1 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso
patvirtinimas
Šiuo įstatymu Seimas patvirtina Lietuvos Respublikos valstybės politikų
elgesio kodeksą.
2 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso
įsigaliojimas
Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksas įsigalioja nuo
2006 m. spalio 1 d.
3 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso
įgyvendinimas
1. Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybos iki 2006 m. rugsėjo 30 d. sudaro šio kodekso 6 straipsnio 1 dalies
2 punkte nurodytas komisijas ir patvirtina šiam kodeksui savivaldybių tarybose
įgyvendinti būtinus teisės aktus.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos teikimu iki 2006 m. rugsėjo 30
d. patvirtina Politikų privačių interesų registro nuostatus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS VALDAS
ADAMKUS
PATVIRTINTAS
2006
m. rugsėjo 19 d.
įstatymu
Nr. X-816
LIETUVOS
RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS POLITIKŲ ELGESIO
KODEKSAS
1
straipsnis. Kodekso paskirtis ir uždaviniai
1. Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu (toliau
Kodeksas) siekiama įgyvendinti konstitucinį valdžios įstaigų tarnavimo žmonėms
principą, plėtoti demokratinį valdymą, didinti visuomenės pasitikėjimą
valstybės valdžios ir savivaldybių institucijomis, skatinti valstybės politikų
ir kandidatų į valstybės politikus atsakomybę už savo veiklą ir
atskaitomybę visuomenei.
2. Šis kodeksas reglamentuoja valstybės politikų elgesio viešajame gyvenime
principų ir reikalavimų pagrindus, taip pat priemones, užtikrinančias valstybės politikų elgesio kontrolę ir
atsakomybę už šio kodekso nuostatų pažeidimus.
3. Kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose ir teisės aktuose,
reglamentuojančiuose institucijų, kuriose valstybės politikai eina pareigas, veiklą, gali būti nustatyti ir kiti
valstybės politikų elgesio reikalavimai, neprieštaraujantys šiame kodekse
įtvirtintiems valstybės politikų elgesio principams.
2
straipsnis. Pagrindinės šio kodekso sąvokos
1. Valstybės politikai asmenys, įstatymų nustatyta tvarka išrinkti
į Seimo nario, Respublikos Prezidento, Europos Parlamento nario, savivaldybės
tarybos nario ar savivaldybės
mero pareigas ar paskirti į Vyriausybės nario, savivaldybės mero pavaduotojo pareigas.
2. Kandidatai į valstybės politikus asmenys, įstatymų nustatyta tvarka
įregistruoti kandidatais į Seimo narius, Respublikos Prezidentus, Europos
Parlamento ar savivaldybės tarybos narius.
3. Valstybės politikui ir kandidatui
į valstybės politikus artimi asmenys valstybės politiko ar
kandidato į valstybės politikus:
1) tėvai (įtėviai), vaikai
(įvaikiai);
2) broliai ir seserys;
3) seneliai, vaikaičiai;
4) sutuoktinis;
5) sugyventinis;
6) partneris, kai partnerystė
įregistruota įstatymų nustatyta tvarka.
4. Privatus gyvenimas
valstybės politiko asmeninis, šeimos
ir namų gyvenimas, intymus gyvenimas, taip pat veikla, nesusijusi su valstybės
politiko pareigomis, politine veikla ar institucija, kurioje jis eina pareigas.
Valstybės politiko elgesys ar asmeninės savybės, susiję su kai kuriomis
jo privataus gyvenimo aplinkybėmis ir galintys turėti reikšmės viešiesiems
interesams, privačiu gyvenimu nelaikomi.
5. Privatūs interesai
valstybės politiko, kandidato į valstybės politikus ir (ar) jiems artimų
asmenų turtinis ar neturtinis suinteresuotumas, galintis turėti įtakos
valstybės politiko priimamiems sprendimams ir (ar) politinei veiklai.
6. Politinė veikla valstybės
politiko veiksmai, elgesys ir dalyvavimas atstovaujamųjų bei vykdomųjų
institucijų veikloje jo įgaliojimų laikotarpiu.
7. Viešieji interesai
visuomenės suinteresuotumas, kad politikas viešajame gyvenime elgtųsi
vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, priimtų sprendimus
tik valstybės, savivaldybės ir visuomenės labui.
8. Viešasis gyvenimas valstybės politiko politinė veikla, taip pat
valstybės politiko elgesys, nesusiję su jo privačiu gyvenimu.
3
straipsnis. Kodekso taikymas
1. Šis kodeksas taikomas valstybės politikams,
išskyrus Respublikos Prezidentą ir Europos Parlamento narius.
2. Europos
Parlamento nariams šis kodeksas yra taikomas tiek, kiek jų elgesio
nereglamentuoja Europos Parlamento priimti teisės aktai ir Lietuvos Respublikos
įstatymai bei kiti teisės aktai.
