
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS
2009 metų pavasario sesijos
Žmogaus teisių komiteto veiklos
A T A S K A I T A
Lietuvos
Respublikos Seimo Žmogaus teisių komiteto veiklos ataskaita parengta
vadovaujantis Seimo statuto nuostatomis ir patvirtinta 2009 m. rugsėjo 16 d.
Komiteto posėdyje.
KOMITETO SUDĖTIS
1. Arminas Lydeka
– Komiteto pirmininkas
2. Valerijus Simulik – Komiteto pirmininko pavaduotojas
3. Česlovas Juršėnas - Komiteto narys
4. Dalia Kuodytė -
Komiteto narė
5. Auksutė Ramanauskaitė –
Skokauskienė – Komiteto narė
7. Mantas Varaška –
Komiteto narys
KOMITETO BIURAS
1. Jolanta
Savickienė - Biuro vedėja
2. Eglė Gibavičiūtė
- patarėja
3. Rūta Ragaliauskienė
- patarėja
4. Jūratė
Mikulskienė – padėjėja
5. Dalia Skapaitė -
sekretorė
KOMITETO NARIŲ
KURUOJAMOS VEIKLOS SRITYS
Eil.Nr.
|
Veiklos kryptys
|
Darbas su institucija
(susijusia su problematika)
|
Atsakingas Seimo narys
|
1.
|
Tarptautinės sutartys žmogaus teisių srityje, jų ratifikavimo ir
įgyvendinimo klausimai
|
- Europos teisės departamentas
- Užsienio reikalų ministerija
|
Č.JURŠĖNAS
|
2.
|
Žmogaus teisių įgyvendinimo klausimai:
- Civiliniame kodekse
- Baudžiamajame kodekse
- Administracinių teisės pažeidimų kodekse
|
- Teisingumo ministerija
- Vidaus reikalų ministerija
- Europos žmogaus teisių teismas
|
A.LYDEKA M.VARAŠKA
|
3.
|
- Pilietybė
- Nelegalai
- Migrantai
- Pabėgėliai
- Užsieniečiai, nuolat gyvenantys Lietuvoje
- Lietuviai, gyvenantys užsienyje
|
-Vidaus reikalų ministerija
- Socialinės apsaugos ir darbo ministerija
- Migracijos departamentas prie VRM
- Užsieniečių registracijos centras
- Pabėgėlių priėmimo centras
- Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie LR Vyriausybės
- Lietuvių grįžimo į Tėvynę informacijos centras
|
M.VARAŠKA
|
4.
|
- Tautinės mažumos
|
- Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie LR Vyriausybės
|
V.SIMULIK
|
5.
|
- Religinės bendruomenės ir bendrijos
|
- Teisingumo ministerija
|
M.VARAŠKA
|
6.
|
- Vaiko teisių apsauga
|
- Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga
- Socialinės apsaugos ir darbo ministerija
- Įvaikinimo tarnyba prie SADM
|
O.VALIUKEVIČIŪTĖ
|
7.
|
- Moterų teisių ir lyčių lygybės apsauga
- Seksualinės mažumos
- Kita diskriminacija
|
- Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnyba,
- Socialinės apsaugos ir darbo ministerija
- Teisingumo ministerija
|
O.VALIUKEVIČIŪTĖ
|
8.
|
Problematika, susijusi su prievarta:
- Žmogaus teisių pažeidimai kalėjimuose
- Žmogaus teisių pažeidimai kariuomenėje
- Pasipriešinimo okupaciniam režimams dalyvių ir nukentėjusių nuo
okupacijų asmenų teisės
|
- Teisingumo ministerija
- Kalėjimų departamentas prie teisingumo ministerijos
- Krašto apsaugos ministerija
- Vidaus reikalų ministerija
- Policijos departamentas prie VRM
- Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras
|
D.KUODYTĖ
A.RAMANAUSKAITĖ-SKOKAUSKIENĖ
|
9.
|
- Prekyba žmonėmis
|
- Nevyr. org. – Dingusių žmonių šeimų paramos centras
- Valstybės saugumo departamentas
- Socialinės apsaugos ir darbo ministerija
- Vidaus reikalų ministerija
- Policijos departamentas prie VRM
|
O.VALIUKEVIČIŪTĖ
|
10.
|
- Nesantaikos kurstymas
|
- Valstybės saugumo departamentas
- Vidaus reikalų ministerija
- Policijos departamentas prie VRM
- Prokuratūra
|
D.KUODYTĖ
V.SIMULIK
|
11.
|
- Asmens duomenų apsauga
- Privataus gyvenimo apsauga
|
- Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija
- Žurnalistų etikos inspektorius
|
A.LYDEKA D.KUODYTĖ
|
12.
|
- Vartotojų teisių apsauga
|
- Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba
|
M.VARAŠKA
|
13.
|
Seimui atskaitingų institucijų, ministerijų bei kitų valstybės
institucijų parlamentinė kontrolė
|
- Seimo kontrolierių įstaiga
- Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga
- Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba
- Vyriausioji tarnybinės etikos komisija
- Žurnalistų etikos inspektorius
- Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras
- Kitos valstybės institucijos
|
M.VARAŠKA
|
14.
|
Bendradarbiavimas su nevyriausybinėmis organizacijomis
|
- Žmogaus teises ginančios nevyriausybinės organizacijos
|
Visi Komiteto nariai
(pagal kuruojamą sritį)
|
15.
