Švietimo, mokslo ir kultūros
komitetas šių metų liepos mėnesį nagrinėjo neformaliojo suaugusiųjų švietimo
problemas ir nusprendė kreiptis į Seimo Valdybą, siūlydamas pastarajai sudaryti
darbo grupę, kuri parengtų Neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymo naują
redakciją.
Seimo
Valdybos sudaryta darbo grupė 2012 m. lapkričio 14 d. įregistravo Neformaliojo
suaugusiųjų švietimo įstatymo projektą ir jį lydintį Darbo kodekso 181
straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektą.
Darbo grupė, kurią sudarė Švietimo,
mokslo ir kultūros komiteto deleguoti nariai Valentinas Stundys ir Marija
Aušrinė Pavilionienė, Švietimo ir mokslo ministerijos ir Socialinių reikalų ir
darbo ministerijos, formaliojo švietimo, nevyriausybinio sektoriaus, profesinių
sąjungų atstovai, išskyrė neformaliojo suaugusiųjų švietimo problemas, kurios
turi būti sprendžiamos įstatymų lygiu: neaiškus neformaliojo suaugusiųjų švietimo
organizavimas, nenuoseklus ir nepakankamas neformaliojo suaugusiųjų švietimo
finansavimas. Dirbantiesiems nesudaromos sąlygos dalyvauti neformaliajame
suaugusiųjų švietime, o įgytos kompetencijos nėra pripažįstamos. Neužtikrinta
neformaliojo suaugusiųjų švietimo kokybė, per mažas savivaldybių vaidmuo
įgyvendinant neformalųjį suaugusiųjų švietimą. Neapibrėžtas neformaliojo
suaugusiųjų švietimo tarybos vaidmuo, neefektyvi jos veikla.
Darbo grupė naujos redakcijos
Neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymo projekte siūlo spręsti minėtas
problemas aiškiai įvardijant, kas sudaro neformaliojo suaugusiųjų švietimo
sistemą ir koks yra formalaus ir neformalaus suaugusiųjų švietimo ryšys.
Įstatymo projekte numatytas sistemiškas neformaliojo
suaugusiųjų švietimo finansavimas, kuriant tarpinstitucinį
bendradarbiavimą. Įvedamas neformaliojo suaugusiųjų švietimo krepšelis.
Dirbantiems siūloma suteikti penkių darbo dienų papildomas apmokamas atostogas
dalyvauti neformaliojo suaugusiųjų švietimo programose ir projektuose.
Papildomas atostogas turėtų apmokėti darbdavys. Siekiant užtikrinti
neformaliojo suaugusiųjų švietimo kokybę, Švietimo ir mokslo ministras
įpareigojamas nustatyti neformaliojo suaugusiųjų švietimo kokybės užtikrinimo
tvarką ir bendrųjų ir specialiųjų kompetencijų pripažinimo tvarką. Remdamosi
naujos redakcijos Neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymu, savivaldybės
turės dalyvauti skiriant finansavimą neformaliajam suaugusiųjų švietimui ir
informuoti bei konsultuoti asmenis apie neformaliojo suaugusiųjų švietimo
galimybes. Įstatyme taip pat aiškiai apibrėžiamos Neformaliojo suaugusiųjų
švietimo tarybos, kaip ekspertinės patariamosios institucijos, nustatančios
pagrindines Lietuvos neformaliojo suaugusiųjų švietimo plėtro
perspektyvas, strategines kryptis, prioritetus, funkcijos.
Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros
komiteto ir darbo grupės narė Marija Aušrinė Pavilionienė, spaudos
konferencijoje pristatydama darbo grupės parengtą Neformaliojo suaugusiųjų
švietimo įstatymo projektą, jį apibūdino kaip galimybę teigiamiems pokyčiams: „Neformaliojo
suaugusiųjų švietimo įstatymo projektas gali būti traktuojamas kaip naujas
žingsnis Lietuvos švietimo istorijoje. Pirmą kartą įstatymo projekte buvo
išdėstyti sisteminiai dalykai, susiję su suaugusiųjų švietimo plėtra Lietuvoje.
Į neformalųjį suaugusiųjų švietimą pažvelgta kaip į mokymosi visą gyvenimą
dalį.“
Parengė
Aistė Laurinavičiūtė, LR Seimo Švietimo, mokslo ir
kultūros komiteto biuro patarėja, ailaur@lrs.lt, 8 5 2396858.