
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR
FINANSŲ KOMITETAS
POSĖDŽIO PROTOKOLAS
2011-12-20 Nr.109-P-60
Vilnius
Posėdis
įvyko (2011-12-20, 8 val. 00 min.).
Posėdžio
pirmininkas Vitas Matuzas.
Posėdžio
protokolą rašė Danguolė Zabulėnienė.
Komiteto posėdyje dalyvavo. Biudžeto ir finansų komiteto
nariai: Vitas Matuzas, Erikas Tamašauskas (pavaduojantis Kęstutį Glavecką), Danutė
Bekintienė (pavaduojanti Rytą Kupčinską), Saulius Bucevičius, Vytautas
Galvonas, Algirdas Butkevičius, Petras Luomanas, Edmundas Pupinis
(pavaduojantis Jurgį Razmą), Žilvinas Šilgalis. Biudžeto ir finansų komiteto
biuras: vedėjas Gediminas Morkūnas, patarėjai Janina Baltrušaitienė, Alina
Brazdilienė, Jolanta Dzikaitė, Dalia Mudėnienė, Aleksandras Mikalauskas,
padėjėjos Danguolė Zabulėnienė (1 priedas pridedamas prie protokolo). Kvorumas
buvo.
Kviestinių asmenų sąrašas (2
priedas pridedamas prie protokolo).
DARBOTVARKĖ:
1. PASIŪLYMAS Žemės mokesčio įstatymo
pakeitimo įstatymo projektui
XIP-3862(3).
2. PASIŪLYMAS Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 2, 4, 6, 7,
11, 12, 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui ir PASIŪLYMAS
Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 2, 4, 6, 7, 11, 12, 14 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui XIP-3960.
3. PASIŪLYMAS Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 5(1), 14, 19,
31, 32, 36, 43, 47, 49, 53, 57, 64, 66, 71, 71(1), 78, 79, 80, 83, 92 straipsnių
pakeitimo ir papildymo, 2 priedo papildymo, 82 straipsnio pripažinimo netekusiu
galios ir Įstatymo papildymo 63(1), 78(1), 89(1) straipsniais įstatymo
projektui XIP-3721(2).
4. PASIŪLYMAS Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 5(1), 14, 19,
31, 32, 36, 43, 47, 49, 53, 57, 64, 66, 71, 71(1), 78, 79, 80, 83, 92 straipsnių
pakeitimo ir papildymo, 2 priedo papildymo, 82 straipsnio pripažinimo netekusiu
galios ir Įstatymo papildymo 63(1), 78(1), 89(1) straipsniais įstatymo
projektui XIP-3721(2).
1. SVARSTYTA. PASIŪLYMAI Žemės
mokesčio įstatymo pakeitimo įstatymo projektui
XIP-3862(3).
Pranešėjas
Vitas Matuzas.
Kalbėjo Ingrida
Šimonytė.
NUTARTA.
1.1. Seimo
nariai Edmundas Jonyla, Edvardas Žakaris pateikė pasiūlymą. Argumentai:
Informacinėse lentelėse 2011 m. žemės vidutinės rinkos vertės ir nominalios
vertės palyginimas pagal paskirtis sodininkų bendrijų/ mėgėjiškų sodų žemės
kaimo vietovėse negali būti atsiejamos ir turi būti prilyginamos prie žemės ūkio
paskirties žemės.
Įstatymo
projekte įtvirtintos tarifų nustatymo tvarkos lankstumas yra netoleruotinas,
kadangi savivaldybės galimybės savarankiškai nustatyti tarifus nuo 0,01-4
procentų ir tokiu būdu (kas gali paneigti) plėtoti savavaldžiavimą siekiant
užlopyti savivaldybės biudžeto skyles gyvenančiųjų, verslą (pramoninį ar žemės ūkio
) turinčiųjų sąskaitą,- nes žemės mokesčio tarifo savavališkos diferencijavimo
galimybės leidžia savivaldybėms varijuoti mokesčių nustatymo metodų taikymų
siekiant pasipildyti biudžetą ir tai sudaro sąlygas piktnaudžiauti ir daro
neskaidrų žemės mokesčio dydžio nustatymą. Todėl privalu žemės mokesčio
sumažinimo ir atleidimo nuo žemės mokesčio kriterijus ir principus ir jų
dydžio nustatymą įtvirtinti įstatyme (tai privalo būti Vyriausybės funkcija)
nepaliekant laisvės savivaldybių interpretavimui.
Pasiūlymas: 1.
Mokesčio tarifas nuo 0,01 procento iki 4 procentų 1 procento žemės mokestinės
vertės, jeigu šiame straipsnyje nenustatyta kitaip.
