Informacija apie posėdžius 

EN  FR

KOMISIJOS IŠVADA „DĖL GALIMŲ PROCEDŪRINIŲ PAŽEIDIMŲ PATEIKIANT SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS PROGRAMOS“ PROJEKTĄ“


2009-01-21 Nr.101-I-4

Vilnius

 

            Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Vaidotas Bacevičius, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus Klumbys, Konstantas Ramelis, Rūta Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Mečislovas Zasčiurinskas, išnagrinėjo Seimo Darbo partijos frakcijos prašymą išnagrinėti ir pateikti išvadas dėl, jų manymu, padarytų procedūrinių pažeidimų, įvykusių 2008 m. gruodžio 5 d. neeiliniame Seimo posėdyje.

            Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

            2008 m. gruodžio 5 d. neeiliniame Seimo plenariniame posėdyje vyko Vyriausybės programos pateikimas. Pateikimo metu Seimo narė Loreta Graužinienė pasiūlė frakcijos vardu daryti pertrauką iki kito posėdžio. Seimo posėdžio pirmininkė Seimo Pirmininko pirmoji pavaduotoja Irena Degutienė, motyvuodama tuo, kad prašymas dėl pertraukas „nėra statutinis“, nesiūlė Seimo nariams apsispręsti daryti pertrauką ar nedaryti.

            Seimo statuto 109 straipsnyje reglamentuojama klausimo svarstymo pertraukos ir svarstymo atidėjimo tvarka. Šio straipsnio 1 dalyje numatyta, kad svarstant kiekvieną klausimą, iki balsavimo pradžios posėdžio pirmininko reikalavimu, pagrindinio komiteto reikalavimu, taip pat frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/3 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, arba opozicinės frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/5 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, daroma neeilinė, ne trumpesnė kaip 30 minučių ir ne ilgesnė kaip 1 valandos, klausimo svarstymo pertrauka arba klausimo svarstymas atidedamas kitam artimiausiam posėdžiui.

            Seimo statuto specialiajame trisdešimt pirmajame skirsnyje „Ministro pirmininko kandidatūros ir Vyriausybės programos svarstymas“ atskirai reglamentuojamos Vyriausybės programos pateikimo svarstymo ir priėmimo procedūros. Statuto 194 straipsnyje detaliai išdėstyta Vyriausybės programos pateikimo tvarka, tiksliai nustatant kiekvieno veiksmo eigą ir trukmę. Vyriausybės programos pateikimo metu, Seimo statute nenumatyta galimybė daryti posėdžių pertraukas.

            Komisija kreipėsi į Seimo Teisės departamentą, prašydama paaiškinti, ar Vyriausybės programos pateikimo, svarstymo ir priėmimo metu, taikytinos bendrosios Seimo statuto šešioliktojo skirsnio nuostatos ir ar Seimo statuto 109 straipsnyje nustatytos procedūros taikytinos ir klausimo pateikimo Seimo plenariniame posėdyje metu.

            Teisės departamentas 2008-12-19 rašte Komisijai Nr.V-2008-4497 nurodė, kad Vyriausybės programos svarstymas ir sprendimas, ar jai pritarti yra parlamentinė procedūra, kuri reglamentuojama specialiomis Seimo statuto nuostatomis, kurios numato, kaip turi būti vykdomas Vyriausybės programos svarstymas (Seimo statuto 194-196 straipsniai) bei kokiu būdu išreiškiamas pritarimas (arba nepritarimas) Vyriausybės programai (Seimo statuto 197 straipsnis). Bendrosios Seimo statuto nuostatos, reglamentuojančios teisės aktų pateikimo, jų svarstymo Seimo padaliniuose (Seimo komitetuose, komisijose) ir Seimo posėdyje bei šių aktų priėmimo klausimus, netaikytinos. Šią nuomonę Teisės departamentas grindžia, pvz., ta aplinkybe, jog teisės aktų projektų svarstymas Seimo narių frakcijose Seimo statute nėra numatytas. Be to Teisės departamentas atkreipė dėmesį, kad Seimo statuto 197 straipsnio 3 dalyje nurodoma, kokiu būdu priimamas sprendimas pritarti Vyriausybės programai – kai Seimo posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų dauguma jai pritaria. Šios normos inkorporavimas į Seimo statuto nuostatas, reglamentuojančias Vyriausybės programos svarstymą ir sprendimo, ar jai pritarti, priėmimą, taip pat patvirtina, kad bendrosios Seimo statuto normos šiai procedūrai netaikytinos, kadangi Seimo nutarimų, kitų Seimo sprendimų priėmimą reglamentuoja Seimo statuto 113 straipsnis. Todėl, darant prielaidą, jog Vyriausybės programos svarstymui ir sprendimo, ar jai pritarti, priėmimui taikytinos bendrosios Seimo statuto normos, Seimo statuto 195-197 straipsnių nuostatos galėtų būti traktuojamos kaip perteklinės.

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1.      Vyriausybės programos svarstymo Seimo plenariniame posėdyje metu neteikiant balsuoti dėl frakcijos reikalavimo daryti klausimo svarstymo pertrauką, pažeista Seimo statuto 109 straipsnio 1 dalies nuostata.

  1. Laikyti, kad nepateikus balsuoti dėl frakcijos reikalavimo daryti klausimo svarstymo pertrauką, įstatymų leidybos procedūra pažeista nešiurkščiai.
  2. Atkreipti pirmininkaujančių Seimo posėdžiams dėmesį, kad Seimo statuto 109 straipsnio nuostatos taikytinos svarstant kiekvieną klausimą.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkas                                                                           Algimantas Salamakinas



Pažymos apie Seimo narių dalyvavimą Seimo posėdžiuose
2008 metai


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