Parlamentinė kontrolė 

EN  FR

DĖL OMBUDSMENO INSTITUCIJŲ


DĖL OMBUDSMENŲ INSTITUCIJŲ

2009 m. rugsėjo 23 d. Seimo valdyba pavedė Komitetui išanalizuoti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos bei Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos veiklą ir pateikti pasiūlymus dėl šių valstybės įstaigų sujungimo arba jų funkcijų perdavimo Seimo kontrolierių įstaigai, taip pat pavedė išanalizuoti Seimo kontrolierių įstaigos veiklą ir pateikti pasiūlymus dėl šios institucijos veiklos tobulinimo bei optimalaus Seimo kontrolierių skaičiaus nustatymo.

            Išanalizavęs Seimo kontrolierių įstaigos, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą Lietuvoje, įvertinęs šių institucijų  veiklos teikiamą naudą visuomenei, atkreipęs dėmesį į kai kuriuos jų veikos trūkumus, palyginęs šių institucijų veiklą su tarptautine žmogaus teisių gynėjų veiklos praktika, Komitetas išreiškė nuomonę, kad Seimo kontrolierių turi būti 2 (1 valstybės institucijų ir 1 savivaldybių pareigūnų biurokratizmui ir piktnaudžiavimui tirti), kad netikslinga sujungti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos ir netikslinga perduoti minėtų tarnybų funkcijų Seimo kontrolierių įstaigai. Komiteto nuomone, svarstytinas klausimas dėl šių įstaigų vieningo techninio-administracinio aptarnavimo, bendrų patalpų galimybės.

Savo poziciją Komitetas grindžia Konstitucijos 73 straipsnio reguliavimu, kuriame įvardinta  Seimo kontrolierių kompetencija, apimant dvi atskiras pareigūnų grupes, t.y. valstybės institucijų ir savivaldybių pareigūnus, kurių biurokratizmo ir piktnaudžiavimo atvejai gali būti tiriami.

Išanalizavęs Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą, Komiteto nuomone, netikslinga atsisakyti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ar perduoti jos funkcijas kitai tarnybai. Nepriklausoma lygybę užtikrinanti institucija yra privaloma pagal ES teisę (Direktyvos 2006/54/EB, 2002/73/EB, 2004/113/EB, 2000/43/EB). Savarankiškos lygybę užtikrinančios institucijos panaikinimas pagal ES teisę gali būti traktuojamas kaip bendro apsaugos lygio sumažinimas.

Vertinant Vaiko teisių kontrolieriaus įstaigos veiklą, Komiteto nuomone, vaiko teisių gynėjo funkcijų perdavimas vienam iš Seimo kontrolierių arba Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ir Vaiko teisių kontrolieriaus įstaigos sujungimas į vieną instituciją pablogintų vaiko teisių apsaugos įgyvendinimą Lietuvoje. Be to, šių institucijų skundų tyrimo uždaviniai yra skirtingi. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad 2008 m. sausio 16 d. Europos Parlamento rezoliucijoje raginama, kad valstybėse narėse būtų įsteigtos vaikų teisių ombudsmeno institucijos, ir taip būtų įgyvendinama JT Vaiko teisių konvencija.

Žmogaus teisių komitetas, vadovaudamasis atlikta analize, parengė Seimo kontrolierių įstatymo 7, 25, 28 straipsnių pakeitimo ir 26,  27 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektą, kurį Seimas priėmė pratęstoje rudens sesijoje.

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