
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS
2010 metų rudens sesijos ir tarpsesijinio
laikotarpio
Žmogaus teisių komiteto veiklos
A T A S K A
I T A
Lietuvos Respublikos Seimo
Žmogaus teisių komiteto (toliau – Komitetas) veiklos ataskaita parengta
vadovaujantis Seimo statuto nuostatomis ir patvirtinta 2011 m. kovo 9 d. Komiteto posėdyje.
KOMITETO SUDĖTIS
1. Arminas
Lydeka – Komiteto pirmininkas
2. Valerijus
Simulik – Komiteto pirmininko pavaduotojas
3. Česlovas Juršėnas
- Komiteto narys
4. Dalia Kuodytė
- Komiteto narė
5. Auksutė Ramanauskaitė
– Skokauskienė – Komiteto narė
7. Mantas
Varaška – Komiteto narys
KOMITETO BIURAS
1. Jolanta Savickienė - Biuro
vedėja
2. Eglė Gibavičiūtė - patarėja
3. Rūta Ragaliauskienė - patarėja
4. Jūratė Mikulskienė – padėjėja
5. Deimantė Žegunė - padėjėja
6. Dalia Skapaitė – sekretorė
I. BENDRA INFORMACIJA
1. Įstatymų ir
kitų teisės aktų projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų kaip pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
28
3
25
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir
aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę
teisėkūros ir darbo programą
|
7
|
1.3.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos
darbo grupės teisės aktų projektų rengimui
|
1
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
Iš jų: išvažiuojamieji
|
19
|
2.2.
|
Klausymai
|
2
|
3.
Parlamentinė kontrolė
|
|
3.1.
|
Svarstyta
parlamentinės kontrolės klausimų
|
4
|
4. Pareiškimų
ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta
pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
540
|
4.2.
|
Parengta
atsakymų ir raštų
|
300
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta
konferencijų, seminarų, diskusijų, pasitarimų, susitikimų, kitų renginių
|
21
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta
vizitų
|
3
|
6.2.
|
Priimta
delegacijų
|
6
|
Pagrindinė Komiteto
veiklos forma - posėdžiai. Komitetas per ataskaitinį laikotarpį surengė
19 posėdžių. Pagrindinis dėmesys buvo skiriamas teisės aktų projektų ir Lietuvos
pozicijų dėl siūlomų Europos Parlamento ir Tarybos direktyvų bei reglamentų
nuostatų svarstymui.
II. TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ SVARSTYMAS
1. Priimti svarbiausi teisės aktai, kuriuos svarstė Komitetas.
1.1. Nuo 2011
m. sausio 1 d. įsigalioja Seimo rusens
sesijoje priimtas Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo pakeitimo įstatymas Nr. XI-1232. Įstatymas buvo parengtas siekiant sukurti
vaiko, turinčio elgesio problemų, teises ir teisėtus interesus bei visuomenės
saugumo poreikius atitinkančią socializacijos, ugdymo bei švietimo ir kitos pagalbos teikimo minimalios ir
vidutinės priežiūros priemonių sistemą, kuri padėtų vaikui įveikti
susiformavusį ydingą elgesį, išsiugdyti prasmingo individualaus ir visuomeninio
gyvenimo sampratas. Komitetas, apsvarstęs įstatymo projektą, pasiūlė didesnį
dėmesį skirti vaiko asmens duomenų apsaugai ir nustatyti, kad institucijos,
kurios turi įgaliojimus vaikų minimalios
ir vidutinės priežiūros priemonių srityje, vaiko asmens duomenis naudotų tik
tiek, kiek tai yra būtina apsaugoti paties vaiko interesus. Ši nuostata
pasiūlyta vertinant tai, kad visuomenės požiūris į vaikus, kuriems taikomos
minimalios ir vidutinės priežiūros priemonės, gali būti traktuojamas, kaip
keliantys grėsmę visuomenei ir nepagrįstai jie būtų atstumiami.
1.2. Komitetas
pritarė Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo projektui, kuris yra neatsiejamai
svarbus smurto privačioje erdvėje atveju. Asmens smurtas prieš kitą asmenį yra
nusikalstama veika, todėl projekte siūloma nustatyti, kad ginklai ir šaudmenys
būtų laikinai ar visam laikui atimti iš asmenų, smurtaujančių prieš šeimos
narius, sugyventinius, artimuosius giminaičius ar bendraturčius. 2010 m.
lapkričio 18 d. Seimas priėmė Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo papildymas
401 straipsniu bei 18 ir 41 straipsnių pakeitimo ir papildymo
įstatymą Nr. XI-1146.
1.3. Komitetas apsvarstė Lietuvos Respublikos
Prezidentės Dalios Grybauskaitės pasirašytą
Dekretą dėl Pilietybės
įstatymo projekto Nr.XIP-353GR grąžinimo Seimui pakartotinai svarstyti.
Prezidentė vetavo Pilietybės įstatymo 7 ir 21 straipsnius, nes pagal
Konstituciją negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, pagal kurį dvigubos
pilietybės atvejai būtų ne retos išimtys, bet paplitęs reiškinys. Komiteto
nariai išreiškė nuomonę, kad Konstitucinis Teismas turėtų aiškiai apibrėžti, ką
reiškia paplitęs reiškinys, išaiškinant dvigubos pilietybės taikymo ribas.
Komitetas nepritarė Prezidentės veto, tačiau Seimas priėmė Pilietybės
įstatymą NR.XI-1196 su
visomis Respublikos Prezidentės teikiamomis pataisomis ir papildymais.
