
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ
KOMITETAS
2012 metų pavasario sesijos
Žmogaus teisių komiteto veiklos
A T A S K A I T A
Lietuvos
Respublikos Seimo Žmogaus teisių komiteto (toliau Komitetas) veiklos
ataskaita parengta vadovaujantis Seimo statuto nuostatomis ir patvirtinta 2012
m. rugsėjo12 d. Komiteto posėdyje.
KOMITETO
SUDĖTIS
1.
Arminas Lydeka Komiteto pirmininkas
2.
Valerijus Simulik Komiteto pirmininko pavaduotojas
3.
Česlovas Juršėnas - Komiteto narys
4.
Dalia Kuodytė - Komiteto narė
5. Evaldas Lementauskas Komiteto narys
6. Auksutė RamanauskaitėSkokauskienė Komiteto
narė
7.
Ona Valiukevičiūtė - Komiteto narė
8.
Mantas Varaška Komiteto narys
KOMITETO
BIURAS
1.
Jolanta Savickienė - biuro vedėja
2.
Eglė Gibavičiūtė - patarėja
3.
Rūta Ragaliauskienė - patarėja
4.
Jūratė Mikulskienė padėjėja
5.
Deimantė Žegunė - padėjėja
6.
Dalia Skapaitė sekretorė
I.
BENDRA INFORMACIJA
1.
Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo
pavedimai komitetui
Iš jų kaip pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
|
33
9
24
|
1.2.
|
Svarstyta
labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos
Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą
|
11
|
1.3.
|
Komiteto
iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui
|
1
|
2.
Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto
posėdžiai
Iš jų: išvažiuojamieji
|
20
|
2.2.
|
Klausymai
|
|
3.
Parlamentinė kontrolė
|
|
3.1.
|
Svarstyta
parlamentinės kontrolės klausimų
|
20
|
4. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta
pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
328
|
4.2.
|
Parengta
atsakymų ir raštų
|
139
|
5.
Renginiai
|
5.1.
|
Surengta
konferencijų, seminarų, diskusijų, pasitarimų, susitikimų, kitų renginių
|
29
|
6.
Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta
vizitų
|
13
|
6.2.
|
Priimta
delegacijų
|
5
|
II.
TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ SVARSTYMAS
1.
Seimo priimti teisės aktai, kuriuos svarstė Komitetas
1.
Gegužės 10 d. Seimas priėmė Asmenų,
nukentėjusių nuo 19391990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 7
straipsnio papildymo įstatymą Nr. XI-2006 ir Kompensacijų asmenims, 19901991
m. atsisakiusiems prievartinės tarnybos sovietų armijoje ir dėl to
nukentėjusiems nuo sovietų armijos veiksmų, įstatymą Nr.
XI-2007. Įstatymais atkuriamas istorinis
ir socialinis teisingumas, suteikiant asmenims, kurie nuo 1990 m. kovo 11 d.
atsisakė prievartinės tarnybos sovietų armijoje ir dėl to buvo prievarta išvežti
į sovietų armijos dalinius, teisę į nukentėjusių nuo 19391990 metų okupacijų
asmenų statusą, taip pat siekiant įvertinti visus asmenis, 19901991 m.
atsisakiusius prievartinės tarnybos sovietų armijoje ir dėl to nukentėjusius
nuo sovietų armijos veiksmų. (Išvadų rengėjos A. Ramanauskaitė-Skokauskienė, D. Kuodytė).
2. Birželio 5
d. Seimas priėmė Bausmių vykdymo kodekso
158 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymą Nr. XI-2040, kuriame įteisinta nuostata, kad lygtinai iš
pataisos įstaigų nebūtų paleidžiami asmenys, nuteisti už nusikaltimus nepilnamečio asmens seksualinio
apsisprendimo laisvei (Išvados
rengėja O. Valiukevičiūtė).
3. Seimas birželio 21 d. priėmė Įstatymą dėl Europos Tarybos konvencijos
dėl veiksmų prieš prekybą žmonėmis ratifikavimo Nr. XI-2115. Ratifikavus
konvenciją Lietuvos Respublika prisidės prie tarptautinio bendradarbiavimo skatinant
kovos veiksmus prieš prekybą žmonėmis. (Išvados rengėjai A. Lydeka,
O. Valiukevičiūtė).
4. Pavasario sesijoje Seimas priėmė Baudžiamojo kodekso 147, 147(1), 157 ir 303 straipsnių pakeitimo,
Kodekso papildymo 147(2) straipsniu ir Kodekso priedo papildymo įstatymą Nr. XI-2198 ir Baudžiamojo proceso kodekso 212 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XI-2199.
Baudžiamojo kodekso ir Baudžiamojo proceso kodekso
pataisos parengtos siekiant
užbaigti Europos Tarybos konvencijos dėl veiksmų prieš prekybą žmonėmis ratifikavimo
procesą, suderinant nacionalinę teisę su
tarptautinės teisės reikalavimais (Išvadų rengėjai O. Valiukevičiūtė, A. Lydeka).
5.
Siekiant įgyvendinti nusikalstamų veikų prevenciją, užtikrinti sąžiningų
vartotojų saugumą nuo trečiųjų asmenų neteisėtų veiksmų, kurių metu siekiama
pasinaudoti sąžiningų vartotojų asmens duomenimis, didinti finansų sistemos
saugumą bei stabilumą, buvo priimtas Gyventojų
registro įstatymo 7, 9 ir 11 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą Nr.
XI-2138. Įstatyme nustatytas asmens identifikavimas panaudojant veido
atvaizdą užkirs kelią nesąžiningiems tretiesiems asmenims pasinaudoti svetimais
asmens duomenimis, suklastotais asmens dokumentais ir pan. Komitetas patobulino
įstatymą taip, kad būtų gerbiamas asmens privatumas ir su asmens duomenimis
būtų elgiamasi atsakingai. (Išvados
rengėjai A. Lydeka, D. Kuodytė)
6. Seimas
priėmė Civilinį procesą reglamentuojančių
Europos Sąjungos ir tarptautinės teisės aktų įgyvendinimo įstatymo papildymo
devintuoju(1) skirsniu ir Įstatymo priedo papildymo įstatymą Nr. XI-2081.
Įstatyme siekiama užtikrinti tinkamą Reglamento
Nr. 4/2009 nuostatų įgyvendinimą. ( M.
Varaška, A. Lydeka, R. Ragaliauskienė).
2. Komiteto
apsvarstyti svarbūs teisės aktų projektai,
kuriems pritarta
arba pritarta su pastabomis
1. Kovo 21 d.
Žmogaus teisių komitetas pritarė Susirinkimų
įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1599(2), kurį parengė Komiteto narė D. Kuodytė. Projekto nuostatos
užtikrintų piliečių konstitucines teises rinktis į taikius susirinkimus, aiškiau būtų
reglamentuotos savivaldybių pareigūnų teisės ir pareigos, derinant susirinkimų
organizavimo vietą ir laiką, konkretizuoti atvejai, kada susirinkimai gali būti
draudžiami ir kt. Priėmus teikiamą įstatymo pakeitimo
projektą, būtų užkirstas kelias savivaldybių pareigūnų savivalei bei
piktnaudžiavimui priimant sprendimus dėl susirinkimų organizavimo, aiškiai
reglamentuotas atsakingo asmens sprendimų priėmimas.
2.
Siekiant užkirsti kelią diskriminacijai dėl šeiminės padėties ir fizinės
išvaizdos, buvo parengtas Lygių galimybių įstatymo pakeitimo įstatymo
projektas Nr. XIP-4088, kuriame siūloma
įrašyti nuostatą draudžiant diskriminuoti šiais pagrindais. Gegužės 9 d. Komitetas
pritarė įstatymo projektui.
Taip pat Komitetas pritarė Moterų ir vyrų lygių
galimybių įstatymo 2, 4, 5, 6, 7, 22 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo
74 straipsniu įstatymo
projektui Nr. XIP-4089, kurio pataisos įtvirtina
seksualinio priekabiavimo draudimą mokslo ir studijų institucijose (Išvados rengėja O. Valiukevičiūtė).
3.
Birželio 6 d. Komitetas svarstė Įstatymo
Dėl užsieniečių teisinės padėties" pakeitimo įstatymo projektą Nr.
XIP-2360(2) ir iš esmės pritarė įstatymo projektui, tačiau Komitetas siūlo numatyti tokį teisinį reguliavimą, kuriuo būtų tinkamai
įgyvendinamos Europos Sąjungos teisės aktų nuostatos. (Išvados rengėjai M. Varaška,
D. Kuodytė).
4.
