aptartos potencialios Lietuvos privataus ir
valstybinio kapitalo dalyvavimo plečiant jau turimą tokių terminalų tinklą
Irane bei Irano įmonių investavimą statant tokį terminalą Lietuvoje.
Komiteto pirmininkas D.Budrys (2009-03-11)
susitiko su D.Britanijos ambasadoriumi Simon Butt. Susitikimo metu domėtasi
Lietuvos ekonomikos aktualijomis, taip pat akcentuota bendravimo ir
bendradarbiavimo tarp nacionalinių parlamentų svarba ir reikšmė, ypač šalims
sprendžiant tokius svarbius klausimus kaip energetika. Buvo aptarti finansinės pasaulinės krizės įveikimo būdai,
domėjosi D.Britanijos pasirinktų krizės įveikimo priemonių sėkmingumu, šios
didžiosios ES valstybės pozicija energetinių projektų Nabucco ir Nordstream
atžvilgiu, galimybėmis pritraukti investicijų iš D.Britanijos bei Lietuvos
emigrantų, dirbančių šioje šalyje, likimu krizės akivaizdoje.
Komiteto
pirmininkas Dainius
Budrys