
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS
Rugsėjo 22 d. posėdyje komitetas
apsvarstė Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 2, 4,
10, 43, 49, 53, 57 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą. Įstatymo projekte
apibrėžiamos fizinės, psichologinės ir seksualinės prievartos sąvokos,
įtvirtinamas principas, įpareigojantis tėvus ir kitus teisėtus vaiko atstovus
apsaugoti vaiką nuo smurto. Komitetas iš esmės pritarė pateiktam įstatymo
projektui.
2009
m. Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos veiklos ataskaitoje minima,
kad skundų dėl smurto vaikų atžvilgiu užregistruota beveik dvigubai, lyginant
su 2007 metais. Įstaiga, palyginusi
gautų skundų skaičių, daro išvadą, kad
fizinio, psichologinio ir seksualinio smurto atvejai yra vieni iš dažniausių
vaiko teisių pažeidimų.
Jungtinių Tautų Organizacija (toliau JTO) 2006 m. pateikė tyrimo apie
smurtą prieš vaikus rezultatus, kurie parodė, jog fizinės (kūno) bausmės
vaikams yra pasaulinė problema, JTO rezoliucijoje siūloma iki 2009 m. uždrausti
bet kokias fizines (kūno) bausmes vaikams kaip vaikus disciplinuojančią,
kontroliuojančią ir jų elgesį koreguojančią priemonę. Iniciatorių pateiktame
projekte konkrečios nuostatos, kuri prilygintų fizines bausmes smurtui, nėra.
Komitetas jau yra svarstęs Komiteto narės Onos Valiukevičiūtės įstatymo
pataisas, kuriomis buvo siekiama uždrausti bet kokį smurtą prieš vaikus, o taip
pat siūlyta ir fizines bausmes
prilyginti smurtui. Komitetas pritarė tokioms pataisoms, tačiau 2010 m. kovo Seime šiam projektui pritarta nebuvo.
Komitetas apsvarstė Lietuvos Respublikos poziciją dėl Europos Komisijos pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir
Tarybos direktyvos dėl bendrovių viduje perkeliamų trečiųjų šalių piliečių
atvykimo ir apsigyvenimo sąlygų ir dėl pasiūlymo atitikimo subsidiarumo
principui.
Pasiūlymu siekiama sudaryti perkeliamiems asmenims
galimybes judėti Europos Sąjungoje persikelti dirbti ar stažuotis iš įmonės
padalinio, įsisteigusio vienoje valstybėje narėje, į kitoje valstybėje narėje
įsisteigusį įmonės padalinį ar susijusią įmonę. Pasiūlymo įgyvendinimui
pasirinkta priemonė yra direktyva, kuri suteikia valstybėms narėms didelį
lankstumą ją įgyvendinant. Komitetas išreiškė nuomonę, kad pasiūlymas neprieštarauja subsidiarumo
principui. Tačiau Komiteto nuomone pasiūlymas prieštarauja proporcingumo
principui. Pasiūlymo nuostatos, pagal kurias vienos valstybės narės
kompetentingoms institucijoms suteikiama teisė leisti perkeliamiems asmenims
dirbti kitose valstybėse narėse pažeidžia kitų valstybių narių nacionalinę
kompetenciją reglamentuoti darbo rinkos santykius.
Komitetas
pritarė Migracijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos 2010 m.
rugsėjo 3 d. parengtai Lietuvos Respublikos pozicijai šiais klausimais.
Komitetas svarstė Lietuvos Respublikos pozicijos Dėl
Europos Komisijos pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos
direktyvos dėl trečiųjų šalių piliečių atvykimo ir apsigyvenimo sezoninio darbo
tikslais sąlygų ir dėl pasiūlymo atitikimo subsidiarumo principui.
Pasiūlymu numatomos trečiųjų šalių
piliečių, kurie atvyksta į ES dirbti sezoninius darbus, atvykimo ir
apsigyvenimo taisyklės ir nustatomos garantijos, siekiant užkristi kelią tokių
darbuotojų išnaudojimui. Komitetas mano, kad
pasiūlymas neprieštarauja subsidiarumo principui. Komiteto nuomone,
Europos Komisijos pasirinktos priemonės gali prieštarauti proporcingumo principui, nes tikslo galima pasiekti išduodant mažesnėmis
administracinėmis sąnaudomis. Taip pat kyla abejonių, ar sezoniniams
darbuotojams, atvykstantiems dirbti tik trumpam laikotarpiui, vertėtų suteikti
visas socialines garantijas, numatytas sezoninių darbuotojų direktyvos 16 str..
Komitetas
pritarė Migracijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos 2010 m.
rugsėjo 3 d. parengtai Lietuvos Respublikos pozicijai, kad valstybėms narėms turėtų būti sudaryta galimybė
kuo lanksčiau patenkinti sezoninių darbuotojų poreikį, todėl sezoniniams
darbuotojams valstybės galėtų išduoti ne leidimus gyventi, o ilgalaikes
nacionalines vizas. Tokiu būdu atvykimo procedūros būtų paprastesnės,
trumpesnės ir pigesnės. Komitetas taip pat pritaria pozicijos rengėjo siūlymui,
kad supaprastintos prašymų nagrinėjimo tvarkos taikymo kriterijus nustatytų
valstybės narės savo nacionalinėje
teisėje.
Eglė Gibavičiūtė (Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja) tel. (8 5) 239 6809, el.
p. [email protected]