
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS
Žmogaus
teisių komitetas pareiškė poziciją dėl žmogaus teises ginančių kontrolės
institucijų reorganizavimo
Seimo statute nustatyta, kad Žmogaus teisių
komitetas teikia
pasiūlymus dėl Seimo kontrolierių įstaigos struktūros, etatų ir finansavimo. 2009 m. rugsėjo 23 d. Seimo valdyba pavedė
Komitetui: išanalizuoti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ir Vaiko teisių
apsaugos kontrolieriaus įstaigos veiklą ir pateikti pasiūlymus dėl šių
valstybės įstaigų sujungimo arba jų funkcijų perdavimo Seimo kontrolierių
įstaigai; išanalizuoti Seimo
kontrolierių įstaigos veiklą ir pateikti pasiūlymus dėl šios institucijos
veiklos tobulinimo bei optimalaus Seimo kontrolierių skaičiaus nustatymo.
Išanalizavęs Seimo kontrolierių įstaigos,
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos bei Lygių galimybių
kontrolieriaus tarnybos veiklą Lietuvoje, įvertinęs šių institucijų
veiklos teikiamą naudą visuomenei, atkreipęs dėmesį į kai kuriuos jų
veikos trūkumus, palyginęs šių institucijų veiklą su tarptautine žmogaus teisių
gynėjų (ombudsmenų) veiklos praktika, komitetas pareiškė nuomonę:
1. Seimo kontrolierių
turi būti 2 (1 valstybės institucijų ir 1 savivaldybių pareigūnų biurokratizmui
ir piktnaudžiavimui tirti);
2. Neįmanoma sujungti
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus
įstaigos;
3. Neįmanoma perduoti
minėtų tarnybų funkcijų Seimo kontrolierių įstaigai.
Valstybei iš Konstitucijos kyla
pareiga jas saugoti ir ginti žmogaus teises. Garantuoti žmogaus teisių
apsaugą Konstitucija valstybę
įpareigoja įvairiais būdais: priimant teisės aktus, prisiimant tarptautinius
įsipareigojimus, steigiant žmogaus teises ginančias institucijas.
Konstitucinis
reguliavimas lemia, kad būtų ne vienas, o keli Seimo kontrolieriai. Kadangi
Konstitucijos 73 straipsnyje Seimo kontrolierių kompetencija įvardinta
konkrečiai ir apima dvi atskiras pareigūnų grupes, t.y. valstybės pareigūnus ir
savivaldybių pareigūnus, Komiteto nuomone,
ir Seimo kontrolieriai turi būti 2 (1 valstybės institucijų ir 1
savivaldybių pareigūnų biurokratizmui ir piktnaudžiavimui tirti). Juo labiau,
kad įvertinus 2007-2009 m. kiekvienam Seimo kontrolieriui tekusių skundų
skaičių matyti, kad valstybės institucijų ir įstaigų pareigūnų veiklą tiriantys
Seimo kontrolieriai (2) bei apskričių bei savivaldybių institucijų ir įstaigų
pareigūnų veiklą tiriantys Seimo
kontrolieriai (3) gavo maždaug vienodą skundų skaičių (atitinkamai 2007 m. -
764 ir 786, 2008 m. - 831 ir 813, 2009
m. - 608 ir 570).
Stiprinant žmogaus teisių apsaugą ir
siekiant efektyvesnės institucijos veiklos, Komitetas manytų, kad Seimo
kontrolieriams būtina aktyvinti šviečiamąjį darbą žmogaus teisių srityje, jiems
galėtų būti pavesta rengti žmogaus teisių padėties apžvalgas.
