2009 m. lapkričio 17 d. pranešimas VIR
(iš Seimo plenarinių posėdžių)
RYTINIS POSĖDIS
Šiandien, lapkričio 17 d., sukanka vieneri metai, kai į pirmąjį posėdį
susirinko X Seimas. Šia proga Seimo Pirmininkė Irena Degutienė
apžvelgė pirmųjų šios kadencijos Seimo darbo metų rezultatus bei įvardino
prioritetus, kuriais vadovausis toliau eidama Seimo Pirmininkės pareigas:
Mieli Kolegos,
Gerbiamieji Seimo nariai!
Sveikinu Kolegas pirmųjų šios
kadencijos Seimo darbo metų sukakties proga!
Visų pirma dėkoju Jums už bendrą
darbą, už bendras pastangas sąžiningai vykdyti žmonių patikėtas pareigas. Per
šiuos metus dažnai rimtai ginčydamiesi ar pasipykdami, kartais ir
pasišypsodami, nuėjome nelengvą kelią. Tikiuosi ir linkiu, kad mūsų visų
tolimesnis darbas Seime būtų darnesnis, kokybiškesnis, labiau įkvėpiantis ir
suteikiantis vilties.
Prieš metus mes, Lietuvos žmonių
atstovai, Prezidento dekretu buvome sukviesti į pirmąjį šios kadencijos Tautos
atstovybės posėdį. Pabrėžiu žodį sukviesti,
nes esame Seime tik todėl, kad Lietuvos žmonės suteikė mums savo įgaliojimus
atstovauti jiems.
Todėl kreipiuosi į Jus norėdama
ne tik atidžiau pažvelgti į pirmuosius šios kadencijos Seimo darbo metus, bet
ir įvardyti kai kuriuos principus bei prioritetus, kuriais vadovausiuosi toliau
vykdydama man pavestas Seimo Pirmininkės pareigas. Tikiuosi Jūsų palaikymo ir talkos
bendram darbui visos valstybės labui.
Prieš metus Seimas darbą pradėjo
sudėtingomis sąlygomis pasaulinės ekonominės krizės metu. Atsižvelgiant į
susiklosčiusią situaciją, Seimui teko uždavinys subalansuoti valstybės biudžetą
taip, kad valstybė galėtų užtikrinti pagrindinius finansavimo poreikius ir
stabilizuoti mokesčių sistemą. Dėl šios priežasties buvo būtina imtis sudėtingų
ir nepopuliarių sprendimų mokesčių didinimo. Pagrindinį finansinį šalies
dokumentą Seimas šiemet tikslino du kartus ir mažėjant valstybės biudžeto
pajamoms, buvo mažinamos ir išlaidos. Mažinome ir savo atlyginimus, ir savo
išlaidas. Taip pat sumažinome valstybės politikų ir valstybės pareigūnų,
teisėjų ir valstybės tarnautojų pareiginių algų ir atlyginimų koeficientus.
Seimas šiemet priėmė labai
svarbų, ilgai svarstytą ir diskutuotą Mokslo ir studijų įstatymą, iš esmės
keičiantį mokslo ir studijų valstybinį reguliavimą, užtikrinant pagrindinius
mokslo ir studijų kokybės principus. Be abejo, sulaukta kritikos, ir pagrįstos.
Atsižvelgiant į ją, reikės tobulinti šį įstatymą, bet bent jau pagaliau
pajudėjome iš ilgo trypčiojimo vietoje.
Lietuvos visuomenę ypač žeidžia
išsikerojusi korupcija. Todėl atnaujinome Nacionalinės kovos su korupcija
programą, nustatėme naujus kovos su korupcija prioritetus ir uždavinius bei
konkrečias priemones, kuriomis remiantis jie bus įgyvendinti.
