2009-05-20
Nr.101-I-20
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija): Vaidotas Bacevičius, Vida
Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Konstantas Ramelis,
Rūta Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Ona Valiukevičiūtė,
Mantas Varaška, Mečislovas Zasčiurinskas atliko Lietuvos jūrų muziejaus prašymu
(toliau Muziejus) Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininko Kęsto Komskio
veiksmų, atliktų aiškinantis Lietuvos jūrų muziejaus vykdomo viešojo pirkimo
konkurso rezultatus, teisėtumo tyrimą.
Etikos ir procedūrų
komisija konstatuoja:
Muziejaus
direktorė Olga Žalienė ir Akvariumo rekonstravimo darbų ir įrangos pirkimo
komisijos pirmininkas Eduardas Plokštys 2009-04-08 kreipimesi į Komisiją
Nr.S-194 nurodė, kad Muziejus 2009 m. kovo 26 d. faksu gavo Seimo
Antikorupcijos komisijos raštą Nr.S-2009-3279, kuriame buvo prašoma pateikti
visų dokumentų, susijusių su Muziejaus vykdyto viešojo pirkimo konkurso
muziejaus akvariumo rekonstravimo darbams atlikti vykdymu, kopijas (viešųjų
pirkimų sąlygas, dalyvių pateiktus pasiūlymus, muziejaus viešųjų pirkimų
komisijos posėdžių protokolus bei susirašinėjimo su konkurso dalyviais
dokumentus, muziejaus samdytų ekspertų parengtas išvadas/pastabas dėl konkurso
dalyvių pateiktų lokalinių sąmatų sąnaudų kiekių ir jų kainų, paaiškinant kokiu
būdu buvo pasirinkti konkretūs ekspertai ir pan.). Tą pačią dieną į Muziejų
paskambino Antikorupcijos komisijos patarėja ir pareikalavo, kad minimi rašte
viešojo pirkimo konkurso dokumentai būtų pristatyti nedelsiant. Kadangi tuo
metu Muziejaus direktorė ir jos pavaduotojas (Akvariumo rekonstravimo darbų ir
įrangos pirkimo komisijos pirmininkas) buvo išvykę į komandiruotę, Eduardas
Plokštys, grįžęs iš komandiruotės, kovo 30 d. paskambino Antikorupcijos
komisijos patarėjai ir pranešė, kad rašte nurodomi dokumentai realiai gali būti
pateikti ne anksčiau kaip per savaitę, nes dėl didelio dokumentų kiekio (apie 2
tūkstančius lapų) tai atlikti anksčiau praktiškai būtų labai sudėtinga. Bet
kuriuo atveju dviejų savaičių bėgyje pateikiant prašomus dokumentus būtų
nenusižengta raštvedybos taisyklėse nustatytiems terminams atsakyti į pateiktą
prašymą.
Kaip
teigiama Muziejaus skunde, sekančią dieną (2009-04-31) į Muziejų vėl paskambino
Antikorupcijos komisijos patarėja ir paprašė, kad prašomi dokumentai arba bent
jų dalis būtų paruošti ir tą pačią dieną, t. y. balandžio 30 d., 10 val. 30
min. Klaipėdos Teatro aikštėje būtų perduoti Antikorupcijos komisijos
pirmininkui. To paties prašė ir į Muziejų paskambinęs Lietuvos Respublikos
kultūros ministras Remigijus Vilkaitis. Kaip teigiama rašte Komisijai, dalis
prašomų dokumentų buvo padauginti ir pristatyti Antikorupcijos komisijos
pirmininkui, kuris dokumentus paėmė nepasirašydamas jokių perdavimo priėmimo
aktų ar kitokių dokumentų, pagal kuriuos būtų galima tiksliai identifikuoti jam
perduotus dokumentus. Dokumentų perdavimo metu Muziejaus akvariumo
rekonstravimo darbų ir įrangos pirkimo komisijos pirmininko Eduardo Plokščio
teigimu, Kęstas Komskis pareiškė, jog su aukščiau minėtu konkursu susijusi
situacija jam atrodanti labai negraži ir patarė Eduardui Plokščiui švelninti
situaciją, pereinant prie derybų su žemiausią kainą pasiūliusiomis
bendrovėmis. Antikorupcijos komisijos pirmininkas rašte Komisijai neigia, kad
su muziejaus direktore ar su jos pavaduotoju aptarinėjo konkurso aplinkybes, o
prašomų dokumentų perdavimo tiesiogiai į rankas metu tik apsikeitė oficialiomis
mandagumo frazėmis.