2. Komiteto
apsvarstyti svarbūs teisės aktų projektai,
kuriems pritarta arba
pritarta su pastabomis
2.1. Komitetas svarstė Vaiko teisių
apsaugos pagrindų įstatymo 2, 4, 10, 43, 49, 53, 57 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-1883(2), kuriam pritarė su pastabomis. Įstatymo
projekte apibrėžiamos fizinės, psichologinės ir seksualinės prievartos sąvokos,
įtvirtinamas principas, įpareigojantis tėvus ir kitus teisėtus vaiko atstovus
apsaugoti vaiką nuo smurto.
2.2. Komitetas iš esmės
pritarė Probacijos įstatymo projektui Nr.XIP-1892, tačiau pasiūlė pagrindiniam komitetui įvertinti
statutinių valstybės tarnautojų pareigybių pakeitimo karjeros valstybės
tarnautojų pareigybėmis tikslingumą, garantuojant asmenų teisėtų lūkesčių
principo įgyvendinimą. Projektas buvo parengtas siekiant sukurti veiksmingą
probacijos (bausmės vykdymo atidėjimo, lygtinio atleidimo nuo bausmės prieš
terminą ir lygtinio paleidimo iš pataisos įstaigų) sistemą, orientuotą į asmenų
pakartotinio nusikalstamo elgesio rizikos valdymą bei siekiant mažinti
nusikalstamų veikų recidyvus ir laisvės atėmimo vietose esančių asmenų skaičių.
Taip pat apsvarstyti
ir lydintieji teisės aktų pakeitimo projektai:
a) Komitetas
iš esmės pritarė Baudžiamojo kodekso 48, 67, 75, 77,
82, 87, 92 ir 94 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr.XIP-1893, kurio
nuostatomis yra siekiama optimizuoti
nuteistųjų, kuriems bausmės vykdymas atidedamas arba kurie lygtinai atleidžiami
nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą, priežiūrą ir jų socialinę
reabilitaciją, užtikrinti, kad laisvės atėmimo bausmė būtų taikoma tik
kraštutiniais atvejais, tobulinti bausmės vykdymo atidėjimo ir lygtinio
atleidimo nuo bausmės prieš terminą sąlygas, o šių institutų vykdymo tvarką ir
sąlygas reguliuoti Lietuvos Respublikos probacijos įstatyme.
b) Komitetas
pritarė Baudžiamojo proceso kodekso 89, 90,
339, 342, 348, 358, 360, 362 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei Kodekso
papildymo 361, 2531 straipsniais įstatymo projektui Nr. XIP-1894, kuris parengtas
tikslu nustatyti socialinio
tyrimo išvadų pateikimo teismui tvarką ir suderinti Baudžiamojo proceso
kodekso nuostatas su Probacijos įstatymo projekto ir Baudžiamojo kodekso
nuostatomis.
c) Pritarta ir Bausmių
vykdymo kodekso 18, 19, 66, 90, 91, 126, 140, 154, 157, 159, 164, 179 ir 183
straipsnių pakeitimo bei 127, 160, 161, 162 ir 163 straipsnių pripažinimo netekusiais
galios įstatymo projektui Nr. XIP-1895, kuriuo optimizuojama nuteistųjų, lygtinai paleistų iš pataisos įstaigų
priežiūras ir socialinė reabilitacija, užtikrinama nuteistųjų lygybė taikant
bausmių vykdymo principą, tobulinamos lygtinio paleidimo iš pataisos
įstaigų sąlygos.
d) Tačiau Komitetas nepritarė Probacijos įstatymo projekto lydintiesiems Tarnybos
kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto
2, 5, 7 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1896 ir Valstybės tarnybos įstatymo 4, 11 straipsnių
pakeitimo ir Įstatymo papildymo 201 straipsniu įstatymo projektui Nr.
XIP-1897. Komiteto nuomone, reikėtų dar kartą įvertinti
statutinių valstybės tarnautojų pareigybių pakeitimo karjeros valstybės
tarnautojų pareigybėmis tikslingumą, garantuojant asmenų teisėtų lūkesčių
principo įgyvendinimą.
2.3. Komitetas apsvarstė Pagalbinio apvaisinimo įstatymo projektą
Nr.XIP-2388.. Teikiamo Įstatymo projekto tikslas – padėti nevaisingoms
šeimoms susilaukti vaikų, gerinti demografinę padėtį. Priėmus įstatymą būtų
reglamentuotas pagalbinis apvaisinimas, lytinių ląstelių laikymo bei paruošimo
sąlygos. Komitetas pritarė įstatymo projektui ir papildomai pagrindiniam
komitetui pasiūlė tobulinti jį užtikrinant galimybes visiems asmenims spręsti
nevaisingumo problemą, nepriklausomai nuo jų šeimyninės padėties. Komitetas
apsvarstė ir alternatyvų Dirbtinio
apvaisinimo įstatymo projektą Nr.XIP-2502. Pagal šį projektą lytinės
ląstelės galėtų būti naudojamos tik pačių sutuoktinių ar sugyventinių
dirbtiniam apvaisinimui. Taigi tais atvejais, kai vyras nevaisingas, šeima ar
partneriai negalėtų pasinaudoti dirbtinio apvaisinimo paslauga ir susilaukti
vaikų. Komitetas projektą atmetė.
2.4. Komitetas svarstė Kompensacijos už žydų religinių bendruomenių nekilnojamąjį turtą
įstatymo projektą NR.XIP-968(2).
