Konferencijoje
dalyvavo Seimo nariai, ministerijų, kitų valstybės institucijų, savivaldybių,
apskričių, sodininkų bendrijų, įmonių atstovai. Pradėdamas konferenciją
Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas Jonas Šimėnas pasveikino
susirinkusiuosius panorusius aptarti labai aktualias sodininkų bendrijų
problemas ir atkreipė dėmesį, kad šiomis dienomis Seimas priėmė Sodininkų
bendrijų įstatymo pataisas, kurios leis efektyviau valdyti bendrijas. Tačiau
jis pastebėjo, kad bendrijos susiduria su daug ir įvairių problemų, priimtoms
įstatymo pataisoms jų neišsprendžia. J.Šimėnas iškėlė klausimą kokia sodininkų
bendrijų paskirtis šiuo metu ar jos skirtos žemės ūkio produkcijai auginti ar
rekreacijai, ar gyventi tam tikroje teritorijoje?
Seimo
narys V.Grubliauskas pasidžiaugė Seimo priimtomis Sodininkų bendrijų įstatymo
pataisomis, kuriomis sumažintas pakartotinio bendrijos narių susirinkimo
kvorumo reikalavimas, kas užtikrins sprendimų priėmimą didelėse bendrijose.
Pirmąjį
pranešimą apie "Komunalinių atliekų tvarkymo sistemų plėtojimo
užtikrinimą sodininkų bendrijose perskaitė Aplinkos ministerijos Komunalinio ūkio departamento direktorius Rimgaudas
Špokas. Pranešėjas atkreipė dėmesį, kad pagal Europos
Sąjungos Baltąją knygą teikti atliekų tvarkymo paslaugas yra savivaldybių
funkcija. Pagal priimtus teisės aktus savivaldybė pagrindinė institucija, atsakinga už
komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą ir tinkamą jos funkcionavimą
visoje savivaldybės teritorijoje, įskaitant ir toje teritorijoje esančias
sodininkų bendrijas. Taigi sodininkai yra tokie patys atliekų turėtojai kaip ir
kiti asmenys, tačiau organizuojant atliekų tvarkymo sistemas sodininkų
bendrijos dažnai pamirštamos ir tai sudaro sąlygas teršti aplinką. Savivaldybių institucijos privalo: užtikrinti galimybę gauti kokybišką
atliekų tvarkymo paslaugą; užtikrinti atliekų surinkimo, įskaitant ir jų
rūšiavimo, priemones;
parinkti ar dalyvauti parenkant konteinerių stovėjimo
vietas; nuolat informuoti vartotojus (ir sodininkų bendrijų narius) apie komunalinių
atliekų tvarkymo sąlygas ir pasikeitimus, organizuoti susitikimus bendrijoms
kylančioms problemoms spręsti; nuolat kontroliuoti, kaip laikomasi nustatytų
reikalavimų.
Pranešėjas pažymėjo, kad pagal Geriamojo vandens tiekimo
ir nuotekų tvarkymo įstatymą ir Vietos savivaldos įstatymą savivaldybės yra
atsakingos ir už gyventojų aprūpinimą geriamuoju vandeniu. Savivaldybių
institucijos privalo planuoti geriamojo
vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtrą rengti vandens
tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtros planus - ieškoti
infrastruktūros plėtrai finansavimo būdų (ES ar biudžeto parama, savivaldybių
lėšos, ES fondai ar kt.). Priimtuose dokumentuose įtvirtintas reikalavimas,
kad iki 2015 metų ne mažiau kaip 90 procentų gyventojų turi gauti geriamojo
vandens tiekimo paslaugas, tačiau šiuo metu jų negauna apie 850 tūkst.
gyventojų. R.Špokas pažymėjo, kad šalyje yra apie 300
tūkst. šulinių, iš kurių apie 90 procentų užteršti ir juose esantis vanduo
netinkamas maisto ruošimui. Nuotekų tvarkymo paslaugos teikiamos taip pat tik
apie 66 procentams gyventojų. Vietos savivaldybių institucijos iki 2008-07-30
turėjo išskirti viešojo vandens tiekimo teritorijas ir daugumoje savivaldybių
tai atlikta. R.Špoko nuomone Geriamojo vandens
tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme aiškiai nurodyti visi reikalingi žingsniai
užtikrinant geriamojo vandens tiekimą ir nuotekų tvarkymą, tačiau jį privalo
organizuoti savivaldybės su vandens tiekimo įmonėmis, kurios turėtų investuoti
į infrastruktūros kūrimą, o Europos Sąjungos lėšos galėtų būti papildomomis.