|
Tarptautinis bendradarbiavimas
|
Europos Parlamentas:
- Piliečių laisvių, teisingumo ir vidaus reikalų komitetas
- Moterų teisių ir lyčių lygybės komitetas
- Peticijų komitetas
- Užsienio reikalų komiteto Žmogaus teisių pakomitetis
|
O.VALIUKEVIČIŪTĖ
A.RAMANAUSKAITĖ-SKOKAUSKIENĖ
|
KOMITETO VEIKLA
Komitetas savo veikloje vadovaujasi Seimo statuto
vienuoliktojo skirsnio 70 straipsniu, kuris nustato šias Žmogaus teisių
komiteto veiklos kryptis:
1) rengti ir svarstyti
įstatymų bei kitų teisės aktų projektus bei pasiūlymus su piliečių teisių
garantijomis ir Lietuvoje gyvenančių tautybių santykių reguliavimu susijusiais
klausimais;
2) teikti ministerijoms,
valstybės institucijoms ir kitoms organizacijoms, Seimo komitetams
rekomendacijas ir pasiūlymus piliečių teisių gynimo bei tautybių santykių
gerinimo klausimais;
3) nustatyta tvarka teikti
pasiūlymus dėl Seimo kontrolierių įstaigos struktūros, etatų ir finansavimo;
4) svarstyti Seimui
adresuojamus skundus, atsiliepimus ir pasiūlymus dėl Seimo kontrolierių darbo;
5) prireikus rengti
nepasitikėjimo Seimo kontrolieriumi nutarimo projektą ir teikti jį svarstyti
Seimui, svarstyti ir teikti Seimui išvadas dėl nutarimų projektų, kuriuos
parengia kiti Seimo komitetai;
6) svarstyti Seimo
kontrolieriaus pateiktą medžiagą apie ministrų ar kitų Seimui atskaitingų
pareigūnų padarytus įstatymų pažeidimus ir pateikti savo išvadą Seimui
svarstyti;
7) svarstyti ir rengti įstatymų bei kitų
teisės aktų, susijusių su užsienyje gyvenančių lietuvių reikalais, projektus;
8) atlikti institucijų, sprendžiančių
žmogaus ir piliečio teisių užtikrinimo klausimus, parlamentinę kontrolę.
Pagrindinė
Komiteto veiklos forma - posėdžiai. Komitetas per ataskaitinį laikotarpį
surengė 19 posėdžių. Pagrindinis dėmesys buvo skiriamas teisės aktų
projektų ir Lietuvos pozicijų dėl siūlomų Europos Parlamento ir Tarybos
direktyvų bei reglamentų nuostatų svarstymui.
TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ
SVARSTYMAS
2009
m. kovo 25 d. posėdyje Komitetas apsvarstė Asmenų, nukentėjusių nuo 1939–1990
metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 5, 7, 71 straipsnių ir
baigiamųjų nuostatų pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr.XP-3314. Teikiamas įstatymo projektas parengtas
siekiant panaikinti prieštaravimus, kurie kyla praktiškai realizuojant nuo 2008
m. sausio 1 d. įsigaliojusias įstatymo nuostatas. Seimas įstatymo projektą
priėmė 2009 m. kovo 30 d. (Išvados
rengėjos - A.Ramanauskaitė-Skokauskienė, D.Kuodytė).
Komiteto
parengė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro (Centro)
įstatymo 2, 5, 6 straipsnių ir trečiojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo
projektą Nr.XP-2544(2) ir Seimo nutarimo dėl Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos
gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatų patvirtinimo” pakeitimo
projektą Nr.XP-2545(2), kuriais išsprendžiami Centro struktūrinių padalinių pavaldumo klausimai. Seimas
pavasario sesijoje priėmė įstatymo projektus. (Išvados rengėja D.Kuodytė).
Seimas
priėmė Komiteto parengtą Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo
Pasipriešinimo okupaciniams režimams dalyvių ir nuo okupacijų nukentėjusių
asmenų teisių ir reikalų komisijos nuostatų patvirtinimo“ priedėlio papildymo
ir pakeitimo“ projektą Nr.XIP-211(2). Seimo nutarime nustatoma, kad prie
Komisijos sudaroma visuomeninė taryba, į kurios sudėtį įeina visuomeninių
organizacijų, susijusių su pasipriešinimo kova ir rezistencija bei nukentėjusių
nuo okupacinių režimų, atstovai, taip pat kultūros ir mokslo veikėjai, dirbantys
šioje srityje. Visuomeninės tarybos sprendimai Komisijai bus patariamojo
pobūdžio. (Išvados rengėja
A.Ramanauskaitė-Skokauskienė).
Komitetas svarstė Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamos
viešosios informacijos poveikio įstatymo pakeitimo įstatymo projektą
Nr.XIP-110, kuris įtvirtina
papildomus draudimo kriterijus viešajai informacijai, darančiai neigiamą
poveikį nepilnamečių fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi. Po ilgų diskusijų, išklausius daugybės
valstybės institucijų ir nevyriausybinių organizacijų atstovų nuomones,
projektui buvo pritarta. Taip pat pritarta ir su šiuo projektu susijusiems Kino įstatymo 10 ir 12 straipsnių papildymo
įstatymo projektui Nr.XIP-111 bei Administracinių teisės pažeidimų kodekso 214,
21419, 224 ir 2591 straipsnių papildymo ir pakeitimo
įstatymo projektui Nr.XIP-112. Seimas pavasario sesijoje priėmė įstatymo
projektus (Išvados
rengėja O.Valiukevičiūtė).
