2009-01-21
Nr.101-I-2
Vilnius
Klausimą svarstant dalyvavo :
Komisijos nariai: Vaidotas Bacevičius, Julius
Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus Klumbys, Konstantas Ramelis, Rūta
Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Mečislovas Zasčiurinskas.
Kviestieji asmenys: Seimo Pirmininko patarėjas
Egidijus Rumbutis, Kompozitorių sąjungos narys Anatolijus Lapinskas.
Į Seimo
Etikos ir procedūrų komisiją (toliau Komisija) kreipėsi Seimo Pirmininkas
Arūnas Valinskas, prašydamas paaiškinti, ar tokia Seimo narių veikla, kai
atliekama koncertinė programa, už kurią sumokamas autorinis honoraras, yra
laikytina kūrybine veikla, kaip ją apibrėžia Lietuvos Respublikos Konstitucinio
Teismo 2004 m. liepos mėn. 1 d. nutarimas Nr. 04/04 Dėl Lietuvos Respublikos
Seimo statuto 15 straipsnio 4 dalies atitikties Lietuvos Respublikos
Konstitucijai.
Etikos ir procedūrų
komisija konstatuoja:
Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 60 straipsnyje teigiama, kad Seimo nario pareigos,
išskyrus jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis
valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos
bei kitose privačiose įstaigose ir įmonėse. Seimo nario darbas, taip pat
išlaidos, susijusios su jo parlamentine veikla, atlyginamos iš valstybės
biudžeto. Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą
už kūrybinę veiklą. Šio Konstitucijos straipsnio 4 dalyje nurodoma, kad Seimo
nario pareigas, teises ir veiklos garantijas nustato įstatymas. Seimo nario
teises ir pareigas reglamentuoja Lietuvos Respublikos Seimo statutas.
Lietuvos Respublikos Seimo statuto 6 straipsnyje atkartojama
Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostata, kad Seimo nario pareigos, išskyrus
jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybės
įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose
privačiose įstaigose ar įmonėse.
Seimo statuto 15 straipsnio 4
dalyje nurodoma, kad Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus
atlyginimą už kūrybinę veiklą. Šiame statuto straipsnyje pateikiama, kas
laikytina Seimo nario atlyginimu už kūrybinę veiklą autorinis honoraras už
meno kūrinius bei jų atlikimą už publikacijas bei knygas, už medžiagą radijo ir
televizijos laidoms, jeigu Seimo narys nėra susijęs su įstaiga, įmone ar
organizacija, atlyginančia už kūrybinę veiklą, darbo, tarnybos ar panašiais
santykiais.
Lietuvos Respublikos
Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime pabrėžė, kad Konstitucija
Seimo narį traktuoja kaip profesionalų politiką, t. y. kaip tokį Tautos
atstovą, kuriam darbas Seime yra jo profesinė veikla ir kad Seimo narys,
įgydamas visas Tautos atstovo teises, apsisprendžia, kad jis bus Tautos
atstovas, o ne užsiims verslu, komercija ar kitokia privačia veikla, kuria
siekiama pelno.
2004 m. liepos 1 d.
Konstitucinio Teismo nutarime, aiškinant kūrybinės veiklos konstitucinę
sampratą, pažymėta, kad Pagal Konstituciją kūrybinė veikla tai veikla
mokslo, technikos, kultūros ar meno srityse, kuria siekiama sukurti kūrinį, t.
y. kokybiškai naują, originalią, niekada anksčiau neegzistavusią konkrečią
materialinę ar dvasinę mokslo, technikos, kultūros ar meno vertybę. Lietuvos
Respublikos autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo 4 straipsnyje irgi
nurodoma, kad autorių teisių objektai originalūs literatūros, mokslo ir meno
kūriniai, kurie yra kokia nors objektyvia forma išreikštas kūrybinės veikos
rezultatas.
Konstitucinis Teismas,
sistemiškai aiškindamas Konstitucijos 42 straipsnio ir 60 straipsnio nuostatas,
konstatavo, kad Seimo nario kūrybinė veikla Konstitucijoje yra atribota nuo
darbo, tarnybos ar pan. santykių ir Seimo narys kūrybinės veiklos laisvę
įgyvendina ne kaip darbo, tarnybos ar pan. santykių subjektas.
