2. 2011 m.
lapkričio 16 d. Komitetas svarstė Baudžiamojo
proceso kodekso 59 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-3527
Konstitucijos 31 straipsnio 2 dalyje
įtvirtinta asmens, kaltinamo padarius nusikaltimą, teisė į viešą ir teisingą
bylos išnagrinėjimą nepriklausomo ir bešališko teismo, kurio nešališkumas užtikrinamas
įvairiomis procesinėmis priemonėmis. Viena iš jų teisėjo nušalinimas. Pagal
galiojančio Lietuvos Respublikos Baudžiamojo
proceso kodekso nuostatas, teisėjo nušalinimo ir nusišalinimo klausimus
pavedama spręsti pačiam teisėjui, kuriam toks nušalinimas yra pareikštas.
Manytina, kad toks teisinis reguliavimas nušalinimą teisėjui pareiškusiems
asmenims objektyviai gali kelti ir neretai kelia pagrįstų abejonių dėl teismo
nešališkumo. Todėl šis įstatymo projektas BPK įtvirtina nuostatą, kad teisėjo
nušalinimo klausimą sprendžia atitinkamo teismo pirmininkas, teismo pirmininko
pavaduotojas arba jų paskirtas teisėjas, o jeigu byla nagrinėjama kolegialiai,
nušalinimo klausimą sprendžia teisėjai (teisėjas), kuriems nušalinimas nėra
pareikštas. Taip pat projekte siekiama
įteisinti nuostatą, kad asmeniui, piktnaudžiaujančiam nušalinimo teise, teismas
turi teisę skirti iki 5 000 litų baudą. Komitetas pasiūlė projekto svarstymą įtraukti į Seimo
pavasario sesijos darbų programą. (Išvados rengėjas V. Simulik).
3. 2011 m. lapkričio 23 d. Komitetas svarstė:
a) Seimo statuto Dėl
Seimo statuto 44, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 57, 58, 59, 60, 61, 611,
62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 77, 78, 801,
81, 83, 86, 88, 89, 90, 91, 92, 94, 96, 97, 99, 100, 101, 104, 105, 107, 111,
113, 114, 115, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 127, 128, 129, 130,
131, 132, 134 straipsnių, vienuoliktojo skirsnio pavadinimo, dvyliktojo
skirsnio pavadinimo bei keturioliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, Seimo
statuto papildymo dvyliktuoju1 ir aštuonioliktuoju1
skirsniais, 481, 581, 761, 781, 811,
1051 straipsniais bei 31, 45, 46, 56, 591, 79, 93, 106,
108, 116 straipsnių pripažinimo netekusiais galios projektą Nr. XIP-3011(2),
b) Seimo Statuto "Dėl Seimo
statuto 25, 44, 47, 63 straipsnių pakeitimo, 80(1) straipsnio pripažinimo
netekusiu galios" projektą Nr. XIP-2751,
c) Seimo
Statuto Dėl Seimo statuto 25, 71,
74 ir 801 straipsnių pakeitimo ir papildymo projektą Nr. XIP-2408.
Komitetas iš
esmės pritarė projektui Nr. XIP-3011(2), kuriame numatoma tobulinti Seimo
statuto struktūrą, siekiama išgryninti Seimo komitetų įgaliojimus tiek
teisėkūros procese, tiek atliekant parlamentinę kontrolę, taip pat siekiama
užtikrinti komitetų bendradarbiavimą svarstant teisės aktų projektus ir
kt. Projektu yra tobulinama ir Seimo komisijų sudarymo ir darbo tvarka,
keičiamas Etikos ir procedūrų komisijos sudarymo principas, numatyti kiti
pakeitimai, kuriais tikimasi užtikrinti geresnę Seimo darbo kokybę.
Komitetas pritarė
Seimo statuto pakeitimo ir papildymo projektui Nr. XIP-2408, kuriuo siekiama
sukurti naujos kokybės Seimo operatyvinės veiklos parlamentinės kontrolės
komisiją, kuri vykdytų operatyvinės veiklos subjektų veiklos nuolatinę
parlamentinę kontrolę. Siūlomi Seimo statuto
pakeitimai reglamentuoja Komisijos narių skyrimo principus,
procedūras ir veiklą.
Komitetas
nepritarė projektui Nr. XIP-2751, nes jame
siūloma panaikinti Seimo Operatyvinės veiklos parlamentinės kontrolės komisiją,
funkcijas perduodant Nacionalinio
saugumo ir gynybos komiteto Saugumo
pakomitečiui. (Išvadų
rengėjai Č. Juršėnas, D. Kuodytė, M. Varaška).
4. Gruodžio 21 d. Moterų ir vyrų lygių
galimybių įstatymo 2, 3, 6 ir 25 straipsnių pakeitimo ir papildymo, Įstatymo
papildymo 61 straipsniu bei priedo papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-3796
ES. Teikiamu projektu siūloma įstatymo III skyrių Moterų ir vyrų lygių teisių
pažeidimas papildyti nauju 6 straipsniu, kuriuo moterų ir vyrų lygių teisių
pažeidimu būtų įvardinti veiksmai dėl diskriminacijos dėl lyties. Galiojančiame įstatyme diskriminacija dėl
lyties įvardijama kaip tiesioginė,
netiesioginė diskriminacija, seksualinis priekabiavimas, priekabiavimas ir
nurodymas diskriminuoti. Priėmus įstatymą būtų sudarytos teisinės prielaidos Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnybai taikyti sankcijas visais diskriminacijos dėl lyties atvejais,
įskaitant seksualinį priekabiavimą, priekabiavimą ir nurodymą diskriminuoti, ir
netaikyti sankcijų tais atvejais, kurie nelaikomi pažeidimu. Įstatymas
suderintas su Europos Sąjungos teise. Komitetas
pasiūlė projektą svarstyti Seimo pavasario sesijoje. (Išvados rengėjai M. Varaška, E. Lementauskas).