Iki šiol tautinėms mažumoms priklausančių asmenų teises ir laisves
reglamentuoja 1989 m. lapkričio 23 d. priimtas ir Lietuvos Respublikos
Aukščiausiosios Tarybos 1991 m. sausio 29 d. papildytas ir pakeistas Lietuvos
Respublikos tautinių mažumų įstatymas. Po Nepriklausomybės atkūrimo ne kartą
buvo svarstomi parengti tautinių mažumų teises reglamentuojančio įstatymo projektai,
tačiau naujas įstatymas priimtas nebuvo. Komitetas parengė naujos redakcijos
įstatymo projektą Nr.XP-518(2), atitinkantį dabartines realijas, suderintą su
Lietuvos Respublikos Konstitucija, Valstybinės kalbos įstatymu, Švietimo
įstatymu, tarptautinėmis sutartimis, kitais įstatymais ir teisės aktais.
Įstatymo projektas bus pateiktas Seimui svarstyti 2009 m. rudens sesijoje. (Išvados rengėjas A.Lydeka).
2009 m. gegužės 6 d.
posėdyje apsvarstytas Darbo kodekso 179 straipsnio bei priedo papildymo įstatymo
projektas Nr.XIP-511ES. Teikiamu projektu siūloma aiškiau užtikrinti galimybę
po nėštumo ir gimdymo atostogų ne tik grįžti į savo darbą ar lygiavertes
pareigas, bet ir pasinaudoti visomis
geresnėmis darbo sąlygomis, į kurias darbuotojas būtų turėjęs teisę, jeigu būtų
dirbęs. Žmogaus teisių
komiteto nuomone, Lietuva turi suteikti geresnes sąlygas tėvams ir užtikrinti,
kad darbo užmokestis liktų toks, kokį
asmuo būtų gavęs, jei būtų dirbęs. Komitetas nusprendė, kad visos šios teisės
turi būti suteiktos ne tik po nėštumo ir gimdymo atostogų grįžusioms motinoms,
bet ir asmenims, grįžusiems po tėvystės atostogų bei atostogų vaikui
prižiūrėti, kol jam sueis treji metai. Seimas priėmė projektą, kuris įsigalioja nuo
2009 m. liepos 14 d. (Išvados rengėja O.Valiukevičiūtė).
2009 m. birželio 17 d.
posėdyje Žmogaus teisių komitetas apsvarstė Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 43 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr.XP-3192. Pagrindinis projekto tikslas – palengvinti sąlygas atsivežti šeimos
narius asmenims, turintiems leidimus gyventi ir dirbti Lietuvos teritorijoje ir
tenkinantiems įstatyme numatytas sąlygas. Priėmus įstatymą būtų sudarytos
palankesnės sąlygos verslui kurti bei plėtoti, be to, tai padėtų augti Lietuvos
konkurencingumui ir pritraukti užsienio investicijas. Komitetas, siekdamas supaprastinti
reikalavimus, atsižvelgė į visų suinteresuotų asmenų pateiktas pastabas ir
pritarė išplėstam išimčių sąrašui. (Išvados
rengėjas A.Lydeka).
Komitete apsvarstytas kitas
Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 4, 8 straipsnių pakeitimo įstatymo
projektas Nr.XP-3273, kuriuo siekiama suderinti Lietuvos
Respublikos valstybės sienos apsaugos tarnybos įstatymo ir Lietuvos Respublikos
Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ nuostatas, papildant pastarąjį
nuostata, kad Valstybės sienos apsaugos tarnyba kontroliuoja užsieniečių
teisėtą buvimą ir gyvenimą Lietuvos Respublikoje. Komitetas projektui pritarė. (Išvados rengėjas A.Lydeka).
Taip pat Komitete buvo baigtas svarstyti Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės
padėties“ 2, 8, 10, 11, 21, 34, 35, 51, 53, 62, 63, 64, 80, 81, 93, 101, 102,
106, 125 ir 1401 straipsnių pakeitimo bei papildymo ir Įstatymo
papildymo 1411 straipsniu įstatymo projektas Nr.XIP-134 ES, kuris decentralizuoja
leidimų laikinai gyventi keitimą, sudaro sąlygas sparčiau išduoti leidimus
gyventi. Tokie pakeitimai prisideda prie investicijų, verslo plėtros skatinimo
ir šalies ekonomikos augimo. Projekte reglamentuotas jūrininkų buvimas
savivaldybės teritorijoje, į kurią laivas atplaukia. Komitetas iš esmės pritarė
projektui, bet, įvertinęs Lietuvos jūrininkų sąjungos, Lietuvos laivybos
maklerių ir agentų asociacijos,
Lietuvos laivų savininkų asociacijos bei Lietuvos laivų statytojų ir
remontininkų asociacijos siūlymus, nusprendė išbraukti nuostatą dėl būtinybės
turėti specialų jūrininko leidimą, norint išeiti į krantą, kol laivas yra
uoste. Komiteto nuomone, toks leidimas yra nereikalingas, kadangi bevizį jūrininkų išėjimą į krantą nustato
Konvencijos „Dėl tarptautinės jūrų laivybos sąlygų lengvinimo“.
Vadovaujantis Konvencija, visi jūrininkai
turi jūrininko asmens pažymėjimą – Jūrininko knygelę (Seamen's book), kuri patvirtina jūrininko tapatybę. Taigi
projekte numatomas pažymėjimas būtų papildomas formalumas, apsunkinantis jūrų
laivybos sąlygas. Seimas 2009 m. liepos 22 d.,
apjungęs Įstatymų „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ projektus į vieną teisės
aktą, juos priėmė. (Išvados rengėjas
A.Lydeka).
2009 m. birželio 17 d.
posėdyje Žmogaus teisių komitetas apsvarstė Pilietybės įstatymo pakeitimo
įstatymo projektą, kuris užtikrina nuoseklesnį,
aiškesnį, pilietybės santykių teisinį reguliavimą, tiksliau apibrėžia atvejus,
kai Lietuvos Respublikos pilietis kartu gali būti ir kitos valstybės pilietis.
