Biudžeto
ir finansų komiteto 2009 metų rudens
2009
m. rudens (III) eilinės ir neeilinės
(2009-09-10 -
2010-03-11) sesijų veiklos
A T A S K A I T A
Komiteto sudėtis
Kęstutis
Glaveckas komiteto
pirmininkas,
Vitas Matuzas komiteto pirmininko pavaduotojas,
Juozas Palionis komiteto pirmininko pavaduotojas,
Remigijus Ačas narys,
Saulius Bucevičius narys,
Petras Luomanas narys,
Vytautas Galvonas narys,
Algirdas Butkevičius narys,
Rytas Kupčinskas narys,
Arūnė Stirblytė narė,
Žilvinas Šilgalis narys,
Pranas Žeimys narys.
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų
projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui:
kaip pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
Viso pavedimų:
|
45
39
84
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių
pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros
ir darbo programą
|
2
|
1.3.
|
Kitų komitetų prašymu ir komiteto
iniciatyva pateiktos išvados
|
-
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo
grupės teisės aktų projektų rengimui
|
1
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai:
Išvažiuojamieji
Bendri posėdžiai su kitais
komitetais
Viso
Posėdžių:
|
23
-
-
|
2.2.
|
Klausymai
|
52
|
3. Svarstyta parlamentinės kontrolės
klausimų
|
4
|
4. Pareiškimų ir raštų
nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų ir kitų
dokumentų
|
328
|
4.2.
|
Parengta atsakymų, išvadų ir raštų
|
300
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų, seminarų,
diskusijų
|
4
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
1
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
-
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
2
|
Įstatymų
ir kitų teisės aktų projektų svarstymas
Biudžeto ir
finansų komitete buvo svarstomi šie svarbiausi įstatymai.
Vienas
svarbiausių teisės aktų priimtų Seimo rudens sesijoje yra Lietuvos
Respublikos 2010 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių
rodiklių patvirtinimo įstatymas, kurį Biudžeto ir finansų komitetas
kuravo kartu su kitais Seimo komitetais.
Priimtu
Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 3, 10, 12
straipsnių ir priedėlio pakeitimo ir papildymo įstatymu nustatoma, kad į
savivaldybės (-ių) biudžetą (-us) įskaitomos gyventojų pajamų mokesčio įplaukos
priklauso nuo Valstybės biudžeto ir
savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu
patvirtintos gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais), o visos pajamos,
surinktos už išduotus verslo liudijimus, įskaitomos į tos savivaldybės, kurios
teritorijoje yra išduotas verslo liudijimas, biudžetą. Be to, pereinamuoju -
2010 ir 2011 metų – laikotarpiu numatytos reikiamo dydžio valstybės biudžeto
bendrosios dotacijos kompensacijos, skirtos savivaldybėms 85 procentais
kompensuoti 2010 ir 2011 biudžetiniais metais prognozuojamų palyginamaisiais
dydžiais ir sąlygomis pajamų (be specialių tikslinių dotacijų ir pajamų iš
vietinių rinkliavų) mažėjimą, palyginti su 2009 metais ir apskaičiuotomis
pajamomis.
Siekiant
užtikrinti efektyvesnį valstybės biudžeto lėšų panaudojimą patikslintos Biudžeto
sandaros įstatymo 2 ir 4 straipsnių nuostatas ir nustatyta,
kad asignavimai būtų skiriami tik
biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams, kuriems galimybė biudžeto lėšas
gauti numatyta jų veiklos sritį reglamentuojančiuose įstatymuose arba
Vyriausybės nutarimuose, priimtuose vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos
Sąjungos teisės aktais, tarptautinėmis sutartimis, nustatančiais Europos
Sąjungos ar atskirų valstybių finansinės paramos, teikiamos Lietuvai,
administravimo tvarką. Taip pat įstatymas papildytas nuostata, kad valstybės
biudžeto asignavimų valdytojai yra ir kitų subjektų, nurodytų Seimo
patvirtintame valstybės biudžete, vadovai.