Nepritarti.
Argumentai:
Perėjus prie
žemės mokesčio skaičiavimo nuo indeksuotos nominalios žemės vertės prie žemės
vidutinės rinkos vertės ne visose savivaldybėse esančios žemės vertės padidės.
Tai reiškia,
kad galimas platus tarifų intervalas (tarifų ,,žirklės) nuo 0,01 iki 4 proc.
yra pasirinktas neatsitiktinai, o atlikus skaičiavimus, kuriais buvo siekiama
apskaičiuoti, kad savivaldybių tarybos, perėjus prie žemės mokesčio skaičiavimo
nuo nominalios prie vidutinės žemės rinkos vertės, galėtų užtikrinti tokias pat
savivaldybių pajamas iš žemės mokesčio, kaip taikant iki tol taikyta 1,5 proc.
mokesčio tarifą nuo nominalios žemės vertės. (Pavyzdžiui, siekiant išlaikyti
nepakitusią mokesčio naštą, šiuo metu galiojantį 1,5 proc. tarifą reikėtų,
tarkime Vilniaus r. savivaldybėje, sumažinti apie 11 kartų, o Kalvarijos sav.
tarifas turėtų būti padidintas apie 4 kartus).
Be to, tokia
priemonė, t. y. savivaldybių tarybų teisė nustatyti mokesčio tarifus plačiose
ribose (nuo 0,1 iki 4 proc.), buvo efektyvi pradėjus valstybinės žemės nuomos
mokestį skaičiuoti nuo rinkos vertės (duomenys rodo, kad savivaldybės
pasinaudojo savo teise nustatyti tarifus nustatytose ribose, siekiant
amortizuoti mokesčio išaugimą).
Galimam
mokestinės naštos padidėjimui amortizuoti taip pat yra numatytos pareinamojo
laikotarpio nuostatos, kurios numato taikyti 5 metų pereinamąjį laikotarpį,
kasmet pridedant po 20 proc. skirtumo tarp buvusios mokestinės žemės vertės ir
remiantis nauja įstatymo redakcija nustatytos vertės.
Nepritarti
Lietuvos Respublikos Seimo narių Edmundo Jonylos ir Edvardo Žakario pateiktam
pasiūlymui.
Balsavimo
rezultatai: už 0; prieš 3; susilaikė 5.
1.2. Seimo
nariai Edmundas Jonyla, Edvardas Žakaris pateikė pasiūlymą.
Pasiūlymas: 3.
Savivaldybės taryba, Vyriausybės nustatyta tvarka gali nustatyti taikyti ir
kelis konkrečius mokesčio tarifus, kurie diferencijuojami tik atsižvelgiant į
vieną arba kelis iš šių kriterijų:
Pasiūlymas:
Šiame projekte
perkeliama jau eilę metų egzistuojanti ir pasiteisinusi praktika
diferencijuojant nekilnojamojo turto mokesčio tarifus atsižvelgiant į įstatyme
nustatytus kriterijus.
Pažymėtina, kad
Savivaldybės taryba yra kolegialus valdymo organas, todėl nemanytina, kad teisę
diferencijuoti mokesčių tarifus ar teisę atleisti nuo mokesčio savivaldybių
tarybos naudotų kaip įrankį privilegijuoti tam tikras mokesčių mokėtojų grupes.
Papildomai
reikia įvertinti ir tai, kad savivaldybių tarybos yra arčiausiai gyventojų esančios
institucijos, kurios geriausiai žino atitinkamos savivaldybės padėtį ir gali
geriausiai įvertinti kaip turėtų būti diferencijuojami tarifai atitinkamoje
savivaldybėje. Tokiu būdu būtų tinkamai įgyvendinamas subsidiarumo principas.
Nepritarti
Lietuvos Respublikos Seimo narių Edmundo Jonylos ir Edvardo Žakario pateiktam
pasiūlymui.
Balsavimo
rezultatai: už 1; prieš 1; susilaikė 6.
1.3. Seimo
nariai Edmundas Jonyla, Edvardas Žakaris pateikė pasiūlymą.
Pasiūlymas:
5. Šio
straipsnio 3 dalyje numatytos lengvatos taikomos atitinkamuose Savivaldybių
tarybų sprendimuose nustatyta tvarka.
Savivaldybių
tarybos priima sprendimus dėl žemės mokesčio lengvatų taikymo, remiantis
Vyriausybės nustatyta tvarka.
Nepritarti
Lietuvos Respublikos Seimo narių Edmundo Jonylos ir Edvardo Žakario pateiktam
pasiūlymui, atsižvelgiant į pirmiau nurodytus argumentus.