Noriu paminėti ir sprendimą
keisti apskrities valdymo modelį nuo kitų metų vidurio Lietuvoje nebeliks
apskričių viršininkų, jų pavaduotojų ir administracijų. Taip pat priimtos
Užimtumo rėmimo įstatymo pataisos, kuriomis numatoma išplėsti viešųjų darbų
taikymo sritį ir dalyvių sąrašą bei papildomus finansavimo šaltinius.
Ilgus metus buvo skundžiamasi,
kad gyventojai už dujas moka pernelyg daug ir jų kaina nekrinta mažėjant dujų
kainai rinkoje. Todėl parlamentas įtvirtino nuostatą, kad dujų įmonės
buitiniams vartotojams tarifus turi nustatyti kas pusę metų, taip lanksčiau
reaguojant į pokyčius rinkoje. Taip pat Seimas, siekdamas užtikrinti ilgalaikę
valstybės paramos teikimo perspektyvą, patikslino valstybės paramos teikimo
sąlygas ir būdus, lėšų kaupimą daugiabučiams namams atnaujinti
Siekdamas sušvelninti ekonominio
sunkmečio įtaką nedarbo augimui, Seimas priėmė Užimtumo rėmimo įstatymo
pataisas, kuriomis numatoma išplėsti viešųjų darbų taikymo sritį ir dalyvių
sąrašą bei papildomus finansavimo šaltinius.
Visa tai tik dalis šio Seimo
nuveiktų darbų, tačiau jie yra ypač svarbūs Lietuvos žmonėms. Manau, kad apie
tokius darbus turėtume kalbėti daugiau ir aktyviau pristatyti juos savo
rinkėjams.
Tačiau per šiuos metus būta ne
vien šviesių spalvų. Deja, iki trečios valandos nakties užsitęsęs pirmasis šios
kadencijos Seimo posėdis tapo tarsi nelemtu ženklu, lydėjusiu dar ne vieną
sprendimą, kurį teko vėliau taisyti. Akmenų mėtymas į Seimo langus praėjusią
žiemą, prabangių automobilių nuoma ir netinkamas parlamentinei veiklai skiriamų
lėšų naudojimas, net ir neleistinai ilgai užsitęsusios diskusijos apie šių lėšų
susimažinimą liudija, kad per mažai bendraujame su mus rinkusiais žmonėmis,
nejaučiame jų nuotaikų ir gyvenimo. Kad mums, Lietuvos žmonių atstovams,
trūksta kartais kuklumo ir savikritiškumo.
Prieš 20 metų Aukščiausioji
Taryba buvo tikra Tautos atstovybė, kurią piliečiai gynė pasirengę aukoti savo
gyvybę ir pralieti savo kraują. Tačiau dabar tenka su liūdesiu konstatuoti, kad
Seimą ir Lietuvos žmones atskyrė susvetimėjimas, nepasitikėjimas ir
nesusikalbėjimas.
Kažkas tikrai yra negerai, jei į
Seimą žmonės eina ne su pasiūlymais, o su akmenimis, jei į parlamentą žiūrime
kaip į kovos lauką ar net tarpusavio įžeidinėjimų vietą. Suprantu, kad Seimo
nariai yra pakankamai skirtingi, nes skirtingi ir mus išrinkę piliečiai. Tačiau
esu įsitikinusi, kad kasdien privalome peržengti savuosius skirtumus ir rasti tarpusavio
sutarimą. Todėl kviečiu ir poziciją, ir opoziciją būti aktyvesnėmis savo
idėjomis ir nuosaikesnėmis siekiant susitarimo.
Kolegos,
Kitais metais minėsime
Nepriklausomos valstybės atkūrimo dvidešimtmetį. Ši kertinė mūsų bendro tautos
ir visuomenės gyvenimo data dar kartą primena, kad čia Seime buvo paskelbta
Nepriklausomybės deklaracija, kad čia buvo padėti valstybės pamatai ir
įtvirtintos svarbiausios laisvos Lietuvos nuostatos.