Komitete buvo suabejota dėl įstatymo nuostatos, numatančios, kad lėšos bus
pervedamos Vyriausybės paskirtam fondui. Žydų bendruomenių atstovai taip pat
nepritarė tokiai nuostatai, nes tokiu atveju kyla klausimas, ar lėšos pasieks
tikruosius žydų bendruomenių teisių perėmėjus. Komitetas pasiūlė pagrindiniam
komitetui patobulinti projektą, nustatant skaidresnį kompensacijų išmokėjimo ir
tikslinio panaudojimo kontrolės mechanizmą.
2.5. Komiteto
posėdyje svarstytas Religinių
bendruomenių ir bendrijų nuosavybės teisės į religinės paskirties nekilnojamąjį
turtą registravimo sureguliavimo įstatymo projektas Nr.XIP-2349. Šiuo
metu dalies religinių bendruomenių ir bendrijų religiniams tikslams naudojamų
nekilnojamo turto objektų nuosavybės teisės nėra įregistruotos. Religinės bendruomenės, valdydamos maldos namus,
tačiau neįregistravusios nuosavybės teisių į minėtus pastatus, susiduria su
pastatų išlaikymo, komunalinių paslaugų užsakymo, pastatų remonto,
paveldosaugos problemomis. Šiuo metu iškyla nemažai teisinių kliūčių: didelė
dalis religiniams tikslams naudojamų pastatų buvo statyti seniai, daugiau nei
prieš šimtmetį, ir neišliko dokumentų, reikalingų norint įregistruoti šiuos pastatus.
Dalis pastatų, kurių registravimui būtų taikomas šis įstatymas, yra formaliai
įtraukti į Nekilnojamojo turto registrą nurodžius, kad jų savininkas yra
okupacinės valdžios institucija - konkretaus miesto ar rajono darbo žmonių
deputatų taryba. Šiuo Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas, kuris
nustatytų ir supaprastintų labai konkrečiai apibrėžtos nekilnojamojo turto objektų
grupės registravimo tvarką religinių bendrijų vardu. Komitetas iš esmės pritarė
įstatymo projektui.
3. Komiteto apsvarstyti teisės aktų projektai, kuriuos Komitetas siūlo
tobulinti.
3.1. Komitetas, apsvarstęs Valstybės
garantuojamos teisinės pagalbos įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektą Nr. XIP-130, nusprendė
siūlyti jį grąžinti iniciatoriams tobulinti ir įtvirtinti
saugiklius, kad minėta teisinės pagalbos teise nebūtų piktnaudžiaujama.
Projekto iniciatorius siūlė atsisakyti nuostatos, jog į valstybės garantuojamos
teisinės pagalbos išlaidas neįeitų išlaidų atlyginimas, kurias teismas
priteisia iš pralaimėjusios šalies šaliai, kurios naudai priimtas sprendimas.
Tokiu būdu autorius norėjo apsaugoti asmenis, turinčius teisę į valstybės
garantuojamą teisinę pagalbą, nuo finansinių sunkumų. Tačiau siūlomas teisinis
reguliavimas sudarytų galimybes asmenims, kurie turi teisę į valstybės
garantuojamą teisinę pagalbą, pareikšti nepagrįstus ieškinius. Šie asmenys
nebūtų skatinami ieškoti alternatyvių ginčų sprendimo būdų, nes jie dėl to
finansiškai nenukentėtų, ir tokiu būdu būtų piktnaudžiaujama suteikta teise.
3.2. Seimas Žmogaus teisių komitetą paskyrė pagrindiniu komitetu Apsaugos nuo smurto privačioje erdvėje įstatymo
projektui Nr.XIP-2325 svarstyti. Projektą rengė Socialinės apsaugos ir
darbo ministerija. Komitetas, atsižvelgdamas į nevyriausybinių
organizacijų susirūpinimą dėl deklaratyvių nuostatų šiame projekte bei ekspertų
pastabas, vadovaudamasis Seimo Statuto 147 straipsnio 5 dalimi, 2010
m. spalio 13 d. posėdyje nusprendė
sudaryti darbo grupę projektui tobulinti. Darbo grupė surengė eilę klausymų,
kuriuose dalyvavo ekspertai, įstatymo projektą rengusios darbo grupės nariai,
asociacijų atstovai. Rengiant projektą, buvo remiamasi užsienio šalių
patirtimi sprendžiant smurto tarp artimų asmenų problemas, tarptautinių
ekspertų rekomendacijomis, Jungtinių Tautų rekomendacijomis. Komiteto darbo grupės parengtoje projekto redakcijoje numatytas
aiškus nevyriausybinių organizacijų vaidmuo įgyvendinant šį įstatymą, apibrėžta
aiški šių organizacijų veiklos
finansavimo sistema, atsisakyta
Vyriausybės pateiktame projekte numatytos tarpininkavimo paslaugos sprendžiant
konfliktinius santykius tarp artimų asmenų (tikslingiau užtikrinti psichologinę
pagalbą), numatyta smurtą patyrusio asmens apsaugos priemonė – ginklo ir
šaudmenų paėmimas iš smurtautojo ir kt.
Seimo nariai registravo įstatymų
pataisas, numatančias administracinę ar baudžiamąją atsakomybę už smurtavimą.
