
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR
FINANSŲ KOMITETAS
POSĖDŽIO PROTOKOLAS
2011-12-15 Nr.109-P-57
Vilnius
Posėdis
įvyko (2011-12-15, 12 val. 00 min.).
Posėdžio
pirmininkas Vitas Matuzas.
Posėdžio
protokolą rašė Danguolė Zabulėnienė.
Komiteto posėdyje dalyvavo. Biudžeto ir finansų komiteto
nariai: Vitas Matuzas, Erikas Tamašauskas (pavaduojantis Kęstutį Glavecką),
Rytas Kupčinskas, Vytautas Galvonas, Algirdas Butkevičius, Petras Luomanas, Algimantas
Salamakinas, Jurgis Razma, Žilvinas Šilgalis. Biudžeto ir finansų komiteto
biuras: vedėjas Gediminas Morkūnas, patarėjai Janina Baltrušaitienė, Alina
Brazdilienė, Jolanta Dzikaitė, Dalia Mudėnienė, Aleksandras Mikalauskas,
padėjėja Danguolė Zabulėnienė. (1 priedas pridedamas prie protokolo). Kvorumas buvo.
Kviestinių asmenų sąrašas (2
priedas pridedamas prie protokolo).
DARBOTVARKĖ:
1. Pasiūlymų Žemės mokesčio įstatymo pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTUI
(nauja redakcija) XIP-3862(2) svarstymas:
1.1. Įstatymo
projekto 6 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:
6
straipsnis. Mokesčio tarifas
1.
Mokesčio tarifas- 0,01 procento iki 4 2 procentų žemės mokestinės vertės,
jeigu šiame straipsnyje nenustatyta kitaip.
1.2. Pakeisti įstatymo
projekto 6 straipsnio 1 dalį ir išdėstyti taip:
1. Mokesčio tarifas
nuo 0,01 procento iki 1,5 4 procentų žemės mokestinės vertės, jeigu šiame
straipsnyje nenustatyta kitaip.
1.3. 2. Mokesčio
už žemės ūkio paskirties žemę, išskyrus apleistas žemės ūkio naudmenas ir mėgėjų
sodo bei sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemę, suma 20132017 metų
mokestiniais laikotarpiais visais atvejais neviršija vieno lito už vieną arą.
1. SVARSTYTA. Pasiūlymų Žemės mokesčio įstatymo
pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTUI (nauja redakcija) XIP-3862(2) svarstymas.
Pranešėjas
Vitas Matuzas.
Kalbėjo: Bronius Pauža,
NUTARTA.
1.1. Lietuvos Respublikos Seimo nariai Bronius Pauža, Jonas
Juozapaitis, Edvardas Žakaris, Edmundas Jonyla ir Albinas Mitrulevičius pateikė
pasiūlymus.
Nustatytas maksimalus 4 procentų žemės mokesčio tarifas,
atsižvelgiant į šiuo metu esamą ekonominę situaciją bei į kaimo gyventojų
pajamas, yra per didelis. Siūloma mažinti žemės mokesčio tarifą ir
Argumentai:
Perėjus prie žemės mokesčio skaičiavimo nuo indeksuotos nominalios
žemės vertės prie žemės vidutinės rinkos vertės ne visose savivaldybėse esančios
žemės vertės padidės.
Tai reiškia, kad galimas platus tarifų intervalas (tarifų ,,žirklės)
nuo 0,01 iki 4 proc. yra pasirinktas neatsitiktinai, o atlikus skaičiavimus,
kuriais buvo siekiama apskaičiuoti, kad savivaldybių tarybos, perėjus prie žemės
mokesčio skaičiavimo nuo nominalios prie vidutinės žemės rinkos vertės, galėtų
užtikrinti tokias pat savivaldybių pajamas iš žemės mokesčio, kaip taikant iki
tol taikyta 1,5 proc. mokesčio tarifą nuo nominalios žemės vertės. (Pavyzdžiui,
siekiant išlaikyti nepakitusią mokesčio naštą, šiuo metu galiojantį 1,5 proc.
tarifą reikėtų, tarkime Vilniaus r. savivaldybėje, sumažinti apie 11 kartų, o
Kalvarijos sav. tarifas turėtų būti padidintas apie 4 kartus).
Be to, tokia priemonė, t. y. savivaldybių tarybų teisė nustatyti
mokesčio tarifus plačiose ribose (nuo 0,1 iki 4 proc.), buvo efektyvi pradėjus
valstybinės žemės nuomos mokestį skaičiuoti nuo rinkos vertės (duomenys rodo,
kad savivaldybės pasinaudojo savo teise nustatyti tarifus nustatytose ribose,
siekiant amortizuoti mokesčio išaugimą).
Galimam mokestinės naštos padidėjimui amortizuoti taip pat yra
numatytos pareinamojo laikotarpio nuostatos, kurios numato taikyti 5 metų
pereinamąjį laikotarpį, kasmet pridedant po 20 proc. skirtumo tarp buvusios
mokestinės žemės vertės ir remiantis nauja įstatymo redakcija nustatytos vertės.
Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo narių Broniaus Paužos, Jono
Juozapaičio, Edvardo Žakario, Edmundo Jonylos ir Albino Mitrulevičiaus
pateiktam pasiūlymui.
1.2. Seimo narys Algimantas Dumbrava pateikė savo pasiūlymus.
Argumentai:
Projekte siūloma leisti savivaldybių taryboms nustatyti žemės
mokesčio tarifą tarp 0,01 procento ir 4 procentų žemės mokestinės vertės, tai
sudarys sąlygas savivaldybių taryboms didinti mokesčių naštą.
Nepritarti.
Argumentai identiški kaip ir dėl 1 pasiūlymo.
1.3. Seimo nariai: Bronius Pauža, Edvardas Žakaris, Edmundas
Jonyla, Valerijus Simuliuk.
Argumentai:
Pagal dabar galiojantį sodininkų bendrijų įstatymą ir Žemės įstatymą,
sodų bendrijų žemė priskiriama žemės ūkio paskirties žemei, todėl ir pateiktame
įstatyme ši žemė negali būti prilyginama apleistai žemei.
Nepritarti.
Sodų žemė nėra prilyginama apleistai žemei, jai yra numatytas vertės
mažinimo koeficiento (0,35) taikymas (9 str. 4 dalyje). O ši išimtis nustatyta
ir dėl to, kad sodų sklypai yra maži, kai tuo tarpu kitos žemės ūkio paskirties
žemės plotai, kurie yra naudojami žemės ūkio veiklai paprastai skaičiuojami
hektarais.
Pagal pateikta siūlymą išeitų, kad už statistinį 6 arų sodo sklypą
žemės mokestis iki 2017 m. siektų tik 6 Lt.
Posėdžio pirmininkas Vitas
Matuzas
Posėdžio sekretorė Danguolė
Zabulėnienė