Muziejaus
tarybai Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininko veiksmai ir aiškiai bei
nedviprasmiškai išreikštas susirūpinimas dėl dviejų Muziejaus vykdytame
viešojo pirkimo konkurse dalyvavusių bendrovių (UAB Vėtrūna ir UAB Konsolė)
likimo dėl joms nepalankių konkurso rezultatų, sukėlė abejones dėl galimo
interesų konflikto ir Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtintų principų
pažeidimo, todėl Muziejaus taryba bendru sutarimu nusprendė kreiptis į
Komisiją.
Paaiškinime
Komisijai Antikorupcijos komisijos pirmininkas Kęstas Komskis nurodė, kad
Antikorupcijos komisija 2009-03-20 gavo UAB Vėtrūna kreipimąsi, kuriame buvo
prašoma kiek įmanoma greičiau išnagrinėti Muziejaus veiksmus dėl įvykusio
Muziejaus akvariumo rekonstravimo darbų viešojo pirkimo konkurso.
Antikorupcijos komisija 2009-03-26 gavo ir UAB Konsolė kreipimąsi dėl
aukščiau minėto konkurso skaidrumo. Antikorupcijos komisijos pirmininko
teigimu, 2009-04-01 buvo organizuojamas komisijos posėdis, kuriame planuojama
svarstyti Muziejaus organizuoto viešojo pirkimo konkurso klausimą (2009-03-24
dieną pateiktoje Antikorupcijos 2009-04-01 posėdžio darbotvarkėje šio klausimo
nebuvo) ir todėl buvo būtina kuo skubiau surinkti medžiagą, susijusią su
Muziejaus vykdyto viešojo pirkimo konkurso akvariumo rekonstravimo darbams
atlikti vykdymu.
Komisijos
posėdyje apklaustos Muziejaus direktorės teigimu, telefoninio pokalbio metu
(balandžio 30 d.) Kęstas Komskis į jos nuomonę, kad , šitas procesas jau yra
teisme ir teismas tegu sprendžia atsakė teismai gali labai ilgai užsitęsti.
UAB Vėtrūna ieškinį teismui pateikė 2009 m. kovo 24 d., o Klaipėdos apygardos
teismas yra priėmęs nutartį taikyti laikinąją apsaugos priemonę pirkimo
procedūrų sustabdymą.
Lietuvos
Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (Žin., 2006-01-12 Nr. 4-102) numato, kad
viešųjų pirkimų procedūros ir su jomis susiję dokumentai yra konfidencialūs.
Šio įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje pažymėta, kad perkančioji organizacija,
Viešojo pirkimo komisijos nariai, ekspertai ir kiti asmenys neturi teisės
atskleisti informacijos, susijusios su atliktomis pirkimo procedūromis, jeigu
jos atskleidimas prieštarauja įstatymams, daro nuostolių teisėtiems šalių
komerciniams interesams arba trukdo užtikrinti sąžiningą konkurenciją. Šiuo
konkrečiu atveju viešojo pirkimo procedūros buvo dar nebaigtos (nepasirašyta
viešojo pirkimo-pardavimo sutartis). Atsižvelgiant į tai dokumentų, susijusių
su muziejuje vykdytu viešuoju pirkimu, kopijos Seimo Antikorupcijos komisijai
galėjo būti pateiktos tik laikantis visų numatytų formalumų.
