
Lietuvoje viešinti Europos Komisijos (EK) narė Connie Hedegaard, atsakinga už
veiksmus klimato srityje, šiandien susitiko su Seimo Aplinkos apsaugos ir
Europos reikalų komitetų nariais.
Pradėdamas susitikimą, Aplinkos apsaugos komiteto
pirmininkas Jonas Šimėnas pabrėžė, kad parlamentas yra vieta, kur galima daug
plačiau padiskutuoti apie planuojamus Europos Sąjungos ir Lietuvos sprendimus ir
politiką klimato kaitos srityje.
Kalbėdami apie naująją ES finansinę perspektyvą, EK narė ir
Seimo nariai sutarė, kad ES biudžetas turėtų būti formuojamas taip, kad kiekvienas
investuotas euras būtų panaudojamas kuo efektyviau. Taip pat reikėtų griežčiau
kontroliuoti, kad skiriamas ES lėšas valstybės narės naudotų pagal tikslinę
paskirtį. Buvo pasiūlyta, kad lėšos klimato kaitos mažinimui būtų skiriamos per
specialų Klimato kaitos fondą.
Komisarė C.Hedegaard buvo
informuota apie Seime jau prasidėjusias diskusijas dėl naujosios ES finansinės
perspektyvos ir rengiamą parlamentinį pranešimą šia tema, tame tarpe ir Seimo
narių siūlomus svarbiausius finansavimo prioritetus klimato kaitos srityje.
Komisarė pritarė Seimo nario P.Auštrevičiaus nuomonei, kad naujoje
perspektyvoje reikėtų įtraukti naujus finansinės inžinerijos produktus, t.y. teikti įvairaus pobūdžio paskolas ir paramą verslui,
tuo pačiu padidinant jų įsitraukimą į projektus ir įsipareigojimus.
Europos Komisijos narės nuomone, ne tik Lietuva, bet ir
kitos šalys narės turėtų daugiau dėmesio
ir lėšų investuoti į energijos vartojimo efektyvumo didinimą. Jos nuomone,
Europos Sąjungai bus ypač sunku pasiekti šį, vieną iš trijų tikslų klimato
kaitos srityje - iki 2020 metų energijos efektyvumą padidinti 20-čia procentų
(kiti du tikslai padidinti atsinaujinančių energijos išteklių naudojimą bei
sumažinti išmetamo CO2 kiekį taip pat 20-čia procentų). Ji yra
informuota, kad Lietuva turi ypač didelį potencialą energijos efektyvumo
didinimo srityje. Komisarė C.Hedegaard domėjosi,
kodėl Lietuvoje vangiai vyksta tokia svarbi energijos efektyvumo didinimo
priemonė, kaip namų renovacija. Jos nuomone, viena iš priežasčių gali būti netinkamai
pasirinkti įgyvendinimo metodai.
Ji išsakė savo nevienareikšmišką nuomonę ir dėl vadinamųjų
taršos leidimų pardavimo tarp valstybių narių pagal JT Klimato kaitos
konvencijos Kioto protokolą ir siūlė pažiūrėti į šį
galimą valstybės biudžeto papildymo būdą šiek tiek plačiau, įvertinant didžiųjų
ne ES valstybių potencialą užtvindyti rinkas jų pertekliniais taršos leidimais.
Seimo nariai pasiūlė Europos Komisijai pasvarstyti apie
vieningą CO2 mokesčio
įvedimą, kadangi ne visos šalys narės ryšis įvesti jį savanoriškai, nors
tai jau planuoja didžiosios pasaulio
ekonomikos Pietų Korėja, Australija, Kinija, o kai kurios Vakarų Europos
šalys jau yra įvedusios. Pasak Seimo narių, mūsų šalyje tam kartais trukdo
inercija arba politinės valios stoka. Kaip
pavyzdį Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas Jonas Šimėnas pateikė iškastinio kuro apmokestinimą akcizu, kurį
įgyvendinti Lietuvoje pavyks, matyt tik 2014 metais, kadangi toks privalomas
tikslas numatytas europinėje direktyvoje.
Seimo narys Petras Auštrevičius informavo komisarę apie šią
savaitę išplatintą Seimo narių iniciatyvinės grupės kreipimąsi į Vyriausybės
vadovą, kad būtų perskaičiuotas Lietuvos įsipareigojimas iki 2020 metų
pagaminti tam tikrą atsinaujinančių energijos išteklių kiekį. Jeigu paaiškėtų,
kad mūsų Europos institucijoms pateikta informacija apie 2005 metais suvartotą
atsinaujinančių kiekį skiriasi nuo dabartinės, paskaičiuotos pagal naują
metodiką, reikėtų kreiptis į Europos Komisiją su prašymu padidinti Lietuvos
įpareigojimus.
Susitikime dalyvavęs energetikos ekspertas Martynas
Nagevičius kalbėjo apie tai, kad
žaliosios energetikos projektai Lietuvoje sunkiai įgyvendinami iš dalies ir dėl
to, kad tarp politikų, o ir pačioje visuomenėje trūksta suvokimo apie tokių
projektų naudą ilguoju laikotarpiu. Todėl susitikimo dalyviai siūlė Europos Komisijai
laikytis griežtesnės politikos šiais klausimais, tuo pačiu įveikiant politinės
valios trūkumą juos paremti. Kadangi aplinkosauginiai ir klimato kaitos
įgyvendinimo projektai trumpuoju laikotarpiu yra brangūs, reikėtų pasvarstyti
ne apie rekomendacinį, o privalomą ES teisės aktų pobūdį.
Visą susitikimo su EK
nare C.Hadegaard vaizdo įrašą galite peržiūrėti čia: