Komiteto darbo planai ir ataskaitos 

EN  FR

2009 m. rudens (III) eilinės ir neeilinės (2009-09-10 - 2010-03-11) sesijų veiklos A T A S K A I T A


  LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

Gedimino pr. 53,  01109 Vilnius    Tel. (8 5) 239 6751    Faksas (8 5) 239 6389

________________________________________________________________________________

 


 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto 2009 metų rudens 

 

2009 m. rudens (III) eilinės ir neeilinės

(2009-09-10   -  2010-03-11) sesijų veiklos

 

 A T A S K A I T A

 

 

Komiteto sudėtis

 

Kęstutis Glaveckas                   komiteto pirmininkas,

Vitas Matuzas                           komiteto pirmininko pavaduotojas,

Juozas Palionis              komiteto pirmininko pavaduotojas,

Remigijus Ačas             narys,

Saulius Bucevičius                     narys,

Petras Luomanas                      narys,

Vytautas Galvonas                    narys,

Algirdas Butkevičius                 narys,

Rytas Kupčinskas                     narys,

Arūnė Stirblytė             narė,

Žilvinas Šilgalis              narys,

Pranas Žeimys                          narys.

 

 

 

1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas

1.1.

Seimo pavedimai komitetui:

             kaip pagrindiniam komitetui

             kaip papildomam  komitetui

Viso pavedimų:

 

45

39 

84

1.2.

Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą                                                                     

2

 

1.3.

Kitų komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos išvados

-

1.4.

Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui

1

2. Posėdžiai ir klausymai

2.1.

Komiteto posėdžiai:

             Išvažiuojamieji

             Bendri posėdžiai su kitais komitetais                                      

 Viso Posėdžių:

23

-                 

-

 

2.2.

Klausymai

52

3. Svarstyta parlamentinės kontrolės klausimų

 4

4.  Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas

4.1.

Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų

328

4.2.

Parengta atsakymų, išvadų ir raštų

300

5. Renginiai

5.1.

Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų

4

5.2.

Kiti renginiai

1

6. Tarptautiniai ryšiai

6.1.

Surengta vizitų

-

6.2.

Priimta delegacijų

2

 

 

Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas

           

Biudžeto ir finansų komitete buvo svarstomi šie svarbiausi įstatymai.

 

Vienas svarbiausių teisės aktų priimtų Seimo rudens sesijoje yra Lietuvos Respublikos 2010 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas, kurį Biudžeto ir finansų komitetas kuravo kartu su kitais Seimo komitetais.

 

Priimtu Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 3, 10, 12 straipsnių ir priedėlio pakeitimo ir papildymo įstatymu nustatoma, kad į savivaldybės (-ių) biudžetą (-us) įskaitomos gyventojų pajamų mokesčio įplaukos priklauso nuo Valstybės biudžeto ir  savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu patvirtintos gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais), o visos pajamos, surinktos už išduotus verslo liudijimus, įskaitomos į tos savivaldybės, kurios teritorijoje yra išduotas verslo liudijimas, biudžetą. Be to, pereinamuoju - 2010 ir 2011 metų – laikotarpiu numatytos reikiamo dydžio valstybės biudžeto bendrosios dotacijos kompensacijos, skirtos savivaldybėms 85 procentais kompensuoti 2010 ir 2011 biudžetiniais metais prognozuojamų palyginamaisiais dydžiais ir sąlygomis pajamų (be specialių tikslinių dotacijų ir pajamų iš vietinių rinkliavų) mažėjimą, palyginti su 2009 metais ir apskaičiuotomis pajamomis.

 

Siekiant užtikrinti efektyvesnį valstybės biudžeto lėšų panaudojimą patikslintos Biudžeto sandaros įstatymo  2 ir  4 straipsnių nuostatas ir nustatyta, kad  asignavimai būtų skiriami tik biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams, kuriems galimybė biudžeto lėšas gauti numatyta jų veiklos sritį reglamentuojančiuose įstatymuose arba Vyriausybės nutarimuose, priimtuose vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais, tarptautinėmis sutartimis, nustatančiais Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinės paramos, teikiamos Lietuvai, administravimo tvarką. Taip pat įstatymas papildytas nuostata, kad valstybės biudžeto asignavimų valdytojai yra ir kitų subjektų, nurodytų Seimo patvirtintame valstybės biudžete, vadovai.

