![]()
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS
POSĖDŽIO PROTOKOLAS
2010-05-17
Nr.109-P-23
Vilnius
Posėdžio pirmininkas Kęstutis Glaveckas.
Posėdžio protokolą rašė Danguolė
Zabulėnienė.
DALYVAVO:
Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Kęstutis Glaveckas,
Vitas Matuzas, Vytautas Galvonas, Rytas
Kupčinskas, Remigijus Ačas, Saulius Bucevičius, Petras Luomanas, Arūnė
Stirblytė, Žilvinas Šilgalis.
Biudžeto ir
finansų komiteto biuras: vedėjas Gediminas Morkūnas, patarėjai Janina
Baltrušaitienė, Alina Brazdilienė, Aleksandras Mikalauskas, Jolanta Dzikaitė, padėjėja Danguolė
Zabulėnienė.
DARBOTVARKĖ:
1. Saugomų teritorijų įstatymo
pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTAS (nauja redakcija) XP-3451.
2. Saugomų teritorijų įstatymo pakeitimo ir
papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS (nauja redakcija) XIP-934.
3. Saugomų teritorijų įstatymo 5 ir 31 straipsnių
pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-965.
4. Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo
6, 19, 20 ir 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-870.
5. Biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio
pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-1474.
6. Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 5, 6
ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-1746.
7. Pasiūlymas
dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento dėl Europos aplinkos
ekonominių sąskaitų KOM(2010) 132 galutinis ES-10-14.
8. Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento (ES) Nr. .../....dėl Europos Turizmo statistikos KOM(2010) 117
galutinis ES-10-09.
9. Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo ĮSTATYMO
PROJEKTAS (nauja redakcija) XIP-1561.
10. Socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo
laikinojo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS
XIP-1711.
11. Pelno mokesčio įstatymo 47 straipsnio 2
dalies ir 51 straipsnio 3 dalies papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-601.
12. Pelno mokesčio įstatymo papildymo nauju
48(1) straipsniu ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-617.
13. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo
statuto 59 straipsnio 7 punktu atlikto parlamentinio tyrimo Lietuvos banko
funkcijų vykdymas 2005-2008 metais ir šios veiklos vertinimas rezultatai ir
išvados.
14. Dėl atstovo į Šiaurės investicijų banko
kontrolės komitetą skyrimo.
1. SVARSTYTA:
Saugomų teritorijų įstatymo
pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTAS (nauja redakcija) XP-3451.
NUTARTA:
Seimo
paskirtam pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui sudaryti darbo grupę iš
pasiūlymus, pastabas, nuomonę pateikusių asmenų atstovų, kuri parengtų vieną
bendrą projektą (apjungtų įstatymų projektus Nr.XP-3451, Nr. XIP-934, Nr.XIP-965),
išnagrinėtų
visą gautą medžiagą ir pateiktų Seimui svarstyti .
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru
sutarimu.
2. SVARSTYTA:
Saugomų teritorijų įstatymo pakeitimo ir
papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS (nauja redakcija) XIP-934.
NUTARTA:
Iš esmės pritarti
iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos
apsaugos komitetui įvertinti visas gautas pastabas ir pasiūlymus, suinteresuotų
asmenų nuomones.
6.2.
Pasiūlymai:
Seimo paskirtam
pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui sudaryti darbo grupę iš pasiūlymus,
pastabas, nuomonę pateikusių asmenų atstovų, kuri parengtų vieną bendrą
projektą (apjungtų įstatymų projektus Nr. XP-3451, Nr.XIP-965 ir
Nr.XIP-934), išnagrinėtų visą gautą medžiagą ir pateiktų Seimui
svarstyti .
Balsavimo rezultatai: pritarta
bendru sutarimu.
3. SVARSTYTA:
Saugomų teritorijų įstatymo 5 ir 31 straipsnių
pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-965.
NUTARTA:
Iš
esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti
pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui įvertinti visas gautas pastabas ir
pasiūlymus, suinteresuotų asmenų nuomones.
