Renginiai 

EN  FR

Seime diskutuota apie šeimos, kaip konstitucinės vertybės, svarbą


 

Š. m spalio 25 d., minint Konstitucijos dieną, Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas surengė mokslinę konferenciją „Iššūkiai konstitucinėms vertybėms šiandien“. Konferencijoje aptarta šeimos, kaip konstitucinės vertybės, svarba.

                      Konferenciją pradėjęs Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas, taip pat parlamentinės grupės „Už tradicinę šeimą“ pirmininkas Stasys Šedbaras pažymėjo, kad gerbiant Lietuvos Respublikos Konstituciją ir valstybės sąrangą bei atskirų valstybės institucijų sprendimus, bus ieškoma būdų ir galimybių papildyti Konstituciją, kad tradicinės vertybės būtų gerbiamos ir įtvirtintos teisės aktuose. „Parlamentinės grupės, kurią sudaro daugiau nei 90 Seimo narių, gausa rodo, kad problema egzistuoja ir bus siekiama ją išspręsti,“ – teigė S. Šedbaras. „Nepaisant to, kad yra tokie nutarimai, prioritetai ir vertybės turi būti įteisintos – reikia įvardyti konstitucinį šeimos supratimą per santuoką, nes tai yra sutuoktinių įsipareigojimas vienas kitam ir valstybei.“

                      Konferencijoje Mykolo Romerio universiteto Teisės filosofijos ir istorijos katedros profesorius Saulius Arlauskas analizavo temą „Santuokos ir šeimos atskyrimas Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo sprendimo šviesoje“. Profesorius teigė, kad išaiškinimu sukurta nauja šeimos doktrina, o santuoka liko tik formali registracija: „Visos sutuoktiniam būdingos teisės ir pareigos atsidūrė šeimos sąvokos turinyje, išplėsta šeimos sąvoka ir, kita vertus, maksimaliai susiaurinta pati santuokos sąvoka, santuoka laikoma paprastu formaliu registracijos aktu, netgi nesvarstant, kokią esmę turi valstybinė santuokos registracija“.

Vilniaus universiteto Socialinio darbo katedros docentė Irena Eglė Laumenskaitė savo pranešime atskleidė šeimos politikos ir politikos šeimai skirtumus, pabrėždama, kad visuomenėje šeimos pokyčius ir jos politiką įtakoja daugelis dalykų, tame tarpe ir teisiniai sprendimai. „Šeimos krizė rodo, kad per mažai rūpinamasi politika šeimai, kuri stiprintų šeimos ryšius, atsakomybę ir gerovę“, – teigė mokslininkė.

Mykolo Romerio universiteto Teisės filosofijos ir istorijos katedros profesorius Alfonsas Vaišvila nagrinėjo santuokos ir partnerystės institutų sutapimus bei skirtumus. Profesorius teigė, kad kol kas egzistuoja viena forma – santuokinė forma, tad valstybė turi teisę ją remti. A. Vaišvila akcentavo, jog kiekvienam asmeniui palikta laisvė rinktis – kas atsisako įsipareigojimų, tas atsisako ir iš jų kylančių pareigų, tas laisvavališkai ir viešai pareiškia, kad objektyviai nepageidauja iš tų įsipareigojimų kylančių teisių.

Birutė Obelenienė, Vytauto Didžiojo universiteto Santuokos ir šeimos studijų centro profesorė konferencijoje akcentavo santuokos ir šeimos neatsiejamumo vaidmenį asmens ir visuomenės gerovei bei valstybės saugumui. Profesorė, apibendrindama JAV, Kanadoje, 30-tyje Europos šalių atliktų reprezentatyvių mokslinių studijų, apjungiančių ne vieną tūkstantį atliktų tyrimų santuokos vaidmens asmens sveikatai ir visuomenės gerovei srityje, konstatavo, jog santuoką galima traktuoti kaip tam tikrą atrankos mechanizmą: kaip patvirtina tyrimai, tuoktis linkę fiziškai ir psichiškai sveikesni žmonės, bei susituokusių ir gyvenančių santuokoje suaugusių ir ypač vaikų sveikatos rodikliai yra žymiai aukštesni nei gyvenančių ne santuokoje ar nesusituokusių tėvų bei sugyventinių poroje. Kitaip sakant , santuoka yra asmenų sveikatos bei gerovės ir priežastis, ir pasekmė. Būti susituokusiu, tai lyg tam tikras statusas visuomenėje, patvirtinantis, jog šis asmuo nevengia prisiimti atsakomybės ir įsipareigoti, t.y. kaip tam tikras asmenų brandumo įrodymas. „Santuoka kaip vyro ir moters viso gyvenimo sutartis yra seniausia institucija, senesnė už visas žinomas demokratines ir parlamentines valdymo formas bei teisines sistemas. Ilga žmonijos istorija patvirtina, jog santuoka kaip bendra vyro ir moters gyvenimo kartu forma yra pati priimtiniausia. Santuoka nėra įprastas teisinis konstruktas. Ji – pirmapradė institucija, kurią teisė pripažino, bet nesukūrė. Santuoka kyla iš žmogaus prigimties, kuri nekinta nuo pat žmogaus atsiradimo pradžios, ir nepriklauso nuo to kad požiūris į ją kinta,“ teigė B. Obelenienė.

Argumentų ir premisų reikšmę logikai, grindžiančiai santuokos bei šeimos sąryšį, gvildeno Vytauto Didžiojo universiteto Edukologijos katedros profesorius Kęstutis Pukelis.

                      Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininkas dr. Rimantas Jonas Dagys, apibendrindamas konferencijoje išsakytas nuomones pasakė, kad siekiant aiškiai apibrėžti šeimos sampratą reiks atlikti Konstitucijos pakeitimus, tikslinti įstatymus. „Be to, Seime nesenai įkurta parlamentinė grupė „Už tradicinę šeimą“, tad raginame analogiškas grupes kurti ir savivaldybių tarybose, siekiant, kad diskusija apie šeimą vyktų visoje visuomenėje. Tai tikrai būtų Lietuvos ateitį lemianti rimta diskusija“, – teigė R. J. Dagys.

 

 

Parengė

Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja Asta Dolmantienė

(85) 2396822

 

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