Be to, pažymėtina,
kad tokia praktika, kai lengvatas nustato savivaldybių tarybos, egzistuoja nuo
pat savivaldybių mokesčių, kurie įskaitomi į savivaldybių biudžetus, įvedimo.
Balsavimo
rezultatai: už 1; prieš 1; susilaikė 6.
2. SVARSTYTA. PASIŪLYMAS Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 2,
4, 6, 7, 11, 12, 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui ir
PASIŪLYMAS Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 2, 4, 6, 7, 11, 12, 14 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui XIP-3960.
Pranešėjas Žilvinas Šilgalis.
2.1.
Seimo narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Paiūlymas.
Pakeisti įstatymo
projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1
straipsnis. 2 straipsnio 1 dalies pakeitimas, 2 ir 4 dalies pripažinimas
netekusiomis galios
1.
Pakeiti 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
1.
Būstas (gyvenamosios patalpos) vienbutis gyvenamasis namas, jo dalis, butas
ar kitos gyvenamosios patalpos, tinkamos asmeniui arba šeimai gyventi. Ekonominė veikla
veikla, kuri pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą yra
laikoma ekonomine veikla..
2.
Pripažinti netekusiomis galios 2 straipsnio 1, 2 ir 4 dalis.
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Nekilnojamojo
turto mokesčio įstatymo 2 str. 14 dalyje numatyta, kad šiame įstatyme nurodyta
nekilnojamojo turto paskirtis atitinka nekilnojamojo turto paskirtį, nustatytą
Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose ir statybą reglamentuojančiuose
norminiuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, gyvenamųjų patalpų sąvoka
būtų perteklinės nuostatos Nekilnojamojo turto mokesčio įstatyme.
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.2. Seimo
narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Argumentai:
Siūloma
neapmokestinti pagrindinio fizinių asmenų gyvenamojo būsto. Neteisinga
apmokestinti būstą, kuriame gyventojas gyvena ir jį jau įsigijo iš jau
apmokestintų pajamų. Būsto turėjimas ir galimybė jį išlaikyti yra itin svarbios
žmogaus savijautai, nes tokiame būste žmogus jaučiasi ir psichologiškai, ir
socialiai saugus. Atsižvelgiant į tai, valdžia neturi daryti spaudimo įvedant
turto mokesčius būstui, kuriame žmogus gyvena.
Nekilnojamojo
turto mokestis apsunkintų asmenų galimybes išmokėti jau paimtas paskolas už įsigytą
būstą ir tik dar labiau padidintų nekilnojamojo turto krizę. Reikėtų įvertinti
tai, jog stabili ilgalaikės nuomos rinka valstybėje dar nėra susiformavusi, o
valstybė neinvestuoja į stipraus municipalinio būsto fondo kūrimą.
Šalyje
vangiai vyksta būsto renovacija, todėl tai turės neigiamos įtakos gyventojų
motyvacijai renovuoti būstus, o bus apmokestinamas nuvertėjantis turtas.
Gyventojų
antrą ir paskesnius būstus siūloma apmokestinti taikant 1 proc. mokesčio
tarifą, kuris bus taikomas mokestinei vertei, viršijančiai savivaldybės tarybos
nustatytą neapmokestinamą dydį.
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Projekte
numatyta, kad gyvenamosios paskirties nekilnojamasis turtas apmokestinamas, jei
jo vertė viršija 1 milijoną litų, todėl manytina, kad
toks apmokestinimo principas yra socialiai teisingas.
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.3. Seimo
narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
Papildyti 6 straipsnį nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:
4. Fizinio asmens antrasis ir paskesni būstai (gyvenamosios patalpos) ar jų dalys, kurioms
netaikoma šŠio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 6 punkto mokesčio lengvata nurodyto
turto mokestinės vertės daliai, viršijančiai neapmokestinamąjį dydį,
apmokestinami iš nekilnojamojo būsto (gyvenamosios patalpos)
mokestinės vertės atimant savivaldybių tarybų
nustatytą neapmokestinamąjį dydį, neapmokestinamąjį dydį viršijančiai
mokestinei vertei taikomasant 1 procento
mokesčio tarifasą. Būsto (gyvenamosios
patalpos) priklausiniams taikomos tokios pačios apmokestinimo taisyklės kaip
pagrindiniam daiktui.
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Atsižvelgiant
į pirmiau nurodytus argumentus
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.4.