6.2. Pasiūlymai:
Seimo paskirtam pagrindiniam Aplinkos
apsaugos komitetui sudaryti darbo grupę iš pasiūlymus, pastabas, nuomonę
pateikusių asmenų atstovų, kuri parengtų vieną bendrą projektą (apjungtų
įstatymų projektus Nr. XIP-934, Nr.XIP-965, Nr.XP-3541), išnagrinėtų visą gautą medžiagą ir pateiktų
Seimui svarstyti .
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
4. SVARSTYTA:
Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo
6, 19, 20 ir 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-870.
NUTARTA:
Pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui
atmesti įstatymo projektą Nr.XIP-870. Komitetas pritarė Lietuvos Respublikos
Vyriausybės 2010 m. balandžio 28 d. nutarimui Nr.481 ,,Dėl Lietuvos Respublikos
ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 6, 19, 20 ir 21 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr.XIP-870.
Balsavimo rezultatai:
7 už; - prieš; 2
susilaikė (V.Galvonas, S.Bucevičius).
5. SVARSTYTA:
Biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio
pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-1474.
NUTARTA:
Atsižvelgiant į tai, kad:
1) Biudžeto sandaros
įstatyme yra įtvirtintos tik bendro pobūdžio teisės normos, kurios nustato
asignavimų valdytojų pareigas, susijusias su biudžeto asignavimų panaudojimu, o
Vyriausybė, kaip biudžeto vykdytoja, nustato atitinkamas atsiskaitymo tvarkas;
2) 2010 m. liepos 1 d.
įsigaliojus naujos redakcijos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m.
balandžio 18 d. nutarimui Nr. 480 Dėl bendrųjų reikalavimų valstybės ir
savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms aprašo patvirtinimo,
įstatymo projekte siūlomos nuostatos iš esmės bus įgyvendintos;
įstatymo projektą Nr. XIP-1474
atmesti.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
6. SVARSTYTA:
Gyventojų turto
deklaravimo įstatymo 2, 5, 6 ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo ĮSTATYMO
PROJEKTAS XIP-1746.
NUTARTA:
Pritarti pateiktam
įstatymo projektui.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
7. SVARSTYTA:
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento
dėl Europos aplinkos ekonominių sąskaitų KOM(2010) 132 galutinis ES-10-14.
NUTARTA:
1. Europos
statistikos teisinis pagrindas yra numatytas Sutarties dėl Europos Sąjungos
veikimo 338 straipsnyje. Europos Parlamentas ir Taryba pagal įprastinę
teisėkūros procedūrą nustato statistikos rengimo priemones, jeigu tai būtina
vykdant Sąjungos veiklą. Šiame straipsnyje nustatyti Europos statistikos rengimo
reikalavimai: laikytis nešališkumo, patikimumo, objektyvumo, mokslinio
nepriklausomumo, ekonomiškumo ir statistinių duomenų konfidencialumo principų.
2. Valstybės
narės pačios negali deramai įgyvendinti siūlomos veiklos tikslo, t. y.
rinkti, rengti, perduoti ir vertinti Europos aplinkos ekonomines sąskaitas,
todėl šis tikslas gali būti geriau įgyvendinamas ES lygmeniu remiantis
Bendrijos teisės aktu, nes tik Komisija gali koordinuoti būtiną statistinės
informacijos derinimą Bendrijos lygmeniu. Tačiau valstybės narės gali
organizuoti duomenų rinkimą ir palyginamų aplinkos ekonominių sąskaitų rengimą.
Todėl Bendrija gali priimti priemones vadovaudamasi Sutarties
5 straipsnyje nustatytu subsidiarumo principu.
3.Šiame
reglamente valstybėms narėms nenurodomos duomenų rinkimo priemonės, tik
apibrėžiami teiktini duomenys, siekiant užtikrinti suderintą struktūrą ir
teikimo terminus.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
8. SVARSTYTA:
Pasiūlymas dėl Europos
Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. .../....dėl Europos Turizmo
statistikos KOM(2010) 117 galutinis ES-10-09.
NUTARTA:
Atsižvelgiant į tai,
kad:1. Europos statistikos teisinis
pagrindas yra numetytas Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 338 straipsnyje.
