Lietuvos
Respublikos Seimo Audito komitetas, Kaimo reikalų komitetas ir Valstybės
valdymo ir savivaldybių komitetas, išklausę ir apsvarstę Valstybės kontrolės
valstybinio audito ataskaitą Žemės ir jos priklausinių įgijimas ir naudojimas
visuomenės poreikiams, nusprendžia:
1. Pritarti
Valstybės kontrolės valstybinio audito išvadoms ir rekomendacijoms.
2.
Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
2.1. pakeisti:
- Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m.
rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr.924 Dėl prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams
pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių ir žemės paėmimo visuomenės poreikiams
projektų rengimo ir įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo patvirtintų Prašymų
paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių nuostatas,
reglamentuojančias valstybinės žemės mainus į privačią žemę, atsižvelgiant į
tai, kad 2006 m. liepos 18 d. buvo pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės ir
savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymas ir Lietuvos
Respublikos žemės įstatymas, panaikinant valstybinės žemės mainus į privačią
žemę;
- Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. birželio 25 d. nutarimuNr.841 Dėl žemės, pastatų ar kito
nekilnojamojo turto pirkimų arba nuomos ar teisių į tokį turtą įsigijimų
tvarkos patvirtinimo patvirtinto Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų
daiktų pirkimų arba nuomos ar teisių į šiuos daiktus įsigijimų tvarkos aprašo
taisykles, nustatant, kad jos netaikomos išperkant nekilnojamąjį turtą
visuomenės poreikiams;
2.2. parengti teisės aktų pakeitimų
projektus ir pateikti Seimui, kurie aiškiai reglamentuotų ginčų dėl sprendimų,
susijusių su žemės ir jos priklausinių įsigijimu ir naudojimu visuomenės
poreikiams, teismingumą;
2.3. atsižvelgiant į tai, kad žemės
paėmimo visuomenės poreikiams procedūroje nėra aiškiai įtvirtinta, kaip turėtų
būti vykdoma ši procedūra po 1995 m. sausio 1 d. miestams nustatyta tvarka
priskirtose teritorijose, tobulinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams
procedūros reglamentavimą po 1995 m. sausio 1 d. miestams nustatyta tvarka
priskirtose teritorijose;
2.4. atsižvelgiant į tai, kad Žemės
įstatymo 45 straipsnio 1 dalyje yra numatyti žemės paėmimo visuomenės
poreikiams pagrindai, tačiau nenumatyti jokie saugikliai, kad žemės būtų
naudojama tik visuomenės poreikiams, o ne tam tikros grupės asmenų interesams
tenkinti, kas nėra suderinta su visuomenės poreikio prigimtimi, apsvarstyti
galimybę uždrausti paimti žemę visuomenės poreikiams tais atvejais, kai
numatoma žemės naudojimo paskirtis yra analogiška tai, kuriai ją naudoja arba
gali naudoti ir pats savininkas;
2.5. atsižvelgiant į tai, kad 2001
m. kovo 5 d. Lietuvos Respublikos Žemės ūkio ministro įsakymu Nr. 50 Dėl žemės
sklypų planų rengimo tvarkos buvo patvirtinti nuostatai dėl žemės sklypų planų
rengimo tvarkos, bet iki šiol nėra Vyriausybės nustatytos tvarkos, pagal kurią
būtų rengiami žemės sklypų planai, prilyginami detaliojo teritorijų planavimo
dokumentams, parengti šią tvarką ir
siūlyti numatyti instituciją, koordinuojančią žemės ir jos priklausinių
įsigijimą visuomenės poreikiams perspektyvinių projektų rengimą ir vykdančią
šių projektų įgyvendinimo kontrolę;
2.6. vykdant žemėtvarkos funkcijų perskirstymą tarp
savivaldybių ir apskričių viršininkų, įvertinti galimybę suteikti teisę
Valstybiniam žemės fondui nagrinėti prašymus ir priimti sprendimus, tvirtinti
žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektus bei atlikti kitas su šiuo
klausimu susijusias funkcijas;
2.7. tobulinant žemės
paėmimo visuomenės poreikiams tvarkos ir procedūrų reglamentavimą, maksimaliai
užtikrinti tinkamą žmogaus teisių apsaugą, įtvirtintą Lietuvos Respublikos
Konstitucijoje;
2.8. iki 2009 m.
birželio 15 d. Seimo Audito komitetui, Kaimo reikalų komitetui ir Valstybės valdymo ir
savivaldybių komitetui pateikti informaciją apie šiame sprendime pateiktų
siūlymų įgyvendinimą.
Audito komiteto
pirmininko pavaduotojas Bronius
Bradauskas
Kaimo reikalų
komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis
Valstybės valdymo
ir savivaldybių
komiteto pirmininkas Vytautas
Kurpuvesas