Prelegento manymu, savivaldybės išduodamos leidimus gyvenamųjų namų statybai
sodininkų bendrijų teritorijose, turėtų užtikrinti ir tinkamas gyvenimo sąlygas
jose atliekų tvarkymą, geriamojo vandens tiekimą, nuotekų valymą.
Aplinkos ministerijos
teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento vadovas Jonas
Jakaitis pranešime Sodininkų bendrijų integravimo į gyvenamųjų teritorijų
infrastruktūrą perspektyvos pažymėjo,
kad šiuo metu nėra vykdomas sodininkų bendrijų veiklos išsamus monitoringas ar
tyrimai, todėl pateikiami duomenys gali būti netikslūs. J.Jakaitis atkreipė
dėmesį, kad bendrijų vystymąsi reikėtų nagrinėti Europos kraštovaizdžio
konvencijos, Leipcigo chartijos, Žaliosios knygos, Europos Sąjungos
direktyvų, darnaus vystymosi strategijos požiūriu. Pranešėjo nuomone, sodininkų
bendrijos tai sovietinės epochos reliktas. Atkūrus nepriklausomybę sodininkų
bendrijų teritorijos pradėjo stichiškai virsti gyvenamosiomis teritorijomis,
planuojant bendrijų teritorijas nebuvo planuojami pakankamo platumo keliai,
neužtikrinti priešgaisrinės apsaugos reikalavimai. Sodininkų bendrijų
teritorijos planuotos rekreacijai, o ne gyvenimui, todėl nebuvo numatytos
vietos infrastruktūros tiesimui. 2008 m. buvo pakeistas Sodininkų bendrijų
įstatymas įteisinant gyvenamųjų namų statybą bendrijų teritorijose. Šiuo metu
bendrijų teritorijose apie 80 procentų statybų vykdoma pagal Statybos įstatymą,
o likusios supaprastinta tvarka. J.Jakaitis atkreipė dėmesį, kad bendrijos
veikia žemės ūkio paskirties žemėje, tačiau žemės ūkio veikla miestuose
nevystoma. Jo manymu, sodininkų bendrijų teritorijos galėtų būti konvertuojamos
į gyvenamąsias teritorijas, tačiau tai yra sudėtingas procesas ir užims daug
laiko. J.Jakaitis pažymėjo, kad bendrijų teritorijų tvarkymas turėtų prasidėti
nuo savivaldybių bendrųjų planų sprendinių rengimo, nes juose numatoma
teritorijų vystymo politika. Aktualiausias sodininkų bendrijų pertvarkymas yra
Vilniaus mieste, nes jos yra miesto teritorijoje, tačiau yra problemų su
kalvotų, ežeringų vietovių aplink Vilnių planavimu, nes šios teritorijos buvo
orientuotos į trumpalaikį naudojimą, o ne į gyvenimą visus metus. Pranešėjas
nurodė, kad sodininkų bendrijų teritorijų gyventojai yra savivaldybių
teritorijose, todėl jos atsakingos už geriamąjį vandenį, nuotekas, gatvių
infrastruktūrą ir t. t. Valstybė turėtų nustatyti tam tikrus urbanistinės
politikos metmenis, skatinti aktyvų gyventojų bendruomenių vaidmenį,
modernizuoti bendrijas, kompleksiškai planuoti teritorijas, paimti žemę
visuomenės poreikiams ar nustatyti servitutus reikalingos infrastruktūros
kūrimui.
Aplinkos ministerijos Statybos ir būsto
departamento Projektavimo normavimo skyriaus vedėjas Dangyras Žukauskas
pranešime Statybos teisės aktai ir dažniausiai pasitaikantys pažeidimai
nurodė, kad statinių statybą sodininkų bendrijų teritorijose reglamentuoja
Sodininkų bendrijų įstatymas, Statybos įstatymas ir Civilinis kodeksas.
Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnyje nustatyta, kad pastatai sodininkų
bendrijų teritorijoje turi būti statomi ne mažesniu kaip 3 m atstumu nuo sklypo
ribos, tačiau visais atvejais kad jie nedarytų žalos kaimyninio sklypo
naudotojui. Mažesniu atstumu pastatai gali būti statomi esant rašytiniam
kaimyninių sodo sklypų savininkų susitarimui. Praėjusį rudenį Seimui priėmus
įstatymo pakeitimus, buvo nustatyta, kad asmenys, mėgėjiško sodo teritorijoje
įsigiję sodo sklypą, nekeisdami pagrindinės tikslinės žemės naudojimo
paskirties, nuosavybės teise ar kitomis teisėmis valdomame sodo sklype gali
statyti ar rekonstruoti Statybos įstatymo nustatyta tvarka parengę projektą ir
gavę statybos leidimą, vieną vienbutį gyvenamąjį namą ir vieną jo
priklausinį, o be statybos leidimo sodo namą, sodo baldus ir mažosios
architektūros bei smulkius rekreacinės paskirties statinius. Pranešėjas atkreipė
dėmesį į Statybos įstatymo 6 straipsnio
nuostatą pagal kurią mėgėjiško sodo teritorija turi būti tvarkoma taip, kad
prireikus į ją galėtų patekti atlikdami pareigas priešgaisrinės saugos, policijos,
greitosios pagalbos ir kitos specialiosios tarnybos. Įstatymo 28 straipsnyje nurodyta, kad valstybės institucijos ir
savivaldybės vykdo viešąjį bendrijų teritorijų administravimą, statinių
statybos kontrolę ir viešosios tvarkos priežiūrą. D.Žukauskas pažymėjo, kad
sodo namui statybos leidimas nereikalingas, tačiau reikalingi kiti dokumentai
nurodyti Aplinkos ministro patvirtintame statybos techniniame reglamente
Nesudėtingi (tarp jų laikini) statiniai. Prelegento manymu daug problemų
praktikoje atsiranda dėl teisės aktų nežinojimo, pvz. negaunamas bendrasavininkių
sutikimas rekonstruoti gyvenamąjį namą. Dar viena problema tai žemės sklypų
tikslių kadastrinių matavimų nebuvimas. Dėl šios priežasties statiniai dažnai
pastatomi už savo sklypo ribų, ne vietoje tveriamos tvoros, kyla ginčai tarp
kaimynų. Pranešėjas informavo, kad už sankcijų taikymą nelegalioms statyboms
yra atsakingos apskričių viršininkų administracijos. Pranešėjo manymu, jei
žemės sklypų ribos persidengia, statiniai yra pastatyti svetimoje žemėje, tai
šiuos klausimus turėtų spręsti žemės savininkai, o jiems nesutarus teismas.
Aplinkos ministerijos Europos Sąjungos paramos
administravimo departamento direktorė Vilma Slavinskienė skaitydama pranešimą Sodininkų
bendrijų galimybės pasinaudoti Europos Sąjungos finansavimu atkreipė
dėmesį, kad šiuo metu Europos Sąjungos paramos prioritetai yra nuotekų ir vandentiekio tinklų renovavimas ir plėtra;
nuotekų valymo įrenginių renovavimas ir statyba; vandens gerinimo įrenginių
rekonstravimas ir statyba. Paramos projektų finansavimui numatoma skirti iki 1
487 748 839 Lt, valstybės projektų sąraše paskirstyta 1 300 143 000 Lt lėšų. Nepanaudotų
lėšų likutis yra 187 605 839 Lt. Nepanaudotas lėšas vėlesniame etape planuojama
investuoti į mažąsias gyvenvietes (iki 2000 gyventojų). Norint gauti Europos
Sąjungos lėšas reikalingas kreipimasis, kurį turi pateikti vandens tiekimo ir
nuotekų tvarkymo įmonė arba savivaldybės administracija, techninio projekto
parengimas ir privalomas nuosavas 5 procentų indėlis. Iniciatyva galėtų atsirasti
iš pačių sodininkų bendrijų. Įgyvendinant projektus, finansuojamus pagal
20072013 m. Sanglaudos skatinimo veiksmų programos priemonę Vandens tiekimo
ir nuotekų tvarkymo sistemų renovavimas ir plėtra sprendimą dėl objektų
finansavimo priima savivaldybė arba vandenų įmonė. Pranešėja atkreipė dėmesį,
kad pagal Europos Sąjungos
dokumentus nėra svarbu miesto ar
kaimo sodininkų bendrijai skiriama parama, nes vandentvarkos
ūkis privalo būti sutvarkytas visoje šalyje, juose nėra apribojimų dėl vietovės
gyventojų skaičiaus, neišskiriamos bendruomenės ar bendrijos.