Lietuvos valstybę kuria Tauta, aukščiausią
suverenią galią Tauta vykdo tiesiogiai per demokratiškai išrinktus savo
atstovus, Seimą sudaro Tautos
atstovai 141 Seimo narys tai ne abstraktūs šūkiai, tai šiuose rūmuose
paskelbtos ir visų piliečių visuotiniame referendume priimtos Lietuvos
Respublikos Konstitucijos žodžiai.
Todėl vienas iš svarbiausių mano
siekių bus, kad Seimas vėl taptų vieta, kur vyktų ne tušti ginčai ir beprasmiai
pasirodymai. Čia turi būti varžomasi idėjomis, kurios leistų priimti geriausius
šaliai sprendimus.
Ypač svarbu atkurti glaudų ryšį
tarp piliečių ir Seimo. Prisiminkime, kad nuo pat Atgimimo metų sklandė idėja
sukurti Tautos namus, kuriems vis neatsirasdavo Lietuvoje vietos. Esu
įsitikinusi, kad Seimas gali būti ta vieta, kur veiktų tikrieji Tautos namai, į
kuriuos vėl sugrįžtų Tauta.
Tačiau Seimas taip pat turi
susigrąžinti jam Tautos patikėtas ir Konstitucijoje numatytas galias bei
atsakomybę ir taip sugrąžinti Konstitucines visuomenės teises ir galias kurti
valstybę. Tenka pripažinti, kad per dešimtmetį parlamentas tapo tik savotiška institucija
prie Vyriausybės, o ne savarankiška Tautos atstovybe.
Per šiuos metus užmarštin
nugrimzdo Konstitucijos nuostata, kad Seimas ne tik tvirtina premjerą,
Vyriausybės programą, bet ir prižiūri
Vyriausybės veiklą. Kad Seimas ne tik tvirtina Vyriausybės paruoštą
biudžetą, bet ir prižiūri, kaip jis
vykdomas. Deja, bet Konstitucijoje numatyta parlamentinė kontrolė
Vyriausybės atžvilgiu pavirto nereikšminga ir dažnai net Seimo nariams
nuobodoka Vyriausybės valanda, kurios metu Seimo salė būna beveik tuščia.
Sukrečiantys įvykiai Kaune
skaudžiai priminė apie neleistinai pamirštą Konstitucinę prievolę kontroliuoti
pareigūnų ir Seimui atskaitingų institucijų veiklą.
Todėl esu įsitikinusi, kad mes,
Seimo nariai, turime prisiimti nemažą dalį atsakomybės ir už šiuos tragiškus
įvykius, ir už prastą mums atskaitingų institucijų veiklą. Deja, bet daugelį
metų mes pernelyg lengvai tvirtinome šių institucijų Prokuratūros, Vaiko
teisių apsaugos kontrolierės ir kitų metines ataskaitas.
Mums tenka ir nemaža atsakomybės
dalis dėl vangios kovos su korupcija ir šešėline ekonomika. Seime veikia
Antikorupcijos komisija, tačiau jos veikla dažnai yra pernelyg vangi ir
neatnešanti konkrečių rezultatų, kurių laukia visuomenė.
Parlamentinės kontrolės
atgaivinimas ir atskaitomybės bei atsakomybės sugrąžinimas į Seimo ir mūsų
pilietinės bendruomenės gyvenimą tai dar vienas svarbus mano, kaip Seimo
Pirmininkės, tolimesnės veiklos siekis ir tikslas. Esu tikra, kad tik eidami
šiuo keliu sugebėsime sugrąžinti piliečių pasitikėjimą, tikėjimą valstybe ir
geromis iniciatyvomis bei permainomis.
