Informacija apie posėdžius 

EN  FR

Komisijos išvada „Dėl Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininko Kęsto Komskio veiksmų“


2009-05-20 Nr.101-I-20

Vilnius

 

            Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Vaidotas Bacevičius, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Konstantas Ramelis, Rūta Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Ona Valiukevičiūtė, Mantas Varaška, Mečislovas Zasčiurinskas atliko Lietuvos jūrų muziejaus prašymu (toliau – Muziejus) Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininko Kęsto Komskio veiksmų, atliktų aiškinantis Lietuvos jūrų muziejaus vykdomo viešojo pirkimo konkurso rezultatus, teisėtumo tyrimą.

 

            Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

            Muziejaus direktorė Olga Žalienė ir Akvariumo rekonstravimo darbų ir įrangos pirkimo komisijos pirmininkas Eduardas Plokštys 2009-04-08 kreipimesi į Komisiją Nr.S-194 nurodė, kad Muziejus 2009 m. kovo 26 d. faksu gavo Seimo Antikorupcijos komisijos raštą Nr.S-2009-3279, kuriame buvo prašoma pateikti visų dokumentų, susijusių su Muziejaus vykdyto viešojo pirkimo konkurso muziejaus akvariumo rekonstravimo darbams atlikti vykdymu, kopijas (viešųjų pirkimų sąlygas, dalyvių pateiktus pasiūlymus, muziejaus viešųjų pirkimų komisijos posėdžių protokolus bei susirašinėjimo su konkurso dalyviais dokumentus, muziejaus samdytų ekspertų parengtas išvadas/pastabas dėl konkurso dalyvių pateiktų lokalinių sąmatų sąnaudų kiekių ir jų kainų, paaiškinant kokiu būdu buvo pasirinkti konkretūs ekspertai ir pan.). Tą pačią dieną į Muziejų paskambino Antikorupcijos komisijos patarėja ir pareikalavo, kad minimi rašte viešojo pirkimo konkurso dokumentai būtų pristatyti nedelsiant. Kadangi tuo metu Muziejaus direktorė ir jos pavaduotojas (Akvariumo rekonstravimo darbų ir įrangos pirkimo komisijos pirmininkas) buvo išvykę į komandiruotę, Eduardas Plokštys, grįžęs iš komandiruotės, kovo 30 d. paskambino Antikorupcijos komisijos patarėjai ir pranešė, kad rašte nurodomi dokumentai realiai gali būti pateikti ne anksčiau kaip per savaitę, nes dėl didelio dokumentų kiekio (apie 2 tūkstančius lapų) tai atlikti anksčiau praktiškai būtų labai sudėtinga. Bet kuriuo atveju dviejų savaičių bėgyje pateikiant prašomus dokumentus būtų nenusižengta raštvedybos taisyklėse nustatytiems terminams atsakyti į pateiktą prašymą.

            Kaip teigiama Muziejaus skunde, sekančią dieną (2009-04-31) į Muziejų vėl paskambino Antikorupcijos komisijos patarėja ir paprašė, kad prašomi dokumentai arba bent jų dalis būtų paruošti ir tą pačią dieną, t. y. balandžio 30 d., 10 val. 30 min. Klaipėdos Teatro aikštėje būtų perduoti Antikorupcijos komisijos pirmininkui. To paties prašė ir į Muziejų paskambinęs Lietuvos Respublikos kultūros ministras Remigijus Vilkaitis. Kaip teigiama rašte Komisijai, dalis prašomų dokumentų buvo padauginti ir pristatyti Antikorupcijos komisijos pirmininkui, kuris dokumentus paėmė nepasirašydamas jokių perdavimo priėmimo aktų ar kitokių dokumentų, pagal kuriuos būtų galima tiksliai identifikuoti jam perduotus dokumentus. Dokumentų perdavimo metu Muziejaus akvariumo rekonstravimo darbų ir įrangos pirkimo komisijos pirmininko Eduardo Plokščio teigimu, Kęstas Komskis pareiškė, jog su aukščiau minėtu konkursu susijusi situacija jam atrodanti labai negraži ir „patarė“ Eduardui Plokščiui „švelninti situaciją“, „pereinant prie derybų su žemiausią kainą pasiūliusiomis bendrovėmis“. Antikorupcijos komisijos pirmininkas rašte Komisijai neigia, kad su muziejaus direktore ar su jos pavaduotoju aptarinėjo konkurso aplinkybes, o prašomų dokumentų perdavimo tiesiogiai į rankas metu tik apsikeitė oficialiomis mandagumo frazėmis.

