Kalbos 

EN  FR

Kandidatės į Seimo Pirmininkus Irenos Degutienės kalba Seime 2009 m. rugsėjo 17 d.


Gerbiamasis posėdžio pirmininke, gerbiamieji Seimo nariai, pirmiausia noriu padėkoti tiems Seimo nariams, kurie kėlėte mano kandidatūrą į Seimo Pirmininko postą. Tai yra didelė atsakomybė. Žinoma, ir garbė, tačiau atsakomybė turbūt šiuo atveju yra didesnė. Ne pirmus metus dirbdama Seime ir stebėdama mūsų darbą, visada su nostalgija žvelgdavau į praeitį, t.y. tuomet, kai dirbo Aukščiausioji Taryba. Ir Aukščiausiosios Tarybos veikla atrodė, kad buvo pati tvarkingiausia, stabiliausia ir buvo priimti labai svarbūs sprendimai. Man, kaip kandidatei į Seimo Pirmininko pareigas, iš tikrųjų tai yra pavyzdys arba siekiamybė, kaip turėtume dirbti ir kokią prisiimti ne tik aš, bet mes visi atsakomybę.

 

Seimo statute labai aiškiai parašyta, ką turi daryti Seimo Pirmininkas: vadovauti Seimui ir atstovauti Seimui. Turbūt tas žodis „vadovauti“ ir yra pats plačiausias, kuris susideda, sakyčiau, iš tokių dviejų dalykų, t.y. pirma, organizuoti čia, t.y. mūsų, parlamentarų, veiklą ir kokybišką, konstruktyvų darbą; netiesiogiai Seimo Pirmininkas yra atsakingas už Seimo kanceliarijos veiklą; nors pagal Statutą asmeninė atsakomybė yra Seimo kanclerio, bet, Seimo Pirmininko siūlymu, Seimas apsisprendžia, kas turėtų tapti Seimo kancleriu. Taigi viena – organizacinis darbas dirbant kartu su jumis visais, mano, gerbiamieji kolegos, ir kita veikla, kuri daugiau yra organizacinė, ūkinė veikla.

 

Aš norėčiau daugiausia kalbėti, – nes kalbu su savo kolegomis, – kaip mes visi kartu galėtume pagerinti savo veiklą. Kai skaitai spaudą arba kalbiesi susitikimuose su visuomene, yra labai skaudu, kad mūsų Seimo prestižas yra iš visų valstybės institucijų paskutinėje vietoje. Tada natūraliai kyla klausimas, kas gi atsitiko? Ar mes čia tokie visi blogi susirinkę? Juk mus išrinko žmonės, žmonės mumis pasitikėjo... Ar atėję ir pradėję savo veiklą Seime mes pasiklystame kasdieniuose smulkiuose dalykuose, pasakyčiau, netgi intrigose? Tai visų mūsų nepuošia.

 

Norėčiau atkreipti dėmesį į kita. Mes, čia dirbdami, įsivaizduojame ir galvojame, kad, tarkim, jei aš esu šiandien opozicijoje, o kiti yra valdančiojoje daugumoje, tai jie turi prisiimti atsakomybę, o mes lyg ir tame veiksme nedalyvaujame. Tačiau paklauskite žmonių. Žmonės Seimą suvokia kaip visumą. Ir aš lygiai taip pat kažkada, praėjusiose kadencijose būdama opozicijoje ir vykdama į susitikimus su žmonėmis ir bandydama atsakyti į užduodamus klausimus ir kartais teigdama, kad čia ne mes, čia yra valdančioji dauguma, kuri priėmė tokius sprendimus, išgirsdavau: ne, jūs esate Seimas, jūs esate Seimo narė, jūs esate visi atsakingi.

