2010-10-13
Nr.101-I-46
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija): Vaidotas Bacevičius, Vytautas
Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus
Klumbys, Antanas Nedzinskas, Konstantas Ramelis, Rūta Rutkelytė, Algimantas
Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Ona Valiukevičiūtė, Mečislovas Zasčiurinskas,
reaguodama į visuomenės informavimo priemonėse paskelbtą informaciją ir
vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 3
punktu ir Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 7 straipsnio
1 dalimi, vertino Seimo nario Egidijaus Vareikio veiklos atitikimą Lietuvos
Respublikos Seimo statuto bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių Seimo narių
veiklą nuostatoms.
Etikos
ir procedūrų komisija konstatuoja:
2010
m. birželio 26 d. dienraščio Lietuvos rytas straipsnyje Politikas toliau
uždarbiauja pateikiama informacija, kad Seimo narys Egidijus Vareikis 2010 m.
birželio 14 d. vedė seminarą Lietuvos viešojo administravimo institute.
Dienraščio Lietuvos rytas korespondentui Seimo narys Egidijus Vareikis teigė,
kad institutas 2010 m. birželio mėnesį jį samdė vienintelį kartą, nurodydamas:
Kai Seimo nariams nebuvo draudžiama dėstytojauti, kviesdavo dažniau. Dabar
paprašė pasidalyti patirtimi ir sutikau. Tačiau įstatymų nepažeidinėju, juos
žinau, nes pats leidžiu. Seimo nariams galima užsiimti kūrybine veikla rašyti
straipsnius, knygas, jas versti, rengti pristatymus. Manau, kad galima ir
skaityti paskaitas. Be to, tai darau ne dėl pinigų, bet iš meilės Lietuvai.
Komisija,
reaguodama į visuomenės informavimo priemonėse paskelbtą informaciją,
2010 m. rugsėjo 15 d. posėdyje nusprendė pradėti Seimo nario Egidijaus
Vareikio veiklos tyrimą.
Lietuvos
viešojo administravimo institutas 2010 m. liepos 19 d. rašte Komisijai Nr.
S-131 informavo, kad Seimo narys Egidijus Vareikis pagal autorines sutartis
tobulino valstybės tarnautojų kvalifikaciją Lietuvos viešojo administravimo
instituto organizuotuose dviejuose mokymo renginiuose: 2010 m. birželio 9 d.
mokymo renginyje Europos Sąjungos derybos ir bendravimo su kitų kultūrų
žmonėmis aspektai ir 2010 m. birželio 14 d. mokymo renginyje Lietuvos pasirengimas
pirmininkauti Europos Sąjungoje.
Remiantis autorine sutartimi,
sudaryta tarp Lietuvos viešojo administravimo instituto ir Egidijaus Vareikio,
Lietuvos viešojo administravimo institutas Seimo nariui Egidijui Vareikiui už
2010 m. birželio 9 d. skaitytą paskaitą sumokėjo 720 Lt dydžio atlyginimą (po
90 Lt už kiekvieną viešai perskaitytos paskaitos valandą) ir už 2010 m.
birželio 14 d. skaitytą paskaitą 640 Lt dydžio atlyginimą (po 80 Lt už
kiekvieną viešai perskaitytos paskaitos valandą).
Lietuvos viešojo
administravimo institute aukščiau nurodytomis temomis paskaitas Egidijus
Vareikis skaitė ir anksčiau. Taigi, atsižvelgiant į aukščiau nurodytą
informaciją, Seimo nario Egidijaus Vareikio viešai pateikta versija, kad jį
Lietuvos viešojo administravimo institutas samdė tik vienintelį kartą 2010 m.
birželio mėnesį, neatitinka tikrovės.
Seimo
statuto 10 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta prievolė Seimo nariams dalyvauti
Seimo komitetų, komisijų ir pakomitečių posėdžiuose. Seimo narys Egidijus
Vareikis yra Europos reikalų komiteto ir Užsienio reikalų komiteto narys. 2010
m. birželio 9 d., kai Seimo narys Egidijus Vareikis skaitė paskaitą Lietuvos
viešojo administravimo institute, vyko Seimo Užsienio reikalų komiteto posėdis.