Jame išdėstyti Europos statistikos rengimo reikalavimai: laikytis nešališkumo,
patikimumo, objektyvumo, mokslinio nepriklausomumo, ekonomiškumo ir statistinių
duomenų konfidencialumo principų.2. Palyginiamumas
yra pagrindinis bet kokių statistinių duomenų kokybės klausimas. Valstybės narės
negali užtikrinti reikiamo palyginamumo, jei nėra aiškios Europos sistemos,
t.y. Europos teisės aktų, kuriuose būtų nustatytos bendrosios statistikos sąvokos,
ataskaitų teikimo būdai ir kokybės reikalavimai. 3. Pasiūlymo tikslus galima geriau įgyvendinti Europos Sąjungos
lygmeniu remiantis Europos teisės aktu, nes tik Komisija Europos Sąjungos
lygmeniu gali koordinuoti būtiną statistinės informacijos derinimą; kita
vertus, valstybės narės gali organizuoti duomenų rinkimą ir palyginamosios
turizmo statistikos rengimą. Todėl Europos Sąjunga gali imtis veiksmų,
laikydamasi subsidiarumo principo, kaip nustatyta Europos Sąjungos sutarties 5
straipsnyje.Konstatuoti, kad nėra galimo prieštaravimo subsidiarumo principui.
Pritarti Statistikos
departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010-04-27 pozicijai.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
9. SVARSTYTA:
Visuomenės informavimo
įstatymo pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTAS (nauja redakcija) XIP-1561.
NUTARTA:
1. Iš esmės pritarti Seimo
Valdybos 2010 m. vasario 10 d. sprendimu Nr. SV-S-578 sudarytos darbo grupės
parengtam Visuomenės informavimo
įstatymo pakeitimo įstatymo projektui, kuriuo perkeliamos 2007 m. gruodžio
11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2007/65/EB, iš dalies
keičiančios Tarybos direktyvą 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir
kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų
transliavimu, nuostatos.
2. Pasiūlyti Švietimo, mokslo ir kultūros komitetui
surengti Visuomenės informavimo įstatymo projekto klausymus.
3. Atkreipti dėmesį į komiteto
posėdžio metu Seimo nario S. Bucevičiaus išsakytas pastabas dėl įstatymo
projekto 11 straipsnio (bazinio įstatymo 34 straipsnis) 1 dalies nuostatų
(viešoji informacija privalo būti prieinama neįgaliesiems) ir Seimo nario Ž. Šilgalio išsakytas pastabas dėl įstatymo projekto 16 straipsnio (bazinio įstatymo 38
straipsnis) 7 dalies nuostatų (visuomenei reikšmingi įvykiai turėtų būti
nustatyti įstatyme).
Balsavimo rezultatai: 5 už; - prieš; 3 susilaikė
(S.Bucevičius, V.Galvonas, Ž.Šilgalis).
10. SVARSTYTA:
Socialinių išmokų
perskaičiavimo ir mokėjimo laikinojo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo ir
papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-1711.
\NUTARTA:
Iš esmės pritarti pateiktam
įstatymo projektui Nr. XIP-1711 ir pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir
darbo komitetui patobulinti projektą,
atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus, Seimo
kanceliarijos Teisės departamento bei Europos Teisės departamento prie Lietuvos
Respublikos Teisingumo ministerijos pastabas ir pasiūlymus, kuriems komitetas
pritarė.
Balsavimo rezultatai: 5 už; 1
prieš (S.Bucevičius); 1 susilaikė
(V.Galvonas).
11. SVARSTYTA:
Pelno mokesčio įstatymo
47 straipsnio 2 dalies ir 51 straipsnio 3 dalies papildymo ĮSTATYMO PROJEKTAS
XIP-601(3).
NUTARTA:
Įstatymo projektą atmesti.
1. Pajamų riba, nuo kurios įmonės atleidžiamos nuo prievolės mokėti
avansinį pelno mokestį nuo 2009 m. jau buvo padidinta iki 1 milijono litų.
2. Vieneto pripažinimas mikroįmone nebūtinai susijęs su jos pajamomis,
bet gali priklausyti ir tik nuo jos balanse esančio turto vertės (Smulkaus ir
vidutinio verslo plėtros įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punktas).