Seimo narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
Papildyti
7 straipsnio 1 dalį 6 punktu:
6) vienas fiziniams asmenimsui
nuosavybės teise priklausančiųtis ar jųo įsigyjamųas
būstas (gyvenamosios
patalpos) ar jo dalis , sodų, garažų,
fermų, šiltnamių, ūkio, pagalbinio ūkio, mokslo, religinės, poilsio paskirties statinių (patalpų), žuvininkystės
statinių ir inžinerinių statinių vertė, neviršijanti 1 milijono litų. Tuo
atveju, jeigu fizinis asmuo turi kelis būstus (gyvenamąsias patalpas) ar jo dalis, jo pasirinkimu
neapmokestinamas tik vienas mokesčio objektas - būstas
(gyvenamosios patalpos) ar jo dalis. Būsto
(gyvenamosios patalpos) priklausiniams taikoma
mokesčio lengvata, jeigu ji taikoma pagrindiniam daiktui.
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Atsižvelgiant
į pirmiau nurodytus argumentus
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.5.
Seimo narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Pasiūlymas:
Pakeisti
Įstatymo 6 straipsnio 2 dalį šią dalį išdėstyti taip:
2.
Konkretų mokesčio tarifą, kuris galios atitinkamos savivaldybės teritorijoje
nuo kito mokestinio laikotarpio pradžios, ir neapmokestinamąjį dydį, kuris
taikomas apmokestinant fizinio asmens antrąjį ir
paskesnius būstus (gyvenamąsias patalpas), savivaldybės taryba
nustato iki einamojo mokestinio laikotarpio birželio 1 dienos. Jeigu,
vadovaujantis šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalimi, nuo kito mokestinio
laikotarpio mokestis už šio įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose
nurodytą nekilnojamąjį turtą bus skaičiuojamas taikant naujai atlikto
nekilnojamojo turto masinio vertinimo metu nustatytą vertę, kitą mokestinį
laikotarpį galiosiantį mokesčio tarifą savivaldybės taryba gali nustatyti iki
einamojo mokestinio laikotarpio gruodžio 1 dienos. Savivaldybės taryba gali
nustatyti ir kelis konkrečius mokesčio tarifus, kurie diferencijuojami tik
atsižvelgiant į vieną arba kelis iš šių kriterijų: nekilnojamojo turto
paskirtį, naudojimą, teisinį statusą, jo technines savybes, priežiūros būklę,
mokesčio mokėtojų kategorijas (dydį ar teisinę formą, ar socialinę padėtį) ar
nekilnojamojo turto buvimo savivaldybės teritorijoje vietą (pagal strateginio
planavimo ir teritorijų planavimo dokumentuose nustatytus prioritetus)..
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Atsižvelgiant
į pirmiau nurodytus argumentus
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.6.
Seimo narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Argumentai:
Nekilnojamojo
turto mokesčio įskaitymo į biudžetus tvarkos keitimas, kai mokestis fizinių
asmenų turimą turtą vienais atvejais bus įskaitomas į valstybės, o kitais
atvejais į savivaldybių biudžetus, yra netikslingas dėl šių motyvų:
1.
Nekilnojamojo turto mokestis priskiriamas vietos mokesčiams, kuriuos paprastai
nustato ir renka vietos savivaldybės. Europos vietos ir regionų valdžios
institucijų kongresas dar 2001 m. rekomendacijoje yra iškęs susirūpinimą dėl
ribotų pajamų, surenkamų Lietuvos vietos mokesčiais bei savivaldybių pajamų
struktūroje vyraujančių valstybės dotacijų ir kitų mokėjimų. Valstybės
ilgalaikės raidos strategijoje yra iškeltas tikslas nustatyti ilgalaikius
reikiamo dydžio savivaldybių biudžetų pajamų šaltinius. Net ir Penkioliktosios
Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programos 249 p. yra pažadėta:
įvesime nekilnojamojo turto mokestį gyventojams ir iš šio mokesčio pajamų
sudarysime savarankišką finansinių išteklių šaltinį savivaldybėms.
2.
Bus pažeistas asmenų lygiateisiškumo principas, kadangi mokesčio mokėtojams,
kurių mokestis patenka į valstybės biudžetą, mokestis negalės būti sumažintas
ar jie nuo jo atleisti.
Pasiūlymas:
Pakeisti
Įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalį šią dalį išdėstyti taip:
1.
Mokestis įskaitomas į savivaldybės, kurios teritorijoje yra nekilnojamasis
turtas, biudžetą., jeigu šiame straipsnyje nenustatyta kitaip.
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Siūlomu
Įstatymo projektu be kita ko siekiama teigiamo poveikio valstybės biudžetui.
Taip pat pažymėtina, kad šeimai priklausantys nekilnojamojo turto objektai
galėtų būti registruoti keliose savivaldybėse, tokiu atveju, išliktų problemų,
siekiant nustatyti į kurios savivaldybės biudžetą turėtų patekti nekilnojamojo
turto mokesčio pajamos.