Priimtais
Pelno mokesčio įstatymo 4, 5, 12,
13, 17, 18, 26, 31, 33, 34, 35, 38(2), 40(1), 41, 55 straipsnių pakeitimo ir
papildymo ir Įstatymo papildymo X(1) skyriumi
įstatymu, Pelno mokesčio įstatymo
5 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymu bei Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 17 ir 38 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymu
13 procentų pelno mokesčio tarifas sumažinamas iki 7,5 procentų ir iki 15
procentų sumažinamas pelno mokesčio tarifas, kurį taikant apmokestinamas kitų
vienetų apmokestinamasis pelnas, pajamos iš paskirstyto pelno, kai kurios
užsienio vienetų pajamos. Be to, nustatyta, kad įmonės laidžiamiems
atskaitymams gali būti priskiriamos tam tikros išmokos, kurios yra gyventojų
pajamų mokesčio objektas, ir mokamos darbuotojams, taip pat pakeista ilgalaikio
turto klasifikavimo bei nusidėvėjimo, dividendų apmokestinimo pelno mokesčiu
tvarka ir pakeistas dvigubo pajamų apmokestinimo panaikinimo mechanizmas.
Priimtais Gyventojų turto
deklaravimo įstatymo 2, 3, 5, 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo
papildymo 7(1) straipsniu įstatymu ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo
27 straipsnio pakeitimo įstatymu nustatyta, kad atskaitinę turo deklaraciją
turi pateikti 18 metų sulaukę nuolatiniai Lietuvos gyventojai, taip pat to
paties amžiaus ir vyresni asmenys, Įstatymo “Dėl užsieniečių teisinės padėties”
nustatyta tvarka įgiję teisę nuolat gyventi Lietuvoje. Gyventojui turto
nedeklaravus, šiuo turtu negali būti pagrindžiami kito turo įsigijimo
šaltiniai. Be to apribota galimybę pateikti ir tikslinti turto deklaraciją,
jeigu dėl gyventojo pradėtas mokestinis patikrinimas ar kitas teisės pažeidimo
tyrimas.
Priimto Pridėtinės vertės mokesčio
įstatymo 2, 3, 9, 12(1), 13, 14, 15, 25, 28, 31, 40, 46, 53, 58, 68, 71, 71(1),
74, 75, 78, 79, 84, 88(1), 88(2), 91, 95, 116, 117, 118, 119, 121 straipsnių, 2
priedo pakeitimo ir papildymo, XIII skyriaus pavadinimo pakeitimo, 13(1), 91(1)
ir 127 straipsnių pripažinimo netekusiais galios ir Įstatymo papildymo 119(1)
straipsniu įstatymo paskirtis – perkelti ir įgyvendinti Tarybos direktyvų
nuostatas,kurios reglamentuoja paslaugų teikimo vietą, pridėtinės vertės
mokesčio grąžinimą apmokestinamiems asmenims, kurie nėra įsisteigę pridėtinės
vertės mokesčio grąžinančioje
valstybėje narėje, o yra įsisteigę kitoje valstybėje narėje; taip pat
reglamentuoja pridėtinės vertės mokesčio bendrą sistemą, siekiant kovoti su
mokestiniu sukčiavimu,susijusiu su sandoriais Bendrijos viduje ir kt.
Priimto
Mokėjimų įstatymo pakeitimo įstatymu ir šį projektą lydinčių teisės aktų
paskirtis - perkelti ir įgyvendinti 2007 m. lapkričio 13 d. Europos Parlamento
ir Tarybos direktyvos 2007/64/EB dėl mokėjimo paslaugų vidaus rinkoje, iš
dalies keičiančios direktyvas 97/7/EB, 2002/65/EB, 2005/60/EB ir 2006/48/EB ir
panaikinančios direktyvą 97/5/EB (įgyvendinimo terminas – 2009-11-01), nuostatas,
tobulinti mokėjimų vykdymo tvarką ir nustatyti bendrus reikalavimus visiems
mokėjimo paslaugų teikėjams.
