
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS
Žmogaus
teisių komitetas pritarė Kompensacijos už žydų religinių bendruomenių nekilnojamąjį
turtą įstatymo projektui
Gruožio
22 dieną komitetas baigė svarstyti Kompensacijos už žydų religinių bendruomenių
nekilnojamąjį turtą įstatymo projektą. Komitetas iš esmės pritarė įstatymo
projektui, tačiau pasiūlė pagrindiniam komitetui patobulinti projektą,
nustatant skaidresnį kompensacijų išmokėjimo ir tikslinio panaudojimo kontrolės
mechanizmą.
Komitetas
siūlo įstatymu nustatyti, kad piniginė kompensacija mokama iš valstybės
biudžeto Lietuvos Respublikos Vyriausybės įkurtam fondui, pati Vyriausybė
tvirtintų Fondo nuostatus, apibrėžiančius fondo statusą,
funkcijas, veiklos organizavimą
atskaitomybę bei likvidavimą. Komitetas siūlo įtvirtinti nuostatas,
suteikiančias galimybę fonde esančiomis lėšomis naudotis kuo platesniam
Lietuvos žydų tautybės ratui, išvengiant lėšų perdavimo tik išskirtinėms bendruomenėms. Todėl,
komiteto siūlymu, Fondo valdymo organai turėtų būti sudaromi iš
ne mažiau kaip iš trečdalio Lietuvos žydų religinių bendruomenių atstovų,
trečdalio Lietuvos žydų bendruomenių atstovų bei trečdalio Vyriausybės deleguotų atstovų. Lietuvos žydų
religinių bendruomenių, Lietuvos žydų bendruomenių atstovų skaičius būtų proporcingas jose esamam narių skaičiui.
Lietuvos
Respublikos kompensacijos už žydų religinių bendruomenių nekilnojamąjį turtą
įstatymo projekto tikslas įvertinus Lietuvos žydų bendruomenės istoriją bei
turto nacionalizavimo ir nusavinimo aspektus, kompensuoti už žydų religinių
bendruomenių turėtą nekilnojamąjį turtą
(išskyrus žemę), kuris buvo nacionalizuotas ar kitaip neteisėtai
nusavintas nacistinio ir sovietinio totalitarinių režimų.
Pagal
galiojančius įstatymus žydų religinėms bendruomenėms buvo grąžinti tik maldos
namai sinagogos, ir tik tie, kurie turėjo aiškų teisių perėmėją. Restitucija
dėl kito žydų religinių bendruomenių nekilnojamojo turto, vadovaujantis
Religinių bendrijų teisės į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo tvarkos
įstatymo nuostatomis, negali būti vykdoma, nes dėl istorinių aplinkybių
(įvairiuose Lietuvos miestuose iki holokausto egzistavusios ir aktyviai
nepriklausomos Lietuvos ekonomikoje ir versle dalyvavusios žydų bendruomenės
buvo praktiškai sunaikintos,) nėra išlikusių šių subjektų tiesioginių teisių
perėmėjų. Be to, galiojantys įstatymai neįvertina judėjų religijos, tradicijų,
žydų religinių bendruomenių iki nacionalizacijos valdyto nekilnojamojo turto
naudojimo ypatumų.
Komitetas svarstė Lietuvos Respublikos poziciją Dėl Europos Komisijos pasiūlymo dėl Europos
Parlamento ir tarybos reglamento dėl tikrinimo, kaip taikomas Šengeno acguis,
vertinimo mechanizmo sukūrimo. Kaip nurodyta Komisijos pateikiamame aiškinamajame rašte, pasiūlymu yra siekiama nustatyti tinkamo Šengeno acquis taikymo vertinimo teisinius pagrindus, taigi pašalinti 1999 m. tarp valstybių narių ir Komisijos vykusių
diskusijų dėl teisingo Šengeno acquis
taikymo vertinimo panaikinus sienų kontrolę metu nustatytus dabartinio
mechanizmo pagrindinius trūkumus. Komitetas iš esmės pritarė Vidaus reikalų ministerijos parengtai
pozicijai.
Eglė
Gibavičiūtė (Žmogaus teisių komiteto
biuro patarėja) tel. (8 5) 239 6809, el. p. eggiba@lrs.