2010-09-15
Nr.101-I-39
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija) Vaidotas Bacevičius, Vytautas
Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus
Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Antanas Nedzinskas, Konstantas Ramelis,
Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Ona Valiukevičiūtė, Mečislovas
Zasčiurinskas reaguodama į Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto bei Seimo
Užsienio reikalų komiteto kreipimusis, išnagrinėjo klausimą dėl Lietuvos
Respublikos pilietybės įstatymo projekto Nr. XIP-353(2) (toliau Projektas
XIP-353(2)) galimo svarstymo procedūros
pažeidimo 2010 m. birželio 1 d. Seimo rytiniame neeiliniame plenariniame
posėdyje bei Seimo Statuto nuostatų galimo pažeidimo, pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos
komitetui redaguojant Projektą XIP-353(2).
Etikos
ir procedūrų komisija konstatuoja:
2010 m. birželio 1 d. Seimo rytiniame neeiliniame
plenariniame posėdyje ir 2010 m. birželio 4 d. neeiliniame Seimo posėdyje vyko pilietybės
įstatymo Nr. XIP-353(2) (toliau Projektas XIP-353(2)) svarstymas. Išklausytos
pagrindinio Teisės ir teisėtvarkos komiteto, papildomų komitetų Užsienio
reikalų ir Žmogaus teisių komitetų išvados dėl įstatymo projekto XIP-353(2). Vadovaujantis
Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 9 punktu, priimti sprendimai dėl įstatymo
projekto XIP-353(2) pataisų ir papildymo, kuriuos svarstymo metu pagrindiniame
komitete metu pateikė įstatymų leidybos iniciatyvos teisę turintys asmenys ir
kuriems pagrindinis komitetas nepritarė. Projekto XIP- 353(2) svarstymo metu dėl projekto 7 straipsnio, iš
pradžių buvo teikiami balsuoti ir apsisprendžiama dėl pasiūlymų atskiriems šio
straipsnio punktams, po to dėl
pasiūlymų pakeisti visą straipsnį. Seimas pritarė Seimo narių Pauliaus Saudargo
ir Gintaro Songailos pataisoms (registruota 2009 m. rugsėjo 22 d.) dėl 7
straipsnio nuostatų. Dėl Seimo narių Remigijaus Žemaitaičio ir Konstanto
Ramelio (registruota 2010 m. gegužės 5 d.), pataisos autorius Konstantas
Ramelis pritarė pagrindinio komiteto redakcijai dėl 7 straipsnio pataisos.
Visiems kitiems pasiūlymams dėl atskirų 7 straipsnio punktų nebuvo pritarta
arba jie buvo atsiimti.
Po Seimo narių pataisų dėl 7 straipsnio
nuostatų vyko balsavimas dėl Užsienio reikalų komiteto pasiūlymų ( registruota
2009 m. gegužės 27 d.) pakeisti visą 7 straipsnį. Seimas pritarė Užsienio
reikalų komiteto pasiūlytai šio straipsnio redakcijai. Vėliau buvo balsuojama
dėl tų Užsienio reikalų komiteto pasiūlymų, kurie yra susiję su pasiūlymo dėl 7
straipsnio įgyvendinimo. Šiems pasiūlymams Seimas nepritarė.
Seimo statuto dvidešimt antrame skirsnyje
Įstatymo projekto svarstymas Seimo posėdyje numatyta įstatymo projekto
svarstymo tvarka, galimi Seimo sprendimai, papildomos pertraukos įstatymo
projekto svarstymo metu galimybės. Seimo statuto 152 straipsnio 8 dalyje
numatoma pataisų dėl atskiro įstatymo straipsnio svarstymo ir priėmimo tvarka.
152 straipsnio 8 dalies 2 punkte nurodoma, kad sprendimai dėl pateiktų
pasiūlymų priimami balsuojant. Kai dėl to paties straipsnio yra keletas
pasiūlymų, balsuojama pagal šio dalies 1 punkte nurodytų pasiūlymų eilę, o
nurodytoje eilėje pagal pasiūlymų pateikimo tvarką. Taip pat Seimo statuto
152 straipsnio 8 dalies 6 punkte nurodoma, kad po straipsnio pateiktų pasiūlymų
priėmimo įstatymo projekto svarstymo metu, balsuojama dėl viso straipsnio.
