Aktualijos 

EN  FR

VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO IR PENSIJŲ SISTEMOS PERTVARKOS GAIRĖS


 

 

Valstybinio socialinio draudimo ir pensijų sistemos pertvarkos ilguoju laikotarpiu tikslas – sukurti tvaresnę, skaidresnę ir garantuojančią adekvačias išmokas sistemą, pertvarkant dabartinį valstybinio socialinio draudimo ir pensijų sistemos modelį.

Valstybinio socialinio draudimo ir pensijų sistemos pertvarka (toliau – pertvarka), grindžiama šiais principais:

1) solidarumo ir socialinio draudimo dalių pensijų ir kitų socialinio draudimo išmokų sistemoje atskyrimas, išgryninant sistemą;

2) aiškesnio ir stipresnio įmokų ir išmokų ryšio nustatymas, išmokų dydžius susiejant su mokėtų įmokų dydžiais bei laikotarpiu, už kurį buvo priskaičiuotos ir mokėtos socialinio draudimo įmokos, skatinant asmenis dalyvauti socialinio draudimo sistemoje,

3) aiškios, objektyviais kriterijais paremtos išmokų indeksavimo tvarkos nustatymas;

4) laipsniškas Valstybinio socialinio draudimo fondo (toliau – Fondo) biudžeto finansavimo bazės išplėtimas bendraisiais mokesčiais;

5) valstybinių pensijų integravimas  į bendrąją socialinio draudimo ir kaupimo pensijų sistemą;

6) pensijų kaupimo sistemos efektyvumo didinimas, geresnis reglamentavimas ir integravimas į bendrą valstybės pensijų sistemą;

7) santykio tarp ,,Sodros" ir valstybės biudžeto nustatymas, balansuojant finansų srautus, derinant skolinimąsi, pensijų kaupimo finansavimą ir gerinant administravimą.

 

Pertvarkos tikslui įgyvendinti tikslinga:

1) naujoje sistemoje numatyti tik tokias valstybinio socialinio draudimo išmokas, kuriomis asmenims kompensuojamos dėl draudiminio įvykio prarastos pajamos, nuo kurių buvo priskaičiuotos ir mokėtos socialinio draudimo įmokos;

2) numatyti, kad dėl to paties draudiminio įvykio negali būti mokamos kelios socialinio draudimo išmokos;

3) pakeisti socialinio draudimo senatvės pensijos apskaičiavimą, galimai pereinant prie virtualių sąskaitų sistemos, NDC (NDC – notional defined contribution modelis);

4) reformuoti bazinę pensiją: vietoj socialinio draudimo bazinės pensijos, socialinio draudimo našlių pensijos ir šalpos pensijos mokėti vieną Nacionalinę (ar paraminę, bazinę) pensiją iš valstybės biudžeto;

5) sukurti paskatas dirbti ilgiau (nustatant pensijų dydžių ryšį su demografiniais ir ekonominiais rodikliais);

6) įmokas senatvės pensijai skaičiuoti ir mokėti nuo visų pajamų, kurios įskaičiuojamos į pensijų dydį (motinystės, tėvystės, motinystės/tėvystės pašalpų ir nedarbo draudimo išmokos);

7) pensijas netekus darbingumo, skaičiuoti kitaip negu senatvės pensijas, siejant su darbingumo netekimo procentais bei taikyti kitokią tvarką dirbantiems jų gavėjams;

8) numatyti priemones asmens darbingumo lygio nustatymo kontrolei stiprinti;

9) pertvarkyti specialiųjų poreikių sistemą, įtraukiant socialinius aspektus nustatant poreikius, plėtojant socialinių paslaugų sferą;

10) racionalizuoti valstybinio socialinio draudimo fondo administravimą ir finansavimą.