Šiame posėdyje Seimo narys Egidijus Vareikis nedalyvavo. Vadovaujantis Seimo
statuto 11 straipsnio 5 dalies nuostata, komitetų pirmininkai sprendžia, ar
nedalyvavimo Seimo komiteto posėdyje priežastys svarbios ir pateisinamos.
Komisijai pateiktoje Užsienio reikalų komiteto pažymoje matyti, kad Seimo narys
Egidijus Vareikis birželio mėnesį praleido 3 komiteto posėdžius su pateisinama
priežastimi. Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Emanuelis Zingeris 2010 m.
rugsėjo 23 d. rašte Komisijai nurodė, kad Seimo narys Egidijus Vareikis žodžiu
įspėjo komiteto pirmininką, kad 2010 m. birželio 9 d. nedalyvaus komiteto
posėdyje dėl svarbios priežasties (priežastis nenurodoma) ir, kadangi kvorumo
problemos nebuvo, pirmininkas neprieštaravo. Seimo Europos reikalų komiteto
2010 m. birželio 9 d. posėdžio protokole Nr.
100-P-28 užfiksuota, kad Seimo narys Egidijus Vareikis posėdyje
dalyvavo.
Lietuvos
Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatavo, kad
Pagal Konstituciją kūrybinė veikla tai veikla mokslo, technikos, kultūros ar
meno srityse, kuria siekiama sukurti naują kūrinį, t. y. kokybiškai naują,
originalią, niekada anksčiau neegzistavusią konkrečią materialinę ar dvasinę
mokslo, technikos, kultūros ar meno vertybę. Konstitucinis Teismas pažymėjo,
kad Konstitucijoje pedagoginė veikla yra atribota nuo kūrybinės veiklos;
pedagoginė veikla siejama su dėstymu, mokymu, ugdymu mokymo, auklėjimo
įstaigose (įskaitant aukštąsias mokyklas), tuo tarpu kūrybinė veikla, kaip
minėta, yra veikla, kuria siekiama sukurti mokslo, technikos, kultūros ar meno
kūrinį.
Seimo
nariams Seimo statutas iki 2004 m. liepos 1 d. nedraudė gauti atlygį už
pedagoginę veiklą. Tačiau Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m.
liepos 1 d. nutarime pripažino, kad Lietuvos Respublikos Seimo statuto nuostata,
kuria nustatyta, jog Seimo nario atlyginimu už kūrybinę veiklą laikomas atlygis
už pedagoginę veiklą, prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60
straipsnio 3 daliai. Įsigaliojus šiam Konstitucinio Teismo nutarimui, aukščiau
minėta Seimo statuto nuostata neteko galios.
Konstitucinis
Teismas aukščiau minėto nutarimo III skirsnio 5.2 punkte pažymėjo, kad Ši
nuostata atlyginimo už Seimo nario kūrybinę veiklą konstitucinę sampratą
atitiks tik tuo atveju, jeigu minėtas atlygis bus mokamas už tokią Seimo nario
veiklą, kurią Seimo narys atlieka nebūdamas darbo, tarnybos ar pan.
santykiuose su kokia nors įstaiga, įmone ar organizacija.
Komisija
2008 m. gruodžio 17 d. posėdyje svarstė klausimą dėl Seimo nario Egidijaus
Vareikio veiklos galimo nesuderinamumo su Seimo nario pareigomis. Tuomet 2008
m. Komisijai pateiktoje privačių interesų deklaracijoje Egidijus Vareikis
nurodė, kad jis vykdo individualią veiklą, t. y. veda seminarų ciklus Kauno
Vytauto Didžiojo universitete ir Lietuvos viešojo administravimo institute.