Komitetas iš esmės pritarė Respublikos Prezidento pateiktam projektui, tačiau
pasiūlė pakeisti projekto 7 straipsnio 3 dalį. Pagal svarstomą projektą, Lietuvos
Respublikos pilietis galėtų būti kartu ir kitos valstybės pilietis, jeigu jis
atitiktų bent vieną iš 7 straipsnyje išdėstytų sąlygų. Projekto 7 straipsnio 3 punkte išdėstyta
viena iš sąlygų – asmuo, pasitraukęs iš Lietuvos iki 1990 m. kovo 11 d.
ir įgijęs kitos valstybės pilietybę. Žmogaus teisių komitetas siūlo
praplėsti asmenų ratą, kurie turėdami kitos šalies pilietybę galėtų išsaugoti
ir Lietuvos Respublikos piliečio statusą. Pasiūlyta leisti išlaikyti Lietuvos
Respublikos pilietybę asmenims, kurie pasitraukė iš Lietuvos iki svarstomo
įstatymo įsigaliojimo dienos ir įgijo kitos valstybės pilietybę. Komiteto
nuomone, po Pilietybės įstatymo priėmimo jo nuostatos keitėsi ne kartą, ir tai
klaidino gyvenančius kitose šalyse Lietuvos piliečius. Galimai jie įgijo kitos
šalies pilietybę, aiškiai nežinodami, ar galės likti ir Lietuvos piliečiais.
Komiteto nariai pastebėjo, kad nedidelei valstybei nederėtų skubėti išsižadėti
savo piliečių. (Išvados rengėjas
A.Lydeka).
Žmogaus
teisių komiteto nuomone, reikėtų priimti Vaiko teisių apsaugos pagrindų
įstatymo 49 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 471
straipsniu įstatymo projektą Nr.XP-3058,
kuriuo siekiama sukurti vaikui saugią aplinką šeimoje, ugdymo įstaigose,
visuomenėje. Projekte įtvirtinamas draudimas asmenims, padariusiems
nusikaltimus vaikų seksualinio apsisprendimo laisvei ar neliečiamumui, dirbti
darbą vaikų socialinėse, sveikatos priežiūros, sporto, švietimo įstaigose,
įmonėse ir organizacijose, jeigu šis darbas tiesiogiai susijęs su prižiūrimų
vaikų auklėjimu, mokymu, priežiūra ar jų saugumo užtikrinimu. Komitetas siūlys Seimui svarstyti projektą
2009 metų rudens sesijoje. (Išvados
rengėjai - A.Lydeka, O.Valiukevičiūtė).
2009
m. liepos 15 d. posėdyje Žmogaus teisių komitetas apsvarstė Vaiko teisių apsaugos pagrindų
įstatymo 2, 10, 49, 56 ir 57 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą
Nr.XIP-393(2) ir šiam projektui pritarė bendru sutarimu. Projektas įgyvendina
Jungtinių Tautų Vaiko teisių komiteto rekomendacijas dėl vaiko teisių
įgyvendinimo Lietuvoje. 2001
m. pradžioje Jungtinių Tautų Vaiko teisių komitetas pateikė išvadas dėl
Lietuvos įžanginės ataskaitos apie Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos
nuostatų įgyvendinimą. Jose buvo išreikštas susirūpinimas, kad Lietuvoje
plačiai paplitęs fizinių bausmių taikymas vaikams, kad visuomenė tai toleruoja,
kad nėra pakankamos informacijos smurto prieš vaikus tema. Svarstomo įstatymo
projekto nuostatos uždraustų bet kokį smurtą prieš vaiką, įskaitant fizines
bausmes. Komitetas siūlys Seimui svarstyti projektą 2009
metų rudens sesijoje. (Išvados rengėjai
- A.Lydeka, O.Valiukevičiūtė).
Žmogaus
teisių komitetas siūlys Seimui rudens sesijoje svarstyti ir priimti Baudžiamojo
kodekso 140 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektas projektą Nr.XP-1457, kuriuo taip pat siekiama spręsti smurto šeimoje
problemas. (Išvados rengėjai - A.Lydeka,
O.Valiukevičiūtė).
Žmogaus
teisių komitetas 2009 m. gegužės 20 d. posėdyje pritarė Baudžiamojo kodekso 170 straipsnio papildymo
ir pakeitimo ir Kodekso papildymo 1701 straipsniu įstatymo projektui Nr.XIP-248. Projekte nustatoma sugriežtinta
atsakomybė už informavimo produkcijos, propaguojančios nacionalinę, rasinę ar
religinę nesantaiką, gaminimą, laikymą ir platinimą, siūloma kriminalizuoti spaudinių, vaizdo ir kitų
dalykų, kuriuose kurstoma neapykanta prieš bet kokios tautos, rasės, etninę,
religinę ar kitokią žmonių grupę, gaminimą ir laikymą turint tikslą platinti
arba jų platinimą. Siūloma kriminalizuoti ir grupių ar organizacijų, turinčių
tikslą diskriminuoti žmonių grupę dėl tautybės, rasės, lyties, kilmės,
religijos ar kitos grupinės priklausomybės arba kurstyti prieš ją, kūrimą ir
veiklą. Tokias grupes ir organizacijas siūloma prilyginti nusikalstamam
susivienijimui. Seimas priėmė įstatymą, kuris įsigaliojo nuo 2009-07-09. (Išvados rengėjai - D.Kuodytė,
V.Simulik).