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.7.
Seimo narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Pasiūlymas:
Išbraukti
Įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalį:
2. Papildyti 14 straipsnį 3 dalimi:
3. Mokestis už nekilnojamąjį turtą, kuris apmokestinamas taikant
šio įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatytą tarifą, įskaitomas į valstybės
biudžetą.
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Nepritarti
atsižvelgiant į pirmiau nurodytus argumentus.
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.8.
Seimo narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Argumentai:
Nekilnojamojo
turto mokesčio įskaitymo į biudžetus tvarkos keitimas, kai mokestis fizinių
asmenų turimą turtą vienais atvejais bus įskaitomas į valstybės, o kitais
atvejais į savivaldybių biudžetus, yra netikslingas dėl šių motyvų:
1.
Nekilnojamojo turto mokestis priskiriamas vietos mokesčiams, kuriuos paprastai
nustato ir renka vietos savivaldybės. Europos vietos ir regionų valdžios institucijų
kongresas dar 2001 m. rekomendacijoje yra iškęs susirūpinimą dėl ribotų pajamų,
surenkamų Lietuvos vietos mokesčiais bei savivaldybių pajamų struktūroje
vyraujančių valstybės dotacijų ir kitų mokėjimų. Valstybės ilgalaikės raidos
strategijoje yra iškeltas tikslas nustatyti ilgalaikius reikiamo dydžio
savivaldybių biudžetų pajamų šaltinius. Net ir Penkioliktosios Lietuvos
Respublikos Vyriausybės veiklos programos 249 p. yra pažadėta: įvesime
nekilnojamojo turto mokestį gyventojams ir iš šio mokesčio pajamų sudarysime
savarankišką finansinių išteklių šaltinį savivaldybėms.
2. Bus pažeistas asmenų lygiateisiškumo
principas, kadangi mokesčio mokėtojams, kurių mokestis patenka į valstybės
biudžetą, mokestis negalės būti sumažintas ar jie nuo jo atleisti.
Pasiūlymas:
Pakeisti
Įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalį šią dalį išdėstyti taip:
1.
Mokestis įskaitomas į savivaldybės, kurios teritorijoje yra nekilnojamasis
turtas, biudžetą., jeigu šiame straipsnyje nenustatyta kitaip
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Nepritarti
atsižvelgiant į pirmiau nurodytus argumentus.
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.9.
Seimo narys Žilvinas Šilgalis pateikė pasiūlymą.
Pasiūlymas:
Išbraukti
Įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalį:
2. Papildyti 14 straipsnį 3 dalimi:
3. Mokestis už nekilnojamąjį turtą, kuris apmokestinamas taikant
šio įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatytą tarifą, įskaitomas į valstybės
biudžetą.
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Argumentai:
Nepritarti
atsižvelgiant į pirmiau nurodytus argumentus.
Balsavimo rezultatai: už 2; prieš 4; susilaikė 2.
2.10.
Seimo narys Mantas Adomėnas pateikė pasiūlymą.
Argumentai:
Dabartiniame
nekilnojamo turto įstatymo pakeitimo projekte numatytas nekilnojamojo turto
apmokestinimas neturėtų diskriminuoti šeimoje gyvenančių asmenų ir sudaryti
jiems mažiau palankias mokestines sąlygas.
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projekto 4 straipsniu siūlomo 7 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį
išdėstyti taip:
Papildyti 7 straipsnio 1
dalį 6 punktu:
6) fiziniams asmenims nuosavybės teise
priklausančių ar jų įsigyjamų gyvenamosios, sodų, garažų, fermų,
šiltnamių, ūkio, pagalbinio ūkio, mokslo, religinės, poilsio paskirties
statinių (patalpų), žuvininkystės statinių ir inžinerinių statinių
vertė, neviršijanti 1 milijono litų 500 tūkstančių litų, tenkanti
vienam asmeniui bendrą šeimos turtą padalinus iš šeimos narių skaičiaus
(įskaičiuojant nepilnamečius vaikus, taip pat nepilnamečius vaikus, gyvenančius
su vienu iš tėvų).
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymui.
Įstatymo projektu nustatyta 1 milijono litų neapmokestinamoji
vertė, kuria nebūtų apmokestinamas turimas turtas, įskaitant ir gyvenamąją
vietą, kuria šeimos nariai dalinasi.
Balsavimo rezultatai: už 6; prieš 0; susilaikė - 0.