5. Komitetas pradėjo svarstyti Susirinkimų įstatymo pakeitimo įstatymo
projektą Nr. XIP-1599. Juo siekiama užtikrinti piliečių
konstitucines teises rinktis į taikius susirinkimus, aiškiau reglamentuoti
savivaldybių pareigūnų teises ir pareigas, derinant susirinkimų organizavimo
vietą ir laiką, konkretizuoti atvejus, kada susirinkimai gali būti draudžiami
ir kt. Priėmus teikiamą įstatymo pakeitimo projektą būtų užkirstas kelias
savivaldybių pareigūnų savivalei bei piktnaudžiavimui priimant sprendimus dėl
susirinkimų organizavimo, aiškiau reglamentuotas atsakingo asmens sprendimų
priėmimas.
Dėl didelio
skaičiaus projektui gautų pastabų ir pasiūlymų buvo rengiami klausymai.
Komitetas pasiūlė projekto svarstymą įtraukti į Seimo pavasario sesijos darbų
programą. (Išvados rengėja D. Kuodytė).
3. Komiteto apsvarstyti teisės aktų
projektai, kuriuos Komitetas siūlo tobulinti
1. 2011 m. rugsėjo 28 d. Komitetas
svarstė Seimo
nutarimo Dėl Seimo
nutarimo Dėl
Nacionalinio saugumo strategijos patvirtinimo pakeitimo projektą Nr. XIP-3399. Komitetas iš esmės pritarė projektui,
tačiau pasiūlė Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui pakoreguoti skyrių Rizikos veiksniai, pavojai ir grėsmės
nacionaliniam saugumui dėl to, kad
šiame skyriuje esančiame punkte vertybių
krizė prie rizikos nacionaliniam saugumui veiksnių priskiriamas
krikščioniškų vertybių ir šeimos instituto nuvertinimas. (Išvados rengėjai D. Kuodytė, V. Simulik).
2. 2011 m.
spalio 19 d. Komitetas svarstė Vaiko teisių apsaugos pagrindų
įstatymo papildymo 431 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIP-2585.
Projekto
uždavinys asmenims, teistiems už bet kokius tyčinius nusikaltimus vaikui,
uždrausti dirbti darbą susijusį su vaikų auklėjimu, mokymu, priežiūra ir jo
saugumo užtikrinimu. Pagal pateiktą projektą toks draudimas asmeniui galiotų tik jo teistumo laikotarpiu.
Komitetas iš
esmės pritarė įstatymo projektui, kuriuo siekiama sukurti vaikams saugesnę aplinką
visuomenėje. Tačiau Komitetas, įvertinęs būtinybę geriau saugoti vaikus nuo
seksualinių nusikaltėlių, pasiūlė tobulinti įstatymo projektą ir šį projektą papildyti nuostata,
draudžiančia dirbti darbą, įskaitant ir savanoriavimą, susijusį su
vaikų auklėjimu, mokymu, priežiūra ar jų saugumo užtikrinimu, asmenims, kurie
teisti už nusikaltimus vaiko seksualinio apsisprendimo laisvei ir (ar)
neliečiamumui, nepaisant teistumo
išnykimo ar panaikinimo. Komiteto siūlymu reikėtų nustatyti, kad teismas, atsižvelgdamas
į padaryto nusikaltimo sunkumą bei įvertinęs nusikaltusio asmens keliamą pavojų
nusikalsti ateityje, sprendžia, ar toks
draudimas nustatomas laikinai, ar visam laikui. Asmeniui galėtų būti paliekama
teisė kreiptis į teismą, kad toks draudimas būtų panaikintas, jeigu jis įrodo,
kad jo elgesys pasikeitė. Projektas bus
svarstomas Seimo pavasario sesijoje. (Išvados rengėja O. Valiukevičiūtė).
3. 2011 m. spalio 19 d. Komitetas svarstė Seimo
nutarimo ,,Dėl Jungtinių Tautų neįgaliųjų
teisių konvencijos ir Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo projektą Nr. XIP-3193, kuriame nustatyta, kad Konvencijos įgyvendinimo parlamentinę kontrolę
vykdys Seimo žmogaus teisių komitetas.
Projekte siūloma Lietuvos Respublikos Vyriausybei iš esmės peržiūrėti
2010 m. gruodžio 8 d. nutarimą Nr. 1739 Dėl Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių
konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo ir sukurti Konvencijos
įgyvendinimą koordinuojančią ir ataskaitas rengiančią instituciją Neįgaliųjų
reikalų komisiją prie Vyriausybės su atitinkamomis funkcijomis ir įgaliojimais. Komiteto
pasiūlė svarstyti galimybę nutarimo pagrindu paruošti naują įstatymo projektą,
siekiant efektyvesnio nuostatų įgyvendinimo ir pakankamų lėšų neįgaliųjų
reikalams užtikrinimo. Komitetas pasiūlė projektą svarstyti Seimo pavasario
sesijoje. (Išvados rengėja O. Valiukevičiūtė).
4. Komiteto apsvarstyti teisės aktų
projektai, kuriuos Komitetas siūlo atmesti
1. Komitetas siūlo atmesti Paso įstatymo 4 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. XIP-2894 ir Asmens
tapatybės kortelės įstatymo 4 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. XIP-2895. Projekto iniciatorius siūlo suteikti
piliečiui teisę pase ir asmens tapatybės kortelėje įrašyti duomenis apie savo tautybę, jei jis
to pageidauja.
Komitetas įvertino tai, kad asmens
tautybė nėra asmens tapatybę ar pilietybę patvirtinantis duomuo, leidžiantis
identifikuoti asmenį. Šis duomuo nurodo asmens priklausymą etninei Tautai.
Komiteto
nariai išsakė nuomonę, kad, suteikus galimybę įrašyti perteklinį duomenį
tautybę, gali kilti kitos iniciatyvos, t. y. atsirastų asmenų, norinčių į
asmens dokumentus įsirašyti savo rasę, religinę priklausomybę, lytinę
orientaciją, gyvenamąją vietą ar šeimyninę padėtį, nes kai kuriems tai gali
pasirodyti svarbiau už tautybę. Taip pat pažymėtina, kad tokiais įrašais būtų
iššauktos ir tam tikros diskriminacijos apraiškos ar neteisėtos privilegijos.