EUROPOS SĄJUNGOS IR
TARPTAUTINĖ TEISĖ
Komitetas apsvarstė Lietuvos
Respublikos poziciją dėl pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento
dėl Europos prieglobsčio paramos biuro įsteigimo (KOM(2009) 66 galutinis).
Pasiūlymu numatoma įsteigti Prieglobsčio paramos biurą, turėsiantį reguliavimo
agentūros statusą. Vykdydama
užduotis, agentūra padės gerinti Bendrijos prieglobsčio srities taisyklių
vykdymą ir taikymą visoje ES. Agentūra teiks rekomendacijas, kreipsis į mokslo
instituciją, kurs tinklą ir vienodins praktiką, vertins taisyklių taikymą bei
vykdymą prieglobsčio srityje. Komitetas teigiamai įvertino siekį stiprinti ES
valstybių narių bendradarbiavimą prieglobsčio srityje, kad būtų pasiektas
nacionalinių prieglobsčio procedūrų suderinimas bei sukurta bendra Europos
prieglobsčio sistema. Komiteto nuomone, reikėtų daugiau dėmesio skirti ir toms
šalims, kurios nepatiria didelio migrantų antplūdžio, bet susiduria su
kitokiomis problemomis, kurių negali vienos savo pajėgomis išspręsti. (Išvados rengėjai - M.Varaška, A.Lydeka).
Žmogaus teisių komitetas apsvarstė Lietuvos Respublikos poziciją
dėl Tarybos pamatinio sprendimo pasiūlymo dėl prekybos žmonėmis
prevencijos, kovos su ja ir aukų apsaugos, kuriuo panaikinamas Pamatinis
sprendimas 2002/629/TVR (KOM(2009) 136 galutinis) ir Lietuvos Respublikos
poziciją dėl Tarybos pamatinio sprendimo pasiūlymo dėl kovos su
seksualine prievarta prieš vaikus, jų seksualiniu išnaudojimu ir vaikų
pornografija, kuriuo panaikinamas Pamatinis sprendimas 2004/68/TVR
(COM (2009) 135 galutinis). Pasiūlymų
tikslas yra užtikrinti efektyvią kovą su prekyba žmonėmis bei vaikų seksualiniu
išnaudojimu, užtikrinti nukentėjusių nuo šių nusikaltimų teisių apsaugą ir
suteikti būtiną paramą bei pagalbą, taip pat užtikrinti kovos su prekyba žmonėmis ir vaikų seksualiniu
išnaudojimu prevenciją, baudžiamąjį persekiojimą, aukų apsaugą bei stebėseną. (Išvados rengėjai – A.Lydeka,
O.Valiukevičiūtė).
PARLAMENTINĖ KONTROLĖ
Žmogaus teisių komitetas, reaguodamas į
padažnėjusius gyventojų skundų dėl apgaulingų pasiūlymų telefonu, elektroniniu
paštu bei laiškais, atkreipė dėmesį į naują apgaulės rūšį, keliančią pavojų
patikliems piliečiams. Gyventojai registruotais laiškais informuojami, kad
momentinėje užsienio valstybės organizuojamoje loterijoje laimėjo didžiulę
pinigų sumą ir iš anksto turi susimokėti mokesčius, kurie neva priklausomi
pagal įstatymus. Valstybinės lošimų priežiūros komisijos
pirmininkas Edmundas Tiesnesis pastebėjo,
kad išlošti loterijoje gali tik dalyvaujantis žaidime asmuo, tai yra įmokėjęs
savo indėlį į laimėjimų fondą. Komitetas siūlė atsakingoms institucijoms kuo plačiau informuoti
piliečius apie galimas apgaules, o išgirdus apie laimėjimus loterijose
paraginti žmones kreiptis į Valstybinę lošimų priežiūros komisiją ir
pasiteirauti, ar prisistatę lošimų organizatoriai yra realūs ir teisėtai
veikiantys. (Kuratorius M.Varaška).
Komitetas,
gavęs Labdaros ir paramos fondo
„Padėkime vaikams ir seneliams” kreipimąsi, 2009 m. kovo 25 d. posėdyje apsvarstė
problemas Vilniaus rajone esančiuose vaikų globos namuose. Komiteto nariai susipažino
su informacija apie Danijos piliečio veiklą viešinant vaikų nuotraukas ir
talpinant informaciją apie globos namus internete, apie paramą vaikams, galimai
siekiant savanaudiškų tikslų. Išklausyta informacija apie vaiko teisių
institucijų ir Fondo nesutarimus įvaikinant Fondo globotinius, apie vaikų
perdavimo kitiems globos namams be teismo sprendimo, apie Vaikų teisių apsaugos
tarnybos galimo piktnaudžiavimo siekiant realizuoti neteisėtus tikslus ir kt.
Komitetas nusprendė atidėti klausimo svarstymą, kadangi procesai nagrinėjami
teismuose. (Kuratorė
O.Valiukevičiūtė).
Vykdydamas parlamentinę kontrolę Komitetas kiekvienais
metais apsvarsto Seimui atskaitingų institucijų 2008 metų veiklos ataskaitas ir
parengia Seimo nutarimų projektus.
Išklausęs Lygių galimybių kontrolieriaus 2008
m. veiklos ataskaitą, Komitetas parengė Seimo nutarimo projektą, kuriame
siūloma Vyriausybei įgyvendinti lygių galimybių principus,
parengiant teisės aktų projektus sveikatos priežiūros, darbo užimtumo,
švietimo, mokslo bei kt. srityse. (Išvados rengėja O.Valiukevičiūtė).