3. Kandidatams į valstybės politikus šis kodeksas yra taikomas tiek, kiek
įstatymuose nustatyta pareiga deklaruoti savo privačius interesus.
4. Šis kodeksas taip pat taikomas parlamentinių partijų pirmininkams ir jų
pavaduotojams.
4 straipsnis.
Valstybės politikų elgesio principai
Valstybės politikas viešajame gyvenime
vadovaujasi šiais elgesio principais:
1) pagarba žmogui ir valstybei
laikosi žmogaus teisių ir laisvių ir jas užtikrina, vadovaujasi Lietuvos
Respublikos Konstitucija ir teise, didina pasitikėjimą valstybe ir jos
institucijomis;
2) teisingumas
vienodai tarnauja
visiems žmonėms nepaisydamas jų tautybės, rasės, lyties, kalbos, kilmės,
socialinės padėties, išsilavinimo, religinių įsitikinimų, politinių pažiūrų,
amžiaus ar kitų skirtumų;
3) sąžiningumas
pareigas eina sąžiningai ir laikosi aukščiausių elgesio
standartų, vengia situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų
visuomenėje abejonę, priėmimą;
4) skaidrumas ir viešumas nekelia abejonių dėl sąžiningumo priimdamas sprendimus, taip pat pateikia visuomenei savo elgesio
ir sprendimų motyvus, visada laikosi atvirumo ir viešumo, išskyrus įstatymų
nustatytus atvejus, ribojančius informacijos atskleidimą, deklaruoja savo
privačius interesus;
5) padorumas elgiasi deramai pagal
einamas pareigas, vengia situacijų, kai politiko elgesys kenktų jo ar
institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui, vengia
nesąžiningų pranašumo siekimo būdų, gautą oficialią informaciją naudoja tik
pareigoms atlikti ir nesipelno iš jos;
6) pavyzdingumas deramai elgiasi
visuomenėje, laikosi visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų;
7) nesavanaudiškumas tarnauja valstybei ir visuomenės interesams, vengia
tariamų ar tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus, imasi
visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės
interesus, nenaudoja savo pareigų ar padėties siekdamas daryti įtaką kito
asmens sprendimui, kuris galėtų būtų naudingas politikui ar jo artimam asmeniui;
8) nešališkumas
neturi sutartinių ar kitų santykių, kurie galėtų kliudyti
atlikti valstybės politiko pareigas ir varžytų jo apsisprendimo laisvę priimant
sprendimus, taip pat yra objektyvus priimdamas sprendimus ir vengia išankstinio
nusistatymo;
9) atsakomybė
atsako už savo elgesį viešajame gyvenime, priimamus
sprendimus ir atsiskaito už juos visuomenei.
5 straipsnis. Valstybės politikų ir
kandidatų į valstybės politikus privačių interesų deklaravimas
1. Valstybės politikai įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka
deklaruoja savo privačius interesus.
2. Kandidatai į valstybės politikus
savo privačius interesus deklaruoja rinkimų įstatymų nustatyta tvarka
pateikdami Vyriausiajai rinkimų komisijai privačių interesų deklaracijas.
Deklaracijų duomenys yra vieši ir skelbiami Vyriausiosios rinkimų komisijos
nustatyta tvarka.
3. Valstybės politikų privatūs interesai
registruojami Politikų privačių interesų registre.
6 straipsnis.
Valstybės politikų elgesio kontrolės subjektai
1. Valstybės politikų elgesio, kuriuo pažeidžiami šiame kodekse
nustatyti valstybės politikų elgesio principai ir nuostatos, tyrimą atlieka
institucijos, kurioje valstybės politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančių įstatymų ir
kitų teisės aktų nustatyta tvarka sudarytos komisijos (toliau Komisija):
1) Lietuvos Respublikos Seime ir Lietuvos Respublikos Vyriausybėje Seimo
Etikos ir procedūrų komisija;
2) savivaldybių tarybose savivaldybių tarybų sprendimu iš jų narių ir
gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų sudarytos etikos komisijos.
2. Parlamentinių politinių partijų ir jų pavaduotojų, kurie nėra Seimo ar
savivaldybių tarybų nariai arba nėra paskirti į Vyriausybės nario pareigas,
elgesio, kuriuo pažeidžiami šiame kodekse numatyti valstybės politikų elgesio
principai ir nuostatos, tyrimą atlieka Vyriausioji tarnybinės etikos komisija.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų komisijų
darbo ir sprendimų priėmimo tvarką vadovaujantis šiuo kodeksu nustato
institucijų, kurios jas sudarė, veiklą reglamentuojantys įstatymai ir kiti
teisės aktai.
7 straipsnis.
Valstybės politikų elgesio tyrimas
1. Valstybės politiko elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai
yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) fizinio ar juridinio asmens skundas,
kreipimasis ar pranešimas (toliau skundas) apie valstybės politiko galimai padarytą šiame kodekse nustatytų
valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje
politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės
politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau pažeidimas);
2) visuomenės informavimo priemonėse paskelbta pagrįsta informacija apie valstybės politiko galimai padarytą
pažeidimą.
