Seimo
Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto rugsėjo 12 d. posėdyje buvo svarstomi
Nacionalinės pažangos programos prioritetai kultūros srityje.
Komitetas
atkreipė atsakingų institucijų dėmesį, kad pastaraisiais metais LR Seimo
priimti strateginiai valstybės dokumentai (Lietuvos kultūros politikos kaitos gairės,
Valstybės pažangos strategija Lietuva 2030) konstatavo kultūrą esant stipriu
partneriu siekiant darnios valstybės ir visuomenės plėtros. Šių dokumentų
įgyvendinimas reikalauja naujų kultūros srities finansavimo sprendimų.
Sprendžiant visuomenės integracijos ir sanglaudos tikslus kultūra gali ir
privalo turėti savo apibrėžtą strateginę vietą Europos Sąjungos paramos
programose - ne tik prisidėti prie kitų sektorių uždavinių sprendimo, bet ir
įgyvendinti savo programas, reikšmingai dalyvaujant šalies ekonomikoje,
socialinėje integracijoje.
Ankstesniais
programavimo laikotarpiais tiesioginės Europos Sąjungos struktūrinės paramos
investicijos į kultūros sektorių nebuvo nukreiptos, todėl kultūros institucijos
galėjo dalyvauti paramos konkursuose tik atitikdamos kitų sektorių plėtros
strategijas. Todėl buvo neišnaudojamas sektoriaus potencialas, prisidedant prie
visuomenės integracijos ir sanglaudos tikslų pasiekimo, be to, kultūros sritis
tapo mažiau konkurencinga, nes negalėjo sukaupti kritinės masės resursų ir iš
esmės atsinaujinti.
Kultūros
objektai ir paslaugos yra iš esmės plėtojamos tik valstybės ar savivaldybių
biudžetų lėšomis, o permainos, kurios yra būtinos siekiant strateginių
valstybės tikslų, negali būti tinkamai planuojamos ir įgyvendinamos:
infrastruktūros tvarkymas nepagrįstai užsitęsia (net ir palyginti nebrangūs
investiciniai projektai įgyvendinami 5 ir daugiau metų), kokybiškos paslaugos
nėra prieinamos visoje šalies teritorijoje, taip didinant regionų ir socialinę
atskirtį.
Kultūra
Lietuvoje iki šiol buvo traktuojama tik kaip galinti prisidėti prie kitų
problemų sprendimo. Tačiau Europos Sąjungos strateginiuose dokumentuose
teigiama, jog pati kultūra generuoja išskirtines vertes, kurios būtinos, norint
įveikti šiandien valstybėms narėms kylančius iššūkius.
Komitetas, išklausęs Kultūros ministerijos
ir Finansų ministerijos atstovų pozicijas, nutarė siūlyti LR Vyriausybei
pripažinti kultūrą lygiaverte šalia kitų sričių viešosios infrastruktūros ir
numatyti jos modernizavimui ir plėtrai tikslines tiesiogines investicijas iš
Europos Sąjungos struktūrinių fondų 2014-2020 metų perspektyvos, įtraukiant
atitinkamas nuostatas į Vyriausybės rengiamą Nacionalinę pažangos programą ir
kitus Europos Sąjungos struktūrinių fondų įsisavinimo planavimo dokumentus.
Komitetas taip pat siūlo LR Vyriausybei sukurti efektyvų kultūros
infrastruktūros finansavimo Europos Sąjungos
struktūrinių fondų lėšomis
kontrolės mechanizmą, suteikiant Kultūros ministerijai tarpinės institucijos
statusą. Taip pat siūloma išskirti investicijų kryptys kultūros srityje: 1) infrastruktūros modernizavimas;
b) paveldo tvarkymas ir jo išteklių panaudojimas ekonomikos, regionų vystymui;
c) kūrybinių industrijų plėtra, su menu ir kultūra susijusių inovacijų
skatinimas; d) aukštos kokybės kultūros paslaugų plėtra, užtikrinant jų
įvairovę, prieinamumą ir sklaidą.