(Išvados rengėjas M. Varaška)
III.
EUROPOS SĄJUNGOS IR TARPTAUTINĖ TEISĖ
1.
Komitetas 2011 m. rugsėjo 14 d. svarstė Pasiūlymą
dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl teisės turėti advokatą
vykstant baudžiamajam procesui ir teisės susisiekti po sulaikymo (KOM
(2011)326 galutinis)
Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvos pasiūlymu siekiama nustatyti bendrus minimalius
įtariamųjų ir kaltinamųjų baudžiamajame procese teisių standartus visoje
Europos Sąjungoje, kad minėtiems asmenims būtų suteikta teisė turėti advokatą
ir pranešti apie suėmimą. Taip siekiama pagerinti tokių asmenų teisių
įgyvendinimą. Nustačius
bendras minimalias visoje ES galiojančias taisykles visose valstybėse narėse
būtų laikomasi suderinto požiūrio, o tai leistų užtikrinti pasitikėjimą visų
valstybių narių baudžiamosiomis sistemomis, ir sudarytų sąlygas veiksmingam
teisiniam bendradarbiavimui. Komitetas iš dalies pritarė Teisingumo
ministerijos 2011-07-29 d. pozicijai P_DGR-492, bei išreiškė savo pritarimą
Pasiūlymo nuostatai, kuri suteikia advokatui teisę tikrinti sąlygas, kuriomis
laikomas suimtas įtariamasis arba kaltinamasis. Komiteto nuomone, tokios teisės
suteikimas advokatui yra viena iš esminių žmogaus teisių garantavimo sąlygų. (Išvados rengėjai A. Lydeka, M. Varaška).
2.
Komitetas aptarė klausimus dėl Lietuvos
pasirengimo pirmininkavimui Europos Sąjungos Tarybai 2013 m. Komitetas, susipažinęs su 2012 m.
Europos Komisijos darbo programa ir 2013 m. planuojamomis pateikti
iniciatyvomis, pasiūlė Lietuvos
pirmininkavimo Europos Sąjungos Tarybai metu surengti specializuotą Žmogaus
teisių komitetų konferenciją prekybos žmonėmis tema.
3. Rugsėjo 28 d. posėdyje Žmogaus
teisių komitetas apsvarstė Pasiūlymą dėl Europos Parlamento ir Tarybos
sprendimo dėl Europos piliečių metų (2013)(KOM (2011) 489 galutinis).
Europos Komisija pasiūlė 2013 m. paskelbti Europos piliečių metais. Europos
piliečių metų tikslas sudaryti palankesnes sąlygas Sąjungos piliečiams naudotis
teise laisvai judėti ir gyventi visoje ES, užtikrinant, kad jie galėtų lengvai
susipažinti su informacija apie savo teises. Minint Europos piliečių metus,
2013-aisiais visoje ES bus surengta įvairių Sąjungos, nacionalinio, regioninio
ir vietos lygmens renginių, konferencijų ir seminarų. Žmogaus teisių
komitetas pritarė Europos Komisijos iniciatyvai, tačiau nusprendė siūlyti
Užsienio reikalų ministerijai Lietuvos Respublikos pozicijoje dėl Pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos
sprendimo dėl Europos piliečių metų išdėstyti pasiūlymą 2013 metus
paskelbti Europos piliečių ir žmogaus teisių metais. (Išvados
rengėjas A. Lydeka).
4.
Gruodžio 14 d. Komitetas
svarstė 2012 m. Europos Komisijos teisėkūros
ir darbo programą Siekiant Europos atsinaujinimo (KOM(2011)777 galutinis.
Komitetas
nusibrėžė aktualiausias žmogaus teisių požiūriu teisėkūros iniciatyvas, kurias
Europos Komisija numato priimti 2012 metais. Iš viso programoje numatytos 129
iniciatyvos. Komitetas susitarė, kurias iniciatyvas laikyti aktualiomis ir
kurias labai aktualiomis. Komitetas labai aktualiomis Lietuvai pripažino
šias iniciatyvas: a) Pažangaus Europos Sąjungos išorės sienų valdymo paketą,
b) Atvykimo ir išvykimo sistemą, c)
Registruotų keliautojų programą, d) Šengeno sienų kodekso dalinį pakeitimą.
Iniciatyvas dėl Europos saugaus interneto strategijos, Europos sąjungos
kovos su prekyba žmonėmis strategijos, Kompensacijos nusikaltimų aukoms,
Specialių pažeidžiamų įtariamųjų ar kaltinamųjų apsaugos priemonių
vykstant baudžiamajam procesui, Laisvo darbuotojų judėjimo Europos
Sąjungoje Komitetas įvertino kaip aktualias. Šias Žmogaus teisių požiūriu
svarbias iniciatyvas Komitetas numatė svarstyti 2012 m.
5. Komitetas svarstė Lietuvos poziciją
dėl Europos Komisijos komunikato
Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui,
Regionų komitetui Visuotinis požiūris į migraciją ir judumą
(KOM(2011)743 galutinis.
Migracijos
klausimas atsidūrė tarp svarbiausių Europos Sąjungos politinės darbotvarkės
klausimų. 2011 m. Arabų pavasaris ir įvykiai Viduržemio jūros regiono
pietinėse valstybėse dar labiau pabrėžė, kad Europos Sąjungoje reikia
nuoseklios ir išsamios migracijos politikos. Visuotinis požiūris į migraciją formavosi nuo tada, kai jis buvo priimtas
2005 m. Juo buvo siekiama subalansuotai ir visapusiškai atsižvelgti į
visus svarbius migracijos aspektus bendradarbiaujant su Europos Sąjungai nepriklausančiomis
šalimis. Visuotinis požiūris į migraciją ir judumą
(VPMJ) grindžiamas šiais keturiais vienodai svarbiais ramsčiais: teisėtos
migracijos ir judumo organizavimas ir palankių sąlygų
užtikrinimas; neteisėtos migracijos ir prekybos žmonėmis prevencija ir masto
mažinimas; tarptautinės apsaugos skatinimas ir prieglobsčio politikos išorės
aspekto plėtojimas; migracijos ir judumo poveikio
vystymuisi didinimas. Komitetas, pritarė siekiui kurti nuoseklią ir išsamią Europos
Sąjungos migracijos politiką, stiprinant išorės migracijos politiką, ypatingą
dėmesį atkreipiant į pažeidžiamiausių migrantų
(nelydimų nepilnamečių, prieglobsčio prašytojų, asmenų be pilietybės ir
nukentėjusių nuo prekybos žmonėmis) teisių apsaugą ir garantijas. (Išvados rengėjas A.