2. Valstybės politiko elgesio tyrimas pradedamas
ne vėliau kaip per 10 dienų nuo šio straipsnio 1 dalyje nurodyto pagrindo
atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne
daugiau kaip 1 metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas
pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo
pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo,
atostogų laikas ir laikas, kai politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę.
Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams pratęsti šioje
straipsnio dalyje nustatytą tyrimo terminą.
3. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
1) apklausti valstybės politiką,
kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko
tiriamu elgesiu ar politine veikla;
2) apklausti skundo autorių ir
išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie valstybės politiko galimai
padarytą šiame kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų
ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose
teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
3) teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir
gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
4) prireikus išvykti į įvykio vietą;
5) pasitelkti specialistų.
4. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
1) vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais teisės
aktais;
2) laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami
tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko,
tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
3) nenaudoti šios dalies 2 punkte nurodytų duomenų ar žinių asmeninei ar
kitų asmenų naudai;
4) kol Komisija nebaigia tyrimo, niekam neteikti jokios informacijos apie
vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą,
duomenis.
5. Šio straipsnio 4 dalies nuostatos taikomos ir Komisiją
aptarnaujantiems darbuotojams, ir
pasitelktiems specialistams.
6. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją
aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės
institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti
nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos
išvados.
7. Komisijos nariai už šiame straipsnyje nustatytų pareigų
pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
8. Valstybės politikas, kurio elgesys tiriamas,
turi teisę:
1) teikti Komisijai paaiškinimus, prašymus ir įrodymus;
2) baigus tyrimą susipažinti su tyrimo metu surinkta medžiaga;
3) dalyvauti Komisijos posėdžiuose.
9. Valstybės politikas, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti
verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius
giminaičius.
10. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos
pranešimą, kuriuo informuoja valstybės politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą,
jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo valstybės
politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą.
Komisija šį pranešimą valstybės politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia
paštu.
11. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip
per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu
surinktus duomenis ir priima šio kodekso 9 straipsnyje numatytus sprendimus.
Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki
posėdžio pradžios turi būti pranešta valstybės politikui. Jo neatvykimas į
Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti
sprendimą.
12.
Komisijos priimti sprendimai yra galutiniai ir neskundžiami. Pakartotiniai
skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus
atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir
negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas
yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne
vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti
pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiame straipsnyje nustatytas
procedūras.
13.
Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės
informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos
pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo
pateikti Komisija.
14.
Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia
Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai,
posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai
pateikti informaciją.
8 straipsnis.
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos veikla
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija:
1) valstybės politikų elgesio kontrolės subjektų, valstybės politikų
prašymu ar savo iniciatyva teikia metodinę pagalbą dėl šio kodekso nuostatų
įgyvendinimo;
2) gavusi duomenų apie tai, kad valstybės
politikas padarė pažeidimą, perduoda šią informaciją ištirti atitinkamiems
valstybės politikų elgesio kontrolės subjektams;
3) seka visuomenės informavimo priemonių
skelbiamą informaciją apie valstybės politikų elgesį ir, jei yra pagrįstų
duomenų, kad valstybės politikas padarė pažeidimą, perduoda šią informaciją
ištirti atitinkamiems valstybės politikų elgesio kontrolės subjektams;
4) atlieka parlamentinių politinių partijų
pirmininkų ir jų pavaduotojų, kurie nėra Seimo ar savivaldybių tarybų nariai
arba nėra paskirti į Vyriausybės nario pareigas, elgesio tyrimą šio kodekso 7
straipsnyje nustatyta tvarka.
9 straipsnis.
Komisijos sprendimai
1. Valstybės politiko elgesio
tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
1)
konstatuoti, kad valstybės politikas nepažeidė šiame kodekse ar institucijos,
kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose
teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
2) apsiriboti svarstymu Komisijoje;
3) konstatuoti, kad valstybės politikas pažeidė
šiame kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą
reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės
politiko elgesio principus ar reikalavimus;
4) rekomenduoti valstybės politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su
šiame kodekse ar institucijos, kurioje valstybės politikas eina pareigas, veiklą
reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais
valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
5) rekomenduoti viešai atsiprašyti;
6) įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai.
2. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki
tyrimo pabaigos valstybės politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais,
nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir
dėl to viešai atsiprašė.
3. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui,
pateikusiam skundą Komisijai, ir valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas
sprendimas.
4. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami Valstybės
žinių priede Informaciniai pranešimai ir institucijos, kurioje politikas
eina pareigas, interneto tinklalapyje ir informaciniame leidinyje, jeigu toks
leidinys yra leidžiamas.