 

Taigi, kur aš lenkiu, arba ką noriu pasakyti? Aš tai ir noriu pasakyti: manau, Seimo Pirmininko pagrindinis uždavinys yra siekti sutelkto darbo, nepaisant, ar tai yra opozicijos, ar valdančiosios daugumos atstovai; kad mes bandytume kalbėtis ir susikalbėti, kad priimtume pačius geriausius sprendimus, kurių laukia iš mūsų žmonės. Kad mes tarpusavyje rodytume mažiau asmeninės ambicijos, ypač čia, Seimo salėje. Dėl to ir laikas užtrunka, ir tie žmonės, kurie stebi mūsų posėdžius ar girdi posėdžių eigą, nebesupranta, ką mes darome. Paklauskite žmonių, kurie sako, jeigu jie dirbtų kitą darbą, tai juos seniai būtų išvarę iš to darbo, nes jie pusę darbo laiko tarpusavyje riejasi, vietoj to, kad priimtų sprendimus, kurių mums reikia, kurių valstybei reikia.

 

Kaip galima tai padaryti? Visi šnekame, bet aš manau, kad Seimo Pirmininkas turi ne tik kalbėti, bet ir girdėti, ir suvokti, ką jo kolegos, kiti Seimo nariai siūlo, gal nori. Ir ieškant kompromiso, nes mes visi skirtingi, visi turime laisvą Seimo nario mandatą ir galime elgtis taip, kaip norime, bet susitelkę mes tikrai galime daryti tuos darbus, kurių laukia visuomenė.

 

Kaip galima dar veikti? Aš, jau būdama Seimo Pirmininko pirmoji pavaduotoja, bandžiau ieškoti sąlyčio taškų ir kalbėtis su frakcijų seniūnais, prašydama jų nuomonės, kaip pagerinti Seimo veiklą, kaip pagerinti viso Seimo darbą. Kalbėjausi su komitetų pirmininkais prašydama irgi, kad būtų siūlymai, kokie yra šiandien, tarkime, rudens sesijoje, prioritetai, kurie darbai yra svarbiausi, kuriuos mes turėtume pirmiausia padaryti, o ne gausa įstatymų projektų, kurie rodo tik kiekybę, tačiau kurių mes niekada nepriimsime, arba, jeigu priimsime apgraibom, tai kokybės tų įstatymų tikrai nei patys turėsime, nei žmonės galės įvertinti mūsų priimtus teisės dokumentus.

 

Dar vienas pastebėjimas, kurį bandysiu ir toliau propaguoti ir agituoti visus – tiek frakcijų atstovus, tiek komitetų pirmininkus: be įstatymų leidybos mūsų, kaip Seimo, funkcija yra ir parlamentinė kontrolė. Seimo Pirmininkas yra irgi tas žmogus, kuris gali agituoti, inicijuoti, siūlyti komitetų pirmininkams aktyviau dirbti šioje srityje. Šiandien turėdama tam tikrą įžvalgą iš praeities, šiandien galiu pasakyti, kad dar ne visi komitetai šį darbą atlieka kvalifikuotai, ne visi komitetai suvokia, kad parlamentinės kontrolės mechanizmas yra labai svarbus. Ir jeigu tikrai nori įsitikinti tam tikro įstatymo verte, galimybe užtikrinti jo uždavinių ir tikslų tikrą įgyvendinimą, tai būtent parlamentinės kontrolės mechanizmas užtikrina galimybę ir ekspertus pasikviesti, ir nevyriausybines organizacijas, ir socialinius partnerius, ir diskutuoti dėl vieno ar kito įstatymo, o tada gauti tą variantą, kuris yra pats optimaliausias, ir teikti jau plenariniam posėdžiui, t. y. plenarinio posėdžio metu svarstyti ir priimti. Diskusijos su visuomene, diskusijos su socialiniais partneriais ir nevyriausybinėmis organizacijomis Seime kol kas tikrai yra dar vangios. Tik vienas kitas komitetas tai bando daryti, bet aš, kaip kandidatė į Seimo Pirmininkus, tikrai inicijuosiu, kad komitetai šiuo aspektu tikrai būtų aktyvesni.