Komitetas pritarė Seimo valdybos sudarytos darbo grupės parengtoms Seimo statuto pataisoms Nr. XIP-3534,
kuriomis patobulintos
Seimo statuto VVIII dalių nuostatos atsižvelgus į gautus Seimo valdybos,
frakcijų, Seimo narių, Seimo komitetų ir komisijų, Seimo kanclerio, Seimo
kanceliarijos struktūrinių padalinių siūlymus (Darbo grupės vadovas Č. Juršėnas).
5.
Birželio 20 d. Komitetas svarstė Baudžiamojo kodekso 72(1)
straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr.
XIP-4467 ir Baudžiamojo proceso kodekso 132(1), 140,
167, 407 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektą Nr. XIP-4466. Projektus parengė Komiteto sudaryta darbo
grupė Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo įgyvendinimo stebėsenai
vykdyti. Priėmus kodeksų pataisas būtų efektyviau užtikrinta smurtą artimoje
aplinkoje patyrusio asmens apsauga, aiškiau įtvirtintas viešo (valstybinio)
kaltinimo institutas bei baudžiamojo
proceso tvarka. (Išvadų rengėjos D. Kuodytė, O.
Valiukevičiūtė).
3.
Komiteto svarstyti teisės aktų projektai, kuriuos Komitetas siūlo tobulinti
1. Gegužės 23 d. Komitetas svarstė Privačios detektyvinės veiklos
įstatymo projektą Nr. XIP-4305.
Priėmus Privačios detektyvinės veiklos
įstatymo projektą bus sunorminti privačios detektyvinės veiklos organizavimo
pagrindai, reglamentuotos privačių detektyvų teisės ir pareigos, nustatytos
galimos privačios detektyvinės veiklos formos, numatytos paslaugos, kurias
galės teikti privačia detektyvine veikla užsiimantys asmenys. Komiteto nuomone,
įstatymo projekte privačių detektyvų veiklos ribos yra apibrėžtos nepakankamai,
ypač dėl duomenų ir dokumentų rinkimo, atsiranda galimybė pažeisti žmogaus
teises į jo privatumą. Taip pat Komitetas abejoja dėl reikalavimo privačiam
detektyvui mokėti lietuvių kalbą ir turėti aukštąjį išsilavinimą, nes neaišku,
ar šie reikalavimai yra proporcingi ir būtini. Komitetas pasiūlė įstatymą Nr.
XIP-4305 tobulinti (Išvadų rengėjai A. Lydeka, D. Kuodytė)..
2.
Birželio 6 d. Komitetas svarstė Lietuvos
Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo projektą Nr. XIP-4214. Nors
projekto nuostatomis siekta užtikrinti didesnę žmogaus teisių apsaugą vykdant
kriminalinę žvalgybą, Komitetas atkreipė dėmesį, kad projekto nuostatoms trūksta
aiškumo, kyla abejonių dėl prigimtinių žmogaus teisių apsaugos, ypač žmogaus
teisės į privatų gyvenimą. Komitetas pasiūlė projektą tobulinti (Išvadų rengėjai A. Lydeka, D. Kuodytė).
4.
Komiteto apsvarstyti teisės aktų projektai,
kuriuos Komitetas siūlo atmesti
1.
Balandžio 11 d. Komitetas apsvarstė Seimo
nutarimo dėl pirmalaikių Lietuvos Respublikos Seimo rinkimo projektą Nr.
XIP-4181. Projekto rengėjai siūlė paskelbti
pirmalaikius Seimo rinkimus 2012 m. birželio 3 d. Komitete pritarta, kad yra tikslinga Seimo rinkimų datą nustatyti
pavasarį ar vasaros pradžioje, tačiau suabejota, ar šiemet siūloma pirmalaikių
rinkimų data būtų pakankama vertinant Seimo statute nustatytas įstatymų
leidybos procedūras. Skaičiuojant Seimo rinkimų įstatymo 9 straipsnyje
nustatytus terminus, nebūtų galimybių tais terminais įvykdyti visų pasirengimo
rinkimams darbų.
Komiteto
nuomone, su įstatymu prasilenkiantis Seimo nutarimas negali būti priimtas,
todėl pasiūlyta jį atmesti (Išvadų rengėjas A. Lydeka).
2. Balandžio 25 d. Žmogaus teisių
komitetas svarstė Seimo nutarimo Dėl
Valstybės pažangos strategijos Lietuvos pažangos strategija Lietuva 2030
patvirtinimo projektą Nr. XIP-3889. Komitete buvo išsakytos pastabos
dėl deklaratyvaus dokumento pobūdžio ir utopinių idėjų, kurios neturėtų būti
tvirtinamos Seimo nutarimu. Komiteto nuomone, nutarimas neprilygsta įstatymui
ir negali įpareigoti ateinančių kadencijų Seimo narių. Patvirtinus Strategiją,
visi valstybės raidos klausimai turėtų būti orientuoti į šią Strategiją ir su
ja suderinti, todėl kilo abejonių, ar nebus sudarytos teisinės prielaidos
suvaržyti Seimo, kaip įstatymų leidėjo, įgaliojimus svarstyti ir priimti
įstatymus. Komitetas nepritarė Seimo nutarimo Dėl Valstybės pažangos
strategijos Lietuva 2030 patvirtinimo projektui, tačiau Seimas jį pavasario sesijoje priėmė (Išvados rengėjas V. Simulik).
3.
Balandžio 25 d. Komitetas svarstė Moterų
ir vyrų lygių galimybių, Prokuratūros, Seimo kontrolierių, Vaiko teisių
apsaugos kontrolieriaus, Visuomenės informavimo ir Vyriausiosios tarnybinės
etikos įstatymų pakeitimų projektus (Nr. XIP-4272, XIP-4274, XIP-4276,
XIP-4277, XIP-4282, XIP-4283), kuriais autoriai siekė nustatyti, kad Seimui
nepritarus metinei valstybės institucijos veiklos ataskaitai, valstybės institucijos
vadovas būtų atleidžiamas iš užimamų pareigų. Komiteto nuomone, įstatymų
projektais siūlomas įtvirtinti reglamentavimas gali prieštarauti konstituciniam
teisinės valstybės principui ir Lietuvos Respublikos Konstitucijos 75
straipsniui. Komitetas nepritarė įstatymų projektams, nes Seimo skiriami
pareigūnai žmogaus teises turi ginti būdami nepriklausomi nuo baimių dėl galimo
politinio spaudimo (Išvados rengėjas
V. Simulik).
III.
EUROPOS SĄJUNGOS IR TARPTAUTINĖ TEISĖ
1. Sausio 30 d. Žmogaus teisių komitetas
apsvarstė pasiūlymo dėl Tarybos
sprendimo, kuriuo nustatoma Europos Sąjungos pagrindinių teisių agentūros
20132017 m. daugiametė programa, atitikimą subsidiarumo principui. Agentūros
veiklos teminės sritys: kreipimasis į teismą, nukentėję nuo nusikaltimo
asmenys, informacinė visuomenė, pagarba privačiam gyvenimui ir asmens duomenų
apsauga, romų integracija, policijos bendradarbiavimas, teisminis
bendradarbiavimas, atsižvelgiant į bendradarbiavimo baudžiamosiose bylose
ypatumus, vaiko teisės, diskriminacija, imigracija ir migrantų integracija,
rasizmas, ksenofobija, nepakantumas. Komitetas, atlikęs pasiūlymo nuostatų
analizę, mano, kad pasiūlymo nuostatos yra tarpnacionalinio pobūdžio, todėl
pasiūlymas neprieštarauja subsidiarumo
principui.
Komitetas
apsvarstė pasiūlymo dėl Europos
Parlamento ir Tarybos reglamento, kuriuo sukuriama demokratijos ir žmogaus
teisių rėmimo visame pasaulyje finansavimo priemonė (EDŽTRP), atitikimą
subsidiarumo principui. Vienas pagrindinių EDŽTRP tikslų didinti pagarbą žmogaus
teisėms ir pagrindinėms laisvėms šalyse, kuriose joms kyla didžiausia rizika. Komiteto
nuomone, pasiūlymas neprieštarauja
subsidiarumo principui.