Pranešėjas Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras baigiant
svarstyti Projekto XIP-353(2) 7 straipsnį pristatė Užsienio reikalų komiteto
pasiūlymą pakeisti visą 7 straipsnį: Užsienio reikalų komiteto 7 straipsniui
šiaip jau čia visa nauja redakcija siūloma. Seimas pritarė Užsienio reikalų
komiteto pasiūlytai naujai redakcijai dėl 7 straipsnio.
2010 m. birželio 4 d. neeiliniame Seimo
posėdyje vyko Projektas XIP-353(2) svarstymo tęsinys, kuriam po svarstymo Seime
pritarta. Seimo statuto 153 straipsnio
1 dalies 1 punkte nurodoma, kad po
svarstymo Seimas nusprendžia, ar pritarti komiteto patvirtintam įstatymo
projektui su Seimo posėdžio metu priimtomis pataisomis ir paskirti įstatymo
priėmimo datą ne anksčiau kaip po 2 darbo dienų. Iš to seka, kad Teisės ir
teisėtvarkos komitetui pavesta suredaguoti Projektą XIP-353(2), perkeliant
visas Seimo posėdžio metu priimtas pataisas.
Vadovaujantis Seimo statuto 155 straipsnio
1 dalimi, 2010 m. birželio 14 d. Teisės ir teisėtvarkos komitetas užregistravo Lietuvos
Respublikos pilietybės įstatymo projektą Nr. XIP-353(3) (toliau Projektas
353(3)), kuriame iš dalies atsižvelgiama į Užsienio reikalų komiteto Seime
svarstymo metu priimtą pasiūlymą dėl Projekto XIP-353(3) 7 straipsnio. Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvadoje dėl projekto Nr. XIP-353(3)
nurodoma, kad Projekto XIP-353(3) 7 straipsnio 5 ir 6 punktuose nurodyti
dvigubos pilietybės atvejai, gali sudaryti teisines prielaidas dvigubai
pilietybei tapti taisykle, o ne išimtimi ir neatitikti Konstitucijos 12
straipsnio 2 dalies. Seimo statuto 138
straipsnio 2 dalyje numatoma, kad jeigu Teisės departamentas pateikia išvadą,
kad projektas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Teisės ir
teisėtvarkos komitetas privalo preliminariai apsvarstyti šį projektą.
2010 m. birželio 18 d. Seimo rytinio
nenumatyto plenarinio posėdžio metu kai kuriems Seimo nariams kilo abejonių dėl
Projekto XIP-353(3) 7 straipsnio redakcijos, kurią priėmimui pateikė Teisės ir
teisėtvarkos komitetas. Šiame projekte tik iš dalies atsižvelgta į Užsienio
reikalų komiteto teiktas ir 2010 m. birželio 1 d. po svarstymo Seimo rytiniame neeiliniame
plenariniame posėdyje pritartas pataisoms.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
- Vadovaujantis
Seimo statuto 153 straipsnio 1 dalies 1 punktu, siūlyti Seimo Teisės ir
teisėtvarkos komitetui, kaip pagrindiniam komitetui, suredaguoti Lietuvos Respublikos pilietybės
įstatymo projekto Nr. XIP-353(2) 7 straipsnį, atsižvelgiant į Seimo 2010
m. birželio 1 d. rytiniame neeiliniame plenariniame posėdyje svarstymo
metu priimtas Užsienio reikalų komiteto pataisas kartu įkeliant ir Seimo
narių pataisas, kurioms buvo pritarta Seime projekto svarstymo metu.
2.
Esant
galimam įstatymo projekto prieštaravimui Lietuvos Respublikos
Konstitucijai, Seimo Teisės ir
teisėtvarkos komitetas turėtų vadovautis Seimo statuto 138 straipsnio 2 dalimi.
Balsavimo rezultatai: bendru
sutarimu.
Komisijos pirmininkas Algimantas Salamakinas