Konstitucinis Teismas, aiškindamas
Konstitucijos 60 straipsnio sąvoką darbas, pažymėjo, kad Sąvoka darbas,
vartojama Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies formuluotėje darbas verslo,
komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse, savo ruožtu apima bet
kokią veiklą Lietuvos, užsienio ar tarptautinėje privačioje įstaigoje, įmonėje,
organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, jeigu
ši veikla yra susijusi su darbo atlikimu, pareigų užėmimu, tarnybos ėjimu, kitų
funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu ir
pan. (įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo, kontrolės ir kituose
organuose), neatsižvelgiant į tai, ar ta veikla yra nuolatinė, ar laikina, ar
vienkartinio pobūdžio (epizodinė), į tai, ar už tą veiklą yra atlyginama
kokiomis nors išmokomis arba kaip nors kitaip, ar nėra atlyginama, į tai, ar ta
veikla teisės aktuose yra įvardijama kaip darbas, ar kaip nors kitaip, į tai,
ar toje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje yra, ar nėra dar ir kitų asmenų,
užsiimančių kokia nors veikla, į tai, ar ta veikla yra vadovaujanti, ar ne, į
tai, ar asmuo tai veiklai yra renkamas, ar skiriamas, į tai, ar ta veikla yra
įforminama kokia nors teisine sutartimi arba kitu teisės aktu, ar yra atliekama
be teisinės sutarties arba kito teisės akto; Konstitucijos 60 straipsnio 1
dalies formuluotėje darbas verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose
ar įmonėse vartojama sąvoka darbas apima ir bet kokią kitą privačią veiklą,
kuria siekiama pelno, taip pat ir tokią veiklą, kuria siekiama pelno, kuri
atliekama neįsteigus įmonės, įstaigos, organizacijos.
Taip pat Konstitucinis Teismas 2004
m. liepos 1 d. nutarime pažymėjo, kad Sprendžiant, ar Seimo nario tam tikra veikla
yra užsiėmimas verslu, komercija ir pan., kiekvienu atveju reikia įvertinti tos
veiklos turinį bei visas kitas aplinkybes.
Koncertinės programos atlikimas
kiekvienu atveju gali būti skirtingas. Atlikėjas, tuo pačiu ir autorius, gali
pateikti savo autorinį, originaliai atliekamą muzikos, ar kitą sceniniam
atlikimui skirtą kūrinį, bet gali tik atlikti ir kito autoriaus sukurtą muzikos
ar kitą sceniniam atlikimui skirtą kūrinį. Bet kuriuo atveju atlikėjas
įsipareigoja už tam tikrą atlygį (autorinį honorarą ar bet kokią kitą piniginę
išmoką), tam tikrai įstaigai, įmonei ar organizacijai atlikti tam tikrą darbą,
t. y. pravesti ar kaip nors kitaip atlikti koncertinę programą. Be to,
originalus muzikos ar kitas sceniniam atlikimui skirtas kūrinys paprastai būna
sukurtas anksčiau, negu jis pateikiamas koncertinės programos atlikimo metu.
Lietuvos
Respublikos autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo (Žin., 2003,
Nr.28-1125) 6 straipsnyje apibrėžiama, kad autorius yra kūrinį sukūręs
fizinis asmuo. Remiantis šio įstatymo 2 straipsnio 5 dalies nuostata,
autorius yra autorinių teisių subjektas. Autorinių teisių ir gretutinių teisių
įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje pateikiamas atlikėjo apibrėžimas. Atlikėjas
aktorius, dainininkas, muzikantas, šokėjas ar kitas asmuo, vaidinantis,
dainuojantis, skaitantis, deklamuojantis, kitaip atliekantis literatūros meno,
folkloro kūrinius ar cirko numerius. Atlikėjai, remiantis aukščiau minėto
įstatymo 2 straipsnio 12 dalies nuostata, nelaikytini autorių teisių
subjektais. Atlikėjai kartu su fonogramos gamintojais, transliuojančiomis
organizacijomis, audiovizualinio kūrinio pirmojo įrašo gamintojais, yra
gretutinių teisių subjektai. Taigi autorinių sutarčių subjektais gali būti tik
kūrinį sukūrę autoriai, kurie remiantis autorinėmis sutartimis turi teisę į
autorinį atlyginimą. Atlikėjai už kūrinio atlikimą turi teisę gauti atlyginimą,
bet ne autorinį atlyginimą už kūrybinę veiklą, t. y kūrinio sukūrimą.
Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 60 straipsnyje ir Seimo statuto 15 straipsnio 4
dalyje Seimo nariui suteikiama galimybė gauti (išskyrus atlyginimą, mokamą iš
valstybės biudžeto už Seimo nario darbą) atlyginimą (autorinį honorarą) už
kūrybinę veiklą.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Seimo
narių veikla, kai atliekama koncertinė programa, už kurią sumokamas autorinis
honoraras, nelaikytina kūrybine veikla.
Balsavimo rezultatai: už
6, prieš 1, susilaikė 1.
Komisijos
pirmininkas Algimantas
Salamakinas