Apie posėdžius 

EN  FR

2012-05-02 Socialinių reikalų ir darbo komitetas svarstė Europos Komisijos pasiūlymus


 

2012 m. gegužės 2 d. posėdyje kaip specializuotas Socialinių reikalų ir darbo komitetas svarstė keturių Europos Sąjungos teisės aktų projektų – Europos Komisijos pasiūlymų, būtent: dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos, kuria iš dalies keičiama direktyva 2009/16/EB dėl uosto valstybės kontrolės (KOM(2012)129); dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl vėliavos valstybės įsipareigojimų užtikrinti, kad būtų laikomasi Tarybos direktyvos 2009/13/EB, įgyvendinančios Europos bendrijos laivų savininkų asociacijų (ECSA) ir Europos transporto darbuotojų federacijos (ETF) sudarytą susitarimą dėl 2006 m. Konvencijos dėl darbo jūrų laivyboje ir iš dalies keičiančios direktyvą 1999/63/EB (COM(2012)134); dėl Tarybos reglamento dėl naudojimosi teise imtis kolektyvinių veiksmų atsižvelgiant į įsisteigimo ir paslaugų teikimo laisves (KOM(2012)130); ir dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl direktyvos 96/71/EB dėl darbuotojų komandiravimo paslaugų teikimo sistemoje vykdymo užtikrinimo (COM(2012)131) – atitikimą subsidiarumo principui.

Pirmojo projekto tikslas – numatyti priemones, susijusias su uosto valstybės kontrole, kuriomis būtų užtikrintas atitinkamų Tarptautinės darbo organizacijos 2006 m. priimtoje Konvencijoje dėl darbo jūrų laivyboje (toliau – Konvencija) nustatytų darbo jūrų laivyboje standartų taikymas visuose laivuose, įplaukiančiuose į ES uostus, nepriklausomai nuo laivo vėliavos ir jūrininkų pilietybės. Pasiūlymu siekiama atsižvelgti į naujus dokumentus ir susitarimus, priimtus remiantis Konvencija, būtent: į dokumentų, kuriuos turi patikrinti inspektoriai, sąrašą įrašant darbo jūrų laivyboje liudijimą ir darbo jūrų laivyboje atitikties deklaraciją; išplečiant inspektuojamų dalykų sritį (pvz., tikrinti, ar su kiekvienu jūrininku turimos tinkamos abiejų šalių pasirašytos darbo sutartys, kuriose numatytos būtinos sąlygos); išplečiant tyrimo aprėptį nagrinėjant skundus ir numatyti tinkamą procedūrą.

Antruoju projektu siekiama apibrėžti vėliavos valstybės atsakomybę. Direktyva 2009/13/EB (toliau – Direktyva) taikoma jūrininkams, dirbantiems su valstybės narės vėliava plaukiojančiuose laivuose, t.y. visuose valstybiniuose ir privačiuose laivuose, kurie paprastai verčiasi komercine veikla, išskyrus žvejybos ar panašios paskirties laivus ir tradicinės konstrukcijos laivus, kaip kad vienstiebiai kabotažiniai laivai ir džonkos; Direktyva netaikoma karo laivams ir karinio laivyno pagalbiniams laivams. Projekte apibūdinamas pasiūlymo dalykas – užtikrinti, kad ES vėliavos valstybės laikytųsi savo įsipareigojimų taikant Direktyvą ir užtikrinant jos vykdymą; pateikiamos laivo ir laivo savininko apibrėžtys, pagrįstos Konvencijos apibrėžtimis ir vartojamos Direktyvoje, siekiant išvengti standartų ir įgyvendinimo priemonių neatitikimų; nustatomas vėliavos valstybės įsipareigojimas sukurti tikrinimo mechanizmus ir užtikrinti, kad su jos vėliava plaukiojantys laivai laikytųsi Direktyvos; numatoma darbuotojų, įpareigotų tikrinti, ar su atitinkamų valstybių narių vėliavomis plaukiojančiuose laivuose tinkamai taikomi Direktyvoje nustatyti reikalavimai, profesinė kvalifikacija ir nepriklausomumas; reglamentuojamos valstybės narės skundų nagrinėjimo procedūros su ES jos vėliavomis vėliava plaukiojančiuose laivuose procedūros ir nustatyti principai bei tvarka, kurių turi laikytis kompetentingi vėliavos valstybių darbuotojai. Direktyva įsigaliotų Konvencijos dėl darbo jūrų laivyboje įsigaliojimo dieną ir turėtų būti perkelta ir įgyvendinta nacionalinėje teisėje per metus po įsigaliojimo.

