BFK (2009 02 17) posėdis
![]()
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS
POSĖDŽIO PROTOKOLAS
2009-02-17 Nr.109-P-12
Vilnius
Posėdžio pirmininkas Kęstutis Glaveckas.
Posėdžio protokolą rašė Danguolė Zabulėnienė.
DALYVAVO:
Biudžeto ir finansų komiteto
nariai: Kęstutis Glaveckas, Vaidotas Bacevičius (pavaduojantis Vitą Matuzą),
Algirdas Butkevičius, Saulius Bucevičius, Vytautas Galvonas, Juozas Palionis,
Rimantas Jonas Dagys, Rytas Kupčinskas, Arūnė Stirblytė, Pranas Žeimys, Žilvinas Šilgalis.
Biudžeto ir finansų komiteto
biuras: vedėjas Gediminas Morkūnas, patarėjai Janina Baltrušaitienė, Alina
Brazdilienė, Aleksandras Mikalauskas,
Jolanta Dzikaitė, Virgaudas Milušauskas, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.
Kviestieji asmenys Ingrida Šimonytė
Finansų ministerijos sekretorė, Rimantas Čapas Lietuvos savivaldybių
asociacijos direktoriaus pavaduotojas.
DARBOTVARKĖ:
1. Išmokų vaikams įstatymo
6,8,12,13,20 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir 22 straipsnio pripažinimo
netekusiu galios įstatymo 3,4 ir 7 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas XIP-297;
2. Išmokų vaikams įstatymo 4 straipsnio
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XIP-343;
3. Seimo narių pasiūlymų Gyventojų pajamų mokesčio
įstatymo 17 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui XIP-320 svarstymas;
4. Seimo nutarimo Dėl valstybės ir verslo
tarpusavio skolų užskaitymo projektas XIP-324;
5. Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 7
straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XIP-253.
1. SVARSTYTA:
Išmokų vaikams įstatymo
6,8,12,13,20 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir 22 straipsnio pripažinimo
netekusiu galios įstatymo 3,4 ir 7 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektas XIP-297.
NUTARTA:
Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto
patobulintam įstatymo projektui Nr.XIP-297(2).
Balsavimo rezultatai:
bendru sutarimu už.
2. SVARSTYTA:
Išmokų vaikams įstatymo 4
straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XIP-343.
NUTARTA:
Komitetas siūlo pagrindiniam komitetui pritarti iniciatorių pateiktam
įstatymo projektui Nr.XIP-343 ir siūlo jį patobulinti, atsižvelgiant į Seimo
kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė, ir į
komiteto pasiūlymus. (Žiūrėti Biudžeto ir finansų komiteto išvadas).
Balsavimo
rezultatai: bendru sutarimu už.
3. SVARSTYTA:
Seimo narių pasiūlymų Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 17 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui
XIP-320 svarstymas.
NUTARTA:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo
teikėjas, data
|
Siūloma
keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo
turinys
|
Komiteto
nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
Str.
|
Str.
d.
|
P.
|
1.
|
Seimo nariai Žilvinas Šilgalis,
Artūras Zuokas,
Aleksandr Sacharuk 2009-02-11
|
2
|
1
|
|
|
Argumentai:
MNPD skaičiavimas atsižvelgiant į visas gyventojo metines
apmokestinamąsias pajamas yra neadekvatus ir nepagrįstas, nes NPD yra
taikomas tiktai su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais
susijusioms pajamoms, o kitoms apmokestinamosioms pajamoms NPD netaikomas.
Todėl mokestinio laikotarpio pabaigoje NPD neturi būti perskaičiuojamas
atsižvelgiant į visas apmokestinamąsias pajamas.