Komisija 2008 m. gruodžio 17 d. priėmė rekomendaciją Nr. 2008-12-17 Nr. 101-I-6
Dėl Seimo narių kūrybinės veiklos ir darbo, nesuderinamo su Seimo nario
pareigomis, kurioje nurodė, kad Seimo narys Egidijus Vareikis, neatsisakydamas
darbo, nesuderinamo su Seimo nario pareigomis, pažeidė Lietuvos Respublikos
Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalies nuostatą ir įpareigojo Seimo narį Egidijų
Vareikį nutraukti veiklą,
nesuderinamą su Seimo nario pareigomis.
2009 metais Seimo narys
Egidijus Vareikis, atsižvelgdamas į Komisijos rekomendaciją, nutraukė paskaitų
dėstymą Kauno Vytauto Didžiojo universitete ir Lietuvos viešojo administravimo
institute. Tačiau 2010 metais Lietuvos viešojo administravimo institute vėl
dėstė tą patį kursą, kurį dėstė ir 2008 metais.
Kaip skelbiama Lietuvos
viešojo administravimo instituto internetiniame puslapyje, 2010 m. spalio 22 d.
turėtų vykti seminaras tema Lietuvos pasirengimas pirmininkauti Europos
sąjungoje, o lapkričio 17 d. seminaras tema Europos Sąjungos derybos ir
bendravimo su kitų kultūrų žmonėmis aspektai. Aukščiau minėtų seminarų
dėstytojų nurodytas dr. Egidijus Vareikis. Lietuvos viešojo administravimo
institutas informavo Komisiją, kad jis neturi jokių išankstinių susitarimų
(raštiškų ar žodinių) su dr. Egidijumi Vareikiu dėl planuojamų seminarų 2010 m.
spalio ir lapkričio mėnesiais vedimo, nes kol klausytojų grupė nesuformuota iš
užsiregistravusių dalyvių, su galimais dėstytojais jokių susitarimų nedaroma.
Komisija 2010 m. rugsėjo 22 d.
posėdyje nusprendė kreiptis į Seimo narį Egidijų Vareikį, prašant pateikti jo
kūrinių ‑ paskaitų Lietuvos pasirengimas pirmininkauti Europos
sąjungoje ir Europos Sąjungos derybos ir bendravimo su kitų kultūrų žmonėmis
aspektai medžiagos kopijas.
2010 m. rugsėjo 30 d. Seimo
narys Egidijus Vareikis elektroniniu paštu persiuntė Komisijai aukščiau minėtų
seminarų dalomąją medžiagą. Medžiagoje Derybos Europos sąjungoje pateikiama
informacija apie Europos Sąjungos institucijas ir apie derybų eigą Europos
Sąjungos institucijose. Medžiagoje Lietuvos pasiruošimas pirmininkauti ES
pateikiama informacija apie Lietuvos veiksmus (atliktus ir būsimus) ruošiantis
pirmininkavimui Europos Sąjungos tarybai, atsižvelgiant į kitų Europos Sąjungos
valstybių patirtį.
Atkreiptinas dėmesys, kad
dalomosios medžiagos Derybos Europos Sąjungoje rengimo data nurodyta 2006 m.
birželio 12 d. , o medžiagos Lietuvos pasiruošimas pirmininkauti ES 2010 m.
spalio 8 d. , t. y. vėlesnė data, nei toji medžiaga buvo gauta Komisijoje.
Autorinių
sutarčių ir intelektinių paslaugų sutarčių sudarymo valstybės tarnautojų mokymo
procese rekomendacijų, kurias parengė Lietuvos Respublikos kultūros
ministerijos ir Valstybės tarnybos departamento prie Vidaus reikalų
ministerijos specialistai (http://www.vtd.lt/index.php?-312104475), nurodoma,
kad:
Mokymo įstaigų
veiklos patirtis rodo, kad mokymo procese gali būti taikomos įvairios mokymo
organizavimo formos, todėl mokymo įstaigos dėstytojai gali:
23.1.
mokyti pagal pačių parengtas valstybės tarnautojų mokymo programas;
23.2.
mokyti pagal kitų autorių parengtas valstybės tarnautojų mokymo programas;
23.3.
mokyti pagal atskirus valstybės tarnautojų mokymo programos modulius,
parengtus paties ar kitų autorių;
23.4.
parengti
mokymo programą ar paskaitą ir ją vieną ar kelis kartus išdėstyti auditorijai.
