kAIMO REIKALŲ KOMITETAS APTARĖ VALSTYBINĖS ŽEMĖS ŪKIO
PASKIRTIES
ŽEMĖS PARDAVIMO PROBLEMAS
Komitetas,
apsvarstęs Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo
įstatymo 16, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (Nr. XIP-274),
pritarė Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
Jei Seimas
priims siūlomą įstatymo projektą nuosavybės teisės piliečiams saugomose
teritorijose (valstybiniuose parkuose ir valstybiniuose draustiniuose) galės
būti atkuriamos lygiaverčiu žemės, miško ar vandens telkinio plotu tik už toje
pačioje saugomoje teritorijoje iki nacionalizacijos turėtą (nebūtinai valstybės
išperkamą) žemę, mišką ar vandens telkinį ir tik tiems piliečiams, kurie toje
teritorijoje iki 2001 m. rugpjūčio 17 d. gyveno ir tebegyvena (arba mirties
dieną gyveno, jeigu pilietis, kuriam atkuriamos nuosavybės teisės, yra miręs).
Įstatymas padės įgyvendinti Konstitucinio Teismo 2007 m. liepos 5 d.
nutarimą.
Tie
asmenys, kurie neatitiks įstatymo keliamų sąlygų ir neturės teisės atkurti
nuosavybės teisių lygiaverčiu plotu saugomose teritorijose, galės iki 2010 m.
sausio 1 d. pasirinkti kitus galimus atlyginimo už valstybės išperkamą žemę
būdus (žemę natūra turėtoje vietoje, lygiavertį plotą kaimo vietovėje ne saugomoje
teritorijoje, kompensaciją pinigais ar vertybiniais popieriais).
Nacionalinės
žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos generalinis direktorius K.
Maksvytis posėdyje informavo apie valstybinės žemės ūkio paskirties žemės
pardavimo aktualijas.
Anot jo, 2009
m. kovo 1 d. yra 25,3 tūkst.
žemės ūkio subjektų, pageidaujančių lengvatinėmis sąlygomis pirkti 423 tūkst. ha valstybinės žemės ūkio
paskirties žemės, ir pateikusių žemėtvarkos skyriams jų pirmumo teisę ar (ir)
teisę į valstybės paramą patvirtinančius dokumentus. 3000 ūkininkų, kurie,
pasikeitus teisės aktų nuostatoms neteko teisės įsigyti savo naudojamą
valstybinę žemės ūkio paskirties žemę, toliau ją nuomoti galės tik tokiu
atveju, jeigu kiti asmenys į tokią žemę nepageidauja atkurti nuosavybės teisių
arba ją pirkti.
Apskričių viršininkų administracijos
2008 metais organizavo konkursus dėl valstybinės žemės ūkio paskirties žemės
sklypų įvertinimo paslaugų pirkimo. Vidutinė vieno žemės sklypo vertės
nustatymo paslaugų kaina 200litų
(su PVM). Iki 2009 m kovo 1 d. jau sudarytos 4924 valstybinės žemės
pirkimo-pardavimo sutartys dėl 51,7 tūkst. ha žemės. Jei likę prašomi parduoti valstybinės žemės
sklypai būtų vertinami valstybės lėšomis, valstybės biudžeto lėšų poreikis
šioms paslaugoms apmokėti sudarytų apie 15 mln. litų.
Audito, apskaitos ir turto vertinimo
institutas iki šiol nepatvirtino Vertintojo eksperto kvalifikacijos egzaminų
organizavimo taisyklių, vis dar nėra asmenų, kurie 1999 m. vasario 24 d.
nutarimo Nr. 205 Dėl žemės įvertinimo tvarkos numatytais atvejais atliktų
pakartotinį individualų valstybinės žemės ūkio paskirties žemės įvertinimą.
Todėl Nacionalinė žemės tarnyba parengė šios tvarkos pakeitimo projektą, kuriuo
siūloma numatyti, kad pakartotinį žemės sklypo individualų vertinimą galėtų
atlikti ir trijų turto vertintojo kvalifikaciją turinčių asmenų grupė.
Žemės reformos
programos vykdymui apskrityse skirtos lėšos turi būti naudojamos pirmiausiai nuosavybės teisių į žemę atkūrimui natūra, paskiau
neatlygintinam perdavimui nuosavybėn bei asmeninio ūkio žemės įteisinimui. Ir
tik po to gali būti planuojamos bei naudojamos lėšos patvirtintuose žemėtvarkos
projektuose suformuotų valstybės parduodamos žemės sklypų kadastriniams
matavimams. Žemės reformos programos vykdymui apskrityse 2009
m. skirta 66 725 tūkst. litų valstybės biudžeto lėšų, iš jų sausio kovo
mėnesiais atlikta darbų, paslaugų daugiau kaip už 11 mln. litų. Jei nuo šių
metų II ketvirčio bus sustabdytas žemės reformos darbų finansavimas, negalės
vykti jokie žemės reformos darbai, tame tarpe ir valstybinės žemės ūkio
paskirties žemės pardavimas.
Komiteto pirmininkas Edmundas
Pupinis nurodė, kad nepateisinama tokia situacija, kai be aukciono negalima
parduoti valstybinės žemės sklypų tik dėl to, kad nėra asmenų, turinčių turto
vertintojo eksperto kvalifikaciją, ir tokią situaciją būtina nedelsiant
pakeisti.
Jis taip pat akcentavo, kad
valstybinių žemės ūkio paskirties žemės sklypų kadastriniai matavimai visais
atvejais turi būti atliekami ne valstybės, o pirkėjo (žemės ūkio subjektų)
lėšomis.
Komiteto posėdyje Valstybės kontrolierės pavaduotojas
Tomas Mackevičius informavo apie Valstybinio audito
ataskaitą dėl Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo orientavimo
skyriaus dalinio uždarymo procedūrų.
Atliekant auditą didelių
nusižengimų nepastebėta. Valdymo ir kontrolės sistemai tobulinti pateiktos 8
rekomendacijos ir iki 2009 m. balandžio 1 d. įgyvendintos 6, arba 75 proc. visų
teiktų rekomendacijų.
Posėdyje pritarta Komiteto 2009 m. pavasario sesijos darbo planui.
Komitetas
pritarė Ūkininko ūkio įstatymo
papildymo 41 straipsniu įstatymo projekto (Nr. XIP 363) svarstymo parengiamiesiems darbams. Komiteto
išvadų projekto rengėjais paskirti Seimo nariais J. Stanevičių ir B. Paužą. Šio įstatymo projekto
klausymai bus 2009 m. balandžio 29 d.Projektą
Komitete numatyta svarstyti 2009
m. gegužės 6 dieną.
Įstatymo projekte numatoma
pavesti Vyriausybei nustatyti nemokiems ūkininkams tam tikrus minimalius
normatyvus gyvenamajam būstui, pagalbinėms patalpoms žemės plotui, kad jie
galėtų gyventi kaime, tęsti žemės ūkio veiklą. Komitetas nusprendė prašyti
Seimo valdybos kreiptis į Vyriausybę dėl išvados pateikimo.