2009-05-13
Nr.101-I-18
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija) Jonas Juozapaitis, Egidijus
Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Konstantas Ramelis, Algimantas Salamakinas, Ona
Valiukevičiūtė, Mantas Varaška, Mečislovas Zasčiurinskas išnagrinėjo Seimo
Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos prašymus ištirti, ar Seimo
Pirmininko pirmoji pavaduotoja Irena Degutienė, vesdama 2009 m. balandžio 28 d.
Seimo plenarinį posėdį, nepažeidė Seimo statuto.
Etikos ir procedūrų
komisija konstatuoja:
Seimo
Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija 2009 m. balandžio 28 d. raštu Nr.170/64
kreipėsi į Komisiją, nurodydama, kad 2009 m. balandžio 28 d. Seimo plenarinio
posėdžio metu, svarstant 1-2 klausimą dėl Seimo nutarimo Dėl G. Vilkelio
atleidimo iš Seimo kanclerio pareigų (projektas XIP-575), Lietuvos
socialdemokratų partijos frakcijos seniūnas Zigmantas Balčytis, vadovaudamasis
Seimo statuto 109 straipsniu, prašė klausimo svarstyme padaryti pertrauką iki
kito posėdžio, kuriame galėtų dalyvauti asmuo, kurio atleidimo iš pareigų
klausimas yra svarstomas - Seimo kancleris G. Vilkelis, tačiau Seimo posėdžiui
vadovavusi Seimo Pirmininko pirmoji pavaduotoja Irena Degutienė atsisakė
suteikti galimybę Seimo nariams balsuoti dėl pertraukos, motyvuodama, kad tai
yra specialioji procedūra ir pertraukos prašyti negalima. Frakcijos nuomone, Seimo
posėdžio pirmininkė, atsisakydama teikti balsuoti dėl pertraukos, galimai
pažeidė Seimo statuto 109 straipsnio nuostatas.
Seimo
statuto 109 straipsnyje reglamentuojama klausimo svarstymo pertraukos ir
svarstymo atidėjimo tvarka. Šio straipsnio 1 dalyje numatyta, kad svarstant kiekvieną
klausimą, iki balsavimo pradžios posėdžio pirmininko reikalavimu,
pagrindinio komiteto reikalavimu, taip pat frakcijos reikalavimu, kurį paremia
ne mažiau kaip 1/3 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, arba opozicinės frakcijos
reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/5 posėdyje dalyvaujančių Seimo
narių, daroma neeilinė, ne trumpesnė kaip 30 minučių ir ne ilgesnė kaip 1
valandos, klausimo svarstymo pertrauka arba klausimo svarstymas atidedamas
kitam artimiausiam posėdžiui.
Seimo
statuto specialiajame trisdešimt penktajame skirsnyje Seimo pareigūnų ir
valstybės institucijų vadovų atleidimas numatyta Seimo pareigūnų ir valstybės
institucijų vadovų atleidimo tvarka. Statuto 217 - 218 straipsniuose
įtvirtintos specialiosios normos, kurios taikomos atleidžiant iš pareigų Seimo
pareigūnus ir valstybės institucijų vadovus. Tačiau spręsdamas šių asmenų
atleidimo iš pareigų klausimus, Seimas taip pat yra saistomas bendrųjų Seimo
statuto normų, kurios reglamentuoja teikiamo pasiūlymo atleisti Seimo pareigūną
ar valstybės institucijos vadovą teisinę formą (turi būti pateiktas Seimo
nutarimo projektas), taip pat sprendimo priėmimo tvarką (balsavimo dėl Seimo
posėdžiuose svarstomų klausimų ir balsų skaičiavimo procedūra taip pat numatyta
Seimo statuto septynioliktajame skirsnyje). Pažymėtina tai, kad bendroji Seimo
statuto 109 straipsnio norma, reglamentuojanti klausimo svarstymo pertraukos ir
svarstymo atidėjimo tvarką, nustato, kad minėtame straipsnyje nurodyti
subjektai gali reikalauti padaryti pertrauką ar atidėti klausimo svarstymą
kitam artimiausiam posėdžiui svarstant kiekvieną klausimą. Specialiosios
Seimo statuto 217 218 straipsnių normos nenustato kokių nors imperatyvių
išlygų dėl klausimo svarstymo pertraukos ar svarstymo atidėjimo. Sistemiškai
aiškinant bendrųjų ir specialiųjų Seimo statuto normų taikymo klausimą,
teisiškai nepagrįsta teigti, jog svarstant Seimo pareigūnų ar valstybės
institucijų vadovų atleidimo klausimus, negalima vadovautis Seimo statuto 109
straipsnio nuostatomis.