Vaiko teisių apsaugos kontrolierei Rimantei
Šalaševičiūtei pristačius Kontrolieriaus 2008 metų veiklos ataskaitą, buvo
pateikti duomenys dėl vaiko teisių pažeidimų, kurie verčia nerimauti. Daugiausia skundų gauta dėl netinkamo tėvų
valdžios panaudojimo, tendencingai daugėjančių skundų dėl vaikų smurto prieš
vaikus. Remiantis pateiktais duomenimis konstatuota, kad nėra užtikrinama vaiko
teisė į apsaugą nuo smurto. Komitetas parengė Seimo nutarimo projektą, kuriame Kontrolieriui
siūloma nuolat dėmesį skirti vaikų, augančių globos namuose, padėčiai bei jų
teisių ir teisėtų interesų užtikrinimui,
atlikti globos namų auklėtinių pasirengimo savarankiškam gyvenimui analizę,
pateikti siūlymus dėl pozityvios
tėvystės įgūdžių stiprinimo atsižvelgiant į tėvų valdžios įgyvendinimo
problemas, vykdyti priemonių, skirtų patyčių mokykloje problemų
sprendimui. Komitetas Seimo nutarimo projekte siūlo Vyriausybei užtikrinti
veiksmingą vaikų apsaugą nuo visų formų smurto, grobimo, išnaudojimo ir
prekybos, siūloma parengti teisės aktų projektus, užtikrinančius galimybę
pareigūnams operatyviau reaguoti į neteisėto turinio informaciją internete,
ypač skiriant dėmesį informacijai, kuria kėsinamasi į vaiko apsaugą nuo
seksualinės prievartos ir išnaudojimo. Seimas nutarimo projektą svarstys Seimo
rudens sesijoje. (Išvados rengėja O.Valiukevičiūtė).
2009
m. gegužės 27 dienos posėdyje Seimo kontrolieriai pristatė 2008 metų veiklos
ataskaitą. Ataskaitoje pabrėžta kultūros svarba aptarnaujant piliečius valdžios
įstaigose. Atkreiptas dėmesys, kad institucijos neretai formaliai nagrinėja
piliečių prašymus, jų pateikti atsakymai būna nesuprantami žmogui. Pastebėta,
kad daugėja skundų dėl nekokybiškai suteiktos valstybės garantuojamos antrinės
teisinės pagalbos (atstovavimo teismuose). Komitetas parengė Seimo nutarimo
projektą, kuriame siūloma, kad svarstant Lietuvos Respublikos Konstitucijos
pataisas dėl konstitucinio skundo, Seimo kontrolieriams būtų suteikta teisė tiesiogiai
kreiptis į Konstitucinį Teismą dėl
teisės aktų konstitucingumo. Nutarimo projekte Vyriausybei ir savivaldybėms siūloma
gerinti piliečių aptarnavimą viešojo administravimo srityje ir mažinti
biurokratizmą, unifikuojant vieno langelio principo įgyvendinimą bei diegiant
galimybes elektroniniu būdu spręsti viešojo administravimo klausimus. (Išvados rengėjas M.Varaška).
Komitetas apsvarstė klausimą dėl klaidingos
viešosios informacijos apie „Gender
Loops“ projektą bei jo diegimą Lietuvos vaikų darželiuose. Situaciją tyrusi Vaiko
teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė informavo, kad Všį
„Socialinių inovacijų fondas“, vykdydamas projektus, vaiko teisių nepažeidė, o
viešai pasirodžiusi informacija dėl homoseksualumo propagandos mažamečiams
nepasitvirtino. Posėdyje dalyvavęs Policijos generalinio komisaro pavaduotojas
Visvaldas Račkauskas atkreipė dėmesį į negatyvias tendencijas viešai skelbti
aštrius įvertinimus, o tik po to aiškintis situaciją. Lygių galimybių
kontrolierė Aušrinė Burneikienė išreiškė susirūpinimą dėl nepagrįstai įbaugintos visuomenės: tėvai bijo leisti
vaikus į darželius, visuomenė prarado pasitikėjimą tarptautiniais projektais. (Kuratorė O.Valiukevičiūtė).
Žmogaus
teisių komitetas, reaguodamas į Teisingumo ministerijos pateiktą informaciją
(2009-04-09 informacinis pranešimas), svarstė klausimą dėl Valstybinės
vartotojų apsaugos tarnybos regioninių skyrių apskrityse panaikinimo. Komitetas
išklausė Valstybės kontrolės atstovų nuomonę dėl vartotojų teisių apsaugą vykdančių
institucijų veiklos valdymo ir koordinavimo bei pasiūlė sustabdyti skubotus
sprendimus naikinti vartotojų teises ginančius skyrius apskrityse bei
apsvarstyti kitas galimybes racionalizuoti vartotojų teisių institucijų veiklą.
Komiteto nuomone, skubotai naikinant regioninius skyrius apskrityse gali būti
sugriauta iki šiol nuosekliai kurta vartotojų teisių apsaugos sistema, o tai
neigiamai atsilieptų verslo konkurencingumui, prekių ir paslaugų kokybei,
sąžiningo verslo praktikai. Komitetas nusprendė siūlyti surengti bendrą Audito
komiteto ir Žmogaus teisių komiteto bendrą posėdį pasikviečiant Teisingumo
ministrą ir aptarti galimybę optimizuoti vartotojų teisių apsaugą vykdančių
institucijų veiklą, nenaikinant regioninių skyrių ir nemažinant vartotojų teisių
užtikrinimo galimybių. (Kuratorius M.Varaška).