Tai projektai: Viešojo administravimo įstatymo 2, 19, 21, 22 ir
23 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-1780(2), Administracinių teisės pažeidimų
kodekso papildymo nauju šeštuoju1 skirsniu ir 225, 266, 267 ir 282
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-1781(2), Baudžiamojo kodekso 140 ir 141 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-1782(2), Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo papildymas
401 straipsniu bei 18 ir 41 straipsnių pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektas Nr. XIP-1783(2), Civilinio proceso
kodekso 739 straipsnio papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-1784(2), Baudžiamojo proceso kodekso 1321
straipsnio papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-2297. Priėmus šiuos įstatymus, smurtautojas
būtų patrauktas administracinėn arba baudžiamojon atsakomybėn už tokio pobūdžio
veiką.
Komitetas
pritarė naujos redakcijos Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo
projektui ir teiks jį Seimui svarstyti pavasario sesijoje.
III. EUROPOS SĄJUNGOS IR
TARPTAUTINĖ TEISĖ
1. Komitetas
apsvarstė Lietuvos Respublikos pozicijas dėl
Komisijos komunikato Europos Parlamentui, Tarybai, Europos Ekonomikos ir
socialinių reikalų ir regionų komitetui ,,Sukurti laisvės, saugumo ir
teisingumo erdvę Europos piliečiams - Stokholmo programos įgyvendinimo veiksmų
planas“ (KOM (2010) 171 galutinis).
2009 m. gruodžio mėn. Europos Vadovų Taryba
priėme Stokholmo programą, kurioje nustatyti Europos laisvės, saugumo ir
teisingumo erdvės kūrimo prioritetai ateinantiems penkeriems metams. Joje atsižvelgiama į pastaraisiais
metais vykusias diskusijas su Europos Parlamentu, Taryba, valstybėmis narėmis
ir suinteresuotosiomis šalimis. Ateinančiais metais svarbiausia Sąjungos
užduotis šioje srityje bus sukurti žmonių Europą, kartu užtikrinant, kad
piliečiai galėtų naudotis savo teisėmis ir patirti visapusišką Europos
integracijos naudą. Laisvės, saugumo ir
teisingumo sritys yra tos sritys, kuriose piliečiai daugiausia tikisi iš
politikos kūrėjų, nes jos daro įtaką kasdieniam žmonių gyvenimui. Stokholmo
programoje atspindėta dauguma svarbiausių Lietuvos pastabų ir pasiūlymų, teiktų
Europos Komisijai ir tuo metu
pirmininkavusiai šaliai Švedijai, o taip pat pristatytų projekto svarstymo
metu. Todėl galima teigti, kad Stokholmo programos nuostatos atitinka Lietuvos
interesus. Komitetas pritarė Vidaus
reikalų ministerijos ir Teisingumo
ministerijos pristatytoms pozicijoms.
2.
Komitetas apsvarstė Lietuvos Respublikos
poziciją dėl Europos Komisijos pasiūlymo dėl
Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl bendrovių viduje perkeliamų
trečiųjų šalių piliečių atvykimo ir apsigyvenimo sąlygų (KOM (2010) 378
galutinis) ir pateikė išvadą dėl
pasiūlymo atitikimo subsidiarumo principui.
Šis pasiūlymas yra Europos Sąjungai (ES) pastangų dalis
parengti visapusišką imigracijos politiką. Pasiūlymo tikslas – ES
lygmeniu nustatyti taisykles, taikomas trečiųjų šalių piliečiams, laikinai
perkeliamiems dirbti iš trečiosiose valstybėse įsisteigusių bendrovių į ES
valstybėse narėse įsteigtus tokių bendrovių filialus ar kitus subjektus,
priklausančius tokioms bendrovėms ar bendrovių grupėms: nustatant skaidrias ir
suderintas tokių darbuotojų priėmimo sąlygas, sudarant patrauklesnes bendrovių
viduje perkeliamų asmenų ir jų šeimos narių laikino buvimo sąlygas, skatinant
veiksmingesnį perkeltų asmenų paskirstymą ir perskirstymą tarp ES subjektų. Komitetas atkreipė dėmesį, kad pasiūlymo
nuostatos, pagal kurias vienos valstybės narės kompetentingoms institucijoms
suteikiama teisė leisti perkeliamiems asmenims dirbti kitose valstybėse narėse
(pasiūlymo 16 str.), praplečia leidimus gyventi išduodančių valstybių narių
jurisdikcijos ribas ir pažeidžia kitų valstybių narių nacionalinę kompetenciją
reglamentuoti darbo rinkos santykius.
Šiuo aspektu pasiūlymas galimai prieštarauja proporcingumo principui. Taip
pat Komitetas pažymėjo, kad siekiant įgyvendinti direktyvos tikslus, nėra
būtina apriboti valstybių narių galimybes pačioms nustatyti supaprastintos
tvarkos sąlygas, taikomas pripažintoms įmonių grupėms. Komitetas pritarė
Migracijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos 2010 m. rugsėjo 3 d. parengtai
pozicijai.
3. Komitetas apsvarstė Lietuvos Respublikos poziciją dėl Europos
Komisijos pasiūlymo
dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl trečiųjų šalių piliečių
atvykimo ir apsigyvenimo sezoninio darbo tikslais sąlygų (KOM(2010) 379 galutinis) ir pateikė
išvadą dėl šio pasiūlymo atitikimo subsidiarumo principui .
