DĖL OMBUDSMENŲ INSTITUCIJŲ
2009 m. rugsėjo 23 d.
Seimo valdyba pavedė Komitetui išanalizuoti Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnybos bei Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos veiklą ir pateikti
pasiūlymus dėl šių valstybės įstaigų sujungimo arba jų funkcijų perdavimo Seimo
kontrolierių įstaigai, taip pat pavedė išanalizuoti Seimo kontrolierių įstaigos
veiklą ir pateikti pasiūlymus dėl šios institucijos veiklos tobulinimo bei
optimalaus Seimo kontrolierių skaičiaus nustatymo.
Išanalizavęs Seimo
kontrolierių įstaigos, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos ir Lygių
galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą Lietuvoje, įvertinęs šių institucijų
veiklos teikiamą naudą visuomenei, atkreipęs dėmesį į kai kuriuos jų
veikos trūkumus, palyginęs šių institucijų veiklą su tarptautine žmogaus teisių
gynėjų veiklos praktika, Komitetas išreiškė nuomonę, kad Seimo
kontrolierių turi būti 2 (1 valstybės institucijų ir 1 savivaldybių pareigūnų
biurokratizmui ir piktnaudžiavimui tirti), kad netikslinga sujungti Lygių
galimybių kontrolieriaus tarnybos ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus
įstaigos ir netikslinga perduoti minėtų tarnybų funkcijų Seimo kontrolierių
įstaigai. Komiteto nuomone,
svarstytinas klausimas dėl šių įstaigų vieningo techninio-administracinio
aptarnavimo, bendrų patalpų galimybės.
Savo poziciją Komitetas
grindžia Konstitucijos 73 straipsnio reguliavimu, kuriame įvardinta Seimo kontrolierių kompetencija, apimant dvi
atskiras pareigūnų grupes, t.y. valstybės institucijų ir savivaldybių
pareigūnus, kurių biurokratizmo ir piktnaudžiavimo atvejai gali būti tiriami.
Išanalizavęs Lygių
galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą, Komiteto nuomone, netikslinga
atsisakyti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ar perduoti jos funkcijas
kitai tarnybai. Nepriklausoma lygybę užtikrinanti institucija yra privaloma
pagal ES teisę (Direktyvos 2006/54/EB, 2002/73/EB, 2004/113/EB, 2000/43/EB).
Savarankiškos lygybę užtikrinančios institucijos panaikinimas pagal ES teisę
gali būti traktuojamas kaip bendro apsaugos lygio sumažinimas.
Vertinant
Vaiko teisių kontrolieriaus įstaigos veiklą, Komiteto nuomone, vaiko teisių
gynėjo funkcijų perdavimas vienam iš Seimo kontrolierių arba Lygių galimybių
kontrolieriaus tarnybos ir Vaiko teisių kontrolieriaus įstaigos sujungimas į
vieną instituciją pablogintų vaiko teisių apsaugos įgyvendinimą Lietuvoje. Be
to, šių institucijų skundų tyrimo uždaviniai yra skirtingi. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad 2008 m. sausio 16 d.
Europos Parlamento rezoliucijoje raginama, kad valstybėse narėse būtų
įsteigtos vaikų teisių ombudsmeno institucijos, ir taip būtų įgyvendinama JT
Vaiko teisių konvencija.
Žmogaus
teisių komitetas, vadovaudamasis atlikta analize, parengė Seimo kontrolierių
įstatymo 7, 25, 28 straipsnių pakeitimo ir 26,
27 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektą, kurį
Seimas priėmė pratęstoje rudens sesijoje.