            Muziejaus tarybai Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininko veiksmai ir aiškiai bei nedviprasmiškai išreikštas „susirūpinimas“ dėl dviejų Muziejaus vykdytame viešojo pirkimo konkurse dalyvavusių bendrovių (UAB „Vėtrūna“ ir UAB „Konsolė“) likimo dėl joms nepalankių konkurso rezultatų, sukėlė abejones dėl galimo interesų konflikto ir Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtintų principų pažeidimo, todėl Muziejaus taryba bendru sutarimu nusprendė kreiptis į Komisiją.

            Paaiškinime Komisijai Antikorupcijos komisijos pirmininkas Kęstas Komskis nurodė, kad Antikorupcijos komisija 2009-03-20 gavo UAB „Vėtrūna“ kreipimąsi, kuriame buvo prašoma kiek įmanoma greičiau išnagrinėti Muziejaus veiksmus dėl įvykusio Muziejaus akvariumo rekonstravimo darbų viešojo pirkimo konkurso. Antikorupcijos komisija 2009-03-26 gavo ir UAB „Konsolė“ kreipimąsi dėl aukščiau minėto konkurso skaidrumo. Antikorupcijos komisijos pirmininko teigimu, 2009-04-01 buvo organizuojamas komisijos posėdis, kuriame planuojama svarstyti Muziejaus organizuoto viešojo pirkimo konkurso klausimą (2009-03-24 dieną pateiktoje Antikorupcijos 2009-04-01 posėdžio darbotvarkėje šio klausimo nebuvo) ir todėl buvo būtina kuo skubiau surinkti medžiagą, susijusią su Muziejaus vykdyto viešojo pirkimo konkurso akvariumo rekonstravimo darbams atlikti vykdymu.

            Komisijos posėdyje apklaustos Muziejaus direktorės teigimu, telefoninio pokalbio metu (balandžio 30 d.) Kęstas Komskis į jos nuomonę, kad , „šitas procesas jau yra teisme ir teismas tegu sprendžia“ atsakė „teismai gali labai ilgai užsitęsti“. UAB „Vėtrūna“ ieškinį teismui pateikė 2009 m. kovo 24 d., o Klaipėdos apygardos teismas yra priėmęs nutartį taikyti laikinąją apsaugos priemonę – pirkimo procedūrų sustabdymą.

            Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (Žin., 2006-01-12 Nr. 4-102) numato, kad viešųjų pirkimų procedūros ir su jomis susiję dokumentai yra konfidencialūs. Šio įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje pažymėta, kad perkančioji organizacija, Viešojo pirkimo komisijos nariai, ekspertai ir kiti asmenys neturi teisės atskleisti informacijos, susijusios su atliktomis pirkimo procedūromis, jeigu jos atskleidimas prieštarauja įstatymams, daro nuostolių teisėtiems šalių komerciniams interesams arba trukdo užtikrinti sąžiningą konkurenciją. Šiuo konkrečiu atveju viešojo pirkimo procedūros buvo dar nebaigtos (nepasirašyta viešojo pirkimo-pardavimo sutartis). Atsižvelgiant į tai dokumentų, susijusių su muziejuje vykdytu viešuoju pirkimu, kopijos Seimo Antikorupcijos komisijai galėjo būti pateiktos tik laikantis visų numatytų formalumų.