Pasiūlymu numatomos trečiųjų šalių piliečių, kurie
atvyksta į ES dirbti sezoninius darbus, atvykimo ir apsigyvenimo taisyklės ir
nustatomos garantijos, siekiant užkristi kelią tokių darbuotojų išnaudojimui
bei apsaugoti sezoninį darbą dirbančius ES piliečius nuo nesąžiningos
konkurencijos. Visos šios nuostatos yra susijusios su sritimis, kurios
priklauso bendrai imigracijos politikai. Įtvirtinus Pasiūlymo nuostatas
direktyvoje būtų užtikrintas bendradarbiavimas su trečiosiomis šalimis, o tai
suteiktų galimybes ES palengvinti žemos
kvalifikacijos darbuotojų teisėtą migraciją ir stiprintų trečiųjų šalių
įsipareigojimą kovoti su neteisėta migracija. Pasiūlymo įgyvendinimui
pasirinkta priemonė yra direktyva, kuri suteikia valstybėms narėms didelį
lankstumą ją įgyvendinant. Ja nustatomi privalomi minimalūs standartai ir kartu
valstybės narės gali laisvai rinktis šių principų įgyvendinimo jų nacionalinės
teisės sistemose formą ir metodą ir bendrąsias aplinkybes. Komitetas
nusprendė, kad Pasiūlymas neprieštarauja
subsidiarumo principui. Tačiau siūlymas
sezoniniams darbuotojams išduoti leidimus gyventi, Komiteto nuomone, neatitinka proporcingumo principo, nes to paties
tikslo galima pasiekti išduodant mažesnių administracinių sąnaudų
reikalaujančius ir pigesnius dokumentus – nacionalines vizas. Taip pat
Komitetas išreiškė abejones, ar sezoniniams darbuotojams, atvykstantiems dirbti
tik trumpam laikotarpiui, vertėtų suteikti visas socialines garantijas,
numatytas sezoninių darbuotojų direktyvos 16 str. Komitetas pritarė Migracijos
departamento prie Vidaus reikalų ministerijos 2010 m. rugsėjo 3 d. parengtai
pozicijai.
4. Komitetas
apsvarstė ir pateikė išvadą dėl Europos Komisijos komunikato Europos
Parlamentui, Tarybai, Europos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir
Regionų komitetui - 2010-2015 m. moterų ir vyrų lygybės strategija (KOM (2010)
491 galutinis).
Komunikate
Moterų ir vyrų lygybės strategija 2010-2015 išskiriamos penkios prioritetinės
sritys: vienoda ekonominė nepriklausomybė, vienodas atlyginimas už vienodos
vertės darbą, lygybė sprendimų priėmime, orumas, dora ir smurto lyčių pagrindu
panaikinimas, o taip pat į horizontaliąsias sritis: lyčių vaidmenys, teisės
aktai, institucinio valdymo gerinimas ir instrumentai. Komitetas pareiškė
pritarimą Europos Komisijos 2010-2015 m. moterų ir vyrų lygybės strategijai ir
pritarė šios strategijos įgyvendinimo veiksmams. Komitetas paragino Lietuvos
Respublikos Vyriausybę, nustatant Lietuvos Respublikos prioritetus ir priimant
atitinkamas nacionalines priemones, atsižvelgti į Europos Komisijos strategiją,
siekiant nuosekliai ir sistemingai spręsti atitinkamų sričių moterų ir vyrų
lygybės problemas, užtikrinti moterų ir vyrų padėties skirtumų mažinimą.
5.
Komitetas apsvarstė Lietuvos Respublikos poziciją dėl Europos Komisijos komunikato Europos
Parlamentui ir Tarybai – ES vidaus saugumo strategijos įgyvendinimas. Penki
žingsniai kuriant saugesnę Europą (KOM (2010) 673 galutinis).
Komunikatas
parengtas įgyvendinant ES vidaus saugumo strategijos nuostatą, kad „remdamasi
Stokholmo programos įgyvendinimo veiksmų planu Komisija priims komunikatą dėl
Vidaus saugumo strategijos, į kurį bus įtraukti pasiūlymai dėl veiksmų“.
Komunikate siūloma, kokių bendrų veiksmų per artimiausius ketverius metus
turėtų imtis ES, kad veiksmingiau kovotų su sunkiais nusikaltimais ir
organizuotu nusikalstamumu, terorizmu ir elektroniniais nusikaltimais,
stiprintų savo išorės sienų valdymą ir didintų gebėjimą įveikti gaivalines ir
žmogaus sukeltas nelaimes. Komitetas pritarė Europos Komisijos siekiui kurti
saugesnę Europą ir iš esmės pritarė Komisijos komunikate numatytiems ES vidaus
saugumo strategijos įgyvendinimo tikslams ir veiksmams. Komitetas paragino
Lietuvos Respublikos Vyriausybę siekti,
kad įgyvendinant Europos Komisijos
strateginius tikslus ir priimant naujus teisės aktus, būtų laikomasi pagarbos pagrindinėms teisėms, garantuojamas aukštas
asmens duomenų apsaugos lygis, didinamas
policijos ir teisminis
bendradarbiavimas ir stiprinama ES išorės sienų kontrolė. Komitetas
paragino Vyriausybę aktyviai dalyvauti Europos Komisijos Vidaus saugumo
strategijos įgyvendinime. Komitetas
pritarė Vidaus reikalų ministerijos 2010 m. lapkričio 29 d. paruoštai pozicijai.
6.
Komitetas apsvarstė pasiūlymą dėl
Europos Parlamento ir Tarybos reglamento dėl tikrinimo, kaip taikomas Šengeno
acquis, vertinimo mechanizmo sukūrimo KOM
(2010) 624 galutinis)
ir pateikė išvadą dėl šio pasiūlymo atitikimo subsidiarumo principui.