Lydeka).
6. Komitetas svarstė poziciją dėl Europos Komisijos komunikato Europos
Parlamentui ir Tarybai Pažangus sienų valdymas. Galimybės ir perspektyvos
(KOM(2011)680 galutinis.
Komisijos priimtame komunikate
numatyta sukurti atvykimo/išvykimo sistemą, kuri padėtų kontroliuoti trečiųjų
šalių piliečius, kurie atvyko į Šengeno erdvę ir iki vizos galiojimo laiko
pasibaigimo arba bevizio buvimo laiko pabaigos neišvyko iš Šengeno erdvės. Įdiegus tarpusavyje sujungtą Europos Sąjungos
valstybių narių trečiųjų šalių piliečių atvykimo/išvykimo sistemą, būtų
galimybė pasitikrinti, ar į Šengeno erdvę atvykę užsieniečiai laiku iš jos
išvyksta. Tai aktualu būtų ir tuo atveju, kai užsieniečiui surašomas
įpareigojimas išvykti. Komitetas išreiškė pritarimą pažangios sienų valdymo
sistemos kūrimui ir Europos Komisijos siekiui užtikrinti keliaujančių asmenų
saugų ir greitą sienų kirtimą.
Komitetas pažymėjo, kad siekiant
veiksmingai valdyti migracijos procesus, labai svarbu turėti patikimus duomenis
apie ilgiau nei leista Europos sąjungos teritorijoje pasiliekančius asmenis, kadangi
tokie asmenys tampa nelegaliais migrantais ir jų pažeidžiamumas padidėja.
Atsižvelgdamas į tai, kad planuojamose įdiegti sistemose reikės saugoti didelį
kiekį asmens duomenų, Komitetas
paragino pozicijos rengėjus
atkreipti dėmesį, kad Europos Komisijos
pateikti pasiūlymai atitiktų būtinumo, veiksmingumo ir proporcingumo principus
ir kad būtų užtikrinamos visų keliaujančių asmenų pagrindinės teisės,
įskaitant jų teisę į duomenų apsaugą. (Išvados rengėjas A. Lydeka).
7. Sausio
30 d. Komitetas apsvarstė Pasiūlymo dėl Tarybos sprendimo, kuriuo nustatoma
Europos Sąjungos pagrindinių teisių agentūros 20132017 m. daugiametė
programa, atitikimą subsidiarumo principui.
2007 m.
vasario 15 d. Taryba priėmė Reglamentą, įsteigiantį Europos Sąjungos
pagrindinių teisių agentūrą (toliau agentūra). Šio pasiūlymo tikslas
nustatyti agentūros 20132017 m. daugiametę programą. Atsižvelgiant į
agentūros įsteigimo tikslus ir siekiant, kad ji tinkamai vykdytų savo užduotis,
daugiametėje penkerių metų programoje nustatytos agentūros veiklos teminės
sritys: teisė kreiptis į teismą; nukentėję nuo nusikaltimo asmenys; informacinė
visuomenė, ypač pagarba privačiam gyvenimui ir asmens duomenų apsauga; romų
integracija; policijos bendradarbiavimas, atsižvelgiant į šios srities
ypatumus; teisminis bendradarbiavimas, atsižvelgiant į bendradarbiavimo
baudžiamosiose bylose ypatumus; vaiko teisės; diskriminacija; imigracija ir
migrantų integracija; rasizmas, ksenofobija ir susijęs nepakantumas. Programa
turėtų būti įgyvendinama tik Sąjungos teisės taikymo srityse. Daugiametė
programa turėtų atitikti Sąjungos prioritetus ir joje turėtų būti tinkamai
atsižvelgta į Europos Parlamento rezoliucijose ir Tarybos išvadose pateikiamas
gaires. Komiteto nuomone, Pasiūlymas
neprieštarauja subsidiarumo principui. (Išvados rengėjas A.
Lydeka).
8. Komitetas apsvarstė Pasiūlymo dėl
Tarybos reglamento, kuriuo nustatoma 20142020 m. laikotarpio programa
Europa piliečiams atitikimą subsidiarumo principui.
Programa siekiama labiau išsaugoti atminimą ir didinti
piliečių dalyvavimo Europos Sąjungos lygmeniu gebėjimus. Programa padės plėtoti
piliečių organizacijų gebėjimus įtraukti piliečius į demokratinį Europos
Sąjungos gyvenimą. Komiteto
nuomone, atlikęs Pasiūlymo nuostatos yra tarpnacionalinio
pobūdžio ir neprieštarauja subsidiarumo principui. (Išvados
rengėjas A. Lydeka).
9. Komitetas apsvarstė Pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento, kuriuo sukuriama demokratijos ir žmogaus teisių rėmimo visame
pasaulyje finansavimo priemonė (KOM (2011) 844 galutinis), atitikimą subsidiarumo principui.
Europos
demokratijos ir žmogaus teisių rėmimo priemone (toliau EDŽTRP) siekiama
padėti plėtoti ir stiprinti demokratiją ir teisinės valstybės principą,
puoselėti pagarbą pagrindinėms laisvėms ir visoms žmogaus teisėms visose Europos
Sąjungos bendradarbiavimo ir ekonominio, finansinio, techninio bendradarbiavimo
su trečiosiomis šalimis politikos srityse, laikantis bendrų užsienio politikos
ir išorės veiksmų principų. Šis reglamentas yra viena iš priemonių, kuriomis
tiesiogiai remiama Europos Sąjungos išorės politika. Komiteto nuomone, Pasiūlymo
nuostatos atitinka nurodytąjį teisinį pagrindą, yra tarpnacionalinio
pobūdžio. Siūlomo reglamento tikslų valstybės narės negali deramai pasiekti ir,
atsižvelgiant į veiksmo mastą bei aprėptį, tų tikslų būtų geriau siekti
Sąjungos lygiu. Komitetas pateikė išvadą, kad
Pasiūlymas neprieštarauja subsidiarumo principui. (Išvados rengėjas A.