Komitetas,
apsvarstęs pasiūlymą dėl Tarybos
reglamento, kuriuo nustatoma 20142020 m. laikotarpio programa Europa
piliečiams mano, kad jis atitinka subsidiarumo principui. Programa padės plėtoti piliečių organizacijų
gebėjimus įtraukti piliečius į demokratinį Europos Sąjungos gyvenimą (Išvadų
rengėjas A. Lydeka).
2.
Vasario 29 d. Komitetas, įvertinęs Europos Komisijos pasiūlymo
dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento, kuriuo įsteigiamas Prieglobsčio
ir migracijos fondas nuostatas, pritarė, kad pasiūlymas neprieštarauja
subsidiarumo principui (Išvados
rengėjas A. Lydeka).
3.
Komitetas kovo 14 d. posėdyje pritarė Valstybės sienos apsaugos tarnybos
2012-01-23 parengtai pozicijai Nr. POZ-775 dėl Europos Komisijos
pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento, kuriuo sukuriama
Europos sienų stebėjimo sistema (EUROSUR) (Išvados rengėjas A. Lydeka).
4.
Kovo 21 d. dalyvaujant Vyriausybės atstovei Europos Žmogaus Teisių Teisme
Elvyrai Baltutytei Komitetas aptarė klausimus dėl Europos Žmogaus Teisių Teismo ateities. Komitete palankiai buvo įvertintas
siekis užtikrinti pusiausvyrą tarp Teismo priimtų sprendimų ir gautų pareiškimų
skaičiaus bei bylų išnagrinėjamą per pagrįstą laiką, tačiau išreikštas
susirūpinimas dėl Didžiosios Britanijos Vyriausybės siūlymo trumpinti bylos
priėmimo terminą. Atsižvelgdamas į tai, kad Konvencijos dalyvės išsako nuomonę
Europos Tarybos Ministrų Komitete dėl Braitono deklaracijos projekto, Žmogaus
teisių komiteto nariai V. Simulik ir E. Lementauskas buvo deleguoti į Teisingumo
ministerijos apskrito stalo diskusiją pasisakyti šiuo klausimu.
5.
Kovo 28 d. Žmogaus teisių komitetas apsvarstė Europos
Komisijos pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo
tokių duomenų judėjimo (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas)
(KOM(2012)11) ir pasiūlymo dėl Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl fizinių asmenų apsaugos kompetentingoms
institucijoms tvarkant asmens duomenis nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo,
nustatymo ar traukimo baudžiamojon atsakomybėn už jas arba baudžiamųjų sankcijų
vykdymo tikslais ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo (KOM(2012)10) atitiktį subsidiarumo principui ir pirmines Lietuvos
pozicijas. Šių dokumentų paketu siūloma keisti 1995 m. spalio 24 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvą (95/46/EB) dėl asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų
judėjimo. ES duomenų apsaugos
reforma siekiama trijų pagrindinių tikslų: gerinti duomenų
apsaugos vidaus rinkos aspektą, didinti pagrindinės teisės į duomenų apsaugą
veiksmingumą ir sudaryti sąlygas fiziniams asmenims kontroliuoti savo duomenis;
didinti ES duomenų apsaugos reglamentavimo pagrindų darną, įskaitant policijos
bendradarbiavimo ir teisminio bendradarbiavimo baudžiamosiose bylose sritį. Komitetas iš esmės pritarė Valstybinės duomenų
apsaugos inspekcijos pateiktoms pirminėms pozicijoms. (Išvados rengėjas A.
Lydeka).
6.
Komitetas pritarė Įstatymo Dėl Europos Tarybos konvencijos dėl teisės
susipažinti su oficialiais dokumentais ratifikavimo projektui Nr. XIP-4285. Lietuvos Respublikos teisės aktuose jau yra įtvirtinta asmenų
teisė susipažinti su oficialiais dokumentais. Ratifikuodama Konvenciją Lietuvos
Respublika prisidėtų prie tarptautinės bendruomenės pastangų nustatant bendrus
standartus dėl asmenų teisės susipažinti su oficialiais dokumentais
įgyvendinimo. Taip pat būtų efektyviau taikomas informacijos skaidrumo
principas, būtų didinamas pasitikėjimas valstybių dalyvių valdžios
institucijomis. Konvencijos įsigaliojimui būtina, kad ją ratifikuotų 10
valstybių. Konvenciją jau ratifikavo 5 valstybės (Bosnija ir Hercegovina,
Juodkalnija, Norvegija, Švedija, Vengrija), ją pasirašė 14 valstybių (Belgija,
Bosnija ir Hercegovina, Estija, Suomija, Gruzija, Vengrija, Lietuva, Norvegija,
Juodkalnija, Serbija, Slovėnija, Švedija, Makedonija, Moldova) (Išvados
rengėjas Č. Juršėnas).
7.
Balandžio 25 d. Komitetas pritarė Įstatymo Dėl 2011 m. kovo 25 d. Europos Vadovų Tarybos sprendimo
2011/199/ES, kuriuo iš dalies keičiamas Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo
136 straipsnis, kiek tai susiję su stabilumo mechanizmu, taikytinu valstybėms
narėms, kurių valiuta yra euras, ratifikavimo projektui Nr. XIP-3638
(Išvados rengėjas V. Simulik).
8. Gegužės 9 d. Komitetas svarstė Europos Komisijos pasiūlymą dėl Europos Parlamento ir Tarybos
direktyvos dėl Direktyvos 96/71/EB dėl darbuotojų komandiravimo paslaugų
teikimo sistemoje vykdymo užtikrinimo (KOM(2012)131) ir pritarė Socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos parengtai pozicijai (Išvados rengėjas A.
Lydeka).
9. Gegužės 23 d. Komitetas aptarė Lietuvos pirmininkavimo
Europos Sąjungos Tarybai klausimų sąvadas ir derybinių aprašų projektus (Išvados rengėjas A. Lydeka).
IV.
PARLAMENTINĖ KONTROLĖ
1. Romų tautinės mažumos gynėjai Žmogaus teisių komitetui pateikė
informaciją apie galimus žmogaus teisių pažeidimus vasario 13-ąją griaunant
tris teismo nutarimu neteisėtais pripažintus pastatus Vilniuje, Kirtimuose. Romų
gynėjai savo kreipimesi tvirtino, kad numatytuose griauti pastatuose gyvena
šeimos su vaikais, nuogąstavo, kad pastatų griovimo darbams pasirinktas
netinkamas laikas šaltas žiemos periodas. Europos romų teisių centro
pareiškime išreikštas susirūpinimas dėl galimų Vaiko teisių konvencijos ir kitų
tarptautinių įsipareigojimų pažeidimų. Remiantis oficialiais dokumentais,
vasario 13-ąją
griaunami pastatai Vilniuje, Kirtimuose,
buvo pastatyti savavališkai. 2009 ir 2010 metais teismas įpareigojo
savavališkos statybos savininkus nugriauti neteisėtus statinius, tačiau to
nebuvo padaryta. Statinių savininkai nevykdė teismo sprendimo ilgiau nei dvejus
metus, todėl buvo numatytas priverstinis savavališkų statinių nugriovimas 2012
metų vasario 13 dieną.
Žmogaus teisių komitetas nustatė,
kad teismo sprendimą vykdantis antstolis rūpinosi, kad įgyvendinant teismo
sprendimą būtų užtikrintos vaiko teisės, Vaiko teisių apsaugos konvencija.
Antstolis bendradarbiavo su Vaiko teisių apsaugos tarnyba.
Komitetas paragino Kultūros
ministeriją kaip įmanoma greičiau parengti romų integracijos programas ir jas
įgyvendinti, o Vilniaus miesto savivaldybę padėti nelegaliuose statiniuose
gyvenusiems asmenims tvarkytis dokumentus, reikalingus persikelti į socialinį
būstą.
2. Komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, 2012
m. kovo 21 d. sudarė darbo grupę Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo įgyvendinimo stebėsenai vykdyti (Darbo
grupės vadovė D. Kuodytė). Darbo grupė sudaryta atsižvelgus į pareigūnų ir
nevyriausybinių organizacijų atstovų pastebėjimus dėl problemų, kylančių
praktikoje įgyvendinant naujai priimtą Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje
įstatymą.
