2010-01-21
Nr.101-I-5
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija): Vaidotas Bacevičius, Vytautas
Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Egidijus Klumbys, Antanas
Nedzinskas, Konstantas Ramelis, Algimantas Salamakinas, Ona Valiukevičiūtė,
Mečislovas Zasčiurinskas remdamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 78
straipsnio1 dalies 3 punkto nuostata išnagrinėjo klausimą dėl Seimo nario Jono
Šimėno užimamų direktoriaus pareigų VĮ Ribiškių parkas.
Etikos ir procedūrų
komisija konstatuoja:
2009 m. lapkričio mėn.
savaitraščio Ekstra (Nr.47) straipsnyje Seimo nario kėdėje ‑ įmonės
vadovas teigiama, kad Seimo narys Jonas Šimėnas yra įsteigęs viešąją įstaigą
ir yra jos direktorius. Šių pareigų, pasak straipsnio autorės, Jonas Šimėnas
neatsisakė ir tapęs Seimo nariu. Komisija 2009 m. lapkričio 25 d. posėdyje,
reaguodama į visuomenės informavimo priemonėse paskelbtą pagrįstą informaciją
apie Seimo nario Jono Šimėno galimai padarytą pažeidimą, nusprendė atlikti
tyrimą.
Jonas Šimėnas, būdamas
vieninteliu steigėju, 2002 m. vasario 21 d. įregistravo Viešąją įstaigą
Ribiškių parkas. Viešoji įstaiga įregistruota Seimo nario Jono Šimėno
gyvenamosios vietos adresu. Nurodant įstaigos kontaktus pateiktas Jonui
Šimėnui, kaip Seimo kanceliarijos informacinės sistemos naudotojui, suteiktas
elektroninio pašto adresas [email protected].
Įstaigos direktorius Jonas Šimėnas.
Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 60 straipsnio 1 pastraipoje ir Lietuvos Respublikos Seimo statuto
6 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo
pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybės
įstaigose ir organizacijose.
Lietuvos Respublikos
Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarimo motyvuojamosios dalies II
skyriaus 13.7.1 punkto trečiojoje pastraipoje teigia, kad Seimo narys, kuris
yra kokios nors privačios įmonės, įstaigos, organizacijos steigėjas,
savininkas, bendraturtis ar akcininkas, negali užimti pareigų, atlikti darbo,
eiti tarnybos, vykdyti kitų funkcijų, atlikti kitų užduočių, užimti vadinamųjų
garbės pareigų ir pan..(įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo, kontrolės
ir kituose organuose) toje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje ar jai
atstovauti. Tai yra nesuderinama su Seimo nario konstituciniu teisiniu statusu:
Seimo narys, įgydamas visas Tautos atstovo teises, apsisprendžia, kad jis bus
Tautos atstovas, o ne užsiims verslu, komercija ar kitokia privačia veikla,
kuria siekiama pelno. Sekančioje šio nutarimo punkto pastraipoje pažymima, kad
Sprendžiant, ar Seimo nario tam tikra veikla yra užsiėmimas verslu, komercija
ir pan., kiekvienu atveju reikia įvertinti tos veiklos turinį bei visas kitas
aplinkybes.
Lietuvos Respublikos viešųjų
ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1
dalyje nurodoma, kad deklaruojantis asmuo privačių interesų deklaracijoje
privalo nurodyti juridinį asmenį, kurio dalyvis jis ar jo sutuoktinis yra bei
narystę ir pareigas įmonėse, įstaigose, asociacijose ar fonduose. Seimo statuto
18 straipsnio 4 dalyje teigiama, kad kiekvienas Seimo narys pagal Viešųjų ir privačių
interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą pateikia savo privačių
interesų deklaraciją Seimo Etikos ir procedūrų komisijai, taip pat ir
deklaracijas, jeigu paaiškėja naujų aplinkybių. Seimo narys Jonas Šimėnas, 2008 m. lapkričio 24 d.
užpildęs privačių interesų deklaraciją, dalyvavimo juridiniame asmenyje ir jame
einamų pareigų nenurodė.
Paaiškinime Komisijai (2009-12-07 Nr.
Sn-2009-85) Seimo narys teigė, kad nuo įsteigimo VšĮ Ribiškių parkas nevykdė
jokio pobūdžio ūkinės ar komercinės veiklos ir neturėjo jokių pajamų. Jisai,
kaip steigėjas, ar kiti asmenys neturėjo iš šios įstaigos jokių pajamų, pelno,
atlygio ar kokios nors kitokios naudos. Įstaigoje niekada nebuvo samdomų
darbuotojų. VšĮ Ribiškių parkas įsteigta paskelbus konkursą projektams,
skirtiems parkų tvarkymui, dviračių takų tiesimui bei kitos rekreacinės
infrastruktūros kūrimui, kuriame galėjo dalyvauti tik viešosios įstaigos. Kaip
teigia Seimo narys Jonas Šimėnas, norėdamas padėti įrengti Pavilnių
regioniniame parke pėsčiųjų ir dviračių takus, jis ryžosi įsteigti įstaigą ir
dalyvauti konkurse. Konkursui VšĮ pateikė projektą, kuris buvo atmestas, todėl,
negavus paramos, jokios veiklos įsteigta įstaiga nevykdė.
