2010-03-24
Nr.101-I-9
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija): Vaidotas Bacevičius, Vytautas
Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus
Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Antanas Nedzinskas, Konstantas Ramelis,
Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Ona Valiukevičiūtė, Mečislovas
Zasčiurinskas remdamasi Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata
išnagrinėjo Seimo Pirmininkės Irenos Degutienės prašymą pateikti Komisijos
išvadą, nurodant pagal kokias Seimo statuto procedūras turėtų būti atleidžiami
ar perrenkami Seimo komitetų ir komisijų pirmininkai.
Etikos ir procedūrų
komisija konstatuoja:
Seimo Pirmininkės sekretoriatui
įteikta Operatyvinės veiklos parlamentinės kontrolės komisijos 2010-03-16
posėdžio protokolo Nr. 210-P-1 išrašas, kuriame suformuluotas nutarimas
kreiptis į Seimą dėl Komisijos pirmininko A. Sacharuk atleidimo; Kaimo reikalų
komiteto 2010-03-17 posėdžio protokolo Nr. 110-P-8 išrašas, kuriame
suformuluotas pritarimas penkių komiteto narių pasiūlymui pareikšti nepasitikėjimą
Kaimo reikalų komiteto pirmininku E. Pupiniu; Atominės energetikos komisijos
2010-03-18 neeilinio posėdžio protokolo Nr. 117-P-02 išrašas, kuriame
suformuluotas nutarimas teikti Seimui tvirtinti Atominės energetikos komisijos
pirmininko R. Žilinsko atleidimą iš komisijos pirmininko pareigų.
Pagal
Seimo statuto 46 straipsnio 7 dalies nuostatą komiteto
pirmininkas ir jo pavaduotojas perrenkami, kai komitetas sudaromas iš naujo.
Šio straipsnio 8 dalyje numatyta, kad komitetas gali perrinkti pirmininką bei
jo pavaduotoją ir kitu metu, kartu kreipdamasis į Seimą dėl naujo pirmininko ar
jo pavaduotojo patvirtinimo.
Operatyvinės veiklos parlamentinės kontrolės komisija, Kaimo reikalų
komitetas ir Atominės energetikos komisija pirmininkų neperrinko ir nesikreipė
į Seimą dėl naujo pirmininko patvirtinimo.
Pagal Seimo statuto 217 straipsnio 1 dalį pasiūlymas atleisti Seimo
pareigūną ar valstybės institucijos vadovą, kurį skiria Seimas, išskyrus
Konstitucijoje numatytus apkaltos proceso atvejus, turi būti svarstomas, kai
tai motyvuotu raštu pateikia Seimo valdyba, komitetas ar ne mažiau kaip 1/5
Seimo narių.
Operatyvinės
veiklos parlamentinės kontrolės komisijos apsiūlymas
kreiptis į Seimą dėl Komisijos pirmininko A. Sacharuk atleidimo pateiktas be
motyvuoto rašto. Kaimo reikalų komitetas pareiškė nepasitikėjimą Kaimo reikalų
komiteto pirmininku E. Pupiniu, tačiau motyvuoto raštu pasiūlymo Seimo
Pirmininkei atleisti komiteto pirmininką iš jo užimamų pareigų neįteikė.
Atominės energetikos komisija Seimo Pirmininkės sekretoriatui įteikė
protokolinį nutarimą teikti Lietuvos Respublikos Seimui tvirtinti Atominės
energetikos komisijos pirmininko R. Žilinsko atleidimą iš Komisijos pirmininko
pareigų, nepateikiant raštu atleidimo motyvų.
Seimo statuto 46 straipsnyje reglamentuojamas Seimo komiteto pirmininko ir
jo pavaduotojo rinkimo klausimas. Šio straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad Seimo
seniūnų sueiga patvirtina pasiūlymus Seimo komitetams, kurių frakcijų atstovus
rinkti Seimo komiteto pirmininku ir pavaduotoju. Šio straipsnio 3 dalyje
teigiama, kad komiteto pirmininkas ir jo pavaduotojas renkami iš skirtingų
frakcijų atstovų, o bendras komitetų pirmininkų ir jų pavaduotojų skaičius,
tenkantis Seimo frakcijoms, turi būti proporcingas joms priklausančių Seimo narių
skaičiui.
Seimo
statuto 41 straipsnio 1 dalis numato, kad Seimo narių frakcijos arba jų
koalicijos, nesutinkančios su Vyriausybės programa, gali pasiskelbti
opozicinėmis. Akivaizdu, kad frakcijos, pasiskelbę opozicinėmis, negali
dalyvauti įgyvendinant Vyriausybės programą, taigi ir užimti komitetų ar
komisijų pirmininkų pareigas, išskyrus Seimo statute nurodytų Biudžeto ir
finansų bei Audito komitetų, atliekančių kontrolės funkcijas, pirmininkų
pareigas. Pagal nusistovėjusią tradiciją analogija taikoma ir skiriant
kontrolės funkcijas atliekančių Seimo Antikorupcijos ir Etikos ir procedūrų
komisijų pirmininkus. Komitetas ar komisija, kurios pirmininkas priklauso
frakcijai, pasitraukusiai iš daugumos į opoziciją, turėtų, remdamiesi Seimo
statuto 46 straipsnio 2, 3 ir 8 dalių nuostatomis, perrinkti pirmininką bei jo
pavaduotoją.
Seimo
statutas 217-218 straipsniuose numato galimybę atleisti Seimo skirtus
pareigūnus dėl kitų priežasčių, nei nurodytos Seimo statuto 46 straipsnyje.
Šiuo atveju siūlyti atleisti pareigūną gali Seimo valdyba, komitetas ar ne
mažiau kaip 1/5 Seimo narių, įteikdami motyvuotu raštu pareiškimą dėl pareigūno
atleidimo Seimo Pirmininkui.
Etikos
ir procedūrų komisija nusprendė:
- Kaimo reikalų komiteto
sprendimas,pareikšti nepasitikėjimą komiteto pirmininku Edmundu Pupiniu,
teisinių pasekmių nesukėlė.
- Operatyvinės veiklos parlamentinės
kontrolės komisijos ir Atominės energetikos komisijos pirmininkai,
pasikeitus Seimo daugumos ir mažumos proporcijoms, turėtų būti perrenkami
remiantis Seimo statuto 46 straipsnio nuostatomis.
- Seimo kaimo reikalų komiteto
pirmininkas dėl kitų priežasčių, nei nurodytos Seimo statuto 46
straipsnyje, iš užimamų pareigų turėtų būti atleidžiamas vadovaujantis
Seimo statuto 217-218 straipsnio nuostatomis.
Balsavimo
rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas Algimantas
Salamakinas