Teisės aktų projektai,
kurie planuojami priimti 2010 m. Seimo (IV) pavasario sesijoje
Svarbiausi prioritetai finansų, mokesčių ir jų administravimo srityse bus skiriami
biudžeto rengimo ir vykdymo sistemos bei ir strateginio planavimo reformoms.
Numatoma pertvarkyti strateginio planavimo ir biudžeto formavimo sistemą ir
principus, siekiant didesnio išlaidų efektyvumo ir racionalumo, siejant tai su
konkrečiais rezultatais.
Biudžeto ir finansų komitetas kartu su Europos
reikalų komitetu Seimo IV (pavasario)
sesijos metu numato surengti Seimo plenariniame posėdyje diskusiją Valstybės
biudžeto rengimo ir vykdymo sistemos reformos tema. Reformų nuostatas numatoma
įtvirtinti Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo pakeitimo įstatymo
projekte ir kituose su šiuo projektu susijusiuose įstatymų projektuose.
Prioritetinių teisės aktų projektų grupei taip pat
priklauso mokesčių įstatymų projektai bei su jais susijusių kitų įstatymų
projektai, kuriais siekiama gerinti mokesčių administravimą, mažinti šešėlinės
ekonomikos mastą ir skatinti sąžiningai mokėti mokesčius.
Vieną iš tokių teisės aktų projektų – Lietuvos
Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 25, 26, 135, 164 straipsnių
pakeitimo ir Įstatymo papildymo 37( 1 ) straipsniu įstatymo projektą – numatoma
pateikti ir svarstyti Seime jau šį pavasarį. Projekte numatyta įtvirtinti
mokesčių administratoriaus išankstinio įsipareigojimo dėl mokesčių teisės aktų
nuostatų taikymo (ang binding ruling) institutą, nustatyti, kad
centrinis mokesčių administratorius privalo suderinti su Finansų ministerija
mokestinio tyrimo atlikimo tvarką, supaprastinti dokumentų įteikimo mokesčių
mokėtojams tvarką.
Prioritetiniams taip pat priskirtinas Lietuvos
Respublikos akcizų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas XIP-1570ES. Šio
projekto tikslas – akcizais apmokestinamų prekių, kurioms taikomas akcizų
mokėjimo laikino atidėjimo režimas, gabenimo stebėsenos supaprastinimas. Šiuo
metu naudojamą popierinį prekių gabenimo dokumentą numatoma pakeisti į
elektroninį dokumentą, kuris būtų sudaromas kompiuterinėje sistemoje. Tokia
sistema veiktų vienodai visoje Europos Sąjungoje, taip būtų prisidėta prie
administracinės naštos sumažinimo ūkio subjektams ir palengvintų kontrolę
mokesčių administratoriams.
Lietuvos
Respublikos akcizų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto
Nr.XIP-1570 pagrindinis tikslas - akcizais apmokestinamų prekių, kurioms
taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas, gabenimo stebėsenos
supaprastinimas perkeliant Europos Tarybos direktyvos 2008/118/EB nuostatas.
Šiuo metu taikomą akcizais apmokestinamos prekių, kurioms taikomas akcizų
mokėjimo laikino atidėjimo režimas, gabenimą su popieriniu akcizais apmokestinamų
prekių gabenimo dokumentu, projektu siūloma pakeisti į elektroninį dokumentą,
kuris būtų formuojamas kompiuterinėje sistemoje. Tokia sistema veiktų visoje
Europos Sąjungoje vienodai ir taip būtų prisidėta prie administracinės naštos
mažinimo ūkio subjektams, be to, palengvintų kontrolę mokesčių
administratoriams.
Taip pat projektu numatoma
patikslinti Akcizų įstatymo nuostatas, reglamentuojančias elektros energijos
apmokestinimą akcizais, reglamentuoti gamtinių dujų, kurios naudojamos kaip
variklių degalai, apmokestinimą, atlikti įvairius techninio pobūdžio
pakeitimus.
