2009-01-21
Nr.101-I-4
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija): Vaidotas Bacevičius, Julius
Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus Klumbys, Konstantas Ramelis, Rūta
Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Mečislovas Zasčiurinskas,
išnagrinėjo Seimo Darbo partijos frakcijos prašymą išnagrinėti ir pateikti
išvadas dėl, jų manymu, padarytų procedūrinių pažeidimų, įvykusių 2008 m.
gruodžio 5 d. neeiliniame Seimo posėdyje.
Etikos ir procedūrų
komisija konstatuoja:
2008
m. gruodžio 5 d. neeiliniame Seimo plenariniame posėdyje vyko Vyriausybės
programos pateikimas. Pateikimo metu Seimo narė Loreta Graužinienė pasiūlė
frakcijos vardu daryti pertrauką iki kito posėdžio. Seimo posėdžio pirmininkė
Seimo Pirmininko pirmoji pavaduotoja Irena Degutienė, motyvuodama tuo, kad
prašymas dėl pertraukas nėra statutinis, nesiūlė Seimo nariams apsispręsti
daryti pertrauką ar nedaryti.
Seimo
statuto 109 straipsnyje reglamentuojama klausimo svarstymo pertraukos ir
svarstymo atidėjimo tvarka. Šio straipsnio 1 dalyje numatyta, kad svarstant
kiekvieną klausimą, iki balsavimo pradžios posėdžio pirmininko reikalavimu,
pagrindinio komiteto reikalavimu, taip pat frakcijos reikalavimu, kurį paremia
ne mažiau kaip 1/3 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, arba opozicinės
frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/5 posėdyje dalyvaujančių
Seimo narių, daroma neeilinė, ne trumpesnė kaip 30 minučių ir ne ilgesnė kaip 1
valandos, klausimo svarstymo pertrauka arba klausimo svarstymas atidedamas
kitam artimiausiam posėdžiui.
Seimo
statuto specialiajame trisdešimt pirmajame skirsnyje Ministro pirmininko
kandidatūros ir Vyriausybės programos svarstymas atskirai reglamentuojamos
Vyriausybės programos pateikimo svarstymo ir priėmimo procedūros. Statuto 194
straipsnyje detaliai išdėstyta Vyriausybės programos pateikimo tvarka, tiksliai
nustatant kiekvieno veiksmo eigą ir trukmę. Vyriausybės programos pateikimo
metu, Seimo statute nenumatyta galimybė daryti posėdžių pertraukas.
Komisija
kreipėsi į Seimo Teisės departamentą, prašydama paaiškinti, ar Vyriausybės
programos pateikimo, svarstymo ir priėmimo metu, taikytinos bendrosios Seimo
statuto šešioliktojo skirsnio nuostatos ir ar Seimo statuto 109 straipsnyje
nustatytos procedūros taikytinos ir klausimo pateikimo Seimo plenariniame
posėdyje metu.
Teisės
departamentas 2008-12-19 rašte Komisijai Nr.V-2008-4497 nurodė, kad Vyriausybės
programos svarstymas ir sprendimas, ar jai pritarti yra parlamentinė procedūra,
kuri reglamentuojama specialiomis Seimo statuto nuostatomis, kurios numato,
kaip turi būti vykdomas Vyriausybės programos svarstymas (Seimo statuto 194-196
straipsniai) bei kokiu būdu išreiškiamas pritarimas (arba nepritarimas)
Vyriausybės programai (Seimo statuto 197 straipsnis). Bendrosios Seimo statuto
nuostatos, reglamentuojančios teisės aktų pateikimo, jų svarstymo Seimo
padaliniuose (Seimo komitetuose, komisijose) ir Seimo posėdyje bei šių aktų
priėmimo klausimus, netaikytinos. Šią nuomonę Teisės departamentas grindžia,
pvz., ta aplinkybe, jog teisės aktų projektų svarstymas Seimo narių frakcijose
Seimo statute nėra numatytas. Be to Teisės departamentas atkreipė dėmesį, kad
Seimo statuto 197 straipsnio 3 dalyje nurodoma, kokiu būdu priimamas sprendimas
pritarti Vyriausybės programai kai Seimo posėdyje dalyvaujančių Seimo narių
balsų dauguma jai pritaria. Šios normos inkorporavimas į Seimo statuto
nuostatas, reglamentuojančias Vyriausybės programos svarstymą ir sprendimo, ar
jai pritarti, priėmimą, taip pat patvirtina, kad bendrosios Seimo statuto
normos šiai procedūrai netaikytinos, kadangi Seimo nutarimų, kitų Seimo
sprendimų priėmimą reglamentuoja Seimo statuto 113 straipsnis. Todėl, darant
prielaidą, jog Vyriausybės programos svarstymui ir sprendimo, ar jai pritarti,
priėmimui taikytinos bendrosios Seimo statuto normos, Seimo statuto 195-197
straipsnių nuostatos galėtų būti traktuojamos kaip perteklinės.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Vyriausybės programos svarstymo Seimo plenariniame posėdyje metu
neteikiant balsuoti dėl frakcijos reikalavimo daryti klausimo svarstymo
pertrauką, pažeista Seimo statuto 109 straipsnio 1 dalies nuostata.
- Laikyti,
kad nepateikus balsuoti dėl frakcijos reikalavimo daryti klausimo
svarstymo pertrauką, įstatymų leidybos procedūra pažeista nešiurkščiai.
- Atkreipti
pirmininkaujančių Seimo posėdžiams dėmesį, kad Seimo statuto 109
straipsnio nuostatos taikytinos svarstant kiekvieną klausimą.
Balsavimo rezultatai: pritarta
bendru sutarimu.
Komisijos
pirmininkas Algimantas
Salamakinas