Darbo
grupė pateikė siūlymus dėl Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo,
Baudžiamojo proceso kodekso ir Baudžiamojo kodekso papildymo ir pakeitimo
įstatymų (XIP-4466, XIP-4467, XIP-4468), kurie buvo pateikti Seime 2012 m.
birželio 12 d. Baudžiamojo
proceso kodekso pataisomis siekiama smurtą artimoje aplinkoje patyrusiam
asmeniui nustatyti efektyvią apsaugą nuo pakartotinio smurto ir smurtautojo
poveikio nukentėjusiam asmeniui ikiteisminio tyrimo ir bylos nagrinėjimo teisme
metu. Taip pat siekiama aiškiai įtvirtinti viešo (valstybinio) kaltinimo
institutą, baudžiamojo proceso tvarką ir vykdymo subjektus smurto artimoje
aplinkoje atvejais. Baudžiamojo kodekso pataisomis
siekiama užtikrinti smurtą artimoje aplinkoje patyrusio asmens apsaugą
ir po apkaltinamojo nuosprendžio priėmimo
nustatyti, kad, jei nusikalstama veika padaryta artimoje aplinkoje, teismas
skirtų draudimą prisiartinti prie nukentėjusio
asmens. Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo pataisos parengtos
siekiant užtikrinti, kad visais atvejais smurtą patyrusiam asmeniui būtų
kompetentingai ir nedelsiant pasiūlyta specializuota kompleksinė pagalba.
Siekiama įtvirtinti, kad specializuotos pagalbos centrai dirbtų visą
parą, ir specializuotą pagalbą teikiantys specialistai iškart po įvykio galėtų
susisiekti su smurtą patyrusiu asmeniu ir pradėti jam teikti specializuotą
kompleksinę pagalbą (Kuratorės D. Kuodytė, O. Valiukevičiūtė).
3. 2012 m. kovo 21 d. Žmogaus teisių
komiteto pirmininko pavaduotojas V. Simulik ir Komiteto narys E. Lementauskas
kartu su Seimo kontrolierių įstaigos ir Kalėjimų departamento atstovais lankėsi
Pravieniškių pataisos namuose -
atvirojoje kolonijoje. Vykti į įstaiga buvo nutarta gavus nuteistojo N. L.
skundą dėl galimai be pagrindo ir per ilgam laikui skiriamų nuobaudų - uždarymo
į baudų izoliatorių. Vizito metu Komiteto nariai susitiko su Pravieniškių
pataisos namų-atvirosios kolonijos direktoriumi Virginijumi Ceslevičiumi,
skunde įvardintiems nuteistiesiems nuobaudas skyrusiais pareigūnais bei pačiais
nuteistaisiais. Išklausytos abi pusės, susipažinta su dokumentais. Taip pat
domėtasi š. m. kovo 19 d. prasidėjusios nuteistųjų bado akcijos, kuri kilo dėl
Teisingumo ministro įsakymo Dėl pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklių
patvirtinimo pakeitimo, eiga. Išklausyti ir patys badaujantys nuteistieji. Išsami
informacija apie vizitą pateikta kovo 28 d.
Žmogaus teisių komiteto posėdyje.
4. Kovo 28 d. Komitetas surengė pasitarimą dėl tautinių
mažumų politikos Lietuvoje ir romų integracijos problemų. Komiteto posėdyje
dalyvavo Kultūros viceministras Stanislav Vidtmann. Viceministras komentavo
Tautinių mažumų įstatymo koncepcijos kūrimo eigą ir patikino, kad Koncepcija
bus parengta artimiausiu metu (Kuratoriai
A. Lydeka, E. Lementauskas).
5.
Atsižvelgęs
į sveikatos apsaugos specialistų nenorą įsidarbinti laisvės atėmimo vietose dėl
padidintos darbo sąlygų rizikos ir neproporcingai mažų atlyginimų, kovo 28 d.
Žmogaus teisių komitetas aptarė sveikatos
priežiūros specialistų, dirbančių laisvės atėmimo vietose, problemas.
Komitetas paragino Vyriausybę ir atsakingas
institucijas kuo greičiau spręsti sveikatos priežiūros specialistų, dirbančių
laisvės atėmimo vietose, atlyginimų pakėlimo klausimą ir priimti tam
reikalingus teisės aktus. Teisingumo ministerija jau yra parengusi Vyriausybės
nutarimo projektą, kuris sudarytų teisines prielaidas iki 2015 m. pakelti
tarnybinius atlyginimus laisvės atėmimo vietose dirbantiems sveikatos
priežiūros specialistams iki 50 proc. ir sulyginti juos su viešųjų asmens
sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių įstaigose mokamu atlyginimu
6.
Komitetas domėjosi nuteistųjų vykdyta bado
akcija dėl keičiamos maisto produktų bei būtiniausių prekių įsigijimo tvarkos. Posėdyje
dalyvavęs Kalėjimų departamento direktorius informavo, kad bado akcija
nutraukta, naujosios tvarkos įsigaliojimas atidėtas iki rugpjūčio 1 d. (Kuratoriai
V. Simulik, E. Lementauskas)
7. Balandžio 11 d. Komitetas svarstė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos 2011 metų veiklos ataskaitą ir
Lygių galimybių kontrolieriaus rekomendacijų įgyvendinimo klausimus.
Per ataskaitinį laikotarpį Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnyba gavo 157 skundus, o kontrolieriaus iniciatyva buvo pradėta 13 tyrimų dėl galimų diskriminacijos atvejų.
Kaip pažymėjo Kontrolierė A. Burneikienė
2011 metais skundai dėl diskriminavimo
lyties pagrindu sudarė didžiausią dalį visų gaunamų skundų, antroje vietoje - skundai
dėl diskriminavimo amžiaus pagrindu ir trečioje vietoje dėl diskriminavimo
socialinės padėties pagrindu. 2011 m. dėl diskriminavimo lyties pagrindu
moterys skundėsi žymiai dažniau nei vyrai. Tokia vyraujanti tendencija išlieka daugelį metų. Ataskaitoje nurodoma, kad dažnai darbdaviai
pretendentams nepagrįstai nustato reikalingą darbo patirties reikalavimą, kurio
jauni žmonės dažniausiai neturi, todėl tokiais atvejais jauni pretendentai gali
patirti netiesioginę diskriminaciją dėl jauno amžiaus ir reikalaujamos
patirties neturėjimo.
Lygių galimybių kontrolierė
A. Burneikienė pažymėjo, kad nustačius pažeidimus lygių galimybių srityje
kontrolieriaus sprendimus sparčiau įgyvendina privačios įmonės.
Žmogaus teisių komitetas ataskaitai pritarė Lygių galimybių
kontrolieriaus tarnybos 2011 m. ataskaitai ir pasiūlė tarnybai parengti
projektus dėl tobulinimo įstatymų, kuriuos Lygių galimybių kontrolierė pažymėjo
kaip tobulintus siekiant visuomenėje santykių be diskriminacijos. (Kuratoriai
O. Valiukevičiūtė, D. Kuodytė).
8. Balandžio 18 d. Žmogaus teisių komitetas svarstė Seimo kontrolierių
2011 metų veiklos ataskaitą.
Seimo kontrolieriaus R.Valentukevičiaus
veiklos sričiai priskirtais klausimais per ataskaitinį laikotarpį buvo gauta
1310 skundų, 526 iš jų atsisakyta nagrinėti remiantis Seimo kontrolierių
įstatymo 17 straipsniu, iš esmės ištirti 736 skundai dėl galimo pareigūnų
piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių
viešojo administravimo srityje.
Atsižvelgus į didelį skundų skaičių iš
įkalinimo įstaigų buvo nuspręsta 2010 m. vykti į laisvės atėmimo vietas atlikti
patikrinimų ir pasinaudoti galimybe, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui,
spręsti problemas vietoje. Vizitai į tokias įstaigas pasiteisino ir 2011 metais
dėl jų pateiktų skundų skaičius buvo 10 procentų mažesnis. Daugiausia buvo
skundžiamasi dėl netinkamo gydymo, laikymo sąlygų. Esant lėšų stygiui valstybėje,
sunku užtikrinti tinkamas laikymo sąlygas, nors jos yra pamažu gerinamos.
Kitą nemažą dalį iš esmės išnagrinėtų
skundų sudarė kreipimaisi, kuriuose skundžiamasi dėl Žemės ūkio ministerijos
bei jai pavaldžių įstaigų pareigūnų veikų. Tikėtina, kad tokią situaciją lėmė
2010 m. liepos 1 d. įvykusi apskričių reforma. Taip pat nemaža dalis iš esmės
išnagrinėtų skundų buvo kreipimaisi dėl Vidaus reikalų ministerijos bei jai
pavaldžių įstaigų.