Pasiūlymas:
Siūlau pakeisti 2 straipsniu keičiamo 20 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
1. Neapmokestinamasis pajamų dydis (toliau NPD) taikomas tik su darbo
santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusioms pajamoms. Metinis
NPD (toliau MNPD), jei šio straipsnio 6 dalyje nenustatyta kitaip, negali
būti didesnis negu 5 640 litų, jeigu gyventojo metinės pajamos (toliau GMP)
neviršija 9 600 litų. Jeigu GMP viršija 9 600 litų, MNPD, jei šio straipsnio
6 dalyje nenustatyta kitaip, negali būti didesnis negu suma, apskaičiuota
pagal šią formulę:
Gyventojui taikytinas MNPD = 5 640 0,2 x (GMP 9
600).
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Nors motyvuojama tuo, kad NPD taikomas tik darbo pajamoms, bet
metinio NPD neperskaičiavimas net pagal darbo pajamas sudarys sąlygas didesnę
darbo užmokesčio dalį mokėti įvairių nepastovių priemokų ir priedų pavidalu
ir taip naudotis didesniu NPD. Pvz. jeigu atlyginimas yra 2400 litų ir jam
pagal formulę būtų taikomas 150 litų/mėn. NPD, išskaidžius šią sumą į 800
litų pastoviąją DU dalį ir likusią sumą mokant pvz. ketvirtinėmis
priemokomis, būtų sudaryta galimybė taikytis didesnį NPD (470 litų), nes
nesant perskaičiavimo mokėtojas su darbdaviu niekuo nerizikuotų.
Perskaičiavimas pagal metines pajamas (net jeigu tai tik su darbo santykiais
susijusios pajamos) yra būtinas.
Pasiūlymas:
|
2.
|
Seimo nariai Žilvinas Šilgalis,
Artūras Zuokas,
Aleksandr Sacharuk 2009-02-11
|
2
|
2
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymas: siūlau pakeisti 2 straipsniu keičiamo 20 straipsnio 2 dalį ir ją
išdėstyti taip:
2. Jei šio straipsnio 6 dalyje nenustatyta kitaip, NPD mokestiniu
laikotarpiu taikomas tokia tvarka:
1) gyventojui, kurio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais
santykiais susijusios pajamos neviršija 800 litų per mėnesį, taikomas 470
litų per mėnesį NPD;
2) gyventojui, kurio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais
santykiais susijusios pajamos viršija 800 litų per mėnesį, taikytinas mėnesio
NPD apskaičiuojamas pagal šią formulę:
Gyventojui
taikytinas mėnesio NPD = 470 0,2 x (gyventojo mėnesio su darbo santykiais
arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos 800).
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Nors motyvuojama tuo, kad NPD taikomas tik darbo pajamoms, bet
metinio NPD neperskaičiavimas net pagal darbo pajamas sudarys sąlygas didesnę
darbo užmokesčio dalį mokėti įvairių nepastovių priemokų ir priedų pavidalu
ir taip naudotis didesniu NPD. Pvz. jeigu atlyginimas yra 2400 litų ir jam
pagal formulę būtų taikomas 150 litų/mėn. NPD, išskaidžius šią sumą į 800
litų pastoviąją DU dalį ir likusią sumą mokant pvz. ketvirtinėmis
priemokomis, būtų sudaryta galimybė taikytis didesnį NPD (470 litų), nes
nesant perskaičiavimo mokėtojas su darbdaviu niekuo nerizikuotų.
Perskaičiavimas pagal metines pajamas (net jeigu tai tik su darbo santykiais
susijusios pajamos) yra būtinas.
Pasiūlymas:
|
3.