Lydeka).
IV.
PARLAMENTINĖ KONTROLĖ
1. Žmogaus teisių komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, rugsėjo
21 d. ir lapkričio 23 d. surengė
pasitarimus dėl pasirengimo įgyvendinti
Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymą. Įstatymas įsigaliojo 2011
m. gruodžio 15 d. Per metus Lietuvos
policija sulaukia apie 40 tūkst. pranešimų apie smurto atvejus šeimoje. Tačiau
ši statistika artimiausiu metu gali ir nepasikeisti, nes policija nežino, ar
galės įgyvendinti šį įstatymą dėl finansavimo problemų. Komiteto nariai,
išklausę prokuratūros, ministerijų, policijos departamento, savivaldos ir
nevyriausybinių organizacijų atstovų, sunerimo dėl nepakankamos kai kurių
vykdančiųjų institucijų atsakomybės ruošiantis įgyvendinti įstatymą. Komitetas
nusprendė kreiptis į Vyriausybę ir prašyti paaiškinti, ar pakankamai lėšų
numatyta įstatymo įgyvendinimui nuo įstatymo įsigaliojimo pradžios ir imtis
veiksmų, kad būtų užtikrintos visos įstatymo numatytos priemonės nuo pat
įstatymo įsigaliojimo. Paaiškėjo, kad Vyriausybė kol kas nėra numačiusi
finansavimo specializuotų pagalbos centrų veikimui, o krizių centrai, kurie
veikia daugiausia nevyriausybinių organizacijų iniciatyva, yra ne visose
savivaldybėse. Valstybinę
pagalbos teikimo ir finansavimo nuo smurto artimoje aplinkoje nukentėjusiems
asmenims 2013-2020 programą Vyriausybė numačiusi pateikti iki 2012 metų liepos
mėn. Taigi iki 2013 metų lieka
neaišku, ar bus užtikrinamas tinkamas finansavimas įstatyme numatytai specializuotai kompleksinei pagalbai, kuri
privalės būti teikiama smurtą artimoje aplinkoje patyrusiam asmeniui. Krizių
centrai šiuo metu trumpam laikotarpiui priima nuo smurto nukentėjusias aukas,
bet, pradėjus veikti įstatymui, specializuotą pagalbą aukoms turi teikti
centrai. (Kuratorės O. Valiukevičiūtė,
D. Kuodytė).
2. 2011 m. rugsėjo 28 d. posėdyje svarstyta
Komiteto naro M. Varaškos iniciatyva 2012 m. Seimo rinkimų metu skelbti referendumą dėl dvigubos pilietybės. Konstitucinis
Teismas pasisakė, kad remiantis Konstitucija, dviguba pilietybė turi būti reta
išimtis, o ne paplitęs reiškinys. Norint išplėsti asmenų, turinčių dvigubą
pilietybę sąrašą, tektų keisti Konstitucijos 12 straipsnį, kuris gali būti
keičiamas tik referendumu. Pakeitus Konstitucijos 12 straipsnį, dvigubos
pilietybės institutas būtų siejamas ne su Lietuvos Respublikos pilietybės
suteikimo, o su jos išsaugojimo teise.
Pagal
įstatymą referendumą gali rengti piliečiai savo iniciatyva, arba Seimas,
priimdamas Seimo nutarimą dėl referendumo surengimo. Referendumui paskelbti
reikėtų ¼ parlamentarų balsų. Referendumas laikomas įvykusiu, jei dalyvauja ne
mažiau kaip pusė balso teisę turinčių rinkėjų.
Komitetas
svarstė galimybę skelbti referendumą kartu su 2012 metų Seimo rinkimais,
taip taupant lėšas ir pritraukiant daugiau rinkėjų. Jeigu referendumas būtų
vykdomas su Seimo rinkimais, papildomai reikėtų 3 540 000 Lt. Komitetas
kreipėsi į Seimo frakcijas ir pasiteiravo nuomonės dėl referendumo surengimo.
2011 m. gruodžio 7 d. Komitetas surengė diskusiją dėl
tikslingumo surengti referendumą dėl dvigubos pilietybės. Apsvarstęs Pasaulio lietuvių
bendruomenės komisijos bei frakcijų nuomonę dėl referendumo, Komitetas sutarė,
kad referendumas dėl Lietuvos Respublikos pilietybės išsaugojimo, įgijus kitos
valstybės pilietybę, turėtų būti rengiamas neradus kitų teisinių galimybių
problemos sprendimui. Komiteto nuomone, referendumas galėtų būti rengiamas įteisinus internetinį balsavimą. (Kuratorius M. Varaška).
3. Spalio 12
d. Komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, surengė pasitarimą, kuriame aiškinosi, ar realiame gyvenime asmens teisė
į privatumą kai kuriais atvejais nepažeidžia vaiko teisės į apsaugą nuo galimos
seksualinės prievartos. Problema iškilo susipažinus Vaiko teisių
apsaugos kontrolieriaus pateikta informacija, kad teisės aktuose nėra
reglamentuotas ypatingų asmens duomenų tvarkymo (teikimo) aspektas, nustatant,
kad vaiko atstovas turėtų teisę gauti informaciją apie tai, ar faktiškai
su vaiku gyvenantis ar siekiantis su vaiku bendrauti asmuo yra teistas už
seksualinius nusikaltimus prieš vaiką, nesvarbu ar teistumas išnykęs, ar ne.
Komitetas susipažino su situacijomis, kai vaikus auginanti motina
planuoja sukurti šeimą su asmeniu, teistu už seksualinį nusikaltimą prieš
vaiką, tačiau informacijos apie tokią būsimo šeimos nario praeitį neturi.