Pasiūlyme nurodomas Reglamento pagrindinis tikslas -
padidinti šiuo metu taikomo Šengeno acquis
vertinimo mechanizmo veiksmingumą, kad Šengeno acquis būtų teisingai taikomas visose srityse - išorės sienų, vizų
politikos, Šengeno informacinės sistemos, duomenų apsaugos, policijos
bendradarbiavimo, teisminio bendradarbiavimo baudžiamosiose bylose ir kovos su
narkotikais politikos. Išnagrinėjęs pasiūlymą Komitetas nusprendė, kad
pasiūlymas neprieštarauja subsidiarumo ir proporcingumo principams ir pritarė
Vidaus reikalų ministerijos 2010 m. gruodžio 16 d. parengtai pozicijai.
7. Komitetas apsvarstė 2011
m. Europos Komisijos Darbo programą (KOM
(2010) 623 galutinis).
2010 m. spalio 27 d. buvo patvirtinta 2011 m. Europos Komisijos
teisėkūros ir darbo programa, grindžiama 5 pagrindiniais politiniais
prioritetais: kovoti su ekonomikos krize ir suteikti impulsą ekonomikos
atsigavimui, atgaivinti darbo vietų kūrimą, sparčiau įgyvendinant ES2020
strategiją, stiprinti laisvės, teisingumo ir saugumo erdvę, pradėti derybas dėl
naujo ES biudžeto, didinti ES įtaką
globaliu mastu. Komitetas išskyrė 12 EK iniciatyvų kaip labai aktualias ir
aktualias Lietuvai žmogaus teisių srityje: Komunikatas dėl sustiprinto
solidarumo ES, Komunikatas dėl bendrojo požiūrio į migraciją, Iniciatyvos dėl
pažangaus sienų valdymo (Teisės akto dėl atvykimo ir išvykimo sistemos (AIS)
sukūrimo pasiūlymas, Teisės akto dėl registruotųjų keleivių programos (RKP)
parengimo pasiūlymas, Teisės akto, kuriuo iš dalies keičiamas Šengeno sienų
kodeksas, pasiūlymas, Komunikatas dėl galimybės ES įdiegti Elektroninę kelionės
leidimo sistemą (ESTA)), Teisės akto dėl Europos sienų stebėjimo sistemos
(EUROSUR) sukūrimo pasiūlymas, Iniciatyva dėl naujo išsamaus duomenų apsaugos srities
teisinio reguliavimo, Direktyva dėl bendro požiūrio į keleivio duomenų
įrašo (PNR) duomenų perdavimą trečiosioms šalims naudojimo teisėsaugos tikslais
(Europos PNR), Reglamentas dėl taikytinos teisės, tėvystės pareigų ir turto ir
tokio turto pasidalijimo pasekmių įvykus kitokio pobūdžio sąjungų nutrūkimui, Direktyva
dėl teisės į advokatą baudžiamajame procese, Direktyva dėl pagalbos nusikaltimų
aukoms ir jų teisių, Darbo laiko direktyvos peržiūra, Direktyvos dėl komandiruojamų darbuotojų įgyvendinimo gerinimas, Elektroninio
parašo direktyva.
IV. PARLAMENTINĖ KONTROLĖ
1. Parlamentinės kontrolės
srityje Komitetas paprastai nagrinėja skundus dėl Seimo kontrolierių, Vaiko
teisių apsaugos kontrolieriaus ir Lygių galimybių kontrolieriaus darbo. Atsižvelgdamas
į tai, kad didžioji dalis Komitete gaunamų skundų yra iš laisvės apribojimo
įstaigų, rudens sesijoje buvo nuspręsta išklausyti Seimo kontrolieriaus Romo Valentukevičiaus
informaciją apie padėtį įkalinimo įstaigose. Seimo kontrolierius atkreipė
dėmesį, kad trijų tipų laisvės apribojimo įstaigose laikomi asmenys skundžiasi
dėl skirtingų klausimų. Kontrolierius atkreipė dėmesį, kad nuteistieji daugiausia
skundžiamasi pareigūnų veiksmais, socialinės reabilitacijos klausimais, prastomis
laikymo sąlygomis, sveikatos priežiūros klausimais. Tardymo izoliatoriuose
sulaikytieji skundžiasi ilgais tardymo terminais, laikymo bei režimo sąlygomis.
Policijos komisariatų areštinėse sulaikytieji nepatenkinti prastomis laikymo
sąlygomis.
2. Komitetas surengė diskusiją dėl Europos
Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos Protokolo Nr. 12 bei Europos
Tarybos konvencijos dėl vaikų apsaugos
nuo seksualinio išnaudojimo ir seksualinės prievartos ratifikavimo tikslingumo
ir galimybių. Diskusijoje dalyvavo Teisingumo ministerijos, Užsienio reikalų
ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Vidaus reikalų
ministerijos atstovai, taip pat Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos
atstovė, Lygių galimybių kontrolierė bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovė
Europos žmogaus teisių teisme. Diskusijos metu buvo siekiama išsiaiškinti, ar
Lietuvos Respublika yra pasiruošusi pasirašyti ir ratifikuoti Europos žmogaus
teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos
Protokolą Nr. 12 (toliau – Protokolas Nr. 12) ir ratifikuoti Europos Tarybos konvenciją dėl
vaikų apsaugos nuo seksualinio išnaudojimo ir seksualinės prievartos. Žmogaus
teisių komitetas pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei įvertinti galimybę pasirašyti
Europos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos Protokolą Nr. 12. Diskusijos
metu buvo išreikštas bendras pritarimas Europos Tarybos konvencijos dėl vaikų
apsaugos nuo seksualinio išnaudojimo ir seksualinės prievartos ratifikavimui. Taip
pat buvo pažymėta, kad siekiant įgyvendinti šios Konvencijos nuostatas reikėtų
pakeisti ir papildyti tam tikrus nacionalinės teisės aktus, be to, tai
pareikalautų ir papildomų finansinių išteklių.