            Gaunami dokumentai Lietuvos Respublikos Seime registruojami laikantis Asmenų prašymų ir iš institucijų gautų raštų registravimo, nagrinėjimo, asmenų priėmimo ir jų aptarnavimo Seimo kanceliarijoje taisyklėse numatytos tvarkos reikalavimų. Šiuo atveju dokumentai buvo paimti jų neužregistravus.

            Viešųjų pirkimų įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad Viešųjų pirkimų tarnyba prižiūri kaip laikomasi Viešųjų pirkimų įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų. Viešųjų pirkimų tarnyba įgaliota kontroliuoti, kaip atliekant pirkimus laikomasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo ir kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų ir nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylas pagal savo kompetenciją. Pranešimai apie galimus viešųjų pirkimų pažeidimus turi būti pateikiami Viešųjų pirkimų tarnybai, kuri gavusi pranešimą apie galimus pažeidimus gali įpareigoti perkančiąją organizaciją sustabdyti pirkimo procedūras, o nustačiusi įstatymų pažeidimus, įpareigoti perkančiąją organizaciją nutraukti pirkimo procedūras, panaikinti arba pakeisti šio įstatymo reikalavimų neatitinkančius sprendimus ar veiksmus (Viešųjų pirkimų įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 4 punktas).

            Viešųjų pirkimų įstatyme numatyta ginčų dėl vykdomų viešųjų pirkimų pateikimo ir nagrinėjimo tvarka. Šio įstatymo 120 straipsnio 1 dalyje teigiama, kad tiekėjas, kuris mano, kad perkančioji organizacija nesilaikė Viešųjų pirkimo įstatymo reikalavimų ir tuo pažeidė ar pažeis jo teisėtus interesus, turi teisę iki pirkimo sutarties sudarymo pareikšti pretenziją perkančiajai organizacijai dėl perkančiosios organizacijos veiksmų ar priimtų sprendimų. Pretenzijos pateikimas yra privaloma ikiteisminė ginčo nagrinėjimo stadija. Jeigu išnagrinėjus pretenziją nebuvo patenkinti tiekėjo reikalavimai ar reikalavimai buvo patenkinti tik iš dalies, ar pretenzija nebuvo išnagrinėta Viešųjų pirkimų įstatyme nustatyta tvarka ir terminais, tiekėjas turi teisę kreiptis į teismą.

            Viešųjų pirkimų kontrolė vykdoma Viešųjų pirkimų įstatyme nustatyta tvarka, tačiau Antikorupcijos komisija gautų UAB „Vėtrūna“ ir UAB „Konsolė“ kreipimųsi neperdavė nagrinėti institucijoms, įgaliotoms vykdyti viešųjų pirkimų kontrolę, o pats komisijos pirmininkas ėmėsi atlikti pirkimo dokumentų bei procedūrų vertinimą.

            Seimo statuto 18 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad kiekvienas Seimo narys, eidamas Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra. Seimo narys privalo daryti viską, kad jo sąžiningumas nekeltų visuomenei abejonių.

            Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnyje įtvirtinti valstybės politikų elgesio principai, kuriais politikas turi vadovautis viešajame gyvenime. Šio straipsnio 1 dalies 3 punkte įtvirtintas sąžiningumo principas įpareigoja valstybės politiką pareigas eiti sąžiningai ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą. 8 punkte įtvirtintas nešališkumo principas įpareigoja valstybės politiką būti objektyviam ir vengti išankstinio nusistatymo.

 

            Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

            Rekomenduoti Antikorupcijos komisijos pirmininkui Kęstui Komskiui savo veiklą suderinti su Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytais reikalavimais.

            Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 1, susilaikė – 2.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                   Algimantas Salamakinas

 



Pažymos apie Seimo narių dalyvavimą Seimo posėdžiuose
2008 metai


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