3. Mikroįmonių atleidimas nuo avansinio pelno mokesčio padidintų valdžios
sektoriaus deficitą ir turėtų neigiamos įtakos valstybės biudžeto finansiniams
srautams.
4. Įstatymas būtų taikomas atgaline data, nes pirmieji avansiniai pelno
mokesčio mokėjimai už 2010 m. mokestinį laikotarpį jau turėjo būti sumokėti.
Balsavimo rezultatai: 5 už; 4
prieš (S.Bucevičius, V.Galvonas, Ž.Šilgalis, R.Ačas); - susilaikė.
12. SVARSTYTA:
Pelno mokesčio įstatymo
papildymo nauju 48(1) straipsniu ĮSTATYMO PROJEKTAS XIP-617.
NUTARTA:
Įstatymo projektą atmesti.
1. Nuo 2010 m. sausio 1 d. Pelno mokesčio įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje
jau numatyta, kad vienetai, kuriuose vidutinis sąrašuose esančių darbuotojų
skaičius neviršija 10 žmonių ir mokestinio laikotarpio pajamos neviršija 500
tūkstančių litų, apmokestinamasis pelnas apmokestinamas sumažintu 5 procentų
pelno mokesčio tarifu.
2. Visiškas visų vienetų, kurių metinės pajamos neviršija 1 milijono litų
atleidimas nuo pelno mokesčio lemtų ženklius valstybės biudžeto pajamų
netekimus.
3. Projektas turėtų neigiamos įtakos 2010 m. valstybės
biudžeto pajamoms. Pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 12
straipsnį mokesčių įstatymai, kiti
įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų
biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės
skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų
biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių
patvirtinimo įstatymas. Pagal Mokesčių administravimo įstatymo
3 straipsnio 3 dalies nuostatas Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti,
kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują
mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus
arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar
apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne
anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos.
Balsavimo rezultatai: 6 už; 3 prieš (S.Bucevičius, V.Galvonas, R.Ačas);
- susilaikė.
13. SVARSTYTA:
Vadovaujantis Lietuvos
Respublikos Seimo statuto 59 straipsnio 7 punktu atlikto parlamentinio tyrimo
Lietuvos banko funkcijų vykdymas 2005-2008 metais ir šios veiklos vertinimas
rezultatai ir išvados.
KONSTATUOTA.
1. Seimo Biudžeto ir finansų komitete 2010 m. kovo 24 d. buvo surengti
klausymai apie Lietuvos banko funkcijų
vykdymą 20052008 metais. Klausymuose
išklausytas Lietuvos banko valdybos pirmininko Reinoldijus Šarkino pranešimas
apie Lietuvos banko funkcijų 20052008 metais vykdymą pagal šiuos Biudžeto ir
finansų komiteto 2010 m. kovo 9 d. posėdžio protokolo išraše Nr. 109-P-7
pateikus klausimus:
1) Lietuvos banko priimti
sprendimai ir taikytos priemonės įgyvendinant komercinių bankų riziką
apribojančias priemones;
2) Lietuvos banko politika ir
pinigų politikos priemonių taikymas reguliuojant kredito pasiūlą, nekilnojamojo
turto rinkos perkaitimo (burbulų atsiradimo) prevencija;
3) pasiūlymų ir konsultacijų
Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir jos institucijoms kredito valdymo
priemonių, kurių įgyvendinimas priskirtas šių institucijų kompetencijai,
klausimais teikimas;
4) bankų sistemos plėtra, priežastys, lėmusios užsienio
investuotojams priklausančių
bankų bei jų filialų monopolinį dominavimą Lietuvos būsto paskolų
kreditavimo rinkoje, šio dominavimo pasekmės šalies finansų sistemos
stabilumui;
5) Lietuvos banko valdymas:
organizacinė struktūra, darbuotojų skaičius, darbuotojų darbo užmokesčio kitimo
tendencijos atsižvelgiant į šalies viešųjų finansų būklę, Lietuvos banko
biudžete numatomų lėšų racionalaus
naudojimo klausimai;
6) Lietuvos banko valdybos pirmininko, kitų Lietuvos banko atstovų
atsakymai į Seimo Biudžeto ir finansų komiteto narių, kitų klausymų dalyvių
pateiktus klausimus (Klausymų stenograma, iš viso 28 lapai).