|
Seimo nariai Žilvinas Šilgalis,
Artūras Zuokas,
Aleksandr Sacharuk 2009-02-11
|
2
|
4
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymas: siūlau pakeisti 2 straipsniu keičiamo 20 straipsnio 4 dalį ir ją
išdėstyti taip:
4. NPD mokestiniu laikotarpiu taikomas tik nuolatiniam Lietuvos
gyventojui, kai jis pagal šio straipsnio 2 dalies ar 6 dalies
nuostatas turėdamas teisę į NPD pateikia laisvos formos prašymą vienoje pajamų, susijusių su darbo santykiais arba
jų esmę atitinkančiais santykiais, gavimo vietoje. Taikant šio straipsnio 2
dalies nuostatas mokestiniu laikotarpiu turi būti atsižvelgiama tik į visas
kas mėnesį mokamas išmokas (pagrindinį darbo užmokestį, priedus ir
priemokas), susijusias su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais
santykiais.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Nors motyvuojama tuo, kad NPD taikomas tik darbo pajamoms, bet
metinio NPD neperskaičiavimas net pagal darbo pajamas sudarys sąlygas didesnę
darbo užmokesčio dalį mokėti įvairių nepastovių priemokų ir priedų pavidalu
ir taip naudotis didesniu NPD. Pvz. jeigu atlyginimas yra 2400 litų ir jam
pagal formulę būtų taikomas 150 litų/mėn. NPD, išskaidžius šią sumą į 800
litų pastoviąją DU dalį ir likusią sumą mokant pvz. ketvirtinėmis
priemokomis, būtų sudaryta galimybė taikytis didesnį NPD (470 litų), nes
nesant perskaičiavimo mokėtojas su darbdaviu niekuo nerizikuotų.
Perskaičiavimas pagal metines pajamas (net jeigu tai tik su darbo santykiais
susijusios pajamos) yra būtinas.
Pasiūlymas:
|
4.
|
Seimo nariai Žilvinas Šilgalis,
Artūras Zuokas,
Aleksandr Sacharuk 2009-02-11
|
2
|
5
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymas:
siūlau pakeisti 2 straipsniu
keičiamo 20 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
5. Gyventojas turi teisę mokestiniu laikotarpiu atsisakyti NPD ar jo
dalies taikymo net tuo atveju, kai jis pagal šio straipsnio 2 ar 6 dalį
jam gali būti pritaikytas.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Nors motyvuojama tuo, kad NPD taikomas tik darbo pajamoms, bet
metinio NPD neperskaičiavimas net pagal darbo pajamas sudarys sąlygas didesnę
darbo užmokesčio dalį mokėti įvairių nepastovių priemokų ir priedų pavidalu
ir taip naudotis didesniu NPD. Pvz. jeigu atlyginimas yra 2400 litų ir jam
pagal formulę būtų taikomas 150 litų/mėn. NPD, išskaidžius šią sumą į 800
litų pastoviąją DU dalį ir likusią sumą mokant pvz. ketvirtinėmis
priemokomis, būtų sudaryta galimybė taikytis didesnį NPD (470 litų), nes
nesant perskaičiavimo mokėtojas su darbdaviu niekuo nerizikuotų.
Perskaičiavimas pagal metines pajamas (net jeigu tai tik su darbo santykiais
susijusios pajamos) yra būtinas.
Pasiūlymas:
|
5.
|
Seimo nariai Žilvinas Šilgalis,
Artūras Zuokas,
Aleksandr Sacharuk 2009-02-11
|
2
|
6
|
|
|
Argumentai:
2008 m. pabaigoje
fiksuotas NPD buvo panaikintas, vietoje jo įvestas NPD skaičiavimas pagal
formulę. Dabar NPD dydis priklauso nuo gyventojo su darbo santykiais arba jų
esmę atitinkančiais santykiais susijusių pajamų. Įstatymo projektu siūlomas
fiksuoto NPD įvedimas tik atskiroms grupėms padarys NPD sistemą dar mažiau
skaidria ir paprasta; neaišku, kodėl vieni gyventojai privilegijuojami ir
jiems galima taikyti fiksuotą NPD, o kitiems ne.
