2010-05-18
Nr.101-I-26
Vilnius
Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau Komisija) Vaidotas Bacevičius,Vytautas
Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus
Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Antanas Nedzinskas, Konstantas Ramelis, Rūta
Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Ona Valiukevičiūtė,
Mečislovas Zasčiurinskas: remdamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 78
straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata, išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo
Pirmininkės pavaduotojo Algio Kašėtos, pirmininkaujančio 2010 m. gegužės 18 d.
rytiniame plenariniame posėdyje, žodinį kreipimąsi dėl Seimo statuto 109
straipsnio taikymo Seimo statuto 39 skirsnyje.
Etikos
ir procedūrų komisija konstatuoja:
2010
m. gegužės 18 d. Seimo plenariniame posėdyje vyko Seimo nutarimo Dėl pritarimo
Seimo specialiosios tyrimo komisijos dėl Seimo narių pateiktų siūlymų pradėti
apkaltos procesą Seimo nariui Aleksandrui Sacharukui pagrįstumui ištirti ir
išvadai dėl pagrindo pradėti apkaltos procesą parengti išvadoms projekto Nr.
XIP-2074 (toliau Nutarimas) pateikimo, svarstymo ir priėmimo procedūra.
Svarstant šio Nutarimo projektą, Krikščionių partijos frakcijos seniūnas
Vidmantas Žiemelis vadovaudamasis Seimo statuto 109 straipsniu, prašė klausimo
svarstyme padaryti pertrauką iki kito posėdžio. Seimo posėdžiui vadovavęs Seimo
Pirmininko pavaduotojas Algis Kašėta kreipėsi į Seimo Etikos ir procedūrų
komisiją išaiškinimo, ar svarstant Nutarimo projektą galioja specialioji
procedūra ar galima vadovautis 109 straipsniu ir teikti Seimui balsuoti dėl
klausimo svarstymo pertraukos.
Seimo statuto 109 straipsnyje
reglamentuojama klausimo svarstymo pertraukos ir svarstymo atidėjimo tvarka.
Šio straipsnio 1 dalyje numatyta, kad svarstant kiekvieną klausimą, iki
balsavimo pradžios posėdžio pirmininko reikalavimu, pagrindinio komiteto
reikalavimu, taip pat frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/3
posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, arba opozicinės frakcijos reikalavimu, kurį
paremia ne mažiau kaip 1/5 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, daroma neeilinė,
ne trumpesnė kaip 30 minučių ir ne ilgesnė kaip 1 valandos, klausimo svarstymo
pertrauka arba klausimo svarstymas atidedamas kitam artimiausiam posėdžiui.
Seimo statuto specialiajame trisdešimt
devintajame skirsnyje Apkaltos procesas Seime numatyta apkaltos proceso
Seime pradžia, kuomet vadovaujantis 238 ir 239 straipsniu Seimas
sprendžia pradėti ar nepradėti apkaltos procesą. Pažymėtina tai, kad bendroji
Seimo statuto 109 straipsnio norma, reglamentuojanti klausimo svarstymo
pertraukos ir svarstymo atidėjimo tvarką, nustato, kad minėtame straipsnyje
nurodyti subjektai gali reikalauti padaryti pertrauką ar atidėti klausimo
svarstymą kitam artimiausiam posėdžiui svarstant kiekvieną klausimą.
Specialiosios Seimo statuto 238-239 straipsnių normos nenustato kokių nors
imperatyvių išlygų dėl klausimo svarstymo pertraukos ar svarstymo atidėjimo.
Sistemiškai aiškinant bendrųjų ir specialiųjų Seimo statuto normų taikymo
klausimą, teisiškai nepagrįsta teigti, jog svarstant apkaltos proceso pradėjimo
ar nepradėjimo klausimus, negalima vadovautis Seimo statuto 109 straipsnio
nuostatomis.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Pripažinti, kad 2010 m. gegužės 18 d. Seimo
plenarinio posėdžio metu, svarstant 1-4 klausimą dėl Seimo nutarimo Dėl
pritarimo Seimo specialiosios tyrimo komisijos dėl Seimo narių pateiktų siūlymų
pradėti apkaltos procesą Seimo nariui Aleksandrui Sacharukui pagrįstumui
ištirti ir išvadai dėl pagrindo pradėti apkaltos procesą parengti išvadoms
(projektas XIP-2074), turi būti laikomasi Seimo statuto 109 straipsnio
nuostatų.
Balsavimo rezultatai: už 8, prieš 4,
susilaikė 1.
Komisijos pirmininkas Algimantas
Salamakinas