 

Priimtais Pelno mokesčio  įstatymo 4, 5, 12, 13, 17, 18, 26, 31, 33, 34, 35, 38(2), 40(1), 41, 55 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo X(1) skyriumi  įstatymu, Pelno mokesčio  įstatymo 5 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymu bei Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 17 ir 38 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymu 13 procentų pelno mokesčio tarifas sumažinamas iki 7,5 procentų ir iki 15 procentų sumažinamas pelno mokesčio tarifas, kurį taikant apmokestinamas kitų vienetų apmokestinamasis pelnas, pajamos iš paskirstyto pelno, kai kurios užsienio vienetų pajamos. Be to, nustatyta, kad įmonės laidžiamiems atskaitymams gali būti priskiriamos tam tikros išmokos, kurios yra gyventojų pajamų mokesčio objektas, ir mokamos darbuotojams, taip pat pakeista ilgalaikio turto klasifikavimo bei nusidėvėjimo, dividendų apmokestinimo pelno mokesčiu tvarka ir pakeistas dvigubo pajamų apmokestinimo panaikinimo mechanizmas.

           

            Priimtais Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 3, 5, 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 7(1) straipsniu įstatymu ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 27 straipsnio pakeitimo įstatymu nustatyta, kad atskaitinę turo deklaraciją turi pateikti 18 metų sulaukę nuolatiniai Lietuvos gyventojai, taip pat to paties amžiaus ir vyresni asmenys, Įstatymo “Dėl užsieniečių teisinės padėties” nustatyta tvarka įgiję teisę nuolat gyventi Lietuvoje. Gyventojui turto nedeklaravus, šiuo turtu negali būti pagrindžiami kito turo įsigijimo šaltiniai. Be to apribota galimybę pateikti ir tikslinti turto deklaraciją, jeigu dėl gyventojo pradėtas mokestinis patikrinimas ar kitas teisės pažeidimo tyrimas. 

 

            Priimto Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 2, 3, 9, 12(1), 13, 14, 15, 25, 28, 31, 40, 46, 53, 58, 68, 71, 71(1), 74, 75, 78, 79, 84, 88(1), 88(2), 91, 95, 116, 117, 118, 119, 121 straipsnių, 2 priedo pakeitimo ir papildymo, XIII skyriaus pavadinimo pakeitimo, 13(1), 91(1) ir 127 straipsnių pripažinimo netekusiais galios ir Įstatymo papildymo 119(1) straipsniu įstatymo paskirtis – perkelti ir įgyvendinti Tarybos direktyvų nuostatas,kurios reglamentuoja paslaugų teikimo vietą, pridėtinės vertės mokesčio grąžinimą apmokestinamiems asmenims, kurie nėra įsisteigę pridėtinės vertės mokesčio  grąžinančioje valstybėje narėje, o yra įsisteigę kitoje valstybėje narėje; taip pat reglamentuoja pridėtinės vertės mokesčio bendrą sistemą, siekiant kovoti su mokestiniu sukčiavimu,susijusiu su sandoriais Bendrijos viduje ir kt.

             

Priimto Mokėjimų įstatymo pakeitimo įstatymu ir šį projektą lydinčių teisės aktų paskirtis - perkelti ir įgyvendinti 2007 m. lapkričio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2007/64/EB dėl mokėjimo paslaugų vidaus rinkoje, iš dalies keičiančios direktyvas 97/7/EB, 2002/65/EB, 2005/60/EB ir 2006/48/EB ir panaikinančios direktyvą 97/5/EB (įgyvendinimo terminas – 2009-11-01), nuostatas, tobulinti mokėjimų vykdymo tvarką ir nustatyti bendrus reikalavimus visiems mokėjimo paslaugų teikėjams.

 

 

           

Teisės aktų projektai, kurie planuojami priimti 2010 m. Seimo (IV) pavasario sesijoje

 

Svarbiausi prioritetai finansų, mokesčių ir  jų administravimo srityse bus skiriami biudžeto rengimo ir vykdymo sistemos bei ir strateginio planavimo reformoms. Numatoma pertvarkyti strateginio planavimo ir biudžeto formavimo sistemą ir principus, siekiant didesnio išlaidų efektyvumo ir racionalumo, siejant tai su konkrečiais rezultatais.

Biudžeto ir finansų komitetas kartu su Europos reikalų komitetu  Seimo IV (pavasario) sesijos metu numato surengti Seimo plenariniame posėdyje diskusiją Valstybės biudžeto rengimo ir vykdymo sistemos reformos tema. Reformų nuostatas numatoma įtvirtinti Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo pakeitimo įstatymo projekte ir kituose su šiuo projektu susijusiuose įstatymų projektuose.

Prioritetinių teisės aktų projektų grupei taip pat priklauso mokesčių įstatymų projektai bei su jais susijusių kitų įstatymų projektai, kuriais siekiama gerinti mokesčių administravimą, mažinti šešėlinės ekonomikos mastą ir skatinti sąžiningai mokėti mokesčius.

