2010-09-15 Nr.101-I-40
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija): Vaidotas Bacevičius, Vytautas Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Antanas Nedzinskas, Konstantas Ramelis, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Ona Valiukevičiūtė, Mečislovas Zasčiurinskas, pavedus 2010 m. birželio 22 d. vakarinio Seimo plenarinio posėdžio pirmininkui, nagrinėjo klausimą dėl Seimo nutarimo Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo patraukti baudžiamojon atsakomybėn Seimo narius Petrą Gražulį ir Kazimierą Uoką sudarymo ir Seimo nutarimo Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo suvaržyti Seimo nario Roko Žilinsko laisvę sudarymo projektų priėmimo procedūrų.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
2010 m. birželio 22 d. vakariniame Seimo plenariniame posėdyje buvo pateiktas Seimo nutarimo Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo suvaržyti Seimo nario Roko Žilinsko laisvę sudarymo projektas Nr. XIP-2283. Seimas, 47 Seimo nariams balsuojant už, 15 Seimo narių prieš ir 33 Seimo nariams susilaikius, nepritarė Seimo nutarimo Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo suvaržyti Seimo nario Roko Žilinsko laisvę sudarymo projektui.
2010 m. birželio 22 d. vakariniame Seimo plenariniame posėdyje buvo pateiktas ir Seimo nutarimo Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo patraukti baudžiamojon atsakomybėn Seimo narius Petrą Gražulį ir Kazimierą Uoką sudarymo projektas Nr. XIP-2282. 39 Seimo nariams balsavus už, 29 Seimo nariams prieš ir 30 Seimo narių susilaikius Seimo nutarimo projektui nepritarta. Šis nutarimo projektas taip pat grąžintas tobulinti.
Pirmininkaujantis Seimo posėdžiui Seimo Pirmininko pavaduotojas Česlovas Juršėnas po balsavimų paskelbė, kad Seimo nutarimo projektas Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo suvaržyti Seimo nario Roko Žilinsko laisvę sudarymo ir Seimo nutarimo Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo patraukti baudžiamojon atsakomybėn Seimo narius Petrą Gražulį ir Kazimierą Uoką sudarymo projektas atiduodami tobulinti, nurodydamas, kad ...tobulinti yra galimybės. 2 straipsnis tai yra komisijos sudėtis, 3 straipsnis komisijos vadovybė pirmoje dalyje, ji gali būti pasiūlyta kitokia, ir atlikimo laikas. Jis irgi gali būti pasiūlytas kitoks. Be to pirmininkaujantis Seimo posėdžiui kreipėsi į Etikos ir procedūrų komisiją, prašydamas pateikti išvadą dėl aukščiau nurodytų Seimo nutarimų svarstymo procedūros.
Lietuvos Respublikos Seimo statuto 143 straipsnyje numatomi Seimo sprendimai dėl įstatymo ar kito Seimo akto pateikto projekto. Šio statuto starinio 1 dalyje nurodoma, kad dėl pateikto įstatymo ar kito Seimo akto projekto Seimas gali priimti vieną iš šių sprendimų:
1) pradėti projekto svarstymo procedūrą;
2) atidėti projekto pateikimo procedūrą ir nurodyti iniciatoriams, kokius veiksmus jie privalo atlikti iki pakartotino projekto pateikimo;
3) atmesti projektą nurodant motyvus.
Lietuvos Respublikos Seimo statuto 23 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta imperatyvi nuostata, numatanti, kad išklausius generalinio prokuroro pranešimą dėl Seimo nario patraukimo baudžiamojon atsakomybėn, suėmimo ar kitokio laisvės suvaržymo, Seimas priima vieną iš dviejų sprendimų sudaryti tyrimo komisiją dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę arba pradėti apkaltos proceso parengiamuosius veiksmus. Tokios komisijos uždavinys, įvertinti, ar generalinio prokuroro pranešime nurodytos aplinkybės yra pakankamas pagrindas patraukti Seimo narį baudžiamojon atsakomybėn ar kitaip suvaržyti jo laisvę. Seimui, išklausius tyrimo komisijos išvadą, suteikiama pasirinkimo teisė pritarti ar nepritarti tyrimo komisijos pateiktam rezoliucijos projektui. Seimo atsisakymas sudaryti laikinąją tyrimo komisiją dėl sutikimo leisti patraukti Seimo narį baudžiamojon atsakomybėn ar kitaip suvaržyti jo laisvę riboja Seimo nario teisę į teisinį jam pateiktų kaltinimų kvalifikavimą.
Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintas valdžių padalijimo principas, numatant, kad teisingumą Lietuvos Respublikoje vykdo tik teismai. Lietuvos Respublikos Konstitucija nesuteikia Lietuvos Respublikos Seimui teisės spręsti klausimų, priskiriamų teismų kompetencijai ir pačiam vykdyti teisingumą. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (2004 m. gegužės 13 d. nutarimas) pažymėjo, kad net Seimo požiūris į savo sudarytos laikinosios tyrimo komisijos išvadą, savaime, tiesiogiai nesukelia jokių teisinių padarinių išvadoje nurodytiems asmenims.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
- Atkreipti pirmininkaujančių Seimo posėdžiams dėmesį, kad po Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro pranešimo dėl Seimo nario patraukimo baudžiamojon atsakomybėn balsuojama dėl tyrimo komisijos sudėties, jos darbo trukmės ir kitų Seimo nutarimo straipsnių, reglamentuojančių komisijos veiklą, o ne dėl paties tyrimo komisijos sudarymo fakto.
- Lietuvos Respublikos Seimo 2010 m. birželio 22 d. posėdyje sprendimas tobulinti Seimo nutarimų Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo suvaržyti Seimo nario Roko Žilinsko laisvę sudarymo ir Dėl Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl sutikimo patraukti baudžiamojon atsakomybėn Seimo narius Petrą Gražulį ir Kazimierą Uoką sudarymo projektus priimtas laikantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 23 straipsnio 1 dalies nuostatų.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas Algimantas Salamakinas