2009 m. birželio 2 dieną Žmogaus teisių komiteto nariai kartu su
Seimo kontroliere Albina Radzevičiūte lankėsi Alytaus pataisos namuose. Ši
bausmės atlikimo vieta yra didžiausia Lietuvoje atliekančių bausmę asmenų
skaičiumi. Dėl didelio nuteistųjų skaičiaus pataisos namuose sunkiai suvaldomas
kalinių subkultūros egzistavimas, narkomanija., sudėtingas tampa ir prevencinių
programų diegimas. Alytaus pataisos namuose šiuo metu bausmę atlieka 1250
nuteistųjų, iš jų nustatytas 201 asmuo, infekuotas ŽIV. Komiteto pirmininko
pavaduotojas Valerijus Simulik konstatavo būtinybę peržiūrėti teisės aktus,
kurie užkerta kelią laisvės atėmimo vietų administracijai nustatyti ŽIV
nešiotojus. Komiteto nariai bendravo su nuteistaisiais. Pataisos namų administracija
atkreipė dėmesį į pareigūnų darbo sąlygas. Pareigūnai priversti dirbti
pavojingomis sąlygomis, psichologiškai slegiančioje aplinkoje, tačiau šiuo
laikotarpiu finansinė paskata
jiems neįmanoma. Pataisos namuose
sudėtingomis sąlygomis dirba ir gydytojai. Po vizito į Komiteto darbotvarkę
planuojama įtraukti pataisos namų gydytojų darbo sąlygų gerinimo bei
prievartinės nuteistųjų patikros dėl
ŽIV klausimus. (Kuratorius V.Simulik).
Komitetas, reaguodamas į Laisvės atėmimo vietų ligoninės medicinos
darbuotojų kreipimąsi, svarstė medikų, dirbančių su įkalintais asmenimis,
problemas. Medikai, dirbantys laisvės atėmimo vietų ligoninėje, pataisos
namuose ir kalėjimuose dėl darbo specifikos susiduria su nuolatine rizika,
patiria psichologinę įtampą. Neatsižvelgiant į
išskirtinai rizikingas ir
sunkias darbo sąlygas, šie medikai gauna mažesnius atlyginimus nei
medikai, dirbantys viešosiose medicinos įstaigose. Pasak pareiškėjų,
pastaraisiais metais viešųjų įstaigų medicinos darbuotojams darbo užmokestis
buvo didinamas penkis kartus, tuo tarpu laisvės atėmimo vietų ligoninės medikų
personalui – tik du kartus. Europos Sąjungos šalyse penitencinėse įstaigose
dirbančių medikų atlyginimai gerokai didesni nei jų kolegų, gydančių „laisvus“
ligonius. Teisingumo ir Sveikatos apsaugos ministerijų dalyvavusių pasitarime
atstovai paaiškino, kad šiuo metu yra nuspręsta atnaujinti ministerijų bendros
darbo grupės darbą medikų, gydančių asmenis, kuriems atimta laisvė, problemoms
spręsti. Komitetas tęs klausimo svarstymą, kai bus gautos darbo grupės išvados.
(Kuratorės - D.Kuodytė,
A.Ramanauskaitė-Skokauskienė).
Komitetas pavasario sesijoje pradėjo
parlamentinę kontrolę pagal piliečio Zenono Šadzevičiaus skundą dėl pažeistos
jo privatumo teisės, stebint ir filmuojant jo privačią valdą kaimynės
įrengtomis vaizdo stebėjimo kameromis. Komitetas kreipėsi į Valstybinę duomenų
apsaugos inspekciją su prašymu spręsti problemą ir užtikrinti asmens duomenų
bei privatumo teisės apsaugą. Nustačiusi esant įstatymų spragas, dėl kurių
negalimas Inspekcijos nurodymų vykdymas, Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija
kartu su Teisingumo ministerija nutarė parengti Asmens duomenų teisinės
apsaugos įstatymo pataisas. Klausimo svarstymas bus tęsiamas seimo rudens
sesijoje. (Kuratoriai – A.Lydeka, D.Kuodytė).
PILIEČIŲ IR
VISUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ SKUNDAI, PAREIŠKIMAI, PASIŪLYMAI, VALSTYBINIŲ
INSTITUCIJŲ RAŠTAI IR KITA KORESPONDENCIJA
Per
ataskaitinį laikotarpį Žmogaus teisių
komitetas gavo 304 laiškus, ir kurių 136 laiškai gauti iš piliečių, 168 raštai,
dokumentai, atsakymai - iš institucijų. Žmogaus teisių komitetas paruošė 183 raštus, atsakymus į skundus bei
persiuntė piliečių skundus pagal kompetenciją nagrinėti kitoms institucijoms.
KONFERENCIJOS
IR KITI RENGINIAI
Žmogaus
teisių komitetas kartu su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba 2009 m.
kovo 17 d. surengė konferenciją Europos vartotojų dienai paminėti.
Konferencijos dalyviai siekė atkreipti politikų ir visuomenės dėmesį į
aštriausiai gyventojus liečiančius vartotojų teisių pažeidimus. Buvo aptariamos
daugiabučių gyvenamųjų namų renovacijos problemos, aiškintasi, ar skaidriai ir
teisingai nustatomos kainos gamtinių dujų, elektros ir šilumos energijos
vartotojams. Taip pat aptarti elektroninės komercijos ir jos teisinio
reglamentavimo klausimai. Kasmet nuo 1983 metų kovo 15-oji minima kaip
Pasaulinė vartotojų diena. Europos Sąjungoje ši diena, tapusi svarbiu
pilietinės iniciatyvos skatinimo įvykiu, vadinama Europos vartotojų diena ir
minima nuo 1999 metų. (Kuratorius
A.Lydeka).