2. 2010 m. balandžio 9 d. surengti
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto klausymai ,,Nešališkų ekspertų pranešimai
apie Lietuvos banko funkcijų 20052008 metais vykdymą ir šio banko veiklos
vertinimą dalyvaujant Lietuvos banko ir kitų institucijų atstovams, taip pat
ekspertų atsakymai į renginio dalyvių užduotus klausimus (Klausymų stenograma
(20 lapų), taip pat raštu teikiami
ekspertų Stasio Jakeliūno (53 lapai), Tomo Ramanausko (365 lapai), Vladimiro
Trukšino (23 lapai), Povilo Gylio (3 lapai), Raimondo Kuodžio (4 lapai) straipsniai,
pranešimai, moksliniai bei analitiniai darbai, komentarai, atsiliepimai ir
vertinimai, iš viso 468 lapai).
3. Lietuvos Respublikos finansų
ministerija 2010 m. kovo 23 rašte Nr. ((7.59-02)- 5K-1005971)-6K-1002668 ir šio
rašto prieduose (iš viso 606 lapai)
pateikė Seimo Biudžeto ir finansų komitetui informaciją apie šiai
ministerijai teiktas Lietuvos banko
konsultacijas ir pasiūlymus finansų rinkos ir Valstybės iždo politikos
klausimais, taip pat informaciją apie šiais klausimais priimtus sprendimus ir
įgyvendintas (neįgyvendintas) priemones.
4. Lietuvos Respublikos Ministro
Pirmininko tarnyba 2010 m. balandžio 19 rašte Nr. S(RN)-61-41RN ir šio rašto
prieduose (iš viso 39 lapai) pateikė Seimo Biudžeto ir finansų komitetui
informaciją apie 20052008 metais Vyriausybei Lietuvos banko raštu
teiktas konsultacijas ir pasiūlymus finansų rinkos ir Valstybės iždo politikos
klausimais, taip pat informaciją apie
šiais klausimais tuometinės Vyriausybės
priimtus sprendimus ir įgyvendintas (neįgyvendintas) priemones, kurias
siūlė Lietuvos bankas.
5. Lietuvos bankas 2010 m.
vasario 17 d. rašte Nr. S 2010/(7.7-0700)-12-363 (6 lapai) pateikė Seimo
Biudžeto ir finansų komitetui informaciją apie Lietuvos banko priimtus
sprendimus įgyvendinant komercinių bankų riziką ribojančias priemones.
6. Lietuvos bankas 2010 m. sausio
18 d. rašte Nr. S 2010/(8.5-0800)-12-140 ir 2010 m. vasario 3 d. rašte Nr. S
2010/(8.5-0800)-12-266 pateikė informaciją apie Lietuvos banko tarnautojų darbo
užmokestį 2005, 2006, 2007, 2008 ir 2009 metais ir apie šio banko komandiruočių
Lietuvos Respublikoje ir užsienyje išlaidas,
eksploatuojamų automobilių išlaidas ir vairuotųjų skaičių.
Apibendrinęs surengtų klausymų
rezultatus ir pirmiau nurodytuose raštuose, straipsniuose, pranešimuose, moksliniuose
bei analitiniuose darbuose, komentaruose, atsiliepimuose ir vertinimuose
pateiktą informaciją, pastabas, išvadas ir pasiūlymus, Seimo Biudžeto ir
finansų komitetas padarė šias i š v a d
a s.
7. Lietuvos banko priimti sprendimai 20052008 metais įgyvendinant
komercinių bankų riziką ribojančias priemones, patronuojantiems užsienio
bankams (tarp jų ir dukteriniams bankams Lietuvoje) Skandinavijos šalių
vyriausybių 2009 metais suteiktos garantijos hipotekos paskoloms ir palankūs
Europos Komisijos sprendimai šiais klausimais padėjo užtikrinti Lietuvoje
veikiančių komercinių bankų sistemos stabilumą (likvidumą) ir patikimumą.
