Išrašas
LIETUVOS RESPUBLIKOPS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS
POSĖDŽIO PROTOKOLAS
2009-03-25 Nr.109-P-20
Vilnius
3. SVARSTYTA.
Alkoholio akcizų surinkimo
klausimai.
KONSTATUOTA.
Etilo alkoholiui ir
alkoholiniams gėrimams taikomi akcizų tarifai nuo 2008 m. sausio 1 d. buvo
padidinti 20 proc. (alui 10 proc.), o nuo 2009 m. sausio 1 d. padidinti dar
kartą: etilo alkoholiui 15 proc., kitiems alkoholiniams gėrimams nuo 10 iki
20 proc.
Praėjusiais metais
padidinus etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų akcizų tarifus valstybės
biudžetas papildomai gavo apie 156 mln. litų pajamų. Šis rezultatas yra
apskaičiuotas kaip faktiškai gautų pajamų ir pajamų, kurios būtų gautos
nedidinant ir nemažinant akcizų tarifų bei įvertinus galimus alkoholio ir alkoholinių gėrimų realizacijos
pokyčius, skirtumas.
Tačiau per šių metų sausį
ir vasarį, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laiku, valstybės biudžeto
pajamos iš alkoholio ir alkoholinių gėrimų sumažėjo 64,7 mln. litų (arba 36,6 proc.).
Įtaką pajamų iš alkoholio
akcizų mažėjimui darė ne tik šio mokesčio tarifų padidinimas nuo 2009 m. sausio
1 d. Įtakos taip pat turėjo mokesčio sumokėjimo terminų kalendorius 2008 m.
sausio mėn. buvo gauta akcizų už antrąjį 2007 m. gruodžio mėn. dešimtadienį,
kai dar galiojo nepadidinti alkoholio akcizai, o už antrąjį 2009 m. vasario
mėn. dešimtadienį pastarąjį mėnesį gautina pajamų iš akcizų suma persikėlė į
kovo mėn.
Be to, konstatuota, kad neigiamą įtaką alkoholio akcizų surinkimui
taip pat turėjo lietuviškos degtinės mažmeninės kainos
padidinimas didesniu mastu, negu ji turėjo padidėti dėl akcizo ir PVM
padidinimo. Finansų ministerijos pateiktais duomenimis nuo 2009 m. sausio 1 d. padidėjusio akcizo įtaka
degtinės kainai yra lygi 1,37 lito/0,5 l, o bendra akcizo ir PVM tarifų
padidinimo įtaka 1,51 lito/0,5 l. Tačiau 2009 m. vasario mėn. lietuviška
degtinė mažmeninėje prekyboje vidutiniškai kainavo 2,29 lito/0,5 l daugiau negu
2008 m. gruodžio mėn. ir 0,78 lito/0,5 l daugiau, negu būtų padidėjusi kaina
dėl padidėjusio akcizo ir PVM.
Muitinės departamento ir
Valstybės sienos apsaugos tarnybos pateiktais duomenimis didelę neigiamą įtaką
alkoholio akcizų surinkimui dar tebeturi alkoholinių gėrimų kontrabanda, kuria
dažniausiai verčiasi Lietuvos pasienio rajonų gyventojai, smulkios organizuotos
grupuotės ir stambią spirito kontrabandą kontroliuojantys miestų nusikalstami
susivienijimai, kurie organizuoja ir kontroliuoja alkoholinių gėrimų, spirito kontrabandą
ne tik per pasienio muitinės postus, bet ir per ,,žaliąją sieną.
Nedideliais kiekiais kontrabandiniai alkoholiniai
gėrimai iš Kaliningrado srities ir Baltarusijos į Lietuvą gabenami
automobiliais, traukiniais ir pėsčiomis, o pasienio miestuose ir miesteliuose
nelegaliai pardavinėjami turguose, per pažįstamus asmenis. Dideliais kiekiais
kontrabandinis alkoholis, dažniausiai spiritas, iš Baltarusijos į Lietuvą
gabenamas įvairiose slėptuvėse arba deklaruojant prekes apgaulingu pavadinimu.
Be to, pastaraisiais
metais iš Lenkijos į Lietuvą gabenami įvairūs skysčiai (automobilių langų
valikliai, dažų skiedikliai ir pan.), kurių sudėtyje yra didelė etilo alkoholio
koncentracija. Šie ne maistui skirti produktai yra pagaminti Lenkijoje
veikiančiose legaliose arba net nelegaliose spirito gamyklose ir yra
denatūruoti pagal šios šalies denatūravimo formules, tačiau jie nesunkiai
buitinėmis sąlygomis gali būti išvalyti ir panaudoti nelegalių alkoholinių
gėrimų gamybai. Tokie denatūruoti etilo alkoholio produktai pagal Lietuvoje
galiojančius teisės aktus nėra apmokestinami akcizo mokesčiu, todėl neįmanoma
inkriminuoti nusikalstamos veikos, numatytos LR BK 199(2) str. Tuo tarpu
šių etilo alkoholio produktų pirkimo kaina yra labai maža ir atgabenus juos į
Lietuvą, išgryninus bei pardavus yra gaunami dideli nelegalūs pelnai. Todėl ši
neteisėta veika turi tendenciją išlikti.
NUTARTA.
Pasiūlyti Vyriausybei:
1. Apsvarstyti ir įvertinti šių metų pirmo
ketvirčio biudžeto pajamų iš akcizų surinkimo rezultatus, priežastis, turinčias
neigiamos įtakos akcizų surinkimui, ir galimybes atitinkamai koreguoti
alkoholio ir automobilių degalų akcizų tarifus.
2. Kuo skubiau spręsti klausimą dėl neapmokestinimo akcizais išimčių netaikymo
ne pagal Lietuvos Respublikos formules denatūruotam etilo alkoholiui.
3. Reikalauti, kad Valstybės sienos apsaugos
tarnyba, Muitinės departamentas ir Policijos departamentas reikliau
kontroliuotų alkoholio kontrabandos ir denatūruoto etilo alkoholio panaudojimo
nelegalių alkoholinių gėrimų gamybai apraiškas. Jei būtina, parengti ir nustatyta tvarka teikti Seimui
įstatymų projektus, numatančius sugriežtinti administracinę ar baudžiamąją
atsakomybę už šias veikas.
Posėdžio pirmininkas Kęstutis Glaveckas
Posėdžio sekretorė Danguolė Zabulėnienė