Žemės ūkio ministerijos
kaimo plėtros departamento Alternatyviosios veiklos priemonių koordinavimo
skyriaus vyriausioji specialistė Jolanta Vaičiūnienė savo pranešime Parama
kaimo gyventojams ir kaimo vietovių infrastruktūrai pagal Lietuvos kaimo
plėtros 20072013 metų programą atkreipė dėmesį, kad Europos Sąjungos paramos
kaimui lėšų šaltiniai 2007-2013 metais yra:
1) ES
struktūriniai fondai - Sanglaudos veiksmų skatinimo programos priemonė
Prielaidų spartesnei ūkinės veiklos diversifikacijai kaimo vietovėse
sudarymas 408 mln. Lt (atsakinga
Vidaus reikalų ministerija (VRM));
2) Europos
žemės ūkio fondas kaimo plėtrai (EŽŪFKP) - Lietuvos kaimo plėtros 20072013 m.
programos priemonė ,,Kaimo atnaujinimas ir plėtra (atsakinga - Žemės ūkio
ministerija (ŽŪM). Pagal LEADER programą 256 mln. Lt iš lėšų, skirtų
vietos plėtros strategijoms (VPS)
įgyvendinti; skirta 69 mln. Lt.
Pranešėja pažymėjo, kad ES parama
skiriama ekonomikos augimo veiksmų programos priemonei Savivaldos transporto
infrastruktūros modernizavimas ir plėtra: apšvietimo, šaligatvių, aikštelių,
pėsčiųjų ir dviračių takų, privažiuojamųjų kelių sutvarkymas (atsakinga
Susisiekimo ministerija); Sanglaudos skatinimo veiksmų programos priemonė
Vandens tiekimo ir nuotekų valymo sistemų renovavimas ir plėtra (atsakinga
Aplinkos ministerija). Atkreiptas dėmesys, kad pagal Europos Sąjungos teisės
aktus kaimo vietovė kaimas, miestelis ar miestas, kurio gyventojų skaičius
neviršija 6 000 gyventojų, išskyrus savivaldybės centrą, todėl galimybės
kreiptis dėl paramos yra sudarytos gana plačios. Remiama veikla yra viešosios
infrastruktūros sutvarkymas ir (arba) sukūrimas, vandentvarka
- drenažo sistemų, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo sistemų
įrengimas ar atnaujinimas (Leader metodu
- kaimo vietovėse iki 300 gyventojų, planavimo būdu iki 500 gyventojų);
vandens gerinimo, geležies šalinimo sistemų įrengimas ar atnaujinimas (Leader metodu ir planavimo būdu - kaimo vietovėse iki 500 gyventojų). Pastarasis
metodas išsiskiria tuo, kad priimant sprendimus dėl lėšų paskirstymo projektams
dalyvauja ir vietos bendruomenės.
Žemės ūkio tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos
Žemės tvarkymo departamento Žemės reformos skyriaus vyriausioji specialistė
Loreta Dovidauskienė perskaitė pranešimą Mėgėjiškų sodų teritorijų žemės sklypų pardavimas ir
paskirties keitimas. Jame
buvo atkreiptas dėmesys, kad pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalį mėgėjiško sodo
teritoriją sudaro sodininkų naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomų
sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės aktais buvo skirta mėgėjiškai
sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta pagal
vėliau patikslintą bendrijos teritorijos žemėtvarkos projektą ar kitą teritorijų
planavimo dokumentą. Pasitaiko atvejų, kai bendrijos teritorija neteisėtai
išsiplečia valstybinės žemės sąskaita. Mėgėjiško sodo teritorijoje naudojami
valstybinės žemės sklypai turėtų būti parduodami ir išnuomojami pagal sodo
suplanavimo projektą, o žemėtvarkos projektas arba detalusis planas rengiamas
visai mėgėjiško sodo teritorijai arba tai mėgėjiško sodo teritorijos daliai,
kurioje formuojami ar pertvarkomi valstybinės žemės sklypai.
Loreta Dovidauskienė
atkreipė dėmesį, kad bendrijų nariai ir kiti asmenys
turi teisę pirkti mėgėjiško sodo teritorijoje esančius valstybinės žemės
sklypus, kurių pagal mėgėjiško sodo teritorijos žemėtvarkos projektą ar
mėgėjiško sodo teritorijos detalųjį planą neįmanoma suformuoti atskirais
individualiais mėgėjiško sodo sklypais ir atliekamos žemės nenumatoma naudoti
sodininkų bendrijos bei visuomenės poreikiams. Pagal Žemės reformos įstatymo 8
straipsnio 7 dalį tais atvejais, kai keičiant ar papildant mėgėjiško sodo
teritorijos žemėtvarkos projektą ar kitą teritorijų planavimo dokumentą atskiro
žemės sklypo neįmanoma suformuoti ir atliekamos žemės nenumatoma naudoti
sodininkų bendrijos bei visuomenės poreikiams, ji ne aukciono būdu pirmiausia
parduodama sodų sklypų, kurie tiesiogiai ribojasi su parduodamu sklypu, savininkams,
o jeigu šie atsisako kitiems sodų sklypų savininkams uždaro aukciono būdu
arba, jeigu jis neįvyksta - atviro aukciono būdu. Sodininkų bendrijos taip pat
turi teisę išsinuomoti ar pirkti bendrojo naudojimo valstybinės žemės sklypus,
naudojamus rekreacijai ir kitoms reikmėms. Prelegentė pažymėjo, kad kai kurie
sodininkų bendrijų pirmininkai išrašinėja pažymas dėl valstybinės žemės
naudojimo, tačiau tai yra neteisėti dokumentai.
Formuojant naujus žemės sklypus, mėgėjiškų sodų
žemės sklypai ir sodininkų bendrijų bendro naudojimo žemė priskiriama žemės
ūkio paskirties žemei. Šiems žemės sklypams nustatyta pagrindinė tikslinė žemės
naudojimo paskirtis keičiama (statinių statybai ir kitai veiklai plėtoti) žemės
savininkų, ar įstatymų nustatytais atvejais kitų subjektų prašymu tik pagal
detaliuosius planus, kurių rengimo tvarką nustato Aplinkos ministerija.
Pranešėja nurodė, kad žemės savininkas naudoti žemę
kitai paskirčiai, negu buvo nustatyta žemę įsigyjant nuosavybėn, gali tik
apskrities viršininkui priėmus sprendimą pakeisti pagrindinę tikslinę žemės
naudojimo paskirtį.
Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio
ministerijos Kadastrų ir geodezijos departamento direktorius Saulius Urbanas pranešime Mėgėjiškų
sodų teritorijų žemės sklypų kadastro duomenų nustatymas ir žymėjimas
Nekilnojamojo turto kadastro žemėlapyje pažymėjo, kad šiuo metu esantys
sodininkų bendrijų teritorijų planai yra netikslūs, todėl atsiranda klaidos
darant kadastrinius matavimus ir planuojant teritoriją. Pranešėjas atkreipė dėmesį,
kad darant matavimus turi būti statomi riboženkliai, kurie gali būti
fotografuojami. S.Urbanas kaip svarbų dokumentą
nurodė ribų paženklinimo aktą, kurį pasirašo gretimų žemės sklypų savininkai ir
kuris jiems yra privalomas.
Pabaigoje S.Urbanas
pasiūlė atlikti sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemės sklypų
Nekilnojamojo turto kadastro duomenų nustatymą; sodininkų bendrijos pirmininkui
dalyvauti ženklinime užtikrinant bendrojo naudojimo žemės ribų atitikimą
teritorijų planavimo dokumentams; vykdyti kompleksinį (sklypų grupės)
Nekilnojamojo turto kadastro duomenų nustatymą; teikti informaciją apskrities
viršininko administracijai (žemėtvarkos skyriui) dėl matininkų veiklos
pažeidimų.
