Parlamentinė kontrolė 

EN  FR

Akcizų iš alkoholio surinkimo problemos


                                                           

 

                                                                                                                                   

Išrašas

 

 

 

 

                                   LIETUVOS RESPUBLIKOPS SEIMO

                                 BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

 

                                          POSĖDŽIO PROTOKOLAS

 

                                                 2009-03-25  Nr.109-P-20   

                                                            Vilnius

 

 

3. SVARSTYTA.

            Alkoholio akcizų surinkimo klausimai.

 

KONSTATUOTA.

            Etilo alkoholiui ir alkoholiniams gėrimams taikomi akcizų tarifai nuo 2008 m. sausio 1 d. buvo padidinti 20 proc. (alui – 10 proc.), o nuo 2009 m. sausio 1 d. padidinti dar kartą: etilo alkoholiui – 15 proc., kitiems alkoholiniams gėrimams – nuo 10 iki 20 proc.

            Praėjusiais metais padidinus etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų akcizų tarifus valstybės biudžetas papildomai gavo apie 156 mln. litų pajamų. Šis rezultatas yra apskaičiuotas kaip faktiškai gautų pajamų ir pajamų, kurios būtų gautos nedidinant ir nemažinant akcizų tarifų bei įvertinus galimus  alkoholio ir alkoholinių gėrimų realizacijos pokyčius, skirtumas.

            Tačiau per šių metų sausį ir vasarį, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laiku, valstybės biudžeto pajamos iš alkoholio ir alkoholinių gėrimų sumažėjo 64,7 mln. litų  (arba 36,6 proc.).

            Įtaką pajamų iš alkoholio akcizų mažėjimui darė ne tik šio mokesčio tarifų padidinimas nuo 2009 m. sausio 1 d. Įtakos taip pat turėjo mokesčio sumokėjimo terminų kalendorius – 2008 m. sausio mėn. buvo gauta akcizų už antrąjį 2007 m. gruodžio mėn. dešimtadienį, kai dar galiojo nepadidinti alkoholio akcizai, o už antrąjį 2009 m. vasario mėn. dešimtadienį pastarąjį mėnesį gautina pajamų iš akcizų suma persikėlė į kovo mėn.

             Be to, konstatuota, kad neigiamą įtaką alkoholio akcizų surinkimui taip pat  turėjo  lietuviškos degtinės mažmeninės kainos padidinimas didesniu mastu, negu ji turėjo padidėti dėl akcizo ir PVM padidinimo. Finansų ministerijos pateiktais duomenimis nuo  2009 m. sausio 1 d. padidėjusio akcizo įtaka degtinės kainai yra lygi 1,37 lito/0,5 l, o bendra akcizo ir PVM tarifų padidinimo įtaka – 1,51 lito/0,5 l. Tačiau 2009 m. vasario mėn. lietuviška degtinė mažmeninėje prekyboje vidutiniškai kainavo 2,29 lito/0,5 l daugiau negu 2008 m. gruodžio mėn. ir 0,78 lito/0,5 l daugiau, negu būtų padidėjusi kaina dėl padidėjusio akcizo ir PVM.

            Muitinės departamento ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos pateiktais duomenimis didelę neigiamą įtaką alkoholio akcizų surinkimui dar tebeturi alkoholinių gėrimų kontrabanda, kuria dažniausiai verčiasi Lietuvos pasienio rajonų gyventojai, smulkios organizuotos grupuotės ir stambią spirito kontrabandą kontroliuojantys miestų nusikalstami susivienijimai, kurie organizuoja ir kontroliuoja alkoholinių gėrimų, spirito kontrabandą ne tik per pasienio muitinės postus, bet ir per ,,žaliąją sieną”.

Nedideliais kiekiais kontrabandiniai alkoholiniai gėrimai iš Kaliningrado srities ir Baltarusijos į Lietuvą gabenami automobiliais, traukiniais ir pėsčiomis, o pasienio miestuose ir miesteliuose nelegaliai pardavinėjami turguose, per pažįstamus asmenis. Dideliais kiekiais kontrabandinis alkoholis, dažniausiai spiritas, iš Baltarusijos į Lietuvą gabenamas įvairiose slėptuvėse arba deklaruojant prekes apgaulingu pavadinimu.

 Be to, pastaraisiais metais iš Lenkijos į Lietuvą gabenami įvairūs skysčiai (automobilių langų valikliai, dažų skiedikliai ir pan.), kurių sudėtyje yra didelė etilo alkoholio koncentracija. Šie ne maistui skirti produktai yra pagaminti Lenkijoje veikiančiose legaliose arba net nelegaliose spirito gamyklose ir yra denatūruoti pagal šios šalies denatūravimo formules, tačiau jie nesunkiai buitinėmis sąlygomis gali būti išvalyti ir panaudoti nelegalių alkoholinių gėrimų gamybai. Tokie denatūruoti etilo alkoholio produktai pagal Lietuvoje galiojančius teisės aktus nėra apmokestinami akcizo mokesčiu, todėl neįmanoma inkriminuoti nusikalstamos veikos, numatytos LR BK 199(2) str. Tuo tarpu šių etilo alkoholio produktų pirkimo kaina yra labai maža ir atgabenus juos į Lietuvą, išgryninus bei pardavus yra gaunami dideli nelegalūs pelnai. Todėl ši neteisėta veika turi tendenciją išlikti.

 

NUTARTA.

Pasiūlyti Vyriausybei:

1. Apsvarstyti ir įvertinti šių metų pirmo ketvirčio biudžeto pajamų iš akcizų surinkimo rezultatus, priežastis, turinčias neigiamos įtakos akcizų surinkimui, ir galimybes atitinkamai koreguoti alkoholio ir automobilių degalų akcizų tarifus.

2. Kuo skubiau spręsti klausimą dėl  neapmokestinimo akcizais išimčių netaikymo ne pagal Lietuvos Respublikos formules denatūruotam etilo alkoholiui.

3. Reikalauti, kad Valstybės sienos apsaugos tarnyba, Muitinės departamentas ir Policijos departamentas reikliau kontroliuotų alkoholio kontrabandos ir denatūruoto etilo alkoholio panaudojimo nelegalių alkoholinių gėrimų gamybai apraiškas. Jei būtina,  parengti ir nustatyta tvarka teikti Seimui įstatymų projektus, numatančius sugriežtinti administracinę ar baudžiamąją atsakomybę už  šias veikas.

 

 

 

 

Posėdžio pirmininkas                                                                                           Kęstutis Glaveckas

 

 

Posėdžio sekretorė                                                                                              Danguolė Zabulėnienė

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