Mieli Seimo nariai,
Mūsų darbas turi būti grįstas
viešumu, skaidrumu, demokratija ir teisingumu. Seimo nariai turėtų priimti
sprendimus tik pagal sąžinę, o ne kieno nors spaudžiami. Vėl prisiminkime
svarbiausią mūsų teisinį dokumentą, Lietuvos Respublikos Konstituciją: Išrinktas Seimo narys visas Tautos atstovo
teises įgyja tik po to, kai Seime jis prisiekia būti ištikimas Lietuvos
Respublikai ir Pareigas eidami Seimo
nariai vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, valstybės interesais,
savo sąžine ir negali būti varžomi jokių mandatų. Demokratinė parlamentinė
politika yra grįsta ne pinigų ar grupuočių jėga, bet argumentais ir tiesa.
Iki šiol Seimo ir Seimo narių
darbo kokybė buvo vertinama vadovaujantis keistais kriterijais priimtų
įstatymų ar pateiktų teisės aktų projektų, net ir pačių nekonstruktyviausių
pasisakymų plenarinių posėdžių salėje, gausa. Todėl ir šiandien, apžvelgdama
mūsų vienerių metų darbą, tokios analizės Jums neteikiu.
Seimas yra ne įstatymų gamybos
fabrikas, kuriame rezultatus galima įvertinti gamybos konvejerio pagamintų
prekių skaičiumi. Čia nesame ir sporto arenoje, kurioje svarbu distanciją
įveikti kuo greičiau ar į priešininko komandos krepšį įmesti kuo daugiau
kamuolių.
Esu įsitikinusi, kad artėjant
Valstybės dvidešimtmečiui, ši Seimo darbo vertinimo tradicija privalo keistis.
Mes savo darbą ir jo kokybę privalome vertinti atsakydami į klausimus: ar nuo
mūsų sprendimų Lietuvoje padaugėjo teisingumo, ar Lietuvos žmonių gyvenimas nuo
jų pagerėjo?
Manyčiau, kad vienu iš konkrečių
žingsnių gerinant Seimo darbo kokybę galėtų būti aktyvesnis piliečių įsijungimas į teisės aktų rengimo procesą.
Svarbiausias įstatymo kūrimo etapas turi vykti komitetų posėdžiuose, kur būtų
išklausomos visos visuomenės grupės.
Džiaugiuosi, kad į Seimą sugrįžo
socialiniai partneriai: nuo šiol ir darbdaviai, ir profesinės sąjungos
parlamente turi nuolatinius atstovus, kurie galės aktyviai dalyvauti komitetų
ir komisijų posėdžiuose bei išsakyti savo nuomonę apie rengiamus teisės aktus.
Todėl raginu komitetų vadovus
aktyviau organizuoti viešus klausymus, kuriuose būtų girdimas ir piliečių
balsas.
Pernai paskubomis priimtus
biudžeto ir jį lydinčius mokesčių įstatymus, kuriuos metų viduryje turėjome
taisyti, vadinu ryškiausia mūsų darbo klaida. Tiesa, tuometinę skubą labiausiai
lėmė rudenį vykstantys Seimo rinkimai, dėl kurių teko iš esmės keisti
ankstesnės Vyriausybės pateiktą Seimui biudžeto projektą. Kaip jau minėjau,
svarbu mokytis iš klaidų ir jų nekartoti. Todėl siūlyčiau pradėti rimtą
diskusiją apie Konstitucijos pakeitimą nustatant kitą Seimo rinkimų datą.
Tačiau iki esminių pasikeitimų
reikia siekti konstruktyvaus sutarimo dėl biudžeto ir šiemet. Negalime
pamiršti, kad Konstitucija aiškiai nustato, kad valstybės biudžetas yra visų
trijų svarbiausių valdžios institucijų Vyriausybės, Seimo ir Prezidentės
bendro darbo vaisius. Todėl jau kitąmet prašysime Vyriausybės anksčiau pateikti
Seimui pirminį biudžeto variantą, kad ir Seimas, ir Prezidentė turėtų
pakankamai laiko rimtai įsigilinti į teikiamus siūlymus ir aptarti visas
galimas alternatyvas. Nes neturime teisės pamiršti, kad sunkmečiu žmonėms
veržiantis diržus, svarbiausia yra žmonės, o ne diržai.
