2009-02-04
Nr.101-I-5
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija): Vaidotas Bacevičius, Vytautas
Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Jonas Juozapaitis, Egidijus Klumbys, Vytautas
Kurpuvesas, Konstantas Ramelis, Rūta Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia
Teišerskytė, Mantas Varaška, Mečislovas Zasčiurinskas, išnagrinėjo Seimo
frakcijos Tvarka ir teisingumasprašymą ištirti, ar valstybės biudžeto antrojo
svarstymo metu nebuvo grubiai pažeistas Seimo statuto 177 straipsnis.
Etikos ir procedūrų
komisija konstatuoja:
2008
m. gruodžio 16 d. Seimo plenarinio posėdžio metu vyko 2009 metų valstybės
biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo
projekto XP‑3420(2) (toliau Valstybės biudžeto projektas) antrasis
svarstymas.
Valstybės
biudžeto tvirtinimo tvarka reglamentuota Lietuvos Respublikos Seimo statuto
dvidešimt septintojo skirsnio 172-180 straipsniuose. Valstybės biudžeto
projekto antrojo svarstymo eiga reglamentuota Seimo statuto 177 straipsnyje.
Šio straipsnio antrojoje dalyje nurodoma, kad posėdžio metu Vyriausybės
atstovas praneša, kurie iš komitetų, frakcijų ir paskirų Seimo narių pasiūlymų
bei pataisų įrašyti į valstybės biudžeto projektą, kurie atmesti, motyvuoja
atmetimo priežastis, atsako į Seimo narių klausimus.
Atkreiptinas
dėmesys, kad 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių
rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto svarstymas vyko kiek kitaip, nei
įprasta. Projektas pateiktas, vėliau apsvarstytas komitetuose ir pirmą kartą
Seime 2008 metų lapkričio 13 d., dalyvaujat 2004-2008 metų Seimo kadencijos
Seimo nariams. Seimo 2004-2008 metų Seimo kadencijos Seimo narių įgaliojimai
nutrūko, kai prisiekė 2008-2012 metų Seimo kadencijos nariai, t. y. 2008 m.
lapkričio 17 d.
Seimo
statuto 177 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad valstybės biudžeto projekto
antrasis svarstymas skiriamas ne vėliau kaip per 15 dienų nuo valstybės
biudžeto projekto pirmojo svarstymo. Antrojo svarstymo metu Vyriausybė pateikia
pagal gautus pasiūlymus ir pastabas pataisytą projektą. Naujai po 2008 metų
Seimo rinkimų suformuota Vyriausybė savo įgaliojimus įgijo 2008 m. gruodžio 9
d., praėjus daugiau nei 15 dienų po pirmojo 2009 metų valstybės biudžeto ir
savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo svarstymo
Seime. Naujoji Vyriausybė, atsižvelgdama į susiklosčiusią ir vis sunkėjančią
valstybės finansinę padėtį, prieš pateikiant antrajam svarstymui Seime 2009
metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių
patvirtinimo įstatymo projektą, jį pakoregavo.
Kaip
jau minėta, Valstybės biudžeto projektas antrajam svarstymui Seime pateiktas
2008 m. gruodžio 16 d. Pateikiant Valstybės biudžeto projektą antrajam
svarstymui Seime kartu pateiktas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m.
gruodžio 20 d. nutarimas Nr.1337 Dėl Lietuvos Respublikos Seimo narių
pasiūlymų dėl Lietuvos Respublikos 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių
biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto Nr. XP‑3420(2).
Nutarime išdėstyti tie Seimo narių pasiūlymai dėl Valstybės biudžeto projekto,
kuriems visiškai arba iš dalies pritariama. Šiame Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nutarime nurodyta, kad nepritarti visiems kitiems Lietuvos
Respublikos Seimo narių pateiktiems dėl Valstybės biudžeto projekto
pasiūlymams, gautiems 2008 m. gruodžio 17-20 dienomis.
Lietuvos Respublikos finansų
ministras Algirdas Gediminas Šemeta Seimo posėdyje pristatė pagal gautus
pasiūlymus ir pastabas pataisytą Valstybės biudžeto projektą, pažymėdamas, kad
Seimo biudžeto ir finansų komitetas pasiūlė Vyriausybei, atsižvelgiant į
pakitusią situaciją pasaulio finansų rinkose, įvertinus Europos Komisijos bei
Lietuvos ekspertų pateiktas ūkio plėtros prognozes, patikslinti 2009-2011 m.
pagrindinių Lietuvos ekonominių rodiklių projekcijas. <...> Taip pat
Biudžeto ir finansų komitetas pasiūlė, atsižvelgus į patikslintas pagrindinių
makroekonominių rodiklių prognozes, koreguoti pajamas bei planuojamus
asignavimus.<....>, teikiamame biudžeto projekte tai taip pat įvykdoma. Ir
trečias siūlymas buvo apsvarstyti Seimo narių, Seimo komitetų ir atskirų
valstybės institucijų prašymus bei pasiūlymus. Tas taip pat buvo padaryta.
Deja, šią minutę galiu pasakyti, kad, be jokios abejonės, atsižvelgiant į
susiklosčiusią šiuo metu valstybės finansinę padėtį, numatyti papildomus 887
mln. Lt taip, kaip buvo siūloma prie pirminio biudžeto projekto, visi mes
puikiai suprantame, neturime apskritai jokių galimybių. Vyriausybė perskirstė
asignavimus investicijoms pagal Krizės įveikimo plane numatytus kriterijus.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Seimo posėdyje antrojo Valstybės
biudžeto projekto svarstymo metu finansų ministras užsiminė apie Seimo narių
pasiūlymus, bet neįvardino, kurie Seimo narių pasiūlymai Valstybės biudžeto
projektui atmesti ir nemotyvavo kiekvieno pasiūlymo atmetimo priežasčių, o
nurodė tik bendrą visų pasiūlymų atmetimo priežastį.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Lietuvos Respublikos Seimo
2008 m. gruodžio 16 d. posėdyje, svarstant 2009 metų valstybės biudžeto ir
savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą XP‑3420(2),
nepilnai įvykdytas Respublikos Seimo statuto 177 straipsnio 2 dalyje
įtvirtintas reikalavimas motyvuoti Seimo narių pasiūlymų bei pataisų atmetimo
priežastis.
Balsavimo rezultatai: už 10,
prieš 1, susilaikė 0.
Komisijos pirmininkas Algimantas
Salamakinas