Žmogaus teisių
komitetas išreiškė pritarimą šios Konvencijos ratifikavimui ir nusprendė
kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybę su prašymu atlikti oficialų Konvencijos vertimą bei sudaryti tarpžinybinę darbo grupę
Konvencijos ratifikavimo ir Konvencijos nuostatų įgyvendinimo Lietuvoje analizei
parengti.
3.
Smulkių ir vidutinių audito įmonių asociacijos
prašymu Komitetas domėjosi dėl privalomosios narystės Lietuvos auditorių
rūmuose nuostatos įtvirtinimo įstatymo projekte Nr. XIP-2321. Komitetas
nusprendė kreiptis į Finansų ministeriją su prašymu peržiūrėti įstatymo
projektą Nr.XIP-2321 ir įvertinti privalomosios narystės Lietuvos auditorių
rūmuose nuostatą žmogaus teisių požiūriu.
4. 2010 m. gruodžio 1 d. Žmogaus teisių komitetas
nagrinėjo klausimą, kodėl jūrininkai negali naudotis konstitucine rinkimų
teise? Laivuose su Lietuvos vėliava nesudaromos sąlygos jūrininkams balsuoti
savivaldos rinkimuose. Vykdydamas parlamentinę kontrolę Komitetas gruodžio 1 d.
posėdyje aiškinosi, kaip užtikrinti kiekvienam Lietuvos piliečiui ar
nuolatiniam gyventojui savivaldos rinkimų teisę. Komiteto posėdyje dalyvavęs
Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas Zenonas Vaigauskas patikino Komitetą, kad keliamą problemą būtų
galima išspręsti tik tuo atveju, jei Lietuvoje atsirastų internetinis
balsavimas. Tačiau Seimas jau kelis kartus atmetė įstatymų pataisų projektus, kuriais siūlyta
įteisinti balsavimą internetu per rinkimus bei referendumus. Komitetas paprašė
Vyriausiosios rinkimų komisijos pateikti siūlymus dėl teisės aktų pataisų,
kuriomis būtų užtikrinamos jūrininkų konstitucinės teisės.
V. PILIEČIŲ IR VISUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ SKUNDAI,
PAREIŠKIMAI,
PASIŪLYMAI, VALSTYBINIŲ INSTITUCIJŲ RAŠTAI IR
KITA KORESPONDENCIJA
Žmogaus teisių
komitete gaunama labai įvairaus pobūdžio laiškų, skundų, raštų, pareiškimų ir
kt. dokumentų. Per ataskaitinį laikotarpį gauta 540 tokių dokumentų, parengta
300 atsakymų, raštų bei persiųsta piliečių skundų pagal kompetenciją nagrinėti kitoms
institucijoms.
Didžioji dalis
skundų gaunama iš įkalinimo ar laisvės apribojimo įstaigų. Skundžiasi prastomis
gyvenimo sąlygomis, administracijos pareigūnų veiksmais, ikiteisminio tyrimo
pareigūnų priimtais sprendimais, teismų sprendimais. Ypač padaugėjo
skundų/prašymų pakomentuoti ar pakonsultuoti baudžiamojo proceso klausimais.
VI.
KOMITETO RUDENS SESIJOJE SURENGTOS
KONFERENCIJOS, SUSITIKIMAI, KITI RENGINIAI
IR INICIATYVOS
1. 2010 m. rugsėjo 15 d. Komiteto pirmininkas Arminas
Lydeka Tarptautinės demokratijos dienos proga pristatė parodą „Andrejus
Sacharovas – nerimas ir viltis“, skirtą A.Sacharovo nuopelnams žmogaus
teisių srityje pažymėti.
2. Komiteto pirmininkas Arminas
Lydeka 2010 m. rugsėjo 19 - 22 dienomis Ohride (buvusi Jugoslavijos Makedonijos
Respublika) dalyvavo Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos Migracijos, pabėgėlių ir demografijos
komiteto posėdyje.
3. Seimo Pirmininkės Irenos Degutienės kvietimu Komiteto narė Ona
Valiukevičiūtė 2010 m. rugsėjo 24 d. dalyvavo diskusijoje su nevyriausybinėmis
neįgaliųjų organizacijomis dėl Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencijos
įgyvendinimo probleminių aspektų.
4. Komiteto pirmininkas Arminas Lydeka 2010 m. spalio 13-16
dienomis dalyvavo Hagoje (Nyderlandų Karalystė) surengtoje tarptautinėje
konferencijoje ,,Kovos su prekyba
žmonėmis priežiūros mechanizmai“.
5. 2010 m. spalio 22 d. Komiteto pirmininkas Arminas Lydeka susitiko su
Švedijos ambasadore J.E.Ulrika Cronenberg-Mossberg.
6. 2010 m. lapkričio 9 d. Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė ir
biuro patarėja Rūta Ragaliauskienė dalyvavo Tarptautinės migracijos
organizacijos surengtame seminare „Ieškant sprendimų: pažeidžiamų migrantų
grįžimas namo“.