Komitetas
kartu su Pasaulio lietuvių bendruomenės komisija 2009 m. balandžio 21 d.
posėdžiavo svarstydami naująjį Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo
projektą. (Kuratorius A.Lydeka).
Žmogaus
teisių komitetas kartu su Europos informacijos biuru 2009 m. balandžio 29 d. organizavo
diskusiją tema „Piliečių teisė įtakoti Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos
sprendimų priėmimo procesą“. Diskusijos tikslas – akcentuoti pilietiškos
visuomenės reikšmę ir išsiaiškinti pilietinio pasyvumo priežastis. Pilietinės visuomenės instituto atliktas
tyrimas apie Lietuvos pilietinės visuomenės galią parodė, kad dauguma Lietuvos
piliečių jaučiasi neturį jokios įtakos svarbiems sprendimams priimti. Dauguma
šalies gyventojų yra įsitikinę, kad užsiimti pilietine veikla yra rizikinga,
nes tikėtina, kad pilietiškai aktyvus
žmogus gali prarasti darbą, būti laikomu keistuoliu, sulaukti viešo užsipuolimo
ar šmeižto, sulaukti grasinimų susidoroti. Diskusijoje aptarta ir Orhuso konvencijos svarba
įgyvendinant žmogaus teisę dalyvauti
priimant sprendimus. Orhuso konvencija įtvirtina piliečių teisę gauti informaciją apie aplinką iš valstybės
institucijų, dalyvauti sprendimų priėmimo procesuose, ginti viešąjį interesą
kultūros paveldo srityje. (Kuratoriai - A.Lydeka,
M.Varaška).
Žmogaus teisių komitetas kartu su Pasipriešinimo
okupaciniams rėžimams dalyvių ir nuo okupacijų nukentėjusių asmenų teisių ir
reikalų komisija 2009 m. birželio 16 dieną surengė konferenciją „Lietuvos
Laisvės Kovų Sąjūdžio jubiliejiniai metai: pasipriešinimo dalyvių ir
kolaborantų teisinis, politinis, moralinis ir istorinis vertinimas”.
Konferencijos dalyviai kritikavo ydingą praktiką, kad kolaboravimo atvejus
nepriklausomoje Lietuvoje nagrinėja tie, kurie atstovavo sovietiniam
„teisingumui “. Šią problemą pažymėjo ir nusikaltimų žmoniškumui tyrimo
problemas pristatęs Lietuvos Respublikos Generalinės prokuratūros Specialiųjų
tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras Rimvydas Valentukevičius. Generalinės
prokuratūros susistemintais duomenimis nuo valstybės nepriklausomybės atkūrimo
iki šios dienos šalyje buvo pradėti 233 ikiteisminiai tyrimai. Iš šio bendro
baudžiamųjų bylų skaičiaus tik 20 baudžiamųjų bylų (t.y. tik apie 9% iš bendro
pradėtų ikiteisminių tyrimų skaičiaus) buvo perduotos teismui. Skaičiuojant
asmenimis – teismui minėtose baudžiamosiose bylose buvo perduoti teisti tik 29
asmenys. Realios laisvės atėmimo bausmės sulaukė tik 6 asmenys. Konferencijoje
buvo griežtai pasmerktas nesugebėjimas vykdyti teisingumo. (Kuratorė A.Ramanauskaitė-Skokauskienė).
KITOS INICIATYVOS
SUSITIKIMAI
2009
m. kovo 20 d. Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Arminas Lydeka bei vaiko
teisių apsaugos klausimus kuruojanti Komiteto narė Ona Valiukevičiūtė priimė
policijos atstovus iš Londono - vyriausiąjį Londono policijos padalinių vadą
Richard Martin su komanda, kuri bendradarbiaus su Lietuvos atsakingomis
institucijomis kovos su prekyba moterimis ir vaikais srityje. Prastėjant
ekonominei situacijai ir nusikalstamoms grupuotėms naudojantis socialinę
atskirtį patiriančiomis moterimis ir mergaitėmis, glaudus tarptautinis institucijų
bendradarbiavimas būtinas užkertant kelią žmogaus orumą žeminantiems
nusikaltimams
2009
m. balandžio 23 d. Žmogaus
teisių komiteto pirmininkas Arminas Lydeka susitiko su Europos Tarybos
Parlamentinės Asamblėjos Teisės ir žmogaus teisių komiteto nariu Andreasu
Grossu. A.Grosso vizito tikslas -
parengti pranešimą „Diskriminacija lytinės orientacijos ir lyties tapatumo
pagrindu”. A.Lydeka supažindino svečią su Lietuvoje galiojančiais
antidiskriminaciniais įstatymais ir lygių galimybių politika.
2009
m. gegužės 14 d. Žmogaus teisių komitete lankėsi Jungtinėse Karalystėje
veikiančio aljanso „Vaikai yra nemušami!“ koordinatorius Peter Newell. P.Newell
yra žinomas kaip vaiko teisių gynėjas tiek Jungtinėje Karalystėje, tiek
pasaulyje. Tarptautiniu lygmeniu, P.Newell yra fizinių bausmių prieš vaikus uždraudimo
pasaulinės iniciatyvos koordinatorius. Vizito tikslas – aptarti valstybės galimybes įstatymu uždrausti fizines ir kitas
žeminančias bausmes prieš vaikus. Susitikime dalyvavo Komiteto
pirmininko pavaduotojas Valerijus Simulik ir Komiteto narė Ona Valiukevičiūtė.
Komiteto pirmininkas Arminas
Lydeka