Pasiūlymas:
Siūlau išbraukti 2 straipsniu keičiamo 20 straipsnio 6 dalį:
6. Asmenims, kuriems
nustatytas 025 procentų darbingumo lygis, ar senatvės pensijos amžių
sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas
didelių specialiųjų poreikių lygis, ar asmenims, kuriems teisės aktų
nustatyta tvarka yra nustatytas sunkus neįgalumo lygis, taikomas 700 litų per
mėnesį NPD. Asmenims, kuriems nustatytas 3055 procentų darbingumo lygis, ar
senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta
tvarka yra nustatytas vidutinių specialiųjų poreikių lygis, ar asmenims,
kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis neįgalumo
lygis, taikomas 600 litų per mėnesį NPD. Atsiradus arba pasibaigus teisei į
šioje dalyje nurodytą NPD dydį, šis dydis pradedamas arba nustojamas taikyti
nuo kitą, negu atsirado arba pasibaigė teisė į jį, mėnesį gautų pajamų. Šioje
dalyje nurodytiems gyventojams taikytina MNPD suma yra lygi jiems pagal šios
dalies nuostatas atitinkamais mokestinio laikotarpio mėnesiais taikytinų NPD
sumai, pridėjus pagal šio straipsnio 1 dalį šiems gyventojams apskaičiuotą
MNPD dalį, proporcingą mokestinio laikotarpio mėnesių, kuriais jie neturėjo
teisės į NPD pagal šios dalies nuostatas, skaičiui.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Pasiūlymą atsiėmė.
Pasiūlymas:
|
6.
|
Seimo nariai Žilvinas Šilgalis,
Artūras Zuokas,
Aleksandr Sacharuk 2009-02-11
|
2
|
7
|
|
|
Argumentai:
panaikinus MNPD
perskaičiavimą pagal gyventojo metines pajamas, GPMĮ neturi apibrėžti
GMP.
Pasiūlymas:
Siūlau išbraukti 2 straipsniu keičiamo 20 straipsnio 7 dalį:
7. GMP yra lygios gyventojo mokestinio
laikotarpio apmokestinamųjų pajamų sumai, neatėmus šio Įstatymo 21
straipsnyje nurodytų išlaidų ir gyventojui taikytino MNPD ir metinio
papildomo neapmokestinamojo pajamų dydžio (toliau MPNPD).
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Nors motyvuojama tuo, kad NPD taikomas tik darbo pajamoms, bet
metinio NPD neperskaičiavimas net pagal darbo pajamas sudarys sąlygas didesnę
darbo užmokesčio dalį mokėti įvairių nepastovių priemokų ir priedų pavidalu
ir taip naudotis didesniu NPD. Pvz. jeigu atlyginimas yra 2400 litų ir jam
pagal formulę būtų taikomas 150 litų/mėn. NPD, išskaidžius šią sumą į 800
litų pastoviąją DU dalį ir likusią sumą mokant pvz. ketvirtinėmis
priemokomis, būtų sudaryta galimybė taikytis didesnį NPD (470 litų), nes
nesant perskaičiavimo mokėtojas su darbdaviu niekuo nerizikuotų.
Perskaičiavimas pagal metines pajamas (net jeigu tai tik su darbo santykiais
susijusios pajamos) yra būtinas.
Pasiūlymas:
|
7.
|
Seimo nariai Artūras Melianas, Voldemaras Valkiūnas, Žilvinas Šilgalis
2009-02-10
|
1
|
|
|
N
|
Argumentai:
Patikslinti gyventojų pajamų įstatymo nuostatas dėl neapmokestinamų
pajamų, renkant ir parduodant supirkėjams miško gerybės sraiges. Tai
paskatins mažas pajamas gaunančius asmenis papildomai užsidirbti, sumažins
socialinės paramos poreikį ir racionalizuos mokesčių administravimą. Visa tai
ypač aktualu dabartiniu ekonominio nuosmukio laikotarpiu.
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo 1 straipsnį 2 dalimi, visą straipsnį išdėstant taip:
1
straipsnis. 17 straipsnio 1
dalies 23 ir 24 punkto pakeitimas.
2. Pakeisti 17 straipsnio 1 dalies 24 punktą ir jį išdėstyti
taip:
24) pajamos, gautos iš realizuotos
žemės ūkio produkcijos, užaugintos, taip pat užaugintos ir perdirbtos
gyventojo nuosavybės teise turimoje, išsinuomotoje ar Lietuvos Respublikos
teisės aktų nustatyta tvarka gyventojui suteiktoje žemėje, ir gyventojų
pajamos už parduodamas pačių surinktas miško gėrybes (grybus, uogas,
riešutus, vaistažoles, sraigės);
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Pasiūlymą atsiėmė.