Sveikatos ministerijos Visuomenės
sveikatos departamento Visuomenės
sveikatos priežiūros skyriaus vedėja Rita Sketerskienė
skaitydama pranešimą Sodininkų bendrijų
veikla ir visuomenės sveikata nurodė,
kad ministerijos kompetencija reguliuojant sodininkų bendrijų veiklą nėra plati
ir yra susijusi su sanitarinių apsaugos zonų reglamentavimu, statinio
projektavimo sąlygų nustatymu, statinio projekto derinimu Nuolatinėje statybos
komisijoje, dalyvavimu statinį pripažįstant tinkamu naudoti. Pranešėja
pažymėjo, kad šiuo metu sanitarinės apsaugos zonos sodininkų bendrijose nėra įteisintos
teritorijų planavimo dokumentuose, todėl kyla praktinių problemų. Taip pat
didelė problema šachtiniai šuliniai esantys bendrijų teritorijose, kuriuos
pranešėja įvertino kaip tiksinčią bombą.
Ūkio ministerijos Energetikos vystymo skyriaus
vyriausias specialistas Antanas Kartunavičius
atstovaujantis Ūkio ir Energetikos ministerijas skaitė pranešimą Dėl kokybiškos elektros energijos klausimų
sprendimų. Pranešėjo manymu,
elektros energija, tiekiama sodininkų bendrijoms yra kokybiška, tačiau
problemos atsiranda ties sodininkų bendrijų ir elektros energijos tiekėjo
elektros įrenginių atsakomybės riba. A.Kartunavičius
nurodė, kad bendrija gauna elektros energiją kaip vartotojas ir vėliau ją
paskirsto sodininkams. Sovietiniais laikais kurtos bendrijos buvo rekreacinio
pobūdžio, įdiegti elektros energijos galingumai nėra dideli, todėl vienu metu
sujungus elektrą naudojančius prietaisus nukenčia energijos kokybė, ypač
tolimesniuos sodininkų bendrijų teritorijų taškuose. Atkreiptas dėmesys, kad šiuo
metu elektros energija sodininkų bendrijoms tiekiama su 5 procentų nuolaida,
tačiau bendrijos sutaupytų lėšų tinklų renovavimui nekaupia. Šiuo metu AB Rytų
skirstomieji tinklai yra išpirkę 133 sodininkų bendrijose esančius elektros
tinklus, AB Vakarų skirstomieji tinklai 17 sodininkų bendrijų esančius elektros
tinklus. Probleminių elektros energijos tinklų yra išpirkta daug, tačiau kai
kurios sodininkų bendrijos, turėdamos minėtą nuolaidą tiekiamai elektros
energijai, nerodo iniciatyvos dėl tinklų išpirkimo. Pranešėjas informavo, kad
ministerijoje yra parengtos elektros įrenginių išpirkimo tvarka, kurioje
numatoma, kad įrenginių vertę nustatys nepriklausomi turto vertintojai pagal
Turto ir verslo pagrindų įstatymo nuostatas. A.Kartunavičius atkreipė dėmesį, kad
pagrindinės problemos yra susijusios su elektros įrenginių nuosavybės klausimu.
LEO LT atstovas Arūnas Markevičius informavo,
kad elektros energijos perdavimo tinklai yra pasenę, pritaikyti 1-2 kw elektros
energijos tiekimui, todėl vartotojams naudojant šiuolaikinius elektros
prietaisus, jie negali atlaikyti. Norint perduoti elektros įrenginius tinklų operatoriui reikia parengti atitinkamus
dokumentus, todėl procesas yra gana ilgas.
Sodininkų bendrijų asociacijos pirmininkas Eidigintas Germanavičius kalbėdamas Pagrindinės
sodininkų bendrijų problemos pasiūlė sudaryti kompetentingą komisiją
kokybiškos elektros energijos tiekimo sodų bendrijose klausimu. Jis atkreipė
dėmesį, kad nors sodininkų bendrijos yra savivaldybių bendruomenės nariai, pastarosios
aktyviai neremia bendrijų, nepadeda joms pasinaudoti Europos Sąjungos lėšomis
gerinant savo infrastruktūrą. Pranešėjas atkreipė dėmesį, kad bendrijos
susiduria su daugybe teisės aktų, reguliuojančių gyvenamųjų namų, sodo namų,
infrastruktūros statybą, teritorijų planavimą ir kt. Juos taikant praktikoje
iškyla daug neaiškumų. Todėl prašome apsvarstyti galimybę parengti specialų
leidinį, kuriame būtų išdėstyti pagrindiniai teisės aktai (jų komentarai)
reguliuojantys šiuos klausimus, taip palengvinant bei darant efektyvesnį
sodininkų bendrijų valdymą. E.Germanavičiaus manymu, reikėtų tikslinti teisės
aktų nuostatas, susijusias su sodo namo naudojimu, nes atitinkamai jį įrengus,
jis tampa gyvenamuoju namu. Pranešėjas pasiūlė įteisinti tam tikras teisines
priemones, kad sodininkų bendrijų pirmininkai galėtų įtakoti su sodininkus,
pažeidžiančius teisės aktų reikalavimus.