 

Dar viena. Norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad šiandien prie Seimo yra tam tikros institucijos. Kaip pavyzdys – Seimo kontrolierių institucija, Vaiko teisių apsaugos kontrolierių institucija ar Lygių galimybių kontrolieriaus institucija. Gerbiamieji kolegos, iš tikrųjų tuos žmones, t. y. ir Seimo kontrolierius, ir kitus mano išvardintus teikia Seimo Pirmininkas. Be abejo, aš atsakingai tą darbą dirbsiu. Kokį turiu matymą?

 

Vyriausybės kanceliarija padarė reformą. Vyriausybė pertvarkė sau pavaldžias institucijas. Iš tiesų, ruošdamasi šitam pokalbiui su jumis, aš peržiūrėjau Seimui pavaldžių institucijų sąrašą ir palyginau, kaip yra kitose Europos valstybėse, kai parlamentinės institucijos yra prie Seimo. Iš tikrųjų stebina, kad, tarkime, Seimo kontrolieriai Lietuvoje yra penki, tuo tarpu Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje yra po vieną kontrolierių. Vienintelė Švedija turi keturis. Aš jau nekalbu, kad mes turime dar du specifinius – papildomus Seimo kontrolierius. Taigi aš, jau būdama Seimo Pirmininko pirmąja pavaduotoja, valdyboje iškėliau šį klausimą. Paprašysime Žmogaus teisių komitetą paanalizuoti visą europinę praktiką, ar ne per plačia koja mes gyvename, ar iš tikrųjų yra tiek daug skundų ir tiek daug negerovių, ir ar tie mūsų Seimo kontrolieriai kokybiškai ir adekvačiai atlieka savo darbą. Taigi, matau, dar vieną veiklos sritį, kur reikėtų žymiai aktyviau šioje srityje ir Seimo Pirmininkui dirbti.

 

Grįžtant prie kanceliarijos darbo, Jūs sutiksite su manimi, kad ne visai normalu, kad šiandien mes neturime kanclerio, nes kancleris yra laikinai einantis pareigas. Žinoma, kaip sakoma, gali būti tokia situacija, kad laikinas ir amžinas. Bet aš manau, kad atsakomybės ir pareigos jausmas visada yra didesnis, jeigu tas pareigas atlieka žmogus, kuris yra nuolatinis tose pareigose. Tą darbą irgi reikės kuo greičiau atlikti.

 

Baigdama noriu pasakyti: puikiai suvokiu Seimo Pirmininko, dar kartą pabrėžiu, – atsakomybę ir pareigą, puikiai suvokiu, kad jeigu būsiu išrinkta Seimo Pirmininke, turėsiu sustabdyti savo narystę Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijoje; taigi puikiai suvokiu, kad jeigu tapsiu Seimo Pirmininke, turėsiu būti visiems jums čia, mano kolegos, vienodai teisinga, atsakinga ir visiems lygiai vienodai pareiginga. Prašymas, jeigu jau būčiau išrinkta. Yra Statutinė norma, kad Seimo nariai raštu gali kartą per mėnesį kreiptis į Seimo Pirmininką vienu ar kitu klausimu, kuris iš tribūnos turi atsakyti į tuos klausimus. Ši praktika pas mus yra pamiršta. Aš raginčiau, jei kyla neaiškumai, esate nepatenkinti Seimo Pirmininko veikla ar matote kokių nors trūkumų, jūs turite statutinę teisę viešai kreiptis. Bet yra ir paprasta, žmogiška teisė: bet kada galime susitikti, bet kuris Seimo narys gali ateiti ir pasakyti: Degutiene, tu tą ir tą darai ne taip, aš siūlyčiau, kad tau reikėtų elgtis kitaip. Jeigu mes visi, kartu susitelkę, ieškosime sprendimo būdų, manau, tuos sprendimo būdus tikrai rasime.

 

Ačiū!





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