7. Komiteto pirmininkas Arminas
Lydeka Briuselyje (Belgijos Karalystė) 2010 m. lapkričio 21-23 dienomis dalyvavo
Belgijos Senato organizuojamame Europos Sąjungos nacionalinių parlamentų
komitetų, atsakingų už lyčių lygybės politikos formavimą, pirmininkų susitikime.
8. Komitetas susitiko su Europos komisijos kovai prieš rasizmą ir
netoleranciją (ECRI) ekspertais. ECRI – tai Europos Tarybos įkurta
nepriklausoma žmogaus teisių stebėsenos institucija, kurioje dirba ekspertai.
ECRI ekspertais renkami nepriklausomi ir nešališki aukštos moralės asmenys,
pripažinti kovotojai su rasizmu, ksenofobija, antisemitizmu ir netolerancija.
Komitete viešinčius ECRI
ekspertus domino žydų turto grąžinimo klausimai; asmenų, priklausančių
tautinėms mažumoms, teisių užtikrinimas; Seimo narių atsakomybė už viešai
reiškiamą netoleranciją; kitataučių galimybės dalyvauti rinkimuose.
9. Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Arminas Lydeka išplatino visuomenei
pranešimą - prieš 60 metų buvo
pasirašyta Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija – atkreipdamas dėmesį, kad Lietuva,
prisijungdama prie šio tarptautinio dokumento, įtvirtino požiūrį į žmogaus
teises kaip į vertybę.
10. Žmogaus teisių komitetas
kartu su Nacionaliniu socialinės integracijos institutu bei Nacionaliniu
lygybės ir įvairovės forumu 2010 m. lapkričio 17 d. Seimo I rūmų Parodų
galerijoje surengė renginį „Gyvoji
biblioteka“. Renginys organizuotas pažymint Tarptautinę tolerancijos dieną.
11. 2010 m.
lapkričio 16 d Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Arminas Lydeka Tarptautinės
tolerancijos dienos proga Tarptautinėje konferencijoje tema „Žmonės
su negalia kultūriniame ir socialiniame kontekste“ (Tolerancijos centre) skaitė pranešimą „Tolerantiška visuomenė –laiminga
visuomenė“.
12. 2010 m. lapkričio 17 d. Komitetas surengė pasitarimą dėl Vyriausybės
vykdomos tautinių mažumų apsaugos politikos.
13. 2010 m. lapkričio 17 d.
Žmogaus teisių komitetas susitiko su Nacionalinio lygybės ir įvairovės forumo
atstovais.
14. 2010 m. lapkričio 19 d. Žmogaus
teisių komitetas kartu su organizacija „Gelbėkit vaikus“ surengė konferenciją „Saugios
ir palaikančios mokyklos kūrimas“.
Konferencija buvo skirta pristatyti pilotinį projektą „Saugi mokykla“, vykdomą
dvylikoje Lietuvos mokyklų. Projekto „Saugi mokykla“ tikslas
– mokykla be patyčių.
15. 2010 m. lapkričio 24 d.
Komiteto pirmininkas Arminas Lydeka susitiko su JAV ambasadore Anne Elizabeth Derse.
16. Seimo Pirmininkės Irenos
Degutienės kvietimu 2010 m. lapkričio 26 d. Komiteto pirmininkas Arminas Lydeka
dalyvavo susitikime su Tautinių bendrijų
tarybos atstovais.
17.
Minint
Tarptautinę žmogaus teisių dieną 2010 m. gruodžio 10 d. Komitetas surengė Iškilmingą
konferenciją „Žmogaus teisės Lietuvoje. Po 20 metų“. Konferencijoje buvo pažymėtos dvi reikšmingos
sukaktys: Žmogaus teisių komiteto dvidešimtmetis ir 60 metų po Europos žmogaus
teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos paskelbimo.
18. 2011 m. sausio 25 d. Komiteto
padėjėja Deimantė Žegunė Teisingumo ministerijoj dalyvavo diskusijoje – pasitarime ”Elektroninio stebėjimo sistemos taikymo
galimybės“.
24. 2011 m.
vasario 11 d. Žmogaus teisių
komiteto pirmininkas Arminas Lydeka perskaitė
pranešimą Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo organizuotoje konferencijoje „Žmogus, teisinė valstybė ir
administracinė justicija“
(konferencija vyko Verkių rūmuose, Žaliųjų ežerų g. 49).
26. Valstybės atkūrimo dienos proga Vasario
16 d. Komiteto pirmininkas Arminas Lydeka Lietuvos karo
akademijos karininkų ramovėje visuomenei pristatė įspūdingą dailininko Artūro
Šlipavičiaus kūrinį „Žalgiris 600 in
memoria“.
27. 2011 m. vasario 25 d. vyko susitikimas su ESBO tautinių mažumų
komisaro biuro ekspertais - Vincent de Graff, Senior Legal Adviser ir
Jennifer Croft, Senior Adviser. Susitikime dalyvavo Žmogaus teisių
komiteto pirmininkas Arminas Lydeka, Žmogaus teisių komiteto patarėja Rūta
Ragaliauskienė.
28. 2011 m. kovo 1 d. Komiteto
biuro patarėja Eglė Gibavičiūtė ir padėjėja Deimantė Žegunė dalyvavo susitikime, skirtame teisės aktų, susijusių
su smurto privačioje erdvėje, veiksmingumo analizei.
29. 2011 m. kovo 3 d. Teisingumo ministerijos organizuotame seminare „Alternatyvių sankcijų veiksmingumas ir elektroninis monitoringas“
dalyvavo Žmogaus teisių komiteto pirmininko pavaduotojas Valerijus
Simulik
Komiteto pirmininkas
Arminas Lydeka