3. SVARSTYTA. PASIŪLYMAS Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 5(1),
14, 19, 31, 32, 36, 43, 47, 49, 53, 57, 64, 66, 71, 71(1), 78, 79, 80, 83, 92
straipsnių pakeitimo ir papildymo, 2 priedo papildymo, 82 straipsnio
pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 63(1), 78(1), 89(1)
straipsniais įstatymo projektui XIP-3721(2).
Pranešėja Agnė Zuokienė.
Kalbėjo Ingrida Šimonytė; Žilvinas Šilgalis.
Argumentai:
2010 m. gruodžio 1 d. Žaliojoje
knygoje PVM ateitis. Paprastesnės, stabilesnės ir veiksmingesnės PVM sistemos
kūrimas (SEK(2010) 1455 galutinis) pripažįstama lengvatinius tarifus dažnai
rekomenduojama taikyti kaip politikos priemonę, visų pirma dėl sveikatos,
kultūros ir aplinkos apsaugos priežasčių <...>. Atsakas į Žaliąją knygą
- 2011
m. spalio 13 d. Europos Parlamento (521 balsas už, 50 prieš, 58 susilaikė)
priimta rezoliucija dėl PVM ateities (2011/2082(INI). Rezoliucijoje akcentuojama, kad strategiškai
planuojant PVM ateitį pagrindinis dėmesys turėtų būti skiriamas sumažintiems
tarifams, be kitų, ir aplinkai nežalingiems produktams ir paslaugoms skatinti.
Vaikų
automobilio kėdutės ir kėdutės-paaukštinimai
Remiantis
statistikos duomenimis ir tyrimais:
-
vaikai gerokai dažniau nukenčia autoavarijose, sėdėdami automobiliuose, negu
patekę po jų ratais;
-
kelyje sužalotų ir žuvusių vaikų skaičius Lietuvoje yra vienas didžiausių
visoje Europoje;
-
3 iš 4 į avariją patekusių vaikų gali išvengti sužalojimų ar net mirties, jeigu
bus vežami specialiai vaikams pritaikytose kėdutėse.
Kelių
eismo taisyklės nurodo, kad jaunesnius negu 3 m. vaikus leidžiama vežti ant
galinės automobilio sėdynės tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose
sėdynėse (5 dydžiai). Vežamus ant galinės automobilio sėdynės 3 metų ir
vyresnius vaikus leidžiama prisegti saugos diržais, kurie yra skirti
suaugusiesiems, arba naudoti kitas prisegimo sistemas, tačiau tai turi būti
atlikta taisyklingai. Jei suaugusiems skirtu saugos diržu užsegus vaiką diržas
juosia ne vaiko petį, o kaklą, turėtų būti naudojama kėdutė-paaukštinimas.
Neretai vyresnių vaikų tėvai mano, kad automobilinės kėdutės ar
kėdutės-paaukštinimo jau nebereikia, nes vaikas jau didelis ir jį sulaikys
saugos diržai. Tačiau ant galinės automobilio sėdynės saugos diržu prisegtas
vaikas nėra toks saugus, kaip vežamas prisegtas automobilinėje kėdutėje, nes
vaiko organizmas silpnesnis negu suaugusiojo. Vaiką prisegus suaugusiajam
keleiviui skirtu saugos diržu, pastarasis gali jį net pasmaugti, kai vaikas
stabdymo jėgų bus nublokštas tiesiog po diržu.
Rinkos
tyrimų bendrovė "GfK CR Baltic" apklausa parodė, kad net 53,8 proc.
apklaustųjų mano, kad į kėdutes reikėtų sodinti iki 18 kg, t.y. apytikriai iki
4 metų amžiaus ir tik 7 proc. mano, kad reiktų naudoti specialias
kėdutespaaukštinimus vyresniems vaikams, sveriantiems iki 36 kg, t.y. apytikriai
iki 12 metų amžiaus. Tačiau didžioji dalis vaikų būtent nuo 3 metų tampa
nuolatiniais keleiviais. Dažniausiai tokio amžiaus vaikus tėveliai, prieš
vykdami į darbą, automobiliais veža į darželius, o po darbo juos pasiima.
Kėdutės-paaukštinimai, skirti vaikams, sveriantiems 22-36 kg (apytikriai 6-12
m.). Automobilio saugos diržai nesulaiko mažesnio ūgio keleivių, jų klubai
išslysta pro apatinę diržo dalį, o eismo įvykio metu labai svarbu, kad saugos
diržas apkrautų tvirčiausios kūno dalies kaulus. Iš apklausos paaiškėjo, kad
kėdutes-paaukštinimus naudoja tik 11,4 proc. visų apklaustųjų. Niekuomet jų
nenaudoja net 34,4 proc.