Vieną iš tokių teisės aktų projektų – Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 25, 26, 135, 164 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 37( 1 ) straipsniu įstatymo projektą – numatoma pateikti ir svarstyti Seime jau šį pavasarį. Projekte numatyta įtvirtinti mokesčių administratoriaus išankstinio įsipareigojimo dėl mokesčių teisės aktų nuostatų taikymo (ang binding ruling) institutą, nustatyti, kad centrinis mokesčių administratorius privalo suderinti su Finansų ministerija mokestinio tyrimo atlikimo tvarką, supaprastinti dokumentų įteikimo mokesčių mokėtojams tvarką.

Prioritetiniams taip pat priskirtinas Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas XIP-1570ES. Šio projekto tikslas – akcizais apmokestinamų prekių, kurioms taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas, gabenimo stebėsenos supaprastinimas. Šiuo metu naudojamą popierinį prekių gabenimo dokumentą numatoma pakeisti į elektroninį dokumentą, kuris būtų sudaromas kompiuterinėje sistemoje. Tokia sistema veiktų vienodai visoje Europos Sąjungoje, taip būtų prisidėta prie administracinės naštos sumažinimo ūkio subjektams ir palengvintų kontrolę mokesčių administratoriams.

 

Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr.XIP-1570 pagrindinis tikslas - akcizais apmokestinamų prekių, kurioms taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas, gabenimo stebėsenos supaprastinimas perkeliant Europos Tarybos direktyvos 2008/118/EB nuostatas. Šiuo metu taikomą akcizais apmokestinamos prekių, kurioms taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas, gabenimą su popieriniu akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentu, projektu siūloma pakeisti į elektroninį dokumentą, kuris būtų formuojamas kompiuterinėje sistemoje. Tokia sistema veiktų visoje Europos Sąjungoje vienodai ir taip būtų prisidėta prie administracinės naštos mažinimo ūkio subjektams, be to, palengvintų kontrolę mokesčių administratoriams.

            Taip pat projektu numatoma patikslinti Akcizų įstatymo nuostatas, reglamentuojančias elektros energijos apmokestinimą akcizais, reglamentuoti gamtinių dujų, kurios naudojamos kaip variklių degalai, apmokestinimą, atlikti įvairius techninio pobūdžio pakeitimus.

 

Lietuvos Respublikos  kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 1, 2, 6, 7, 10, 15, 16, 25, 28, 34, 65, 71, 74, 75, 79, 84, 85, 93, 94, 95, 96, 109, 110, straipsnių pakeitimo ir VIII skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymo projektu Nr.XIP-1019  ir šį projektą lydinčiais teisės aktų projektais  siekiama  nustatyti  vieningą teisinės atsakomybės už finansinių priemonių rinką reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus reguliavimą.

 

Lietuvos Respublikos  biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu  siekiama užtikrinti racionalų ir efektyvų biudžeto lėšų panaudojimą, nustatant pareigą asignavimų valdytojams viešai skelbti paskirtų asignavimų faktinį panaudojimą.

                  

Seimo IV (pavasario) sesijoje taip pat numatoma svarstyti Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 2, 3, 10, 32, 47, 55, 62, 64, 68, 72, 73, 85, 86, 87, 95, 96 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 961  straipsniu įstatymo ir su juo susijusių Lietuvos Respublikos  kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 1, 2, 6, 7, 10, 15, 16, 25, 28, 34, 65, 71, 74, 75, 79, 84, 85, 93, 94, 95, 96, 109, 110, straipsnių pakeitimo ir VIII skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymo (XIP-1019), Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo 11, 16, 17, 43, 58, 59 straipsnių pakeitimo įstatymo (XIP-1020), Lietuvos Respublikos vertybinių popierių rinkos įstatymo 2, 3, 4, 5, 15, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 27, 29, 31, 32, 34, 35, 37, 38, 39, 42, 45, 46, 47, 48 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo (XIP-1022), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 173-16 straipsnio pakeitimo įstatymo (XIP-1018) projektus.

Šių projektų  tikslas - vieningo ir harmonizuoto teisinės atsakomybės už finansinių priemonių rinką reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus reguliavimo nustatymas. Įgyvendinant šiuos tikslus, įstatymo projektuose siūloma nustatyti detalesnį, nei šiuo metu galiojantis, teisinės atsakomybės reguliavimą: diferencijuojant už įstatymų pažeidimus galimų taikyti piniginių baudų dydžius, priklausomai nuo pažeidimo pobūdžio ir kitų svarbių aplinkybių; nustatant papildomus kriterijus, kuriais remiantis pažeidimus padariusiems asmenims būtų taikoma tam tikro dydžio sankcija; papildant už įstatymų pažeidimus galimų taikyti poveikio priemonių sąrašą; įtvirtinant galimybę atleisti pažeidimus padariusius subjektus nuo atsakomybės. Įstatymų projektuose taip pat siūloma tobulinti bei tikslinti su finansinių priemonių rinkos priežiūra ir teisinės atsakomybės taikymu susijusias Vertybinių popierių komisijos teises ir pareigas.