Lietuvos
Respublikos kolektyvinio investavimo
subjektų įstatymo 1, 2, 6, 7, 10, 15, 16, 25, 28,
34, 65, 71, 74, 75, 79, 84, 85, 93, 94, 95, 96, 109, 110, straipsnių pakeitimo
ir VIII skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymo projektu Nr.XIP-1019 ir šį projektą lydinčiais teisės aktų
projektais siekiama nustatyti
vieningą teisinės atsakomybės už finansinių priemonių rinką
reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus reguliavimą.
Lietuvos
Respublikos biudžeto sandaros įstatymo
5 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu siekiama užtikrinti
racionalų ir efektyvų biudžeto lėšų panaudojimą, nustatant pareigą asignavimų
valdytojams viešai skelbti paskirtų asignavimų faktinį panaudojimą.
Seimo
IV (pavasario) sesijoje taip pat numatoma svarstyti Lietuvos Respublikos
finansinių priemonių rinkų įstatymo 2, 3, 10, 32, 47, 55, 62, 64, 68, 72, 73,
85, 86, 87, 95, 96 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 961
straipsniu įstatymo ir su juo
susijusių Lietuvos Respublikos
kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 1, 2, 6, 7, 10, 15, 16, 25,
28, 34, 65, 71, 74, 75, 79, 84, 85, 93, 94, 95, 96, 109, 110, straipsnių
pakeitimo ir VIII skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymo (XIP-1019), Lietuvos
Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo 11, 16, 17, 43, 58,
59 straipsnių pakeitimo įstatymo (XIP-1020), Lietuvos Respublikos vertybinių
popierių rinkos įstatymo 2, 3, 4, 5, 15, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 27, 29, 31,
32, 34, 35, 37, 38, 39, 42, 45, 46, 47, 48 straipsnių pakeitimo ir papildymo
įstatymo (XIP-1022), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų
kodekso 173-16 straipsnio pakeitimo įstatymo (XIP-1018) projektus.
Šių
projektų tikslas - vieningo ir
harmonizuoto teisinės atsakomybės už finansinių priemonių rinką
reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus reguliavimo nustatymas. Įgyvendinant
šiuos tikslus, įstatymo projektuose siūloma nustatyti detalesnį, nei šiuo metu
galiojantis, teisinės atsakomybės reguliavimą: diferencijuojant už įstatymų
pažeidimus galimų taikyti piniginių baudų dydžius, priklausomai nuo pažeidimo
pobūdžio ir kitų svarbių aplinkybių; nustatant papildomus kriterijus, kuriais
remiantis pažeidimus padariusiems asmenims būtų taikoma tam tikro dydžio
sankcija; papildant už įstatymų pažeidimus galimų taikyti poveikio priemonių
sąrašą; įtvirtinant galimybę atleisti pažeidimus padariusius subjektus nuo
atsakomybės. Įstatymų projektuose taip pat siūloma tobulinti bei tikslinti su
finansinių priemonių rinkos priežiūra ir teisinės atsakomybės taikymu
susijusias Vertybinių popierių komisijos teises ir pareigas.
Komiteto iniciatyva
sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui
Biudžeto
ir finansų komitetas 2009 m. gruodžio 02 d. nutarimu (protokolo Nr.
109-P-69) patvirtino darbo grupę
Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo pakeitimo įstatymo projektui
patikslinti. Įstatymo projektą ir jį lydinčius įstatymo projektus pavesta
parengti iki 2010 liepos 1 d.
Darbo grupė dirba labai intensyviai,
į posėdžius renkasi 2 kartus per savaitę. Jau parengė Lažybų ir totalizatoriaus
įstatymo projekto pirminį variantą ir pateikė suinteresuotoms institucijoms
derinti.