Tačiau šios priemonės buvo neadekvačios siekiant pagrindinio Lietuvos banko
tikslo palaikyti kainų stabilumą.
Šio tikslo Lietuvos bankas nepasiekė.
Tai rodo šie faktai: 20072008 metais vartojimo kainų indeksas
(infliacija) pasiekė 12 proc. metinio prieaugio lygį; 20042007 metais
vidutinis metinis nekilnojamojo turto kainų augimas siekė 30 proc., o
dabartinis šių kainų nuosmukis sudaro apie 40 proc.; 20052007 metais vidutinio
darbo užmokesčio augimas sudarė 1520 proc. per metus, o dabartiniu metu
vidutinis darbo užmokestis drastiškai sumažėjo.
8. Lietuvos banko politika ir
pinigų politikos priemonių taikymas reguliuojant kredito pasiūlą ir
siekiant nekilnojamojo turto rinkos
perkaitimo (burbulų atsiradimo) prevencijos nepasiteisino.
Ši politika ir taikytos
(netaikytos) priemonės 20042007 atvėrė kelią milžiniškiems ir nevaldomiems
paskolų srautams ir netvariai ūkio plėtrai, finansuojamai skolintomis lėšomis.
Komercinių bankų paskolų įmonėms ir
gyventojams portfelis išaugo nuo 11 milijardų litų 2003 metais iki 66 milijardų
litų 2008 metų pabaigoje. Paskolos augo dvigubai sparčiau negu indėliai
bankuose ir net kelis kartus sparčiau negu realusis bendrasis vidaus produktas.
Šių disproporcijų grėsmingą įtaką dabartinės finansų sistemos nestabilumui
nulėmė tai, kad daugiau kaip pusė bankų paskolų buvo nukreiptos į nekilnojamojo
turto sektorių: būstams statyti ar įsigyti, nekilnojamojo turto plėtros ir
statybų bendrovėms kredituoti, spekuliatyviais tikslais įsigyjamam
nekilnojamajamajam turtui pirkti. Be to, nemaža kredito išteklių dalis buvo
panaudota ir vartojimo paskoloms teikti.
Lietuvos banko pinigų politikos
priemonės, taikytos reguliuojant kredito pasiūlą ir įgyvendinant nekilnojamojo
turto rinkos perkaitimo (,,burbulųatsiradimo) prevencijos priemones, finansų krizės akivaizdoje nesutrukdė komerciniams bankams masiškai perkelti
valiūtos ir palūkanų svyravimo rizikų gyventojams neprofesionaliems rinkos
dalyviams. Šios priemonės taip pat nesutrukdė formuotis ir sprogti nekilnojamojo turto kainų
,,burbului, kartu detonuojant ir ekonominių, finansinių ir socialinės gerovės
,,burbulų sprogimus.
Apie disproporcijų grėsmę ir kainų
stabilumo problemas Lietuvoje dėmesį atkreipė ir Tarptautinis valiutos fondas
(2005 ir 2008 metais). Tačiau Lietuvos bankas, informuodamas Lietuvos
Respublikos Vyriausybę apie pasirengimą euro įvedimui, infliacijos valdymą
vidutinės trukmės laikotarpiu ir antiinfliacinės politikos aktyvinimą
(2005-03-23 raštas Vyriausybės kanceliarijai ir Finansų ministerijai Nr.
11-705, 2007-02-15 raštas Vyriausybei Nr. 491, 2007-12-06 raštas Ministrui
Pirmininkui Nr. 09-3516), be kitą ko, nurodė, ,,kad vidaus paklausa, jai įtaką daranti fiskalinė politika, ES parama
ir kredito plėtra yra mažiau svarbūs infliacijai nei vienkartiniai pasiūlos
šokai žemės ūyje, energetikoje, administraciniai kainų padidinimai kitose
reguliuojamose ūkio šakose bei akcizų derinimo su minimaliu ES lygiu procesas.