 

 

Atskiroms asmenų kategorijoms taikomos specialiosios pensijų schemos tobulinimas

 

1. Neplėsti nukentėjusiųjų asmenų valstybinių pensijų gavėjų grupių, nekeisti Nepriklausomybės akto signatarų rentų bei  Respublikos Prezidento rentos teisinio reguliavimo dėl baigtinio gavėjų skaičiaus ir išskirtinio Respublikos Prezidento statuso;

2. Kitas valstybines pensijas ir rentas suskirstyti į skiriamas pagal: profesiją (mokslininkai, pareigūnai ir kariai, teisėjai, sportininkai, artistai) ir pagal statusą (daugiavaikės mamos, garbės donorai, rezistencijos dalyviai - kariai savanoriai ir laisvės kovų dalyviai);

3. Dar nepradėtas mokėti išmokas daugiavaikėms motinoms ir garbės donorams numatyti kaip vienkartines;

4. Išmokas pagal atskiras profesijas paversti papildomomis garantijomis, integruotomis į bendrą socialinio draudimo pensijų sistemą;

5. Sudaryti galimybę gauti išmokas iki nustatyto pensinio amžiaus (pvz, kariams ar policijos pareigūnams, kurių draudėjas-valstybė), mokant pensijų socialiniam draudimui iš valstybės  biudžeto didesnes įmokas;

6. Pakeisti paskirtų valstybinių pensijų ir rentų mokėjimo tvarką draudžiamųjų pajamų turintiems asmenims: asmenims, kuriems draudžiamųjų pajamų gavimo laikotarpiu išmokos neskiriamos ir nemokamos (I, II laipsnio valstybinių pensijų gavėjams, mokslininkams, laisvės kovų dalyviams, Signatarams ir jų našlėms/našlaičiams, Respublikos Prezidento našlei) arba mokamos su išimtimis (buvusiems sportininkams dirbantiems kūno kultūros ir sporto srityje, kompensacinių išmokų gavėjams artistams) išmokos dydį nustatyti pagal praėjusiais kalendoriniais metais gautas pajamas, nustatant pajamų dydį, kuris neįtakotų išmokos dydžio (pvz, 12 ar 6 MMA per metus).

 

Valstybinio socialinio draudimo fondo finansavimo ir administravimo gerinimas

 

  1. Išplėsti pensijų finansavimo bazę, tuo pačiu mažinant valstybinio socialinio draudimo įmokos tarifą ir dalį išlaidų finansuojant iš valstybės biudžeto;
  2. Pakeisti socialinio draudimo rūšis: atskirti sveikatos draudimą ir pensijų kaupimą nuo socialinio draudimo;
  3. Numatyti, kad į bendrą valstybinio socialinio draudimo tarifą nebūtų įskaitomas sveikatos draudimo tarifas ir valstybinio pensijų socialinio draudimo įmokos dalies, pervedamos į pensijų kaupimo fondus, tarifas, o į Fondo pajamas būtų įskaitytos tik tos įmokos, kurios naudojamos vadovaujantis valstybinį socialinį draudimą reglamentuojančiais teisės aktais;
  4. Pakeisti Fondo biudžeto apskaitą, nustatant, kad įmokos būtų apskaitomos pagal atskiras socialinio draudimo rūšis (senatvės pensijos, netekto darbingumo išmokos, motinystės ir tėvystės išmokos, vaiko priežiūros išmokos, ligos išmokos, nelaimingų atsitikimų darbe išmokos, nedarbo draudimo išmokos);
  5. Siekiant subalansuoti Fondo biudžetą, numatyti, kad susidaręs Fondo pajamų/išlaidų skirtumas būtų dengiamas iš valstybės biudžeto, jei teisės aktais padidinamos kai kurios valstybinio socialinio draudimo išlaidos, nedidinant valstybinio socialinio draudimo įmokų tarifo, arba sumažinamos įmokos; taip pat numatyti, kad paskolų, paimtų siekiant įvykdyti įsipareigojimus apdraustiesiems, palūkanos būtų mokamos ne iš Fondo biudžeto lėšų;
  6.  Numatyti, kad imti paskolas Fondo biudžeto deficitui padengti turi ne Fondą administruojanti įstaiga;
  7. Patvirtinti Fondo rezervo sudarymo ir sugriežtinti Fondo rezervo naudojimo tvarką;
  8. Fondo administravimo išlaidas finansuoti ne iš įmokų, o iš valstybės biudžeto, Fondo valdybai ir Darbo biržai tapus biudžetinėmis įstaigomis;
  9. Numatyti, kad Fondo biudžetui būtų atlyginamos patirtos išlaidos pensijų kaupimo dalyvių apskaitos ir Pensijų kaupimo sutarčių registrui administruoti, surinkti ir pervesti pinigines lėšas į pensijų kaupimo, Privalomojo sveikatos draudimo fondus;
  10. Numatyti, kad Fondo biudžetui būtų atlyginama už naudojimąsi Lietuvos Respublikos apdraustųjų valstybiniu socialiniu draudimu ir valstybinio socialinio draudimo išmokų gavėjų registro duomenimis;
  11. Pakeisti administruojančių institucijų funkcijas: Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba – agentūra, mokanti ne tik socialinio draudimo (įskaitant nedarbo draudimo išmokas), bet ir visas valstybines pensijas ir rentas (įskaitant ir pareigūnų bei artistų), taip pat šalpos pensijas;
  12. Siekiant sumažinti Fondo veiklos sąnaudas, numatyti priemones dėl Fondo administravimo įstaigų struktūrų optimizavimo;
  13. Numatyti, kad įstatymai, naujai nustatantys valstybinio socialinio draudimo įmokų ar išmokų dydžius, išmokų apskaičiavimo tvarką, įsigaliotų ne anksčiau kaip po tam tikro laiko nuo jų paskelbimo dienos.