Trečiuoju projektu siūloma patikslinti bendruosius principus ir ES lygmeniu galiojančias taisykles, susijusias su naudojimusi pagrindine teise imtis kolektyvinių veiksmų atsižvelgiant į paslaugų teikimo laisvę ir įsisteigimo laisvę, įskaitant poreikį jas praktiškai suderinti tarpvalstybinėse situacijose. Pasiūlymas apima ne tik laikiną darbuotojų komandiravimą į kitą valstybę narę teikti paslaugas tarpvalstybiniu mastu, bet ir numatomą restruktūrizavimą ir (arba) bendrovių perkėlimą iš vienos valstybės narės į kitą. Norint patikslinti bendruosius principus ir ES lygmens taisykles, taikomas naudojimuisi pagrindine teise imtis kolektyvinių veiksmų atsižvelgiant į paslaugų teikimo laisvę ir įsisteigimo laisvę, įskaitant poreikį jas praktiškai suderinti tarpvalstybinėse situacijose, būtini veiksmai ES lygmeniu ir valstybės narės vienos jo pasiekti negali. Teisėkūros iniciatyva, kuria patikslinamas naudojimasis pagrindine teise imtis kolektyvinių veiksmų įsisteigimo laisvės ir paslaugų teikimo laisvės kontekste, turėtų būti priimta remiantis SESV 352 straipsniu. Tokia iniciatyva nebūtų nustatytos taisyklės, susijusios su naudojimusi teise streikuoti. Reglamentas laikomas tinkamiausia teisine priemone, siekiant patikslinti bendruosius principus ir ES lygmeniu galiojančias taisykles, kad tarpvalstybinėse situacijose naudojimasis pagrindinėmis teisėmis būtų suderintas su ekonominėmis laisvėmis.

Ketvirtojo projekto tikslas – įgyvendinti ir praktiškai taikyti direktyvą 96/71/EC dėl komandiruojamų darbuotojų (toliau – Direktyva) siekiant, kad būtų gerbiamos komandiruojamų darbuotojų teisės, aiškiai nustatomos nacionalinių valdžios institucijų pareigos ir socialinių partnerių vaidmuo taikant Direktyvą. Laisvė teikti paslaugas yra viena iš pagrindinių ES teisių, ji taip pat apima ir teisę įmonėms komandiruoti savo darbuotojus teikti paslaugas kitoje valstybėje. Tokių darbuotojų darbą reglamentuoja darbuotojų komandiravimo direktyva  96/71/EB. Praktika parodė, kad nepaisant nemažo skaičiaus ES darbo teisės dokumentų, nustatančių minimalius standartus, valstybėse narėse egzistuoja ženklūs užimtumo teisės skirtumai, atspindintys skirtingą šalių socialinio ir ekonominio išsivystymo lygį, skirtingas gamybinių santykių sistemas. Plečiantis paslaugų teikimo geografijai, tokie užimtumo sąlygų skirtumai tampa vis akivaizdesni ir kelia sunkumų tinkamai užtikrinant (suderinant) darbuotojų ekonomines laisves ir jų socialinių teisių apsaugą. Pasirodė, kad Direktyvos nuostatos nėra pakankamai aiškios (tai parodė kai kurios Teismo bylos).

Apsvarstęs šiuos klausimus, Socialinių reikalų ir darbo komitetas konstatavo, kad galimo prieštaravimo subsidiarumo principui nėra.

 

 

 

Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė

(85) 2396776

 

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