Seimo
Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija 2009 m. balandžio 28 d. rašte
Komisijai Nr.170/65 nurodė, kad 2009 m. balandžio 28 d. Seimo plenarinio
posėdžio metu, svarstant klausimą dėl Seimo nutarimo Dėl G. Vilkelio atleidimo
iš Seimo kanclerio pareigų (projektas XIP-575) Lietuvos socialdemokratų
partijos frakcija, remdamasi Seimo statuto 218 straipsnio 2 dalimi, siūlė
klausimo galutinį sprendimą atidėti, kol pasveiks Seimo kancleris Gintautas
Vilkelis ir galės atsakyti į Seimo narių klausimus bei išdėstyti savo nuomonę.
Pirmininkaujanti Seimo posėdžiui Seimo Pirmininko pirmoji pavaduotoja Irena
Degutienė nesutikusi to daryti, frakcijos nuomone, galimai pažeidė Seimo
statuto nuostatas.
Seimo
statuto 31 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta nuostata, kad Seimo kanclerį įstatymų
nustatyta tvarka 5 metams skiria ir iš pareigų atleidžia Seimas Seimo
Pirmininko siūlymu. Seimo statuto 218 straipsnyje reglamentuota Seimo pareigūnų
ir valstybės institucijų vadovų atleidimo procedūra. Šio straipsnio 2 dalyje
nurodoma, kad diskusijoje dėl Seimo pareigūno ar valstybės institucijos vadovo
atleidimo pirmiausia kalba atleidimo iniciatorių atstovas (iki 10 minučių), po
to pareigūnas, kurio atleidimo klausimas yra svarstomas (iki 30 minučių).
Pastarajam skiriama dar iki 30 minučių atsakyti į kalsimus. 2009 m. balandžio
28 d. Seimo posėdyje, kuriame buvo svarstomas Seimo kanclerio G. Vilkelio
atleidimo iš pareigų klausimas, Seimo kancleris G. Vilkelis posėdyje nedalyvavo
(dėl ligos). Seimo Pirmininkas Arūnas Valinskas, atsakydamas į Seimo narių
priekaištus dėl to, kad nesuteikiama galimybė Seimo kancleriui Gintautui
Vilkeliui pasiaiškinti dėl jam mestų kaltinimų ir atsakyti į Seimo narių
klausimus, nurodė, kad kiek aš žinau, nelabai ruošiasi atsakyti į kai kuriuos
mūsų klausimus ir pažymėjo, kad Seimo kancleriui G. Vilkeliui yra įteiktas
pranešimas, kad šiandien Seimo posėdyje bus svarstomas Seimo nutarimo dėl
kanclerio atleidimo projektas. Taigi tikrai sudarytos galimybės ir teisė
kalbėti ir išsakyti savo nuomonę.<...> Taigi, aš manau, kad fiziškai
išgirsti arba išsakyti jums savo argumentus, mielieji kolegos, kancleris
norėdamas tikrai galėjo, arba, informuodamas apie gautą ir įteiktą sekretoriato
informaciją, galėjo paprašyti, kad būtų galima nukelti į kitą dieną. Jokios
reakcijos, deja, nebuvo.
Sistemiškai
aiškinant Seimo statuto 31 straipsnio ir 218 straipsnio 2 dalies nuostatas,
pagrįstai galima teigti, jog Seimo kanclerio atleidimui iš pareigų yra būtini:
a) motyvuotas Seimo Pirmininko siūlymas Seimui atleisti Seimo kanclerį
iš užimamų pareigų ir b) Seimo statuto nustatyta tvarka priimtas Seimo
sprendimas atleisti Seimo kanclerį iš užimamų pareigų. Pažymėtina ir tai,
kad Seimo statuto 218 straipsnio 2 dalyje nustatyta Seimo pareigūno atleidimo
procedūra taip pat saisto Seimą. Tai, jog minėto straipsnio nuostatos
reikalauja, kad posėdyje, kuriame svarstomas Seimo pareigūno atleidimo
klausimas, dalyvautų ir pats pareigūnas, dėl kurio atleidimo yra sprendžiama,
užtikrina: a) absoliučią atleidžiamo pareigūno teisę į gynybą, t.y. galimybę
pateikti argumentuotus atsakymus dėl nepasitikėjimo jo veikla; ir b) Seimo
teisę išklausyti atleidžiamo pareigūno argumentus ir nuspręsti, ar atleidimo
iniciatoriaus pateikti argumentai yra pagrįstas ir pakankamas pagrindas atleisti
Seimo pareigūną iš užimamų pareigų. Kitaip tariant, šio straipsnio normos
užtikrina teisės principo tebūnie išklausyta ir antroji pusė įgyvendinimą.
Etikos
ir procedūrų komisija nusprendė:
Pripažinti,
kad 2009 m. balandžio 28 d. Seimo plenarinio posėdžio metu, svarstant 1-2
klausimą dėl Seimo nutarimo Dėl G. Vilkelio atleidimo iš Seimo kanclerio
pareigų (projektas XIP-575), buvo pažeistos Seimo statuto 109 ir 218
straipsnio nuostatos.
Balsavimo rezultatai: už 6, prieš 2,
susilaikė 0.
Komisijos
pirmininkas Algimantas Salamakinas