 

Atkreipti dėmesį į tai, kad Valstybės kontrolė valstybinio audito ataskaitoje ,,Socialinio draudimo sistemos reformos vertinimas (2005 m. lapkričio 11 d. Nr. 2010-16-111) įvertino valstybinio socialinio draudimo įmokų administravimo reformos vykdymą rezultatyvumo požiūriu. Audito metu nustatyta, kad nors dalį funkcijų Fondo valdyba perdavė Valstybinei mokesčių inspekcijai nuo 2002 iki 2004 m. Fondo valdybos išlaidos nuolat didėjo, taip pat didėjo ir Valstybinės mokesčių inspekcijos faktinės išlaidos. Nustatyta, kad bendras darbuotojų skaičius 2004 m. abiejose institucijose padidėjo, bendros Valstybinės mokesčių inspekcijos išlaidos ir Fondo sąnaudos 2004 m. nesumažėjo.

 

Pensijų kaupimo sistemos tobulinimas

 

1. Nustatyti valstybinio socialinio draudimo įmokų tarifo dalis pensijų socialiniam draudimui ir pensijų kaupimui, didesnį tarifą skiriant pensijų socialiniam draudimui;

2. Siekti didesnio pensijų fondų efektyvumo, susiejant atskaitymus tik su ilgalaikiu turtu, panaikinant su efektyvumu nesusijusį atskaitymą nuo įmokų;

3. Sumažinti bendrą atskaitymų nuo pensijų turto lygį, nustatant realias atskaitymų lubas;

4. Siekiant sumažinti pensijų kaupimo sistemos dalyvių riziką, tikslinga įdiegti gyvenimo ciklo fondų koncepciją;

5. Nustatyti platesnį pensijų išmokų spektrą, įvedant periodinę išmoką (kai sukauptas turtas mažesnis už pensijų anuiteto privalomumo ribą) ir įtvirtinant kelias pensijų anuitetų rūšis;

6. Reglamentuoti pensijų anuitetų pardavimo procesą, įtvirtinant pensijų anuiteto mokėtojo pasirinkimo procedūrą;

7. Sukurti prie Lietuvos banko ar Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos valstybės valdomą pensijų kaupimo bendrovę  II pakopos pensijų fondams valdyti.

 

 

 

 

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