Seimo kontrolierius Augustinas
Normantas, tiriantis skundus dėl savivaldybių pareigūnų piktnaudžiavimo,
biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo
administravimo srityje, gavo per 500 skundų. Atsižvelgiant į skundų
problematiką, ypač didelis buvo skundų dėl teisės į tinkamą viešąjį
administravimą ir teisės į būstą pažeidimų skaičius.
Išklausius Seimo kontrolierių 2011 metų
veiklos ataskaitą, jai pritarta bendru sutarimu.
Žmogaus teisių
komitetas taip pat svarstė skundus dėl Seimo kontrolierių darbo. Visi skundai
pripažinti nepagrįstais (Kuratoriai A. Lydeka, M. Varaška).
9. Gegužės 9 d. Žmogaus teisių komitetas
svarstė Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 metų veiklos ataskaitą.
Komitetas teigiamai įvertino Teisingumo ministerijos veiklą. Komiteto nariai
uždavė klausimus posėdyje dalyvavusiam vidaus reikalų ministrui A. Melianui dėl
kovos su prekyba žmonėmis klausimų ir Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje
įstatymo įgyvendinimo aktualijų. Pastebėta, kad šio įstatymo įgyvendinimui
policijai nebuvo skirtos būtinos lėšos, tačiau policijos darbas yra bene
stipriausia grandis įgyvendinant įstatymą.
Komitete kritikuota Socialinės apsaugos
ir darbo ministerija dėl netinkamo darbo žmogaus teisių klausimais. Komiteto
nuomone, netinkamai įgyvendinama 2010 metais ratifikuota Jungtinių Tautų
Neįgaliųjų teisių konvencija (dėl šios priežasties Komitetas sulaukia nemažai
neįgaliųjų teises ginančių nevyriausybinių organizacijų skundų). Komitetas
atkreipė dėmesį, kad nepasirašyta Konvencija
dėl smurto prieš moteris ir smurto namų aplinkoje prevencijos ir kovos su juo. Komitetas pastebėjo, kad iki šiol nepasirengta Europos Tarybos Konvencijos dėl
vaikų apsaugos nuo seksualinio išnaudojimo ir seksualinės prievartos
ratifikavimui. 2011 m. sausio 5 d. Komiteto pirmininkas A. Lydeka kreipėsi į
Vyriausybę dėl šios konvencijos reikalingumo ir pasirengimo ją ratifikuoti.
Posėdyje išsakytos pastabos dėl vaikų globos klausimų: institucinei vaikų
globai skiriami milžiniški pinigai, kurių tik mažoji dalis atitenka vaikui,
didelė dalis lėšų tenka darbuotojų atlyginimams, patalpų išlaikymui, taip pat
keltas ir įvaikinimo problemų klausimas. Komitetas aiškinosi, kodėl daug metų
yra žinoma senyvo amžiaus ir žmonių su proto negalia globos ir slaugos paslaugų
teikimo sistemos ydingumo problema, kad kai kuriuose globos namuose žmonės
gyvena orumą pažeidžiančiomis sąlygomis, tačiau iki šiol nėra pasirengta globos
namų veiklos licencijavimui.
Atsižvelgdamas
į Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos veiklos spragas sprendžiant
aktualiausius žmogaus teisių klausimus, Komitetas nepritarė Vyriausybės 2011
metų veiklos ataskaitai (Kuratoriai A. Lydeka, V. Simulik).
10. Gegužės 16 d. Žmogaus teisių komitetas svarstė Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 2011 metų veiklos ataskaitą.
Ataskaitiniu laikotarpiu Vaiko teisių
apsaugos kontrolieriaus įstaigoje buvo atlikti 367 tyrimai dėl vaiko teisių
pažeidimų. Dažniausiai nustatyti pažeidimai: smurto vaiko atžvilgiu
panaudojimas, teisės į mokslą pažeidimas, bendravimo su skyrium gyvenančiu
tėvu, artimais giminaičiais pažeidimai.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė E.
Žiobienė akcentavo, jautriausia problema - kūdikių globa. Šiuo metu pagrindinės
institucijos, kuriose įkurdinami tėvų globos netekę vaikai iki 3 (4) metų yra
sutrikusio vystymosi kūdikių namai ar kitos medicininės įstaigos. Kūdikio
išlaikymas tokioje įstaigoje siekia apie 3000 4000 Lt mėnesiui, tačiau Kontrolierė
pastebėjo, kad didelė dalis šių pinigų naudojama ne tiesioginiams vaiko
poreikiams tenkinti, o išpūstam medicininiam personalui bei patalpų išlaikymui.
Kontrolierė kreipėsi į kompetentingas institucijas pateikdama siūlymus dėl tėvų
netekusių kūdikių institucinės globos peržiūrėjimo ir tokių kūdikių poreikių
tenkinimo.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė
atkreipė dėmesį ir į kitas problemas: vaiko globos ir įvaikinimo
reglamentavimą, vaiko (ypač mažamečio) teisių užtikrinimą teismo procese,
vietos politikų įtaką vaiko teisių skyriams, ne visada atitinkanti svarbiausių
vaiko interesų principams, vaiko globos įstaigų problemas ir kt. Kontrolierė
pateikė siūlymus problemų sprendimui.
Komitetas
pritarė ataskaitai ir, atsižvelgdamas į Kontrolierės išsakytas problemas,
nutarė registruoti įstatymų pakeitimus, kuriais būtų suteikta teisė Vaiko
teisių apsaugos kontrolieriui kreiptis į teismą ginti vaiko interesus, taip pat
registruoti įstatymų pakeitimus, kuriais būtų nustatytas Vaiko teisių apsaugos konvenciją
atitinkantis vaiko paėmimo iš šeimos reglamentavimas (Kuratorė O. Valiukevičiūtė).
11. Gegužės 23 d. Žmogaus teisių komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, surengė pasitarimą dėl Jungtinių Tautų Neįgaliųjų
teisių konvencijos įgyvendinimo
mechanizmų. Pasitarimas surengtas atsižvelgiant į Neįgaliųjų reikalų
tarybos (toliau Taryba) prie
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos prašymą.
Pasak pasitarimo iniciatorių, Konvencija
nėra įgyvendinama sėkmingai. 2010 m. gruodžio 8 d. Vyriausybės nutarimu Socialinės
apsaugos ir darbo ministerija buvo paskirta Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių
konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimą koordinuojančia
institucija. Nesprendžiamos aplinkos neįgaliesiems pritaikymo problemos, neįgaliųjų
dalyvavimo visuomenės gyvenime užtikrinimo problemos, neveiksnių žmonių
atstovavimo klausimai. Dėl problemų, kylančių įgyvendinant Konvenciją, keltas
nepriklausomos institucijos, kontroliuojančios
Konvencijos įgyvendinimą, kūrimas bei specialaus įstatymo, skirto Konvencijos
įgyvendinimui, parengimas. Komiteto pirmininko A. Lydekos nuomone,
kontroliuojančia institucija galėtų tapti Nacionalinė žmogaus teisių
institucija. Žmogaus teisių komiteto sudarytoje darbo grupėje rengiamos Seimo
kontrolierių įstatymo pataisos, numatančios Seimo kontrolierių įstaigos veiklos
reglamentavimo pakeitimus pagal Nacionalinei žmogaus teisių institucijai
Paryžiaus principuose keliamus reikalavimus.
Komitetas pasiūlė Neįgaliųjų reikalų tarybai
pateikti konkrečius pasiūlymus dėl įstatymų projektų, reikalingų Konvencijos
įgyvendinimui.
12. 2011 m. rugsėjo 21 d. Seimo valdybos sprendimu Nr.
SV-S-1295 buvo sudaryta darbo grupė Seimo
kontrolierių įstaigos veiklos reglamentavimui tobulinti pagal Paryžiaus
principuose nacionalinei
žmogaus teisių institucijai keliamus reikalavimus
ir pavesta darbo grupei parengti su tuo susijusius įstatymų projektus iki 2012
m. kovo 30 d. Vėlesniu Seimo valdybos sprendimu Nr. SV-S-1295 darbo grupės
veikla buvo pratęsta iki 2012 m. gegužės 30 d.
Pavasario sesijoje darbo grupė surengė 11
posėdžių ir parengė Seimo kontrolierių įstatymo pakeitimo įstatymo projektą Nr.
