Pranešimai žiniasklaidai 

EN  FR

Šiandien Seimo Aplinkos apsaugos komitetas pritarė Vyriausybės pateiktiems Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo 12, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4781 ir jį lydinčiam Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4782


 

Minėtų Vyriausybės projektų tikslas – didinti savivaldybių iniciatyvą rengti savivaldybių energinio efektyvumo didinimo ir teritorijų tvarkymo programas, taip pat sudaryti lankstesnes sąlygas įgyvendinti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektus.

Šiuo metu galiojantis teisinis reguliavimas nereglamentuoja kredito ir palūkanų apmokėjimo tvarkos nepasiturintiems gyventojams, kai atnaujinimo (modernizavimo) projektai įgyvendinami pagal savivaldybės patvirtintą programą, taip pat nesudarytos galimybės lengvatinius kreditus atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti teikti bendrojo naudojimo objektų valdytojų, veikiančių butų ir kitų patalpų savininkų naudai, vardu ir savivaldybių paskirtiems juridiniams asmenims, įgyvendinantiems atnaujinimo (modernizavimo) projektus pagal savivaldybių programas. Tai riboja atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo būdus ir galimybes, nes daugeliu atveju daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkams, pageidaujantiems dalyvauti atnaujinimo (modernizavimo) procese, psichologiškai nepatogu ir finansiškai nepatrauklu lėšas projektui įgyvendinti skolintis savo vardu ir tapti skolininkais bankui. Reikia paminėti ir tai, kad šiuo metu lengvatinio kredito teikimas apribotas projekto įgyvendinimo (t. y. statybos rangos darbų) finansavimu. Praktika parodė, kad yra aktualus ir projekto parengimo kreditavimas, kadangi nuosavų lėšų stoka projekto parengimo stadijoje dažnai tampa kliūtimi priimti sprendimus dėl namo atnaujinimo (modernizavimo).

Vyriausybės parengtomis įstatymų pataisomis siekiama:

- Nustatyti, kad butų ir kitų patalpų savininkai, priimdami sprendimą atnaujinti (modernizuoti) daugiabutį namą, galėtų pasirinkti vieną iš šių variantų:

1) lengvatinio kredito sutartį galėtų sudaryti bendrojo naudojimo objektų valdytojas butų ir kitų patalpų savininkų vardu. Tokiu atveju butų ir kitų patalpų savininkai tiesiogiai prisiimtų kreditinius įsipareigojimus ir būtų atsakingi už kredito grąžinimą jį suteikusiam bankui;

2) lengvatinio kredito sutartį galėtų sudaryti bendrojo naudojimo objektų valdytojas savo vardu, veikdamas, butų ir kitų patalpų savininkų gyventojų naudai. Tokiu atveju kredito sutarties šalimi būtų ne butų ir kitų patalpų savininkai, o bendrojo naudojimo objektų valdytojas, kuris turėtų grąžinti kreditą jį suteikusiam bankui, o butų ir kitų patalpų savininkai, savo ruožtu, turėtų atlikti periodinius mokėjimus bendrojo naudojimo objektų valdytojui už atliktus atnaujinimo (modernizavimo) darbus;

3)  atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimas galėtų būti pavestas savivaldybės įsteigtam pelno nesiekiančiam ar konkurso tvarka paskirtam fiziniam ar juridiniam asmeniui, kuris be kita ko, užtikrintų ir tokių darbų finansavimą – savo vardu paimtų lengvatinį kreditą. Tokiu atveju kredito sutarties šalimi taip pat būtų ne butų ir kitų patalpų savininkai, o savivaldybės paskirtas asmuo, kuris turėtų grąžinti kreditą jį suteikusiam bankui, o butų ir kitų patalpų savininkai, savo ruožtu, turėtų atlikti periodinius mokėjimus savivaldybės paskirtam asmeniui už atliktus atnaujinimo (modernizavimo) darbus.

Minėtas alternatyvas butų ir kitų patalpų savininkai galėtų rinktis atsižvelgdami į konkrečią daugiabučio namo situaciją, vertindami teisinę bendrojo naudojimo objektų valdytojo formą, savivaldybės patvirtintas programas bei kitas aplinkybes.

- pakeisti Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio 8 dalį, nustatant, kad nepasiturintiems gyventojams šildymo ir nešildymo sezono metu Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apmokama jiems tenkanti kredito ir palūkanų kasmėnesinė įmoka. Tokia įstatymo nuostata užtikrins galimybę už nepasiturinčius gyventojus apmokėti jiems tenkančią kredito ir palūkanų kasmėnesinę įmoką, nepriklausomai kas yra kredito gavėjas.

- Be to, siūloma Valstybės paramos įstatyme numatyti ne tik sprendimų dėl atnaujinimo (modernizavimo) projektų finansavimo, bet ir sprendimų dėl šių projektų įgyvendinimo priėmimo tvarką, kuri svarbi derinant valstybės paramos teikimą pagal valstybės ir savivaldybių programas. Šio straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad visais atvejais sprendimą dėl atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo priima butų ir kitų patalpų savininkai balsų dauguma Civilinio kodekso 4.85 straipsnyje nustatyta sprendimų priėmimo tvarka ir pasitvirtina Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka parengtą daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) investicijų planą, kuriame pagrindžiamos atnaujinimo (modernizavimo) priemonės, jų kaina ir energinis naudingumas, taip pat projekto finansavimo planas (daugiau informacijos AAK biuro patarėja A.Rinkevičiūtė aistrida.rinkeviciute@lrs.lt)

 

Vida Katinaitė

Aplinkos apsaugos komiteto padėjėja

Tel.239 6741, [email protected]

 

 

 

 

 

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