Į Lietuvos Respublikos Seimo
Aplinkos apsaugos komitetą nuolat kreipiasi asocijuotų struktūrų ir pavienių
įmonių atstovai, ragindami parengti atskirus atsinaujinančios energijos
naudojimo skatinimą reglamentuojančius įstatymus. Remiantis kai kurių ES šalių
narių patirtimi, nutarta parengti Atsinaujinančių energijos išteklių įstatymą.
Šis įstatymas numatys visų atsinaujinančių energijos šaltinių darnų vystymą,
pagamintos energijos naudojimą, reglamentuos Vyriausybės ir kitų valstybės
institucijų funkcijas, pareigas ir atsakomybę.
Seimo valdyba 2009 m. balandžio 3 d. pritarė
Aplinkos apsaugos komiteto siūlymui sudaryti darbo grupę Atsinaujinančių
energijos išteklių įstatymui rengti. Grupė iki šių metų pabaigos numato
išanalizuoti kitų ES šalių teisinio reguliavimo patirtį, parengti įstatymo
koncepciją bei patį įstatymo projektą ir pateikti pasiūlymus poįstatyminių
teisės aktų tobulinimui. Į darbo grupę įtraukti visų Seimo frakcijų,
atsinaujinančios energetikos asocijuotų struktūrų ir šiuos klausimus kuruojančių
ministerijų atstovai.
Europos Sąjungoje alternatyvių
energijos šaltinių technologijų plėtra yra vertinama kaip viena iš
prioritetinių ekonomikos, aplinkosaugos ir energetikos plėtros krypčių. Ją
naudojant užtikrinamas darnus vystymasis bei energijos tiekimo saugumas,
ribojama klimato kaita: mažinamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimas
ir plėtojama žiniomis grįsta pramonė taip kuriamos darbo vietos, užtikrinamas
ekonomikos augimas, konkurencingumas ir regioninė bei kaimo plėtra. Ypač svarbu
tai, kad naudojant vietinius atsinaujinančius energijos išteklius mažinamas
šalies importo-eksporto deficitas.
Kad atsinaujinantys šaltiniai
taptų pagrindu siekti šių tikslų, siūloma
taikyti naujus atsinaujinančių energijos šaltinių skatinimo būdus:
plečiant ir stiprinant teisinę bazę, kuri verslo bendruomenei suteiks
ilgalaikio stabilumo, būtino norint priimti racionalius investicinius
sprendimus atsinaujinančios energijos sektoriuje.
Naujai parengtoje ES direktyvoje
dėl atsinaujinančių energijos išteklių skatinimo Lietuvai 2020 m. nustatytas
privalomas rodiklis, kad galutinės energijos suvartojimo balanse 23 procentus
sudarytų atsinaujinantys energijos ištekliai, o transporto vartojamų degalų
balanse 10 procentų sudarytų biodegalai. Šiuo metu
Lietuvoje vietiniai ir atsinaujinantys energijos ištekliai elektros energijos
gamyboje sudaro tik 4,6 procento, šilumos gamyboje - 17 procentų (palyginimui, Švedijoje biokuras,
atliekos ir kiti vietiniai bei atsinaujinantys energijos šaltiniai šilumos gamyboje
sudaro 90 procentų).
LR Aplinkos ir Ūkio ministrų 2008
m. rugpjūčio 1 d. įsakymu buvo sudaryta komisija, kuri įvertino esamą
atsinaujinančių bei alternatyvių energijos išteklių teisinio reguliavimo būklę
ir pripažino, kad nacionaliniai teisės aktai nepakankamai skatina šių energijos
išteklių naudojimą. Priešingai, daugelis įstatymų ir poįstatyminių aktų varžo
jų panaudojimą.
Balandžio 8 dieną įvykusiame Atsinaujinančių
energijos išteklių įstatymo rengimo darbo grupės posėdyje asociacijų atstovai
pristatė svarbiausias problemas, iškylančias Lietuvos įmonėms gaminant energiją
iš atsinaujinančių energijos šaltinių, prisijungiant prie centralizuotų tinklų
ir įveikiant kitas administracines kliūtis. Jie pateikė pasiūlymų teisės aktų
tobulinimui ir atsinaujinančių energijos išteklių skatinimui pagal kitų ES
šalių patirtį.
Aplinkos apsaugos komiteto patarėja Rasa Matusevičiūtė
Tel. 2396190, el.p. ramatu@lrs.lt