XIP-4638. Projekte
numatytos naujos Seimo Kontrolierių funkcijos, jiems pavedama rengti bendras ir temines
ataskaitas bei apžvalgas žmogaus teisių ir laisvių padėties klausimais, raginti
valdžios įstaigas prisiimti naujus tarptautinius įsipareigojimus ir juos
veiksmingai įgyvendinti, teikti nuomonę valstybės vardu rengiant ataskaitas ir pranešimus Jungtinių
Tautų institucijoms ir komitetams, bendradarbiauti su kitomis valstybės
institucijomis, tarptautinėmis organizacijomis, profesinėmis sąjungomis,
nevyriausybinėmis organizacijomis ir kitais socialiniais partneriais. Komitetas
parengtą projektą pasiūlė įtraukti į Seimo rudens sesijos darbų programą (Kuratoriai
A. Lydeka, A. Ramanauskaitė-Skokauskienė).
13. Žmogaus teisių komitetas tęsė (pradėta 2010 m. gruodžio
mėn.) parlamentinę kontrolę dėl Europos Tarybos konvencijos dėl vaikų apsaugos nuo seksualinio išnaudojimo ir
seksualinės prievartos ratifikavimo (Lanzarotės
konvencija) tikslingumo ir galimybių.
Komitete buvo išreikštas bendras pritarimas Lanzarotės konvencijos
ratifikavimui, tačiau pažymėta, kad siekiant įgyvendinti šios konvencijos
nuostatas, reikėtų pakeisti ir papildyti nemažai nacionalinės teisės aktų, be
to,
Konvencija nustatomas ir specialus Konvencijos nuostatų stebėjimo mechanizmas.
Komitetas
kreipėsi į Vyriausybę su prašymu atlikti oficialų Konvencijos vertimą bei
sudaryti tarpžinybinę darbo grupę Konvencijos ratifikavimo ir Konvencijos nuostatų
įgyvendinimo Lietuvoje analizei parengti. Komitetas prašė Vyriausybės
informuoti apie atliekamų veiksmų eigą ir Konvencijos nuostatų įgyvendinimo
analizės rezultatus.
Atsižvelgdamas į Komiteto prašymą,
Ministras Pirmininkas 2011 m. kovo 15 d. potvarkiu Nr. 65 sudarė darbo grupę,
kuri turėjo atlikti oficialų Konvencijos vertimą, išsamią nacionalinių teisės
aktų analizę, parengti išvadas dėl poreikio keisti nacionalinius teisės aktus.
Įvertinus darbo grupės atliktą teisės
aktų analizę ir padarytas išvadas, 2012 m. kovo 26 d. Vyriausybės pasitarimo
protokolu pavesta Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, Teisingumo
ministerijai parengti veiksmų planą Konvencijai ratifikuoti, numatyti
atsakingus vykdytojus ir įvertinti lėšų
poreikį.
Remiantis 2012 m. kovo 26 d. Vyriausybės
pasitarimo protokolu, Socialinės apsaugos ministerija turėjo iki 2012 m.
birželio 4 d. pateikti konkretų veiksmų planą dėl Lanzarotės konvencijos
nuostatų įgyvendinimo. Tęsdamas parlamentinę kontrolę dėl pasirengimo
ratifikuoti Lanzarotės konvenciją Žmogaus teisių komitetas 2012 m. birželio 20
d. surengė posėdį, kuriame kritiškai vertino ilgą pasirengimą ratifikuoti tokį
svarbų dokumentą ir atkreipė dėmesį, kad nuo Komiteto kreipimosi į Vyriausybę
dėl pasirengimo ratifikuoti Lanzarotės konvenciją praėjo pusantrų metų, o iki
pilno pasirengimo ratifikuoti konvenciją bus praėję dveji metai. Komitetas
nusprendė kreiptis į Vyriausybę su prašymu paspartinti Konvencijos ratifikavimo
procesą (Kuratoriai O. Valiukevičiūtė, Č.
Juršėnas).
14. Atsižvelgdamas į didelį skaičių skundų dėl prastų kalinimo sąlygų Lukiškių
tardymo izoliatoriuje-kalėjime, Komitetas 2012 m. birželio 13 d. kreipėsi į
Teisingumo ministeriją su prašymu informuoti apie problemos sprendimo būdus.
15.
Birželio 27 d. Žmogaus teisių komitetas kreipėsi į Vyriausybę
dėl prisijungimo prie papildomo (Trečiojo) protokolo, įtvirtinančio
skundo procedūrą Jungtinių Tautų vaiko
teisių komitetui. Trečiuoju papildomu protokolu siekiama stiprinti
vaiko teisių apsaugos ir gynimo mechanizmą ir suteikti vaikams, kurių teisės
galimai pažeistos, arba jų atstovams kreiptis į Jungtinių Tautų vaiko teisių
komitetą.
Komitete išreikštas
susirūpinimas, kad Lietuvos nėra tarp pažangiausių 20 šalių, kurios pirmosios
2012 m. vasario 28 d. pasirašė Trečiąjį protokolą. Komitetui nesuprantama,
kodėl Socialinės apsaugos ir darbo ministerija dėl Trečiojo protokolo vertimo į
Vyriausybę kreipėsi tik šių metų kovo mėnesį. Komiteto nuomone, vaiko teisės
turi būti aiškiu valstybės prioritetu ir delsimas prisijungti
prie tokių svarbių tarptautinių dokumentų yra neleistinas. Trečiojo
protokolo pasirašymo ir ratifikavimo būtinybę pabrėžė ir vaiko teisių apsaugos
kontrolierė E. Žiobienė.
Komitetas
ragina Vyriausybę kuo skubiau parengti pasirašymui reikalingus dokumentus
ir Trečiojo protokolo pasirašymą užtikrinti dar šiais 2012 metais (Kuratorė O.
Valiukevičiūtė).
16. Birželio
27 d. Komitetas svarstė Lietuvos gyventojų genocido ir
rezistencijos tyrimo centro 2011 m. veiklos ataskaitą ir Valstybinio audito
ataskaitą dėl Seimui atskaitingų institucijų, veikiančių kultūros srityje. Komitetas pritarė Centro ataskaitai
su Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito išvadomis (Kuratorės A. Ramanauskaitė-Skokauskienė, D. Kuodytė).
17. Dėl
Trakuose įvykdyto išpuolio prieš filipinietį
verslininką ir jo šeimą
Žmogaus teisių komiteto pirmininkas A.
Lydeka liepos 5 d. kreipėsi
į kompetentingų institucijų vadovus ragindamas imtis prevencinių priemonių, kad
ateityje būtų užkirstas kelias panašiems išpuoliams prieš užsieniečius, o taip
pat ir prieš kitus taikius Lietuvos gyventojus.
Lygių galimybių kontrolierę A. Burneikienę Komiteto
pirmininkas paragino diskriminacijos požiūriu įvertinti išpuolį prieš Filipinų
verslininką ir jo šeimą. Kontrolierės prašoma pasiūlyti prevencines priemones,
kad ateityje panašūs atvejai nepasikartotų. A. Lydeka kreipėsi ir į Vaiko
teisių kontrolierę E. Žiobienę ir paprašė išnagrinėti, ar šis įvykis
nevertintinas kaip smurtas prieš vaikus. Taip pat Pirmininkas kreipėsi ir generalinį prokurorą D.Valį su prašymu imtis visų priemonių,
kad šis išpuolis būtų labai atsakingai išnagrinėtas, įvertinant galimas
nusikalstamas veikas: smurtą rasiniu pagrindu, turto prievartavimą, smurtą
prieš vaiką. Atkreiptas dėmesys į nukentėjusių verslininkų artimųjų nuogąstavimus,
kad siekiama teisines įvykio pasekmes numarinti, ar įvykį
supaprastinti. A. Lydeka kreipėsi
ir į Policijos generalinį komisarą S. Skvernelį prašydamas užtikrinti, kad
panašūs atvejai ateityje nepasikartotų, nukentėjusieji verslininkai būtų apsaugoti
nuo galimo nusikaltėlių keršto, paprašyta įvertinti policijos pareigūnų
veiksmus reaguojant į pranešimą apie įvykį. Atkreiptas dėmesys į visuomenės
nuogąstavimus, kad Trakuose policijos pareigūnai nemato turto prievartavimo
atvejų, o turtą prievartaujantys asmenys nepastebimi policijos.
18.