Vertinant tėvo ir motinos teisių ir pareigų vaikui lygybės principą, šiuo
atveju tokia informacija būtų svarbi ir skyrium gyvenančiam tėvui. Remiantis
Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos nuomone, sprendimą dėl
informacijos apie asmens teistumą suteikimo vaiko atstovui pagal įstatymą turėtų
priimti savivaldybės vaiko teisių apsaugos skyrius. Tačiau tokia vaiko teisių
apsaugos skyriaus teisė nėra įtvirtinta įstatyminio lygmens teisės akte, taip
pat teisės aktuose nėra įtvirtintas privalomas tėvų informavimas apie
sutuoktinių teistumą, nėra susiformavusi praktika, kad teismai ar teisėsaugos
institucijos teiktų informaciją vaiko teisių skyriams apie asmenų teistumą Informacija
apie asmens teistumą yra priskiriama ypatingiems asmens duomenims, ir šių
duomenų tvarkymui yra taikomi griežtesni ir didesni apsaugos reikalavimai.
Siekiant gerinti vaiko teisių apsaugą, klausimas dėl informacijos apie asmens
teistumą suteikimo vaiko atstovui turi būti išsamiai reglamentuotas
įstatyminiame lygmenyje, o susiję procedūriniai klausimai poįstatyminiuose
teisės aktuos. Tokia buvo Komiteto, taip pat ir pasitarime dalyvavusių Vaiko
teisių apsaugos kontrolieriaus, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos,
Lietuvos Aukščiausiojo Teismo bei Generalinės prokuratūros atstovų nuomonė.
Komitetas nusprendė kreiptis į Vyriausybę ir pasiūlyti sudaryti tarpžinybinę
darbo grupę, kuri parengtų įstatymų pataisas, būtinas užtikrinti teisėtų vaiko
atstovų informuotumą apie su vaikais gyvenančio arba planuojančio gyventi
asmens teistumą už nusikaltimą vaiko seksualinio apsisprendimo laisvei ir
neliečiamumui (nepaisant teistumo išnykimo ar panaikinimo). (Kuratorės
O. Valiukevičiūtė, D. Kuodytė).
4.
Lapkričio 16 d. Žmogaus teisių komitetas, vykdydamas Seimo Valdybos pavedimą, nagrinėjo
Seime vykusios konferencijos Iššūkiai valstybės vientisumui prieš dvidešimt
metų ir šiandien. Valstybinės komisijos veiklą prisimenant nutarimą. Dėl
Konferencijos siūlymų Dėl siūlymų pasisakė Komiteto nariai, Vidaus reikalų
ministras R. Palaitis, Seimo narys G. Songaila, Teisingumo viceministras
T. Vaitkevičius, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos patarėja D. Grigalovičienė, Užsienio reikalų ministerijos Europos
reikalų departamento patarėjas R. Davidonis. Lygių
galimybių kontrolieriaus tarnybos atstovė pastebėjo, kad Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnyba gauna nemažai skundų dėl vietinės valdžios tautiniu pagrindu vykdomos
diskriminacinės politikos prieš ne lenkų tautybės asmenis tam
tikruose Vilniaus apskrities regionuose. Vykdydamas
parlamentinę kontrolę, Komitetas nusprendė aiškintis,
ar Vyriausybės atstovas Vilniaus apskričiai turi
pakankamai galių vykdyti Vyriausybės atstovui skirtą
misiją, ar būtina keisti teisės aktus, kad būtų užtikrintas savivaldybių
administravimo subjektų Konstitucijos ir įstatymų laikymasis bei
Vyriausybės priimtų sprendimų vykdymas. Komitetas nusprendė prašyti Vyriausybės atstovą Vilniaus
apskričiai pateikti informaciją apie teismų priimtų sprendimų nevykdymo atvejus
Šalčininkų ir Vilniaus rajonuose bei galimus žmogaus teisių pažeidimus, taip
pat pateikti nuomonę, kokiu būdu galima būtų stiprinti jo institucijos
įgaliojimus. Šiais klausimais Komitetas Seimo pavasario sesijoje planuoja surengti posėdį.
Komitetas
priėmė sprendimus ir dėl kitų konferencijos siūlymų, t. y. nusprendė kreiptis į
Generalinę prokuratūrą su prašymu pateikti Seimo valdybai ir Žmogaus teisių
komitetui informaciją dėl 1992-93 metais pradėtų baudžiamųjų bylų
autonomininkams rezultatų; prašyti
Teisingumo ministerijos pateikti nuomonę, ką būtų galima keisti teisės aktuose,
kad išrinkti Seimo nariai negalėtų turėti teisinių įsipareigojimų kitai
valstybei, taip pat pateikti siūlymus dėl draudimo teisiškai įsipareigoti
kitoms valstybėms ir kandidatams į Seimo narius. (Kuratoriai A. Lydeka,
V. Simulik).
5.
Po Komiteto narių V.
Simulik ir E. Lementausko apsilankymo
Šiaulių tardymo izoliatoriuje lapkričio 18 d. Komitetas išklausė
informaciją apie padėtį izoliatoriuje, pradėjus vadovauti naujam direktoriui bei apie medicinos darbuotojų darbo sąlygas
bei žemus jų atlyginimus. Komitetas nusprendė kreiptis į Sveikatos apsaugos ir
Teisingumo ministrus su prašymu pateikti pasiūlymus, kaip spręsti sveikatos
apsaugos darbuotojų, dirbančių įkalinimo įstaigose, įdarbinimo, tinkamo darbo
krūvio paskirstymo, tinkamo atlygio už darbą nustatymo klausimus.
6.
Lapkričio 23 d. Komitetas aptarė pasirengimo
pasirašyti Europos Tarybos konvenciją dėl smurto prieš moteris ir smurto
artimoje aplinkoje prevencijos ir mažinimo klausimus ir priežastis, dėl
kurių ši Konvencija nebuvo pasirašyta 2011 m. gegužės 11 d. Stambule.
(Kuratoriai Č. Juršėnas, O. Valiukevičiūtė, D. Kuodytė).