Į Ministro Pirmininko prašymą pateikti detalią informaciją, kokių
antiinfliacinių priemonių Lietuvos bankas pats numato imtis 2008 metais ir
vidutinės trukmės laikotarpu, Lietuvos bankas, be kitą ko, pateikė tokią nuomonę
,,Dėl kredito didėjimo. Yra nuomonių, kad prie infliacijos mažinimo galėtų
prisidėti bankų kreditavimo ribojimas iš pasiūlos pusės. Nemanome, kad
tai galėtų būti laikoma esmine antiinfliacine priemone, nes jos taikymas
infliaciją veiktų netiesiogiai (didelė dalis kredito lemia prekybos deficito
didėjimą, o ne infliaciją), turėtų neigiamų šalutinių padarinių (pavyzdžiui, ES
paramos lėšų įsisavinimo, kuriam reikalingas bankų bendrafinansavimas,
sulėtėjimas ir pan.). Kad būtų ribotas kredito augimas, reikia sumažinti
paskatas didėti kredito paklausai. Ji natūraliai sumažės dėl būsto bumo
,,išsikvėpimo ir sumažėjus investuotojų ir vartotojų bendrajam optimizmui dėl
ateities.
Pateiktoje Ministrui
Pirmininkui informacijoje taip pat nurodyta ,,Lietuvos banke pastaraisiais
metais nuolat svarstoma apie paskolų portfelio augimo ribojimo galimybes ir jų
tikslingumą. Įvertinus santykinai mažą paskolų portfolio bazę, lyginant su
šalies BVP, taip pat siekdamas nesudaryti konkurencinio pranašumo užsienio
bankų skyriams (kurių priežiūros nevykdome, o ją vykdo patronuojančio banko
priežiūrą vykdanti priežiūros tarnyba), taip pat, siekiant nesudaryti
prielaidų, dėl pernelyg griežto (griežtesnio negu patronuojančių bankų užsienio
šalyse) reguliavimo, šalies bankams transformuotis į skyrius, buvo prieita
nuomonės, kad galimas rizikas dėl kredito augimo geriausiai atsvertų stipri
kapitalo bazė bei geresnis rizikos valdymas.
Šie ir kiti parlamentinio tyrimo metu išaiškinti dalykai rodo, kad
Lietuvos bankas neišnaudojo visų galimybių savo pagrindiniams tikslams
įgyvendinti.
Nepasinaudota galimybe paskolų būstui srautus valdyti ir komercinių bankų
lupikavimo apraiškas teikiant šias paskolas riboti vadovaujantis 2003 metais
priimto Hipotekinių obligacijų ir hipotekinio kreditavimo įstatymo (Žin., 2003,
Nr.97-4317) nuostatomis bei Europos Komisijos išvadomis hipotekinių kreditų
klausimais (Europos Komisijos dokumentai KOM(2005)327 galutinis ir KOM(2007)
807 galutinis). Nebuvo aukščiausiu lygiu su Vyriausybe ir iš esmės svarstyta būtinybė apskritai uždrausti bankams teikti
kreditus būstui (hipotekinius kreditus)
užsienio valiuta ir imtis kitų priemonių prieš bankų lupikavimą teikiant būsto
paskolas neprofesionaliems rinkos dalyviams (Fizinio asmens bankroto įstatymo
projekto inicijavimas ir pan.)
Šios galimybės buvo išeliminuotos vienašališku Lietuvos banko valdybos
2006 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 80 (Žin., 2006, Informaciniai pranešimai,
Nr. 61) priėmus sprendimą atšaukti AB SEB VB būsto bankui išduotą banko
licenciją ir likvidavus šį banką, taip pat nuo 2005 m. pradžios panaikinus
bankų ataskaitą apie paskolas ekonominės veiklos rūšims dėl paskolų sektoriams
tariamų klasifikavimo sunkumų (Lietuvos banko 2005-12-23 raštas ,,Dėl
Finansinių įstaigų bei draudimo įmonių veiklos reglamentavimo ir priežiūros
koordinavimo komisijos posėdžio , adresuotas finansų ministrui Z. Balčyčiui).