24. Tais
atvejais kai dėstytojas pats nesukuria mokymo procesui naudojamo kūrinio, o tik
suteikia mokymo paslaugas, su juo gali būti sudaroma intelektinių paslaugų (mokymo
paslaugų) sutartis. Autorių teisė nereglamentuoja mokymo paslaugų teikimo
proceso. Sutartys dėl kūrinių redagavimo, mokymo, konsultavimo, organizacinių
ir techninių paslaugų ar kitokių paslaugų teikimo nelaikomos autorinėmis (ATGTĮ
39 straipsnio 3 dalis).
25.
Atlygintinų paslaugų teikimą reglamentuoja Civilinio kodekso XXXV skyriaus
nuostatos. Civilinio kodekso 6.716 straipsnio 1 dalyje numatyta paslaugų
sutarties samprata, o 3 dalyje pateikiamas sąrašas atlygintinų paslaugų, kurias
teikiant taikomos šių normų taisyklės. Šiame atlygintinų paslaugų sąraše
nurodytos ir mokymo paslaugos.
26.
Tais atvejais, kai mokymo įstaigos užsakymu sukurtą kūrinį auditorijoje dėsto
pats autorius, su juo nebūtina sudaryti dvi atskiras sutartis (autorinę sutartį
dėl kūrinio sukūrimo ir intelektinių paslaugų dėl mokymo paslaugų suteikimo).
Mokymo įstaiga su kūrinio autoriumi, kuris kartu suteiks ir mokymo paslaugas,
gali sudaryti sutartį, kuri gali turėti tiek autorinės sutarties, tiek paslaugų
sutarties sąlygų. Civilinio kodekso Šeštosios knygos Prievolių teisė
komentare paaiškinama, kad atsižvelgiant į sutarties laisvės principą, šalys
gali sudaryti sutartį, kurioje jos numato sąlygas, būdingas skirtingų rūšių
sutartims. Tokios sutartys vadinamos mišriosiomis sutartimis (Justitia,
Vilnius, 2003, p. 195).
Atsižvelgiant
į aukščiau minėtą rekomendaciją, Lietuvos Viešojo administravimo instituto ir
Seimo nario Egidijaus Vareikio sudarytos sutartys turi tiek autorinės
sutarties, tiek paslaugų sutarties sąlygų.
Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 60 straipsnyje teigiama, kad Seimo nario pareigos,
išskyrus jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis
valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos
bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse. Seimo narys negali gauti jokio kito
atlyginimo, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą.
Seimo
statuto 15 straipsnio 4 dalyje nurodoma, kad Seimo narys negali gauti
jokio kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą. Seimo nario atlyginimu
už kūrybinę veiklą laikomas autorinis honoraras už meno kūrinius bei jų
atlikimą, už publikacijas bei knygas, už medžiagą radijo ir televizijos
laidoms, jeigu Seimo narys nėra susijęs su įstaiga, įmone ar organizacija,
atlyginančia už kūrybinę veiklą, darbo, tarnybos ar panašiais santykiais, dėl
kurių gali kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktas.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
- Seimo
narys Egidijus Vareikis, įsipareigojęs skaityti paskaitas Lietuvos viešojo
administravimo instituto klausytojams, pažeidė Lietuvos Respublikos Seimo
statuto 6 straipsnio 1 dalies nuostatą.
- Apie
Komisijos sprendimą informuoti Seimą.
Balsavimo rezultatai: už 7, prieš 0, susilaikė
6.
Komisijos
pirmininkas Algimantas
Salamakinas