Komitetas,
išanalizavęs lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą, nusprendė, kad yra netikslinga atsisakyti Lygių
galimybių kontrolieriaus tarnybos ar
apjungti ją su kitomis esančiomis kontrolierių institucijomis, nes
nepriklausoma lygybę užtikrinanti institucija yra privaloma pagal ES teisę
(Direktyvos 2006/54/EB, 2002/73/EB, 2004/113/EB, 2000/43/EB). Savarankiškos
lygybę užtikrinančios institucijos panaikinimas pagal ES teisę gali būti
traktuojamas kaip bendro apsaugos lygio sumažinimas.Pasaulinės finansų krizės
metu diskriminacijos problematika visuomenėje aštrėja, todėl tokiu metu lygybę
užtikrinančios institucijos svarba yra didesnė.
Įvertinęs
Vaiko teisių kontrolieriaus įstaigos veiklą Lietuvos institucijų, ginančių
vaiko teises, kontekste ir susipažinęs su vaiko teisių gynėjų veikla kitose šalyse, Komitetas nusprendė,
kad vaiko teisių gynėjo funkcijų perdavimas vienam iš Seimo kontrolierių arba Lygių galimybių tarnybos ir Vaiko
teisių kontrolieriaus įstaigos sujungimas pablogintų vaiko teisių apsaugos
įgyvendinimą Lietuvoje.
Seimo
kontrolieriams priskirti išskirtinai valstybės ir savivaldybių pareigūnų piktnaudžiavimo ar biurokratizmo
tyrimo uždaviniai. Tuo tarpu Vaiko teisių kontrolierius tiria vaiko teisių pažeidimus privačioje erdvėje,
taip pat gali nagrinėti ir juridinių
asmenų vykdomus vaiko teisių pažeidimus. Vaiko teisių kontrolierius taip pat
tiria ir pačių vaikų skundus. Pastaroji funkcija svarbi vaiko gebėjimo
savarankiškai spręsti savo problemas ugdymui.
Pastebėtina, kad daugelis Europos vaiko teisių gynėjų (ombudsmenų),
kurie užtikrina JT vaiko teisių
konvencijos įgyvendinimą, įstatymu nėra ribojami pareigūnų biurokratizmo ar
piktnaudžiavimo tyrimu.
Vaiko teisių apsaugos institutas išskirtinai
būdingas demokratinėms šalims. Demokratijai gyvuoti būtina sąlyga – sąmoningi
piliečiai. Stipri valstybės institucinė vaiko teisių apsaugos sistema savaime
negali užtikrinti laimingos vaikystės, tačiau gali padėti šeimai spręsti
problemas ir ugdyti tėvų bei visuomenės gebėjimus gerbti vaiko interesus. Atkreiptinas dėmesys, kad 2008 m. sausio 16 d. Europos Parlamento
rezoliucijoje dėl ES vaiko teisių strategijos kūrimo išreiškiamas
apgailestavimas, kad „ne visos valstybės narės yra įsteigusios vaikų teisių
ombudsmeno instituciją, kurią įkurti ragina JT Vaiko teisių komitetas,
siekdamas, kad būtų puoselėjamos vaikų teisės ir toliau įgyvendinama JT Vaiko
teisių konvencija, ir ragina minėtas valstybes nares kuo greičiau tai padaryti;
mano, kad ES turėtų skirti lėšų Europos vaikų ombudsmenų tinklui (EVOT) remti
siekiant, kad EVOT padėtų greičiau visos ES lygmeniu spręsti su vaiko teisėmis
susijusius klausimus. “.
Lygių
galimybių kontrolieriaus tarnyba, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga,
Seimo kontrolierių įstaiga yra savarankiškos institucijos, atskaitingos Seimui.
Komitetas atkreipė dėmesį, kad Parlamentas, mažindamas sau atskaitingų
institucijų, disponuojančių savarankiškais biudžetais, skaičių, mažina įstatymų
leidžiamosios valdžios įtaką bei vykdomosios valdžios kontrolę.
Komiteto nuomone, tobulinant minėtų
kontrolierių institucijų organizacinę veiklą bei taupant valstybės biudžeto
lėšas, svarstytina šių įstaigų vieningo techninio-administracinio aptarnavimo,
bendrų patalpų galimybė.
Eglė Gibavičiūtė (Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja)
tel. (8 5) 239 6809, el. p. eggiba@lrs.lt