Minėtų Vyriausybės projektų tikslas
didinti savivaldybių iniciatyvą rengti savivaldybių energinio efektyvumo
didinimo ir teritorijų tvarkymo programas, taip pat sudaryti lankstesnes
sąlygas įgyvendinti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektus.
Šiuo metu galiojantis teisinis
reguliavimas nereglamentuoja kredito ir palūkanų apmokėjimo tvarkos nepasiturintiems
gyventojams, kai atnaujinimo (modernizavimo) projektai įgyvendinami pagal
savivaldybės patvirtintą programą, taip pat nesudarytos galimybės lengvatinius
kreditus atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti teikti bendrojo
naudojimo objektų valdytojų, veikiančių butų ir kitų patalpų savininkų naudai,
vardu ir savivaldybių paskirtiems juridiniams asmenims, įgyvendinantiems
atnaujinimo (modernizavimo) projektus pagal savivaldybių programas. Tai riboja
atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo būdus ir galimybes, nes
daugeliu atveju daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkams,
pageidaujantiems dalyvauti atnaujinimo (modernizavimo) procese, psichologiškai
nepatogu ir finansiškai nepatrauklu lėšas projektui įgyvendinti skolintis savo
vardu ir tapti skolininkais bankui. Reikia paminėti ir tai, kad šiuo metu lengvatinio
kredito teikimas apribotas projekto įgyvendinimo (t. y. statybos rangos darbų)
finansavimu. Praktika parodė, kad yra aktualus ir projekto parengimo
kreditavimas, kadangi nuosavų lėšų stoka projekto parengimo stadijoje dažnai
tampa kliūtimi priimti sprendimus dėl namo atnaujinimo (modernizavimo).
Vyriausybės parengtomis įstatymų
pataisomis siekiama:
- Nustatyti, kad butų ir kitų patalpų
savininkai, priimdami sprendimą atnaujinti (modernizuoti) daugiabutį namą,
galėtų pasirinkti vieną iš šių variantų:
1) lengvatinio kredito sutartį galėtų
sudaryti bendrojo naudojimo objektų valdytojas butų ir kitų patalpų savininkų
vardu. Tokiu atveju butų ir kitų patalpų savininkai tiesiogiai prisiimtų kreditinius
įsipareigojimus ir būtų atsakingi už kredito grąžinimą jį suteikusiam bankui;
2) lengvatinio kredito sutartį galėtų
sudaryti bendrojo naudojimo objektų valdytojas savo vardu, veikdamas, butų ir
kitų patalpų savininkų gyventojų naudai. Tokiu atveju kredito sutarties šalimi
būtų ne butų ir kitų patalpų savininkai, o bendrojo naudojimo objektų
valdytojas, kuris turėtų grąžinti kreditą jį suteikusiam bankui, o butų ir kitų
patalpų savininkai, savo ruožtu, turėtų atlikti periodinius mokėjimus bendrojo
naudojimo objektų valdytojui už atliktus atnaujinimo (modernizavimo) darbus;
3)
atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimas galėtų būti pavestas
savivaldybės įsteigtam pelno nesiekiančiam ar konkurso tvarka paskirtam
fiziniam ar juridiniam asmeniui, kuris be kita ko, užtikrintų ir tokių darbų
finansavimą savo vardu paimtų lengvatinį kreditą. Tokiu atveju kredito
sutarties šalimi taip pat būtų ne butų ir kitų patalpų savininkai, o
savivaldybės paskirtas asmuo, kuris turėtų grąžinti kreditą jį suteikusiam
bankui, o butų ir kitų patalpų savininkai, savo ruožtu, turėtų atlikti periodinius
mokėjimus savivaldybės paskirtam asmeniui už atliktus atnaujinimo
(modernizavimo) darbus.
Minėtas alternatyvas butų ir kitų
patalpų savininkai galėtų rinktis atsižvelgdami į konkrečią daugiabučio namo
situaciją, vertindami teisinę bendrojo naudojimo objektų valdytojo formą,
savivaldybės patvirtintas programas bei kitas aplinkybes.
- pakeisti Piniginės socialinės paramos
nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio 8 dalį, nustatant, kad
nepasiturintiems gyventojams šildymo ir nešildymo sezono metu Vyriausybės ar
jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apmokama jiems tenkanti kredito ir
palūkanų kasmėnesinė įmoka. Tokia įstatymo nuostata užtikrins galimybę už
nepasiturinčius gyventojus apmokėti jiems tenkančią kredito ir palūkanų kasmėnesinę
įmoką, nepriklausomai kas yra kredito gavėjas.
- Be to, siūloma Valstybės paramos
įstatyme numatyti ne tik sprendimų dėl atnaujinimo (modernizavimo) projektų
finansavimo, bet ir sprendimų dėl šių projektų įgyvendinimo priėmimo tvarką,
kuri svarbi derinant valstybės paramos teikimą pagal valstybės ir savivaldybių
programas. Šio straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad visais atvejais
sprendimą dėl atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo priima butų ir
kitų patalpų savininkai balsų dauguma Civilinio kodekso 4.85 straipsnyje
nustatyta sprendimų priėmimo tvarka ir pasitvirtina Vyriausybės ar jos
įgaliotos institucijos nustatyta tvarka parengtą daugiabučio namo atnaujinimo
(modernizavimo) investicijų planą, kuriame pagrindžiamos atnaujinimo
(modernizavimo) priemonės, jų kaina ir energinis naudingumas, taip pat projekto
finansavimo planas (daugiau informacijos AAK biuro patarėja A.Rinkevičiūtė aistrida.rinkeviciute@lrs.lt)
Vida Katinaitė
Aplinkos
apsaugos komiteto padėjėja
Tel.239
6741, [email protected]