Dar 2011 m. Seimo rudens sesijoje (2011-10-11) Komitetas pradėjo svarstyti klausimą Dėl duomenų apie asmens teistumą teikimo, siekiant
teisės aktais užtikrinti vieno iš tėvų ar teisėto vaiko atstovo teisę gauti
informaciją apie asmens, kuris gyvena ar planuoja gyventi su vaiku (pvz.
patėvis), teistumą dėl seksualinių nusikaltimų. Žmogaus teisių komitetas
kreipėsi į Vyriausybę ir pasiūlė sudaryti tarpinstitucinę darbo grupę reikiamų
įstatymų pataisoms parengti. Ministro Pirmininko pavedimu 2012 m. kovo 29 d. Teisingumo
ministerija parengė reikalingas įstatymo nuostatas, kurios naujoje Vaiko teisių
apsaugos pagrindų įstatymo projekto redakcijoje bus teikiamos bendra tvarka.
19.
Žmogaus teisių komitetas gavo Kauno miesto lengvųjų automobilių taksi
asociacijos ir Kauno miesto lengvųjų automobilių taksi jungtinės profesinės
sąjungos prašymą dėl naujai priimtų
keleivių lengvaisiais automobiliais-taksi taisyklių. Pareiškėjams
susirūpinimą kelia taisyklių 1 punktas, kuriame rašoma apie dispečerinės ir
keleivių pokalbių telefonu įrašymą. Pareiškėjai nuogąstauja, kad tai sumažins
keleivių skaičių. Komitetas kreipėsi į Susisiekimo ministeriją su prašymu
pateikti argumentus dėl naujo reglamentavimo būtinumo ir pagrįstumo. Gautas
atsakymas, kad naują reglamentavimą paskatino keleivių nusiskundimai dėl
dispečerinių, aptarnaujančių daugiau negu vieną vežėją, kuomet užsakius vieno
vežėjo taksi paslaugą atvažiuoja brangiau vežimo paslaugas teikiantis taksi
automobilis.
20. Gegužės
16 d. Žmogaus teisių komitetas svarstė ataskaitą
apie prekybos žmonėmis prevencijos ir kontrolės 2009 2012 metų programos
įgyvendinimą 2011 metais.
Komitetas, atsižvelgdamas į prekybos žmonėmis mastą bei šia veika daromą
žalą visuomenei, nusprendė kreiptis į Vyriausybę su siūlymu parengti ilgalaikę
kovos su prekyba žmonėmis programą ir skirti pakankamą finansavimą numatytų
priemonių įgyvendinimui (Kuratoriai A. Lydeka, O. Valiukevičiūtė).
V. PILIEČIŲ IR VISUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ
SKUNDAI, PAREIŠKIMAI, PASIŪLYMAI, VALSTYBINIŲ INSTITUCIJŲ RAŠTAI IR KITA
KORESPONDENCIJA
Per
ataskaitinį laikotarpį Komitetas gavo 328 įvairaus pobūdžio laiškų, skundų,
pareiškimų, valstybės institucijų raštų. Parengta 139 atsakymų, raštų bei
persiųsta piliečių skundų pagal kompetenciją nagrinėti kitoms institucijoms.
VI.
KOMITETO SURENGTOS
KONFERENCIJOS, SUSITIKIMAI, KITI
RENGINIAI IR INICIATYVOS
1. Sausio 18 d. Žmogaus teisių komiteto
pirmininkas A. Lydeka susitiko su Vokietijos ambasadoriumi Matiasu
Miulmenstadtu (Matthias Mülmenstädt). Susitikimo metu buvo aptartos Nacionalinės žmogaus teisų institucijos
kūrimo Lietuvoje perspektyvos.
2. Pirmininko
pavaduotojas V. Simulik vasario 26-29 dienomis Skopję mieste (buvusioji
Jugoslavijos Respublika Makedonija) dalyvavo susitikimuose su Makedonijos
Nacionalinės Asamblėjos Parlamentinės bendradarbiavimo su Baltijos valstybėmis
grupės nariais.
3. Kovo
8 d. Komiteto pirmininkas A. Lydeka ir Komiteto narė O. Valiukevičiūtė Briuselyje
dalyvavo Europos Parlamento Moterų teisių ir lyčių lygybės komiteto
tarpparlamentiniame posėdyje ,,Vienodas
užmokestis už vienodos vertės
darbą.
4. Pirmininko pavaduotojas V. Simulik Ventspilyje
(Latvijos Respublika) kovo 8-9 dienomis dalyvavo Baltijos Asamblėjos Švietimo,
mokslo ir kultūros komiteto posėdyje bei seminare Tvari ir integruota Baltijos
valstybių mokslinių tyrimų ir inovacijų erdvė.
5. Kovo 14 d. Teisingumo ministras R. Šimašius Komitetui pristatė Jungtinių Tautų
Žmogaus teisių tarybos išvadas ir rekomendacijas apie žmogaus teisių
užtikrinimą Lietuvoje.
6. Minint
Europos vartotojų dieną kovo 15 d. Komiteto pirmininkas A. Lydeka sakė
sveikinamąjį žodį
konferencijoje
Europos vartotojų diena. Kuo gyvena Lietuvos vartotojai šiandien.
7. Komiteto narė D. Kuodytė kovo 16 d. dalyvavo Teisės
instituto ir Teisingumo ministerijos rengiamoje konferencijoje Viešoji šeimos
politika Lietuvoje: kūrimo ir įgyvendinimo problemos.
8. Kovo
16 d. Pirmininkas A. Lydeka priėmė kino režisierių Audrių Juzėną ir aptarė filmo prekybos žmonėmis tema
reikalingumą ir galimus tokio filmo finansavimo būdus. A. Lydeka kreipėsi į Kultūros,
Vidaus reikalų bei Socialinės apsaugos ir darbo ministrus siūlydamas rasti
galimybių ministerijų lėšomis prisidėti prie filmo Stiklinė pieno kūrimo.
9. Kovo 17 d. Žmogaus teisių komiteto narė A.
Ramanauskaitė-Skokauskienė dalyvavo Lietuvos
Politinių Kalinių ir Tremtinių Sąjungos XIX ataskaitiniame rinkiminiame
suvažiavime Kaune.
10.
Kovo 19-21 d. Komiteto pirmininkas A. Lydeka Paryžiuje dalyvavo Europos Tarybos
Parlamentinės Asamblėjos Lygybės ir kovos su diskriminacija komiteto posėdyje.
11.
Kovo 21 d. Pirmininko pavaduotojas V. Simulik ir Komiteto narys
E. Lementauskas kartu su Seimo kontrolierių įstaigos ir Kalėjimų
departamento atstovais lankėsi Pravieniškių Pataisos namuose atviroje
kolonijoje. Vykti į įstaiga buvo nutarta gavus nuteistojo N. L. skundą dėl
galimai be pagrindo ir per ilgam laikui skiriamų nuobaudų - uždarymo į baudų
izoliatorių.
12. Kovo 22 d. Komiteto pirmininko pavaduotojas
V. Simulik ir Komiteto narys E. Lementauskas dalyvavo Teisingumo
ministerijos rengiamoje apskritojo stalo diskusijoje Europos Žmogaus Teisių
Teismo ateities klausimais.
13.
Kovo 22-23 dienomis Pirmininkas A. Lydeka Romoje dalyvavo Jungtinės Karalystės nevyriausybinės organizacijos
Kovos su vaikų prostitucija, vaikų pornografija ir prekyba seksualiniais
tikslais (ECPAT) projekte ,,Parlamentarai prieš prekybą
žmonėmis.
14. Kovo 26 d. Žmogaus teisių komitetas
ir VO Gelbėkit vaikus organizavo renginį Saugi mokykla.
15.
Kovo 26 d. Komiteto pirmininkas A. Lydeka, Komiteto narės D. Kuodytė ir
O.Valiukevičiūtė susitiko su Tautinių bendrijų tarybos nariais.
16. Komiteto pirmininko pavaduotojas V. Simulik
ir Komiteto narys E. Lementauskas kovo 29 d. susitikimo su Jungtinės
Karalystės Teisingumo parlamentiniu viceministru Jonathan Djanogly. Susitikimo tema - Europos žmogaus teisių teismo reforma.
17. Balandžio 14 d. Žmogaus
teisių komiteto narė A. Ramanauskaitė-Skokauskienė dalyvavo Lietuvos Politinių kalinių ir tremtinių
bendrijos XVII-ame metiniame ataskaitiniame suvažiavime Vilniuje.
18. Balandžio 14 d.
Žmogaus teisių komiteto narė A. Ramanauskaitė-Skokauskienė susitiko su Lietuvos
aklųjų ir silpnaregių sąjungos Kauno skyriaus nariais Seime. Susitikimo metu
buvo diskutuojama apie efektyvesnę aklųjų ir silpnaregių integraciją į
visuomenę, valstybinių institucijų ir įvairių įstaigų aplinkos pritaikymo
neįgaliesiems problemas.
19. Komiteto pirmininkas A. Lydeka Varšuvoje
balandžio 17-19 dienomis dalyvavo Jungtinės Karalystės organizacijos Kovos su
vaikų prostitucija, vaikų pornografija ir prekyba seksualiniais tikslais
(ECPAT) projekte Parlamentarai prieš prekyba žmonėmis.
20.
Komitetas balandžio 18 d. surengė pasitarimą dėl Konvencijos prieš kankinimą ir kitokį žiaurų, nežmonišką
ar žeminantį elgesį ar baudimą Fakultatyvinio protokolo pasirašymo
(OPCAT).
21. Komiteto pirmininkas A. Lydeka ir Komiteto narė
D. Kuodytė balandžio 22-28 dienomis dalyvavo Europos Tarybos Parlamentinės
Asamblėjos plenarinėje sesijoje Strasbūre.
22.
Balandžio 20 d. Žmogaus teisių komitetas ir Mykolo Romerio Universiteto Teisės
fakultetas surengė konferenciją Tautinės mažumos ir tarptautinė teisė.
23. Balandžio 20 d. Žmogaus teisių komiteto
narė A. Ramanauskaitė-Skokauskienė sveikino Lietuvos gyventojų genocido ir
rezistencijos tyrimo centro organizuojamo konkurso Lietuvos kovų už laisvę ir
netekčių istorija laureatus Vilniaus mokytojų namuose.
24. Balandžio 21 d. Žmogaus teisių komiteto
narė A. Ramanauskaitė-Skokauskienė dalyvavo atkurto partizaninio
Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio kasmetiniame suvažiavime Kaune.
25.
Balandžio 27 d. Komiteto pirmininkas A. Lydeka pristatė prancūzų tapytojo
Gilles Vuillard kūrybos parodą Seime.
26.
Gegužės 3 d. Komiteto atstovai susitiko su Indonezijos Lygių galimybių ir
religijų komiteto atstovais.
27.
Gegužės 10-11 dienomis Komiteto pirmininko pavaduotojas V. Simulik dalyvavo
Baltijos Asamblėjos seminare Ar pakankamai stiprus Baltijos balsas Europos
Sąjungoje?.
28.
Žmogaus
teisių komitetas ir Europos informacijos biuras gegužės 16 d. surengė diskusiją
Europos Sąjungos duomenų apsaugos reforma: ar bus užtikrinama vieningesnė
privatumo apsauga globaliame pasaulyje?.
29. Gegužės
21 d. Seimo Pirmininko pavaduotojas Č. Juršėnas susitiko su
Tarptautinės teisės ir verslo aukštosios mokyklos studentais, užsienio
piliečiais.
30.
Gegužės 21 d. Žmogaus teisių komitetas
išsiuntė kreipimąsi į Europos Parlamento pirmininką Martiną Šulcą (Martin
Schulz) dėl Europos Parlamento siūlymo iškelti Vilniuje veikiantį Europos lyčių lygybės institutą ir jo funkcijas
perduoti Europos Sąjungos pagrindinių teisių agentūrai. Komitetas išreiškė
nepritarimą tokiam Europos Parlamento siūlymui, nes mano, kad taip būtų
susilpnintas lyčių lygybės užtikrinimui sukurto mechanizmo vaidmuo. Su šiuo Kreipimusi
Komitetas supažindino už teisingumą, pagrindines teises ir pilietybę atsakingą
Europos Komisijos narę Viviane Reding.
31. Gegužės 24 d. Žmogaus teisių komiteto narė A.
Ramanauskaitė-Skokauskienė dalyvavo Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos
Alytaus miesto ir rajono filialo 60-ties metų jubiliejaus šventėje.
32. Gegužės 25 d. Žmogaus
teisių komitetas surengė diskusiją Apsauga nuo smurto artimoje aplinkoje:
pasiekimai ir kylančios problemos.
33. Gegužės 26 d. Žmogaus teisių komiteto narė A.
Ramanauskaitė-Skokauskienė dalyvavo Šeimų šventėje 2012 Vazgaikiemio kaime
(Prienų r.). Renginio metu buvo diskutuojama ir apie šeimos sampratą bei
Konstitucijos pataisas, kuriomis siekiama šeimos apibrėžimą susieti su
santuoka.
34. Birželio 1 d. Žmogaus teisių komiteto narė A.
Ramanauskaitė-Skokauskienė pristatė Tarptautinei vaikų gynimo dienai skirtą
Alytaus Dailiųjų amatų mokyklos moksleivių darbų parodą LR Seime.
35.
Birželio 7 d. Žmogaus teisių komitetas,
Norvegijos Karalystės ambasada, Švedijos Karalystės ambasada, Vaiko teisių
apsaugos kontrolieriaus įstaiga ir Lietuvos odontologų rūmai surengė
tarptautinę konferenciją Odontologų vaidmuo vaiko teisių apsaugoje: geroji
praktika.
36. Komiteto pirmininko pavaduotojas V. Simulik Londone birželio
12-13 dienomis dalyvavo susitikimuose su Jungtinės Karalystės Parlamento rūmų
nariais ir Leiboristų partijos atstovais.
37.
Komiteto pirmininkas A. Lydeka ir Komiteto narys M. Varaška birželio 14 d. susitiko
su Evangelinio tikėjimo krikščionių sąjungos vyskupu Rimantu Kupsčiu ir Arnoldu
Matijošiumi. Susitiko metu svarstyti valstybės pripažinimo statuso suteikimo
bažnyčiai klausimai.
38. Birželio 14 d. Žmogaus teisių komiteto narė A.
Ramanauskaitė-Skokauskienė dalyvavo Gedulo ir vilties dienos minėjimo renginiuose
Vilniuje ir Alytuje.
39. Birželio 16 d. Žmogaus teisių komiteto narė A.
Ramanauskaitė-Skokauskienė dalyvavo Gedulo ir Vilties dienos bei trėmimų į
Arktį 70-ųjų metinių minėjime Rumšiškėse.
40. Birželio 17 d. Žmogaus teisių komiteto narė A.
Ramanauskaitė-Skokauskienė dalyvavo tradiciniuose Lietuvos partizanų, politinių
kalinių, tremtinių pagerbimo bei Gedulo ir Vilties dienos minėjimo renginiuose
Merkinėje (Varėnos r.).
41. Komiteto pirmininkas A.Lydeka birželio 20-21 dienomis Helsinkyje
dalyvavo Jungtinės Karalystės organizacijos Kovos su vaikų prostitucija, vaikų
pornografija ir prekyba seksualiniais tikslais (ECPAT) projekto ,,Parlamentarai
prieš prekybą žmonėmis organizuotame renginyje, skirtame Baltijos jūros
regiono šalims.
42. Komiteto atstovai birželio 21 d.
dalyvavo Teisingumo ministerijos konferencijoje Komunikacija teismo procese ir
ikiteisminio tyrimo metu. Kur riba tarp visuomenės intereso žinoti ir asmens
teisės į privataus gyvenimo apsaugą?.
43. Komiteto pirmininkas A. Lydeka ir Seimo narė D. Kuodytė
birželio 24-29 dienomis dalyvavo Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos
plenarinėje sesijoje Strasbūre.
44.
Pirmininkas A. Lydeka birželio 28 - liepos 2 dienomis dalyvavo Crans Monatano
Forumo 23-ioje sesijoje Baku.
45. Birželio 26 d. Niujorke vykusiame Jungtinių Tautų valstybių
narių susitikime profesorė Dalia Leinartė buvo išrinkta į Jungtinių Tautų
Moterų diskriminacijos panaikinimo komitetą. Profesorė Dalia Leinartė yra
pripažinta lyčių lygybės ekspertė. Ji plačiai
pasižymėjusi savo akademine veikla moterų teisių, lyčių lygybės ir
šeimos istorijos srityse.
Žmogaus
teisių komitetas dar 2011 m. gruodžio mėn. išsiuntė kreipimusis į 68 šalių parlamentus
pristatydamas prof. Dalios Leinartės asmenybę ir nuopelnus lyčių lygybės srityje.
Juose Komitetas paragino parlamentų vadovus paremti Lietuvos kandidatę į Moterų
diskriminacijos panaikinimo komitetą.
Komiteto
pirmininkas
Arminas Lydeka