Žmogaus
teisių komitetas rugsėjo 19 d. posėdyje svarstė Lietuvos telefoninių
psichologinės pagalbos tarnybų asociacijos (toliau Asociacija) kreipimąsi dėl
nepakankamo telefoninių tarnybų finansavimo. Pasak Asociacijos prezidento dr.
Pauliaus Skruibio, 2011 metais telefoninės tarnybos konsultantai atsiliepė į
277 038 skambučius, o bandymų prisiskambinti buvo virš 6 milijonų. Asociacija vienija 13
tarnybų, kurios dirba susijungusios linijas: Jaunimo linija, Vaikų linija,
Pagalbos moterims linija, Vilties linija ir Linija Doverija (pagalba
teikiama rusų kalba).
Asociacijos
kreipimesi nurodoma, kad į telefonines psichologinės pagalbos tarnybas gyventojai
kreipiasi susidūrę su pačiais įvairiausiais kriziniais išgyvenimais: patirdami
santykių problemas, smurtą namuose, patyčias mokykloje ar svarstantys apie
savižudybę. Jaunuolis, dvidešimtą kartą telefono ragelyje išgirdęs, kad visos
linijos šiuo metu užimtos, tiesiog praranda norą problemą spręsti, sakė dr.
Paulius Skruibis.
Įvairiose
pasaulio šalyse yra bandoma apskaičiuoti, kiek kainuoja žmogaus gyvybė. Pasak
Asociacijos atstovų, australai savižudybės žalą visuomenei vertina 6 milijonais
Australijos dolerių.
Asociacija
pateikė ir naudos Lietuvai paskaičiavimus, užtikrinant laiku tinkamą psichologinę
pagalbą. Asociacijos skaičiavimais vieną Lietuvoje gyvenančio žmogaus gyvybę,
skaičiuojant neuždirbtas pajams, galima įvertinti bent 392 400 litų. Per 2011
m. tarnybų suteiktos pagalbos dėka galimai buvo išsaugota maždaug 18 gyvybių,
tai reikštų, jog tarnybų ekonominė nauda siekė daugiau kaip 7 milijonus litų.
Jei
2013 metais Asociacijai būtų skirtas prašomas finansavimas, ekonominė nauda
padidėtų dar beveik 4 milijonais litų. Vadinasi, vienas valstybės investuotas
litas atneštų maždaug 4,5 litų naudos.
Asociacija
parengė paskaičiavimus dėl dalinio telefoninių tarnybų finansavimo 2013 metais
iš biudžeto prašoma virš milijono litų. Taip pat tikimasi lėšų surinkti iš
privačios paramos. Pagal šį projektą finansuojant telefonines linijas
telefoninės pagalbos prieinamumas didėtų 50 proc.
Pasak
Asociacijos atstovų, nedelsiant
suteikta pagalba padeda užkirsti kelią problemų komplikacijoms, pavyzdžiui,
psichikos sutrikimams, kurių gydymui reikalingas ilgas ir brangiai kainuojantis
gydymas.
Pasak
posėdyje dalyvavusių Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovų, Finansų
ministerija siūlo telefoninei pagalbai iš biudžeto skirti tik dalį prašomų
lėšų.
Žmogaus
teisių komitetas nusprendė kreiptis į Finansų ministeriją su siūlymu įvertinti
Asociacijos pateiktus argumentus dėl grįžtamos moralinės ir ekonominės naudos
valstybei ir numatyti lėšas, užtikrinančias tinkamą telefoninių psichologinės
pagalbos tarnybų finansavimą.
Asociacijos
duomenimis, dažniausiai į psichologines tarnybas 2011 metais skambino:
- Vaikai ir
paaugliai nuo 11 iki 16 metų 21,4 proc. visų skambinusiųjų.
- Vaikai nuo 7
iki 11 metų 16,7 proc. visų skambinusiųjų.
- Jaunuoliai nuo
16 iki 18 metų 6,1 proc. visų skambinusiųjų.
- 23,9 proc.
skambintojų amžius nežinomas.
Pagrindinėmis
problemomis, dėl kurių jauni žmonės kreipėsi pagalbos, įvardijamos šios:
- santykiai su
tėvais (9,05 proc. visų problemų skaičiaus),
- savižudybės
rizika (7,55 proc.),
- santykiais su
kitos lyties atstovais (7,26 proc.),
- neturėjimas ką
veikti (5,49),
- santykiais su
draugais (5,12 proc.),
- fizinė
sveikata (4,76 proc.) ir kt.
Suaugę žmonės į pagalbos
telefonu linijas skambino dėl tokių juos slegiančių problemų, kaip:
- psichikos
sveikata (9,82 proc. visų problemų skaičiaus),
- santykiai su
sutuoktiniu/partneriu (8,95 proc.),
- alkoholis ir
jo sukeliamos problemos (4,62 proc.),
- santykiai su
vaikais (3,65 proc.),
- finansiniai
sunkumai (2,86 proc.) ir kt.
Vaikų patiriamos
problemos yra būdingos jų amžiui:
- sunkumai,
bendraujant su bendraamžiais (12,31 proc. visų problemų skaičiaus),
- patyčios (9,96
proc.),
- sunkumai
santykiuose su tėvais (8,16 proc.),
- fizinės
sveikatos sunkumai (5,37 proc.),
- patirta fizinė
prievarta (5,24 proc.),
-
laisvalaikio ir užimtumo (3,91 proc.).
Parengė Žmogaus teisių komiteto biuro
patarėja E.Gibavičiūtė tel. (8 5) 239 6809, el. p. [email protected]