7. 2011 m. Seimo pavasario sesijoje Komitetas kreipėsi į Žurnalistų
etikos inspektoriaus tarnybą prašydamas pateikti siūlymus, kokiu būdu galima
būtų sustiprinti tarnybos galias, kaip reorganizuoti įstaigą, sukonkretinant
jos funkcijas ir suderinant jas su bendrais Seimo skiriamų kontrolierių veiklos
principais.
Šio pavedimo pagrindu gruodžio 7 d. Komitetas surengė diskusiją dėl Žurnalistų etikos
inspektoriaus tarnybos veiklos tobulinimo. Žurnalistų etikos inspektoriaus
pastebėjimu inspektoriaus pareigybės pavadinimas ne tik yra per siauras, bet
juo visiškai neakcentuojamas strateginis veiklos tikslas žmogaus teisių
apsauga visuomenės informavimo priemonėse, todėl pasiūlė tarnybą reorganizuoti į
Žmogaus teisių apsaugos visuomenės informavimo priemonėse kontrolieriaus
įstaigą. Žurnalistų etikos inspektorius pristatė tarnybos 2012-2014 metų
strateginio veiklos plano projektą su pagrindiniais veiklos prioritetais.
Komitetas pavedė Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai parengti
Inspektoriaus veiklą reglamentuojančio įstatymo pataisas bei lydinčiųjų teisės
aktų projektus, kuriuos svarstyti Seimo pavasario sesijos pradžioje. (Kuratorius
M. Varaška).
8. Dar Seimo pavasario sesijoje Žmogaus teisių komitetas pradėjo
svarstyti nacionalinės žmogaus teisių institucijos, atitinkančios Paryžiaus
principus, steigimo klausimą ir galimus jos modelius. 17-oje iš 27 Europos Sąjungos valstybių veikia
Jungtinių Tautų Organizacijos pripažintos Nacionalinės žmogaus teisių
institucijos, atitinkančios vadinamuosius Paryžiaus principus, kuriuose yra
numatytos tokiai institucijai būdingos funkcijos: žmogaus teisių stebėjimas,
patarimai valdžios institucijoms, įskaitant patarimus dėl galiojančių ir
rengiamų teisės aktų, žmogaus teisių sklaida ir visuomenės švietimas žmogaus
teisių klausimais, tarptautinis bendradarbiavimas ir galima papildoma skundų
nagrinėjimo funkcija. Siekdamas, kad Lietuvoje veiktų Nacionalinė žmogaus teisių
institucija, Žmogaus teisių
komitetas kreipėsi į Seimo valdybą
su pasiūlymu sudaryti darbo grupę, kuri
parengtų teisės aktus, reikalingus
Seimui atskaitingų kontrolės institucijų
funkcijoms tobulinti ir Seimo kontrolierių įstaigos veiklai reglamentuoti pagal
nacionalinei žmogaus teisių institucijai Paryžiaus principuose keliamus
reikalavimus. Darbo grupei pavesta teisės
aktus parengti iki 2012 m. kovo 30 d., kuriuos Žmogaus teisių komitetas pasiūlė
svarstyti Seime 2012 m. balandžio mėn. (Kuratoriai
A. Lydeka, A. Ramanauskaitė-Skokauskienė).
9.
Komitetas sudarė darbo grupę nekaltumo prezumpcijos
principo laikymosi problemai spręsti. Iškeltas ikiteisminio tyrimo
medžiagos paviešinimo klausimas. Ikiteisminio tyrimo medžiaga tiesiogiai
disponuoja prokurorai ir ikiteisminio tyrimo pareigūnai. Tačiau ikiteisminio
tyrimo duomenų nutekėjimas žiniasklaidoje kelia nerimą. Bylos neretai
ištiriamos žurnalistų, ir tuo pagrindu suformuojama visuomenės nuomonė dėl
bylos baigties be teismo. Pastebėta, kad negerbiant nekaltumo prezumpcijos
principo, dažnai pateikiama informacija apie žmogų, kaip apie nusikaltėlį, be
teismo sprendimo. (Kuratoriai V. Simulik, O. Valiukevičiūtė, E. Lementauskas).
10. Žmogaus teisių komitetas gruodžio 21 d. posėdyje aptarė Seime teikiamas
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 38
straipsnio pataisas, kurių tikslas Konstitucijoje aiškiai įtvirtinti,
kad šeimos institutas yra kildinamas iš santuokos, kuri suprantama kaip laisvas
vyro ir moters susitarimas. Posėdžio
metu taip pat buvo atkreiptas dėmesys į kitą svarbų siūlymą dėl Konstitucijos
keitimo sprendžiant dvigubos pilietybės klausimą, kuris turėtų būti siejamas ne su Lietuvos pilietybės suteikimo,
o jos išsaugojimo teise (Konstitucijos 32 str.). Komitetas, atsižvelgdamas į tai, kad Seime yra pateikta nemažai
iniciatyvų keisti vieną arba kitą Lietuvos Respublikos Konstitucijos straipsnį,
ir manydamas, kad dėl Konstitucijos pataisų neturi būti priiminėjami pavieniai sprendimai, nusprendė kreiptis į
Seimo Valdybą su pasiūlymu sudaryti darbo grupę ar laikinąją komisiją parengti sistemiškai suderintas Konstitucijos pataisas. (Kuratoriai
A. Lydeka, M. Varaška).
V.
PILIEČIŲ
IR VISUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ SKUNDAI, PAREIŠKIMAI, PASIŪLYMAI, VALSTYBINIŲ
INSTITUCIJŲ RAŠTAI IR KITA KORESPONDENCIJ
Per ataskaitinį laikotarpį Komitetas
gavo 361 įvairaus pobūdžio laiškų, skundų, pareiškimų, valstybės institucijų
raštų. Parengta 218 atsakymų, raštų bei persiųsta piliečių skundų pagal
kompetenciją nagrinėti kitoms institucijoms.