Gaunami
dokumentai Lietuvos Respublikos Seime registruojami laikantis Asmenų prašymų ir
iš institucijų gautų raštų registravimo, nagrinėjimo, asmenų priėmimo ir jų
aptarnavimo Seimo kanceliarijoje taisyklėse numatytos tvarkos reikalavimų. Šiuo
atveju dokumentai buvo paimti jų neužregistravus.
Viešųjų
pirkimų įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad Viešųjų pirkimų tarnyba
prižiūri kaip laikomasi Viešųjų pirkimų įstatymo ir su jo įgyvendinimu
susijusių teisės aktų. Viešųjų pirkimų tarnyba įgaliota kontroliuoti, kaip
atliekant pirkimus laikomasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo ir
kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų ir nagrinėti
administracinio teisės pažeidimo bylas pagal savo kompetenciją. Pranešimai apie
galimus viešųjų pirkimų pažeidimus turi būti pateikiami Viešųjų pirkimų
tarnybai, kuri gavusi pranešimą apie galimus pažeidimus gali įpareigoti
perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras, o nustačiusi įstatymų
pažeidimus, įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras,
panaikinti arba pakeisti šio įstatymo reikalavimų neatitinkančius sprendimus ar
veiksmus (Viešųjų pirkimų įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 4 punktas).
Viešųjų
pirkimų įstatyme numatyta ginčų dėl vykdomų viešųjų pirkimų pateikimo ir
nagrinėjimo tvarka. Šio įstatymo 120 straipsnio 1 dalyje teigiama, kad
tiekėjas, kuris mano, kad perkančioji organizacija nesilaikė Viešųjų pirkimo
įstatymo reikalavimų ir tuo pažeidė ar pažeis jo teisėtus interesus, turi teisę
iki pirkimo sutarties sudarymo pareikšti pretenziją perkančiajai organizacijai
dėl perkančiosios organizacijos veiksmų ar priimtų sprendimų. Pretenzijos
pateikimas yra privaloma ikiteisminė ginčo nagrinėjimo stadija. Jeigu
išnagrinėjus pretenziją nebuvo patenkinti tiekėjo reikalavimai ar reikalavimai
buvo patenkinti tik iš dalies, ar pretenzija nebuvo išnagrinėta Viešųjų pirkimų
įstatyme nustatyta tvarka ir terminais, tiekėjas turi teisę kreiptis į teismą.
Viešųjų
pirkimų kontrolė vykdoma Viešųjų pirkimų įstatyme nustatyta tvarka, tačiau
Antikorupcijos komisija gautų UAB Vėtrūna ir UAB Konsolė kreipimųsi
neperdavė nagrinėti institucijoms, įgaliotoms vykdyti viešųjų pirkimų kontrolę,
o pats komisijos pirmininkas ėmėsi atlikti pirkimo dokumentų bei procedūrų
vertinimą.
Seimo
statuto 18 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad kiekvienas Seimo narys, eidamas
Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario
privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat
neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra.
Seimo narys privalo daryti viską, kad jo sąžiningumas nekeltų visuomenei
abejonių.
Lietuvos
Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnyje įtvirtinti
valstybės politikų elgesio principai, kuriais politikas turi vadovautis
viešajame gyvenime. Šio straipsnio 1 dalies 3 punkte įtvirtintas sąžiningumo
principas įpareigoja valstybės politiką pareigas eiti sąžiningai ir laikytis
aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų,
kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą. 8 punkte įtvirtintas nešališkumo
principas įpareigoja valstybės politiką būti objektyviam ir vengti išankstinio
nusistatymo.
Etikos
ir procedūrų komisija nusprendė:
Rekomenduoti
Antikorupcijos komisijos pirmininkui Kęstui Komskiui savo veiklą suderinti su
Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ir kituose teisės
aktuose nustatytais reikalavimais.
Balsavimo
rezultatai: už 5, prieš 1, susilaikė 2.
Komisijos pirmininkas Algimantas Salamakinas