Visi šie sprendimai nebuvo iš esmes derinti su Vyriausybe, nebuvo
atliktas šių sprendimų poveikio vertinimas pagal Vyriausybės 2003 m. vasario 26
d. nutarimo Nr. 276 ,,Dėl Sprendimų projektų poveikio vertinimo metodikos
patvirtinimo ir įgyvendinimo rekomendacijas.
9. Pasiūlymai ir konsultacijos, teikti Lietuvos Respublikos
Vyriausybei ir jos institucijoms kredito valdymo priemonių, kurių įgyvendinimas
priskirtas šių institucijų kompetencijai, klausimais, dažniausiai buvo siejami
su Vyriausybės formuojama ir įgyvendinama jos fiskaline politika. Konkrečiai
buvo siūloma spręsti kredito būstui ribojimo klausimus įvedant turto mokestį
gyventojams, atitinkamai reguliuojat šios srities subsidijas ir atsisakant
mokesčių lengvatų. Deja, tuometinė Vyriausybė į šiuos pasiūlymus neatsižvelgė.
10. Bankų sistemos nevaldomą plėtrą,
užsienio investuotojams
priklausančių bankų ir jų filialų oligopolinį dominavimą Lietuvos būsto paskolų rinkoje nulėmė tai,
kad, siekiant pritraukti kreditinius išteklius šalies ūkio ir būsto kreditavimo
reikmėms, nugalėjo daugumos Lietuvos banko valdybos narių liberalus,
neatsakingas ir galbūt iki galo nesuvoktas požiūris į šiuos procesus, taip pat
į nevaldomą komercinių bankų paskolų, nukreiptų į nekilnojamojo turto sektorių,
augimą ir komercinių bankų lupikavimo apraiškas teikiant paskolas
neprofesionaliems rinkos dalyviams.
11. Lietuvos banko valdymas, organizacinė struktūra, darbuotojų
skaičius, darbuotojų darbo užmokesčio
kitimo tendencijos atsižvelgiant į šalies viešųjų finansų būklę, Lietuvos banko
biudžete numatomų lėšų racionalaus
naudojimo klausimai nėra adekvatūs Vyriausybės ir Seimo vykdomos viešųjų
finansų konsolidavimo politikos nuostatoms. Šias Lietuvos banko veiklos sritis
turėtų nuodugniai įvertinti Valstybės kontrolė atlikdama šio banko veiklos ir
finansinį auditą.
Balsavimo rezultatai: pritarta
bendru sutarimu.
NUTARTA.
1.
Pasiūlyti Lietuvos banko valdybai ne vėliau kaip iki 2010 m. liepos 1 d.
parengti ir patvirtinti Lietuvos banko politikos ir pinigų politikos
strategijos ilgalaikes gaires bei konkrečias šios politikos įgyvendinimo
priemones, suderintas su Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekonominės politikos
įgyvendinimo priemonėmis, kiek jos neprieštarauja Lietuvos banko pagrindiniam
tikslui, kad visos šios priemonės
užtikrintų ilgalaikį viešųjų finansų tvarumą, kainų stabilumą ir tvarią
bei darnią ekonomikos plėtrą ateityje.
2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos
valstybės kontrolei, atliekant Lietuvos banko veiklos ir finansinį auditą ir
rengiant atitinkamas išvadas, panaudoti atlikto parlamentinio tyrimo ,,Lietuvos
banko funkcijų vykdymas 20052008 metais ir šios veiklos vertinimas metu
sukauptą informaciją, pastabas, išvadas ir pasiūlymus.
3. Apie šiuos Seimo Biudžeto ir
finansų komiteto atlikto parlamentinio tyrimo rezultatus, išvadas ir pasiūlymus
informuoti Lietuvos Respublikos Prezidentę, Lietuvos Respublikos Vyriausybę,
Lietuvos Respublikos valstybės kontrolę ir Seimo Audito komitetą.
14. SVARSTYTA:
Dėl atstovo į Šiaurės investicijų banko kontrolės
komitetą skyrimo.
NUTARTA:
Siūlyti Seimo valdybai į šiaurės investicijų banko Kontrolės komitetą
paskirti Seimo narį Petrą Auštrevičių.
Posėdžio pirmininkas Kęstutis
Glaveckas
Posėdžio sekretorė Danguolė
Zabulėnienė