Siekiant
sukurti sąlygas saugių vaikų kelionių automobilyje kultūrai ir mažinti
Lietuvoje populiaraus vaikų keliavimo pastačius viduryje tarp priekinių
sėdynių atlošų atvejus, siūlau nustatyti lengvatinį 9 proc. PVM tarifą.
Pavyzdžiui, D. Britanijoje taikomas 5 proc. tarifas.
Dviratininkų
šalmai
Dviratis ekologiška susisiekimo priemonė,
mažinanti oro užterštumą, būtinas judėjimo šaltinis, kuris galėtų tapti mūsų
sveikos gyvensenos pagrindu. Nors Lietuvoje dviratininkų kasmet daugėja, nerimą
kelia ir didelis eismo įvykių, į kuriuos papuola dviračių mėgėjai, skaičius.
Kanadoje, kur gyvena virš 30 mln. gyventojų, per metus žūsta tiek pat
dviratininkų kiek Lietuvoje, turinčioje tik per 3 mln. gyventojų. JAV Dviratininkų šalmų saugos
instituto duomenimis 2006 m. iš 770 žuvusių dviratininkų net 730 nedėvėjo
šalmų, o du trečdaliai mirčių įvyko būtent dėl galvos smegenų traumų.
Lietuvoje jaunesni nei 18 m.
dviratininkai arba jų keleiviai privalo būti su šalmais. Vyresniems, dviračiu
važiuojantiems keliu, šalmą segėti - rekomenduojama. Tenka apgailestauti, jog
ne tik šių rekomendacijų, bet ir privalomos taisyklės vaikams dėvėti šalmus
laikomasi vangiai. Viena iš priežasčių šalmo kaina
- net pačių paprasčiausių šalmų kainos prasideda nuo 150-200 Lt. Padovanoto,
pasikolinto ar pirkto panaudoto šalmo sėgėti nepatariama: norint, kad
dviratininko šalmas atliktų savo funkciją, jis turi būti parinktas konkrečiam
dviratininkui. Šalmą būtina teisingai sureguliuoti ir pakeisti po kiekvieno
smūgio arba bet kokiu atveju po tam tikro laiko, net jei nesimato jokių
pažeidimo požymių.
Siekiant paskatinti
laikytis nustatytų taisyklių ir rekomendacijų bei sudaryti sąlygas įsigyti
tinkamus šalmus siūlau pasinaudoti D. Britanijos patirtimi, kur dviratininkų
šalmams taikomas nulinis PVM tarifas, bei taikyti lengvatinį 9 proc. tarifą.
LR Vyriausybė 2011 m.
gruodžio 15 d. išvadoje dėl Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo projektų
XIP-3721 ir XIP-3885 (Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutarimas Dėl LR Seimo narių
pasiūlymų dėl LR Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 51, 14, 19, 31,
32, 43, 49, 53, 57, 64, 66, 71, 78, 79, 80, 83, 92 STRAIPSNIŲ pakeitimo ir
papildymo, 711 straipsnio pavadinimo pakeitimo, 2 priedo papildymo,
82 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 631,
781, 891 straipsniais įstatymo projekto
Nr. XIP-3721 ir LR Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 19 straipsnio
papildymo įstatymo projekto Nr. XIP-3885) nepateikė neigiamos išvados
nepritarimo, lengvatinio PVM tarifo nustatymui dviratininkų šalmams ir vaikų
automobilio kėdutėms bei kėdutėms paaukštinimams (Agnės Zuokienės
pasiūlymas projektui Nr. XIP-3885).
Pasiūlymas:
Papildyti
Įstatymo 19 straipsnio 3 dalį 4-5 punktais:
4)
vaikų automobilio kėdutėms ir kėdutėms-paaukštinimams;
5) dviratininkų šalmams.
NUTARTA.
Nepritarti pasiūlymams.
Balsavimui buvo pateikta formuluotė pritarti pasiūlymams.
Dėl 3.4. balsavimo rezultatai: už 4; prieš 0; susilaikė 5.
Dėl 3.5. balsavimo rezultatai: už 1 prieš 0; susilaikė 8.
4. SVARSTYTA. PASIŪLYMAS Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 5(1),
14, 19, 31, 32, 36, 43, 47, 49, 53, 57, 64, 66, 71, 71(1), 78, 79, 80, 83, 92
straipsnių pakeitimo ir papildymo, 2 priedo papildymo, 82 straipsnio
pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 63(1), 78(1), 89(1)
straipsniais įstatymo projektui XIP-3721(2).
Pranešėjas Vitas Matuzas.
Argumentai:
1.