 

 

Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui 

 

 

            Biudžeto ir finansų komitetas 2009 m. gruodžio 02 d. nutarimu (protokolo Nr. 109-P-69)  patvirtino darbo grupę Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo pakeitimo įstatymo projektui patikslinti. Įstatymo projektą ir jį lydinčius įstatymo projektus pavesta parengti iki 2010 liepos 1 d.

            Darbo grupė dirba labai intensyviai, į posėdžius renkasi 2 kartus per savaitę. Jau parengė Lažybų ir totalizatoriaus įstatymo projekto pirminį variantą ir pateikė suinteresuotoms institucijoms derinti.

 

Tarptautiniai ryšiai

 

2010 m. vasario 3 d. Seimo valdybos 2009 m. gruodžio 16 d. sprendimu Nr. SV-S-523 Biudžeto  ir finansų komiteto pirmininko pavaduotojas Vitas Matuzas, kartu su Biudžeto ir  finansų komiteto biuro padėjėja Jolanta Dzikaite, dalyvavo Europos Parlamento Vidaus rinkos ir vartotojų apsaugos komiteto klausymuose Briuselyje (Belgija) kovos su pavėluotais mokėjimais tema. Komandiruotės metu įvyko susitikimai su Europos Parlamento Vidaus rinkos ir vartotojų apsaugos komiteto organizuotų klausymų kovos su pavėluotais mokėjimais tema dalyviais, taip pat su nuolatine COSAC Sekretoriato nare Loreta Raulinaityte.

Seimo nariai A.Stirblytė ir R.Ačas lankėsi Strasbūre (Prancūzija) 2009 m. rugsėjo 26 – spalio 3 dienomis bei dalyvavo Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos plenarinėje sesijoje.

Seimo narys Rytas Kupčinskas vyko į Rygą (Latvija) 2009 m. spalio 1 – 2 dienomis dalyvauti Baltijos Asamblėjos Biudžeto ir audito komiteto, kurio pirmininku jis yra, posėdyje.

 

 

Parlamentinės kontrolės klausimai

 

Šios sesijos metu Seimo Biudžeto ir finansų komitete buvo priimti atitinkami sprendimai šiais parlamentinės kontrolės klausimais:

 

1. Audito komitetui - dėl siūlymų Valstybės kontrolės valstybinio audito 2010 m. programai, siūlant Valstybės audito 2010 m. projektą įtraukti į Finansinio sektoriaus priežiūros institucijų veiklos ir funkcijų auditą, siekiant įvertinti šių institucijų sujungimo bei išlaikymo iš rinkos dalyvių galimybes (2009 10 07, protokolo Nr.109-P-54).

 

2. Dėl nuomonės pateikimo “Dėl padėties azartinių lošimų ir loterijų versle ir dėl rengiamų azartinius lošimus reglamentuojančių teisės aktų” (2009 12 09, protokolo Nr.109-P-71).

 

3. Priimtas sprendimas Dėl  patikslinto azartinių lošimų  įstatymo  pakeitimo įstatymo projekto  parengimo  (2010 01 20, protokolo Nr.109-P-2).

           

4. Biudžeto įvykdymo apyskaitos klausimai

Apsvarsčius Vyriausybės pateiktą 2008 metų valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitą ir Valstybės kontrolės išvadas pasiūlyta Lietuvos Respublikos Vyriausybei priimti sprendimus pagal Valstybės kontrolės  išvadoje „Dėl Lietuvos Respublikos 2008 metų valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitos“ ir  išvadoje „Dėl Lietuvos Respublikos 2008 m. valstybės skolos, suteiktų paskolų iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų ir suteiktų valstybės garantijų ataskaitų“ pateiktus siūlymus ir iki 2010 m. rugpjūčio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Seimui informaciją apie siūlymų įgyvendinimą.

 

Europos sąjungos (ES) reikalų svarstymas ir sprendimas

 

 

1. 2009 m. rugsėjo 23 d. Komitetas apsvarstė ES-09-33 pasiūlymą Europos Parlamento ir Tarybos direktyva dėl kovos su pavėluotais mokėjimais, atliekamais pagal komercinius sandorius (nauja redakcija) ir pritarė Lietuvos Respublikos Vyriausybės pozicijai.

  

2. 2009 m. spalio 07 d. buvo pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės pozicijai ES KOM (2009) 252 EK komunikato Europos Parlamentui ir tarybai "Europos finansų priežiūra".

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto

pirmininkas                                                                                           Kęstutis Glaveckas

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