Tarptautiniai ryšiai
2010 m. vasario 3 d. Seimo valdybos 2009 m. gruodžio
16 d. sprendimu
Nr. SV-S-523 Biudžeto ir finansų komiteto
pirmininko pavaduotojas Vitas Matuzas, kartu su Biudžeto ir finansų komiteto biuro padėjėja Jolanta
Dzikaite, dalyvavo Europos
Parlamento Vidaus rinkos ir vartotojų apsaugos komiteto klausymuose Briuselyje
(Belgija) kovos su pavėluotais mokėjimais tema. Komandiruotės metu įvyko
susitikimai su Europos Parlamento Vidaus rinkos ir vartotojų
apsaugos komiteto organizuotų klausymų kovos su pavėluotais mokėjimais tema
dalyviais, taip pat su nuolatine COSAC Sekretoriato nare Loreta Raulinaityte.
Seimo nariai A.Stirblytė ir R.Ačas lankėsi Strasbūre (Prancūzija) 2009
m. rugsėjo 26 – spalio 3 dienomis bei dalyvavo Europos Tarybos Parlamentinės
Asamblėjos plenarinėje sesijoje.
Seimo
narys Rytas Kupčinskas vyko į Rygą (Latvija) 2009 m. spalio 1 – 2 dienomis
dalyvauti Baltijos Asamblėjos Biudžeto ir audito komiteto, kurio pirmininku jis
yra, posėdyje.
Parlamentinės
kontrolės klausimai
Šios
sesijos metu Seimo Biudžeto ir finansų komitete buvo priimti atitinkami
sprendimai šiais parlamentinės kontrolės klausimais:
1.
Audito komitetui - dėl siūlymų Valstybės kontrolės valstybinio audito 2010 m.
programai, siūlant Valstybės audito 2010 m. projektą įtraukti į Finansinio
sektoriaus priežiūros institucijų veiklos ir funkcijų auditą, siekiant įvertinti
šių institucijų sujungimo bei išlaikymo iš rinkos dalyvių galimybes (2009 10
07, protokolo Nr.109-P-54).
2.
Dėl nuomonės pateikimo “Dėl padėties azartinių lošimų ir loterijų versle ir dėl
rengiamų azartinius lošimus reglamentuojančių teisės aktų” (2009 12 09,
protokolo Nr.109-P-71).
3.
Priimtas sprendimas Dėl patikslinto
azartinių lošimų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto parengimo
(2010 01 20, protokolo Nr.109-P-2).
4.
Biudžeto įvykdymo apyskaitos klausimai
Apsvarsčius Vyriausybės pateiktą 2008 metų valstybės
biudžeto įvykdymo apyskaitą ir Valstybės kontrolės išvadas pasiūlyta Lietuvos
Respublikos Vyriausybei priimti sprendimus pagal Valstybės kontrolės išvadoje „Dėl Lietuvos Respublikos 2008 metų
valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitos“ ir
išvadoje „Dėl Lietuvos Respublikos 2008 m. valstybės skolos, suteiktų
paskolų iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų ir suteiktų valstybės garantijų
ataskaitų“ pateiktus siūlymus ir iki 2010 m. rugpjūčio 1 d. pateikti Lietuvos
Respublikos Seimui informaciją apie siūlymų įgyvendinimą.
Europos sąjungos (ES) reikalų svarstymas ir sprendimas
1.
2009 m. rugsėjo 23 d. Komitetas apsvarstė ES-09-33
pasiūlymą Europos Parlamento ir Tarybos direktyva dėl kovos su pavėluotais mokėjimais,
atliekamais pagal komercinius sandorius (nauja redakcija) ir pritarė
Lietuvos Respublikos Vyriausybės pozicijai.
2. 2009 m. spalio 07 d. buvo pritarta Lietuvos Respublikos
Vyriausybės pozicijai ES KOM (2009) 252 EK komunikato Europos Parlamentui ir
tarybai "Europos finansų priežiūra".
Biudžeto ir
finansų komiteto
pirmininkas Kęstutis
Glaveckas