Seimo narys Jonas Šimėnas,
aiškindamas, kodėl Valstybinei mokesčių inspekcijai nepateikė mokesčių
deklaracijų ir neatsisakė viešosios įstaigos Ribiškių parkas direktoriaus
pareigų, nurodė, kad įstaigai nevykdant jokios veiklos jisai pamiršo atlikti
aukščiau nurodytus veiksmus.
Valstybinė mokesčių inspekcija
prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2010-01-20 rašte Komisijai Nr.
(27.1-30-3) R-647 nurodė, kad VšĮ Ribiškių parkas 2009-11-24 Vilniaus
apskrities valstybinei mokesčių inspekcijai pateikė pranešimus apie metinių
pelno mokesčio deklaracijų nepateikimo priežastis už 2006 m., 2007 m., 2008 m.
mokestinius laikotarpius informuodama, kad minima įmonė deklaracijų Valstybinei
mokesčių inspekcijai teikti neprivalėjo. Tačiau Vilniaus apskrities VMI Viešųjų
ryšių skyriaus vedėja raštu atsakydama į savaitraščio Ekstra reporterės
pateiktus klausimus, nurodė, kad VšĮ Ribiškių parkas 2008-11-20 buvo
išsiųstas priminimas pateikti Metinės pelno mokesčio deklaracijos PLN204N formą
už 2006 metus, o 2008-11-27 išsiųstas priminimas pateikti Metinės pelno
mokesčio deklaracijos PLN204N formą už 2007 metus. Įmonė iki šios dienos pelno
mokesčio deklaracijos ar pranešimo apie veiklos nevykdymą nepateikė.
2009 m. lapkričio 24 d. Jonas
Šimėnas atsistatydino iš VšĮ Ribiškių parkas direktoriaus pareigų,
paskirdamas šias pareigas eiti savo sūnui Pauliui Šimėnui.
Seimo narys Jonas Šimėnas,
neatsisakydamas direktoriaus pareigų viešojoje įstaigoje Ribiškių parkas, de
jure nesilaikė Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio ir Seimo
statuto 6 straipsnio 1 dalies nuostatos, bet de fakto jokios
veiklos nevykdė.
Lietuvos Respublikos Seimo
Informacijos technologijų ir telekomunikacijų departamentas 2010-01-07 atsakyme
Komisijai Nr. V-2010-64 dėl Seimo kanceliarijos tarnybinio elektroninio pašto
naudojimo, nurodė, kad Seimo kanceliarijos informacinės sistemos naudotojai yra
Lietuvos Respublikos Seimo nariai ir Seimo kanceliarijos darbuotojai. Seimo
kanceliarijos informacinės sistemos duomenų saugos nuostatose numatyta, kad
Seimo nariams prieiga prie Seimo kanceliarijos informacinės sistemos suteikiama
Seimo nario įgaliojimų laikotarpiui, o nutrūkus Seimo nario įgaliojimams
prieiga prie minėtos sistemos turi būti panaikinama nedelsiant. Seimo
kanceliarijos tarnybinio elektroninio pašto paslaugos Lietuvos Nepriklausomybės
Akto signatarams teikiamos, vadovaujantis Lietuvos Nepriklausomybės Akto
signatarų statuso įstatymo nuostata dėl Signatarų klubo techninio aprūpinimo:
Signatarų klubo buveinė yra Seimo rūmuose. Ji išlaikoma ir techniškai
aprūpinama Seimo kanceliarijos lėšomis (Lietuvos Nepriklausomybės Akto
signatarų statuso įstatymo 5 straipsnio 2 dalis).
Jonas Šimėnas 1990-1992 buvo
Aukščiausios Tarybos Atkuriamojo Seimo deputatas ir 1996-2000 m. kadencijos
Seimo narys.
Etikos
ir procedūrų komisija nusprendė:
- Seimo narys Jonas Šimėnas privačių
interesų deklaracijoje nenurodęs, kad jis yra viešosios įstaigos Ribiškių
parkas steigėjas ir direktorius, pažeidė Lietuvos Respublikos viešųjų ir
privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1
dalies 2 ir 4 punkto nuostatas.
- Įspėti Seimo narį Joną Šimėną, kad
vengdamas interesų konflikto turėtų nusišalinti, jei bus sprendžiami
klausimai, susiję su VšĮ Ribiškių parkas.
- Remiantis Lietuvos Respublikos Seimo
statuto 78 straipsnio1 dalies 11 punktu informuoti Seimą, kad Seimo narys
Jonas Šimėnas pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje
tarnyboje įstatymą.
Komisijos
pirmininkas Algimantas
Salamakinas