Seimas, kaip Tautos atstovybė, ne
tik ratifikuoja tarptautines sutartis, bet ir svarsto kitus užsienio politikos klausimus. Todėl manyčiau, kad
visas Seimas ir konkrečiai Užsienio reikalų komitetas galėtų dar labiau
atkreipti Lietuvos užsienio politikos formuotojų dėmesį į kai kurias Lietuvai
ypač svarbias sritis.
Visų pirma, Lietuva negali likti
nuošalyje tęsiantis diskusijoms apie naująją NATO strateginę koncepciją ir
ieškant naujos Aljanso vietos tarptautinėje saugumo architektūroje. Manyčiau,
kad viena iš svarbiausių šiandienių NATO problemų tai visų Aljanso narių
solidarumo trūkumas.
Daug dėmesio Lietuva turėtų skirti ir deryboms dėl naujos
Europos Sąjungos ir Rusijos partnerystės sutarties. Manau, kad naujas ES
susitarimas su Rusija turi būti teisiškai įpareigojantis, apimantis visas
bendradarbiavimo sritis ir nustatantis aiškias ribas vėlesniems susitarimams
tarp atskirų ES šalių ir Rusijos.
Šią vasarą Rusijos pritaikytos
sankcijos mūsų vežėjams ir pieno produkcijos gamintojams ir jų rezultatai
atskleidė, kad Lietuva, bent jau iki šiol, neturėjo efektyvių mechanizmų, kurie
leistų operatyviai ir adekvačiai reaguoti į tokio pobūdžio situacijas ar net
imtis prevencinių priemonių. Tokie faktai verčia kuo greičiau ieškoti atsakymų
į klausimą: ar išmokome šių krizių pamokas?
Galbūt Europos Sąjungai
reikalinga institucija, kuri veiktų kaip nuolatinis prekybinių konfliktų
sureguliavimo ir, pirmiausiai, prevencijos priemonė? Manau, kad Lietuva galėtų
apsvarstyti ir siūlyti tokios institucijos sukūrimo idėją.
Mieli Kolegos,
Esu įsitikinusi, kad Lietuvos
žmonės nori ne revoliucijų, ne nesibaigiančių reformų ar proveržių: žmonėms
labiausiai trūksta stabilumo ir tikrumo, nuosaikios, bet patikimos
perspektyvos. To reikia mums visiems: verslui ir valstybės tarnybai, jaunimui
ir esamiems bei būsimiems pensininkams, mokytojams ir dėstytojams, studentams
ir mokiniams, gydytojams ir jų pacientams, teisės bei tvarkos saugotojams.
Deja, per pastarąjį dešimtmetį
išgyvename socialinį ir politinį paradoksą: kuo daugiau užsidegimo, radikalumo,
akių blizgesio ir žvanginimo politinės kovos ginklais politikų žodžiuose, tuo
daugiau regime žmonių nevilties ir nepasitikėjimo ateitimi.
Todėl norėčiau visų jūsų
paprašyti, kad šį mano pasisakymą
vertintumėte ne kaip pamokymą iš viršaus ar kažkokį moralizavimą, bet kaip
bendražmogišką rūpestį Seimu, kaip pastangą grąžinti žmonių pagarbą šiai
institucijai ir jos darbui.
Kalbėdama apie Seimo padarytas
klaidas, pastabas visų pirma išsakau sau pačiai. Ta pačia proga noriu Jūsų
atsiprašyti ir už savo, kaip Seimo Pirmininkės, klaidas ar pasitaikiusius
nesusipratimus. Ačiū Jums už kritiką, už supratimą.
Kviečiu Jus ateinančiais metais,
kurie bus nelengvi visai valstybei, gyventi ir vadovautis velionio popiežiaus
Jono Pauliaus II sentencija: Juk mus skiria taip mažai. Tik pažiūros.
Ačiū Jums!
Vida Nacickaitė, tel. 2396203