VI. KOMITETO RUDENS SESIJOJE SURENGTOS
KONFERENCIJOS,
SUSITIKIMAI, KITI RENGINIAI IR INICIATYVOS
1. 2011 m. rugsėjo 12-14 dienomis Komiteto pirmininkas A. Lydeka
dalyvavo Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos Migracijos, pabėgėlių ir demografijos komiteto posėdžiuose Paryžiuje (Prancūzijos
Respublika).
2. Komiteto narė A. Ramanauskaitė-Skokauskienė rugsėjo 15-19 dienomis Budapešte bei Pėče
(Vengrijos Respublika) dalyvavo darbiniame susitikime su Vengrijos Parlamento
draugystės su Lietuva grupės nariais ir diplomatinių santykių atkūrimo 20-mečio
minėjime.
3. Rugsėjo
23 d. Žmogaus teisių komiteto narė A. Ramanauskaitė Skokauskienė
skaitė pranešimą Jungtinių Tautų organizacijos Lietuvos asociacijos
organizuotame Lietuvos įstojimo į Jungtinių Tautų organizaciją 20-ųjų metinių
minėjime Vilniaus signatarų namuose.
4. Rugsėjo
23-25 dienomis Komiteto pirmininkas A. Lydeka ir Komiteto narys M. Varaška dalyvavo Azerbaidžano Respublikos nepriklausomybės
20-mečio minėjimo renginiuose Baku.
5. Rugsėjo
28 d. Žmogaus teisių komiteto narė A. Ramanauskaitė
Skokauskienė dalyvavo Tuskulėnų aukų atminimo
dienai skirtos ekspozicijos Tuskulėnų dvaro paslaptys atidaryme Tuskulėnų
rimties parko memorialiniame komplekse.
6. Komiteto narė D. Kuodytė Strasbūre
(Prancūzijos Respublika) spalio 2-7 dienomis dalyvavo Europos Tarybos Parlamentinės
Asamblėjos plenarinėje sesijoje.
7. Spalio 4 d. Žmogaus teisių komiteto narė Auksutė Ramanauskaitė
Skokauskienė dalyvavo Tarptautinės Migracijos Organizacijos 60-mečio minėjimo
renginyje Migracija ir laimė verslo centre Europa.
8. Spalio 7 d. įvyko Žmogaus teisių komiteto pirmininko A. Lydekos spaudos konferencija,
dalyvaujant JAV ambasadai Pasirengimas įgyvendinti apsaugos nuo smurto
artimoje aplinkoje įstatymą.
9. Žmogaus teisių komitetas kartu
su JAV ambasada spalio 10 d. surengė
tarptautinę konferenciją Apsauga nuo smurto artimoje aplinkoje: įgyvendinimo
iššūkiai.
10. Spalio 12 d. surengta diskusija Vaiko asmens duomenų apsauga (Kuratorės
O. Valiukevičiūtė, D. Kuodytė).
11. Komiteto narė O. Valiukevičiūtė
Briuselyje (Belgijos Karalystė) dalyvavo susitikime su Europos Parlamento
Laisvos ir demokratiškos Europos frakcijos nariais.
12. Komiteto
pirmininkas A. Lydeka spalio 10-12 dienomis dalyvavo Europos Parlamento
Vystymosi komiteto ir Žmogaus teisių pakomitečio organizuojamame
tarpparlamentiniame komitetų posėdyje tema ,,Žmogaus teisių laikymosi sąlyga
vystymosi politikoje Briuselyje (Belgijos Karalystė).
13. Spalio 24 d. Žmogaus teisių
komiteto narė A. Ramanauskaitė Skokauskienė skaitė
pranešimą Vengrijos Respublikos ambasados organizuotame 1956-ųjų metų įvykių
Vengrijoje minėjime Vilniuje.
14. Lapkričio
3 d. Žmogaus teisių komiteto pirmininkas A. Lydeka, Komiteto narės A. Ramanauskaitė Skokauskienė
ir O. Valiukevičiūtė kartu su Lietuvos žmogaus teisių asociacija surengė
iškilmingą skulptūros, skirtos žmogaus teisių gynėjo akademiko Andrejaus
Sacharovo (1921-1989) atminimui įamžinti, atidengimą. Skulptūra buvo atidengta
Andrejaus Sacharovo aikštėje.
15. Komiteto pirmininko pavaduotojas V. Simulik ir Komiteto nariai A. Ramanauskaitė Skokauskienė ir E. Lementauskas lapkričio 9 d. susitikimo su investicinio
fondo Hermitage Capital Management generaliniu direktoriumi William
Felix Browder.
16. Komiteto narė D. Kuodytė lapkričio
7-9 dienomis dalyvavo Ukrainos Išsivadavimo judėjimo tyrimo centro
organizuojamoje apskritojo stalo diskusijoje Lietuvos Respublikos patirtis
įveikiant totalitarizmo pasekmes Kijeve (Ukraina).
17. Lapkričio
10 d. Žmogaus teisių komiteto narė A. Ramanauskaitė Skokauskienė
dalyvavo parodos Moters pasaulis atidaryme Kaune, kur buvo kalbama ir apie
Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo įgyvendinimą.
18. Komiteto narė D. Kuodytė
lapkričio 17-18 dienomis dalyvavo Varšuvoje rengiamoje konferencijoje
Socialinis ir ekonominis migracijos poveikis: Centrinės ir Rytų Europos
požiūris.
19. Lapkričio 10 d. Seimo Žmogaus
teisių komitetui bendradarbiaujant su Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių
globos bendrija Viltis, Žmogaus teisių stebėjimo institutu, buvo surengta
konferencija JT neįgaliųjų konvencijos teisių įgyvendinimas. Konferencijoje
aptartos 2010 metais ratifikuotų Neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos
Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo spragos.
20. Lapkričio 16 d. Žmogaus teisių
ir Švietimo, mokslo ir kultūros komitetai susitiko su ESBO Vyriausiuoju
komisaru tautinių mažumų klausimais Knutu Volebeku.
21. Lapkričio 22 d. Komitetas
pirmininkas A. Lydeka ir Komiteto nariai
A. Rmanauskaitė-Skokauskienė ir M. Varaška susitiko su Azerbaidžano ombudsmene prof. Elmira Suleymanova.