Pratęsus lengvatinio
9 procentų PVM tarifo taikymą apgyvendinimo
paslaugoms, Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas 2012 metais netektų apie
17 mln. litų pajamų, kurias būtų sudėtinga kompensuoti kitomis
priemonėmis, ir tai sunkintų siekti tikslo stiprinti viešojo sektoriaus finansų
politiką mažinti viešojo sektoriaus deficitą.
2.
Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito 2006 m. gruodžio 19 d.
ataskaitoje Nr. 8000-7P-31 Dėl pridėtinės vertės
mokesčio lengvatinių tarifų taikymo (toliau Valstybės
kontrolės ataskaita) teigiama, kad ekonominiai tyrimai rodo lengvatinio PVM
tarifo nustatymas tiesioginio poveikio prekių ir paslaugų kainoms nepadarė.
Valstybės kontrolės ataskaitoje taip pat konstatuota, kad didžiausią naudą iš
lengvatinio PVM tarifo gauna ne prekių (paslaugų) vartotojai, o įmonės,
tiekiančios lengvatiniu PVM tarifu apmokestinamas prekes (teikiančios
paslaugas), nors lengvatinio PVM tarifo taikymas turėtų duoti tiesioginę naudą
vartotojams. Statistinių duomenų analizė taip pat rodo, kad nuo 2011 m.
sausio 1 d. pradėtas taikyti lengvatinis 9 procentų PVM tarifas apgyvendinimo
paslaugoms nesumažino šių paslaugų kainų: per 2011 metų I pusmetį apgyvendinimo
paslaugų kainos, palyginti su 2010 metų gruodžio mėnesiu, padidėjo 7,7
procento. Be to, statistiniai duomenys rodo, kad apgyvendinimo paslaugų
sektoriaus darbuotojų darbo užmokestis mažėjo: bruto darbo užmokestis 2011 metų
I ketvirtį, palyginti su 2010 metų I ketvirčiu sumažėjo 1,2 procento, o
2011 metų II ketvirtį atitinkamai 1,3 procento.
Pasiūlymas:
Išbraukti
įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalį:
2.
19 straipsnio 3 dalies 3 punkte išbraukti žodžius iki 2011 m. gruodžio 31 d.
ir šį punktą išdėstyti taip:
,,3) iki 2012 m. gruodžio 31 d. turizmo veiklą reglamentuojančių
teisės aktų nustatyta tvarka teikiamoms viešbučio tipo ir specialaus
apgyvendinimo paslaugoms.
Nutarta. Pritarti pasiūlymui.
Pratęsus
lengvatinio 9 procentų PVM tarifo taikymą apgyvendinimo paslaugoms, Lietuvos
Respublikos valstybės biudžetas (toliau valstybės biudžetas) 2012 metais
netektų apie 17 mln. litų pajamų, kurias būtų sudėtinga kompensuoti
kitomis priemonėmis, ir tai sunkintų siekti tikslo stiprinti viešojo sektoriaus
finansų politiką mažinti viešojo sektoriaus deficitą.
1.2.
Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito 2006 m. gruodžio 19 d. ataskaitoje
Nr. 8000-7P-31 Dėl pridėtinės vertės mokesčio lengvatinių tarifų taikymo
(toliau Valstybės kontrolės ataskaita) teigiama, kad ekonominiai tyrimai rodo
lengvatinio PVM tarifo nustatymas tiesioginio poveikio prekių ir paslaugų
kainoms nepadarė. Valstybės kontrolės ataskaitoje taip pat konstatuota, kad
didžiausią naudą iš lengvatinio PVM tarifo gauna ne prekių (paslaugų)
vartotojai, o įmonės, tiekiančios lengvatiniu PVM tarifu apmokestinamas prekes
(teikiančios paslaugas), nors lengvatinio PVM tarifo taikymas turėtų duoti
tiesioginę naudą vartotojams. Statistinių duomenų analizė taip pat rodo, kad
nuo 2011 m. sausio 1 d. pradėtas taikyti lengvatinis 9 procentų PVM
tarifas apgyvendinimo paslaugoms nesumažino šių paslaugų kainų: per 2011 metų I
pusmetį apgyvendinimo paslaugų kainos, palyginti su 2010 metų gruodžio mėnesiu,
padidėjo 7,7 procento. Be to, statistiniai duomenys rodo, kad apgyvendinimo
paslaugų sektoriaus darbuotojų darbo užmokestis mažėjo: bruto darbo užmokestis
2011 metų I ketvirtį, palyginti su 2010 metų I ketvirčiu sumažėjo 1,2
procento, o 2011 metų II ketvirtį atitinkamai 1,3 procento.
Balsavimo rezultatai: už 5; prieš 2; susilaikė 2.
Posėdžio pirmininkas Vitas
Matuzas
Posėdžio sekretorė Danguolė
Zabulėnienė