Pasiūlymas:
|
8.
|
Seimo narys Mindaugas Bastys 2009-02-11
|
1
|
1
|
|
|
Argumentai:
Šiuo metu žemės ūkio veiklą vykdantys
subjektai yra ne tik nepajėgūs mokėti
pajamų mokesčio, bet ir nėra tinkamai supažindinti su mokesčių administravimo
metodika. Taip pat daug
kontraversiškų interpretacijų kelia ir pats Europinio dydžio vieneto
parinkimas. Būtinas pereinamasis laikotarpis, suteikiantis galimybę
žemdirbiams prisitaikyti prie naujų mokestinių reikalavimų.
Pasiūlymas:
pakeisti 17 straipsnio 1 dalies 23 punktą ir jį
išdėstyti taip:
23) pajamos
iš žemės ūkio veiklos apskaičiuojant
ir deklaruojant 2009 metų mokestinio laikotarpio pajamas, o pajamos iš žemės
ūkio veiklos už 2010 metų ir vėlesnių metų mokestinius laikotarpius, jeigu
žemės ūkio valdos ar ūkio ekonominis dydis pagal valstybės įmonės Žemės ūkio
informacijos ir kaimo verslo centro skaičiavimus, už praėjusių metų mokestinį
laikotarpį nuo sausio 1 d. iki gruodžio 31 d., yra ne didesnis kaip 14
Europinių dydžio vienetų, nustatomų vadovaujantis 1985 m. birželio 7 d.
Europos Komisijos sprendimu 85/377/EEB, nustatančiu Bendrijos žemės ūkio
valdų tipologiją (OL 2004 m. specialusis leidimas, 3 skyrius, 6 tomas,
p.198), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. gegužės 16 d. Europos
Komisijos sprendimu 2003/369/EB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 3 skyrius,
38 tomas, p. 564)
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Vyriausybės
programoje numatyta įtraukti žemės ūkio subjektus į pelno/pajamų mokesčio
sistemą palaipsniui, tai realizuota visais projektais, priėmus tokį sprendimą
2009 m. būtų skirtingai traktuojama veikla pavieniui ir veikla per įmones bei
susikooperavus.
Pasiūlymas:
|
Balsavimui buvo pateikta kas už pasiūlymus.
Balsavimo rezultatai: 1 už (Ž.Šilgalis);
5 prieš; 5 susilaikė (R.Kupčinskas, A.Butkevičius, J.Palionis, S.Bucevičius, V.Galvonas).
NUTARTA:
Nepritarti pasiūlymams.
4. SVARSTYTA:
Seimo nutarimo Dėl valstybės
ir verslo tarpusavio skolų užskaitymo projektas XIP-324.
NUTARTA:
Grąžinti projektą XIP-324 iniciatoriams tobulinti
atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2009-02-10 išvadoje
Nr.XIP-324 bei Finansų ministerijos 2009-02-17 rašte
Nr.(3.5.1-04)-6K0901608 pateiktas
pastabas, kurioms Biudžeto ir finansų komitetas pritarė.
Balsavimo rezultatai:
8 už; 1 prieš (S.Bucevičius); 2 susilaikė (A.Stirblytė, Ž.Šilgalis).
5. SVARSTYTA:
Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo
7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XIP-253.
NUTARTA:
Pritarti patobulintam
įstatymo projektui XIP-253, atsižvelgiant į Teisės departamento ir Vyriausybės
pastabas.
Pasiūlymai. Prašyti Seimo įstatymo projektą XIP-253
svarstyti ypatingos skubos tvarka.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
Posėdžio pirmininkas Kęstutis
Glaveckas
Posėdžio sekretorė Danguolė
Zabulėnienė
|