Informacija apie posėdžius 

EN  FR

Komisijos išvada „Dėl Seimo nutarimo projekto pateikimo procedūros“


2010-01-14 Nr. 101-I-1

Vilnius

 

            Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Vaidotas Bacevičius, Vytautas Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Antanas Nedzinskas, Rūta Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Ona Valiukevičiūtė, Mečislovas Zasčiurinskas remdamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 78 straipsnio1 dalies 4 punkto nuostata nagrinėjo procedūrinį ginčą dėl Seimo nutarimo „Dėl vietos savivaldos modelio ir tiesioginių mero rinkimų“ projekto Nr. XIP – 1582 pateikimo atitikimo teisės aktų nuostatoms.

            Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

            2009 m. gruodžio 22 d. vakariniame Seimo plenariniame posėdyje buvo pateiktas Seimo nutarimo „Dėl vietos savivaldos modelio ir tiesioginių mero rinkimų“ projektas Nr. XIP – 1582 (toliau – Projektas), kurio iniciatorius Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Projekto pateikimo Seimo posėdyje metu kilo abejonės, ar Vyriausybė gali rengti ir teikti Seimui svarstyti Seimo nutarimo projektą.

            Lietuvos Respublikos Konstitucijos 68 straipsnyje nurodoma, kad įstatymų leidybos iniciatyvos teisė Seime priklauso Seimo nariams, Respublikos Prezidentui ir Vyriausybei bei 50 tūkstančių piliečių, turinčių rinkimų teisę.

            Ši Konstitucijos nuostata išplėsta Seimo statuto 135 straipsnio 1 dalyje, kur teigiama, kad įstatymų ir kitų teisės aktų projektus ir pasiūlymus dėl jų leidybos Seimui pateikia institucijos bei asmenys, kurie pagal Konstituciją turi įstatymų leidybos iniciatyvos teisę.

            Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 20 straipsnyje, aptariant Vyriausybės įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, šio straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad Vyriausybė turi įstatymų leidybos iniciatyvos teisę Seime. Antrojoje šio straipsnio dalyje, reglamentuojančioje Vyriausybės veiksmus įgyvendinant įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, jau minimi ne tik įstatymų projektai, bet ir Seimo nutarimų projektai: „Vyriausybė dėl Seimui teikiamų įstatymų ar Seimo nutarimų projektų priima nutarimą.“

            Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 1997 m. gegužės 29 d. nutarime pažymėjo, kad „Poįstatyminiai aktai, tarp jų ir Konstitucijos 70 straipsnio antrojoje dalyje minimi kiti Seimo priimti aktai, paprastai skiriami įstatymams įgyvendinti, todėl jie leidžiami remiantis galiojančiais įstatymais ir negali jiems prieštarauti. <...>Poįstatyminis aktas paprastai yra valdymo aktas. Juo realizuojamos įstatymo normos, tačiau toks teisės aktas negali pakeisti paties įstatymo ir sukurti naujų bendro pobūdžio teisės normų, kurios savo galia konkuruotų su įstatymo normomis.“

            Seimo Teisės departamentas išvadoje „Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo dėl vietos savivaldos modelio ir tiesioginių mero rinkimų projektui“ nurodė, kad Projektu „siekiama nustatyti ne įgyvendinimo „kryptis“, bet reglamentuoti tuos visuomeninius santykius, kurie turi būti reglamentuojami įstatymu. <...> šių teisinių santykių reglamentavimas poįstatyminiu teisės aktu, o ne įstatymu, gali iškreipti iš Konstitucijos kylančią teisės aktų hierarchiją, kurios privalo paisyti įstatymų leidėjas ir kiti teisėkūros subjektai.“ Teisės departamentas išvadoje dėl Projekto pasisakė, kad „Teisės akto formos nesilaikymas, kai Konstitucija reikalauja, kad tam tikri santykiai būtų reguliuojami įstatymu, tačiau jie yra reguliuojami poįstatyminiu aktu (nepriklausomai nuo to, ar šiuos santykius kokiu nors aspektu reguliuoja dar ir įstatymas, su kuriame nustatytu teisiniu reguliavimu konkuruoja poįstatyminiame akte nustatytas teisinis reguliavimas, ar joks įstatymas šių santykių apskritai nereguliuoja), gali būti pakankamu pagrindu tokį poįstatyminį aktą pripažinti prieštaraujančiu Konstitucijai.“

            Seimo statuto V dalyje reglamentuojama įstatymų leidybos procedūra. Seimo statuto V dalies devynioliktojo skirsnio 138 straipsnio 2 dalyje sakoma, kad jeigu Teisės departamentas pateikia išvadą, kad projektas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Teisės ir teisėtvarkos komitetas privalo preliminariai apsvarstyti šį projektą.

            Seimo statuto 135 straipsnio 6 dalyje nurodoma, kad Statuto V dalies reikalavimai, išskyrus dėl aiškinamojo rašto, taikomi visiems įstatymų ir kitų Seimo norminių aktų projektams.

            Teisės ir teisėtvarkos komitetas prieš pateikiant Projektą Seimui jo preliminariai nesvarstė.

            Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

            Remiantis Seimo statuto 138 straipsnio 2 dalies nuostata siūlyti perduoti Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui preliminariai apsvarstyti Seimo nutarimo „Dėl vietos savivaldos modelio ir tiesioginių mero rinkimų“ projektą Nr. XIP – 1582.

            Balsavimo rezultatai: už – 11, prieš –0, susilaikė –1.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                   Algimantas Salamakinas



Pažymos apie Seimo narių dalyvavimą Seimo posėdžiuose
2008 metai


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