Lietuvos sodininkų draugijos pirmininkas
Vladislovas Butkevičius pranešime atkreipė dėmesį, kad sodininkų bendrijos
naudoja nemažai laisvos valstybinės žemės. Jo manymu, reikėtų sudaryti sąlygas
bendrijoms šią žemę įsigyti uždaro aukciono būdu. V.Butkevičius nurodė, kad iš
248 Vilniaus sodininkų bendrijų, tik 35 magistraliniai tinklai.
Panevėžio rajono
savivaldybės meras Povilas Žagunis informavo, kad Panevėžio
rajone 48 sodininkų bendrijose tik 863 registruoti gyventojai, todėl
savivaldybė neskiria pakankamai lėšų šių teritorijų vystymui, o jas investuoja į
tankiau apgyvendintas teritorijas.
Kauno susivienijimo Sodai pirmininkas Romualdas
Šeštakauskas pranešime Dėl kokybiškos elektros energijos tiekimo sodų
bendrijose pažymėjo, kad AB Rytų skirstomieji tinklai ir AB Vakarų
skirstomieji tinklai turėtų perimti sodininkų bendrijų elektros įrenginius iš
balanso į balansą.
Seimo narė Rūta Rutkelytė pažymėjo, kad elektros
tinklų perdavimo teisinis reguliavimas turėtų būti derinamas su visuomene, ne
tik su monopolinėmis elektros energijos tiekimo įmonėmis.
SB Rasa atstovas akcentavo, kad sodininkų
bendrijų prievartinis pertvarkymas į gyvenamųjų namų bendrijas, sukeltų
neigiamą visuomenės reakciją, todėl to daryti nereikėtų. Jis atkreipė dėmesį,
kad tvarkingos bendrijos prižiūri savo teritoriją, saugo aplinką.
Apibendrindamas diskusiją Aplinkos apsaugos
komiteto pirmininkas Jonas Šimėnas pastebėjo, kad:
1) absoliučiai daugumai sodininkų bendrijų yra
aktualūs infrastruktūros vystymo klausimai;
2) savivaldybėse sodininkų bendrijoms neskiriama
reikiamo dėmesio planuojant šių teritorijų vystymą;
3) sprendimus dėl sodininkų bendrijų reformavimo,
įskaitant skaidymą, turi priimti tik pačios sodininkų bendrijos;
4) siūlyti kompetentingoms valstybės institucijoms
parengti teisinį pagrindą dėl sodininkų bendrijose esančių tinklų perdavimo į
skirstomųjų elektros tinklų (RST
ir VST) balansą, užtikrinant kokybišką elektros energijos tiekimą.
Pagal Civilinio kodekso 4.111 straipsnį
Servitutas tai teisė į svetimą nekilnojamąjį daiktą, suteikiama naudotis tuo
svetimu daiktu (tarnaujančiuoju daiktu), arba to daikto savininko teisės
naudotis daiktu apribojimas, siekiant užtikrinti daikto, dėl kurio nustatomas
servitutas (viešpataujančiojo daikto), tinkamą naudojimą. Taigi šia teise savininkas
suteikia galimybę naudotis ir kitiems subjektams savo turtu, tačiau vargu ar tai nepažeidžia nuosavybės
teisės. Siūloma išeitis siekiant įdiegti reikiamą gyvenimui infrastruktūrą
sodininkų bendrijose nustatyti savininkų žemėse sklypų dalyse,
besiribojančiose su bendro naudojimo infrastruktūromis servitutus, reikalingus
atitinkamų komunikacijų, tinklų, kelių tiesimui. Taigi tuo atveju, jei
sodininkų bendrijų nariai nesutiks nustatyti savo žemėje servitutus
infrastruktūros statybai, bendrijos negalės rengti detaliuosius planus, siekiant
įgyvendinti reikalingus projektus, pasinaudoti Europos Sąjungos struktūrinių
fondų lėšomis.
Komiteto biuro vedėjas Darius Karvelis, tel.
2396740